Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 11.12.18 - klo:20:28
Ei mitenkään. Haastaisin vain suomalaisia miehiä ajamaan kitkoilla. Jos kerran norjalaiset naiset osaavat, miksei mekin.

Yllättävää kyllä onnettomuudet on tilastoidu sukupuolittain ja ikäryhmittäin. Pääset lukemaan nuo tilastot. Ei tuolla ole mitään olennaisia piikkejä lukuunottamatta nuoria vasta kortin saaneita.

Mutta kokonaisuutena Norjalaisia kuolee ajosuoritetta kohden Suomalaisia vähemmän vaikka siellä kitkarenkaiden käyttöaste 60% ja suuressa osaa Norjaa todella haastavat talviolosuhteet (esim. Lillehammer). Olen asunut monta vuotta Oulussa ja tuon alueen ympäristössä talvilliikenneolosuhteet helpot.

Hullua vaihtia norskit välillä pitävät olosuhteihin ja maastoon nöhden. Ovat tottuneet noihin todella mutkaisiin teihinsä ja paikalliset muistavat mutkansa.
Norjassa saatais liikennekuolemat nolliin, kun pistettäis kaikille nastat alle  ;D
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

jarkko_h

#3331
Ei menis nolliin ;D. Suuri osa onnettomuuksista sattuu kesällä ja suuressa osassa talvionnettomuuksia syynä ei rengasperäinen syy.

Kuolemaanjohtavat onnettomuudet hyväkuntoisilla kitkoilla/nastoilla ovat hyvin harvinaisia nykyaikaisilla ajonvakautuksella varustetuilla autoilla.

---
Mulla on ykkösautossa kitkat ja kakkosessa nastat. Olen ajosuoritteen määrän laskun ja ikääntymisen vuoksi keskimääräistä huonompi kuski, mutta siitä huolimatta en nähnyt enää mitään järjellistä syytä olla kokeilematta kitkoja. Tähän mennessä ei ole kaduttanut. Mistään en ole jäänyt paitsi (nastamelua lukuunottamatta) ja tien tukkona ei ole tarvinnut olla.

V60

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 11.12.18 - klo:21:01

Mulla on ykkösautossa kitkat ja kakkosessa nastat. Olen ajosuoritteen määrän laskun ja ikääntymisen vuoksi keskimääräistä huonompi kuski, mutta siitä huolimatta en nähnyt enää mitään järjellistä syytä olla kokeilematta kitkoja. Tähän mennessä ei ole kaduttanut. Mistään en ole jäänyt paitsi (nastamelua lukuunottamatta) ja tien tukkona ei ole tarvinnut olla.
Itsekin ajan mieluummin kitkoilla mukavuuden takia. Nastat kun lähdetään huonompiin olosuhteisiin tai kun haluaa nautiskella 300 hv nelarista liukkaissa olosuhteissa. Lisärengastuksena löytyy vielä Cross Climatet joilla ajelin tänä vuonna helmikuun lopusta toukokuulle ja nyt syksyllä itsenäisyyspäivään. Hienot renkaat. Menee taas alle maaliskuussa.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

SNG

Lainaus käyttäjältä: V60 - 11.12.18 - klo:22:11
Lisärengastuksena löytyy vielä Cross Climatet joilla ajelin tänä vuonna helmikuun lopusta toukokuulle ja nyt syksyllä itsenäisyyspäivään. Hienot renkaat. Menee taas alle maaliskuussa.

Taitavat nujo CrossClimatet olla oikeasti pätevät niin välikeleillä kuin kesäaikaan.

Jultsu

Juu, kannattaakin valita tuollaisiin kevät-syys -kelien nollan pinnassa sahaaviin olosuhteisiin mitkä tahansa muut renkaat mutta ei KE-kitkat jotka nimenomaan suunniteltu tuollaisiin olosuhteisiin, sillä niillähän lähtee henki automaattisesti...
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.12.18 - klo:07:14
Juu, kannattaakin valita tuollaisiin kevät-syys -kelien nollan pinnassa sahaaviin olosuhteisiin mitkä tahansa muut renkaat mutta ei KE-kitkat jotka nimenomaan suunniteltu tuollaisiin olosuhteisiin, sillä niillähän lähtee henki automaattisesti...

Anteeksi. Tottakai kaikki hankkivat KE-kitkat. Ne ovat hyvät, kaikki muut huonoja ja vaarallisia.

tet

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 11.12.18 - klo:19:24
Vai meinaatko, että Titanicin hiilenpolton pienhiukkaspäästöt liittyisivät tähän keskusteluun?

Minusta ne liittyvät tähän keskusteluun kutakuinkin yhtä hyvin, kuin puun pienpolton aiheuttamat kuolemat. Sillä, ajetaanko Suomessa kitka- vai nastarenkailla, ei ole mitään vaikutusta sen paremmin Titanicin kuin puun pienpoltonkaan aiheuttamiin kuolemiin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Joulukuu on jo pitkällä ja vain parina päivänä on ollut vähän lunta tai sohjoa tiellä, mutta muuten olisivat kesärenkaatkin toimineet pidon puolesta aivan riittävän hyvin. Tosin kesärekaat rullaavat huonosti viileillä säillä.

Jultsu

Niin, KE-kitkat ylivoimaisesti paras valinta tänä(kin) vuonna etelän vesikeleihin. Alle olisi saanut ruuvata jo syyskuun puolella hyvillä mielin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

BMF

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

sakal83

Hieman häirittee tuo nimi: Keski-Euroopan kitkarengas. Miten ovat erehtyneet antamaan nimen noin päin honkia?
Pääkaupunkiseudun Kitkarengas olisi passelimpi nimitys. Eihän kukaan tajua tuollaisia alle suomessa heittää, kun nimi viittaa ihan muuhun  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

mattinen

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 11.12.18 - klo:19:24
Vai meinaatko, että Titanicin hiilenpolton pienhiukkaspäästöt liittyisivät tähän keskusteluun?

Ne liittyvät juuri yhtä paljon kuin tieto siitä, että puun pienpoltosta vapautuvat hiukkaset tappavat vuosittain n. 400 suomalaista ennenaikaisesti.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 12.12.18 - klo:12:47
Hieman häirittee tuo nimi: Keski-Euroopan kitkarengas. Miten ovat erehtyneet antamaan nimen noin päin honkia?
Pääkaupunkiseudun Kitkarengas olisi passelimpi nimitys. Eihän kukaan tajua tuollaisia alle suomessa heittää, kun nimi viittaa ihan muuhun  ;)

Ei hätää, Helsinki keskieurooppalaistuu kovaa vauhtia, saatiinhan sinne juuri avattua Italialaista suunnittelua oleva kauppakeskus, kohta ne hipsterit ruuvailee sähköfillareihinsakin ke-kitkoja.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.12.18 - klo:15:13
Ei hätää, Helsinki keskieurooppalaistuu kovaa vauhtia, saatiinhan sinne juuri avattua Italialaista suunnittelua oleva kauppakeskus, kohta ne hipsterit ruuvailee sähköfillareihinsakin ke-kitkoja.
Ei, pyöräilijät ja kävelijät luottavat nastoihin, koska haluavat varmasti pysyä pystyssä.

jarkko_h

#3344
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 12.12.18 - klo:23:10
Ei, pyöräilijät ja kävelijät luottavat nastoihin, koska haluavat varmasti pysyä pystyssä.

Polkupyörät ja jalankulijat eivät liity mitenkään aiheeseen.

OTna mainittakoon, että polkupyörän nastarenkaisiin ei liity käytännössä tiestön kulumishaittoja tai ilman pilaamista. Vierintäteho ja nastavoimat  lähes nolla vs autot.. Mulla on polkupyörässä nastat, mutta harkitsin siihenkin continelin kitkarenkaita. Koko talvena toistaiseksi vain kaksi aamua, jolloin nastoista mitään hyötyä. Kesärenkaillakin olisi fillarissa pärjännyt. Tosin ei noista nastoista juuri haittaakaan ole. Reilu tonni tulee ajettua talvella.

Kenkinä kitkat. Kuoma merkkiset. Halvat, kestävät ja  aivan tautisen hyvä pito. Kuomat hakkaavat 10-0 kalliit jää -vibramit. Vibramistakin on kokemusta.Sudet talvell. Jäykät ja liukkaat.  Syysjääpilkille reppuun varalta kenkiin kiinnitettävät nastalenkit.

jarkko_h

#3345
Tänään ajelua pääkaupunkiseudulla. Täysin kuiva keli. Koko talvena ollut vain 2 päivää, jolloin talvittu talvirenkaita. Noinakin päivinä olis melkein kesärenkaat käyny.

Järjenvastaista jyrsiä täällä sulia teitä nastoilla. Samat kaverit, jotka valittavat karkeasta asfaltista, eivät ymmärrä että he itse aiheuttavat pinnoitteen karkeuden ja asfaltin heikon vesi/routakeston

Kakkosauton nastat lähtee kaatopaikalle. Jatkossa vain kitkoilla.  ;D

Zego

Ã,,rsyttää myös turha suolaus pääkaupunkiseudulla. Eka tienpätkää ei ole suolattu eikä ole ollut aamua jolloin ei kitkat toisi riittävää pitoa. Noin 6 aikaan lähden töihin ajamaan.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 15.12.18 - klo:21:28
Tänään ajelua pääkaupunkiseudulla. Täysin kuiva keli. Koko talvena ollut vain 2 päivää, jolloin talvittu talvirenkaita. Noinakin päivinä olis melkein kesärenkaat käyny.
Talvea ollut kalenterin mukaan vasta kaksi viikkoa. Mutta taidetaan silti ajella eri paikoissa pk-seutua, koska itse en suostuisi monenakaan päivänä ajamaan kesärenkailla. Aivan älytöntä uhoamista tuollainen, kesärenkailla ajo olisi todella vaarallista leikkiä jalankulkijoille.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 15.12.18 - klo:21:28
Tänään ajelua pääkaupunkiseudulla. Täysin kuiva keli. Koko talvena ollut vain 2 päivää, jolloin talvittu talvirenkaita. Noinakin päivinä olis melkein kesärenkaat käyny.

Järjenvastaista jyrsiä täällä sulia teitä nastoilla. Samat kaverit, jotka valittavat karkeasta asfaltista, eivät ymmärrä että he itse aiheuttavat pinnoitteen karkeuden ja asfaltin heikon vesi/routakeston

Tarvitaan se yksi päivä:
Etelärannikolla täysi pääkallo­keli: Satu oli ajanut vain hetken, kun alijäähtynyt vesi pakotti tien sivuun.
"Ilta-Sanomien toimitussihteeri Satu joutui sunnuntaina skrapaamaan auton ikkunat kolmasti työmatkallaan Helsingissä"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005934085.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#3349
Sadulla on kyllä nyt pahasti toimittajalisää tuossa. Keli ei edes paha. Tuossakin kelissä nastarenkailijat ( joita täällä noin 90% ) jyrsivät aivan turhaan. Ei ne nastat tuulilasia puhdista.

Virossa ja kerran napapiirin yläpuolella on ollut pahimmat alijäähtymiskelit. Virossa vettä satoi -10 asteen pakkasella ja koko liikenne käytännössä pysähtyi ei renkaiden vaan tuulilasien vuoksi. Nastat eivät olisi auttaneet tuolloinkaan tuulilasien kanssa.  Olin liikenteessä nastoilla.

tsi1490

Liukkaus ei ollut ongelma, vaan alijäähtyneen veden jäätyminen ikkunaan. Epäilemättä oli kuitenkin niin liukasta, että oli syytä olla alla talvirenkaat.

Popo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.12.18 - klo:09:44
Tarvitaan se yksi päivä:
Etelärannikolla täysi pääkallo­keli: Satu oli ajanut vain hetken, kun alijäähtynyt vesi pakotti tien sivuun.
"Ilta-Sanomien toimitussihteeri Satu joutui sunnuntaina skrapaamaan auton ikkunat kolmasti työmatkallaan Helsingissä"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005934085.html

Tänään ON  "nastapäivä" Heklsingissä. Aamulla kahdeksan jälkeen liikenteessä ja hankalaa oli. Jäätä tuulilasissa ja tien pinnalla.

Toki Automiehet pärjää kitkoilla, en epäile. Onhan ajonhallinta, lämmitettävä tuulilasi ja ennakoiva asenne käytettävissä... 8)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

jarkko_h

#3352
Lainaus käyttäjältä: Popo - 16.12.18 - klo:10:04
Tänään ON  "nastapäivä" Heklsingissä. Aamulla kahdeksan jälkeen liikenteessä ja hankalaa oli. Jäätä tuulilasissa ja tien pinnalla.

Toki Automiehet pärjää kitkoilla, en epäile. Onhan ajonhallinta, lämmitettävä tuulilasi ja ennakoiva asenne käytettävissä... 8)

Ollaankohan samassa Helsingissä. Pienellä ennakoinnilla ei mitään ongelmia kitkojen kaa. Isompi ongelma tuulilasi. Mulla lämmitettävä.

seaboss

Nastapelleille riittää minuutti vuodessa, että voi perustella nastarengaiden tarpeellisuuden ja sitä kautta tiestölle kymmenien miljoonien eurojen  kulumisen. Jollainhan se kykenemättömyys pitää todistella.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 16.12.18 - klo:10:07
Nastapelleille riittää minuutti vuodessa, että voi perustella nastarengaiden tarpeellisuuden ja sitä kautta tiestölle kymmenien miljoonien eurojen  kulumisen. Jollainhan se kykenemättömyys pitää todistella.
Aika tyhjentävä kommentti oletettavalta kitkapelleltä.  ;D

Myhky

Ehdotan että pääkaupunkiseudulla nastarenkaat määrätään pakollisiksi ja suolaus lopetetaan. Lumen ja jään annetaan painautua kovaksi patjaksi tien pintaan ja siitä sitten raavitaan ajoittain aura-autolla turhat polanteet pois. Autot pysyvät siistimpänä, eivät ruostu ja nastat eivät pääse raapimaan tien pintaa.

Tulis nyt jo kunnon talvikelit että pääsis kunnolla rälläämään nastoilla ja näyttämään kitkahönöille kuinka tehdään reippaita ohituksia ja jarruille mennään vasta viime tingassa.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

pekeke

Lähdenkin nyt ajelemaan kiikkerällä takavetoisellani(optiona 4wd) all season-rengastetulla näitä Uudenmaan henkenvaarallisia teitä, saas nähdä kuink käyp.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 16.12.18 - klo:10:42
Tulis nyt jo kunnon talvikelit että pääsis kunnolla rälläämään nastoilla ja näyttämään kitkahönöille kuinka tehdään reippaita ohituksia ja jarruille mennään vasta viime tingassa.

Perseessä ajoa tuohon päälle, nii avot.
Sulla on varmaan supernäkö kun osaat liikenteessän erottaa kitkahönöt, joita kohdistetusti nöyryytät. Täällä on lähes 90% nastakuskeja ja onneksi suurimmalla osalla heitä ja kitkakuskeja  ei ole asennevammaa, vaan toiset otetaan liikenteessä huomioon.

Toki joukkoon (sekä kitka että nasta) mahtuu ihmisiä, jotkaneivät ole vielä kuoriutunnet ulos teinimutanttikilpikonnavaiheesta. Näille teineille liikenne on leikkikenttä.

Zego

Espoo-Helsinki: Tänä aamuna näytti nastarenkailla olevan todella liukasta suolaamattomilla teillä mutta kitkat pitivät eivätkä sutineet.

Ritzenhoff

Lainaus käyttäjältä: Zego - 16.12.18 - klo:11:13
Espoo-Helsinki: Tänä aamuna näytti nastarenkailla olevan todella liukasta suolaamattomilla teillä mutta kitkat pitivät eivätkä sutineet.

Sun rattimiehen foliohattumaailmassas on ihan omat fysiikan laitkin. Vai ovatko ne kitkarenkaat jotka tyhmentää?
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy