Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Zego - 16.12.18 - klo:20:32
Harvemmin edes on mitään jäähallisileää jäätä tarjolla, jos koskaan (mun muisti ei riitä)?

No kyllä niitä kelejä on viimeisen viiden vuoden aikana ollut STADISSAKIN ja kyllä minä muistan ne, kun ei meinannut uudet hakkapeliitta 8:tkaan pitää!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Zego

Noh, muistan minä yhden päivän jolloin autoja liukui Pasilassa mäkeä alas vaikka oli mitkä testivoittajarenkaat alla. :)
Monet elävät vaan siinä uskossa että nastoilla pääsee joka kelillä paremmin etenemään kuin kitkarenkailla, ja tämähän ei pidä paikkansa. Yleensä liikennevaloista lähtee kitkoilla ilman sutimista ja kaikki muut etuvetoiset nastarenkailla ajavat jäävät luistoneston kanssa sutimaan. Tämä, silloin kun on se tavallinen ohuempi jääpeite tienpinnassa jolloin nastarenkaat eivät luonnollisesti löydä pitoa. Olihan jossain autolehdessä(vai oliko Ruotsin joku instanssi?) oikein testattu, kun kansa ei pystynyt ymmärtämään, että kitka löytää "ihmeen" kaupalla pitoa sellaiselta pinnalta mitä ei voisi kuvitella antavan pitoa.

Summa sumarum, ajakaamme silti todella rauhallisesti talvella. Kiire ei saa koskaan olla, ihan sama minkälainen menopeli ja renkaat on alla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Zego - 16.12.18 - klo:21:56
Yleensä liikennevaloista lähtee kitkoilla ilman sutimista ja kaikki muut etuvetoiset nastarenkailla ajavat jäävät luistoneston kanssa sutimaan.

Niin meinaatko ettei kitkoilla sudi, jos nastoilla sutii? Vai sotketko tähän keskusteluun nelivetoisen auton kitkoilla vrt vajaa vetoinen nastoilla? Ei nastatkaan kumoa fysiikanlakeja kuten ei myöskään kitkat!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 16.12.18 - klo:19:45
Jos laskeudutaan takaisin reaalimaailmaan, niin suosittelen sinulle samaa ja tutkimaan aihetta kumpi pitää jäätä vasten paremmin, pelkkä kumiseos vai seos jossa on metallia mukana parantamassa pitoa. Nyt ei kannata trollata yhtään. Vähän järkeä juttuihin.. Kyse oli kuitenkin liukkaasta ja jäisestä tienpinnasta eikä kuivasta plussakelin asfaltista.

Lainaa"Kun pakkasta on parikymmentä astetta, nastat ja nastattomat talvirenkaat ovat yhtä pitävät, nastattomat joskus jopa pitävämmät. Kovalla pakkasella jää ei ole liukasta. Mutta lähempänä nollaa jään päällä on vettä, mikä tekee siitä liukkaan. Silloin nastarengas saa pinnasta paremman otteen."
" Matti Morri, Nokian Renkaat Oyj, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö

https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/nastat-vai-kitkat/
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jpee

Miskäköhän tulee ajatus, että nasta- ja kitkarenkaan pidon "välillä" kulkisi jokin kriittinen pidon raja, jota huonommalla pidolla ei pärjää? Totta, nasta pitää jäällä kitkaa paremmin, tätä on turha kiistää. Fakta on myös se, että sekä nastan, että kitkan pito jäällä on absoluuttisesti mitattuna surkea. Itselläni ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa pärjätä jäisellä tiellä kitkoilla, pito on kaikilla rengastyypeillä varsin heikko ja edellyttää ajotavan sopeuttamista. Toisaalta, jos tärkein kriteeri renkaissa on maksimaalininen jääpito, miksi täälläkään ei suureen ääneen vaadita kunnon rallipiikkien sallimista renkaissa. Tosiasia on, että näillä saataisiin vielä merkittävästi parempi jääpito (ja lisää haittoja) kuin nykyisillä nastoilla.

Toinen asia mitä ihmettelen on väite, että nastarenkaat eivät "tarvitsisi" teiden suolausta. Tosiasia on, että myös nastarenkaan pidossa on valtava ero jäisen tien ja märän (suolatun) tien välillä. Jos suolaus lopetettaisiin, ajettaisiin todennäköisesti suurin osa talviseta märän tienpinnan sijaan jäisellä tienpinnalla (eli pito olisi huomattavasti huonompi). Eikö tällä pitäisi olla suorastaan katastrofaaliset vaikutukset liikenneturvallisuuteen, jos kerran nastojen kieltäminen nykytilanteessa (=hieman huonompi pito muutamana liukkaana päivänä) vaikuttaisi negatiivisesti liikenneturvallisuuteen.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jpee - 17.12.18 - klo:21:46Totta, nasta pitää jäällä kitkaa paremmin, tätä on turha kiistää.

Eikös se juuri kiistetty tuossa ylempänä? Riippuu olosuhteista kumpi on parempi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jpee - 17.12.18 - klo:21:46
Toinen asia mitä ihmettelen on väite, että nastarenkaat eivät "tarvitsisi" teiden suolausta. Tosiasia on, että myös nastarenkaan pidossa on valtava ero jäisen tien ja märän (suolatun) tien välillä. Jos suolaus lopetettaisiin, ajettaisiin todennäköisesti suurin osa talviseta märän tienpinnan sijaan jäisellä tienpinnalla (eli pito olisi huomattavasti huonompi). Eikö tällä pitäisi olla suorastaan katastrofaaliset vaikutukset liikenneturvallisuuteen, jos kerran nastojen kieltäminen nykytilanteessa (=hieman huonompi pito muutamana liukkaana päivänä) vaikuttaisi negatiivisesti liikenneturvallisuuteen.

Miten Kainuussa ja Lapissa pärjätään näissä katastrofaalisissa olosuhteissa vaikka siellä ei välttämättä tiet ole ikinä edes suolaa nähneet, mutta jäätä senkin edestä  ;D?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: jpee - 17.12.18 - klo:21:46
Totta, nasta pitää jäällä kitkaa paremmin, tätä on turha kiistää.

Mutta vain uutena ennen kuin nastat ovat pyöristyneet, katkenneet tai irronneet.

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.12.18 - klo:07:04
Miten Kainuussa ja Lapissa pärjätään näissä katastrofaalisissa olosuhteissa vaikka siellä ei välttämättä tiet ole ikinä edes suolaa nähneet, mutta jäätä senkin edestä  ;D?

Yksi lipsahdus laittaa tien helposti tunniksi poikki ainakin osittain. Vaikutus arkena klo 16 aikaan Lapissa vs. pääkaupunkiseutu?
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

vasara

Lainaus käyttäjältä: jpee - 17.12.18 - klo:21:46
Toinen asia mitä ihmettelen on väite, että nastarenkaat eivät "tarvitsisi" teiden suolausta.
Eivät tarvitse. Suolauksella negatiivinen vaikutus (minun mielestä), kun roiskuva rapa heikentää näkyvyyttä. Lisäksi suolauksen ympäristövaikutukset.
Noin muutenkin ainoastaan pääteitä suolataan. Tienhoitoluokat ohessa..
https://www.liikennevirasto.fi/tieverkko/talvihoito#.XBiuStszapo

Lainaus käyttäjältä: jpee - 17.12.18 - klo:21:46
Tosiasia on, että myös nastarenkaan pidossa on valtava ero jäisen tien ja märän (suolatun) tien välillä. Jos suolaus lopetettaisiin, ajettaisiin todennäköisesti suurin osa talviseta märän tienpinnan sijaan jäisellä tienpinnalla (eli pito olisi huomattavasti huonompi). Eikö tällä pitäisi olla suorastaan katastrofaaliset vaikutukset
Pääteillä (joita suolataan) liikkuu eniten myös raskasta liikennettä. Heikentäisi niiden tiellä pysymistä. Nastallinen henkilöauto ei suolauksesta hyödy.. pito on Suomen talvinopeuksissa riittävä ilman suolaakin.

Popo

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 18.12.18 - klo:09:34
Mutta vain uutena ennen kuin nastat ovat pyöristyneet, katkenneet tai irronneet.

Miten nykyiset laadukkaat kitkarenkaat ikääntyvät? Onko lainkaan havaittavissa pitokyvyn heikkenemistä esim. 10 tkm ajettuna, verrattuna nastojen tehon romahtamiseen?
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Popo - 18.12.18 - klo:10:33
Miten nykyiset laadukkaat kitkarenkaat ikääntyvät? Onko lainkaan havaittavissa pitokyvyn heikkenemistä esim. 10 tkm ajettuna, verrattuna nastojen tehon romahtamiseen?

Minulla on Nokian Hakkapeliitta R2:t nyt toista talvea. Aika tarkalleen 10 tkm takana. Pito on yhtä hyvä kuin viime talvenakin.

PS. Oli taas tänään todella nautinnollista ajaa, kun kelit olivat talviset.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Olen ajanut kitkoilla 20 talvea. Nyt on alla 6. sarja. Yksi käytännön vinkki, millä saa ne kestämään hyvin ja pidon säilymään. Kitkat kannattaa vaihtaa kesärenkasiin mahdollisimman aikaisin keväällä. Itse vaihan sään sallisessa maaliskuun lopussa. Jos niillä ajaa huhtikuun lämpimillä keleillä nastojen karhentamilla asfalteilla, kuluvat ne nopeasti. Tärväsin ensimmäisen sarjani Nokian Hakkapeliitta Q:ta noin vuosituhannen alussa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Ritzenhoff

On ikään kuin siunattu olo, kun Top Tier nastoilla ajelee. Samaan aikaan katselee miten teiden kamikaze-pilotit eli kitkamiehet sub-optimaalisella pidolla kuolemaa halveksuen liukastelee hiki otsalla valuen. Ajelkaa kitkamiehet varovasti, ja koittakaa olla surmaamatta muita, teitä vastuullisempia tielläliikkujia.
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

ile

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 18.12.18 - klo:11:00
Olen ajanut kitkoilla 20 talvea. Nyt on alla 6. sarja. Yksi käytännön vinkki, millä saa ne kestämään hyvin ja pidon säilymään. Kitkat kannattaa vaihtaa kesärenkasiin mahdollisimman aikaisin keväällä. Itse vaihan sään sallisessa maaliskuun lopussa. Jos niillä ajaa huhtikuun lämpimillä keleillä nastojen karhentamilla asfalteilla, kuluvat ne nopeasti. Tärväsin ensimmäisen sarjani Nokian Hakkapeliitta Q:ta noin vuosituhannen alussa.

Ei itsellä ole ollut mitään ongelmia pintojen kanssa. Ensimmäiset pari talvea ok, mutta kolmas on jo ollut luistelua ihan sama onko pintaa paljon vai vähän. Aika sama juttu nastarenkaillakin vaikka kaikki nastat tallella ja ehjiä.

58make

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 18.12.18 - klo:11:28
On ikään kuin siunattu olo, kun Top Tier nastoilla ajelee. Samaan aikaan katselee miten teiden kamikaze-pilotit eli kitkamiehet sub-optimaalisella pidolla kuolemaa halveksuen liukastelee hiki otsalla valuen. Ajelkaa kitkamiehet varovasti, ja koittakaa olla surmaamatta muita, teitä vastuullisempia tielläliikkujia.

Siellä ne nastat pitää kuivalla asfaltilla tai lumi pöperössä varsin perusteellisen hyvin,

Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ile

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 18.12.18 - klo:12:10
https://www.is.fi/autot/art-2000005939083.html

Nastarenkaat riesana Helsingissä " ”näkyy selkeästi ilmanlaadussa”

Vähän off-topic, mutta uutisessa mainitussa Mechelininkadulla ainakaan nastat ei ole se ongelma ilmanlaadun kannalta - tuo seutu kun on ollut käytännössä parkkipaikka koko syksyn :D

V60

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 18.12.18 - klo:11:00
Olen ajanut kitkoilla 20 talvea. Nyt on alla 6. sarja. Yksi käytännön vinkki, millä saa ne kestämään hyvin ja pidon säilymään. Kitkat kannattaa vaihtaa kesärenkasiin mahdollisimman aikaisin keväällä. Itse vaihan sään sallisessa maaliskuun lopussa. Jos niillä ajaa huhtikuun lämpimillä keleillä nastojen karhentamilla asfalteilla, kuluvat ne nopeasti. Tärväsin ensimmäisen sarjani Nokian Hakkapeliitta Q:ta noin vuosituhannen alussa.

Näin on. Kitkat alle lokakuun puolivälissä ja pois huhtikuun alussa. Toki huhtikuussa voi tulla vielä lumikelejä mutta sitä varten itsellä on toisessa autossa Cross Climatet. Tänäkin talvena nastoilla ajelu jää luultavasti melko vähiin. Tähän mennessä ehkä 200 km. Kitkoilla pärjää 90% ajoista ihan hyvin. Omassa autossa on laadukkaampi alusta ja jäykempi takavakaaja. Nämä tekevät mannaa myös kitkojen ajettavuudelle koska pyörän ote alustaan on optimaalinen ja vähentää puskemista. Liukkaissa paikoissa joutuu joskus turvautumaan vasemman jalan jarrutukseen että saa sidottua autoa.

Haasteena yleisesti ottaen on se, että hankalissa oloissa kuskin pitää olla tietoinen tien pinnan olosuhteista. Tämä ei välttämättä kokemattomalle kuskille ole ihan helppoa.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 18.12.18 - klo:11:00
Olen ajanut kitkoilla 20 talvea. Nyt on alla 6. sarja. Yksi käytännön vinkki, millä saa ne kestämään hyvin ja pidon säilymään. Kitkat kannattaa vaihtaa kesärenkasiin mahdollisimman aikaisin keväällä. Itse vaihan sään sallisessa maaliskuun lopussa. Jos niillä ajaa huhtikuun lämpimillä keleillä nastojen karhentamilla asfalteilla, kuluvat ne nopeasti. Tärväsin ensimmäisen sarjani Nokian Hakkapeliitta Q:ta noin vuosituhannen alussa.
Vinkki yleisesti renkaista. Huhtikuun suolan rikkomilla teillä kuluvat myös niin nasta- kuin kesärenkaatkin. Eli jos haluaa kesärenkaita kuluttaa ennemmin, niin sitten vaan ne heti alkukeväästä alle. Toki kannattaa silloin miettiä, ettei ole heti reissua pohjoiseen, siellä kun on huhtikuussa vielä talvi.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 18.12.18 - klo:18:03
Vinkki yleisesti renkaista. Huhtikuun suolan rikkomilla teillä kuluvat myös niin nasta- kuin kesärenkaatkin.
Keväällä renkaat kuluvat nopeasti vain niillä muutamilla alueilla, missä sitä tietä karhennetaan koko talvi nastarenkailla, vaikka suolaa käytetään paljon laajemmin.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.12.18 - klo:18:06
Keväällä renkaat kuluvat nopeasti vain niillä muutamilla alueilla, missä sitä tietä karhennetaan koko talvi nastarenkailla, vaikka suolaa käytetään paljon laajemmin.
Mitä nämä muutamat alueet ovat?

jarkko_h

#3412
Nastarenkaiden käyttö näkynyt jo marraskuusta lähtien.
https://www.hsy.fi/fi/tietoa-hsy/uutishuone/2018/Sivut/Talvirengaskausi-nakyy-paakaupunkiseudun-ilmanlaadussa.aspx

Kakkosautossa vielä nastat. Kun näitä ja Norjan/Ruotsin tilastoja tutkii tuntuu olo nastoilla ajaessa tosi idioottimaiselle.

Pääkaupunkiseudulla ei todellakaan tarvitse nastoja. Leppävaaran ja Mäkelinin lma on taas paskana kun ilma vähänkään kuivaa. Lisäksi tiet kohta täynnä routavaurioita. Ilman nastoja voitais käyttää paremmin routaa ja vettä kestävää asfalttia.

Jultsu

#3413
Lainaus käyttäjältä: V60 - 18.12.18 - klo:15:08Liukkaissa paikoissa joutuu joskus turvautumaan vasemman jalan jarrutukseen että saa sidottua autoa.

No nyt saatiin Kankkusen reinkarnaatio mukaan keskusteluun. Ajoneuvon moottorinohjaintakin on ilmeisesti käpistelty sillä normaalisti kaasupolkimen toiminta estetään kun jarrua painetaan samalla ja kaasun toiminnallisuus palautuu vasta kun poljin on käynyt ylhäällä eli nollakohdassa. Tuolla rallimanööverillä ei siis foorumikeulimisen lisäksi ole minkään valtakunnan tarvetta tai edes apua normaalissa ajotilanteessa, päinvastoin, vain haittaa.

edit. tai no, olettaen toki että alla on jokin tältä vuosituhannelta oleva sähkökaasullinen auto, tuo ei toki koske niitä Kankkusen käyttämiä vaijerivehkeitä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 18.12.18 - klo:18:03
Huhtikuun suolan rikkomilla teillä kuluvat myös niin nasta- kuin kesärenkaatkin.

Ei suolaus asfalttia riko. Tai Suomessa voi rikkoa, koska asfaltti joudutaan nastarenkaiden takia tekemään kovemmaksi (isompaa raetta ja vähemmän bitumia). Maissa joissa nastat on kielletty, asfaltti voidaan tehdä pehmeämmaksi ja se kestää hyvin suolausta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jarkko_h

#3415
Juuri noin. Nastojen vuoksi joudutaan käyttämään asfalttia, joka ei kestä vettä eikö routaa. Nastljen teitä heikentävä vaikutus ei siis rajoitu pelkästään jyrsintään. Karkea asfaltti taasen jyrsii renkaita nopeammin. Keväällä kesärenkaat huutavat hoosiannaa ja lapset ja vanhukset nielevät jyrsinpölyä.

Uusien nastojen piti kuluttaa teitä vähemmän. Nokian renkaat lobbasi... nyt sitten ihmetellään kun uudet nastarengastyypit kuluttavat teitä jopa nopeammin kuin vanhat rengastyypit.

Nokian renkaiden lobbaus tulee Suomelle kalliiksi. Venäjällä valmistetut jyrsijät pilaavat Suomen teitä Nokian renkaiden "tutkimuksen" ja lobbauksen ansiosta ennätysnopeudella.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 18.12.18 - klo:19:50
Nokian renkaiden lobbaus tulee Suomelle kalliiksi. Venäjällä valmistetut jyrsijät pilaavat Suomen teitä Nokian renkaiden "tutkimuksen" ja lobbauksen ansiosta ennätysnopeudella.
Ok, täytyy lopettaa noilla Nokian kitkoilla ajo kun pilaavat tiet. Onneksi toisesta autosta löytyy Dunlopin nastat.  8)

jarkko_h

#3417
Nokian nastoilla ja kitkoilla itsekin vielä ajelen. Ajattelin vaihtaa merkkiä, jos eivät lopeta kyseenalaista lobbausta. Toki heidän etunsa on karkea renkaita nopeasti kuluttava ja heikosti routaa kestävä asfaltti, mutta kuluttajien ja yhteiskunnan etu se ei ole.

Mr47

Kaikki nykyiset talvirenkaat ovat rakenteeltaan kitkarenkaita. Joissakin on vielä nastat lisäämässä pitoa, ja hyvä niin.
Kitkarenkaalla pärjää hyvin kaikissa muissa olosuhteissa, paitsi sileällä, kostealla jäällä. Ja sellaisen jään määrä listääntyy sitä mukaa, kun teitä suolataan. Suola kun ottaa aikansa toimiakseen; se ei sulata jäätä välittömästi. Pakkaskelillä suolalla taas saadaan aikaan normaalia paljon liukkaammat ja vaarallisemmat ajo-olosuhteet. Kun tien pinta olisi normaalisti kuiva ja nastojen vaikutuksesta karkea, on se nyt nykyisellä toimintamallilla märkä ja erittäin liukas. Suolatulla, loskaisella tiellä eivät autojen ajonohjausjärjestelmät, lukkiutumattomat jarrut tms. toimi ollenkaan niin kuin on tarkoitettu, vaan ajaminen  on sattuman kauppaa. Ja vaikka tienpitäjä kehuu suolaavansa tiet kelin edellyttämällä tavalla, on se täyttä puppua. Keli yllättää tienpitäjän, ja jossakin vaiheessa se liukas osuus tulee kuitenkin vastaan -> suolaukseen luottajat ovat ojassa, parhaassa tapauksessa. Pahin on nokkakolari. Näitä tilanteita on tämänkin syksyn kuluessa valitettavasti nähty.
Lisäksi suola aiheuttaa paljaat tienpinnat, jotka sitten kuluvat. Tien pinta murtuu sulamisen ja jäätymisen myötä, ja kun se normaalisti tapahtuu noin  0C kelillä, pystytään tuota murtumisaluetta laajentamaan aina 8 pakkasasteeseen saakka. Ja moska lentää näkyvyyttä haitaten, autot ruostuvat ja jarrut yms. alustan osat kärsivät välittömästi korroosiovaurioista.
Suolausta tarvitaan oikeasti huonoilla renkailla liikkuvan, monesti ulkomaisen, raskaan liikenteen tarpeisiin. Henkilöautoliikenne käyttää pääsääntöisesti talvikeliin sopivaa rengastusta ja selviää, jos tienpitäjä vain viitsii huolehtia tarvittavasta aurauksesta. Järki pitää toki jokaisen pitää päässään, kelillä kuin kelillä.
Päätin muuten itse sitten hankkia seuraaviksi talvirenkaiksi nastarenkaat. Olen tämän vuosituhannen ajanut kohtalaisen paljon talvisin pelkästään kitkarenkailla, mutta kun tuo vesimärkien jäätikkökelien määrä on varsinkiin pienemmillä teillä lisääntynyt, niin pakko on huomioida tuo valinnassa.
Turvallista Joulun ajan liikennettä kaikille!

jarkko_h

#3419
Nasta juttu. http://areena.yle.fi/1-3179052
Kannattaa katsoa.

Norja on valinnut oman linjan. Nostanut kitkarenkaiden osuuden todella ylös. Seurauksena on ollut paikallisilmanlaadun paraneminen...

Samaan aikaan Norja on mennyt paikallisilmanlaadun lisäksi Suomesta heittämällä ohi liikenneturvallisuudessa. Ajosuoritetta kohden Suomessa kuolee nykyään liikenteessä enemmän ihmisiä, nastoista huolimatta.

Suomi maksaa kalliin hinnan nastahölmöilystä. Toki pakkokeinot eivät järkeviä, mutta Norjan ja Ruotsin malli on osoittautunut hyväksi. Voisi toimia hyvin uudellamaalla.


--- Suomi on ollut perinteisesti  10...15 vuotta Ruotsia jälkessä liikenneasioissa. Kitkojen osuus iso uudella maalla viimeistään 2030 luvulle mentäessä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy