Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Popo

Köyhää tai köyhän touhua tämä vääntö.

No, onneksi joku ostaa uusia premium-autoja, että jatkokäyttäjät voivat säästää valitsemillaan tavoilla ja saavat silti täyden hyödyn premiumin ominaisuuksista.

Jos vain säästö on mielessä, kannattaa valita jo uutena  halvempi kiesi, johon niitä varaosia ja renkaita ostetaan.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

ile

Eli sanotaan, että yhteensä 360e säästö esim kahdelle vuodelle. Parille talvelle tuo tekee noin 10kk ajoa eli 36e/kk.

Tuon kun suhteuttaa auton hintalappuun ja autoilun kuluihin, ei tänne mene jakeluun miksi lähteä säästämään tällaisessa paikassa. Varmasti voi olla ihan ok:t, en sitä kiellä eikä ole kyllä kokemustakaan, mutta - no, jokainen tyylillään.

Aikaisemmin perusteluissa oli mukana, että verrokki häviäisi erityisesti ja vain ääritilanteissa, mutta jos siinä merkkikumissa on pitoa talven ääriolosuhteissa enemmän, kehtaisin rengasturistina väittää että on siinä pitoa enemmän myös muillakin talvikeleillä. Ei kait se extrapito vain maagisesti tule siellä rajoilla vaikka toki rajat on pidemmällä.

Mutta hyvä vaan kun tulee uutta tuoreempaa kulmaa tähän ketjuun, kun alkoi jo tympimään tuo kitka-nastavänkäys ja siihen perään eurokitkaähinä. On jotain uutta väännettävää pl. nämä turhat OT-rinkulakuskikitinät ;)

Whitewill

Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro 270 kW -20

Ex VAG:
-Audi A7 Sportback, 3.0 V6 Bi-Turbo Competition Quattro, 240 kW -15
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 200 kW -11, RS7-look
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 180 kW -11 + Marteliuksen sport putkisto
-Skoda Octavia Combi vRS II 2.0 TFSI '06
-VW Vento 1.8 '95

Whitewill

Olen itse sitä mieltä että on jokaisen oma asia millaisilla renkailla ajavat. Oli sitten talvi- tai kesärenkaat kyseessä. Yhtä totuutta ei kuitenkaan ole mikä on järkevää tai paras vaihtoehto kenellekin. Mielipide-eroja on kuten näkyy ja hyvä niin  :) Ilman palautetta ja keskustelua ei mitkään asiat kehity siihen suuntaan kuin kuluttaja haluaisi.

Pitää tietysti kunnioittaa jokaisen valintoja, vaikka olisi erimieltä. Myös kaikkien lompakon paksuus ei ole renkaiden suhteen yhtenevä. Siksi pientä kunnioitusta kun huudellaan että rahalla saa ja taksilla pääsee. Tätäkin ketjua lukevat monet sellaiset joiden on pakko tulla toimeen edullisemman tai jopa halvan hinnan renkailla halusivat tai ei. Tunnen itse monia. Itselläni on ollut etuoikeus valita mitä autoni alle laitan, olen siitä tyytyväinen. En kuitenkaan sokeasti luota kaikkeen mitä puheenasteella liikkuu. Testejä seuraan aktiivisesti koska on hyvä ollut seurata miten esim. Korealainen Hankook on noussut vuosissa "premium" renkaiden tasolle. Kohta jo ohi? Samaa kehitystä näkee myös Kiinan rengasvalmistajilla, joilla on resursseja kehittää renkaitaan. Osa heistä maaliman suurimpia renkaiden valmistajia. Perässä tulevat ja kohta rinnalle. Kesärenkaissa LingLong erittäin hyvänä esimerkkinä joka pärjäsi lähes tuplasti kalliimpaan "misukkaan" nähden erinomaisesti. Itselläkin kyseiset renkaat olleet kesäajossa ja osoittautuivat kyllä kaikin puolin erinomaisiksi. Suosittelen.

En minä täällä ketään pakota mitään ostamaan tai väitä että edullisemmat renkaat on parhaat. Totean vain että kohtuullisella rahalla saa hyviä renkaita jotka eivät kalpene kalliimman luokan "premiumeille" aivan normaalissa ajossa. Tämä rallikansan metrien ja sekunttien vääntö on huvittavaa kun ne ei ole konkretiaa arkielämässä. Hyvin tuo liikenne tuolla on sujunut vaikka lähes jokaisessa autossa on erirenkaat kuin seuraavalla. Siksi korostin kuskin merkitystä. Ja lopuksi. Edellä mainitut asiat edustavat omaa mielipidettäni perustuen kokemukseeni eri renkailla ajettuani vuosien saatossa. Ne eivät edusta yhdenkään rengasliikkeen, rengasvalmistajan tai erillisen ihmisyksilön näkemyksiä. Kiitos.
Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro 270 kW -20

Ex VAG:
-Audi A7 Sportback, 3.0 V6 Bi-Turbo Competition Quattro, 240 kW -15
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 200 kW -11, RS7-look
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 180 kW -11 + Marteliuksen sport putkisto
-Skoda Octavia Combi vRS II 2.0 TFSI '06
-VW Vento 1.8 '95

jti

Autolehtien testeistä puuttuu renkaiden kulumisen testaus. Tottakai siihen vaikuttaa ajoprofiili ja tiestön kunto.
Mutta jos lasketaan renkaiden kilometrikohtaista kuluerää niin kuluminen tuo erittäin merkittävän osan laskukaavaan.

Jos merkillä a voi ajaa 50tkm ja ne maksavat 500eur kierros ja vastaavasti merkin b renkaat kestävät 30tkm ja maksavat 400eur kierros niin kummat ovatkaan edullisemmat? Hupsista, yhtäkkiä halpisrengas maksaakin 50tkm ajosuoritteella 666eur + yhdet ylimääräiset rengastyöt.

Volvo XC60 T8 Twin Engine vm -19

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jti - 27.09.18 - klo:06:18
Autolehtien testeistä puuttuu renkaiden kulumisen testaus. Tottakai siihen vaikuttaa ajoprofiili ja tiestön kunto.
Mutta jos lasketaan renkaiden kilometrikohtaista kuluerää niin kuluminen tuo erittäin merkittävän osan laskukaavaan.

Jos merkillä a voi ajaa 50tkm ja ne maksavat 500eur kierros ja vastaavasti merkin b renkaat kestävät 30tkm ja maksavat 400eur kierros niin kummat ovatkaan edullisemmat? Hupsista, yhtäkkiä halpisrengas maksaakin 50tkm ajosuoritteella 666eur + yhdet ylimääräiset rengastyöt.

Kannattaa tutustua esimerkiksi TM:n kestotestien kulueriin, niin saa jonkunlaisen vastauksen paljonko todellisuudessa renkaiden kulut ovat kokonaisuudessa, kun autoilee. Se on aika vähän, jos vara ajaa kalliimmalla autolla, jonka arvo laskee vuodessa 4000-10000,.

Jos se taas suhteutetaan 500-1000 euron autoon, niin mikä tahansa rengassarja on kallis.

Mutta itse olen sitä mieltä, että jos on varaa autoilla, niin tulee olla vara ostaa myös renkaat eikä köyhällä ole varaa ostaa halpaa/huonoa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 26.09.18 - klo:15:22
Tästä asfaltin karheudesta sellainen "mielenkiintoinen" havainto, että ajaessani keväällä mm. Helsingistä Tampereelle ajourat asfaltissa olivat selvät; ajoura-alue oli tosi sileäpintaista, mutta urien ulkopuolinen koko muu asfaltti oli tosi karkeaa - tämä useamman kymmenen kilometrin matkahavainto. Ajelin muun liikenteen salliessa "tutkien" tien reuna-alueita myöten - ja sama autossakin tuntuva karheus oli tien reunasta reunaan. Tätä karheutta vähän ajetulla pinnanosalla eivät ole aiheuttaneet nastarenkaat.

Ei ole tullut koskaan tuota väliä talvella ajettua. Viime keväänä ekan kitkatalven loputtua oli helposti havaittavissa, että urat ovat karheita täällä meilläpäin. Hirmuinen meteli urissa ajaessa, mutta heti kun siirtyi pois urista niin melutaso laski dramaattisesti. Oli helppo aistia, että on aika vaihtaa kesärenkaat alle.

Tuolla Hki-Tre välillä on ilmeisesti jotain "inversioasfalttia" sitten käytetty, semmoista joka tasoittuu nastoilla kun tavallinen asfaltti karhentuu. :P Tai sitten puhumme hieman eritason urista. Kun asfaltista kuluu bitumi pois, niin jäljelle jää pelkkä kiviaines joka takuuvarmasti on karheampaa kuin bitumipinta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jti

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.09.18 - klo:06:41
Kannattaa tutustua esimerkiksi TM:n kestotestien kulueriin, niin saa jonkunlaisen vastauksen paljonko todellisuudessa renkaiden kulut ovat kokonaisuudessa, kun autoilee. Se on aika vähän, jos vara ajaa kalliimmalla autolla, jonka arvo laskee vuodessa 4000-10000,.

Jos se taas suhteutetaan 500-1000 euron autoon, niin mikä tahansa rengassarja on kallis.

Mutta itse olen sitä mieltä, että jos on varaa autoilla, niin tulee olla vara ostaa myös renkaat eikä köyhällä ole varaa ostaa halpaa/huonoa!

Kyllä noita kokonaiskulueriä tulee seurailtua ja niistä saa tosiaan kuvaa minkälainen rooli rengaskuluilla on kokonaiskuluissa.

Silti unohtuu mikä on eri rengasmerkkien elinkaaren kustannus. Sitä ei ole testeissä mitattu. Jenkeissä on Tread Wear merkinnät jotka antavat suuntaa elinkaaren pituudesta ja siten voi arvioida kuinka pitkään rengassatsilla ajaa.

Esimerkki nykyisestä autosta:
- nastarenkaat hakkapeliitta 7. joilla ajettu 5 talvea ja 84tkm. Kaikki nastat tallella ja pitävää, kovettumatonta pintaa edelleen 6-7mm.
- kesärenkaita mennyt kahdet continental eco contactit joilla molemmilla ajettu 45-50tkm, vaihto tehty 4,5mm kohdalla.
Ehkä huono esimerkki verrata T luokan nastoja V luokan kesärenkaisiin mutta antaa kuvaa siitä kuinka merkittävä rengaskulujen ero voi eri merkeillä olla.
Volvo XC60 T8 Twin Engine vm -19

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 22.05.18 - klo:10:27
Mittailin tänä keväänä hieman tiheämmin uusien kesärenkaiden kulumista vaihdosta näihin hetkiin. Mittaukset suoritin vain vetäviltä etupyöriltä kahden keskimmäisen uran alueelta. Vetämättömät takapyörät ovat kuluneet yleensä karkeasti kaksi kertaa hitaammin. Alla tuloksia:

  • Ajettu: 0 km, Mitattu: 9.4.2018 , Urasyvys: 7 mm
  • Ajettu: 664 km, Mitattu: 28.4.2018, Urasyvys: 6,7 mm
  • Ajettu: 1184 km, Mitattu: 10.5.2018, Urasyvys: 6,5-6,6 mm
  • Ajettu: 1912 km, Mitattu: 19.5.2018, Urasyvys: 6,5-6,6 mm
Renkaat etuvetoisen Lexus CT 200h (2011) alla ja renkaat Michelin Primacy 3 koossa 205/50R17, 93H XL.
Itse itseäni lainatakseni laitan vähän vielä jatkoksi kesärenkaitteni kulumisen seurantaa, jos jotakuta tässä jo kiivaan talvirengaskeskustelun seassa kiinnostaa. Huomatkaa että nämä on mitattu pelkästään vetävistä eturenkaista:

  • Ajettu: 2329 km, Mitattu: 1.6.2018 , Urasyvys: 6,4-6,5 mm
  • Ajettu: 3544 km, Mitattu: 27.6.2018, Urasyvys: 6,3 mm
  • Ajettu: 4821 km, Mitattu: 15.7.2018, Urasyvys: 6,2-6,3 mm
  • Ajettu: 8371 km, Mitattu: 16.9.2018, Urasyvys: 5,9 mm
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jti - 27.09.18 - klo:06:18
Autolehtien testeistä puuttuu renkaiden kulumisen testaus. Tottakai siihen vaikuttaa ajoprofiili ja tiestön kunto.

Tuulilasissa oli testattu joskus vuosituhannen vaihteessa. Siinä parhaiten kestivät merkkirenkaat. Ero halpisrenkaisiin oli merkittävä. Parhaiten kestäneet Good Year ja Michelin kestivät tuplaten mitä huonoin halpis. Samalle kestävien renkaiden vierintävastus oli pienempi. Lopputulos oli, että merkkirengas tuli selvästi edullisemmaksi. Kestää kauemmin ja vie vähemmän polttoainetta. Hommasin sitten seuraaviksi renkaiksi ne Good Yearit. Vierität herkästi ja kestivät hyvin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

joukose

Ite laitoin eilen alle Continentalin uusimmat kitkat vaikka eteläsuomessa pääasiassa ajelenkin. Syitä oli muutamia miksi jo nyt.
Kesärenkailla oli jo ajettu 22 tkm. Odotan niiden kestävän 50 tkm minun motariajossani. Eli en halunnut kuluttaa niitä enempää niin menevät vielä ensi kesän. Toisekseen kesätossut on 255 leveät ja kitkat 225 leveät jolloin pikkasen saa lisäturvaa syksyn vesiliirtokeleille. Kesärengas tosin on kivempi ajettava jämäkyydessään motariajossa.

Tosin ensi kesän jälkeen kesägummit ostan jostain muualta kuin Suomesta koska hintaero repeää esim. Latvian ja Suomen hinnoissa merkittäväksi rengaskoossa 19/45/255.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

a_jaba

Ei nyt liity talvirenkaisiin mutta vahvasti renkaisiin

http://smartson.fi/hae-testaajaksi/rengastesti/

Forumilaiset vaan hakemusta sisään niin saadaan ainakin joku sisäpiiriläinen näkemään ruåttalaista rengastestausta.

-karppa- ainakin ilmoittautuu??  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

sambolo

Vai nettikaupoissa vanhaa rengasta ;D Aina saanu erittäin tuoreet. Kummassakohan mahtaa olla nopeampi varastonkierto, suositussa useisiin maihin toimittavalla nettikaupalla vai sillä pärnäsen peräkylän rengasliikkeellä. Aina kun käynyt tutulla asennuttamassa renkaat(myyvät myös itse) on todennut, että halvalla sait. Viimesin ostos uunituoreet Goodyear efficient grip performance 225/40-18 440e alle laitettuna.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 27.09.18 - klo:11:21
Ei nyt liity talvirenkaisiin mutta vahvasti renkaisiin

http://smartson.fi/hae-testaajaksi/rengastesti/

Forumilaiset vaan hakemusta sisään niin saadaan ainakin joku sisäpiiriläinen näkemään ruåttalaista rengastestausta.

-karppa- ainakin ilmoittautuu??  :D

Houkuttelava tarjous...
Jotenkin vaan ounastelen, että lomakkeen täyttäneelle jatkossa ”yhteydenpito” rajoittuu lähinnä s@@t@n@lliseen spammin määrään jos miltäkin alan toimijalta...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 30.09.18 - klo:18:56
Houkuttelava tarjous...
Jotenkin vaan ounastelen, että lomakkeen täyttäneelle jatkossa ”yhteydenpito” rajoittuu lähinnä s@@t@n@lliseen spammin määrään jos miltäkin alan toimijalta...

Kannattaa lukea tarkkaan mihin kaikkeen suostuu. Oli ihan mielenkiintoista tekstiä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


vasara

Lainaus käyttäjältä: Natte - 05.10.18 - klo:11:19
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/uTYSP8cK?ref=ampparit:6648&ext=ampparit
Lainaus jutusta..
Tutkijat myöntävät, että esimerkiksi Ruotsissa nastarenkaat säästävät 60"770 ihmishenkeä vuodessa, mutta niiden aiheuttamat oheisvaikutukset haukkaavat maailmanlaajuisesti 570"2 200 elinvuotta.

Vertailu 1 maa vs maailmanlaajuisesti & ihmishenget vs elivuodet.
=> 'johtopäätökset' melkoista spekulointia.

Tottakait nastarenkaissa on ongelmansa, mutta ne on oikeassa talvikelissä turvallisin vaihtoehto. Pohtimalla omaa rengasvalintaansa sen mukaan ajaako talvirenkailla pääasiassa ns. 'oikeassa talvikelissä' & minimoimalla ajamisiaan mahdollisuuksiensa mukaan pystyy kukin osaltaan vähentämään autoilun haittoja.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 05.10.18 - klo:12:19
Tottakait nastarenkaissa on ongelmansa, mutta ne on oikeassa talvikelissä turvallisin vaihtoehto. Pohtimalla omaa rengasvalintaansa sen mukaan ajaako talvirenkailla pääasiassa ns. 'oikeassa talvikelissä' & minimoimalla ajamisiaan mahdollisuuksiensa mukaan pystyy kukin osaltaan vähentämään autoilun haittoja.
Mikä on oikea talvikeli? Minusta olisi myös paikallaan tuoda ainakin ilmi myös se tosiasia että kuluneet nastarenkaat (1- 2 talvea ajetut / n. 10 tkm) ei pidä jäällä paremmin kuin kitkat ja tästä eteenpäin nastarenkaan pito jäällä huononee nopeammin kuin kitkan.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

seaboss

Nastarengas käyttäjien mielestä varmaan tämä +8 astetta ja auringon paiste, kun näyttää nastat ropisevan. Tämä ei ole mitään uutta järjettömyyttä suomessa ,vaan ihan tuttua nastalogiikan ja narsistien ajattelemattomuutta,jossa oma kykenemättömyys laitetaan kaikki kärsittäväksi ja maksettavaksi. Ilmeisesti nyt perjantaina kaikki ovat jäämerelle työreissuun menossa kovalla kiireellä, mutta minkä helvetin takia pitää ajaa puolen suomen läpi kesäkelissä nastarenkailla.

Sokka

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 05.10.18 - klo:12:32
Minusta olisi myös paikallaan tuoda ainakin ilmi myös se tosiasia että kuluneet nastarenkaat (1- 2 talvea ajetut / n. 10 tkm) ei pidä jäällä paremmin kuin kitkat ja tästä eteenpäin nastarenkaan pito jäällä huononee nopeammin kuin kitkan.

Laittaisitko linkkiä lähteeseen, jossa asiaa on tutkittu ja todeksi todettu tuo ylläoleva?


pjuhp

Onko täällä kokemusta Linglong greenmax winter ice- kitkarenkaista?
Katselin noita vaihtoehtona uusiksi talvirenkaiski. 225/55r17 koossa nuo maksaisivat paikallisessa rengasliikkeessä 370,, kun taas merkkirenkaat maksaisivat lähes tuplastin tuon verran. Tämän vuoden tm testissä nuo näyttivät pärjäävän varsin kohtuullisesti talviolosuhteissa, esim. jarrutusmatka jäällä kärkitasoa ja pisteet talviolosuhteissa samat kuin Michelinin ja Goodyearin kitkoilla. Lähinnä saivat arvostelua terävästä pidon rajasta, enkä tuota pidä kovin tärkeänä, kun en harrasta pidon rajoilla ajamista ja ESP joka tapuksessa tasoittaa pidon rajaa. Asfalttikokeissa taas suoritus ei ollut niin hyvää, mutta tätä en pidä suurena puutteena talvirenkaissa ja joka tapauksessa erot asfalttikokeissa ovat varsin marginaalisia.

jt

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 05.10.18 - klo:12:19
Lainaus jutusta..
Tutkijat myöntävät, että esimerkiksi Ruotsissa nastarenkaat säästävät 60"770 ihmishenkeä vuodessa, mutta niiden aiheuttamat oheisvaikutukset haukkaavat maailmanlaajuisesti 570"2 200 elinvuotta.

Vertailu 1 maa vs maailmanlaajuisesti & ihmishenget vs elivuodet.
=> 'johtopäätökset' melkoista spekulointia.
Tuossa on nyt megaluokan tulkintavirhe jutussa. Molemmat numerot viittaavat tilastollisesti arvioituihin menetettyihin elinvuosiin (avatkaa ne lähteet ja lukekaa sieltä). Eli Ruotsissa
* Nastarenkaiden turvallisuushyöty tilastollisesti arvioiden on 60-770  elinvuotta (vähentyneet onnettomuudet)
* Ruotsin nastarenkaiden käytön aiheuttama menetettyjen elinvuosien määrä maailmanlaajuisesti 570-2200 elinvuotta (terveyshaitat ja onnettomuudet). Siitä n. 1/3 on Ruotsin rajojen ulkopuolella, mm. kobolttikaivoksissa tapahtuneet onnettomuudet (kobolttia menee nastoihin).

(60 elinvuotta = 20v kaveri jonka elinajanodote 80v ajaa kuolonkolarin).

Ruotsin liikenne on Euroopan turvallisinta mitä tulee kuolemantapauksiin (n.25 per miljoonaa asukasta, Suomi n. 39 per 1m). Eli käytännössä n. 250 kuollutta liikenteessä per vuosi koko vuodessa. Eihän nyt nastarenkaat voi säästää mitenkään  770 kuolemantapausta talven aikana kun niitä on koko vuodessa about 250 (!).
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ruotsin-tieliikenne-eun-turvallisinta-suomikin-petrannut/790272/
Btw. ja Ruotsissa käytetään kitkoja selkeästi enemmän kuin Suomessa joten jos tavoitellaan kokonaisturvallisuutta, keinot ovat todennäköisemmin jotain muuta kuin nastarenkaat kaikille talvella..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 05.10.18 - klo:16:13
https://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/
Det begagnade nordiska dubbfria är bättre än det begagnade dubbade. Dels i känslan som förmedlas och dels i de varvtider som däcket presterar. Samtidigt presterar det begagnade dubbade och begagnade centraleuropeiska på nästan samma nivå.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: jt - 05.10.18 - klo:16:33
Det begagnade nordiska dubbfria är bättre än det begagnade dubbade. Dels i känslan som förmedlas och dels i de varvtider som däcket presterar. Samtidigt presterar det begagnade dubbade och begagnade centraleuropeiska på nästan samma nivå.

"15 oktober 2010"

Näin siis 8v sitten. Mitenhän tänä päivänä?

Hesse

#2845
Ruotsin VTI:n vuoden 2015 tutkimuksen mukaan kulunut nastarengas menettää jäällä ominaisuuksia nopeammin, mutta on kuitenkin selvästi parempi kuin kulunut nastaton.
LainaaVid jämförelsen mellan slitna och nya däck så tappar dubbdäcken 20"30 procent i prestanda medan dubbfria däck tappar omkring 10"15 procent. Men trots detta ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck
https://www.motormagasinet.se/article/view/418712/vti_har_testat_slitna_vinterdack

Lumella Keski-Euroopan kitka heikkenee nopeimmin.
LainaaVid jämförelse av de slitna däcken med de nya så är det de europeiska däcken som tappat klart mest prestanda, ca 20"25procent för alla prestandamått: broms, styr och acceleration. Prestandatappet för dubbdäcken är ca 10-15 procent, och för de nordiska vinterdäcken ett par procent mindre.
https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/test-av-is--och-snogrepp-for-slitna-vinterdack_878116

Myös märällä asfaltilla on testattu:
LainaaBroms- och styrprestanda för dubbdäck och nordiska däck är i praktiken likvärdiga, nya såväl som begagnade.
https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/vaggrepp-pa-vat-asfalt-for-slitna-och-nya-vinterda_956515

Myhky

Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

saksala

Tuossa ylempänä mainitussa VTI:n 2015 tutkimuksessa nastarenkaat näyttävät olevan aika vanhoja ja kuluneita (taulukko alla). Ovat näin kuluneinakin kuitenkin jäällä selvästi parempia kuin kitkarenkaat. Ei oikein tue Teknikens Världin paljon suppeamman testin 2010 tulosta, jossa nastarengas on heikentynyt jo 10000 km ajettuna kitkarenkaan tasolle.

http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:878116/FULLTEXT01.pdf


vasara

Lainaus käyttäjältä: jt - 05.10.18 - klo:16:27
...
Btw. ja Ruotsissa käytetään kitkoja selkeästi enemmän kuin Suomessa joten jos tavoitellaan kokonaisturvallisuutta, keinot ovat todennäköisemmin jotain muuta kuin nastarenkaat kaikille talvella..
Ruotsiin vertailtaessa pitää huomioida se, että Ruotsin 10 miljoonan väestöstä 50% asuu Götanmaalla, joka on kokonaan Suomen etelärannikon eteläpuolella. 40% ruotsalaisista asuu Sveamaalla, joka sekin on lähes kokonaan Suomen etelärannikon eteläpuolella.
Ainoastaan 10% ruotsalaisista asuu Norrlandissa, joka em. pohjoispuolella.. käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että Suomen leveysasteilla Ruotsi on lähes asumaton.

En minäkään käyttäisi nastoja Suomen etelärannikolla. "nastarenkaat kaikille talvella" onkin järjetön ajatus. Kyllähän ihmisten pitäisi itse osata käyttää harkintaa siinä, mitä autonsa alle ostaa?

jpee

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 05.10.18 - klo:20:32
Ruotsiin vertailtaessa pitää huomioida se, että Ruotsin 10 miljoonan väestöstä 50% asuu Götanmaalla, joka on kokonaan Suomen etelärannikon eteläpuolella. 40% ruotsalaisista asuu Sveamaalla, joka sekin on lähes kokonaan Suomen etelärannikon eteläpuolella.
Ainoastaan 10% ruotsalaisista asuu Norrlandissa, joka em. pohjoispuolella.. käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että Suomen leveysasteilla Ruotsi on lähes asumaton.

En minäkään käyttäisi nastoja Suomen etelärannikolla. "nastarenkaat kaikille talvella" onkin järjetön ajatus. Kyllähän ihmisten pitäisi itse osata käyttää harkintaa siinä, mitä autonsa alle ostaa?

Mistä tulee ajatus, että nastarenkaat olisivat parhaimmillaan pohjoisessa? https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/nastat-vai-kitkat/
Tuon mukaan pitoero nastan ja kitkan välillä on suurimmillaan jäällä 0 asteen tuntumassa ja jo - 8 asteessa ero on kutistunut varsin pieneksi, eli pohjoisen oikeassa talvessa nasta ja kitka toimivat jotakuinkin yhtä hyvin. Pikkupakkasia taas talvella esiintyy yleisesti Saksassakin. Väittäisin, että nastarengaskelejä saattaa olla jopa enemmän etelä Ruotsissa kuin Kainuun korvissa (mikäli tiet pääsevät jäätymään suolaamiselta).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy