Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Polouni

Erittäin samaa mieltä. Asenne ja mielikuvat ovat tiukassa....

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 02.12.18 - klo:11:32
Liikenne pitää olla joustavaa,dynaamista ja oikeasa paikassa ripeää, tämä onnistuu kyllä helposti joka kolkassa suomea kitkarenkailla.
Sama onnistuu myös nastarenkailla. Ja kesärenkailla.

seaboss

No pistäppä sitten kesärenkaat alle kun tuollaista kerran väität....toivottavasti olet sanojesi takana, mutta epäilempä vahvasti että et ole.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 02.12.18 - klo:11:32
Oma selkeä käsitys miksi jotkut tarvii nastoja on muodostunut työreissulla kun porukassa kuljetaan ja eri kuskien ajotavoissa. Valitettavasti on vain niin että noita asfaltin jyrsijöitä tarvivat ne joiden asenne ja osaaminen autolla ajoon on muutamista syistä viksahtanut. Tämän on noilla reissuilla päässyt omakohtaisesti kokemaan. Tärkein puuttava tekijä on asenne, muutamilla on ajo kuin joku kilpa tai näyttämisen tarve olisi koko ajan päällä. Toinen selkeä ryhmä on niitä joilla ennakointi ja liikenteen dynamiikka tuntuu liian haastavalta mm. liikenneympyrään lähestyminen,ohittamiset ym. Näitä näkee kyllä ihan joka pvä muutenkin kun liikkuu.
Näitä puutteita vois kyllä harjoitella ihan ajatuksella aika moni. Vai onko niin että ihmiset ovat tyhmiä vain liikenteessä?

Liikenne pitää olla joustavaa,dynaamista ja oikeasa paikassa ripeää, tämä onnistuu kyllä helposti joka kolkassa suomea kitkarenkailla.

Hyvä loppukiteytys.

padawan

Mitä loppukiteytystä tuossa on. Ensin ollaan perusteltu kitkojen paremmuutta hiljaisuudella, ympäristösyillä ja ties millä. Nyt syyllistetään vielä nastakuskeja siitä, kun he voivat paremmin talviolosuhteisiin sopivilla renkailla ajaa kovempaa  ::)

V-O

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 02.12.18 - klo:11:32
Oma selkeä käsitys... on muodostunut työreissulla...
Sulla on aika outoja työreissuja... Luuletko että tuota voi yleistää...?

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: padawan - 02.12.18 - klo:15:56
Nyt syyllistetään vielä nastakuskeja siitä, kun he voivat paremmin talviolosuhteisiin sopivilla renkailla ajaa kovempaa  ::)

Mutta sehän on juuri noin. Nastat valitaan, jotta voi ajaa kovempaa. Sen ovat esim. Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen ja Markku Alen sanoneet suoraan TV:ssä, kun kysyttiin miksi ajavat nastoilla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

TTO

Sinällään tästä rengasasiasta on järkevämpää keskustella kuin jostain globaalimmasta ongelmasta, että hyödyt ja haitat tulevat suoraan "omalle kohdalle" (Suomeen) ja asiaan pystytään jopa vaikuttamaan (jos halutaan).

Aiemmin itsekin ajattelin, että alla pitää olla ehdottomasti pitävintä, mitä markkinoilta löytyy, mutta ehkä tässä alkaa ikääntyä, kun tuo ei tunnu enää niin tärkeältä. Ja ne "parhaat" renkaat ovat parhaat vain uutena ja sen jälkeen alla ei olekaan enää kuin jotain sinne päin, joten voin tinkiä tuosta lyhyehköstä vaiheesta, jolloin alla on pitävämmän renkaat kuin muilla. Ja vaikka pidossa ehkä nyt vähän tuleekin "takapakkia", en silti ajatellut jäädä liikenteessä muiden jalkoihin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: padawan - 02.12.18 - klo:15:56
Mitä loppukiteytystä tuossa on. Ensin ollaan perusteltu kitkojen paremmuutta hiljaisuudella, ympäristösyillä ja ties millä. Nyt syyllistetään vielä nastakuskeja siitä, kun he voivat paremmin talviolosuhteisiin sopivilla renkailla ajaa kovempaa  ::)

Tai olisiko sanamuoto rajoitusten mukaan?

Nyt on tuliterät Contin nastat alla ja talvi tulikin jo  ;D. Enää ei tarvitse vain "pärjätä".
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#3219
Miltä karppa tuntuu kun jo puoli talvea ajettu nasta pitää huonommin kuin kitka? Ostatko tällöin uudet nastat ihan vaan varmuuden vuoksi?

Ehdottomasti haittavero nastoille. Aivan järjetöntä teiden rouhimista. Suomen nopeusrajoituksilla ja nykyaikaisilla autoilla pysyy tiellä renkailla kuin renkailla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 02.12.18 - klo:18:19
Miltä karppa tuntuu kun jo puoli talvea ajettu nasta pitää huonommin kuin kitka? Ostatko tällöin uudet nastat ihan vaan varmuuden vuoksi?

Ehdottomasti haittavero nastoille. Aivan järjetöntä teiden rouhimista. Suomen nopeusrajoituksilla ja nykyaikaisilla autoilla pysyy tiellä renkailla kuin renkailla.

Kun ei pidä! Käytetyn nastan ja uuden kitkan ominaisuudet kohtaavat noin kahden vuoden kohdalla. Vuoden ajetut R2:t (Keväällä ja syksyllä) olivat surkeat vrt uusiin contin nastoihin!

Ja mitä siittä vaikka ostaisin, kun pystyn? Minusta myös ilman syytä alinopeutta kitkoilla ajavat pitäisi laittaa haittaveron piiriin!

Oletko ihan varma, että pysyy?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/44e39a8f-0da1-455e-af26-400855754c51
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Uutisessa ei mainita ajoneuvon ikää eikä rengastusta, oletettakoon siis että auton ja matkustajien iälllä on jonkinlainen korrelaatio ja renkaat kivenkovat koppurat kuten wanhan liiton jäärillä tuntuu olevan. "Kyllä näissä nastoja vielä on jäljellä, hyvät kumit"
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 02.12.18 - klo:21:26
Uutisessa ei mainita ajoneuvon ikää eikä rengastusta, oletettakoon siis että auton ja matkustajien iälllä on jonkinlainen korrelaatio ja renkaat kivenkovat koppurat kuten wanhan liiton jäärillä tuntuu olevan. "Kyllä näissä nastoja vielä on jäljellä, hyvät kumit"

Viime talvena huomasin renkaan iän vaikutuksen konkreettisesti. A3:ssa oli Michelinin hyväkuntoisen oloiset nastat. Vietävän liukkaat (ja meluisat). Uudet Contin kitkat menevät kohtuullisella melulla, vaikka A3 HUOMATTAVASTI meluisampi rengasäänien osalta kuin Ocu Scoutti.

Vajaavetoinen A3 aika surkea jäällä niin noilla vanhoilla nastoilla kuin uusilla kitkoillakin. No enpähän jäänyt kitkoilla jumiin kuten ikälopuilla nastoilla tapahtui. Tulisipa nyt sitä lunta niin näkisi miten toimivat lumella.

Olen tykännyt Contin kutosista kuin sika limpusta. En nyt heti lähtisi väittämään seiskoja paremmiksi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 02.12.18 - klo:21:39
Viime talvena huomasin renkaan iän vaikutuksen konkreettisesti. A3:ssa oli Michelinin hyväkuntoisen oloiset nastat. Vietävän liukkaat (ja meluisat). Uudet Contin kitkat menevät kohtuullisella melulla, vaikka A3 HUOMATTAVASTI meluisampi rengasäänien osalta kuin Ocu Scoutti.

Vajaavetoinen A3 aika surkea jäällä niin noilla vanhoilla nastoilla kuin uusilla kitkoillakin. No enpähän jäänyt kitkoilla jumiin kuten ikälopuilla nastoilla tapahtui. Tulisipa nyt sitä lunta niin näkisi miten toimivat lumella.

Olen tykännyt Contin kutosista kuin sika limpusta. En nyt heti lähtisi väittämään seiskoja paremmiksi.

Miten vertailu ikäloppujen nastojen ja uusien kitkojen välillä mahtaa liittyä renkaiden paremmuuteen? Sitä paitsi michelinin vanhemmat nastarenkaat eivät vuosiin parjänneet testeissä (Ennen uusinta X-Ice North 4:sta). Eikä varmaan suuri yllätys ole, että kitkat ovat hiljaisemmat, kuin nastat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.12.18 - klo:20:37
Toiset toiset nastoista ja toiset kitkoista.

No vihdoinkin keskusteluun tulee mukaan jokin uusi näkökulma!

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.12.18 - klo:20:37
Suurin osa kuskeista kuitenkin ajaa niillä mitä on autoa ostaessa saanut mukaansa.

Eikös suurin osa kuskeista kuitenkin joudu aina silloin tällöin uusimaan renkaansa?

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.12.18 - klo:20:37
Ja jos haluaa turvallisuutta niin nastat ovat talvikeleillä pitävimmät.

Ja tämä riippuu pitkälti siitä, millaisissa talvikeleissä ajaa.

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.12.18 - klo:20:37
Kitkat taas ehdottomasti hiljaisimmat, myös kesällä.

Minusta tuntuu, että sinun kykysi menevät täällä hukkaan. Sen verran laaja tietämys ja asiantuntemus sinulla on.

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.12.18 - klo:20:37
Yritä jaksaa.

Se on helpompaa nyt, kun olemme saaneet sinut mukaan keskusteluun  ;)

Hidalgo

#3225
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 02.12.18 - klo:22:31
No vihdoinkin keskusteluun tulee mukaan jokin uusi näkökulma!

Eikös suurin osa kuskeista kuitenkin joudu aina silloin tällöin uusimaan renkaansa?

Ja tämä riippuu pitkälti siitä, millaisissa talvikeleissä ajaa.

Minusta tuntuu, että sinun kykysi menevät täällä hukkaan. Sen verran laaja tietämys ja asiantuntemus sinulla on.

Se on helpompaa nyt, kun olemme saaneet sinut mukaan keskusteluun  ;)
Hienoa, että sinäkin osoitat merkkejä kehityksestä.
Et sitten muuta enää keksinyt kuin minun kykyjeni ja tietämykseni kommentoinnin?  ;D
Yritä jo ymmärtää, että maailmassa on muitakin mielipiteitä kuin sinun. Eikä vain yksi ole oikea.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 27.11.18 - klo:20:48
Kuten sanoit on erona se, että nastarenkailija kehuu omia renkaitaan, kun kitkarenkailija taas haukkuu nastarenkailijaa.  8)
:-X
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm


SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.12.18 - klo:22:25
Miten vertailu ikäloppujen nastojen ja uusien kitkojen välillä mahtaa liittyä renkaiden paremmuuteen? Sitä paitsi michelinin vanhemmat nastarenkaat eivät vuosiin parjänneet testeissä (Ennen uusinta X-Ice North 4:sta). Eikä varmaan suuri yllätys ole, että kitkat ovat hiljaisemmat, kuin nastat.

Sitäpä sopii miettiä kun tänne kommenttejaan kirjoittelee. Edellisessä kommentissa viitattiin renkaiden iän vaikutukseen. Luulisi jonkinlaisten väristyksen tulevan kun en ylistänyt Contiseiskojen jääpitoa. Nehän on KITKAT! :D :D :D

Juu, ei Michelinit kovin hyvin ole pärjänneet se on totta.

Juu todella yllättävää tosiaankin. :D

Onko Palokan ramppi muuten talvikunnossa? ;)

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.12.18 - klo:20:15
Kun ei pidä! Käytetyn nastan ja uuden kitkan ominaisuudet kohtaavat noin kahden vuoden kohdalla.
Sehän on kiinni ajokilometreistä (ja tietenkin renkaista itsestään, ovatko samantasoiset vai halppis vs premium etc). Jos kilometrejä tulee paljon nastat ovat "entiset" jo ennenkuin kunnon sydäntalvi ehtii alkaa. Sen sijaan, jos ajot ovat vähäisiä ja paljaan asfaltin jyrsiminen varsinkin suurilla nopeuksilla jää vähäiseksi, nastat voivat säilyttää hyvät pito-ominaisuutensa pitempäänkin. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Mikey


SNG

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 02.12.18 - klo:22:56
Muistiko SNG mittailla kesäkumien urasyvyyksiä...

Kyllä muistin. En vain kehdannut tänne ketjuun laittaa kun joku voi suuttua  ;D ;D ;D

Täytyy ehkä yksi off-topiccipostaus vielä kehdata laittaa, kunhan ehtii, Excelillä kaikki, ettei tule mitumutua  ;)

jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.12.18 - klo:20:37
ja jos haluaa turvallisuutta niin nastat ovat talvikeleillä pitävimmät.
Kuten mattinen toteaa aikaisemmin, ylläoleva riippuu keleistä, lämpötilasta ja renkaista itsestään (ikä, tyyppi, jopa ajopinta) - tietyissä keleissä vastaava nasta pitää paremmin kuin kitka ja toisissa olosuhteissa taasen päinvastoin, kitka on pitävämpi. Nordic-kitka on lumisessa kunnon pakkaskelissä keskimäärin pitävämpi kuin nastarengas. Vi bilägare nastarengastestiin otettu nimetön "jokeri" kitka oli jarrutustestissä lumella -1C:ssä parempi kuin yksikään testin nastarengas. Mitä tulee jääpitoon pitempi postaus tuolta - nasta on keskimäärin pitävämpi: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=30573.msg655550#msg655550
Halpis-kiina nasta on todennäköisesti heikommin pitävä kuin premium nordic-kitkarengas erilaisissa talvikeleissä - hyvä esimerkki Tekniks Värld lehden testin jumbo-nasta, eli GT-Radial, joko oli huonompi jääjarrutustestissä kuin yksikään testin kitka, mukaanluettuna sekä nordic että euro-kitkat.

Jos haluaisi "maksimaallista turvallisuutta" (lue pitoa) "talvi"kelistä riippumatta pitäisi olla kolmet renkaat: Nordic kitkat lumelle ja pakkaskeleille, nastat varsinkin 0-asteen ympärillä olevalle neitseelliselle jäälle ja euro-kitkat talviseen vesirankkasateeseen sulalle moottoritielle. Henkilökohtaisesti olen päättänyt "pärjätä" yksillä talvirenkailla, vaikka nordic-kitka ei tarjoakaan kaikkiin mahdollisiin erilaisiin talviolosuhteisiin eri rengastyyppien absoluuttista maksimipitoa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 02.12.18 - klo:22:53
Sitäpä sopii miettiä kun tänne kommenttejaan kirjoittelee. Edellisessä kommentissa viitattiin renkaiden iän vaikutukseen. Luulisi jonkinlaisten väristyksen tulevan kun en ylistänyt Contiseiskojen jääpitoa. Nehän on KITKAT! :D :D :D

Juu, ei Michelinit kovin hyvin ole pärjänneet se on totta.

Juu todella yllättävää tosiaankin. :D

Onko Palokan ramppi muuten talvikunnossa? ;)

Ã,,lä pidä hullua jännityksessä. Mikä oli Michelinien malli ja tarkka ikä ja montako kautta oli pyörinyt alla?

Ja kiitoksia kysymästä kyllä Palokan ramppi on ollut aika ajoin liukas. Osa ajelee sitä 25km/h tunnissa ja minä olen pärjännyt siinä kitkoilla huomattavasti ripeämmällä vauhdilla. Nyt nastoilla vielä vauhdikkaammin.

Lainaus käyttäjältä: jt - 02.12.18 - klo:22:55
Sehän on kiinni ajokilometreistä (ja tietenkin renkaista itsestään, ovatko samantasoiset vai halppis vs premium etc). Jos kilometrejä tulee paljon nastat ovat "entiset" jo ennenkuin kunnon sydäntalvi ehtii alkaa. Sen sijaan, jos ajot ovat vähäisiä ja paljaan asfaltin jyrsiminen varsinkin suurilla nopeuksilla jää vähäiseksi, nastat voivat säilyttää hyvät pito-ominaisuutensa pitempäänkin. 

Toki jos ajat 100-120tkm vuoteen, niin se on kausi ja rengassarja. Ja tuo nastojen sekä kitkojen eron kohtaaminen tarkoittaa nimenomaan premium renkaita. Sinä toit halpikset mukaan sekä suuret kilometrit.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

No Hidalgo, mihin sun kesärenkaat jäi, varmaan joku vuosi kesärenkaillakin pärjäis ihan etelässä, mutta mä kirjoitin joka kolkassa suomea, kitkat on ehdottomasti parhaat kokonaisuutena, siihen arviointii pitää ehdottomasti kuulua myös seurannaisvaikutukset.

Mites tämä nastojen käyttö sopiii ilmastotalkoisiin....mutta ilmeisesti asfalttipintojen uusiminen kiihtyvällä vauhdilla ei nastalestojen mielestä tuota hiilidioksidia vähääkään...nastarenkaat=kertakäyttötiet,jos rahat piisaa.

Myhky

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 03.12.18 - klo:08:02
Mites tämä nastojen käyttö sopiii ilmastotalkoisiin....mutta ilmeisesti asfalttipintojen uusiminen kiihtyvällä vauhdilla ei nastalestojen mielestä tuota hiilidioksidia vähääkään...nastarenkaat=kertakäyttötiet,jos rahat piisaa.

Tässä meillä oikein ilmastohyväntekijä. Amarok V6 3.0 ja Volvo V90 mutta jos kerran kitkoilla niin ei sitten mitään ;D ;D ;D

Terveisin nastaleso ;D
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

joukose

Puhutte mitä puhutte mutta joukose laittoi juuri kesä- ja kitakarenkaat säilöön ja sydäntalven alla rouhii nastat. Tosin vain 180 kpl/kiekko.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

seaboss

Se on totta että amarok päästöiltään aika kova, mutta eipä sillä tule juuri ajettua, kun metsäautona. Ja Volvossa pienemmät päästöt kuin Golfissa,että silleen. Toki mä maksaksan niistä ihan omilla rahoilla päästöjen mukaan, mutta nastalestat ei tee niin suhteessa kitkoihin.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 03.12.18 - klo:09:11
Tässä meillä oikein ilmastohyväntekijä. Amarok V6 3.0 ja Volvo V90 mutta jos kerran kitkoilla niin ei sitten mitään ;D ;D ;D

Terveisin nastaleso ;D
Luulin, että olin ainut, joka hoksasi ironian...

Mutta ei muuta ku pienhiukkastakkaan tulet, lihat tulille ja pari Pattaijjan lomaa vuoteen. Mutta kuulkaas te pikkuisilla autoillanne ajavat: Teidän pitää nyt vaihtaa renkaat autoihinne, koska suomalaiset eivät muuten saa maapalloa pelastettua!
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

seaboss

Tällä paimentolaisellahan meni paskat housuun kun ois pitänyt bemarifoorumilla testata kitkojen pitävyyttä, muistat varmaan, olet edelleen sen summan velkaa, koska vedon ehdit luvata,mutta paskat housuun mentyä piti sekin perua...oikea vellihousu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy