Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

BMF

#1920
Kaikki mutuilijat, jotka eivät kykene maalaisjärkeään käyttämään voi lukea tästä:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/23130/Liski_Jussi.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kohdassa 4 alkaa tulla asiaa.

"Liikenteen nopeus vaikuttaa asfalttipäällysteiden kulumiseen erityisesti nastojen
iskuenergiana suuremmilla ajonopeuksilla. Ajonopeuden noustessa normaalista
talvinopeudesta (80 km/h) moottoritie nopeuksiin (120 km/h), nousee nastojen
iskuista aiheutuva kulutusvaikutus lähes kaksin kertaiseksi. "


kohdassa 6 pohdinnassa "Etelä-Suomessa suurena rasitteena on lauha ilmasto, jonka seurauksena tiestöämme
suolataan talvisin. Tällöin liikenne kulkee pääsääntöisesti paljaalla asfalttipinnalla,
jolloin nastarenkaiden kulutusvaikutus kasvaa. Renkaiden kulutusvaikutusta
on alentanut kitkarenkaiden myynti ja nastarenkaiden kehitys. Rengasteknologia
ei kuitenkaan ole pystynyt vastaamaan riittävästi kulutusvaikutuksen
vähentämiseksi, koska liikennemäärien kasvu on palauttanut renkaiden
kehityksestä saadun kulutushyödyn samaan tilanteeseen kuin ennen rengaskehityksen
huippua. Ajoneuvojen kasvaneet massat ovat edesauttaneet kulumisen
lisääntymistä ja luistonestoteknologian tuleminen nykyautoihin taas vähentänyt
sitä.
"
Ainakin tämän opinnäytetyön tekijä varmaan voi olla jotain mieltä nastojen vaikutuksesta asfaltin kulumiseen...   ;)


Mutta kuten jo paripäivää sitten kirjoitin:
Tiet ovat huonoja koska mm. asfalttiseoksen laatu (kulutuskestävyys) heikentynyt viime vuosikymmeniltä, lisääntynyt suolaus, lisääntyneet lauhat kelit (tiet märkänä jatkuvasti varsinkin etelässä), nastojen / kitkojen pitojen paraneminen, massiivisemmat ajoneuvot (ei enää alle tonnin ladoja). Pääasiallinen syy on kuitenkin raha jota valtiolla ei ole, joten teitä ei päällystetä uudelleen enää tarpeeksi tiheään vaan käytetään purkkapaikkoja ja motarit muuttuu soratieksi parissa vuodessa.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

V60

Kyllähän tässä rengasvatuloinnissa on kaiketi keskeisintä se, miten onnettomuudet lisääntyy suhteessa tiestön rasituksen+hiukkasten vähentymiseen, mikäli nastoista luovuttaisiin. Itsellä on menossa kitkoilla 3. talvi ja hyvinhän niillä on pärjännyt. Oikeastaan ainoan kerran on ollut matkustajana kun tulin alamäkeä risteykseen ja siinä olikin kohta jossa tielle oli päässyt valumaan jään päälle vettä. No pitoa ei ollut yhtään vaikka vauhti oli hiljainen ja auto meni naapurin puolelle ennen kuin ohjautuvuus taas palasi. Jos olisi ollut huonoa tuuria ja tukkirekka päräyttänyt samaan aikaan niin tiedä miten olisi käynyt. Tämä kuvastaa ehkä sitä että joskus voi tulla yllättäviä tilanteita joita on vaikea ennakoida. Tällöin nastoista olisi hyötyä koska ne tasaavat tällaisia yllättäviä liukkaustason muutoksia. Kun em./vast. tilanteita tulee silloin tällöin 2 miljoonalla autolla niin voi näkyä tilastoissa. Tosin, eipä se huono nastarengaskaan hääppöisesti pidä.

Itse aion kitkoilla jatkaa koska niiden ajomukavuus on ylivoimainen asfaltilla. Jatkuvasti pitää kuitenkin olla hereillä tien pinnan liukkaustasosta, etenkin jos ajaa hoitoluokitukseltaan erilaisilla teillä. Tosin, toiseen autoon tulee nastat vaikeita kelejä ja paikkoja sekä tietysti huvittelua varten  ;D
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Patomursu

^
Jos ei nastarenkailla ajavat ole tietoisia tien pinnan kunnosta ajaessaan niin kyllä niitä onnettomuuksia heillekin sattuu, koskee kaikkia tietty. Kumpa osattaisiin pitää se turvaväli kelin mukaisena niin ei olisi ongelmaa  ???
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

mattinen

#1923
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 17.01.18 - klo:13:40
On tasan tarkkaan faktaa - vaikka mutuilisikin: vasta kun lopetetaan teiden käyttö ja autoilu, niin kulumiset ja teistä irtoavat hiukkaset loppuvat.

Onhan tuo kieltämättä faktaa, mutta mitä merkitystä tuon toteamisella on? Aivan yhtä hyvin voidaan sanoa, että Suomen lipun värit ovat sininen ja valkoinen. Tämä on tasan tarkkaan faktaa, mutta erityisen relevanttia tällaisten itsestäänselvyyksien ilmoittaminen ei mielestäni ole. Ellei sitten ajatella niin, että teiden käytön ja autoilun lopettaminen on realistinen vaihtoehto. Renkaista ja liikenteestä keskusteltaessa ei kukaan liene missään vaiheessa esittänyt, että olisi realistista tavoitella teiden kulumisen ja hiukkaspäästöjen täydellistä lopettamista. Kyse on keinoista, joilla niitä voidaan vähentää.

Lainaus käyttäjältä: V60=topic=30573.msg624289#msg624289 date=1516195796
Kyllähän tässä rengasvatuloinnissa on kaiketi keskeisintä se, miten onnettomuudet lisääntyy suhteessa tiestön rasituksen+hiukkasten vähentymiseen, mikäli nastoista luovuttaisiin.

Näin juuri. Nastarenkaiden etuja on punnittava niistä aiheutuvia haittoja vastaan. Suomessahan ei toistaiseksi ole nastarenkaiden käyttöä millään tavalla rajoitettu sen paremmin maksuilla kuin käyttökielloillakaan. Tämän vuoksi meillä ei ole käytettävissä tutkimustietoa siitä, miten nastarenkaiden käytön vähentäminen vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Ruotsissa ja Norjassa sen sijaan on jo jonkin aikaa pyritty aktiivisesti lisäämään kitkarenkaiden osuutta liikenteessä. (Mitään täyskieltoja ei siis näissäkään maissa ole). Mielestäni onkin oireellista, että Ruotsin ja Norjan tapaisissa maissa on näihin toimiin ryhdytty. Nämä kaksi pohjoismaata eivät ole mitään banaanitasavaltoja, joissa liikenneturvallisuuteen suhtauduttaisiin leväperäisesti. Päinvastoin, Ruotsi ja Norja ovat liikenneturvallisuuden huippumaita maailmassa. Tuntuisikin lievästi sanottu erikoiselta, että niissä ryhdyttäisiin nastarenkaiden käyttöä rajoittaviin toimenpiteisiin, ellei asiassa olisi suoritettu juuri sitä etu-haitta -vertailua, jonka "V60link" mainitsee.

Lainaus NASTA-tutkimusohjelman 2011â€"2013 loppuraportista:

Norjan ohella myös Ruotsissa yleinen talvirengaspolitiikka ja siihen liittyvä julkinen keskusteluilmapiiri on selvästi Suomea ympäristölähtöisempi. Kukaan ei Norjassa tai Ruotsissa tunnu väittävän, että kitkarenkaat olisivat liukkaan  jään pito-ominaisuuksiltaan nastarenkaiden veroisia. Ruotsin liikennevirasto kuitenkin suosittelee kitkarenkaiden käyttöä kaikissa ajonvakausjärjestelmällä varustetuissa autoissa. Käytännössä tämä rajaa pois vain kaikkein vanhimmat autot, joiden ajosuoritevaikutus on muutenkin koko liikenteen osalta hyvin pieni. Ruotsissa ja varsinkin Norjassa nastarenkaiden ympäristövaikutusten yksinkertaisesti tunnustetaan ylittävän niiden ääriolojen pito-ominaisuuksien merkittävyyden.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 17.01.18 - klo:18:58
Mielestäni onkin oireellista, että Ruotsin ja Norjan tapaisissa maissa on näihin toimiin ryhdytty. Nämä kaksi pohjoismaata eivät ole mitään banaanitasavaltoja, joissa liikenneturvallisuuteen suhtauduttaisiin leväperäisesti. Päinvastoin, Ruotsi ja Norja ovat liikenneturvallisuuden huippumaita maailmassa.

Kerrotko miten vertaat Suomea banaanitasavaltaan ja Norja sekä Ruotsi eivät ole? Miten Suomessa suhtauduttaisiin leväperäisesti liikenneturvallisuuteen, koska esimerkiksi meillä on kokoajan kuolleisuus liikenteessä tullut alaspäin ja lähestyy 200 ihmistä vuodessa? Esimerkiksi kaatumalla kuolee Suomessa noin 1200 ihmistä vuodessa.

Yksi pohdinta jäätelön syönnin vaikutuksesta hukkumisiin  ;).
"On todettu yleisesti, että henkirikosten ja liikenneonnettomuuksissa kuolleiden lukumäärillä  on  keskinäinen  riippuvaisuus  (Sivak,  1983).  Kun  edellä  todettiin,  että  Suomessa molempien lukumäärät ovat SUN-maita suuremmat, herää kysymys, onko täs-säkin  kyse  kulttuurierosta."

"Liikennemuotojakaumaan pyritään vaikuttamaan niin, että käytetään suhteellisesti enemmän turvallisempia liikennemuotoja eli joukkoliikennettä. Samalla ajoneuvosuorite vähenee. "

;).

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 17.01.18 - klo:11:29
Minäkään en kytkisi rengasvalintoihin mitään miehekkyyskysymystä, sikäli kun kyse on tiellä pysymisestä. Autolla, varsinkaan nykyaikaisella autolla, ajaminen ei ole mitään rakettitiedettä. Normaalijärjellä ja -psyykellä varustetulla henkilöllä ei lähtökohtaisesti ole mitään vaikeuksia tiellä pysymisessä, olivatpa alla sitten kitkat tai nastat.

Mahdolliset miehekkyysnäkökulmat liittyvätkin enemmän tuohon karpan mainitsemaan haluamiseen. Osa kuljettajista on todennäköisesti sellaisia, että he eivät halua tinkiä nopeudesta missään olosuhteissa. Tai haluavat pitää tämän tinkimisen mahdollisimman pienenä. Tämä puolestaan edellyttää sitä, että auton alla on oltava maksimikitka kaikissa olosuhteissa. Kyse ei siis niinkään ole ajoturvallisuudesta, vaan halusta pitää yllä "parasta mahdollista vauhtia" olosuhteista riippumatta. Kyse on "ajofilosofiasta", jossa ns. alinopeuden sietokyky on heikko. Rengasvalintojen lisäksi tämä saattaa ilmetä myös voimakkaana tarpeena ohittaa sallittua nopeutta hitaammin ajavat jonot, vaikka säästö matka-ajassa olisikin olematon. Mutta kyse ei olekaan säästyvästä ajasta, vaan siitä, että jonossa köröttely on tylsää.

Voisitko muuten samalla avata hieman enemmän tuota "dynaamista ajamista", kun halusit lokeroida siihen tietyt ihmiset? Väität myös ettei nykyaikaisella autolla ajaminen ole rakettitiedettä, mutta enenevissä määrin liikenteessä on ihmisiä jotka eivät osaa edes kytkeä omasta autostaan valoja päällä? Vaikka nopeusrajoitus on ns. maksiminopeus, mutta edes kirkkaana päivänä moni ei edes tuota saavuta? Minulla olisi heti tähän ratkaisu, mutta näillä valtion resursseilla se ei ole toteutettavissa. Kuten ei myöskään liikenneturvallisuuden parantaminen. Päinvastoin liikenteeseen ollaan tuomassa lisää näitä suurempia melkein 30 metrin ja 76 tonnin yhdistelmiä, joka ei varmana vähennä ohittamisen tarvetta saati possujunien lisääntymistä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Tänään oli muuten asfaltit liukkaat Lahden seudulla. Samaa tosin sanoivat kaikki nastakuskit.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.01.18 - klo:20:10
...mutta näillä valtion resursseilla se ei ole toteutettavissa. Kuten ei myöskään liikenneturvallisuuden parantaminen. Päinvastoin liikenteeseen ollaan tuomassa lisää näitä suurempia melkein 30 metrin ja 76 tonnin yhdistelmiä, joka ei varmana vähennä ohittamisen tarvetta saati possujunien lisääntymistä.

Mikä ongelma ajaa sen letkan yms vauhtia? Vantaa-jkl väliä isolla ja haittiksella ajaneena en näe ongelmaa odottaa ohituskaistaa, etenkin kun sen tieosuuden muistaa ulkoa niin tietää missä ne on, samoin tietää muutkin hyvät ohituspaikat. Ohittamisen tarve on ohittajan korvien välissä, samoin sen tuoma nopeus matkan etenemiseen, etenkin kun heinola-jkl välillä minustakin on tullut ohi sama auto jopa 4 kertaa  ::)

Kärjistetty tilanne mutta en koe takana olevalla olevan niin kova ohittamisen halu jos kyseisellä tiellä ajaa 82 henkilöautolla 80 alueella, odotas kun ajat tuota nopeutta isolla niin ohi on päästävä keinoilla millä hyvänsä  :o
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 17.01.18 - klo:21:31
Mikä ongelma ajaa sen letkan yms vauhtia? Vantaa-jkl väliä isolla ja haittiksella ajaneena en näe ongelmaa odottaa ohituskaistaa, etenkin kun sen tieosuuden muistaa ulkoa niin tietää missä ne on, samoin tietää muutkin hyvät ohituspaikat. Ohittamisen tarve on ohittajan korvien välissä, samoin sen tuoma nopeus matkan etenemiseen, etenkin kun heinola-jkl välillä minustakin on tullut ohi sama auto jopa 4 kertaa  ::)

Kärjistetty tilanne mutta en koe takana olevalla olevan niin kova ohittamisen halu jos kyseisellä tiellä ajaa 82 henkilöautolla 80 alueella, odotas kun ajat tuota nopeutta isolla niin ohi on päästävä keinoilla millä hyvänsä  :o

Otetaan vaikka tuolla tiellä Hartola-Joutsa väli. Paljonko veikkaat, että tuollaisella 76t yhdistelmällä on vauhtia tuolla välillä? Ja kuten olen sanonut ohituskaistat voisi Suomesta rullata kokonaan pois. Miksi? No siksi, että ensinnäkin se aiheuttaa näitä possujunien muodostumista, koska järkeään siellä nämä vuoronumero-ohittajat kyttäävät paikkaa ja ainoa lopputulos tuon ohituskaistan päässä on, että paikat vaihtuu ja nopeus tippuu ohituskaistan jälkeen noin 5-10km/h alle nopeusrajoituksen. Ohituskaistalla ajellaan se +10-60km/h ylinopeutta. Toiseksi ihmiset eivät uskalla/osaa ohittaa (Ja tätä ei ole laissa edes kielletty)!

Ohittamisen tarve ei ole korvien välissä. Minä ja MONI muu nauttii vain ajaa tasaista vauhtia ilman pumppaamista. Ja jos sama auto on sinusta tullut ohi neljä kertaa, niin tiedostitko itse syyn? Oliko näin, että ohituskaistoilla ajat sen +20-30km/h ja sen jälkeen -5-7km/h alle rajoitusten possujunassa? Ei yllättäisi minua.

Vasta kysymys miksi pitäisi ajaa sen letkan vauhtia, jos järkeään sen letkan vauhti on normaalillakin kelillä yleensä alle nopeusrajoituksen? Onko se sinulta tai letkalta pois? Jos turvavälit on kunnossa (Mitä järkeään vuoronumero-ohittajilla ei ole), niin ohittaminen ei häiritse ketään.

Näin OT:na.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Patomursu

Isolla siis liikkunu kun tultu 4 kertaa ohi. Ei haittiksella käy näin.  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Iero

Ohittajat saavat jonot pumppaamaan, mutta miten tämä liittyy rengaskeskusteluun?
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Iero - 17.01.18 - klo:23:01
Ohittajat saavat jonot pumppaamaan.


Jono on toisen auton syy. Ei ensimmäisen ja jos jonossa turvavälit on kunnossa ei ohittaminen vaikuta jonoon milläänlailla. Valitettavsti tätä persekärpäset ei ymmärrä, kun omasta vuoronumerosta pidetään kiinni ettei kukaan varmana etuile ennen ohituskaistaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.01.18 - klo:20:10
Kerrotko miten vertaat Suomea banaanitasavaltaan ja Norja sekä Ruotsi eivät ole? Miten Suomessa suhtauduttaisiin leväperäisesti liikenneturvallisuuteen, koska esimerkiksi meillä on kokoajan kuolleisuus liikenteessä tullut alaspäin ja lähestyy 200 ihmistä vuodessa? Esimerkiksi kaatumalla kuolee Suomessa noin 1200 ihmistä vuodessa.

Tässä on kyse väärinkäsityksestä, joka johtuu epätäsmällisestä ilmaisustani, pahoittelen. Ei Suomi luonnollisestikaan ole mikään liikenneturvallisuuden "banaanitasavalta", vaikka hieman Ruotsia ja Norjaa jäljessä taidammekin erilaisissa tilastoissa olla. Tarkoitin sitä, että Ruotsin ja Norjan kaltaisissa vahvasti turvallisuusorientoituneissa yhteiskunnissa tuskin lähdettäisiin rajoittamaan nastojen käyttöä, mikä se olisi varteenotettava liikenneturvallisuusriski. Sillä, että ko. maat eivät ole "banaanitasavaltoja" halusin siis korostaa sitä, että niissä päätöksenteko mm. liikenneturvallisuuskysymyksissä pohjautuu huolelliseen riskit kartoittavaan harkintaan.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.01.18 - klo:20:10
Voisitko muuten samalla avata hieman enemmän tuota "dynaamista ajamista", kun halusit lokeroida siihen tietyt ihmiset? Väität myös ettei nykyaikaisella autolla ajaminen ole rakettitiedettä, mutta enenevissä määrin liikenteessä on ihmisiä jotka eivät osaa edes kytkeä omasta autostaan valoja päällä?

Okei. Voi tietysti olla niin, että nykyaikaisella autolla ajaminen on tietyllä tapaa mutkikkaampaa kuin joskus takavuosina. Tarkoitan sitä, että autoissa on tänä päivänä aika tavalla kaikenlaista elektroniikkaa ja erilaisia avustimia jne. Saattaa hyvinkin olla, että kaikilla kuljettajilla ei ole kovin hyvää käsitystä siitä, miten erilaiset laitteet toimivat. Ja eipä liene mahdotonta sekään, että jotkut eivät ole perillä siitäkään, mitä heidän autonsa valokytkimen missäkin asennossa tekevät. Mutta mitä tulee itse ajamiseen, niin sehän ei erityisen vaikeaa ole sen jälkeen, kun on oppinut kaasun ja kytkimen käytön. Kun sen on saanut toimimaan rutiinisti, niin sen jälkeen sitten vain käännetään rattia sinnepäin, minne halutaan mennä. Monet autoiluun, varsinkin henkilöautoiluun liittyvät ammatit ovat melko matalan kynnyksen ammatteja. Esimerkiksi taksikuskin ammatti ei edellytä pitkiä opintoja sen jälkeen, kun ajolupa on saatu. Syykin on selvä: henkilöauton kuljettaminen ei ole niitä maailman vaikeimpia asioita. Homman hallitseminen ei vaadi poikkeuksellista henkistä tai motorista lahjakkuutta. Raskaita ja vastuullisia kuljettaja-ammatit toki monesti ovat, enkä siis millään tavoin väheksy niissä toimivia.

"Dynaamista ajotapaa" edustaa mielestäni henkilö, jonka suhtautuminen liikenteeseen on, sanoisinko, keskimääräistä intensiivisempi. Hänelle ajomatka ei välttämättä ole pelkkä siirtyminen paikasta A paikkaan B.  Tyypillisesti tämä tarkoittaa tietynlaista suhtautumista ajonopeuteen. Siinä missä iso osa viikonlopun mökkimatkalaisista köröttelee alinopeutta, dynaaminen kuski ei tyydy tähän. Hän hakee ohituspaikkaa, ja kun sellainen tulee, hän ohittaa. Tarvittaessa useamman kerran, kunnes hän lopulta pääsee ajamaan suurinta sallittua nopeutta. Mihinkään lainvastaiseen tai edes moraalisesti arveluttavaan hän ei siis välttämättä syyllisty, ja ainakin omien havaintojeni mukaan nämä kuljettajat useimmiten suorittavat ohituksensa turvallisesti. He eivät vain halua ajaa jonossa muiden mukana. Se hieman harmillinen piirre tässä dynaamisuudesta kuitenkin on, että se varsin usein aiheuttaa jarruttelua ja haitariliikettä jonossa. Jonossa istuva "autokansa" saattaa tällöin mielessään hieman ihmetellä, miksi joku viitsii noin kovasti ohitella, kun ohituskaista alkaa muutaman minuutin ajon kuluttua.

Ajansäästöstä tässä ajotavassa tuskin on kyse. Veikkaan kyseen olevan siitä, että he haluavat ajamiseen hiukan sisältöä. Jos ajattelen omaa mökkimatkaani Helsingistä Keski-Suomeen, niin eihän sitä kovinkaan mielenkiintoiseksi tai jännittäväksi voi kutsua. Istun autossa ja käännän rattia sen mukaan, miten motarin linja kulkee. Hoh-hoijaa. Heinolan ja Hartolan välilläkin on ohituskaistoja, ja jos edes hieman haluaa saada ajoonsa "tapahtumia", ei siihen oikein pääse kuin suorittamalla ohituksia muualla kuin ohituskaistaosuuksilla. Niissä tylsä rutiini rikkoontuu: aistit valpastuvat, haetaan paikkaa, vaihdetaan kaistaa, arvioidaan etäisyyksiä, kiihdytetään, jarrutetaan jne. Aikasäästöä näin toimimalla ei käytössä saa, sen olen itse kokeillut. Mutta. Aina silloin tällöin on kiva kokea selässä kiihtyvyyden tunne ja kuulla kierrosten nousevan. Ajaminen saa uuden merkityksen jonossa junnaamiseen verrattuna. 

sakal83

Kuukaudet ja vuodet vaihtuu, Karppa se jaksaa vääntää ja kääntää kaikkien kanssa.
Onhan se hyvä, että on jyrkästi omaa mieltänsä, ja omien sanojesikin mukaan, et ikinä väärässä.
Mattinenkin on paljon tässä topicissa kirjoitellut epäsuorasti näistä "jääristä" josta vuodesta toiseen laittavat ne nastat alle, koska talvirenkaat.
Totuus kuitenkin on, että maailma muuttuu ja ne ketkä eivät muutu mukana, (niin renkaissa, kuin muillakin elämänsaroilla) jäävät auttamatta toistelemaan omia mantrojaan tyhjille seinille. ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

BMF

#1933
Karppa "säästää aikaa" vaihtamalla renkaita kelin mukaan ja sitten pystyy ajamaan "turvallisemmin" ylinopeutta ja ohitella possujonoja ja voittaa useita sekunteja matkoillaan.  :)

Jokainen ohitus on riski ja Karppa itsekin mainitsit nämä perskärpäset, jotka suurentavat tätä ohitusriskiä ,koska ajetaan liian pienillä turvaväleillä, mutta silti pitää päästä ohi...eikö vain? Koska nastat ja vauhdin tunne kun saa ajaa 80km/h alueella 90km/h.

Siksi näitä sekopää ohittelijoita on tiellä, koska pitää päästä ajamaan "ensimmäisenä", jota ei koskaan tapahdu (paitsi Lapissa). Nämä Karppa-henkiset on juuri se älymystö joiden vuoksi joka ikinen Kotka-Posio ajoreissu kohtaan 1-5 kpl hengenvaarallisia ohitustilanteita, joidenkin muiden toimesta. Kun pitää päästä ohi ja väliin pitää aina se oma pirssi saada tungettua.

Ymmärrän ohitukset silloin kun possujonoa ei ole ja edessä ajava oikeasti ajaa alinopeutta, mutta siinä 10-100 auton possujonossa on turhuutta lähtä ohittelemaan ja kuvittelemaan ainakaan säästävänsä aikaa. Kyllä se pumppaaminen jonossa on turvallisempaa ja vaivattomampaa kuin pumppaaminen ohittelemalla.

Huom! tässä kirjoituksessa mainittu renkaat joten threadin otsikon mukaisessa asiahaarassa ollaan.  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: BMF - 18.01.18 - klo:08:48
Karppa "säästää aikaa" vaihtamalla renkaita kelin mukaan ja sitten pystyy ajamaan "turvallisemmin" ylinopeutta ja ohitella possujonoja ja voittaa useita sekunteja matkoillaan.  :)

Jokainen ohitus on riski ja Karppa itsekin mainitsit nämä perskärpäset, jotka suurentavat tätä ohitusriskiä ,koska ajetaan liian pienillä turvaväleillä, mutta silti pitää päästä ohi...eikö vain? Koska nastat ja vauhdin tunne kun saa ajaa 80km/h alueella 90km/h.

Siksi näitä sekopää ohittelijoita on tiellä, koska pitää päästä ajamaan "ensimmäisenä", jota ei koskaan tapahdu (paitsi Lapissa). Nämä Karppa-henkiset on juuri se älymystö joiden vuoksi joka ikinen Kotka-Posio ajoreissu kohtaan 1-5 kpl hengenvaarallisia ohitustilanteita, joidenkin muiden toimesta. Kun pitää päästä ohi ja väliin pitää aina se oma pirssi saada tungettua.

Ymmärrän ohitukset silloin kun possujonoa ei ole ja edessä ajava oikeasti ajaa alinopeutta, mutta siinä 10-100 auton possujonossa on turhuutta lähtä ohittelemaan ja kuvittelemaan ainakaan säästävänsä aikaa. Kyllä se pumppaaminen jonossa on turvallisempaa ja vaivattomampaa kuin pumppaaminen ohittelemalla.

Huom! tässä kirjoituksessa mainittu renkaat joten threadin otsikon mukaisessa asiahaarassa ollaan.  ;D

Ja kokemuksesta tiedän, että nämä "Karpat" ovat yleensä samoissa liikennevaloissa, kun tullaan taajamien kohdalle. Parhaimmillaan monella vaarallisella ohituksella voi selvitä yhdet valot aiemmin eli säästää pari minuuttia. Pääasiahan on kuitenkin se, että saa tehdä mahdollisimman monta vaarallista ohitusta ja sotkea normaalia liikennettä.

Petunet

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 17.01.18 - klo:23:21
...Ajansäästöstä tässä ajotavassa tuskin on kyse. Veikkaan kyseen olevan siitä, että he haluavat ajamiseen hiukan sisältöä...

Ja täältä käsi pystyyn virheen merkiksi:
Toki joskus VOI olla niinkin kiire että ne voitetut sekunnit ovat tärkeitä mutta yleensä jos ohitan niin se johtuu nimenomaan siitä että en halua ajaa kyseisen ajoneuvon perässä syystä tai toisesta.
Sillä ei yleensä ole mitään tekemistä ajansäästön kanssa.

Ja ymmärrän hyvin jos minut ohitetaan silloin kun ajan täsmälleen rajoituksen mukaan (tai jopa hieman alle).
Paitsi jos jäädään siihen metrin päähän keulasta kuraa roiskuttamaan, silloin saatan ohittaa takaisin.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

mattinen

#1936
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 17.01.18 - klo:21:31
Kärjistetty tilanne mutta en koe takana olevalla olevan niin kova ohittamisen halu jos kyseisellä tiellä ajaa 82 henkilöautolla 80 alueella, odotas kun ajat tuota nopeutta isolla niin ohi on päästävä keinoilla millä hyvänsä.

Heinolan ja Jyväskylän välillä on kohtalaisen paljon osuuksia, joissa maaston korkeuserot ovat suuria. Tästä seuraa, että tasaisella osuudella 82 km/h etenevän hyöttiksen vauhti laskee nousuissa. Joskus oikein reippaastikin. Haittiksen kuljettajasta tuntuu aivan kuin vauhti tyssäisi kokonaan. Hän on tottunut siihen, että vakkari pitää vauhdin 82 km/h oli maasto mikä hyvänsä. Tämä on todennäköisesti yksi syy sille, miksi hyöttis herättää ohitustarpeita. Ei tälläkään seikalla tosin kovin paljon vaikutusta matka-aikoihin ole, ja ko. tieosuudella on kohtalaisen mukavasti ohituskaistoja Hartola-Joutsa -väli poislukien. Kyse on enemmän fiiliksestä, siitä, miltä ajaminen tuntuu. Kaikki eivät pidä siitä, että joutuvat mukauttamaan nopeuttaan erilaisten ulkoisten tekijöiden vuoksi. Yksi elementti autoilun vapautta on, että voi mahdollisimman vapaasti itse valita ajonopeutensa. Mäessä pahasti hyytyvä hyöttis häiritsee tätä vapautta.

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 18.01.18 - klo:07:53
Totuus kuitenkin on, että maailma muuttuu ja ne ketkä eivät muutu mukana, (niin renkaissa, kuin muillakin elämänsaroilla) jäävät auttamatta toistelemaan omia mantrojaan tyhjille seinille.

Täytyy toivoa, että maailma (tai Suomi) todella muuttuisi noiden renkaiden suhteen. Olen vakuuttunut siitä, että tällä hetkellä meillä aiheutetaan paljon täysin tarpeetonta tietuhoa ja ilmanlaadun heikkenemistä nastarenkailla. Tarpeetonta siksi, että huomattava osa tällä hetkellä nastoilla ajavista pärjäisi vallan mainiosti ilman niitä.

cipher

Tuosta ohittamisesta, on tilanteita, joissa riski jäädä "vajaakuntoisen seilaajan" perään on suurempi kuin ohittaa letka ja jatkaa turvallisemmin matkaa.

Miksi sitten oikeutan ohittamisen: kuljettajan aistit ja auton kunto (yhtenä renkaat) eivät ole samat kaikilla jonossa. Omassa autossa on hyvin toimiva adaptiivinen vakkari, neliveto ja ne hyväkuntoiset kitkat. Voin ajaa joko rennosti letkan perässä tai ohittaa turvallisesti. Riskikuljettajan (jolla ei ole turvavarusteita tai ei osaa/halua acc:ta käyttää) ohittaminen on silti lähes aina turvallisempaa. Koska takana tulijoista lähtee aina joku ohittamaan letkaa ja aiheuttaa sen vaaratilanteen.

Nastoista luovutaan kyllä lähivuosina - terveyshaitat ja järjetön teiden tuhoaminen ovat kiistattomasti todistettuja.

BMF

#1938
Lainaus käyttäjältä: cipher - 18.01.18 - klo:10:48
Tuosta ohittamisesta, on tilanteita, joissa riski jäädä "vajaakuntoisen seilaajan" perään on suurempi kuin ohittaa letka ja jatkaa turvallisemmin matkaa.

Olen eri mieltä. Katsotko perävaloista onko edessä menevä auto vajaakuntoinen? "Vajaakuntoisia seilaajia" ei suomen teillä pahemmin ole kun jonkinnäköinen katsastus on olemassa ja nämä peräänajothan vältetään possujonossa riittävällä turvavälillä. Jos edessä joku oikeasti seilaa niin silloinko on oikeasti mielestäsi viisainta lähtä ohittamaan? ;D


Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

-karppa-

Yksi oleellinen syy myös olla jäämättä jonkun taakse näin pimeän aikaan on myös se, että omasta autosta löytyy kunnon pitkätvalot jotka päällä mielellään ajan matkaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.01.18 - klo:12:07
Yksi oleellinen syy myös olla jäämättä jonkun taakse näin pimeän aikaan on myös se, että omasta autosta löytyy kunnon pitkätvalot jotka päällä mielellään ajan matkaa.

Kai laitat myös sumuvalot päälle jotta näet mahdollisimman hyvin?  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

BMF

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.01.18 - klo:12:07
Yksi oleellinen syy myös olla jäämättä jonkun taakse näin pimeän aikaan on myös se, että omasta autosta löytyy kunnon pitkätvalot jotka päällä mielellään ajan matkaa.

Kyllä pimeässä ohittaminen on tämän syyn vuoksi erittäin fiksua ja turvallista.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 18.01.18 - klo:13:26
Kai laitat myös sumuvalot päälle jotta näet mahdollisimman hyvin?  ::)

Ihan turha trollaus ja pääsääntöisesti Suomalaiset ei edes tiedä milloin noita sumuvaloja tulisi käyttää. Idiootit yrittävät niillä muka parantaa lähivaloja.

Lainaus käyttäjältä: BMF - 18.01.18 - klo:13:41
Kyllä pimeässä ohittaminen on tämän syyn vuoksi erittäin fiksua ja turvallista.

Ohitatko sinä vain valoisan aikaan ja kun auringon asento on sopiva? Väitän että mun autossa on paremmat valot, kuin 90% tämän päivän autoista (pois lukien raskaskalusto).

Toinen vastakysymys: ajatko mielummin hyvät pitkät valot päällä vai persekärpäsenä huonot valot omaavan perässä?

Minä voin tämän jälkeen kertoa kumpi on turvallisempaa.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BMF

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.01.18 - klo:15:08
Ohitatko sinä vain valoisan aikaan ja kun auringon asento on sopiva? Väitän että mun autossa on paremmat valot, kuin 90% tämän päivän autoista (pois lukien raskaskalusto).

Toinen vastakysymys: ajatko mielummin hyvät pitkät valot päällä vai persekärpäsenä huonot valot omaavan perässä?

Minä voin tämän jälkeen kertoa kumpi on turvallisempaa.

Possujunassa en varmasti lähde ohittamaan parempien valojen vuoksi. Mikäli edellä ajava ajaa rajoituksen mukaan niin Acc-vakkariin vaan riittävä turvaväli ja elämä hymyilee.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: BMF - 18.01.18 - klo:15:32
Possujunassa en varmasti lähde ohittamaan parempien valojen vuoksi. Mikäli edellä ajava ajaa rajoituksen mukaan niin Acc-vakkariin vaan riittävä turvaväli ja elämä hymyilee.

Hienosti kierrelty. Ainoa ettei se sun acc toimi siinä possujunan lumipölyssä ja toiseksi se possujuna ei aja nopeusrajoituksen mukaan. Kolmanneksi mä haluan sen elämän hymyilemisen nähdä, kun tulen siihen sun eteen possujunassa ja acc rupeaa jarruttelemaan. Tämä on sitä oikeaa arkea motarien ulkopuolella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BMF

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.01.18 - klo:17:21
Hienosti kierrelty. Ainoa ettei se sun acc toimi siinä possujunan lumipölyssä ja toiseksi se possujuna ei aja nopeusrajoituksen mukaan. Kolmanneksi mä haluan sen elämän hymyilemisen nähdä, kun tulen siihen sun eteen possujunassa ja acc rupeaa jarruttelemaan. Tämä on sitä oikeaa arkea motarien ulkopuolella.

Siis lumipöllyssä pimeällä pitää päästä ohi koska itsellä on tehokkaammat valot, vaikka edellä ajava ajaa rajoituksen mukaista vauhtia. Onko tilannetta milloin sinä et ohita?  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

-karppa-

#1946
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.01.18 - klo:19:17
Ohitan jonon useimmiten siksi, ettei se kykene ajamaan turvallisesti tasaista nopeutta.

Useimmiten jonon syy ei ole etummaisessa autossa, vaan toisena ajavana, joka ei uskalla ohittaa. Sitten körötellään alinopeutta 10m turvavälillä ja nopeus vaihtelee mäkien mukaan.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.01.18 - klo:12:07
Yksi oleellinen syy myös olla jäämättä jonkun taakse näin pimeän aikaan on myös se, että omasta autosta löytyy kunnon pitkätvalot jotka päällä mielellään ajan matkaa.

Lainaus käyttäjältä: BMF - 18.01.18 - klo:17:45
Siis lumipöllyssä pimeällä pitää päästä ohi koska itsellä on tehokkaammat valot, vaikka edellä ajava ajaa rajoituksen mukaista vauhtia. Onko tilannetta milloin sinä et ohita?  ;D

Trollaa vain. Valitettavasti pitkällä matkalla HARVOIN ajetaan rajoitusten mukaista vauhtia vaikka kelissä ei olisi mitään vikaa. Mutta tarkoitushan sinulla on trollata. Muuten ohittaminen on kireytetty tuossa ylhäällä kahteen eri viestiin!


Lainaus käyttäjältä: BMF - 18.01.18 - klo:08:48
Karppa "säästää aikaa" vaihtamalla renkaita kelin mukaan ja sitten pystyy ajamaan "turvallisemmin" ylinopeutta ja ohitella possujonoja ja voittaa useita sekunteja matkoillaan.  :)

Jokainen ohitus on riski ja Karppa itsekin mainitsit nämä perskärpäset, jotka suurentavat tätä ohitusriskiä ,koska ajetaan liian pienillä turvaväleillä, mutta silti pitää päästä ohi...eikö vain? Koska nastat ja vauhdin tunne kun saa ajaa 80km/h alueella 90km/h.

Siksi näitä sekopää ohittelijoita on tiellä, koska pitää päästä ajamaan "ensimmäisenä", jota ei koskaan tapahdu (paitsi Lapissa). Nämä Karppa-henkiset on juuri se älymystö joiden vuoksi joka ikinen Kotka-Posio ajoreissu kohtaan 1-5 kpl hengenvaarallisia ohitustilanteita, joidenkin muiden toimesta. Kun pitää päästä ohi ja väliin pitää aina se oma pirssi saada tungettua.

Ymmärrän ohitukset silloin kun possujonoa ei ole ja edessä ajava oikeasti ajaa alinopeutta, mutta siinä 10-100 auton possujonossa on turhuutta lähtä ohittelemaan ja kuvittelemaan ainakaan säästävänsä aikaa. Kyllä se pumppaaminen jonossa on turvallisempaa ja vaivattomampaa kuin pumppaaminen ohittelemalla.

0 ylinopeussakkoa ja kilometrejä yli miljoona takana. Joten kertoo hyvinkin sen, että mä en aja 80km/h rajoituksella sitä 90km/h, vaikka kuinka yrittäisit keksiä ja värittää tarinaa. Saati että tekisi hazardiohituksia ja vaarantaisin liikennettä!

Päin vastoin näitä vuoronumero-ohittajia näkyy paljon jotka kirivät turvaväliä kiinni ettei nopeusrajoitusten mukaan ajava mahtuisi turvallisesti palaamaan ohituksen jälkeen omalle kaistalle. Onneksi tämän vuoksi autossa on sen verran paljon jerkkua, että pystyy aina painamaa sukkaa syyläriin ja mennä seuraavaan väliin. 

Toki olen sitä mieltä, että alinopeuden saisi kriminalisoida. Samoin kuin kitkarenkaiden käytön saisi kieltää joulu-helmikuu välisenä aikana Keski-Suomi Lappi välillä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

roiala

Mielenkiintoisia argumentteja suuntaan ja toiseen :)

Nyt on perusteltu että se 10% tai jotain liikennevirrasta eri nopeudella ajava aiheuttaa vaaratilanteita -> alinopeuden ajajille pitäisi laittaa sakot!?

Joo, mutta kuka se on se 10% eri nopeutta ajava jos siellä menee se 10 auton possujuna 75km/h ja tulee yksi joka ohittaa ne kaikki, jokaisesta ohituksesta palatessa varastaa turvavälin ja aiheuttaa humpaamisen loppujonoon muiden joutuessa jarruttamaan jne. Eli vaaratilanteita liikennevirrasta poikkeavalla nopeudella aiheuttaa se yksi joka on jonon nokalla vai se yksi joka ajaa eri nopeutta kuin muut eli vähän ylinopeutta?

Se täytyy sanoa että tämän talven on taas ollut kitkat alla ja ovat 18" matalaprofiilikumit, joko on ollut erityisen liukkaat kelit tai sitten nuo michelinit ei ole aikaisempien kitkojen tasolla pidossa (aikaisemmin ei myöskään ole ollut noin matalalia ja leveitä 225/40) mutta todella paljon on sattunut kelejä että on joutunut ajamaan merkitävästikin alle nopeusrajoitusten jotta matkan teko on tuntunut turvalliselta. Huoli ja murhe pois, lapissa mahtuu ajamaan hiljaakin ilman että aiheuttaa juurikaan otsasuonen pulistumia muille ja on helppo "päästää" ohi. Varsinkin kyllä kun muutaman kerran käynyt etelässä niin on ollut kelit sellaiset jotta ei ole mukavaa ajaminen liukkauden takia. Ehkä ne on sitten ne muutama päivä mitä vuodessa siellä on liukasta niin kaikki on sattuneet minun siellä käynteihin. ;) Varsinkin tiekarhun urissa tuntuvat luikertelevan kuin kärmes nuo misukat. Tälle talvea on tullut kilometrejä reilut 30tkm niin toivottavasti kevääseen mennessä ovat vaihtokunnossa.

BMF

#1948
Lainaus käyttäjältä: roiala - 18.01.18 - klo:17:57
Tälle talvea on tullut kilometrejä reilut 30tkm niin toivottavasti kevääseen mennessä ovat vaihtokunnossa.

Voihan ne kitkat kuluttaa vielä kesälläkin loppuun ellei sitten ole ralliverta ja haluaa ajaa optimipidolla joka kurvissa ja päästä ohittelemaan  ;D

Karpalle vielä sen verran että oletko ajatellut miksi ne "possujonokuskit" sitten ajavat jonossa?

Ehkä heillä ei ole kiire minnekkään. Ehkä jopa osaavat oikeasti pitää reilut turvavälit. Ehkä nauttivat rauhallisesta menosta. Ehkä joillain toimii se ACC lumipyryssäkin (aina ei välttämättä ole lumipyry).

On toki muitakin syitä ajaa hitaampaa. Joku on saanut vasta ajokortin ja vähän pelottaa hurjastella. Vanhuksilla on vähän refleksit hidastuneet ja ymmärtävät että ei kannata "hurjastella". Jollakin on jostakin syystä se auto pasketta ja ajaa pahamaineisilla kitkarenkailla niin ei uskalla ajaa. Jollain on naapurilta lainattuja vaippaihmisiä takapenkki täynnä ja ei vaan uskalla ottaa mitään ylimääräisiä riskejä. Tai voi olla pimeää ja lumipyry. Esim nämä voi olla yksi lukuisista syistä miksi possujonoja tulee.

Olipa miten oli niin jos on lumipyry niin en itse ohittele. Jos on pimeää niin minua ei pelota ajaa riittävällä turvavälillä toisen auton perässä, mikäli ajonopeus on rajoituksen mukainen. En myöskään missään nimessä lähde possujonoa ohittamaan saati sitten että pitäisin tätä toimenpidettä turvallisempana muulle liikenteelle ja itselleni ja millään tavalla järkevämpänä asiana niin taloudellisesti kuin ajallisestikaan.

Voihan se olla että jos sitä maantietä töikseen ajaa niin possujonoihin turtuu. Onnekseni itellä on suurin osa motaria työmatkalla, joten possujonoilua ei tarvitse aivan jatkuvasti harrastaa. Sen kerran kun niitä possujonoja tulee niin aivan hyvin olen perille kerennyt nätisti jonossa ajamalla.

Röhkien ja trollaten rullaillaan...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

roiala

Ei ole ralliverta (mieluummin se vanha ja hidas :) ) mutta onhan ne sen verran huonot märällä asfaltilla, jopa huonommat kuin nastakumit, nuo kitkat että mieluummin ajaa kesärenkailla.

Pitää hankkia jostain 16" vanteet ja järkevän (omasta mielestä omaan käyttöön!!!) kokoiset kumit sekä kesäksi että talveksi. Tuli tuon auton mukana tuollaiset joita ei olisi halunnut.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy