Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.04.18 - klo:21:54
Entäs jos telat nastoittaa, tai nastoittaa + ketjuttaa?

Kerro kun olet kokeillut...

Tosin sitä varten voi perustaa uuden ketjun teloja varten, koska tämä ketju on talvirenkaita varten.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.04.18 - klo:12:40
Joo noita hihasta ravistettuja "viisauksia" kuulee kaikenlaisia, mutta R2 ei vain ole mikään kehityksen huippu, jonka jälkeen ei ole enää parempaa luvassa. Esimerkiksi CVC 6 ei pyllistä yhtään mihinkään ja ohjautuu asfaltilla paljon fiksummin. R3 tulevan kauden tuotteena luonnillisesti on testeissä ensi syksyllä, mutta kuviosta näkee jo pitkään matkaan, että asfaltilla ominasiuudet ovat parantuneet.
Toki kehitys kehittyy, mutta tälle talvea kun renkaat piti ostaa pitää ostaa niitä mitä on olemassa, R3 tulee vasta ensi syksynä. Toki jos oston aika olisikin vasta ensi talvena, valinta saattaisikin olla R3.

Sen sijaan, suosittelen tutustumaan TM:n jossa oli talvitesti (autojen) 2018 vertailu, kyseisessä TM:ssä on mielenkiintoisia kommentteja samasta autosta (Seat) kahdella eri rengastuksella, jos en nyt väärin (huom. pieni varaus) muista juuri yllämainituilla renkailla. Vaikka kyseessä ei ollutkaan mikään rengastesti, ko. lehdessä oli Seat:sta erillinen artikkeli ja saman mallin Seat oli sitten R2 renkailla talvitestissä mukana. Erillisessä artikkelissa erityisesti mainittiin epämääräinen ajettavuus tms. jota taas ei ollut talvitestin yksilössä. Joku jolla on kyseinen TM ja jota asia kiinnostaa, voinee referoida tänne kyseisen tekstin, en lähde sitä itse muistelemaan kun menee kuitenkin väärin kun ei ole ko. TM:n numeroa itsellä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

mfroberg

Eilen tuli ruuvattu kesärenkaat alle niin nyt voi tehdä loppuyhteenvedon kuluneen talven rengaskokeesta, suorastaan vastuuttomasta sellaisesta.

Taustaa. Tuli hankittu Leon ST keväällä 2017 mutta en ottanut merkkiliikkeen ylihintaista talvirengaspakettia vaan ajattelin hankkia rengas/vannepaketin itse sitten syksyllä. Noh, aikaa kului eikä mitään tullut tehtyä ja sitten iski se lokakuun lopun lumimyräkkä. Renkaita ei ollut edelleenkään, landella asun missä ei suolata ja aurauskin saattaa tulla vasta töihin lähtöni jälkeen.

Duunini pihalla oli wanhat talvipyörät jotka oli otettu aikoinaan talteen erästä toista autoa (Touran 2004) varten mutta jääneet käyttämättä. Sovittelin yhtä Leoniin ja kas kumma, pulttijako ja keskireikä oli tismalleen oikeat joten eikun ruuvaamaan mokomat alle. Renkaina Rialin vanteilla oli Kleber Kapnor 4 205/55-16 joissa pintaa silmämääräisesti n. 8 mm ja kaikki nastat tallella. Paistoaika renkailla 0802, pankaa siitä paremmaksi!
Ensisade meni ja meni marraskuussa toinenkin lumisade, sitten oli piiiiitkään sulaa tietä ja ajattelin että menen rengasliikkeeseen kun talvi alkaa, Mutta kun ei alkanut kuin vasta helmikuussa ja silloin en enää ”jaksanut” mennä uusia renkaita ostamaan vaan ajattelin jatkaa kun ei talvea nyt paljoa enää voi olla jäljellä. Paitsi että voi, ainakin tänä vuonna.

Eilen wanhat Kleberit vaihtui alta pois ja pääsin tutkailemaan niitä. Vetävissä oli pintaa jäljellä 5-6mm, takarenkaissa 7mm. Yhdestä renkaasta oli irronnut 2 nastaa, muissa oli vieläkin kaikki tallella. Vetävistä oli varmaan puolet nastoista katkenneet, takafillareista kolmas- tai neljäsosa. Kumi oli aika kovan ja kuivan oloista renkaissa.

No miten talvi näillä sitten meni? Se meni ihan niin kuin mikä talvi tahansa. Toki liikkeellelähdöissä liukkaalla huomasi pientä sutimista, ero vaimon bränikkään Golfiin uusilla Contin nastoilla oli selkeä, myös ero siihen millä vauhdilla pystyi ajamaan liukkaalla tiukkaan mutkaan ja missä vaiheessa kaarteesta pystyi lähteä kiihdyttämään ulos jne. Mutta ei tämä paketti kalustollisesti mikään pohjanoteeraus ollut omalla ajouralla. Joskus tullut ajettua useampi talvi Ford Taunus 1.6 + Esson nastarengas kombinaatiolla, siihen verrattuna tämä oli luxusta. Ja meni siinä pari talvea Oldsmobile Custom Cruiser + Cooper M+S jenkki”kitka”renkailla, enemmän nuo oli kyllä kesä- kuin talvrenkaat ja vauhti liukkaalla mutkatiellä oli vähintäänkin raaaauhallista.

Tarinan opetus ja lopputulema? Renkaat ovat tuoretavaraa, sen olen kyllä todennut jo aiemminkin. Noilla renkailla pärjäsi ihan hyvin, en joutunut himmailemaan ajonopeutta. Yhtään renkaista johtuvaa ”tilannetta” ei ollut koko talvena. Ja en ollut pulassa sulalla asfaltillakaan, asia joka täällä tuntuu olevan joillekin tärkeä renkaan valintakriteeri. Niinä muutamina myräkkäpäivinä minulla ei ollut ongelmana omat renkaat vaan kanssa-autoilijat. Enkä aiheuttanut mitään hässäköitä liikenteessä edesvastuuttomasta rengastuksestani huolimatta.

Ja kyllä, hommaan liikkeestä uudet rinkulat ensi talveksi. Ei noita Klebereitä kehtaa enää alle ruuvata punastumatta. Sana on vapaa, saa paheksua!
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

jt

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 13.04.18 - klo:11:25
Tarinan opetus ja lopputulema? Renkaat ovat tuoretavaraa, sen olen kyllä todennut jo aiemminkin. Noilla renkailla pärjäsi ihan hyvin, en joutunut himmailemaan ajonopeutta. Yhtään renkaista johtuvaa ”tilannetta” ei ollut koko talvena. Ja en ollut pulassa sulalla asfaltillakaan, asia joka täällä tuntuu olevan joillekin tärkeä renkaan valintakriteeri. Niinä muutamina myräkkäpäivinä minulla ei ollut ongelmana omat renkaat vaan kanssa-autoilijat. Enkä aiheuttanut mitään hässäköitä liikenteessä edesvastuuttomasta rengastuksestani huolimatta.

Sana on vapaa, saa paheksua!
En paheksu. Itseasiassa tämä kuvastaa hyvin todellista tilannetta, vaikka oltaisiinkin ns. maalla, suuri osa talvesta jurrataan nastoilla kuivaa asfalttia. Sitten tulee kuukauden parin jakso jolloin on kunnon pakkaset, päätiet edelleen puhtaat mutta pikkutiet lumessa/jäässä. Lopputuloksena talven jälkeen nastoista on puolet sitten palasina ja siten myös paras terä mennyt.

Tämän takia itse päädyinkin vaihtamaan nastat kitkoihin. Varsinkin kun itsellä suurin osa kilometreistä tulee pääteillä, pikku/pihateiltä lähinnä liitytään isommille teille ja siellä kitkat toimivat myös ongelmitta, koska noilla teillä myös nopeudet ovat selkeästi pienempiä, oikeastaan saa olla varovainen ettei mene ylinopeuden puolelle. 

Vaikka näin yleisellä tasolla kitkat lienevät suurimmalle osalle käyttäjistä todennäköisesti sopivin valinta, vanhasta tottumuksesta kuitenkin ostetaan nastat kun on ollut aina ennenkin. On täysin eri asia todeta tyyliin "kitkarengas olisi järkevä näillä keleillä" ettei tiet mene pilalle tms. vs tehdä henkilökohtaisesti suuri päätös ostaakin kitkat nastojen sijaan. Päätöstä ei lainkaan helpota TM-rengastestit tms. jossa todetaan että testiradan neitseellisellä jääradalla uuden kitkan pito on keskimäärin heikompi kuin uuden nastan. (Näissä testeissähän ei huomioida mitenkään miten tilanteen käy sitten kun on yksi talvi tylsytetty nastoja paljaalla asfaltilla)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Ulkona paistaa aurinko ja +15 C. Kaikki tiet pienet mökkitiet mukaan lukien ovat sulia etelä-Suomessa. Ei ole luvassa edes yöpakkasia seuraavaan 10 päivään. Nastojen viimeinen sallitu käyttäpäivä meni jo päiviä sitten. Silti nastat ropisevat lähes joka autossa. Aika tyhmää jurnuttaa asfaltteja nastarenkailla. Tärvelee omat nastansakin ensi talvea ajetellen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jt - 14.04.18 - klo:12:44
Päätöstä ei lainkaan helpota TM-rengastestit tms. jossa todetaan että testiradan neitseellisellä jääradalla uuden kitkan pito on keskimäärin heikompi kuin uuden nastan. (Näissä testeissähän ei huomioida mitenkään miten tilanteen käy sitten kun on yksi talvi tylsytetty nastoja paljaalla asfaltilla)

Tämä täysin totta ja vielä lisäksi edes L&T:n kiinteistöhuollon hoitama piha/parkkipaikka ei vastaa olosuhteiltaan neitseellistä jäärataa. Muistelen joskus lukeneeni syyn tuolle kiillotettu jäärata testaukselle ja sille että jarrutustestit tehdään 35km/h nopeudesta eikä kovemmalla vauhdilla. Se syy oli lyhyesti, että todellisissa olosuhteissa näistä renkaista ei saada mitään eroja aikaiseksi joilla saataisiin renkaat laitettua paremmuusjärjestykseen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.04.18 - klo:14:20
Ulkona paistaa aurinko ja +15 C. Kaikki tiet pienet mökkitiet mukaan lukien ovat sulia etelä-Suomessa. Ei ole luvassa edes yöpakkasia seuraavaan 10 päivään.

No ei nyt ihan kaikki, mutta melkein. Viimeksi perjantaina ajelin hiekkatietä jossa oli muutama sellainen 50 - 100 metriä pitkä pätkä jääpintaa varjopaikoissa. Muualla oli sitten pehmeää märkää hiesua, oikeaa "tarrapintaa". Vaan lieneekö tämä kaakko sitten oikeaa etelää, no on täällä ainakin tutkitusti Suomen paras kesäsää joten täyttänee määritelmän. :)

Eilen kitkoja kesärenkaisiin vaihtaessa ja tänään auto puunatessa kuuntelin, että ohiajavista ainakin 80 % ajeli nastoilla...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Enhancer

Itseltä mennyt tuo uusi Michelin X-Ice North 4 ihan ohi.

Pääpointteina:

- 250 nastaa per rengas, edelleen tiukentuneen tienpinnan kulumistestin läpäisee kuitenkin kirkkaasti.
- Nastan materiaali vaihdettu alumiinista teräkseen eli pysynee paremmin terässä.

- Kuitenkin hiljaisempi kuin hiljainen Bridgestone Noranza 001..

Hyvä että kehitystä tapahtuu :). Todella mielenkiintoinen syksy tulossa talvirenkaiden osalta, testejä pohjolan olosuhteissa odotellen.

https://www.taloustaito.fi/vapaalla/talvirenkaassa-250-nastaa---michelin-paransi-tuntuvasti-jaapitoa/
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Pihistelijä

Yhä ropisevat nastat usessa autossa etelä-Suomessakin. Mitä järkeä niillä on ajaa +20 C lämmössä?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Jultsu

No kun Foreca lupailee huomiselle aamullekin +1 astetta Jyväskylään. Eihän sitä Palokan ramppia tuollaisessa kelissä ilman nastoja pääse ylös/alas.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.05.18 - klo:19:46
Yhä ropisevat nastat usessa autossa etelä-Suomessakin. Mitä järkeä niillä on ajaa +20 C lämmössä?

Katselin erään kaupan pihassa, että joka neljännessä autossa oli vielä talvirenkaat alla. Kun katsoo 10 päivän ennustetta, niin ei oikein järkeä.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.05.18 - klo:20:02
No kun Foreca lupailee huomiselle aamullekin +1 astetta Jyväskylään. Eihän sitä Palokan ramppia tuollaisessa kelissä ilman nastoja pääse ylös/alas.

Tänään oli aamulla ikkunat jäässä ja kyllä tuolla nyt pärjää vaikka KE-kitkoilla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.04.18 - klo:19:30
Itseltä mennyt tuo uusi Michelin X-Ice North 4 ihan ohi.

Pääpointteina:

- 250 nastaa per rengas, edelleen tiukentuneen tienpinnan kulumistestin läpäisee kuitenkin kirkkaasti.
- Nastan materiaali vaihdettu alumiinista teräkseen eli pysynee paremmin terässä.

- Kuitenkin hiljaisempi kuin hiljainen Bridgestone Noranza 001..
Joo kaikki markkinoilla olevat renkaat läpäisevät tien kulumistestin, vaikkakin sittemmin on osoitettu todellisuuden olevan jotain muuta kuin mitä tuosta testistä voisi päätellä. Nastan rungon materiaali on vaihtunut, mutta itse piikit ovat mitä todennäköisemmin kovametallia, niin kuun ne ovat perinteisesti olleet. Piikin terävänä pysyvyyteen rungon materiaali ei vaikuta.

Mikey

Lainaus käyttäjältä: SNG - 07.04.18 - klo:23:03
Viime kesänä hommatuista GY Efficient Grip Performance-renkaista kohtuu tiuhat mittaukset ja vähän laskentaakin excelissä. Homma jatkuu keväällä kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Sitten nähdään miten nuo  kyseiset renkaat kuluvat keväällä versus muu aika kesärengaskaudesta.

Joko SNG:llä olisi kerrottavaa?

SNG

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 18.05.18 - klo:15:10
Joko SNG:llä olisi kerrottavaa?

Kiitos kun nostit tuon esille. En ole vielä mitannut kesärenkaita kun olleet kovin vähän aikaa alla. Täytyy koittaa muistaa mitata pikapuoliin. Ollaan just pakkaamassa tavaroita viikonloppureissua vartem, eli just nyt ei ehdi.

Contin CVT6 kitkat muuten kuluivat ensimmäisen talvensa aikana 0,092mm sadalla kilometrillä Käyttökelpoisesta kulutuspinnasta lähti 18,3% talven aikana. Laskin että vaihtokuluma olisi 3mm. 

Mikey

^Onko tuossa pilkkuvirhe?

Meinaan tuo tarkoittaisi lähes millin kulumaa/1000 km, jolloin renkailla pääsisi vain 5000-6000 km.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 19.05.18 - klo:13:08
^Onko tuossa pilkkuvirhe?

Meinaan tuo tarkoittaisi lähes millin kulumaa/1000 km, jolloin renkailla pääsisi vain 5000-6000 km.

Kyllä vain ;D ;D ;D

Pilkkua pykälä vasemmalle niin ollaan oikealla hehtaarilla.

Kitkojen kuluma suurinpiirtein kesärenkaan tasolla, eli kyllä vaihtoväli varmaankin tulee olemaan lyhyempi kuin nastoilla. Tosin kumin kovettuessa kuluma toki pienenee (ja kitka häviää).

SNG

#2567
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 18.05.18 - klo:15:10
Joko SNG:llä olisi kerrottavaa?

Noniin. Nyt mittailtu. Neljä mittausta per rengas, ja 16:sta mittauksesta laskettu keskiarvo. Kulutuspintaa jäljellä 6.8mm alkuperäiseen 8.2mm:iin. Uuden renkaan urasyvyydet on tosin mitattu keskimmäisistä pääurista.

Kulumisnopeus tähän saakka keskimäärin 0,092mm/1000km.

Kulumisnopeus huhti-toukokuussa noin tuplat loppusyksyyn verrattuna. Ajo samantapaista. Karkeasti kevätkarkeilla asfalteilla nuo renkaat kuluvat melkein yhtä nopeasti kuin kesälomareissulla pränikköinä 5500km Keski-Euroopan reissulla. Kuormaa oli tuolloin paljon ja nopeudet reippaita.

Prosentuaalinen kuluminen oli mainitulla reissulla 0,010%/km. Loppukesästä Suomessa kulumisnopeus oli 0,009%/km, alkusyksystä 0,007%/km ja loppusyksystä 0,004%/km. Nyt huhti-kesäkuussa kulumisnopeus oli 0,009%/km.

Ajomäärät eri mittausten välillä 6753km (uudensta K-E reissun jälkeen), 12102km loppukesän mittauksessa, 14700km loppusyksyn mittauksessa, ja  17004km tämänpäivän mittauksissa,

Mielenkiintoista, että tämä kevään kulumisnopeus samaa luokkaa kuin viime kesänä Suomessa JA T,,SM,,LLEEN SAMA KUIN CONTIN KITKOILLA ENSIMM,,ISEN TALVEN AIKANA. Saas nähdä miten kulumisnopeuden käy jatkossa.

PS. Laskennallisesti renkaiden ajomäärä 17tkm on 22,3% kokonaisajomäärästä (oletus, että ajetaan 3mm kulutuspintaan saakka)


Mikey

Kiitokset tästä. En ole aiemmin nähnyt ensimmäistäkään mittaustietoa aiheesta - vain suuria puheita.

Eli voisiko noin pyörein luvuin sanoa, että normikulutus olisi 0,1 mm/1000 km ja "kevätkarkealla" 0,2 mm/1000 km?

Aika vähäiseltä minusta tuo kevätkuluma vaikuttaa verrattuna siihen, millaisen maineen kansan suussa asia on saanut.

BMF

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 21.05.18 - klo:19:56
Kiitokset tästä. En ole aiemmin nähnyt ensimmäistäkään mittaustietoa aiheesta - vain suuria puheita.

Eli voisiko noin pyörein luvuin sanoa, että normikulutus olisi 0,1 mm/1000 km ja "kevätkarkealla" 0,2 mm/1000 km?

Aika vähäiseltä minusta tuo kevätkuluma vaikuttaa verrattuna siihen, millaisen maineen kansan suussa asia on saanut.

Minusta kaksinkertainen kuluminen on aika merkittävä, mutta aika mahdoton näitä todellisia eroja on kuitenkaan tehdä. On niin montaa eri tekijää matkassa ja kukaan ei ajele täysin samaa rataa koko kesää.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

SNG

#2570
Tuota suuruusluokkaa varmaankin. Tuplat keväällä verrattuna syksyyn. Loppukesästä tuosta välistä.

Muuttujia on tosiaankin mielettömän paljon. Meillä päivittäinen ajo on 50km aikalailla vakioitua motari/kehä-ajoa Tuohon päälle kauppa ja lasten harrastuskuljetukset ja viikonloppureissut silloin tällöin.

Melkoisen suurella todennäköisyydellä varsinkin tämän toukokuun hellekeleillä kitkat olisivat käytännössä "sulaneet alle". Taatusti olisivat kuluneet huomattavan nopeasti muutaman tonnin matkalla.

Niin ja tuohon mittausselostukseeni oli eksynyt panovirhepaholainen :D .... Eli kevään mittausjakso tietenkin huhti-toukokuu. Kesäkuun mittaukset tapahtunevat aikaisintaan kesäkuun puolella...

PS2. Vaikka tämä on puhtaasti talvirengastopikki, voin suositella GY Eff Perf kesärenkaita ERITT,,IN lämpimästi. Hyvät silti mukavat ajaa, todella hiljaiset, hyvin rullaavat, kilometrejä kestävät (edelliset olivat samanlaiset) jne jne

PS2. Kitkaennakkoluuloni sulivat aivan totaalisesti ensimmäisen kitkatalven aikana Nuo Conti Vikingit Contactit aivan loistavat talvirenkaat myös asfalttiominaisuuksiltaan. Ei puhettakaan epämääräisyyksissä ohjattavuudessa kuten joissakin toisissa kitkoissa. Vahva OSTA suositus minulta!

Mikey

Lainaus käyttäjältä: BMF - 21.05.18 - klo:21:00
Minusta kaksinkertainen kuluminen on aika merkittävä, mutta aika mahdoton näitä todellisia eroja on kuitenkaan tehdä. On niin montaa eri tekijää matkassa ja kukaan ei ajele täysin samaa rataa koko kesää.

Tässäkin ketjussa joku väitti kulumaksi muistaakseni 2 mm 300 km matkalla...

SNG

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 21.05.18 - klo:21:36
Tässäkin ketjussa joku väitti kulumaksi muistaakseni 2 mm 300 km matkalla...

Kyllähän renkaat saa kulutettua paikoillaankin ollen. Juuri teini-iän ohittaneilla nuorilla miehillä renkaat kuluvat loppuun monesti ihan silmissä teinibemarin alla. No semi-sliksithän (varsinkin kinukkien ja vinkuintiaanien tekemät) on niitä parhaita renkaita ;D

Mikey

Aihe on muuten yllättävän suuria tunteita herättävä, ja jotkut suorastaan hiiltyvät jos ilmiön paikkansa pitävyyttä tohtii epäillä.

On todettava, että itse en ole kulumaa mitannut muuten kuin koko kesän yli (0,1 mm/1000 km). Mutta epäsuoraa todistelua käyttäen käy helposti ilmi, että kansan suussa kulkevat väitteet eivät voi pitää paikkaansa. Otetaan pari esimerkkiä:

Kevätkarheiden kelien suuri kuluma kohdistuu vain ja ainoastaan alle laitettuihin kesärenkaisiin, mutta ei talven jäljiltä alla oleviin nasta- tai kitkarenkaisiin. Minusta tuollainen selektiivisyys ei ole mahdollista.

Toista esimerkkiä pitää hieman pohjustaa... Omien renkaideni kuluma on siis 7kk ja 15 tkm aikana 1,5 mm; siis tuo em. 0,1 mm/1000 km. Havainnot suurista kulumista ovat kovasti epämääräisiä niin kuluman suuruuden kuin aikajakson pituudenkin osalta. Monesti mainitaan kulumisen olevan todella suurta "kevään ensimmäisten viikkojen" aikana. Ja kuluminen on siis suurta; havainnon metodia (mittaus, visuaalinen arvio, joku muu) ei yleensä ole mainittu.

Otetaan nyt kohteeksi nuo meikäläisen tiedot, ja oletetaan suuren kuluman ajanjaksoksi yksi kuukausi ja kuluman määräksi sellainen määrä että pitäisi jo paljain silmin erottaa (valitsen määräksi 0,9 mm). Noilla arvauksilla jäisi lopuille 6 kk ajalle 0,1 mm/kk ja siten 0,05 mm/1000 km. Eli noilla oletuksilla kesän "normikuluma" karhean ajan ulkopuolella olisi siis 0,05 mm/1000 km. Normikulumalla kesärengassarjalla ajaisi siis 120,000 km!

Eli ne suomalaiset, jotka asuvat keski- tai pohjois-Suomessa päätieverkon ulkopuolella, pystyisivät ajamaan renkaillaan tuon 120,000 km. Tämä sen vuoksi, että heidän ajosuoritteensa tapahtuu teillä, jotka ovat läpi talven jään peitossa ja siis nastojen karhentamisen tavoittamattomissa. Tällaisia menestystarinoita emme kuitenkaan kuule. Samaan suoritteeseen pitäisi päästä myös satojen miljoonien ulkomaalaisten autoilijoiden, joiden teitä ei nastat karhenna.

Tässä vaan tarinat ja todellisuus eivät loksahda kohdilleen.

raipuli

Oman kokemuksen mukaan kesärenkaissa ja kitkoissa kuluminen on renkaiden paikkojavaihdellen noin 1mm/10 tkm, tämä siis etuvetoisessa autossa. Nastarenkaita nyt en ole saanu kulumaan kuin noin 7mm asti, ennenkuin ovat jo hengenvaarallisen liukkaat. Omilla ajoilla siis renkaat kestävät noin 55tkm (ajoja vuodessa tuo noin 55tkm). Nämä lukemat siis etuvetoisilla kulkineilla.

Keväällä kyllä huomaa, että kitkat ja uudet kesärenkaat kulahtaa aika nopeasti. Tosin tuo nopeasti renkaita kuluttava aika on mielestäni aika lyhyt, luokkaa 1kk, siitä kun "kesäkelit" alkavat. Eli siis eipä nuo kulumiserot kovin suureksi keskieurooppaan nähden ole, ellei nyt keväällä ajele aikas pirusti. Ja varmaan tuo keskieuroopan lämpötila nopeuttaa renkaiden kulumista, keskilämpö kuitenkin aika eriluokkaa kuin täällä. Isoin ero on, että keskieuroopassa asfaltin runkoaine on pienempää. Isoin ero on asfaltin hiljaisuudessa eikä renkaiden kuluttavuudessa (siis tuon kevään karkeuden jälkeen).
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

Foxit

Mittailin tänä keväänä hieman tiheämmin uusien kesärenkaiden kulumista vaihdosta näihin hetkiin. Mittaukset suoritin vain vetäviltä etupyöriltä kahden keskimmäisen uran alueelta. Vetämättömät takapyörät ovat kuluneet yleensä karkeasti kaksi kertaa hitaammin. Alla tuloksia:

  • Ajettu: 0 km, Mitattu: 9.4.2018 , Urasyvys: 7 mm
  • Ajettu: 664 km, Mitattu: 28.4.2018, Urasyvys: 6,7 mm
  • Ajettu: 1184 km, Mitattu: 10.5.2018, Urasyvys: 6,5-6,6 mm
  • Ajettu: 1912 km, Mitattu: 19.5.2018, Urasyvys: 6,5-6,6 mm
Renkaat etuvetoisen Lexus CT 200h (2011) alla ja renkaat Michelin Primacy 3 koossa 205/50R17, 93H XL.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Mikey

Voisitko Foxit ottaa vielä kesän mittaan pari kertaa mittauksen uusiksi?

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.05.18 - klo:14:44
Voisitko Foxit ottaa vielä kesän mittaan pari kertaa mittauksen uusiksi?
Jep, tarkoitus olisi kun asia sen verran itseänikin kiinnostaa. Tuohon viimeisen mittausvälin kulumisen näennäistä pysähtymistä olen hieman miettinyt, että miten paljon kelien lämpeneminen on mahtanut vaikuttaa, kun tuo hellejaksokin siihen sattui... Haastan toki muutkin tekemään samoja mittauksia vaikka heti ensi kesänä. Nyt voi olla jo myöhäistä saada näkyviin tuota alkukesän karkean asvaltin vaikutusta renkaiden kulumiseen, koska asvaltti on tuntuu olevan jo silonnut lämpöisempien kelien myötä.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Mikey

Tehkääpä googlaus "renkaiden kuluminen keväällä" - hurjaa juttua riittää.

Esim: https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/3t-renkaat-kuluvat-suomessa-nopeammin-tassa-syy/3201614#gs.CPfe1=s, jonka mukaan Suomessa renkaat kuluvat nastojen karhentamien teiden takia 4-5 kertaa muita maita nopeammin.

Meikäläinen - joka täällä Suomessa ajaa >90% ajoistaan nastojen raiskaamilla teillä - yltäisi siis vaikkapa Saksassa 250-300 tkm ajosuoritteeseen yhdellä rengassatsilla. Ja samaan pitäisi pystyä myös Suomessa, mikäli ajelee ajonsa muualla kuin pääteillä...

raipuli

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.05.18 - klo:19:52
Tehkääpä googlaus "renkaiden kuluminen keväällä" - hurjaa juttua riittää.

Esim: https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/3t-renkaat-kuluvat-suomessa-nopeammin-tassa-syy/3201614#gs.CPfe1=s, jonka mukaan Suomessa renkaat kuluvat nastojen karhentamien teiden takia 4-5 kertaa muita maita nopeammin.

Meikäläinen - joka täällä Suomessa ajaa >90% ajoistaan nastojen raiskaamilla teillä - yltäisi siis vaikkapa Saksassa 250-300 tkm ajosuoritteeseen yhdellä rengassatsilla. Ja samaan pitäisi pystyä myös Suomessa, mikäli ajelee ajonsa muualla kuin pääteillä...

Kannattaa varmaan lukea tuo artikkeli ekana läpi.  Kyllä se nastojen karhentama tie silenee edelleenkin 1kk kesäsesongin alettua, kun renkaa siliottaa tien. Jos ajelee urista sivussa, niin kyllähän sekin vähäentää kulumista aika lailla. Antaa raskaan liikenteen siloittaa tiet... :P Harva autoilija juuri huhti-toukokuussa 10tkm ajelee...
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy