Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 18.12.18 - klo:20:32
Samaan aikaan Norja on mennyt paikallisilmanlaadun lisäksi Suomesta heittämällä ohi liikenneturvallisuudessa. Ajosuoritetta kohden Suomessa kuolee nykyään liikenteessä enemmän ihmisiä, nastoista huolimatta.

Suomi maksaa kalliin hinnan nastahölmöilystä. Toki pakkokeinot eivät järkeviä, mutta Norjan ja Ruotsin malli on osoittautunut hyväksi. Voisi toimia hyvin uudellamaalla.

Kuinka paljon turvallisempi Norja ja Ruotsikin olisi, jos siellä ajettaisiin pelkillä nastarenkailla!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

Sanoppa muuta. Suomalaiset kuskit eivät selviydy ilman nastoja edes rampeista...

Ruotsissan parempi ajotaito ja.kulttuuri. Siellä ei ylimielisiä possujunista puhujia ole. Enemmän yhteispeliä ja sikailijat on varmuuden vuoksi erotettu keskikaista-aidoin karsinaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 18.12.18 - klo:20:54
Sanoppa muuta. Suomalaiset kuskit eivät selviydy ilman nastoja edes rampeista...

Ruotsissan parempi ajotaito ja.kulttuuri. Siellä ei ylimielisiä possujunista puhujia ole. Enemmän yhteispeliä ja sikailijat on varmuuden vuoksi erotettu keskikaista-aidoin karsinaan.

On kaksi eri asiaa selvitä/pärjätä, kuin haluta!

Kerroppa lisää Ruotsista ja paljonko on tullut siellä ajettua kilometrejä? JA kuinka monella ruotsinkielisellä autofoorumilla kirjoittelet?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mr47

Ruotsi vain sattuu sijaitsemaan paljon etelämpänä kuin Suomi. Kannattaa ottaa se paperikartta käteen ja katsoa siitä, missä kohtaa maailmaa Suomi on. Lämpöisellä ja suolatulla Uudellamaalla asuu neljännes suomalaisista, muut joutuvat liikkumaan huomattavasti talvisemmissa olosuhteissa. Ja myös Helsingissä, Espoossa, Turussa tms. asuvilla voi olla tarve liikkua muuallekin Suomeen. Jopa noille alueille, missä tien kunnossapito on  lähes viime vuosituhannelle jäänyt käsite.
Vihreä hallusinaatio siitä, että kitkarenkailla olisi turvallista liikkua kaikkialla, on valitettavasti yhä kauempana todellisuudesta. Kitkarenkaat ovat erinomaiset oikeassa talvikelissä, mutta nuo vetiset jääkelit ovat niille myrkkyä. Kun ajoradan pinta on sellainen, että kitkarenkaalle ei ole mitään mihin pureutua, jää tarvittava kitka marginaaliseksi hyvin hiljaisessakin nopeudessa. Asian ymmärtäminen ei  paljoa fysiikan käsittämistä edellytä, kunhan miettii omalla päällään eikä poliittisella agendalla. Eikä pyöriä vaihdeta sen mukaan, missä vaiheessa matkaa ollaan. Fiksu varautuu siihen, että pahimmastakin kelistä selvitään.

Huono puoli asiassa on tietysti katupöly. Tosin sitä  aiheutuu hyvin paljon myös hiekoitushiekasta, jolla enimmäkseen jalkakäytäville levitettynä ei ole juurikaan tekemistä nastarenkaiden kanssa. Muuta kuin että päästäänhän siitä rääkymään mediassa.

Ylettömän suolaamisen huono puoli on ympäristön pilaantuminen. Suola on ympäristömyrkky, joka ei haihdu luonnosta vaan painuu aina vain syvemmälle maaperään tai liukenee pohjavesiin. Tulevat polvet eivät tule meitä suolan käytöstä kiittämään.

Edelleen turvallista Joulun liikennettä kaikille!

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Mr47 - 18.12.18 - klo:21:35Lämpöisellä ja suolatulla Uudellamaalla asuu neljännes suomalaisista, muut joutuvat liikkumaan huomattavasti talvisemmissa olosuhteissa.

Tampere-Turku-Helsinki -kolmion sisällä asuu noin puolet suomalaisista, yhtä lailla märkää ja vetistä se talvi on nykyisin koko eteläisellä rannikkoseudullakin. Yksi hiihtolomareissu kerran talvessa ei oikeuta vielä tekemään sellaista rengasvalintaa joka olisi ylivoimaisesti huonoin valinta lopun aikaa. Tuon kolmion ulkopuolelle jäävät tehkööt omat ratkaisunsa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Mr47 - 18.12.18 - klo:21:35
Huono puoli asiassa on tietysti katupöly. Tosin sitä  aiheutuu hyvin paljon myös hiekoitushiekasta, jolla enimmäkseen jalkakäytäville levitettynä ei ole juurikaan tekemistä nastarenkaiden kanssa. Muuta kuin että päästäänhän siitä rääkymään mediassa.

Ja hiekoitushiekkaahan käytetään vain marginaalisissa tapauksissa. Se mitä ihmiset luulee hiekoitushiekaksi on hiekoitussepeliä eli raekoko on 3-6 tai 3-8mm. Pölyä aiheuttaa se 0-0,063 mm kiviaines jota hiekoitussepelissä on 0%.

Valtaosa (yli 95%) katupölystä on peräisin nastarenkaista.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Mr47

Mistäs Jultsku olet saanut luvat oikeuttaa ihmiset käyttämään kitka- tai nastarenkaita? Eiköhän se ole ihan tasan jokaisen oma asia valita sopiva rengastus omaan käyttöönsä.
Tuon mainitsemasi "kolmion" sisällä on paljon pieniä teitä, joita ei juurikaan hoideta. Pinta ei ole sula  eikä sitä ole sim. hiekoitettu pidon lisäämiseksi. Sen hiihtolomareissun lisäksi tehtävät jokaviikkoiset mökkimatkat pistävät miettimään valintoja. Kun 40 km suuntaansa joutuu ajamaan h***tin liukkaita, märkiä ja jäisiä teitä pitkin, on valinta ehdottomasti nastarengas. 18 vuotta olen ajanut nuo reissut kitkoilla ja ajaisin edelleenkin, mutta nyt rupeaa kyllästyttämään. Ilmaston lämpeneminen tms. on vähentänyt pakkaskelejä ja tilalle on tullut liukas, vetinen jääpinta, jolla kitka ei vain toimi. Valitettavasti.

Mr47

"Ja hiekoitushiekkaahan käytetään vain marginaalisissa tapauksissa. Se mitä ihmiset luulee hiekoitushiekaksi on hiekoitussepeliä eli raekoko on 3-6 tai 3-8mm. Pölyä aiheuttaa se 0-0,063 mm kiviaines jota hiekoitussepelissä on 0%."

Lähtötilanteessa juuri näin. Mutta kun hiekoitussepeli on talven ajan hiertymässä jalkakäytävällä tai kadulla, niin kyllä sitä hienoa kiviainesta murtuu esiin. Asian näkee keväällä, kun jalkakäytäviäkin siivotaan. Se pöly ei ole valikoivasti osannut siirtyä ajoradalta jalkakäytävälle.

"Valtaosa (yli 95%) katupölystä on peräisin nastarenkaista."

Höpö höpö. Missään en ole nähnyt katupölystä valmistettuja nastarenkaita.

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.12.18 - klo:20:45
Kuinka paljon turvallisempi Norja ja Ruotsikin olisi, jos siellä ajettaisiin pelkillä nastarenkailla!
Tai sitten turvallisuus ei olekkaan kiinni nastarenkaista vaan ihan jostain muista asioista.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 18.12.18 - klo:22:31
Tai sitten turvallisuus ei olekkaan kiinni nastarenkaista vaan ihan jostain muista asioista.

Kovasti eräs henkilö yrittää, niin argumentoida kitkarenkaita...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: Mr47 - 18.12.18 - klo:21:35
Ruotsi vain sattuu sijaitsemaan paljon etelämpänä kuin Suomi. Kannattaa ottaa se paperikartta käteen ja katsoa siitä, missä kohtaa maailmaa Suomi on. Lämpöisellä ja suolatulla Uudellamaalla asuu neljännes suomalaisista, muut joutuvat liikkumaan huomattavasti talvisemmissa olosuhteissa. Ja myös Helsingissä, Espoossa, Turussa tms. asuvilla voi olla tarve liikkua muuallekin Suomeen. Jopa noille alueille, missä tien kunnossapito on  lähes viime vuosituhannelle jäänyt käsite.
Tukholman alue ei paljoa poikkea eteläisimmästä ja lounas-Suomesta olosuhteiltaan. Esim. tänään on ollut pakkasta ja pikkuteillä lunta ja isot tiet sulaksi suolattuja.

Lainaus käyttäjältä: Mr47 - 18.12.18 - klo:21:35
Vihreä hallusinaatio siitä, että kitkarenkailla olisi turvallista liikkua kaikkialla, on valitettavasti yhä kauempana todellisuudesta. Kitkarenkaat ovat erinomaiset oikeassa talvikelissä, mutta nuo vetiset jääkelit ovat niille myrkkyä. Kun ajoradan pinta on sellainen, että kitkarenkaalle ei ole mitään mihin pureutua, jää tarvittava kitka
Olen elänyt tässä "hallusinaatiossa" ja ajellut n. puolen Suomen alueella (+Ruotsin puolella) mukaanlukien pienempiä maalaisteitä jo kaksi talvea. Ensimmäiset renkaat olivat umpisurkeat KE-kitkat, ja niiden kanssa sattui juuri keskellä talvea pluskelit. Tietenkin kaupunkiympäristöissä kaikki vähänkään isommat tiet ovat sulia jo liikennemäärienkin takia, mutta asuntokadut okt-alueella olivat paksussa tamppaantuneessa lumessa/jäässä, toki hiekoitettuna. Täytyy todeta että silloin erityisesti kiihdytyspito oli surkea, jarrutus nyt jotenkin kuitenkin toimi kun ei kaahaillut. Ja eihän noilla päättyvillä asuntokaduilla kuitenkaan saisi ajaa kovin kovaa, tais rajoituskin olla 30km/h. Nykyisillä Nokia R2 nordic-kitkoilla subjektiivinen tuntuma pidosta on yllättävän hyvä eikä ole ainakaan omilla ajoilla tullut ikävä nastarenkaita, varsinkin kun ajan välillä todella pitkiä matkoja, niin hiljaisuudelle ja ajotuntumalla laittaa jo jonkin verran arvoa.

Toki on erilaisia kuskeja ja erilaisia teitä. Jos ajot koostuvat säännöllisesti vaikkapa metsäautoteille ajelusta keskelle ei-mitään, nasta tarjoaa keskimäärin paremman pidon kun tie on jäässä. Tai vaikkapa hieman epävarmemmalle kuskille joka ajaa vähän talviolosuhteissa voi nasta olla hyvä valinta, sillä nasta tasoittaa kelien eroja rengastyypeistä eniten ja kyllähän nastojen kahinakin kertoo omaa kieltään että nyt loppui pito.

Lainaus käyttäjältä: Mr47 - 18.12.18 - klo:21:35
Huono puoli asiassa on tietysti katupöly. Tosin sitä  aiheutuu hyvin paljon myös hiekoitushiekasta, jolla enimmäkseen jalkakäytäville levitettynä ei ole juurikaan tekemistä nastarenkaiden kanssa. Muuta kuin että päästäänhän siitä rääkymään mediassa.
Viime keväällä ajelin Tampereen ohi moottoritietä pitkin, lumesta/jäästä ei tietoakaan (taitaa itseasiassa olla harvassa koko talvena ne päivät jolloin kyseisellä tiellä olisi lunta/jäätä ollut). Ilma oli harmaana pölystä, siis siitä pölystä jota pääasiassa nastarenkaat jauhavat nastoillaan paljaalta asfalttipinnalta. Ei siitä pääse yli eikä ympäri että nastojen aiheuttama pölyongelma on merkittävä.

Lainaus käyttäjältä: Mr47 - 18.12.18 - klo:21:35
Ylettömän suolaamisen huono puoli on ympäristön pilaantuminen. Suola on ympäristömyrkky, joka ei haihdu luonnosta vaan painuu aina vain syvemmälle maaperään tai liukenee pohjavesiin. Tulevat polvet eivät tule meitä suolan käytöstä kiittämään.
Teitä ei suolata siksi että hlö-autot voisivat siellä ajella kitkoilla. Talvihoidonpitoa tarvitaan niin nasta-kuin kitkarenkailla ajavien ja myös raskaan liikenteen takia. Kaikkien rengastyyppien pito suorastaan romahtaa pelkällä jääpinnalla, myös nastojen, verrattuna sulaan pintaan. Hlö-kohtaisesti välillä tulee mieleen josko vähempi riittäisi, mutta täytyy todeta etten ole teidenhoidon asiantuntija, niin jätän suolausmäärien speksaamisen edelleen niille jotka siitä enemmän ymmärtävät ja sitä työkseen tekevät.

Lainaus käyttäjältä: Mr47 - 18.12.18 - klo:21:35
Edelleen turvallista Joulun liikennettä kaikille!
Samat sanat, ja kaikille rengastyypeille ;)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Mr47 - 18.12.18 - klo:21:57
Kun 40 km suuntaansa joutuu ajamaan h***tin liukkaita, märkiä ja jäisiä teitä pitkin, on valinta ehdottomasti nastarengas. 18 vuotta olen ajanut nuo reissut kitkoilla ja ajaisin edelleenkin, mutta nyt rupeaa kyllästyttämään.

Minä olen ajanut 20 vuotta mökkimatkat kitkoilla ja tulen ajamaan edelleenkin. Minulla on kyllä aikaa käyttää 12 min normaalin 10 min sijaan vetisen jäisellä mökkitiellä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Mr47 - 18.12.18 - klo:21:57
Mistäs Jultsku olet saanut luvat oikeuttaa ihmiset käyttämään kitka- tai nastarenkaita?

Rengastestien tuloksista ja Forecan säätiedoista. Märällä ja kuivalla paljaalla asfaltilla KE-kitka on ylivoimaisesti paras ja turvallisin rengas, sellaiset pitäisi määrätä pakollisiksi jokaiselle ajoneuvolle joka rekisteröity tuon kolmion sisäpuolelle.

Lainaa
Eiköhän se ole ihan tasan jokaisen oma asia valita sopiva rengastus omaan käyttöönsä.

Ei ole, valtiovallan pitää tässä(kin) asiassa säädellä ja holhota alamaisiaan jotta eivät tee typeriä temppuja omatuntonsa mukaan, aivan kuten alkoholin myymisen keskittämisenkin kanssa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Mr47

"Ei ole, valtiovallan pitää tässä(kin) asiassa säädellä ja holhota alamaisiaan jotta eivät tee typeriä temppuja omatuntonsa mukaan, aivan kuten alkoholin myymisen keskittämisenkin kanssa."

Hmm, noin keskusjohtoisen yhteiskuntajärjestelmän kannattajan sinulla ei varmaan ole myöskään mitään sitä vastaan, että valtiovalta kieltää samassa vanhojen, saastuttavien diesel-henkilöautojen käytön? Ne kun tuottavat liikenteessä ollessaan ihmisille vaarallisia typen oksideja aivan ympäri vuoden.

V60

Lainaus käyttäjältä: Mr47 - 18.12.18 - klo:20:20
Kaikki nykyiset talvirenkaat ovat rakenteeltaan kitkarenkaita. Joissakin on vielä nastat lisäämässä pitoa, ja hyvä niin.
Kitkarenkaalla pärjää hyvin kaikissa muissa olosuhteissa, paitsi sileällä, kostealla jäällä. Ja sellaisen jään määrä listääntyy sitä mukaa, kun teitä suolataan. Suola kun ottaa aikansa toimiakseen; se ei sulata jäätä välittömästi. Pakkaskelillä suolalla taas saadaan aikaan normaalia paljon liukkaammat ja vaarallisemmat ajo-olosuhteet. Kun tien pinta olisi normaalisti kuiva ja nastojen vaikutuksesta karkea, on se nyt nykyisellä toimintamallilla märkä ja erittäin liukas. Suolatulla, loskaisella tiellä eivät autojen ajonohjausjärjestelmät, lukkiutumattomat jarrut tms. toimi ollenkaan niin kuin on tarkoitettu, vaan ajaminen  on sattuman kauppaa.

Tämän huomaa esim. liikenneympyröissä joihin laitetaan suolaa ja jossain vaiheessa pakastuessa ovat kuin luistinratoja verrattuna muuhun, suolaamattomaan tiehen.
Samoin suolan aiheuttama loska on ajoittain paha ongelma. Tästä esimerkkinä Kouvolan tiellä hiljattain sattunut, kahden henkilön kuolemaan johtanut onnettomuus. Auto lähti heittelehtimään loskaisella tiellä ja törmäsi rekan keulaan. Ilman lämpötila oli -2 astetta. Tuossa lämpötilassa ei pitäisi olla loskaa ilman suolaa.

Mutta kaikella on kääntöpuolensa.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 18.12.18 - klo:18:26
Mitä nämä muutamat alueet ovat?
Nastoja käytetään lähinnä Venäjällä, Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

V60

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 18.12.18 - klo:19:10
No nyt saatiin Kankkusen reinkarnaatio mukaan keskusteluun. Ajoneuvon moottorinohjaintakin on ilmeisesti käpistelty sillä normaalisti kaasupolkimen toiminta estetään kun jarrua painetaan samalla ja kaasun toiminnallisuus palautuu vasta kun poljin on käynyt ylhäällä eli nollakohdassa. Tuolla rallimanööverillä ei siis foorumikeulimisen lisäksi ole minkään valtakunnan tarvetta tai edes apua normaalissa ajotilanteessa, päinvastoin, vain haittaa.

edit. tai no, olettaen toki että alla on jokin tältä vuosituhannelta oleva sähkökaasullinen auto, tuo ei toki koske niitä Kankkusen käyttämiä vaijerivehkeitä.

VAG- vehkeissä polttoaineen syöttö valitettavasti katkeaa. Sinänsä ei kiinnosta kenenkään mielipide asiasta mutta esmes liukkaassa rampissa vakautan mieluummin auton kuin pusken aliohjaten. Tämä tulee esille juuri kitkoilla tietyllä kelillä. Joka tapauksessa lähes miljoona ajettua kilometriä on edetty.
Ja KE- kitkoja en omalla ajoprofiililla alle laittaisi näillä talvikeleillä jos turvallisuutta arvostetaan. Se on päivän selvä.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

vasara

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 18.12.18 - klo:20:54
Sanoppa muuta. Suomalaiset kuskit eivät selviydy ilman nastoja edes rampeista...
Jos näin on, niin Suomessa nastat saatava kaikille pakollisiksi.. tai ainakin suomalaisille kuskeille :)

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h
Suomi on ollut perinteisesti  10...15 vuotta Ruotsia jälkessä liikenneasioissa.
Jopa enemmän.. Ruotsissa poistettiin autovero 22 vuotta sitten.

58make

Lainaus käyttäjältä: V60 - 19.12.18 - klo:10:40
VAG- vehkeissä polttoaineen syöttö valitettavasti katkeaa. Sinänsä ei kiinnosta kenenkään mielipide asiasta mutta esmes liukkaassa rampissa vakautan mieluummin auton kuin pusken aliohjaten. Tämä tulee esille juuri kitkoilla tietyllä kelillä. Joka tapauksessa lähes miljoona ajettua kilometriä on edetty.
Ja KE- kitkoja en omalla ajoprofiililla alle laittaisi näillä talvikeleillä jos turvallisuutta arvostetaan. Se on päivän selvä.

Ei kai mikään laki pakota siellä rampissa niin kovaa ajamaan, että alkaa puskemaan.
Tuo tapasi on ilmeisesti vain kyydissä olijoille ilmoitus kuinka kova kuski olet.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

seaboss

Juurikin näin. Ei nastoillakaan näytä kukaan ajavan max. sallittua nopeutta liukkaassa kiertoliittymässä, yksinkertaisesti siitä syystä, ettei pito riitä siihen. Kyllä rengastyypistä riippumatta täytyy mennä olosuhteiden mukaan, ja tuo joissakin olosuhteilla nastoilla voitettu ajansäästö on niin mitätön että sen negatiivisiin vaikutuksiin suhteutettuna ne ovat järjettömät, ainakin tässä mittakaavassa missä suomessa nyt ollaan. Lisäksi tuo ajanmenekki olisi kyllä otettavissa helposti kiinni järkeistämällä liikennettä muilta osin. Voi myös epäillä saavutettaisiinko ajansäästö takaisin pelkästään siitä syystä, että nastoja vähentämällä tietöiden määrä vähenisi. Kannattas pikkuhiljaa lopettaa tuo älytön teiden pintojen uusinta ja rahan haaskaus kun nastoilla pilataan ne kuitenkin muutamassa vuodessa tällä politiikalla. 13 vuotta pitäisi olla päälysteiden uusinnan kierto ja se todellakaan toteudu tällä menolla, tai jos toteutuu niin tiestömme on todella heikossa kunnossa ja siinä tilanteessahan me olemme kokonaisuudessa. Tämä on sikäli ironista että parhaat tiet ovat siellä missä räikeimmin nastojen turha käyttö on korostunut ehkä eniten. Tämä tietysti johtuu siitä syystä että näillä tiestöillä pintojen päälystys väli on todella lyhyt.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: V60 - 19.12.18 - klo:10:40
VAG- vehkeissä polttoaineen syöttö valitettavasti katkeaa. Sinänsä ei kiinnosta kenenkään mielipide asiasta mutta esmes liukkaassa rampissa vakautan mieluummin auton kuin pusken aliohjaten. Tämä tulee esille juuri kitkoilla tietyllä kelillä. Joka tapauksessa lähes miljoona ajettua kilometriä on edetty.
Ja KE- kitkoja en omalla ajoprofiililla alle laittaisi näillä talvikeleillä jos turvallisuutta arvostetaan. Se on päivän selvä.

Juu, itsekin arvostan turvallisuuden ykkössijalle ja sen vuoksi ei ole noiden kuuluisien KE-luistimien takia tarvinnut kertaakaan turvautua rallimanöövereihin normaalin liikenteen seassa. Kukin tyylillään, niin kauan kuin se lakien puolesta on sallittua.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Mr47 - 19.12.18 - klo:09:15
"Ei ole, valtiovallan pitää tässä(kin) asiassa säädellä ja holhota alamaisiaan jotta eivät tee typeriä temppuja omatuntonsa mukaan, aivan kuten alkoholin myymisen keskittämisenkin kanssa."

Hmm, noin keskusjohtoisen yhteiskuntajärjestelmän kannattajan sinulla ei varmaan ole myöskään mitään sitä vastaan, että valtiovalta kieltää samassa vanhojen, saastuttavien diesel-henkilöautojen käytön? Ne kun tuottavat liikenteessä ollessaan ihmisille vaarallisia typen oksideja aivan ympäri vuoden.

Kyllä, olen valmis tällaiseen sopuratkaisuun. Seuraavaksi autoksi olenkin jo pitkään suunnitellut yli 3500kg kokonaismassan omaavaa, karkeasti samanikäistä ja nelivetoista dieselajoneuvoa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

V60

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 19.12.18 - klo:13:11
Juu, itsekin arvostan turvallisuuden ykkössijalle ja sen vuoksi ei ole noiden kuuluisien KE-luistimien takia tarvinnut kertaakaan turvautua rallimanöövereihin normaalin liikenteen seassa. Kukin tyylillään, niin kauan kuin se lakien puolesta on sallittua.

Kyllä tuo oma turvallisuuskäsite renkaiden osalta pohjautuu hyvin pitkälle näihin faktoihin.



Mitä tulee erilaisiin "manöövereihin", niin niitä tosiaan liikenteessä näkee mitä erilaisimpia. Kuten esimerkiksi "imussa" ajaminen liukkaalla kelillä. Vaikka nykyään autossa on erilaisia ajoavustimia niin auton ajettavuuden ja käyttäytymisen ymmärtämisestä ei ainakaan ole haittaa. Ennen oli toisin eli jos et pystynyt paikkaamaan tilannetta "hanskalla" niin lepikko kutsui. Kaksi kertaa on tullut vältettyä nokkakolari väistämällä ojaan/pientareelle kun joku sankari on tullut päin näköä.
Jostain merkillisestä syystä niitä onnettomuuksia vaan sattuu.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Jultsu

Sitä testeissä käytettävää sileää luistinratajäätä taitaa sitten mystisesti kehittyä jatkuvasti vain tiettyjen foorumilla kirjoittelevien henkilöiden autojen eteen ja sulaa pikimmiten heti pois, ehkäpä tällöin heille annettakoon poikkeuslupa käyttää arktisiin olosuhteisiin suunniteltuja renkaita. Nyt mobiilikäyttäjänä ei ole juuri käsillä antaa liitteenä kaaviota noiden kolmen rengastyypin vesiliirto- sekä kuivan kelin ominaisuuksista, eli niistä joilla se valtaosa kilometreistä tullaan suorittamaan, tai pitäisikö sanoa ”selviämään”
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: V60 - 19.12.18 - klo:14:13
Kyllä tuo oma turvallisuuskäsite renkaiden osalta pohjautuu hyvin pitkälle näihin faktoihin.



Mitä tulee erilaisiin "manöövereihin", niin niitä tosiaan liikenteessä näkee mitä erilaisimpia. Kuten esimerkiksi "imussa" ajaminen liukkaalla kelillä. Vaikka nykyään autossa on erilaisia ajoavustimia niin auton ajettavuuden ja käyttäytymisen ymmärtämisestä ei ainakaan ole haittaa. Ennen oli toisin eli jos et pystynyt paikkaamaan tilannetta "hanskalla" niin lepikko kutsui. Kaksi kertaa on tullut vältettyä nokkakolari väistämällä ojaan/pientareelle kun joku sankari on tullut päin näköä.
Jostain merkillisestä syystä niitä onnettomuuksia vaan sattuu.
Taitaapa juuri tällä hetkellä olla talvi tieliikenteessäkin - toisin sanoen: tilanne päällä. Nyt innokkaimmat "asiantuntijat" pääsevät tekemään diagnooseja, kokeita ja tilastotieteellisiä kirjauksia - mikäli tilanne sallii.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 19.12.18 - klo:15:12
Sitä testeissä käytettävää sileää luistinratajäätä taitaa sitten mystisesti kehittyä jatkuvasti vain tiettyjen foorumilla kirjoittelevien henkilöiden autojen eteen ja sulaa pikimmiten heti pois, ehkäpä tällöin heille annettakoon poikkeuslupa käyttää arktisiin olosuhteisiin suunniteltuja renkaita. Nyt mobiilikäyttäjänä ei ole juuri käsillä antaa liitteenä kaaviota noiden kolmen rengastyypin vesiliirto- sekä kuivan kelin ominaisuuksista, eli niistä joilla se valtaosa kilometreistä tullaan suorittamaan, tai pitäisikö sanoa ”selviämään”

Voitaneen silti sanoa, että jarrutusmatka ei missään olosuhteissa nastarenkaalla ole yli 43m tuosta kaavion nopeudesta 50 km/h. Eli huonoinkin nastarengas pysähtyy kuivalla nopeammin kuin kitkarengas jäällä. Siitähän tässä on väännetty. Eli nastarenkaalla saadaan tasaisemmat olosuhteet.

Nytkin on kyllä sellainen keli, että kaupungilla tiet näyttää sulilta, mutta ovat silti liukkaita. Liikennevaloissa on helppo bongata etuvetoiset autot, joissa on kitkat alla. Siinä missä takavetoinen auto lähtee nastoilla eleettömästi, kuuluu siitä viereisestä Auriksesta suhinaa ja pärinää & etupää soutaa sivusuunnassa, mutta eteneminen on vähän niin ja näin. Ja kuten tuossa aikaisemmin oli puhetta, kamalampaa yhdistelmää ei ole kuin etuvetoinen auto kitkarenkailla. Se puskee kävelynopeuksissakin...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

tsi1490

Minä huomasin, että paikoitellen oli liukasta, kun viereisellä kaistalla oli nastarenkain varustettu auto, joka sutiessaan piti kovaa ääntä. Continentalin kitkoilla ei sutinut missään, tosin ajoin ihan yhtä varovasti kuin muutkin pidon rajoja hakematta.

jarkko_h

#3447
Tänään pääkaupunkiseudulla nautinnollinen ajopeli sivuteillä. Vihdoin talvi. Toki päätiet sulina ja suolattuna. Hyvä niin, koska muuten rekkaliikenne olisi pahoissa vaikeuksissa.

Nuuksiosta ja Tuomarilasta löytyy  seudun jyrkimpiä mäkiä. Osa oli jopa vähän jäässä. Uskomattoman hyvä pito sissänajetuissa Nokian R3:ssa. Ei mitään ongelmia lähteä paikaltaan ylös mäistä / pysäyttää näissä. Olen tähän talveen asti ollut uppiniskainen nastojen puolestapuhuja. Tämä talvi on aukaissut silmät.

Ei nämä pikkumäet ole lähelläkään Norjan Lillehammerin maastoja, mutta kyllä nykykitka vakuuttaa. Keväämmällä tulee taasen pitkä reissu Norjaan. Ei mitään ongelmaa lähteä kitkoilla. Odotan innolla. En renkaiden, vaan maisemien, ystävällisten ihmisten ja luonnon vuoksi.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 19.12.18 - klo:15:29Eli nastarenkaalla saadaan tasaisemmat olosuhteet.

Ymmärrän kyllä hyvin miten suomalaiseen ajattelumalliin sopii tuollainen "kurjuutta kaikille, tasaisesti paska" -tyyppinen ajattelumalli. Tuo on kuitenkin hyvin paljon ristiriidassa "jokainen metri merkitsee" -ajattelumallin kanssa jota Helsinkikin on lähtenyt raivolla toteuttamaan alentamalla ajonopeuksia, ja jota KE-kitkat tarjoavat etelän vesikeleillä ylivomaisesti suurimman osan ajasta talvirengaskauden aikana, etenkin kaupunkien keskustoissa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 19.12.18 - klo:19:24
Ymmärrän kyllä hyvin miten suomalaiseen ajattelumalliin sopii tuollainen "kurjuutta kaikille, tasaisesti paska" -tyyppinen ajattelumalli. Tuo on kuitenkin hyvin paljon ristiriidassa "jokainen metri merkitsee" -ajattelumallin kanssa jota Helsinkikin on lähtenyt raivolla toteuttamaan alentamalla ajonopeuksia, ja jota KE-kitkat tarjoavat etelän vesikeleillä ylivomaisesti suurimman osan ajasta talvirengaskauden aikana, etenkin kaupunkien keskustoissa.
Eipä tule kaupunkien keskustoissa pyörittyä.

Meidän F11:ssa oli toissatalvena Pirelli Sottozero KE-kitkat alla koko talven. Kertaakaan ei oltu jumissa missään, kolareita ajettu tai yhtään mäkeä jäänyt ajamatta. Kyllähän niillä pärjäsi, kuten sanonta kuuluu. Itseä kävi joskus jopa lapsettamaan, kun kunnon pidolla nelivetoräppääminen tuppaa jäämään vähälle, koska vauhti kasvaa äkkiä sakoille. KE-kitkoilla oli mukavampaa pienessäkin nopeudessa saada auto hauskoihin luisuihin. Jarrutusmatkat oli se, joka sai vaihtamaan taas nastoihin. Toki kys. renkaat tuli auton mukana, eli en semmoisia kyllä olisi vapaaehtoisesti autooni valinnut.

En ole vieläkään hiffannut, miksi KE-kitkat olis parempi vaihtoehto kuin pohjoismaiset kitkat??? Vai tarviiko tätä Pandoran lipasta enää avata?

Itsellä ei ole koskaan tullut tilannetta, että kuivalla asfaltilla nastarenkaiden pito ei olisi riittänyt. En ymmärrä, että samat heput, jotka puhuu ennakoivan ajon tarpeellisuudesta kitkoja käytettäessä, vetävät kuivan kelin pitokortin esiin... Liukkauden takiahan niitä talvirenkaita tarvitaan.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy