Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Hidalgo

Kuten sanoit on erona se, että nastarenkailija kehuu omia renkaitaan, kun kitkarenkailija taas haukkuu nastarenkailijaa.  8)

paimentolainen

ATK:ssa on mukava heittää omia totuuksia, muista välittämättä. Itsekään en tiedä, kuinka hyviä itseasiassa nykyiset kitkat ovat...

Mutta mitäs tähän on raati mieltä, ja teen tämän mahdollisimman objektiivisesti:

Voin varata Paimion ajoharjoitteluradan käyttöön vaikka tammikuussa, jolloin on varmasti ns. talvikelit. Ei yritetäkään mitään nollakelejä.

Mulla on tarjolla 3 kategoriaa:

Iso (eli normaalikokoinen) auto VW Touareg nastarenkailla Conti IceContact 2. Tuliterät koossa 255/55-18. Vastinpariksi käy T-Reg kitkoilla tai vaikkapa Amarok 300 kg lisäpainoilla.
Normaali (eli pienehkö) auto BMW 530xda Touring F11 Pirellin nastarenkailla 245/45-18. Vastinpariksi käy vaikkapa A6 Quattro kitkoilla
Snadi auto eli BMW 325iA takaveto ContiIceContact2 uudet nastat 225/45-17. Vastinpariksi käypi vaikka etuveto A4, Passat tai joku semmonen.

3 testiä:

Kiihdytys 0-100, tai mihin se rata riittää
Jarrutus 100-0, tai mihin se rata riittää
Vetopito, eli liina autojen väliin ja nilkka suoraksi

Riittää, kun vastaa haasteeseen. Voin maksaa ratamaksut ja muut kulut.

Eikö olisi hauska kokeilla? Ilman lehdistöä, vääräleukoja tai muita asiaankuulumattomia.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

paimentolainen

VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Jultsu

Mua kiinnostaisi osallistua testiin KE-kitkoilla, ja nimenomaan tammikuussa jolloin tuolla länsirannikolla on tosiaan satavarmasti perinteiset talvikelit eli +8 astetta lämpöä ja vesisadetta. Harmi vaan että etäisyyttä on vähän liikaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 27.11.18 - klo:21:49
Toki, jos kerta testiin pääsee. Mut tarvittaisiin vastapuolet.
Jaajuu, totta. Huomasin sun sigusta. Voin kysyä pojalta, jos sen joku koulukaveri tulis mopoautolla.

Miksi kommentoit?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

sakal83

Tajuat sen varmaan joskus paaaaaljon myöhemmin.
Oliko sitä yli 200k, autoa?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 27.11.18 - klo:22:07
Tajuat sen varmaan joskus paaaaaljon myöhemmin.
Oliko sitä yli 200k, autoa?
Eio. Mites se hinta korreloi pidon kanssa?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 27.11.18 - klo:19:28
Itse asiassa olen ollut jopa hieman yllättänyt siitä, kuinka positiivisesti täällä nastoittamattomiin talvirenkaisiin on suhtauduttu. Tämä ehkä osaltaan on jonkinlainen merkki siitä, että Suomessakin entistä useampi autoilija alkaa vähitellen jopa oma-aloitteisesti kyseenalaistaa jokavuotisen tiekuorintaoperaation mielekkyyden. Tämä ei tarkoita sitä, että jokaisen suomalaisen pitäisi huomenna hylätä rakkaat nastansa ja niiden ihana ropina. Kyse on siitä, että yhä useampi suomalainen autoilija ottaisi ainakin kerran asiakseen kunnolla pohtia nastarenkaiden tarpeellisuutta. Toki jossain vaiheessa esimerkiksi Helsingin kaupunki saattaa pyrkiä Tukholman ja Oslon tavoin aktiivisesti vähentämään nastojen käyttöä erilaisin kielloin ja maksuin. Tähän on kuitenkin vielä pitkä matka, sillä Suomessa on selvästi muita pohjoismaita korkeampi kynnys puuttua autonkäytön erilaisiin haittoihin.

Mitä sitten tulee muiden keskustelijoiden solvaamiseen, niin sellaista en kyllä ole huomannut. Mutta jos sitä todella on tapahtunut, niin se ei välttämättä ole tapahtunut ”ihme autonrenkaiden takia”, vaan enemmänkin teiden kunnon vuoksi.  :)

Vai olisiko niin, että kitkarenkailla ajavien pitää yrittää epätoivoisesti käännyttää nastoilla ajavia ja tuosta on tullut uskoon verrattava asia? Vähän niin, kuin lähetyssaarnaajat?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

En kyllä ymmärrä tätä vääntöä täällä. Mulla on toisessa autossa Nokian nastat ja toisessa Nokian kitkat. Kitkat ekaa talvea kokeilussa. Ennakkoluulot itsellä tiukassa, mutta toistaiseksi kitkat ylittäneet erittäin positiivisesti. Tosin kunnon talvi ei ole vielä alkanut.

Olisihan se järkevää iskeä joku haittavero nastoille. Tiet alkaa olla jo rouheena nastajyrsinkoneiden jäljiltä. Kaikin puolin olisi hyvä että me jotka tykkäämme nastoistä, maksaisimme itse niiden aiheuttamista kiistattomista ja mittavista haitoista ympäristölle ja teille.

padawan

Kuten jo mainitsin niin on se kumma mikäli autoilusta kerätyillä veroilla ei saada ylläpidettyä näitä "nastanjyrsimiä" teitä. Muutenkin liikennemäärät ovat riittävän suuria vahingon aiheuttamiseksi ainoastaan pääosin pääkaupunkiseudulla. Liikennemäärät jäävät muilla alueilla auttamatta hyvin vähäisiksi, ehkä jotkut kaupunkialueet pois lukien. Ei niitä urateitä hirveästi muualla juuri näy

Tämä ympäristöhaitta muutenkin vähän niin ja näin. Potentiaalinen nastapöly koetaan jotenkin uhkana, mutta samaan aikaan tiellä on tuhansia dieseleitä ja suorasuihkutusbensoja pukkaamassa pienhiukkasia ilmaan. Kielletään samalla koko autoilu  ::)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 27.11.18 - klo:21:15
ATK:ssa on mukava heittää omia totuuksia, muista välittämättä. Itsekään en tiedä, kuinka hyviä itseasiassa nykyiset kitkat ovat...

Mutta mitäs tähän on raati mieltä, ja teen tämän mahdollisimman objektiivisesti:

Voin varata Paimion ajoharjoitteluradan käyttöön vaikka tammikuussa, jolloin on varmasti ns. talvikelit. Ei yritetäkään mitään nollakelejä.

Mulla on tarjolla 3 kategoriaa:

Iso (eli normaalikokoinen) auto VW Touareg nastarenkailla Conti IceContact 2. Tuliterät koossa 255/55-18. Vastinpariksi käy T-Reg kitkoilla tai vaikkapa Amarok 300 kg lisäpainoilla.
Normaali (eli pienehkö) auto BMW 530xda Touring F11 Pirellin nastarenkailla 245/45-18. Vastinpariksi käy vaikkapa A6 Quattro kitkoilla
Snadi auto eli BMW 325iA takaveto ContiIceContact2 uudet nastat 225/45-17. Vastinpariksi käypi vaikka etuveto A4, Passat tai joku semmonen.

3 testiä:

Kiihdytys 0-100, tai mihin se rata riittää
Jarrutus 100-0, tai mihin se rata riittää
Vetopito, eli liina autojen väliin ja nilkka suoraksi

Riittää, kun vastaa haasteeseen. Voin maksaa ratamaksut ja muut kulut.

Eikö olisi hauska kokeilla? Ilman lehdistöä, vääräleukoja tai muita asiaankuulumattomia.
Tuskinpa noissa kokeissa mitään hauskaa tai mielenkiintoista eteen tulisi. Olisiko sudittelun sijaan edelleenkin vain hyödyllisempää näyttää pojallesi, miten 350 metrin hidasvauhtisesta tienpätkästä selvitään kelissä kuin kelissä renkaista riippumatta?

TLU13

Tuli vaihdettua loppuunajetuilla kitkarenkailla varustettu vajakki uusilla nastarenkailla varustettuun nelikkoon.
Onhan tuossa nyt ihan hillitön pitoero.  ;D

Yllättävän hiljaiset on nykynastarenkaat. Seuraavat kumit, sikäli niitä ehtii hankkia taitaa silti olla kitkat, kuusi vuotta ja varmaan lähemmälti 100tkm tuli entisillä kovettuneilla nokian iki kitkoilla ajeltua. Hyvin pärjäsi kun sovitti ajotavan vallitseviin olosuhteisiin. Nykyinen nastanelikko antaa vähän liiankin hyvän tunteen keliolosuhteista.
Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

sakal83

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 27.11.18 - klo:22:17
Eio. Mites se hinta korreloi pidon kanssa?
Sori, ei pysty osallistuun kun en halua, että rahvaan haju tarttuu noista sun tuomista kärryistä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 28.11.18 - klo:07:18
Sori, ei pysty osallistuun kun en halua, että rahvaan haju tarttuu noista sun tuomista kärryistä.

Osui ja uppos.

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 27.11.18 - klo:19:55
Yleensä solvaukseen lähdetään siinä vaiheessa, kun asia-argumentteja ei enää (tai alunperinkään) ole.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.11.18 - klo:00:59
Tuskinpa noissa kokeissa mitään hauskaa tai mielenkiintoista eteen tulisi.
Tästä ollaan samaa mieltä. Mutta olisihan se valaisevaa nähdä, miten lähellä nykyiset kitkarenkaat ovat nastoja. Voisi sitten itsekin tarkistaa käsityksiään.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Popo

#3167
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 27.11.18 - klo:14:25
Jaa-a, enpä kyllä muista, koska olisin viimeksi Helsingissä edes jossain määrin umpihankea muistuttavissa olosuhteissa ajanut. Sen sijaan jalankulkijana umpihankeen kyllä aina silloin tällöin törmää. Toki aurauksesta joskus syntyy valleja, jotka voivat teettää hieman lapiotöitä kantakaupungissakin asuvalle autoilijalle, mutta muuten umpihangessa kulkemisen kokemukset liittyvät kyllä siis enemmän jalankulkuun kuin autolla ajamiseen.

Eli Helsingissä kyllä aurataan, sikäli kun nyt lunta ylipäätään tulee. Ja suolaa käytetään myös. Ehkäpä suolauksella tavoitellaan tilannetta, jossa nastarenkaita käyttävä autoilija voi kuulla nastojensa ropinan. Sehän nimittäin tuottaa sitä usein mainittua mielenrauhaa. Valitettavasti se tuottaa myös ”tarkkaan rajattuja uria”, joissa kesällä sitten on vettä.

Kyllä on. Mutta toisaalta Helsingissä on myös vaikka kuinka paljon kaupungin itsensä ylläpitämää katuverkkoa. Ja niiden ylläpito menee Helsingin, eli vain helsinkiläisten veromaksajien pussista, vaikka S-ipilä on teille muuta valehdellutkin :)

Meillä on todennäköisesti osoitteet ihan eri alueilla Helsingissä, koska oletan että sinulla on muisti kunnossa. Kantakaupunki ja isommat väylät toki yritetään aukoa. Kun siirrytään hieman pohjoisempaan, jossa on katujen sijaan nimeltään teitä, saavat pitkät pätkät näitä "teitä" olla luonnontilassa. Jalkakäytävällä ajetaan Bobcatilla ja tehdään vallia kahden puolen, sulkien ajoväylä pihoihin. Niinä vuosina, kun lunta tuli reippaasti ainakin kolme talvea putkeen sulamatta välillä pois esim. läheisen päiväkodin ympäristö oli hoitamatta viikkoja. No, se ei ollut edes -tien, vaan -kujan varrella. Prioriteetti luokkaa nolla, mutta monelle pakollinen rasti aamuin illoin.

Eihän urakoitsijoilla edes ole välineitä/kuskeja riittävästi, kun lunta tulee reippaasti. Sesonki päättyy siihen, kun lopputalvesta aamuyöllä puoli kahden aikaan hälytysvalot ja pillit päällä lumi kuskataan viimein pois. Veronmaksaja on mukava herättää toteamaan, että kyllä  homma hoidetaan, kun kyetään...

Nämä nyt ovat vain omia havaintoja ja kyllä, kaupunkiin on oltu yhteydessä, jolloin asioiden tila sekä resurssit tulleet selväksi. Viime vuosien pohjalta toki varautuminen lumen tuloon onkin resurssien haaskausta, mutta kun lunta tulee, tilanne on hankala "meidän kulmilla".
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

pekeke

Larun sillalla on kyltti stadiin päin, "Ei talvikunnossapitoa", ettekö ole huomanneet.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.11.18 - klo:22:24
Vai olisiko niin, että kitkarenkailla ajavien pitää yrittää epätoivoisesti käännyttää nastoilla ajavia ja tuosta on tullut uskoon verrattava asia?

Ei, tätä en tarkoittanut. Tarkoitin sitä, että itselleni on ollut jonkinmoinen yllätys, että tällä foorumilla on niinkin paljon nastoittamattomilla talvirenkailla ajavia. Eivätkä he mielestäni mitään käännytystyötä tee yhtään sen enempää kuin nastarenkaillakaan ajavat. Tuovat vain esille oman rengasvalintansa hyviä puolia, aivan kuin nastarenkaillakin ajavat. Tosiasia nyt vain sattuu olemaan se, että nastarenkaiden käytöstä aiheutuu erinäisiä kuluja ja haittoja. Olisi aika erikoista, jos tätä puolta ei voisi nostaa esiin keskustelussa, joka koskee talvirenkaita.

Mutta tosiasia on sekin, ettei kaikkia nastarenkailla ajavia voi koskaan ”käännyttää” nastoittamattomien talvirenkaiden käyttäjiksi. Mm. tässä keskustelussa on käynyt ilmi, että joillakin kuljettajilla on vaikeuksia pysyä tiellä, jos heillä ei ole allaan nastarenkaita. On päivänselvä juttu, että tällöin on syytä käyttää nastarenkaita. Samoin on kuljettajia, joilla nastarenkaisiin mitä ilmeisimmin liittyy jonkinlainen ”miehekkyyselementti”. Tämä saattaa olla yhteydessä tietynlaiseen ajotapaan, jossa ajonopeudesta tinkimiseen on keskimääräistä korkeampi kynnys. Tätä porukkaa ei nastarenkaista saa luopumaan tuhatkaan lähetyssaarnaajaa, se on täysin selvää.

Mutta sitten on suuri joukko ns. tavallisia autoilijoita, niitä ”possujunissa” köröttelijöitä. Uskon, että tästä porukasta varsikin täällä Etelä-Suomessa löytyy niitä, jotka eivät päivittäin ajele jäässä olevilla teillä. Jos tämä porukka joskus saataisiin funtsimaan rengasvalintojaan, avaisi se todennäköisesti tien kehitykselle, joka ajan myötä tuntuvasti vähentäisi nastarenkaista aiheutuvia haittoja. Ruotsissa ja Norjassa on otettu käyttöön erilaisia kannustimia, ja siellä nastarenkaiden osuus onkin saatu laskuun. Uskon, että Suomikin tulee joskus perässä, mutta vähän aikaa siihen vielä menee.

ile

Lainaus käyttäjältä: Popo - 28.11.18 - klo:09:23
Meillä on todennäköisesti osoitteet ihan eri alueilla Helsingissä, koska oletan että sinulla on muisti kunnossa. Kantakaupunki ja isommat väylät toki yritetään aukoa. Kun siirrytään hieman pohjoisempaan, jossa on katujen sijaan nimeltään teitä, saavat pitkät pätkät näitä "teitä" olla luonnontilassa. Jalkakäytävällä ajetaan Bobcatilla ja tehdään vallia kahden puolen, sulkien ajoväylä pihoihin. Niinä vuosina, kun lunta tuli reippaasti ainakin kolme talvea putkeen sulamatta välillä pois esim. läheisen päiväkodin ympäristö oli hoitamatta viikkoja. No, se ei ollut edes -tien, vaan -kujan varrella. Prioriteetti luokkaa nolla, mutta monelle pakollinen rasti aamuin illoin.

Itsellä muistissa ainakin kaksi peräkkäistä talvea, kun sitä tuli ja tuli: 2010/2011 ja 2011/2012. Tuolloin keväällä lumenkaatopaikalta taisi löytyä mopoauto ja lumentiputtajilla överinä hommia.

Hyvä asia oli silloin se, että aina löytyi parkkitilaa kun pokalla rykäsi auton hankeen mihin vajaavetoiset menneet (uudet kitkat tuli sopivasti -10). Jokatapauksessa keskustassa myöriminen oli välillä aika jännää.

Suberb 2012

Nonny!  Ny on joka jampalle vaihtoehtoi talvikenkät. Icebug nastaton kitkakenkä...

https://www.icebug.fi

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 29.11.18 - klo:14:39
Nonny!  Ny on joka jampalle vaihtoehtoi talvikenkät. Icebug nastaton kitkakenkä...

Hauska veto, mutta itse luotan kengissä nastoihin. Ei uskalla lähteä ilman nastoja liukkaille teille. ;)

Nokian R2:t ovat saaneet maistaa talvea, eivät ole liian veltot 225/40 R18 koossa. Erittäin mukavat ajaa ja kulutus pieneni pari litraa. :o Ainoa ongelma nelivedon kanssa on niin hyvä pito, ettei tiedä liukkaudesta mitään. Yritän olla ulosmittaamatta tuota etua...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

-karppa-

#3173
Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 29.11.18 - klo:14:39
Nonny!  Ny on joka jampalle vaihtoehtoi talvikenkät. Icebug nastaton kitkakenkä...

https://www.icebug.fi

Nastallisilla Icabug:n ja Narvan kengillä kulutan kävelyteitäkin talvella!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.11.18 - klo:21:55
Nastallisilla Icabug:n ja Narvan kengillä kulutan kävelyteitäkin talvella!

Oletko törmännyt kauppakeskuksissa ”rouhiessasi” halventaviin katseisiin tai kommentteihin nastattomia talvikenkiä käyttäviltä?  ::)

Näistä nastallisistahan oli keskustelua käytöstä julkisissa tiloissa, sillon kun ne tulivat markkinoille. Pelättiin mm, liukautta kovalla alustalla, lattiamateriaalien kestämistä sekä nastoista tulevan äänen häiritsevästä epämiellyttävyydestä muita kohtaan  :-X

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 30.11.18 - klo:09:22
Oletko törmännyt kauppakeskuksissa ”rouhiessasi” halventaviin katseisiin tai kommentteihin nastattomia talvikenkiä käyttäviltä?  ::)

Näistä nastallisistahan oli keskustelua käytöstä julkisissa tiloissa, sillon kun ne tulivat markkinoille. Pelättiin mm, liukautta kovalla alustalla, lattiamateriaalien kestämistä sekä nastoista tulevan äänen häiritsevästä epämiellyttävyydestä muita kohtaan  :-X

En ole eikä kiinnosta. Ei jätä jälkiä edes laminaattiin, joka on oikean kovuusluokan.

Taas päästään siihen, että nastat on halpa hinta verrattuna pitkään sairaslomaan. Näitäkin on tullut nähtyä ja tänään on sellainen päivä, että kaatumisia tulee. Ei häirinnyt mun aamulenkkiä liukkaus ja huomenna menee nastat alle toiseen autoon.

Kaatuminen yleisin kuolinsyy?
https://www.stat.fi/til/ksyyt/2015/ksyyt_2015_2016-12-30_kat_005_fi.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.11.18 - klo:09:40
Ei jätä jälkiä edes laminaattiin, joka on oikean kovuusluokan.

Jos laminaatti on kovempaa materiaalia kuin nastan kärki niin jokainen voi arvata miten siinä kohtaamisessa käy nastan kärjelle. Tämähän ei varmaankaan haittaa nastakävelijöitä sillä he luonnollisesti ostavat uuden kenkäparin joka talveksi, aivan kuten autoihinsakin renkaat?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vasara

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 30.11.18 - klo:12:11
Jos laminaatti on kovempaa materiaalia kuin nastan kärki niin jokainen voi arvata miten siinä kohtaamisessa käy nastan kärjelle. Tämähän ei varmaankaan haittaa nastakävelijöitä sillä he luonnollisesti ostavat uuden kenkäparin joka talveksi, aivan kuten autoihinsakin renkaat?
Sehän Suomessa juuri onkin ongelmana, että asfalttiin laitetaan liikaa kiveä ja nastat kuluu nopeasti :)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.11.18 - klo:21:55
Nastallisilla Icabug:n ja Narvan kengillä kulutan kävelyteitäkin talvella!

Oikein, sillä tämä koskee niin autoilijaa kuin jalankulkijaakin:
https://www.youtube.com/watch?v=_VrFV5r8cs0

Myhky

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.11.18 - klo:22:24
Vai olisiko niin, että kitkarenkailla ajavien pitää yrittää epätoivoisesti käännyttää nastoilla ajavia ja tuosta on tullut uskoon verrattava asia? Vähän niin, kuin lähetyssaarnaajat?

Hah! Olen lueskellut tätä ketjua melko pitkään ja ajatellut aina täsmälleen samoin ja naureskellut asialle itsekseni ;D
Lisäksi minulle on tullut sellainen käsitys että kitkoilla ajavat ovatkin keskimääräistä ärsyttävämpää porukkaa ja siksipä olenkin erityisen iloinen että allani on tuhat nastaa enkä enää lukeudu kitkamiehiin.

Naurattaa kun vaahdotaan nastojen ympäristöhaitoista sädekehä oman pään päällä. Sitten kuitenkin ajetaan 20tkm vuodessa ja lennetään kolmesti etelään. Lopettakaa autoilu kokonaan niin teette enemmän hyvää kuin roikkumalla foorumeilla käännyttämässä porukkaa.

Edellisessä autossani oli kitkat ja nyt alla nastat. Valinnan tein pelkästään sen perusteella minkä setin satuin saamaan sopivaan hintaan. Ei kiinnosta loukkaako joku nyt nilkkansa kobolttikaivoksella, onpahan ainakin työllistetty.

Nämä michelin x-ice north 4:t ovat muuten yhtä hiljaiset kuin 18" kesäsettini ja aivan mukavat ajella. Annan näille suositukseni.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy