Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.04.18 - klo:15:12
Nyt on pakko takertua tähän rengaskokoon. Miten voit väittää, että 235/40R19 KE-Kitka on mitenkään hyvä talvirengas Suomessa ajoit sitten miten tahansa ja samalla kyseenalaistat muiden käyttämät nasta/skandikitkat ja jopa haukut heitä vaarallisiksi kuskeiksi? Voisin myös kyseenalaistaa tuon rengaskoon laittomaksi, jos sinun nopeusmittarisi näyttää tämän jälkeen liian vähän, joka muuttaa autosi laittomaksi eikä mene edes muutoskatsastuksesta läpi (Jota epäilen ettet ole edes tehnyt)!
Hidastuvuus on sinulla pririteeteissä tärkeämpi, kuin kiihtyvyys mutta yhdistelmän laittomuus ei kiinnosta?


Siten voin väittää, että valtaosa etelässä ajamistani tiekilometreistä ovat puhtaalla asfalttipinnalla varustettuja, satunnaisen pienen vesi / lumikerroksen höystäminä. Leveämpi rengas on kapeaa parempi valinta tällaisessa tapauksessa.

Kyseinen ajoneuvo on tyyppihyväksytty tehtaalta tullessaan maksimissaan 17" vanteille jolloin 19" vanteet ovat pakko muutoskatsastaa, näin olen myöskin tehnyt. Jarrupäivityksen vuoksi 19" vanne on pienin joka autoon tällä hetkellä sopii joten katsastukseen ajeltaessa ei ajoneuvoon olisi ollut edes mahdollisuutta saada "leimaa" ilman muutoskatsastuksen suorittamista, oli auto sitten muutoin teknisesti kunnossa tai ei. Neljällä 20" varapyörällä katsastukseen ajaminen (Audin 19" varapyörä ei sovi jarrujen ylle, on kokeiltu) voisi teoriassa kai toimia jotta tuota muutoskatsastusta ei tarvitsisi tehdä. En tiedä, en ole kokeillut, eikä valitettavasti enää ole mahdollisuuttakaan siihen.

Renkaat itsessään eivät kiinnostaneet katsuria ollenkaan. Minkäänlaista selvitystä ei tarvinnut esittää kasvaneesta halkaisijasta ja sen tuomista muutoksista. Itse tottakai olen valinnut juuri tuon rengaskoon huolella ja nimenomaan sen vuoksi että näillä renkailla nopeusmittarin viisari näyttää täsmälleen oikein. Matkamittarin lukema toki kulkee sen 5-6% hitaammin kuin todellisuudessa, mutta tämä on pieni haitta.


Lainaa
Kumpi on todennäköisempää joutu onnettomuuteen ja selvitä siitä:

Vaihtoehto A:
Lunta tulee lyhyessä ajassa 10-20cm lunta vaikkapa marraskuussa ja sinulla on asianmukaiset nasta/skandikitkarenkaat alla vai KE-kitkat alla?
vai
Vaihtoehto B:
Keväällä +2 asteessa keväällä, kun ajat nasta/skandikitkatrenkaat alla vai KE-kitkat alla.

Hyvinkin todennäköisesti tiputtaisin ajonopeuksiani roimasti jos päätiellä olisi 20cm kerros tuoretta lunta eikä aura-auto olisi ehtinyt vielä käymään paikalla, ajoinpa sitten omaa autoani KE-kitkoilla tai jotain muuta autoa jollakin muulla rengastuksella. Minulla ei ole pakonomaista tarvetta ajaa aina suurinta sallittua, toisin kuin eräillä tuntuu olevan.


LainaaJa edelleen yllä löytyy kysymys onko 235/40R19 KE-Kitka on mitenkään hyvä talvirengas Suomessa paitsi ulkonäkösyistä? Renkaan leveydellä ei ole mitään tekemistä Suomen nopeuksissa turvallisuuden kanssa, kun puhutaan normaali kokoisista renkaista ja Suomen ajonopeuksista. Liian leveistä renkaista on painvastoin haittaa mm. vesi/loska/lumisateessa!

Kerrattakoon vielä mitä yllä totesin. Kyseinen rengastus on tällä hetkellä pienin mahdollinen joka ajoneuvoon sopii, niin kantavuusluokan kuin halkaisijansakin suhteen. Jos haluaisin tuunata autoani ulkonäkösyistä niin olisin valinnut vähintään 20" vannekoon, tällä hetkellä etuvanteet pyörivät noin 4mm erotuksella satuloihin ja joka talvi satulan ja vanteen väliin kerääntynyt suolakurapaska tekee hiomapaperin lailla selvää vanteiden sisäpinnoista. Onneksi ulkonäkö on toissijaista ja pienet naarmut eivät menoa haittaa. Valitsemalla 20" vannekoon olisin joutunut hankkimaan vieläkin leveämmät renkaat jotta saisin saman kantavuusluokan kuin mitä nykyisillä nyt on. Olen ihan tyytyväinen nykyiseen leveyteen, se lienee hyvä kompromissi jos analysoidaan etelän tiestöllä saavutettavia mahdollisia riskejä ja hyötyjä.

(Sivuhuomautuksena todettakoon että taitaa valtaosa uusista isomman kokoluokan autoista olla jo 225 leveillä talvirenkaillakin tehtaalta lähtiessään?)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

teräksenharmaa

#2491
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.04.18 - klo:15:54
Kaikki oli laillisesti otteessa ja tämähän montaa kismittääkin. Parasta huvia oli katsoa inssin ilmettä, kun istui autoon ja totesi "Sinullahan on hieno välijäähdytin keulalla. Jaa se onkin merkattu otteeseen".

Mihin malliin verrattuna esimerkiksi Ocun ja Luupään 2x tehot menivät +20 prosentin sisään vai teitkö luvanvaraisen moottorinvaihdon? Miten päästöt?y

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 08.04.18 - klo:13:26
Trafin mukaan 3000 km:n välein kierrätettävä nastarenkaiden paikkaa!!! Kuinkahan moni näin tekee?

Nää on näitä juttuja joita kannattaa antaa ohjeiksi puupäille. Sama kuin että tulpat täytyy vaihtaa 3 vuotta/60 000tkm. Itsehän en 30 000 km ajettuja tulppia vaihda vaikka ovat olleet autossa 3 vuotta. OT.
Itse kierrätän kesä-,kitka- ja nastarenkaita ihan kuluneisuuden mukaan. En jonkun vuosiohjeen mukaan.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.04.18 - klo:15:47
Ei tuon kokoisilla jarruilla ole mitään tekemistä hidastuvuuden kanssa Suomen nopeuksissa/vuoristoissa jonkin laiskan perheauton alla. Tarpeetonta jousittamatonta massaa vain sekä jarrujen että pyörien muodossa, joka vain haittaa hidastamista ja ajettavuutta.

Enpä ole kauheasti jäänyt kaipailemaan vanhoja jumittelevia liukusatuloita jotka käytännössä vain jarruttavat toiselta puolelta. Uusissa jarruissa palat ovat kolme kertaa suuremmat pinta-alaltaan ja vipuvartta on 5cm enemmän + jarrutus tapahtuu molemmilta puolilta mäntien avulla. Kuka sitten mitä arvostaa enemmän on henkilökohtaista, mulle pieni tiputus kiihtyvyydessä on ok jos täyteen kuormattuna auto pysähtyy tarvittaessa pikkaisen ripeämmin (eikä siinä yhteydessä tarvitse aina ostaa uusia kalsareita.)

Isommat jarrut toki auttavat ainoastaan mikäli kitkaa on riittävästi tien ja renkaiden välissä, ja esimerkiksi Hakka R2:ia käytettäessä se varmasti onkin aivan yhdentekevää mitkä jarrut autosta löytyvät koska niillä renkailla kun sitä kitkaa ei ole tarjota silloin kun keli on jotain muuta kuin talvinen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.04.18 - klo:16:41
Mihin malliin verrattuna esimerkiksi Ocun ja Luupään 2x tehot menivät +20 prosentin sisään vai teitkö luvanvaraisen moottorinvaihdon? Miten päästöt?y

Nämä autot eivät mitenkään liity tähän ketjuun ja kuten totesin, niin muutokset oli otteessa ja auto oli katulaillinen! Joidenkin on vain hankala tätä hyväksyä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Miten levämpi rengas on parempi, kuin kapeampi talvirenkaana? Argumentoippa tuo hieman paremmin miten 235/40R19 rengas on Suomessa talvella parempi, kuin esimerkiksi 225/45R17?

Muuten sinun uskottavuus on täysin mennyt tässä KE-kitka ylistyksessä, koska renkaasi ovat kaikkea muuta, kuin järkevä valinta Suomessa talvirenkaaksi. Kyse on vain miten haluat yrittää tehdä omasta jarrupäivityksestäsi maailmaa pelastavan asian kuten KE-kitkoista ilman mitään järkevää argumenttiä, kuin toteamalla leveämpi on parempi. Tosin tämänkin kumuat jo alla toteamalla, että jarrusatuloiden ja vanteen väliin ei jää, kuin 4mm tilaa joten isompi kivi tai vierasesine saattaa aiheuttaa kivan yllätyksen  ;D.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.04.18 - klo:16:15
Siten voin väittää, että valtaosa etelässä ajamistani tiekilometreistä ovat puhtaalla asfalttipinnalla varustettuja, satunnaisen pienen vesi / lumikerroksen höystäminä. Leveämpi rengas on kapeaa parempi valinta tällaisessa tapauksessa.

Kyseinen ajoneuvo on tyyppihyväksytty tehtaalta tullessaan maksimissaan 17" vanteille jolloin 19" vanteet ovat pakko muutoskatsastaa, näin olen myöskin tehnyt. Jarrupäivityksen vuoksi 19" vanne on pienin joka autoon tällä hetkellä sopii joten katsastukseen ajeltaessa ei ajoneuvoon olisi ollut edes mahdollisuutta saada "leimaa" ilman muutoskatsastuksen suorittamista, oli auto sitten muutoin teknisesti kunnossa tai ei. Neljällä 20" varapyörällä katsastukseen ajaminen (Audin 19" varapyörä ei sovi jarrujen ylle, on kokeiltu) voisi teoriassa kai toimia jotta tuota muutoskatsastusta ei tarvitsisi tehdä. En tiedä, en ole kokeillut, eikä valitettavasti enää ole mahdollisuuttakaan siihen.

Renkaat itsessään eivät kiinnostaneet katsuria ollenkaan. Minkäänlaista selvitystä ei tarvinnut esittää kasvaneesta halkaisijasta ja sen tuomista muutoksista. Itse tottakai olen valinnut juuri tuon rengaskoon huolella ja nimenomaan sen vuoksi että näillä renkailla nopeusmittarin viisari näyttää täsmälleen oikein. Matkamittarin lukema toki kulkee sen 5-6% hitaammin kuin todellisuudessa, mutta tämä on pieni haitta.


Hyvinkin todennäköisesti tiputtaisin ajonopeuksiani roimasti jos päätiellä olisi 20cm kerros tuoretta lunta eikä aura-auto olisi ehtinyt vielä käymään paikalla, ajoinpa sitten omaa autoani KE-kitkoilla tai jotain muuta autoa jollakin muulla rengastuksella. Minulla ei ole pakonomaista tarvetta ajaa aina suurinta sallittua, toisin kuin eräillä tuntuu olevan.


Kerrattakoon vielä mitä yllä totesin. Kyseinen rengastus on tällä hetkellä pienin mahdollinen joka ajoneuvoon sopii, niin kantavuusluokan kuin halkaisijansakin suhteen. Jos haluaisin tuunata autoani ulkonäkösyistä niin olisin valinnut vähintään 20" vannekoon, tällä hetkellä etuvanteet pyörivät noin 4mm erotuksella satuloihin ja joka talvi satulan ja vanteen väliin kerääntynyt suolakurapaska tekee hiomapaperin lailla selvää vanteiden sisäpinnoista. Onneksi ulkonäkö on toissijaista ja pienet naarmut eivät menoa haittaa. Valitsemalla 20" vannekoon olisin joutunut hankkimaan vieläkin leveämmät renkaat jotta saisin saman kantavuusluokan kuin mitä nykyisillä nyt on. Olen ihan tyytyväinen nykyiseen leveyteen, se lienee hyvä kompromissi jos analysoidaan etelän tiestöllä saavutettavia mahdollisia riskejä ja hyötyjä.

(Sivuhuomautuksena todettakoon että taitaa valtaosa uusista isomman kokoluokan autoista olla jo 225 leveillä talvirenkaillakin tehtaalta lähtiessään?)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.04.18 - klo:17:05
Miten levämpi rengas on parempi, kuin kapeampi talvirenkaana? Argumentoippa tuo hieman paremmin miten 235/40R19 rengas on Suomessa talvella parempi, kuin esimerkiksi 225/45R17?

Siten että kosketuspinta-ala tiehen on leveämmällä renkaalla suurempi silloin kun välissä ei ole mitään. Useimmiten etelässä ei ole. 10mm leveyseron edut/haitat lienevät pieniä, mutta edelleen kyllä testattavissa ja mitattavissa.

Lainaa
Muuten sinun uskottavuus on täysin mennyt tässä KE-kitka ylistyksessä, koska renkaasi ovat kaikkea muuta, kuin järkevä valinta Suomessa talvirenkaaksi. Kyse on vain miten haluat yrittää tehdä omasta jarrupäivityksestäsi maailmaa pelastavan asian kuten KE-kitkoista ilman mitään järkevää argumenttiä, kuin toteamalla leveämpi on parempi. Tosin tämänkin kumuat jo alla toteamalla, että jarrusatuloiden ja vanteen väliin ei jää, kuin 4mm tilaa joten isompi kivi tai vierasesine saattaa aiheuttaa kivan yllätyksen  ;D.

Lähes yksinomaan paljaalla/märällä asfaltilla ajettaessa KE-kitka on paras valinta. 19" koossa löytyisi toki myös skandikitkoja ja nastakumejakin, mutta ne ovat huonompi valinta etelän paljaille/kosteille asfalteille. Pohjoissuomessa pääasiallisesti autoillessa tilanne olisi varmasti toisenlainen ja toisenlaiset renkaat parempi valinta, myös tähän omaan autooni.

4mm etäisyys satulan ja vanteen välissä ei ole ollenkaan niin harvinaista kuin kuvittelet, vastaan on tullut autoja 15" valmistajan vakiovanteilla ja jarruilla ja joissa tuota etäisyyttä on myös ollut yhtä paljon/vähän, ja vanteet + satulat samalla tavalla urilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.04.18 - klo:16:52
Nämä autot eivät mitenkään liity tähän ketjuun ja kuten totesin, niin muutokset oli otteessa ja auto oli katulaillinen! Joidenkin on vain hankala tätä hyväksyä.
Suomessa on paljon autoja liikenteessä, joiden otteessa lukee jotain muutoksista, mutta ovat silti laittomia. Laki on selvä ja tuollaiset tuplatehot ovat varsin raskaita saada lain mukaiseksi. Epäilen vahvasti tilanteen olevan juuri noin sinunkin tapauksessa, koska väistelet joka kerta ne hankalimmat kysymykset muutostesi laillisuudesta.

-karppa-

Vastaan vielä tähän vaikka sinunkin kohdallasi ei ole tarvetta, koska sinulla ei ole selkärankaa edes lunastaa/toteuttaa vetojasi!

Auto oli täysin laillinen ja radalla/vartilla tehoja pystyi nostamaan ahtopaineilla. Autot ovat olleet aina mallisarjan tehokkaimpia sekä varustettu suurimmilla ja tehokkaimmilla jarruilla. Onneksi pari vanhaa rekisteriotettakin on vielä tallessa mistä kaikki muutokset löytyy, jos joku rupeaa niin pitkälle vänkäämään, että haluaa nähdä ne. 

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.04.18 - klo:17:37
Suomessa on paljon autoja liikenteessä, joiden otteessa lukee jotain muutoksista, mutta ovat silti laittomia. Laki on selvä ja tuollaiset tuplatehot ovat varsin raskaita saada lain mukaiseksi. Epäilen vahvasti tilanteen olevan juuri noin sinunkin tapauksessa, koska väistelet joka kerta ne hankalimmat kysymykset muutostesi laillisuudesta.

Kun talven jälkeen katsoo noita uraisia teitä, niin varmana tuo suurempi leveys on plussaa  ;D. Tuo sinun suurempi leveyden hyöty häviää tasan siinä vaiheessa, kun tiellä on vettä/loskaa/räntää/lunta. Sen jälkeen liirron vaara on huomattavasti pienemmillä nopeuksilla, kuin kapeammalla/korkeammalla renkaalla varustetussa autossa. Mitään todellista hyötyä et Suomessa saa tuosta renkaiden leveydestä ellet käy KE-kitkoilla ajamassa sulalla kelillä moottoriradalla talviaikaan. Se että perustelet KE-kitkaan paremmaksi on ihan kustannus kysymys, koska sinun rengaskoossa nastat tai skandikitkat ovat huomattavasti kalliimpia, kuin KE-kitkat. Tosin tätä sinä et tule ikinä myöntämään. Tuota jarrujen kasvattamistakaan ei pysty millään perustelemaan Suomen nopeuksilla etteikö se olisi ollut alunperin Passatissa "riittävä".

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.04.18 - klo:17:27
Siten että kosketuspinta-ala tiehen on leveämmällä renkaalla suurempi silloin kun välissä ei ole mitään. Useimmiten etelässä ei ole. 10mm leveyseron edut/haitat lienevät pieniä, mutta edelleen kyllä testattavissa ja mitattavissa.

Lähes yksinomaan paljaalla/märällä asfaltilla ajettaessa KE-kitka on paras valinta. 19" koossa löytyisi toki myös skandikitkoja ja nastakumejakin, mutta ne ovat huonompi valinta etelän paljaille/kosteille asfalteille. Pohjoissuomessa pääasiallisesti autoillessa tilanne olisi varmasti toisenlainen ja toisenlaiset renkaat parempi valinta, myös tähän omaan autooni.

4mm etäisyys satulan ja vanteen välissä ei ole ollenkaan niin harvinaista kuin kuvittelet, vastaan on tullut autoja 15" valmistajan vakiovanteilla ja jarruilla ja joissa tuota etäisyyttä on myös ollut yhtä paljon/vähän, ja vanteet + satulat samalla tavalla urilla.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

gunman

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.04.18 - klo:17:27
4mm etäisyys satulan ja vanteen välissä ei ole ollenkaan niin harvinaista kuin kuvittelet, vastaan on tullut autoja 15" valmistajan vakiovanteilla ja jarruilla ja joissa tuota etäisyyttä on myös ollut yhtä paljon/vähän, ja vanteet + satulat samalla tavalla urilla.

Tämä on totta. Edellisessä tigussani erään uusien renkaiden vaihdon jälkeen ihmettelin liikkeelle lähtiessä naputtavaa ääntä, jonka taajuus kasvoi vauhdin kasvaessa.
Takaisin rengasliikkeeseen, että mitähän helvettiä nyt...

Liikkeen laittamat tarralla olevat tasapainotuspainot olivat vanteessa juuri siinä linjassa missä jarrulevykin, ja ne otti satulaan kiinni. Tuossa tigussa oli 16 tuuman vanteet ja satulan ja vanteen välissä ehkä 2-3mm tilaa.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.04.18 - klo:17:49
Vastaan vielä tähän vaikka sinunkin kohdallasi ei ole tarvetta, koska sinulla ei ole selkärankaa edes lunastaa/toteuttaa vetojasi!

Haha. On sulla kyllä pokkaa vielä huudella sen jälkeen, kun haihduit pois paikalta sen jälkeen, kun olisi pitänyt lyödä lukkoon itse ehdottamasi vedon ehdot. No Karppa on Karppa. Ei sulla kyllä ollut uskallusta osallistua myöskään mun ehdottamaan vetoon. Kunhan huutelet.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.04.18 - klo:18:05
Haha. On sulla kyllä pokkaa vielä huudella sen jälkeen, kun haihduit pois paikalta sen jälkeen, kun olisi pitänyt lyödä lukkoon itse ehdottamasi vedon ehdot. No Karppa on Karppa. Ei sulla kyllä ollut uskallusta osallistua myöskään mun ehdottamaan vetoon. Kunhan huutelet.

Voin kaivaa vielä tuon yhteenvedon, jos on tarvista. Sinä et pääse tavoistasi eroon, että yrität rahapanoksilla saada henkilöt hiljaiseksi, kun esität vetoja. Viime kesänä aioit käydä toteuttamassa asian eikä sitä ole tapahtunut.

Se myös tästä aiheesta, jonka tuon tarvittaessa aina esille, koska netissä turhan huutelijat muistetaan. Toiset puhuu/kirjoittaa ja toiset tekee/toteuttaa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 08.04.18 - klo:03:52
Jumalauta, isot ihmiset kinaavat, kuin tarhaikäset kakarat. Osa vielä ihan tosissaan ;D ;D.

Näillä saiteilla tuppaa käymään siten, että käyttäjien joukosta valikoituu persoona, josta minä käytän termiä Palstan Kingi.

Vagarenalla -karppa- on Kingi, ja Jultsu ja teräsharmaa haluaisivat olla. Siitä asetelmasta nämä selkkaukset saavat alkunsa. Yhteenottojen lopputulema on tähän asti aina ollut se, että haastajat joutuvat persraiskattuina nuolemaan haavojaan -karpan- jatkaessa Kinginä.

Paviaanilaumassa johtaja nauttii monista etuisuuksista ja saa mm. nussia kaikki lauman naaraat. Mitä Palstan Kingi hyötyy asemastaan - sitä en osaa sanoa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 08.04.18 - klo:18:30
Näillä saiteilla tuppaa käymään siten, että käyttäjien joukosta valikoituu persoona, josta minä käytän termiä Palstan Kingi.

Vagarenalla -karppa- on Kingi, ja Jultsu ja teräsharmaa haluaisivat olla. Siitä asetelmasta nämä selkkaukset saavat alkunsa. Yhteenottojen lopputulema on tähän asti aina ollut se, että haastajat joutuvat persraiskattuina nuolemaan haavojaan -karpan- jatkaessa Kinginä.

Paviaanilaumassa johtaja nauttii monista etuisuuksista ja saa mm. nussia kaikki lauman naaraat. Mitä Palstan Kingi hyötyy asemastaan - sitä en osaa sanoa.

Olla oikeassa  ;D.

Ei siinä mitään kyllä minä pystyn myöntämään, että Etelä-Suomessa pääteillä ajaessa pystyy KE-kitkoilla pärjäämään. Olen tämän myöntänyt jo monta vuotta sitten  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

#2504
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 08.04.18 - klo:18:30
Vagarenalla -karppa- on Kingi, ja Jultsu ja teräsharmaa haluaisivat olla.

Yleensä se lauman alfa on se joka karjuu eniten ja pisimpään, ja kellä tuosta kolmikosta onkaan eniten foorumiviestejä...? :'(

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.04.18 - klo:17:49
Kun talven jälkeen katsoo noita uraisia teitä, niin varmana tuo suurempi leveys on plussaa  ;D. Tuo sinun suurempi leveyden hyöty häviää tasan siinä vaiheessa, kun tiellä on vettä/loskaa/räntää/lunta. Sen jälkeen liirron vaara on huomattavasti pienemmillä nopeuksilla, kuin kapeammalla/korkeammalla renkaalla varustetussa autossa.

Noh, ensinnäkään renkaan "korkeudella" ei ole suoraan ajettaessa minkään valtakunnan merkitystä, sen tuomat hyödyt / haitat näkyvät vasta kun suuntaa halutaan vaihtaa.

Toisekseen, kapeampi rengas tippuu suuremmalla varmuudella siihen nastarenkaiden raiskaamaan ajouraan, kun taasen leveämpi kumi pysyy osittain uran ulkopuolella. Jotkin isoja vanteita käyttävät autoilijat saattavat asentaa myös madallussarjan autoihinsa ja madaltaa autoaan niin paljon että pyöränkulmat heittävät tämän jälkeen häränvittua ja tämän vuoksi auto alkaa vikuroimaan, näissä tapauksissa on sitten helpompi syyttää sitä näkyvämpää vihollista kuin sitä piilossa olevaa. Sivuhuomautuksena, itse en ainakaan jaksa ajaa urissa, melu on aina suurempaa ja renkaat kuluvat nopeammin + kitkaa on vähemmän.

Kolmanneksi, leveämmät renkaat ovat huonommat loskalla ja vesipatjaisella tiellä. Puhtaalla asfaltilla ja lumella niistä on hyötyä, nihkeän kostealla myös. Jälleen kerran on aika palata todennäköisyyksiin ja empiirisiin havaintoihin tieolosuhteista ja havaitaan että paljas asfaltti dominoi etelässä talviaikaan.

Lainaa
Mitään todellista hyötyä et Suomessa saa tuosta renkaiden leveydestä ellet käy KE-kitkoilla ajamassa sulalla kelillä moottoriradalla talviaikaan. Se että perustelet KE-kitkaan paremmaksi on ihan kustannus kysymys, koska sinun rengaskoossa nastat tai skandikitkat ovat huomattavasti kalliimpia, kuin KE-kitkat. Tosin tätä sinä et tule ikinä myöntämään. Tuota jarrujen kasvattamistakaan ei pysty millään perustelemaan Suomen nopeuksilla etteikö se olisi ollut alunperin Passatissa "riittävä".

Hyödyt ovat sangen todellisia ja järkisyin perusteltavissa ihan normaalissa tieliikennekäytössäkin kuten olen yllä todistanut.

Mitä renkaiden hintoihin tulee, tässä muutamia esimerkkejä rengas-online sivustolta, kaikki 235/40r19 kokoluokassa ja haettu 5 minuuttia sitten:

Continental Conti Viking Contact 6 235/40 R19 96T XL skandikitka, vain 267,41 , (toim. huom. 2016 TM:n testin voittaja!)
Continental IceContact 2 235/40 R19 96T XL nastarengas, vain 277,58 , (toim.huom. 2017 ruåtsin testin voittaja pisteiden valossa!)
Continental WinterContact TS 830P 235/40 R19 92V N0 KE-kitka, vain 264,93 , (toim.huom. tämä siis on nykyinen renkaani)
Continental WinterContact TS 850P 235/40 R19 96V XL KE-kitka, vain 343,81 , (toim.huom. tämä siis tulisi olemaan seuraava valintani)

Siinä olet kyllä aivan oikeassa että nykyisen rengassarjan ostamalla ja jättämällä esim. nuo skandikitkat kaupan hyllyyn säästin tarpeeksi rahaa jotta pystyin ostamaan purnukan jarrukliineriä. Toinen fakta on että halvoista KE-kitkoista on todella paljon enemmän tarjontaa tuossa rengaskoossa kuin muista talvirengastyypeistä. Lähden kuitenkin siitä ajatuksesta että vain paras on kylliksi hyvää.




Jarruista jos vielä mainittakoon muutama sananen, lienee viisainta ensin kertoa että kyseisessä passatissa on alunperin ollut 288x25mm etujarrulevyt ja 245x10mm jäähdyttämättömät takalevyt. Autolla on tehtaalta lähtiessään ollut omamassaa lähemmäs 1700 kiloa. Täsmälleen samaa etu/takajarruyhdistelmää on käytetty myös 400-500kg kevyemmässä Passatin versiossa, ja samoin myös vielä kevyemmissä Golfeissa ja lukemattomissa muissakin konsernivehkeissä. Omamassaltaan vielä tuosta 200kg suuremmat autot ovat tulleet jo 334 / 269mm jarruyhdistelmällä vakiona. Jokainen voi vetää tuosta omat johtopäätöksensä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.04.18 - klo:18:15
Voin kaivaa vielä tuon yhteenvedon, jos on tarvista. Sinä et pääse tavoistasi eroon, että yrität rahapanoksilla saada henkilöt hiljaiseksi, kun esität vetoja. Viime kesänä aioit käydä toteuttamassa asian eikä sitä ole tapahtunut.

Se myös tästä aiheesta, jonka tuon tarvittaessa aina esille, koska netissä turhan huutelijat muistetaan. Toiset puhuu/kirjoittaa ja toiset tekee/toteuttaa!
Kuten on jo miljoonaan kertaan nähty, eihän sinua mikään saa hiljaisesksi, vaan räksytät vuodesta toiseen samaa kaikkiin ketjuihin kuulumatonta räksytystäsi. En siis yritä saada sinua hiljaiseksi, vaan yritän hyötyä virhearviostasi taloudellisesti. Ikävä kyllä sekin näyttää olevan mahdotonta, koska ei sinulla ole munaa panostaa sanojesi taakse.

Silti tuon kaiken jälkeenkin oli hämmentävää nähdä, kuinka liukenit pois itse ehdottamastasi vedosta, kun vedon säännöt olisi pitänyt lukita.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.04.18 - klo:17:49Auto oli täysin laillinen ja radalla/vartilla tehoja pystyi nostamaan ahtopaineilla.

Tämäkin lausahdus pisti hieman huvittamaan. Sitä tehoa kun ei luoda happimolekyylejä vaan hiilivetyketjuja polttamalla. Dieselautoissa varsinkin se on aivan se ja sama annatko moottorille 0.5bar vai 2.5bar edestä ilmaa jos syöttömäärä pysyy vakiona. Bensa-autokaan eivät kauheasti tykkää jos menee kesken kaiken nostamaan ahtoja ja kone alkaakin käymään laihalla seoksella. Ehkä ilmaisit asiasi hivenen epäselvästi ja autossa oli jonkinlainen syöttö/ahtokarttojen valintamahdollisuus, mutta ei tuollaisten lentävien lausahdusten heittely ainakaan paranna mainetta "auto alan asijan tuntijana."
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Jo 10 vuotta sitten Greddy teki tuollaisia joten ei pitäisi olla mikään uusi asia. Eiköhän google kerro loput. Tänä päivänä löytyy paljon monipuolisempia kuten:
https://www.futurez.fi/product/89276-gfb-g-force-2-elektroninen-ahtopaineensaadin

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.04.18 - klo:19:51
Tämäkin lausahdus pisti hieman huvittamaan. Sitä tehoa kun ei luoda happimolekyylejä vaan hiilivetyketjuja polttamalla. Dieselautoissa varsinkin se on aivan se ja sama annatko moottorille 0.5bar vai 2.5bar edestä ilmaa jos syöttömäärä pysyy vakiona. Bensa-autokaan eivät kauheasti tykkää jos menee kesken kaiken nostamaan ahtoja ja kone alkaakin käymään laihalla seoksella. Ehkä ilmaisit asiasi hivenen epäselvästi ja autossa oli jonkinlainen syöttö/ahtokarttojen valintamahdollisuus, mutta ei tuollaisten lentävien lausahdusten heittely ainakaan paranna mainetta "auto alan asijan tuntijana."

Miten se menikään ja kukas se poisteli niitä viestejä  ;D

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.04.18 - klo:19:42
Kuten on jo miljoonaan kertaan nähty, eihän sinua mikään saa hiljaisesksi, vaan räksytät vuodesta toiseen samaa kaikkiin ketjuihin kuulumatonta räksytystäsi. En siis yritä saada sinua hiljaiseksi, vaan yritän hyötyä virhearviostasi taloudellisesti. Ikävä kyllä sekin näyttää olevan mahdotonta, koska ei sinulla ole munaa panostaa sanojesi taakse.

Silti tuon kaiken jälkeenkin oli hämmentävää nähdä, kuinka liukenit pois itse ehdottamastasi vedosta, kun vedon säännöt olisi pitänyt lukita.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.12.16 - klo:20:27
En ihan heti usko, että Suomesta löytyisi yhtään ramppia, jossa ei ehtisi kiihdyttämään  rajoituksen yläpuolelle litraisella Octavialla. Jos tuollainen kummajainen jostain löytyy, niin kokeilisin  kyllä ajaa mielelläni itsekin sen läpi.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.12.16 - klo:20:35
Oulu ja Laanilan ramppi etelään päin. Eikä tarvi olla edes talvikeli.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.12.16 - klo:00:55
Millaisen summan olet valmis panostamaan veikkauksesi taakse?

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 17.12.16 - klo:17:04
Niin edelleenkin jäi nyt epäselväksi se, haluatko edelleen kokeilla sen, kumpi nauraa lopulta? Jos sinua jänskättää, niin voin toki käydä testaamassa tuon rampin ihan vain tieteen ja foorumikeskustelun vuoksikin. Käykö sinulle muuten konsernin sisältä Ocu:n sisarmallit Golf, A3 ja  Leon, jos niiden saatavuus on parempi?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.12.16 - klo:18:13
Koeta nyt päättää, kun autokin vaihtuu lennossa? Ei muuta, kuin kojelautakamera näyttöön ja käyt 1.0TSI octavialla ajamassa, yksi veto ja yli 100km/h todellista nopeutta.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.12.16 - klo:00:18
Päättää mitä? Siinä vaiheessa kun esimerkkisi annoit, niin ei ollut mitään vaihtoehtoja autolle.

Ovatko vastaavat konsernisisaret sallittuja ja haluatko panostaa arvauksellesi?

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 18.12.16 - klo:12:40
Kyllä tässä aika tarkasti auton määrittelit:

Että siitä vaan kokeilemaan.

Tämän viestin sinä yritit poistaa, jonka onneksi kopioin:

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.12.16 - klo:22:42
Tarjosin kyllä sinulle toistuvasti tilaisuutta laittaa panoksia peliin, mutta koppia et syystä tai toisesta ottanut. Ihan vain   tieteen vuoksi en viitsi lentää Ouluun suomipäiviä tuhlaamaan. Tietenkin sinä keksit jotain valitettavaa siitäkin, jos kokeilen tuon rampin vasta sitten, kun sattuu olemaan jotain muutakin asiaa käydä Suomessa Helsinkiä lähempänä Oulua. Tuo jatkuvat kitinä kun näkyy olevan kovin luontaista.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.12.16 - klo:16:03
Hommataan sukset ja sauvat, niin tulee hyvä hiihtäjä noilla selityksillä! Netissä moni aina uhoaa ja tosipaikan tullen selitykset on tätä sinun luokkaa.

Heitetään jollekkin foorumilaiselle haaste, että saadaan väitökselle loppu: Voiko joku foorumilainen käydä 1.0 TSI octavialla kokeilemassa tuon Oulun Laanilan rampin etelään päin kojelautakameran kera ja laittaa videon tänne nähtäväksi? Eli talla pohjaa ja saako kelattua ennen, kuin ramppi loppuu 100km/h todellista nopeutta.


Mulla ei muuta  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

OctyRO

Menis karppa muualle.  Nastat on top- ok. Jos oma mailma on suppea ja vain omalla mielipiteellä ja tilastoilla on väliä niin et paljoa tähän keskusteluun tuo.  On niitä pellejä ennenkin nähty

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.04.18 - klo:19:29
Jarruista jos vielä mainittakoon muutama sananen, lienee viisainta ensin kertoa että kyseisessä passatissa on alunperin ollut 288x25mm etujarrulevyt ja 245x10mm jäähdyttämättömät takalevyt. Autolla on tehtaalta lähtiessään ollut omamassaa lähemmäs 1700 kiloa. Täsmälleen samaa etu/takajarruyhdistelmää on käytetty myös 400-500kg kevyemmässä Passatin versiossa, ja samoin myös vielä kevyemmissä Golfeissa ja lukemattomissa muissakin konsernivehkeissä. Omamassaltaan vielä tuosta 200kg suuremmat autot ovat tulleet jo 334 / 269mm jarruyhdistelmällä vakiona. Jokainen voi vetää tuosta omat johtopäätöksensä.

Jarruasiasta täysin samaa mieltä. VW-konsernissa käytetään samaa jarrusettiä varsin suurella omapainoskaalalla!

Yleisinä huomatuksina:

-Kasvakaa aikuisiksi
-Viestien systemaattinen tallentaminen voi olla joko yliampuvaa selustan turvaamista tai silkkaa narsismia
-Jos keskustelun taso ei muutu, tämä ketju on syytä laittaa lukkoon!

Enhancer

Ei tämä ketju ole tarjonnut viikkokausiin mitään sellaista, miksi tätä ei voisi lukita nyt heti. Viimeksi tänään suunnittelin josko ajaisi nastoilla koko kesän, ihan vaan tämän topicin kunniaksi.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

teräksenharmaa

Suotavaa olisi Karppa, että pistät yv:llä viestiä sitten kun haluat vedon lyödä sen sijaan, että spämmäät useita ketjuja alleviivaten sitä, ettet koskaan mitään vetoa ole ollut lyömässä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 08.04.18 - klo:21:45Viimeksi tänään suunnittelin josko ajaisi nastoilla koko kesän, ihan vaan tämän topicin kunniaksi.

Täällä esitettyjen viimeaikaisten tilastotietojen ja tutkimusten valossa olettaisin että et ole kovinkaan viinaan menevää sorttia?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 08.04.18 - klo:21:45
Ei tämä ketju ole tarjonnut viikkokausiin mitään sellaista, miksi tätä ei voisi lukita nyt heti. Viimeksi tänään suunnittelin josko ajaisi nastoilla koko kesän, ihan vaan tämän topicin kunniaksi.
Olet niin väärässä. Tämä ketju ei ole tarjonnut vuosikausiin mitään olennaista.
Sinäänsä ihan hauskaa lukemista ja muistuttaa että meitä on moneen junaan.
Ja joku on saattanut jäädä jopa laiturille ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 08.04.18 - klo:21:45
Ei tämä ketju ole tarjonnut viikkokausiin mitään sellaista, miksi tätä ei voisi lukita nyt heti.

Onkohan tällä foorumilla koskaan lukittu yhtäkään keskustelua?

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 08.04.18 - klo:21:45
Viimeksi tänään suunnittelin josko ajaisi nastoilla koko kesän, ihan vaan tämän topicin kunniaksi.

Kyllä nyt ainakin vappuun asti kannattaa nastoilla jyystää, täysin tästä keskustelusta riippumatta. Kyse on turvallisuudesta. Aattona voi sataa vaikka räntää, ja siinä sitten oltaisiin ilman nastoja? Huh, huh!

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 08.04.18 - klo:20:51
-Viestien systemaattinen tallentaminen voi olla joko yliampuvaa selustan turvaamista tai silkkaa narsismia

Ihan helposti nuo haulla löytyy yhdestä ketjusta.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.04.18 - klo:21:53
Suotavaa olisi Karppa, että pistät yv:llä viestiä sitten kun haluat vedon lyödä sen sijaan, että spämmäät useita ketjuja alleviivaten sitä, ettet koskaan mitään vetoa ole ollut lyömässä.

Ei minulla ei ole mitään syytä käydä sinun kanssasi YV:llä mitään keskusteluja. Aioit viime kesänä tuon kokeilun suorittaa eikä sitä tapahtunut! Se että muisti on lyhyt ja asiaa ruvetaan paikkomaan paremmaksi on jotenkin kornia.

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.04.18 - klo:22:08
Olet niin väärässä. Tämä ketju ei ole tarjonnut vuosikausiin mitään olennaista.
Sinäänsä ihan hauskaa lukemista ja muistuttaa että meitä on moneen junaan.
Ja joku on saattanut jäädä jopa laiturille ;)

Minusta taas on hyvä pitää asia yhdessä ketjussa, kuin sotkea useita ketjuja. Sen verran haluan muistustaa, että ketju on ollut pystyssä kaksi vuotta.

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 08.04.18 - klo:20:40
Menis karppa muualle.  Nastat on top- ok. Jos oma mailma on suppea ja vain omalla mielipiteellä ja tilastoilla on väliä niin et paljoa tähän keskusteluun tuo.  On niitä pellejä ennenkin nähty

Edellinen kommenttisi oli, että nastoilla ajavilla ei ole kokemusta uusista kitkoista. Nyt maailma on suppea! Minulla on kokemusta sekä markkinoiden parhaista skandikitkoista että nastarenkaista ja tämä on oikea topic sille. Mutta eihän tätä topic:a ole pakko lukea? Kumminkin moni tekee niin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Iero

Voisiko joku ystävällisesti selittää, mitkä renkaat ovat ”kitkarenkaat” ja mitkä ”keskieuroopan kitkarenkaat”?
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Jultsu

(Skandinaavinen) kitkarengas on se rengas jota meillä suomessa saa rengaskaupoista 99,99% tapauksista. Se on optimoitu toimimaan hyvin kylmissä olosuhteissa, alle -20 asteen lämpötiloissa, lumella ja jäällä. Optimoinnin seurauksena se on surkea kuivalla asfaltilla ja varsinkin sateella.

KE-kitkaregas on se rengas mitä käytetään Keski-Euroopassa talvisin. Se on optimoitu nollan asteen tuntumaan, kuivalle asfaltille ja varsinkin sadekeleille. Optimoinnin seurauksena se on surkea lumella ja varsinkin puhtaaksi kiillotetulla jäällä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 09.04.18 - klo:07:38
(Skandinaavinen) kitkarengas on se rengas jota meillä suomessa saa rengaskaupoista 99,99% tapauksista. Se on optimoitu toimimaan hyvin kylmissä olosuhteissa, alle -20 asteen lämpötiloissa, lumella ja jäällä. Optimoinnin seurauksena se on surkea kuivalla asfaltilla ja varsinkin sateella.

KE-kitkarengas on se rengas mitä käytetään Keski-Euroopassa talvisin. Se on optimoitu nollan asteen tuntumaan, kuivalle asfaltille ja varsinkin sadekeleille. Optimoinnin seurauksena se on surkea lumella ja varsinkin puhtaaksi kiillotetulla jäällä.

+1

Ajettu 1 päivä kesäkummeilla. Kyllä on muuten pirun karkeat tiet, pahenee vuosi vuodelta.  :-X
Yritetään pärjätä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.04.18 - klo:06:59
Ei minulla ei ole mitään syytä käydä sinun kanssasi YV:llä mitään keskusteluja. Aioit viime kesänä tuon kokeilun suorittaa eikä sitä tapahtunut! Se että muisti on lyhyt ja asiaa ruvetaan paikkomaan paremmaksi on jotenkin kornia.
Muistan kyllä aivan hyvin sen, ettet halunnut lähteä mukaan vetoon, jonka jälkeen lupasin käydä lomamatkan yhteydessä kokeilemassa ramppisi niin, ettei siitä minulle koidu kustannuksia. Silloin kun oli viime kesänä pohjoisessa liikkeellä, kyseistä autoa ei ollut tarjolla ja homma raukesi siihen. Sinulla oli ja on vieläkin mahdollisuus saada testi tapahtumaan milloin vain, mutta et sitä selkeästi halua. Keskityt mieluimmin leukojesi venyttelyyn. Sinänsä hellyttävää nähdä, kuinka aikuinen mies kuvittelee sanelevansa vedon ehtoja, vaikkei uskalla pistää lanttiakaan vetoon kiinni, mutta ikävä kyllä tosielämässä ilman panosta ei arvontaan pääse osallistumaan. Jos kuitenkin muutat mielesi, niin yv-postissani on tilaa.

Tietenkin voit selitellä vaiennusteorioillasi väistelyäsi, mutta luulen kyllä, ettei ketään kiinnosta kuulla samoja valituksiasi joka kerta jokaisessa ketjussa - siksi yv.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy