Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

AP

Tämä keskustelu on mennyt niin surkuhupaisaksi itsensä toistamiseksi/todisteluksi etten tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa  :P :P :P Uusia talvirenkaita juuri pohtiessani olen yrittänyt välillä selata tätä aihetta saadakseni uutta "tietoa" valintaani varten mutta turha toivo, lähinnä täällä opetetaan miten ja miksi päästään jonon keulille, jatkakaa  ;)
A4 2.0TdiQ avant 2018

Hidalgo

Täällä tuntuu osalla olevan tahallinen pakko kääntää ja vääntää toisen tekstiä omaksi näkemyksekseen.
Kyllä, varsinkin pimeällä ohitan myös minä, jos tiedän itselläni olevan paremmat valot. (Kukaan ei puhunut possujunista).
Ylipäätään ohitan yleensä siksi, että saisin ajaa tasaista nopeutta hyvällä näkyvyydellä. Perässä ajamalla on näkyvyys aina huonompi, vaikka olisi 100m turvaväli.

Mutta Keski-Euroopan kitkoja en Suomen talvessa käyttäisi. 8)

Iero

Lainaus käyttäjältä: BMF - 18.01.18 - klo:15:32
Possujunassa en varmasti lähde ohittamaan parempien valojen vuoksi. Mikäli edellä ajava ajaa rajoituksen mukaan niin Acc-vakkariin vaan riittävä turvaväli ja elämä hymyilee.


Niin minäkin. Matka etenee mukavasti, eikä tule vahingossa ajettua ylinopeutta.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

TAG

#1953
Lainaus käyttäjältä: V60 - 16.01.18 - klo:14:51
Kerro sitten miten renkaat toimii tämän viikon keleissä kun pk-seudullekin tulee lunta ja tiet arvatenkin kiillottuu kun on pakkasta. Itselle tulossa CrossClimatet maaliskuussa. Pirkanmaalla tuskin ajelen niillä ympäri vuoden.

Nyt on sitten kokemusta mainitsemastasi lumipöpperöstä. Tiguan 4Motion DSG-7:lla on nyt 6 vuoden kokemukset Continentalin kitkoista kokoa 215/65/16 ja nämä uudet Michelin CrossClimate Plussat ovat kesärengasvanteilla koossa 235/55/17. Jälleen kerran täytyy sanoa, että löytyi keli, jossa nämä uudet renkaat hakkaavat ominaisuuksissa kitkat 100-0.

Ihan sama uskotteko, mutta netissä olevat suitsutukset näistä CrossClimate Plussista ovat vaatimattomia niihin kokemuksiin mitä näistä renkaista nyt itsellä on Espanja-Suomi akselilla. Itsellä ei ole enää pienintäkään epäilystä etteikö nämä ainakin omassa automallissa kelpaisi ympärivuotiseen ajoon ainoina renkaina. Kun kesäkeleissä Bridgestonen kesärenkaat vaihtuivat näihin, en huomannut käytännössä mitään eroa ja nyt talvella pito vaan jatkuu ja jatkuu. Koskaan ei ESP ole saanut tässä autossa olla noin rauhassa talvella kuin nyt.

Nämä renkaat ovat oikeasti vallankumoukselliset tapaukset ja aivan taatusti muut merkit seuraavat perässä ja ominaisuudet kehittyvät vielä lisää. Näillä ollaan jo aika lähellä tilannetta, että suurin osa suomalaista pärjäisi näillä. Ainakin neliveto SUV autoon ne sopivat täydellisesti.

Lisäys: Jos olisin ostamassa nyt Tiguania, Kodiaqia, Karoqia, T-Rockkia, vastaavaa, niin kakkosvanteet jäisivät 100% varmuudella ostamatta

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TAG - 18.01.18 - klo:20:29
Nyt on sitten kokemusta mainitsemastasi lumipöpperöstä. Tiguan 4Motion DSG-7:lla on nyt 6 vuoden kokemukset Continentalin kitkoista kokoa 215/65/16 ja nämä uudet Michelin CrossClimate Plussat ovat kesärengasvanteilla koossa 235/55/17. Jälleen kerran täytyy sanoa, että löytyi keli, jossa nämä uudet renkaat hakkaavat ominaisuuksissa kitkat 100-0.

Ihan sama uskotteko, mutta netissä olevat suitsutukset näistä CrossClimate Plussista ovat vaatimattomia niihin kokemuksiin mitä näistä renkaista nyt itsellä on Espanja-Suomi akselilla. Itsellä ei ole enää pienintäkään epäilystä etteikö nämä ainakin omassa automallissa kelpaisi ympärivuotiseen ajoon ainoina renkaina. Kun kesäkeleissä Bridgestonen kesärenkaat vaihtuivat näihin, en huomannut käytännössä mitään eroa ja nyt talvella pito vaan jatkuu ja jatkuu. Koskaan ei ESP ole saanut tässä autossa olla noin rauhassa talvella kuin nyt.

Nämä renkaat ovat oikeasti vallankumoukselliset tapaukset ja aivan taatusti muut merkit seuraavat perässä ja ominaisuudet kehittyvät vielä lisää. Näillä ollaan jo aika lähellä tilannetta, että suurin osa suomalaista pärjäisi näillä. Ainakin neliveto SUV autoon ne sopivat täydellisesti.

Ja sitten se totuus hehkutuksen jälkeen:
https://www.youtube.com/watch?v=CC_UvZZSfAY
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TAG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.01.18 - klo:20:45
Ja sitten se totuus hehkutuksen jälkeen:
https://www.youtube.com/watch?v=CC_UvZZSfAY

Olet varmaan mielestäsi hauska veijari, oikea bensisten "kansanmies". Onneksi ei omassa tuttavapiirissä noita nävijöitä löydy. Voin keroa omista konkreettisista kokemuksista, kerro sinä vaikka jotain omistasi. Meistä vain minä olen ajanut noilla renkailla ja sana "totuus" löytyy sun poistauksesta.

Kirjoitin muuten, että ainakin omassa autossa eli Tiguan 4Motion toimii loistavasti. Etsittäisiinkö yhdessä vielä jonkun ryssän video, jossa kokeillaan takavetoladalla samoja renkaita soramontulla?

Jos viitsii kaivaa, niin youtubesta löytyy kyllä toisenlaisiakin kokemuksia. Mutta ihan sama sekin, silti voin kertoa omista kokemuksista. Tänän ajoin lumipöpperössä 38km työmatkalla ja yhdessä kiihdytyksessä ESP välähti kerran. Muuten normaalilla jouhevalla lähdöllä ei ollut mitään pitovaikeuksia.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TAG - 18.01.18 - klo:20:57
Olet varmaan mielestäsi hauska veijari, oikea bensisten "kansanmies". Onneksi ei omassa tuttavapiirissä noita nävijöitä löydy. Voin keroa omista konkreettisista kokemuksista, kerro sinä vaikka jotain omistasi. Meistä vain minä olen ajanut noilla renkailla ja sana "totuus" löytyy sun poistauksesta.

Kirjoitin muuten, että ainakin omassa autossa eli Tiguan 4Motion toimii loistavasti. Etsittäisiinkö yhdessä vielä jonkun ryssän video, jossa kokeillaan takavetoladalla samoja renkaita soramontulla?

Jos viitsii kaivaa, niin youtubesta löytyy kyllä toisenlaisiakin kokemuksia. Mutta ihan sama sekin, silti voin kertoa omista kokemuksista. Tänän ajoin lumipöpperössä 38km työmatkalla ja yhdessä kiihdytyksessä ESP välähti kerran. Muuten normaalilla jouhevalla lähdöllä ei ollut mitään pitovaikeuksia.

Sinun tarve on Espanja-Suomi välillä yksille renkaille mitä voit käyttää molemmissa maissa. Se että kyseenalaistan tuon pelkän hehkutuksen ympärivuotiseen käyttöön Suomessa on tervettä kriittisyyttä. Yhtään kunnon testiä en ole nähnyt missä olisi rinnakkain Crossclimate, kunnon nordic kitka ja kunnon nastarengas talvikelissä! Sitä odotellessa olen kyyninen noihin renkaisiin ja hehkutukseen. Varsinkin jos niitä suositellaan kaikille!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TAG

#1957
Lisää CrossClimate videoita, niistä lisää pohdittavaa

Nelivetokokemuksia nousun kera
https://www.youtube.com/watch?v=lw9GNvAs9tA

Siinä toinen kovin suomalaisen tyypinen keli. Nissan Almera etuveto
https://www.youtube.com/watch?v=g-5tmS3zyFA

tässä vertailussa Hankookin eurooppalaiset talvirenkaat ja CrossClimatet. Tässä samaa toteamusta kuin itsellä, tosin noi ei ole pohjoismaiset kitkat.
https://www.youtube.com/watch?v=aao8-N74HNE

Tässä vielä Chryslerin lotjalla talvitesti vuorelle nousun kera
https://www.youtube.com/watch?v=VTKsHLR5y2A

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TAG - 18.01.18 - klo:21:27
Lisää CrossClimate videoita, niistä lisää pohdittavaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.01.18 - klo:21:03
Yhtään kunnon testiä en ole nähnyt missä olisi rinnakkain Crossclimate, kunnon nordic kitka ja kunnon nastarengas talvikelissä! Sitä odotellessa olen kyyninen noihin renkaisiin ja hehkutukseen. Varsinkin jos niitä suositellaan kaikille!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ktk

Duunikaverilla oli kesän ja syksyn tuommoiset misukat alla, ei ne kyllä ainakaan meitä vakuuttaneet. Mulla oli jotkut hankookit, samanlaiset autot ja sama 225/40/18 rengaskoko. Misukoilla pääsi märällä asfaltilla luistoon, Hankookeilla ei. Eikä ajettavuuden suhteen mitään jipii-fiilistä antanut, kuivalla Misukassa huonompi pito ja huojakampi ajettava kuin esim. nuo Hankookit. Varmasti kyllä ihan kelvolliset kesärenkaina. Ois nyt nuo Misukat muuten joutilaana hyllyssä ilman vanteita, pitäisköhän ruuvata alle, ehkä ne on talvella paremmat kuin kesällä. Hitto kun ei ole ylimääräisiä vanteita noille.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: TAG - 18.01.18 - klo:20:29
Nyt on sitten kokemusta mainitsemastasi lumipöpperöstä.

Olitko nyt uudellamaalla ajelemassa, jossa ainakin on ollut pari päivää kunnolla liukkaat kelit?
Miltä jarrutuspito ja sivuttaispito tuntuu noilla climate+:lla nyt näissä keleissä?
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

TAG

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 18.01.18 - klo:21:45
Olitko nyt uudellamaalla ajelemassa, jossa ainakin on ollut pari päivää kunnolla liukkaat kelit?
Miltä jarrutuspito ja sivuttaispito tuntuu noilla climate+:lla nyt näissä keleissä?
Kirjoitin tuossa jo aiemmin sinulle vastauksen. Mutta nämä 60-luvulla vastauksensa lukinneet ovat kertoneet jo kokemukseni vääriksi.

Sulle voin sanoa vielä, että toimi tuossakin kelissä paremmin kuin olisin uskonut, ei mitään vaikeuksia ja erittäin mukavat kun puuttuu talvirenkaan pehmeys otteesta. Tuo kesärengasmainen jämäkkyys toimii ainakin mun autossa erinomaisesti, tuntuma siihen mitä renkaat tekee, on paljon parempi kuin kitkoilla. Auttaa myös tunnistamaan pidon rajat paremmin. Mieluummin näillä ajan kuin entisillä kitkoillani tuossa kelissä. Kurkkaa tuosta edellisestä postauksestani ainakin toi viimeinen video, jossa Chrysterin tila-auto. Suhteuta siihen, että itsellä on parempi maavara ja moderni neliveto alla, niin näet, että vähänkään järkevällä ajotavalla, hyvin kulkee.

Iero

Tänään täällä lumituisku ja päätietkin liukkaat. Töistä tullessa liikenne kulki 60-70 km/h  pitkässä jonossa. Pyörähdin puolivälissä kioskilla ja jatkoin sitten matkaa, kun tie oli tyhjä. Ilman vaikeuksia voin ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti 9-kymppiä.


Kävin ajelemassa kaupungin pahimmat nousut ja ylämäkiristeykset. Ei luistatusta ollenkaan. Viime vuonna ajelin nastarenkailla varustetulla etuveto dsg Octavialla ja koko ajan pyörät raapivat tyhjää vastaavissa paikoissa ja liikkeelle lähtö oli yhtä tuskaa.


Nyt on alla kitkat CVC6:t ja luistonestovalon sai vilkahtamaan vain ylikovalla kaasutuksella. Ajokkina on RAV4 Hybrid AWD. Minun mielestäni ainakaan nelivetoisella kaupunkimaasturilla nastarenkaita ei tarvita - Näin voin sanoa vuosien kokemuksella ja yhteensä noin 300 tkm ajolla parilla CRV:llä ja nyt tuolla RAVilla.


Aikaisemmin ajoin vuosia etuveto Vectralla kitkarenkailla ja pärjäsin silläkin hyvin kelissä kuin kelissä. Vectrassa ei ollut luistonestojärjestelmää, mutta oli automaattivaihteisto. Siinä oli joku lumihiutaleen kuvalla varustettu nappi liukasta keliä varten = en tarvinnut sitä koskaan.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

V-O

Lainaus käyttäjältä: TAG - 18.01.18 - klo:20:57
Olet varmaan mielestäsi hauska veijari, oikea bensisten "kansanmies".
Niin sinäkin minun mielestäni  :)

Mutta toki olen sinun mielestä väärässä  :)

V-O

Lainaus käyttäjältä: TAG - 18.01.18 - klo:21:27
Lisää CrossClimate videoita, niistä lisää pohdittavaa
Tommosia laitoit ja tommosiinko uskot? Luulet että noissa on Se totuus   ;D

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: TAG - 18.01.18 - klo:20:29
Nyt on sitten kokemusta mainitsemastasi lumipöpperöstä. Tiguan 4Motion DSG-7:lla on nyt 6 vuoden kokemukset Continentalin kitkoista kokoa 215/65/16 ja nämä uudet Michelin CrossClimate Plussat ovat kesärengasvanteilla koossa 235/55/17. Jälleen kerran täytyy sanoa, että löytyi keli, jossa nämä uudet renkaat hakkaavat ominaisuuksissa kitkat 100-0.

Ihan sama uskotteko, mutta netissä olevat suitsutukset näistä CrossClimate Plussista ovat vaatimattomia niihin kokemuksiin mitä näistä renkaista nyt itsellä on Espanja-Suomi akselilla. Itsellä ei ole enää pienintäkään epäilystä etteikö nämä ainakin omassa automallissa kelpaisi ympärivuotiseen ajoon ainoina renkaina. Kun kesäkeleissä Bridgestonen kesärenkaat vaihtuivat näihin, en huomannut käytännössä mitään eroa ja nyt talvella pito vaan jatkuu ja jatkuu. Koskaan ei ESP ole saanut tässä autossa olla noin rauhassa talvella kuin nyt.

Nämä renkaat ovat oikeasti vallankumoukselliset tapaukset ja aivan taatusti muut merkit seuraavat perässä ja ominaisuudet kehittyvät vielä lisää. Näillä ollaan jo aika lähellä tilannetta, että suurin osa suomalaista pärjäisi näillä. Ainakin neliveto SUV autoon ne sopivat täydellisesti.

Lisäys: Jos olisin ostamassa nyt Tiguania, Kodiaqia, Karoqia, T-Rockkia, vastaavaa, niin kakkosvanteet jäisivät 100% varmuudella ostamatta
Et yhtään kerro miksi pidät renkaitasi niin erinomaisinta.
Kertoisitko jo perusteet miten olet niitä nyt lumessa ja jäällä testannut? Minkälaiset jarrutusmatkat, sivuttaispidot? Montako km olet nyt lumessa/jäällä ajanut ja missä? Ja mitä nopeutta? Entä miten ne toimivat suhteessa pohjoismaiden kitkoihin? Ja millä perusteella ne nyt olivat paremmat kuin ne mainitsemasi 6 vuotta vanhat kitkat?

TAG

Lainaus käyttäjältä: V-O - 18.01.18 - klo:22:59
Tommosia laitoit ja tommosiinko uskot? Luulet että noissa on Se totuus   ;D
Mikä kommentti toikin on? Onko noin vaikeeta tajuta, että kirjoitin OMISTA kokemuksista. Lue se mun juttu MUN kokemuksista MUN autolla MUN renkailla. Kerää omia UUSIA kokemuksia ja kirjoita niistä.  Olen tuonut uusia näkemyksiä uudesta rengastyypistä omien kokemusten kautta. Mulle noi on toimineet hämmentävän hyvin tämän alkutalven.  Ja täällä mietitään, että uudet näkemykset pitää ajaa alas "Suomen kansan turvallisuuden" vuoksi kuten yksi kommentti oli.

Ja jos olet niin nokkela, että et ymmärrä mitä noi videot ovat, niin kerrotaan vielä sullekin suomennus postauksesta. Siinä on ajosuorituksia mainitsemillani renkailla talvisissa olosuhteissa, jos kiinnostaa katsoa muutakin kuin rellun sutimmista jäällä. Jos tajuat, niin kyse on renkaista, jotka pistetään yleensä laariin "kesärenkaat", joten noi videot voi avata sitä konkreettisesti, että voi noilla päästä paskemmassakin liikumaan.

Jos ei olisi niin vastenmielistä oppia tuntemaan sut, niin kutsuisin kokeilemaan.

Iero

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 18.01.18 - klo:23:03
Et yhtään kerro miksi pidät renkaitasi niin erinomaisinta.
Kertoisitko jo perusteet miten olet niitä nyt lumessa ja jäällä testannut? Minkälaiset jarrutusmatkat, sivuttaispidot? Montako km olet nyt lumessa/jäällä ajanut ja missä? Ja mitä nopeutta? Entä miten ne toimivat suhteessa pohjoismaiden kitkoihin? Ja millä perusteella ne nyt olivat paremmat kuin ne mainitsemasi 6 vuotta vanhat kitkat?


Insinööri asialla ;D
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

TAG

#1968
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 18.01.18 - klo:23:03
Et yhtään kerro miksi pidät renkaitasi niin erinomaisinta.
Kertoisitko jo perusteet miten olet niitä nyt lumessa ja jäällä testannut? Minkälaiset jarrutusmatkat, sivuttaispidot? Montako km olet nyt lumessa/jäällä ajanut ja missä? Ja mitä nopeutta? Entä miten ne toimivat suhteessa pohjoismaiden kitkoihin? Ja millä perusteella ne nyt olivat paremmat kuin ne mainitsemasi 6 vuotta vanhat kitkat?
En mä testaa renkaita, ajan niillä arjet ja viikonloput niissä keleissä mitä pk-seudulla on tullut marraskuusta vastaan. Ajot lähinnä kehäkolmosen sisällä. Ja mitä niistä kitkoista, niin olen ajanut niillä 0-6 vuotiaaksi, yhteensä noin 35 000km eli älä pelkää, ei ole vertailu vanhoihin renkaisiin.  Pohjoisin paikka noilla kitkoilla on ollut Levi ja ei muuten ollut siinäkään mitään ongelmaa. CCPlussilla olen ajanut hkin keskustassa ja lähiöalueilla ja kaikilla sisääntuloteillä niiden välissä, niillä rajoituksilla mitä vastaan on tullut. Muistaakseni 100km/h on Suomessa maksiminopeus talvella, joten eiköhän se maksimi siihen osu. Renkaan puolesta voisi olla 300km/h, mutta siinä tulee 140hv TDI:n voimavarat mököfantissa vastaan vähän ennen.

Kuten olen aiemmissa postauksissa kertonut, niin ainakin 4Motion Tiguanissa kesärenkaan tyyppinen rakenne toimii noissa hyvin. Kitkoilla ohjaustuntuma on ratkaisevasti epätarkempi. Kitka noissa hoidetaan hyvin eri tavalla kuin missään muussa talvikepoisessa renkaassa, renkaan rakenne on pitkälti kesärenkaasta. Tiukat kaarteet ei lumisina päivinä on voinut ajaa kesänopeuksilla kesärenkaan ominaisuuksilla lämpötilasta ja sadetilanteesta riippumatta ilman mitään talvirenkaan luistamismispyrkimyksiä. Kitkoilla se on sellaista jatkuvaa luistoa jos yhtään on vauhtia päällä kaarteissa. Sadekelillä noi on olleet erittäin hyvät, pito parempi kuin kesärenkailla ja sitä keliä riitti ihan tarpeeksi tässä välissä. Suurin käytännön toteamus on ollut, että ESP on ollut todella hiljaa tämän talven. Jostain pito on joka keliin löytynyt hyvin. ... ja taas suomennus MUN autossa, MUN ajamana, joten suomalaiset taas turvassa. Tänään monta kiihtyvää reipasta kiihdytystä valoista tavoitenopeuteen (taloudellisin tapa). Yhden kerran ESP välähti ja sen jälkeen pidon raja oli takaraivossa ja kiihdyteltiin ilman ESP vilkkumisia, niin että etuvetoja sai katsella taustapeilistä kauempaa. Toki sen ESP:n saisi vilkkumaan polkemalla, jos haluaisi, mutta en saa siitä erikoiskiksejä.  Tuossa auttaa paljon tuo renkaan jämäkkä rakenne, pidon tuntee helposti, kuten kesärenkailla. Tänään ihmetytti, kun tiukaksi painuneessa lumisessa ajourassa, jossa vähän löysää lunta päällä, niin silti lähtee liikennevaloista ilman ESP vilkkumisia. Sitä ei tapahtunut kitkojen kanssa noin helposti. En tiedä onko osasyy eri rengaskoossa. Jotenkin fiilis, että noissa renkaissa leveämpi on parempi, toisin kuin normitalvirenkaissa. Voi johtua siitä miten kuviolla haetaan kitkaa, isompi pinta parempi. En tiedä onko sillä merkitystä, mutta noiden renkaiden painoluokka on myös överit verrattuna vakioihin, Load index 103, kun Tiguaniin normi taitaa olla n. 98

Kokemukset siis tähän mennessä
- Kesärenkaina kesälämpötiloissa hyvin verrannolliset normaaliin kesärenkaaseen
- Sadekelillä lämpötilasta riippumatta toimivat hyvin, myös pakkaskelillä sulalla tiellä
- "Ei lumista" talvitietä voi ajaa kuin olisi kesärenkaat alla, kaarre- ja nurkka-ajo nautintoa
- Löysä lumi ja pakkautunut lumi, jossa uutta lunta päällä, ei ollut mikään ongelma
- Peilijää kokematta, kun sellaista ei ole tullut vastaan. Siinä ei pidä kitkatkaan
- Ne kelit mitä tulleet vastaan, niin olen pystynyt ajamaan turvallisesti nopeammin tai yhtä hyvin kuin Contin kitkoilla
- Tähän asti kertyneen kokemuksen mukaan en näe mitään syytä, miksi vaihtaisin kitkat alle enkä ajaisi näillä koko talven läpi

Ja vaikka ei jossain toisessa autossa toimisikaan yhtä hyvin, niin nämä olisivat sellaisenaan, jo erittäin hyvä vaihtoehto kesärenkaaksi meidän vähälumisessa kesässä, jolloin kesärengaskautta voisi lisätä useilla kuukausilla

jt

Lainaus käyttäjältä: Iero - 18.01.18 - klo:22:28
Kävin ajelemassa kaupungin pahimmat nousut ja ylämäkiristeykset. Ei luistatusta ollenkaan. Viime vuonna ajelin nastarenkailla varustetulla etuveto dsg Octavialla ja koko ajan pyörät raapivat tyhjää vastaavissa paikoissa ja liikkeelle lähtö oli yhtä tuskaa.

Nyt on alla kitkat CVC6:t ja luistonestovalon sai vilkahtamaan vain ylikovalla kaasutuksella. Ajokkina on RAV4 Hybrid AWD. Minun mielestäni ainakaan nelivetoisella kaupunkimaasturilla nastarenkaita ei tarvita - Näin voin sanoa vuosien 
Ei tarvi kyllä etuvetoisellakaan oman kokemuksen mukaan kun alla kunnon kitkat, mutta etuvetoisen ja nelivetoisen auton renkaiden vertailu liikkeellelähdön suhteen ei ole "ihan" niin suoraviivaista, nimittäin kyllä se nelivedon positiivinen vaikutus pitoon on niin radikaali.

Se kannattaa kuitenkin muistaa että se neliveto kuitenkin pysähtyy ihan yhtä nopeasti tai hitaasti kun on aika jarruttaa, vaikka kiihdytyksessä liukkaalla onkin niin ylivoimainen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: AP - 18.01.18 - klo:19:31
Tämä keskustelu on mennyt niin surkuhupaisaksi itsensä toistamiseksi/todisteluksi etten tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa  :P :P :P Uusia talvirenkaita juuri pohtiessani olen yrittänyt välillä selata tätä aihetta saadakseni uutta "tietoa" valintaani varten mutta turha toivo, lähinnä täällä opetetaan miten ja miksi päästään jonon keulille, jatkakaa  ;)

Juuri näin. Nykyihmisissä on runsaasti henkisesti häiriintynyttä sakkia. Liekö ruokien jne lisäaineet, stressi, ahdas kaupunkiasuminen tms. tehneet aivoihin sen, mene ja tiedä. Mutta asiassa kuin asiassa tietyillä ihmisillä on suunnaton tarve päteä vinoilemalla ja häiriköimällä. Vaikka joku toisi vain omakohtaisia rehellisesti mainitsemiaan kokemuksia vaikkapa rengasasioissa esille, ne teilataan heti. Vaikuttimena on vain toisen suututtamisen yrittäminen ja huutelu. Tällainen ihmistyyppi on livenä äärimmäisen rasittava ja luotaantyöntävä, mutta onneksi livenä noista pääsee kyllä eroon. Nettifoorumeilla sen sijaan noiden häiriköinti on jatkuvaa, varsinkin foorumeilla missä ei valvontaa ole banneineen. Toisaalta on myös kokemusta, että myös nettivalvoja ja foorumin johtohenkilö voi syyllistyä tahalliseen trollailuun.

Kaikkialla rengaspalsta on juuri tällainen taistelutanner. Kovasti näistä olisi tykännyt löytävänsä asiallista pohdintaa, omia kokemuksia omissa autoissaan eri rengasmalleista, niiden käytöksestä jne, mutta aika vähiin faktatieto jää.

Itselläni on nykyisessä nyt nastat, mutta seuraavaan tuleekin taas pohjoismaiset kitkat. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta itselleni kokonaisuus vei nyt taas nastattoman pariin. Oma pääasiallinen ajoympäristöni sen tekee, valinta voisi muualla jatkuvasti ajavana ollakin toinen. Myös automalli voimansiirtoineen jne vaikuttaa asiaan.

Jos vaikkapa TAG on kokenut jämäkämmän rengastyypin autonsa alla passeliksi ja hyvin toimivaksi jopa maamme keleissä, ei sitä voi kyseenalaistaa. TAG on silloin tyytyväinen, ja se on aivan varmasti pääasia.

pekeke

Olen nyt ajellut näillä Uudenmaan liukkailla Hankook optimo all seasoneilla, hyvin on mennyt, enimmäkseen pärjää takavedolla vaikka kärry äärivikuri vanha pikkumaasturi, joskus aivan liukkaimmilla sitten nelivedolla. On kyllä todelliset "all season"-renkaat.
http://www.hankooktire.com/global/tires-services/passenger-cars/hankook-optimo-4s-h730.html

sakal83

Se, että tämän tyyppisiä renkaita kehitetään on hienoa ja varmasti joskus päästään tilanteeseen, että suurinosa pärjäisi esimerkiksi stadissa ympärivuoden kyseisellä setillä, mutta ihan en itsekään kyllä vielä osta tarjousta, että:
Lainaus käyttäjältä: TAG - 18.01.18 - klo:20:29
"Näillä ollaan jo aika lähellä tilannetta, että suurin osa suomalaista pärjäisi näillä. Ainakin neliveto SUV autoon ne sopivat täydellisesti."

"renkaat hakkaavat ominaisuuksissa kitkat 100-0."

Esimerkiksi jos katsoo vaikka nämä videot:
Lainaus käyttäjältä: TAG - 18.01.18 - klo:21:27
Lisää CrossClimate videoita, niistä lisää pohdittavaa

Nelivetokokemuksia nousun kera
https://www.youtube.com/watch?v=lw9GNvAs9tA

Siinä toinen kovin suomalaisen tyypinen keli. Nissan Almera etuveto
https://www.youtube.com/watch?v=g-5tmS3zyFA

tässä vertailussa Hankookin eurooppalaiset talvirenkaat ja CrossClimatet. Tässä samaa toteamusta kuin itsellä, tosin noi ei ole pohjoismaiset kitkat.
https://www.youtube.com/watch?v=aao8-N74HNE

Tässä vielä Chryslerin lotjalla talvitesti vuorelle nousun kera
https://www.youtube.com/watch?v=VTKsHLR5y2A

Niin tähän voisi sanoa, että kyseisissä oloissa voisi ajaa noita vauhteja vaikka ihan puhtaasti kesänakeilla.
Itseä ainakin mietityttää enempi kuinka renkaat käyttäytyvät samoissa oloissa 80-100kmh vauhdeissa, puhumattakaan pysähtymisestä, tai tiellä pysymisestä.
Toki jäsen TAG:n tapauksessa renkaat ovat hänelle varmasti nappi ratkaisu, kun ajaa väliä Espanja-Helsinki. Siitä ei ole kyse  :D
Se että lähtisin ehdottelemaan, rengasta "suurimmalle osalle" suomalaisia, on aika vaarallinen suositus. Varsinkin kun ihan valmistajankin mukaan kyse on kesärenkaasta.

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 19.01.18 - klo:09:26
Toki jäsen TAG:n tapauksessa renkaat ovat hänelle varmasti nappi ratkaisu, kun ajaa väliä Espanja-Helsinki. Siitä ei ole kyse  :D
Se että lähtisin ehdottelemaan, rengasta "suurimmalle osalle" suomalaisia, on aika vaarallinen suositus. Varsinkin kun ihan valmistajankin mukaan kyse on kesärenkaasta.

Minä olen ajanut talvisin useamman kerran Suomesta Alpeille ja takaisin laskettelureissulle. Ruotsin, Tanskan ja Saksan läpi. Matkalla on ollut kaikenlaista keliä. Muutaman kerran läpi koko Saksan on tullut lunta. Silloin pohjolan kitkat ovat olleet loistavat. Välillä on ollut hyvin keväistä ja aurinko paistanut. Pohjolan kitkat silloin vetelät. Alpeilla on pärjännyt hyvin pohjolan kitkoilla eikä ketjuihin ole tarvinnut turvautua. Paras rengas matkalle olisi keski-Euroopan kitka (ei ole turhaan saanut nimeään), mutta en ole raaskinut ostaa kolmatta rengassarjaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 18.01.18 - klo:21:45
Olitko nyt uudellamaalla ajelemassa, jossa ainakin on ollut pari päivää kunnolla liukkaat kelit? Miltä jarrutuspito ja sivuttaispito tuntuu noilla climate+:lla nyt näissä keleissä?

Tässä videossa testaillaan myös noita renkaita, tällä kertaa Audi A3:lla. Kommenttiosassa on myös suomalainen näkemys. Kirjoittajan mielestä CC:ien sivuttaispito ei jääkelillä ole aivan yhtä hyvä kuin perinteisillä talvirenkailla.

https://www.youtube.com/watch?v=YO0zyQh2l3M

HAL9000

On tää mahtava "mun faija on vahvempi kuin sun"-tyyppinen keskustelu. Toiset vetää herneet nenään, täällä vedetän renkaat. Jatkakaa, haen pop-cornia.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Sökö

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 19.01.18 - klo:07:18
Juuri näin. Nykyihmisissä on runsaasti henkisesti häiriintynyttä sakkia. Liekö ruokien jne lisäaineet, stressi, ahdas kaupunkiasuminen tms. tehneet aivoihin sen, mene ja tiedä. Mutta asiassa kuin asiassa tietyillä ihmisillä on suunnaton tarve päteä vinoilemalla ja häiriköimällä. Vaikka joku toisi vain omakohtaisia rehellisesti mainitsemiaan kokemuksia vaikkapa rengasasioissa esille, ne teilataan heti. Vaikuttimena on vain toisen suututtamisen yrittäminen ja huutelu. Tällainen ihmistyyppi on livenä äärimmäisen rasittava ja luotaantyöntävä, mutta onneksi livenä noista pääsee kyllä eroon. Nettifoorumeilla sen sijaan noiden häiriköinti on jatkuvaa, varsinkin foorumeilla missä ei valvontaa ole banneineen. Toisaalta on myös kokemusta, että myös nettivalvoja ja foorumin johtohenkilö voi syyllistyä tahalliseen trollailuun.

Kaikkialla rengaspalsta on juuri tällainen taistelutanner. Kovasti näistä olisi tykännyt löytävänsä asiallista pohdintaa, omia kokemuksia omissa autoissaan eri rengasmalleista, niiden käytöksestä jne, mutta aika vähiin faktatieto jää.

Itselläni on nykyisessä nyt nastat, mutta seuraavaan tuleekin taas pohjoismaiset kitkat. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta itselleni kokonaisuus vei nyt taas nastattoman pariin. Oma pääasiallinen ajoympäristöni sen tekee, valinta voisi muualla jatkuvasti ajavana ollakin toinen. Myös automalli voimansiirtoineen jne vaikuttaa asiaan.

Jos vaikkapa TAG on kokenut jämäkämmän rengastyypin autonsa alla passeliksi ja hyvin toimivaksi jopa maamme keleissä, ei sitä voi kyseenalaistaa. TAG on silloin tyytyväinen, ja se on aivan varmasti pääasia.

En oikein  ymmärrä minkä vuoksi tullaan tämänkaltaiselle foorumille väittelemään ja parjaamaan toisien mielipiteitä? Ainakin iyse koen tämän hyvin käteväksi tiedonjako ja kysymys paikaksi. Esimerkiksi itsellä on ollut monet kitkat, mutta ei se silti tarkoita sitä, että nastat on huonommat. Nyt esim. ostin nastat koska myös puolisokin ajaa samaista tulevaa uutta autoa ja toive oli nastoista. Mielestäni on täysin maku kysymys.

Ne ketkä sanoo nastojen pilaavan tiet, niin ovat samalla  oikeassa ja värässä. Laittakaa nastat vasta alle 1.12 uudellamaalla ja kesänakit alle 1.3. Ei asvaltti eikä nastat kulu yhtään enempi kuin on tarvis.. Mutta tämä on vain minun mielipide 😁. Tosin ostin itsekkin nastat autooni marraskuussa, kun oli renkaat pakko ostaa.. auto siis 350e maksava pommi.. turvavarusteena bagi ratissa. Pakko oli tollanen ostaa kun vakuutus otti oman auton lunariin ja Setilla kun tuo toimitusaika on arvioitu ensi keväälle.

mattinen

#1977
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 19.01.18 - klo:07:18
Nykyihmisissä on runsaasti henkisesti häiriintynyttä sakkia. Liekö ruokien jne lisäaineet, stressi, ahdas kaupunkiasuminen tms. tehneet aivoihin sen, mene ja tiedä.

Näin kylmiltään veikkaisin, että alkoholilla on aika suuri osuus erilaisissa käyttäytymishäiriöissä. Miten sitten tulee tuohon vanhaan "hyvä maaseutu - paha kaupunki" -asetelmaan, niin luulen asuinympäristön vaikutuksen olevan juuri päinvastainen, kuin mitä tässä esitetään. Esimerkiksi psykoosit ovat yleisimpiä Pohjois- ja Itä-Suomessa.

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 19.01.18 - klo:07:18
Jos vaikkapa TAG on kokenut jämäkämmän rengastyypin autonsa alla passeliksi ja hyvin toimivaksi jopa maamme keleissä, ei sitä voi kyseenalaistaa. TAG on silloin tyytyväinen, ja se on aivan varmasti pääasia.

Couldn't say it better me self. Minusta tässä on aika selkeä asetelma. TAG on päättänyt kokeilla tietyntyyppisiä renkaita, joita Suomessa ei ainakaan toistaiseksi tyypillisesti käytetä talviajoissa. Hän on todennut renkaat omassa käytössään toimiviksi. Hän on myös maininnut, millaisessa autossa renkaitaan käyttää, sekä selostanut niitä ajo-olosuhteita, joissa hän on kokemuksensa hankkinut. Mitään tarkempia "testituloksia" jarrutusmatkoineen tai jääratakierrosaikoineen ei mielestäni voida yksityishenkilöltä edellyttää.

Mitä johtopäätöksiä TAG:n kokemuksista voi sitten vetää? Ainakin sen, että ko. rengastyyppi saattaa olla toimiva ratkaisu myös Suomessa. Sopiiko se suurimmalle osalle suomalaisista, sitä on mahdotonta sanoa. Ja itse asiassa ei TAG:aan mielestäni tästä mitään ehdotonta näkemystä lausunut. Hänhän totesi, että "ollaan jo aika lähellä tilannetta, että suurin osa suomalaista pärjäisi näillä".

Mielestäni TAG:n kokemusten yksi pääviesti on siinä, että rengasvalinnoissa ei pidä olla liian ennakkoluuloinen. Toinen viesti on siinä, että viime kädessä oma käyttö ja omat kokemukset kertovat sen, onko rengastyyppi X hyvä ratkaisu vai ei. Kun itse 100 vuotta sitten harkitsin ensimmäisten kitkarenkaiden ostoa, oli "kentältä" tuleva viesti aika yksituumaista ja selkeää: "kitkoilla ei Suomen talvessa pärjää" tms. Kun sitten kitkarenkaat hankittuani itse arvioin tilannetta, oli johtopäätös täsmälleen päinvastainen: kitkoilla pärjää Suomen talvessa. (Ja vieläpä hyvin).

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Sökö - 19.01.18 - klo:11:45
En oikein ymmärrä minkä vuoksi tullaan tämänkaltaiselle foorumille väittelemään ja parjaamaan toisien mielipiteitä?

Saman tien voisikin sitten kysyä, miksi netissä ylipäätään on keskustelupalstoja? Itse epäilen yhden syyn olevan sen, että huomattavan suuri joukko ihmisiä meillä ja maailmalla haluaa väitellä erilaisista asioista. Mielipiteiden parjaaminen on sitten toinen juttu. Toisten mielipiteet on toki lupa kyseenalaistaa, mutta tämän tulisi tapahtua sivistyneesti. Koska netissä ei kuitenkaan keskustella kasvotusten, saattavat ihan fiksutkin ihmiset puhua (=kirjoittaa) tavalla, jota he eivät missään tapauksessa käyttäisi face-to-face -tilanteessa.

Lainaus käyttäjältä: Sökö - 19.01.18 - klo:11:45
Ainakin usein koen tämän hyvin käteväksi tiedonjako- ja kysymyspaikaksi.

Se nyt vain taitaa olla niin, että ihmisillä usein on samasta asiasta erilaista tietoa ja erilaisia näkemyksiä. Tästä seuraa, että kysymyksiin tulee toisistaan poikkeavia vastauksia. Ja kun samasta asiasta esitetään erilaisia näkemyksiä, johtaa tämä tyypillisesti keskusteluun, ja väittelyynkin. Tässä ei sinänsä ole mitään pahaa, koska keskustelu ja väittely ovat usein omiaan tarkentamaan ja parantamaan vastauksissa annetun tiedon laatua. Varsinkin, kun harvaan asiaan oikeasti on yhtä ja ainutta oikeaa vastausta.

Lainaus käyttäjältä: Sökö - 19.01.18 - klo:11:45
Ne ketkä sanoo nastojen pilaavan tiet, niin ovat samalla oikeassa ja värässä.

Ei ne kyl vääräs oo. On täysin kiistaton tosiasia, että nastarenkaat ovat yksi suurimmista syistä teiden kunnon heikkenemiselle.


pekeke

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 19.01.18 - klo:08:56
Olen nyt ajellut näillä Uudenmaan liukkailla Hankook optimo all seasoneilla, hyvin on mennyt, enimmäkseen pärjää takavedolla vaikka kärry äärivikuri vanha pikkumaasturi, joskus aivan liukkaimmilla sitten nelivedolla. On kyllä todelliset "all season"-renkaat.
http://www.hankooktire.com/global/tires-services/passenger-cars/hankook-optimo-4s-h730.html

Suosittelen Hankook Optimo all season-miehille.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy