Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

TAG

Ilmeisesti renkaat on jo pistetty sivuun tästä keskustelusta  8)

Totean vaan tähän väliin, että Pk-seudulla alla olevat Michelinin CrossClimatet ovat parhaat talvirenkaat mitä ikinä ollut alla. Kitkoihin siirryin 1997 ja nämä ovat parempi kokonaisuus. Täyttä luxusta kun voi ajaa 95% ajasta kesärenkaiden ominaisuuksilla ilman mitään talvirenkaan lamellimaisen rakenteen tuomia pidon heikkouksia ja velttouksia. Ja ne huonot kelit mitä vastaan on tullut, niin eivät olleet pieninkään ongelma. Kesärengasmainen tuntuma auttaa myös pidon tuntemiseen paremmin kuin kitkoilla. Tammikuu puolessa välissä ja nelivedolla ESP valo on vielä kokematta tältä talvelta. (Ihan alkutalven lumimyräkän olin vielä Suomesta pois)

Olen muuten pistänyt merkille, että nämä kuivat ja lämpimät kelit yhdistettynä nastarengasintoon ovat pistäneet pk-seudulla sisääntuloteiden pinnoitteet jo vuodessa paskaksi nastoilla raapimalla. Aivan järjetön määrä verorahoja on pistetty pölynä taivaalle. Mitä jos tekisit uudenvuoden lupauksen ja et hommaa enää ikinä nastarenkaita, jos ajoprofiilisi sitä yhtään sallii. Ja niitä pk-seudulla on taatusti 70% autoilijoista.

TAG

Lainaus käyttäjältä: TAG - 15.01.18 - klo:23:55
Olen muuten pistänyt merkille, että nämä kuivat ja lämpimät kelit yhdistettynä nastarengasintoon ovat pistäneet pk-seudulla sisääntuloteiden pinnoitteet jo vuodessa paskaksi nastoilla raapimalla.

Tarkennettakoon, että kuivilla lämpimillä keleillä yritin tarkoittaa lumivapaata en vesisateetonta kelilä. Sitä sadekeliä on kyllä piisannut ihan kivasti ;)

HAL9000

Komppaan TAG:ia noissa ylläolevissa täysin.

Jos nyt vielä kuitenkin yksi kommentti tuohon nopeuden ylläpitokeskusteluun...

Olen myös huomannut hauskan yksityiskohdan tuolla 3-tiellä ajellessani. Noilla pätkillä joissa tie on muutettu ohituskaistatieksi, on myös nopeusrajoitus nostettu 100km/h:iin. Tuossa porhalletaan varsin yleisesti yli satasta ohituskaistaosuudelle. Kun oma ohituskaista päättyy ja vastaantulevan liikenteen ohituskaista alkaa, mutta tie jatkuu ohituskaistatienä, jatkuu myös tuo satasen nopeusrajoitus. Mutta ei vauhti. Tuo oma väylä kun kapenee 1-kaistaan, putoaa vauhti tuonne 80-kympin tietämille.
Eivätkö ihmiset seuraa liikennemerkkejä, alkaako kapeampi väylä pelottamaan, vai mistä tässä on kyse?
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

seaboss

Ja aivan samallalailla raha muutetaan asfalttipölyksi ja hengitettäväksi Oulua myöten...eipä ole järjen häivää ja päättäjät vaan pyörittelee peukaloitaan. Toiset hajottaa teitä ja toiset ajaa kelien mukaan. Nastat täyskieltoon ja äkkiä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 16.01.18 - klo:09:06
Ja aivan samallalailla raha muutetaan asfalttipölyksi ja hengitettäväksi Oulua myöten...eipä ole järjen häivää ja päättäjät vaan pyörittelee peukaloitaan. Toiset hajottaa teitä ja toiset ajaa kelien mukaan. Nastat täyskieltoon ja äkkiä.

20% vähemmistöllä on hyvä yrittää tällaisella trollata.

Hyvin pitää nastat!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pekeke

^Ei ole trollausta, 40 vuoden jälkeen nastoista kitkoihin vaihtaneena olen samaa mieltä, nastat kannattaisi kieltää ainakin Etelä-Suomessa, ajotyyli sopeutuisi nopeasti uuteen tilanteeseen.

seaboss

Toi karppa olis kiva tavata jossain huoltoasemalla,niin katsottas onko trollausta. Onko miehessä vai välineissä vika kun pitää olla nastat, jospa siirtyisit speedway piikkipyöriin että reppana pysyt tiellä.

tet

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 16.01.18 - klo:09:06
Ja aivan samallalailla raha muutetaan asfalttipölyksi ja hengitettäväksi Oulua myöten...eipä ole järjen häivää ja päättäjät vaan pyörittelee peukaloitaan. Toiset hajottaa teitä ja toiset ajaa kelien mukaan. Nastat täyskieltoon ja äkkiä.

Muutaman kuukauden kitkakokemuksella olen valmis allekirjoittamaan sen, että suurin osa pärjäisi kitkoilla aivan hyvin. Täyskielto on kuitenkin toiveena paitsi epärealistinen, myös ei niin kovin hyvä. Muistetaan nyt se seikka kuitenkin, että nastat karhentavat jäätä meille kitkakuskeille, joten niistä on myös meille hyötyä. Täyskiellon sijaan reilusti keppiä ja porkkanaa, kyllä se siitä...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Minulla on nyt 20. talvi kitkoilla. Olin aikanaan hyvin skeptinen kitkojen suhteen, mutta ne piti hankkia keski-Euroopan reissua varten. Ajotyyli mukautui nopeasti kitkoihin. Tulee ajettua rauhallisemmin ja luettua keliä jatkuvasti. Yhtään kusista hups-tilannetta ei ole kohdalleni osunut. Kitkoilla on pärjännyt hyvin. Ajan päivittäin kunnostamattomia pikkuteitä. Viikko sitten ne olivat vielä peilijäässä ja vetiset. Kaikkein vaativin keli, johon olen törmännyt. Selviää hyvin, kun ajaa hieman hiljempaa. En ole vielä törmännyt sellaiseen keliin, joka vaatisi nastat.

Nastojen käyttö ei vähene, koska ihmisillä on ennakkoluuloja kitkojen suhteen. Siksi valtiovallan pitäisi antaa joko keppiä nastojen tai porkkanaa kitkojen käytöstä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.01.18 - klo:10:43
Muutaman kuukauden kitkakokemuksella olen valmis allekirjoittamaan sen, että suurin osa pärjäisi kitkoilla aivan hyvin. Täyskielto on kuitenkin toiveena paitsi epärealistinen, myös ei niin kovin hyvä. Muistetaan nyt se seikka kuitenkin, että nastat karhentavat jäätä meille kitkakuskeille, joten niistä on myös meille hyötyä. Täyskiellon sijaan reilusti keppiä ja porkkanaa, kyllä se siitä...

Samaa mieltä että keppiä voisi antaa nastarenkaille jollain haittamaksulla tai vastaavalla. PK-seudulla ainakin pärjää kitkoilla ihan oikeasti, varmaan 2-3 päivää vuodessa kun nastarenkaista on todellista hyötyä ja myös kyseisinä päivinä kitkarenkailla pärjää erittäin hyvin.

Itseä harmittaa kun auton vaihdon myötä kotterossa on mukana tulleet ok-kuntoiset nastarenkaat eikä nuukuus anna periksi että vaihtaisi uudet kitkat alle ennen kuin vanhat ajettu loppuun. Vai haluisiko -karppa- ostaa käytetyt nastarenkaat?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Valitettavasti kaikki ei asu stadissa ja elämää on kehä 3:n ulkopuolellakin. Se ettei stadissa ole lunta, niin 300km pohjoisemmassa keski-suomessa sitä riittää.

Jotenkin alkaa tuntua, että nämä persekärpäset, possujunan muodostajat ja ohituskaistakyttääjät ajaa nimen omaan kitkoilla ja sitten huutelevat autofoorumeilla, että nastat pitäisi kieltää  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pekeke

^Joo mäkin aina kyttään kitkoilla motarin ohituskaistalla että ne nysvärit häipyisi johonkin siitä edestä, nastoilla tai ilman, tämä ei muuten ole kovin hedelmällinen keskustelunlaji.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.01.18 - klo:11:40
Valitettavasti kaikki ei asu stadissa ja elämää on kehä 3:n ulkopuolellakin. Se ettei stadissa ole lunta, niin 300km pohjoisemmassa keski-suomessa sitä riittää.

Minä asun reilusti kehä III:n ulkopuolella. Ajan päivittäin lumipolanteista pikkutietä, joka aika ajoin jäätyy luistinradaksi. En kaipaa nastoja.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 16.01.18 - klo:10:35
Toi karppa olis kiva tavata jossain huoltoasemalla,niin katsottas onko trollausta. Onko miehessä vai välineissä vika kun pitää olla nastat, jospa siirtyisit speedway piikkipyöriin että reppana pysyt tiellä.
Mun mielestä vastaus on selvä, kun renkaisiin ynnää kyvyttömyyden ohittaa normaalilla nykyautolla, kaikki tarinat häiriökäyttäytyjistä ja peräänajotilanteen syyllisyysnäkemyksen.

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.01.18 - klo:11:40
Valitettavasti kaikki ei asu stadissa ja elämää on kehä 3:n ulkopuolellakin. Se ettei stadissa ole lunta, niin 300km pohjoisemmassa keski-suomessa sitä riittää.

Jotenkin alkaa tuntua, että nämä persekärpäset, possujunan muodostajat ja ohituskaistakyttääjät ajaa nimen omaan kitkoilla ja sitten huutelevat autofoorumeilla, että nastat pitäisi kieltää  ;)

En tunnustaudu asiassa huutelijaksi, kun ei vielä edes kovin paljoa kokemusta kitkoista ole. Mutta jo tämän muutaman kuukauden aikana olen huomioinut, että olen itse ohittanut muita autoja vähintään yhtä useasti kuin minut on ohitettu, todennäköisesti useammin. Ã,,kkinäinen voisi tästä vetää sen johtopäätöksen, että kitkoilla ei tarvitse olla tien tukkeena. Toki en osaa sanoa, onko kaikissa ohittamissani autoissa ollut kitkarenkaat myös, vai onko ollut nastakuskeja joukossa. Jotenkin mieli tekisi veikata, että nimenomaan on ollut kyse lätsäpäisistä papparaisista, jotka eivät koskaan ole kitkoja kokeilleet eivätkä kokeile. Eivätkä myöskään uskalla ajaa rajoituksen mukaan niillä nastoillaan, oli keli mikä hyvänsä.

Muuten tuosta määritelmästäsi, en ihan ymmärrä miten "perskärpäset" voisivat olla kitkakuskeja, jos kitkoilla ei mielestäsi pärjää kehä 3:n ulkopuolella. Eikös ne perskärpäset jää jälkeen, kun eivät pääse nastakuskin vauhtia? ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

seaboss

Täältä rannikoilta 600km matkaa kehä3:lle. Normityö reissu, kaikki tieluokat tulee tulee koluttua, 8-tiestä nelinumeroisiin, metsäautoteillä nyt paras pito. En kaipaa nastoja, kummassakaan autossa.

Rauta7

#1876
Kokonaisuuden kannalta tällaisessa maassa kuin Suomi tarvitaan sekä nasta-, että kitkarenkaita.
Tosin tällaisella ylenmääräisellä suolauksella ei tarvita ke-kitkoja parempaa pitoa renkaan puolelta.

Kun yksisilmäisesti syytetään nastarenkaita teiden tuhoajiksi, niin unohdetaan pääsyyllinen, eli suolaus, joka pitää huolen teiden märkänä pysymisestä seitsemää pakkasastetta lämpimämmissä olosuhteissa, joita eteläisessä Suomessa tänäkin talvena ovat olleet kaikki vuorokaudet. Märkä tie rapautuu ja pehmenee - tämän tienpinnan tuhoaa sitten tien käyttö - oli alla mitkä renkaat tahansa.  ::)

Turha on alkaa ylenmääräiseksi keppi- tai porkkana-apostoliksi - jollei suolausta järkeistetä. Tällä järkeistämisellä ( = rajoittamisella / lopettamisella ) olisi muitakin seurauksia kuin että tiet pysyisivät paremmassa kunnossa - niin pysyisivät autotkin - ja ympäristö ( ! ).
Golfkärry Mk 7.5

BMF

#1877
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 16.01.18 - klo:12:50
Kokonaisuuden kannalta tällaisessa maassa kuin Suomi tarvitaan sekä nasta-, että kitkarenkaita.
Tosin tällaisella ylenmääräisellä suolauksella ei tarvita ke-kitkoja parempaa pitoa renkaan puolelta.

Kun yksisilmäisesti syytetään nastarenkaita teiden tuhoajiksi, niin unohdetaan pääsyyllinen, eli suolaus, joka pitää huolen teiden märkänä pysymisestä alle 7 pakkasasteen lämpötiloissa, joita eteläisessä Suomessa tänäkin talvena olleet olleet kaikki vuorokaudet. Märkä tie rapautuu ja pehmenee - tämän tienpinnan tuhoaa sitten tien käyttö - oli alla mitkä renkaat tahansa.  ::)

Turha on alkaa ylenmääräiseksi keppi- tai porkkana-apostoliksi - jollei suolausta järkeistetä. Tällä järkeistämisellä ( = rajoittamisella / lopettamisella ) olisi muitakin seurauksia kuin että tiet pysyisivät paremmassa kunnossa - niin pysyisivät autotkin - ja ympäristö ( ! ).

Tiet ovat huonoja koska mm. asfalttiseoksen laatu (kulutuskestävyys) heikentynyt viime vuosikymmeniltä, lisääntynyt suolaus, lisääntyneet lauhat kelit (tiet märkänä jatkuvasti varsinkin etelässä), nastojen / kitkojen pitojen paraneminen, massiivisemmat ajoneuvot (ei enää alle tonnin ladoja). Pääasiallinen syy on kuitenkin raha jota valtiolla ei ole, joten teitä ei päällystetä uudelleen enää tarpeeksi tiheään vaan käytetään purkkapaikkoja ja motarit muuttuu soratieksi parissa vuodessa.

Nyt on sitten tämä vuosi ajettu rutikuivalla asfaltilla taas Kymenlaaksossa. Katotaan millon alkaa lunta tulemaan vai tuleeko vetenä. Onhan täällä Suomessa kontrastia jos täällä näkyy nurmikko ja Oulussa on ennätyksellinen lumimäärä tässä vaiheessa vuotta (viimeksi joskus 10 vuotta sitten vastaava määrä). Ottaen vielä huomioon että Oulukaan ei ole vielä kovin pohjoisessa.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Rinkulakeula

Steissiltä vajaat 500 km pohjoiseen pärjää mainiosti kitkoilla, on pärjännyt jo 24 vuotta.

Itse vierastan ajatusta, että valtiovalta antaisi keppiä kansalaisille - koskipa asia sitten nastarenkaita, tai jotain muuta, mitä voidaan esimerkiksi verotuksen kautta kiristää. Mielestäni porkkanan heittäminen, jos autoilija siirtyy nastarenkaista kitkarenkaisiin olisi parempi tapa.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

mattinen

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 16.01.18 - klo:08:48
Kun oma ohituskaista päättyy ja vastaantulevan liikenteen ohituskaista alkaa, mutta tie jatkuu ohituskaistatienä, jatkuu myös tuo satasen nopeusrajoitus. Mutta ei vauhti. Tuo oma väylä kun kapenee 1-kaistaan, putoaa vauhti tuonne 80-kympin tietämille. Eivätkö ihmiset seuraa liikennemerkkejä, alkaako kapeampi väylä pelottamaan, vai mistä tässä on kyse?

Kuvattu ilmiö on hyvin yleinen nelostiellä esimerkiksi Heinolan ja Hartolan välillä. Epäilen, että kyse ei ole liikennemerkkien havainnoinnista, vaan pikemminkin jostain psykologisesta ilmiöstä liittyen juuri tuohon ajoradan leveyteen. Saattaa olla, että täällä harvaanasutussa Suomessa ihmiset haluava liikenteessä(kin) suurempia tilamarginaaleja kuin väestörikkaimmissa maissa. Helsingissäkin näkee tästä usein viitteitä. Aina silloin näkee, kuinka esim. jäteauton taakse on kerääntynyt autojono. Kun paikan ohi sitten kävelee, huomaa, että tilaa ohittamiseen olisi ihan mukavasti. Toinen esimerkki. Jotkut autoilijat pysäköivät leveälläkin väylällä siten, että auto on osaksi jalkakäytävällä. Siis paikoissa, joissa ohi mahtuisi ajamaan vaikka Panzer VI:lla. Tämä kaikki viittaa siihen, että monet suomalaiset tarvitsevat paljon tilaa autonsa ympärille tunteakseen olonsa varmaksi. Kun ohituskaista päättyy, alkaa "kapea" väylä ahdistamaan. Ympärillä ei ole tarpeeksi tyhjää tilaa, nopeus alkaa laskea.

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 16.01.18 - klo:10:55
Nastojen käyttö ei vähene, koska ihmisillä on ennakkoluuloja kitkojen suhteen. Siksi valtiovallan pitäisi antaa joko keppiä nastojen tai porkkanaa kitkojen käytöstä.

Tässä ollaan asian ytimessä. Miksi Suomessa käytetään niin paljon nastarenkaita, vaikka niiden haittavaikutukset ovat merkittävät ja kiistattomat? Onko kyse siitä, että autoilijat punnitsevat erilaisia vaihtoehtoja, ja päätyvät sitten johtopäätöksen, jonka mukaan esimerkiksi Helsingin talvessa ei ilman nastoja pärjää? Väitän, että kyse ei ole tästä. Kyse on enemmänkin tavasta ja tottumuksesta. Autoilusta ja autoista kiinnostuneet saattavat kyllä pohtia rengasvaihtoehtoja ja kokeilla erilaisia rengastyyppejä. Tavallinen "autokansa" ei tällaisilla asioilla kuitenkaan päätään vaivaa. Heille nastarengas on yhtä kuin talvirengas. Säästä ja olosuhteista riippumatta.

Moni varmasti puoltaa periaatetta, jonka mukaan "jokainen itse päättäköön, millaisia renkailla ajaa". Hyvä, mutta olennaista olisikin juuri se, että ennen päätöstä asiaa pohdittaisiin. Esimerkiksi: "Kuinka usein minä ajan teillä, joilla on jääpinta?" Tai: "Kuinka usein minä kohtaan kelivaihteluja, joissa nastarenkaat (väitetysti) ovat parhaimmillaan?" Tai: "Aiheutuuko kelin vaihtelusta sellaisia muutoksia ajo-olosuhteisiin, että minä en niistä ilman nastarenkaita selviä?" Tai: "Voisiko kelin vaihtelusta selvitä jollain muulla tavalla? Esimerkiksi ajotapaa hetkellisesti tarkistamalla?"

Ongelmana on se, että rengasvalintojen pohdintaan ei tule mistään herätettä, jolloin "näillä mennään" vuodesta toiseen olivatpa olosuhteet mitkä hyvänsä. Kultaisella 1980-luvulla telkkarissa oli tietoiskuja ajankohtaisista asioista. Jos niitä edelleen olisi, voisi yksi teemoista olla "Tarvitsenko minä nastarenkaita?"

Ruotsissa ja Norjassa näitä herätteitä on käytetty. Oslossa ja Tukholmassa nastarenkaiden käytölle on säädetty erilaisia maksuja, ja muutamalla Tukholman kadulla nastojen käyttö on kielletty. Nastarenkaiden käytön rajoittamisesta mm. Oslossa ja Tukholmassa voi lukea NASTA-tutkimusohjelman 2011â€"2013 loppuraportista. Sen liitteessä nro 1 käsitellään Norjan ja Ruotsin suurimpien kaupunkien nastarengasrajoituksia. Siinä todetaan mm. seuraavaa:

Norjan ohella myös Ruotsissa yleinen talvirengaspolitiikka ja siihen liittyvä julkinen keskusteluilmapiiri on selvästi Suomea ympäristölähtöisempi. Kukaan ei Norjassa tai Ruotsissa tunnu väittävän, että kitkarenkaat olisivat liukkaan jään pito-ominaisuuksiltaan nastarenkaiden veroisia. Ruotsin liikennevirasto kuitenkin suosittelee kitkarenkaiden käyttöä kaikissa ajonvakausjärjestelmällä varustetuissa autoissa. Käytännössä tämä rajaa pois vain kaikkein vanhimmat autot, joiden ajosuoritevaikutus on muutenkin koko liikenteen osalta hyvin pieni. Ruotsissa ja varsinkin Norjassa nastarenkaiden ympäristövaikutusten yksinkertaisesti tunnustetaan ylittävän niiden ääriolojen pito-ominaisuuksien merkittävyyden.

On myös syytä tähdentää, että esimerkiksi Tukholmassa ei ole nastojen täyskieltoa. Nastarenkaiden käyttö on kielletty kolmella katuosuudella. Mutta, mikä mainiointa, nastarenkaiden osuus Tukholman liikenteessä on pienentynyt myös yleisesti, vaikka kiellot koskevat vain kolmea katuosuutta. Mitä ilmeisimmin on käynyt juuri niin, että varsin rajoitettukin kielto on saanut autoilijat yleisemmin pohtimaan rengasvalintojaan. Lainaus edellä mainitusta raportista:

Esimerkiksi Tukholman Hornsgatania koskevan nastankäyttökiellon vaikutuksena nastarenkaiden osuudet ovat voimakkaasti pudonneet. Vuoteen 2009 asti nastarenkaiden osuus Tukholman sisääntuloteillä oli hieman yli 70 %. Vuodenvaihteessa 2009 â€" 2010 osuus oli laskenut noin 65 %:iin. Hornsgatanilla nastarenkaita oli noin 40 %, kun muilla lähellä sijaitsevilla vertailukaduilla osuus oli noin 50 %. Nastattomien talvirenkaiden osuus kasvoi kaupunkialueella 27 â€" 37 %:iin. Liikenneonnettomuuksissa ei havaittu lisäystä kiellon jälkeisenä aikana. PM10-päivittäisarvoylityksiä on kuitenkin ollut vähemmän kuin ennen nastarengaskieltoa.

On tietysti selvää, että ympäristö- ja terveysnäkökulmat eivät kaikkia autoilijoita kiinnosta. Kukas sitä nyt "viherpiipertämään". Nastarenkaiden käytöstä aiheutuu kuitenkin terveyshaittojen lisäksi myös muita ongelmia. Ne ensinnäkin kasvattavat tienpidon kustannuksia. Ensimmäiset autoilijat ryhtyvät Helsingissä käyttämään nastarenkaita jo lokakuun lopulla, ja nastakausi on pitkä. Nastojen rapina kaupungin kaduilla on niin yleistä vielä huhtikuussakin, etteivät laskettelumatkat Lappiin riitä sitä selittämään. Kun kadut sitten ovat suuren osan ajasta paljaita, ja usein vielä märkiäkin, on seuraus selvä: nasta jyrsivät paljaan asfaltin nopeasti uusittavaan kuntoon. Eikä tässä vielä kaikki. Jotta asfaltti kestäisi nastojen jauhannan, täytyy asfalttiaineksen olla jo uutena karkeaa. Tämä yhdistettynä nastojen karhentavaan vaikutukseen aiheuttaa sen, että laadukkaidenkin autojen rengasmelu on Suomessa korkea. Ja rengasmelu on tämänkin foorumin eräs kesto puheen- ja valituksenaihe.

seaboss

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 16.01.18 - klo:12:50
Kokonaisuuden kannalta tällaisessa maassa kuin Suomi tarvitaan sekä nasta-, että kitkarenkaita.
Tosin tällaisella ylenmääräisellä suolauksella ei tarvita ke-kitkoja parempaa pitoa renkaan puolelta.

Kun yksisilmäisesti syytetään nastarenkaita teiden tuhoajiksi, niin unohdetaan pääsyyllinen, eli suolaus, joka pitää huolen teiden märkänä pysymisestä seitsemää pakkasastetta lämpimämmissä olosuhteissa, joita eteläisessä Suomessa tänäkin talvena ovat olleet kaikki vuorokaudet. Märkä tie rapautuu ja pehmenee - tämän tienpinnan tuhoaa sitten tien käyttö - oli alla mitkä renkaat tahansa.  ::)

Turha on alkaa ylenmääräiseksi keppi- tai porkkana-apostoliksi - jollei suolausta järkeistetä. Tällä järkeistämisellä ( = rajoittamisella / lopettamisella ) olisi muitakin seurauksia kuin että tiet pysyisivät paremmassa kunnossa - niin pysyisivät autotkin - ja ympäristö ( ! ).

Ei tarvita nastoja. Suolaus ei ole pääsyy, nastat ovat, suola kiihdyttää kulumista toki paljon. Jos tuo asia epäilyttää jotakuta, niin menee saksaan katsoon tätä komboa. Suolausta pitää järkeistää ja vähentää paljon nykyisestä. Saksalaiset eivät anna tuhota teitä nastoilla, mutta suolaa käytetään reilusti, nopeudet on eri luokkaa ja tietkin. Silti en ole suolauksen kannattaja ollenkaan suomessa. Suolauksen voi lopettaa syksyllä ja keväällä lämpinä jaksona, mutta kukaan ei vaihda nastoja pois vaikkapa 2 vkon jaksoksi.

V60

Lainaus käyttäjältä: TAG - 15.01.18 - klo:23:55
Ilmeisesti renkaat on jo pistetty sivuun tästä keskustelusta  8)

Totean vaan tähän väliin, että Pk-seudulla alla olevat Michelinin CrossClimatet ovat parhaat talvirenkaat mitä ikinä ollut alla. Kitkoihin siirryin 1997 ja nämä ovat parempi kokonaisuus. Täyttä luxusta kun voi ajaa 95% ajasta kesärenkaiden ominaisuuksilla ilman mitään talvirenkaan lamellimaisen rakenteen tuomia pidon heikkouksia ja velttouksia. Ja ne huonot kelit mitä vastaan on tullut, niin eivät olleet pieninkään ongelma. Kesärengasmainen tuntuma auttaa myös pidon tuntemiseen paremmin kuin kitkoilla. Tammikuu puolessa välissä ja nelivedolla ESP valo on vielä kokematta tältä talvelta. (Ihan alkutalven lumimyräkän olin vielä Suomesta pois)

Olen muuten pistänyt merkille, että nämä kuivat ja lämpimät kelit yhdistettynä nastarengasintoon ovat pistäneet pk-seudulla sisääntuloteiden pinnoitteet jo vuodessa paskaksi nastoilla raapimalla. Aivan järjetön määrä verorahoja on pistetty pölynä taivaalle. Mitä jos tekisit uudenvuoden lupauksen ja et hommaa enää ikinä nastarenkaita, jos ajoprofiilisi sitä yhtään sallii. Ja niitä pk-seudulla on taatusti 70% autoilijoista.
Kerro sitten miten renkaat toimii tämän viikon keleissä kun pk-seudullekin tulee lunta ja tiet arvatenkin kiillottuu kun on pakkasta. Itselle tulossa CrossClimatet maaliskuussa. Pirkanmaalla tuskin ajelen niillä ympäri vuoden.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

vasara

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 16.01.18 - klo:14:15
Ei tarvita nastoja. Suolaus ei ole pääsyy, nastat ovat, suola kiihdyttää kulumista toki paljon. Jos tuo asia epäilyttää jotakuta, niin menee saksaan katsoon tätä komboa. Suolausta pitää järkeistää ja vähentää paljon nykyisestä. Saksalaiset eivät anna tuhota teitä nastoilla, mutta suolaa käytetään reilusti, nopeudet on eri luokkaa ja tietkin. Silti en ole suolauksen kannattaja ollenkaan suomessa. Suolauksen voi lopettaa syksyllä ja keväällä lämpinä jaksona, mutta kukaan ei vaihda nastoja pois vaikkapa 2 vkon jaksoksi.
Tämä Saksa vertailu aina putkahtaa esiin :)
Saksassa (etelän vuoristoa lukuunottamata) sataa räntää parina päivänä vuodessa, eli talvisia teitä ei pahemmin ole, mutta sehän on sivuseikka tässä keskustelussa.
Lisäksi niinä päivinä, kun Saksassa sitä räntää sataa, niin nopeudet on autobaanallakin huomattavan pienet.. eli nopeudet on tosiaan eri luokkaa, kuin suomalaisessa talviajossa.
Saksassa teitä myös korjataan.. tietöitä on silmämääräisesti arvioiden ja Suomeen verraten paljon.. toki myös liikennemäärät on monikymmenkertaiset, joten tietyöt suhteutettuna autojen määrään on aika mahdoton arvioida.

Nastat Saksan autobaanoilla olisi hulluutta, samoin ne olisi hulluutta Ranskan teillä, Samoin Englanissa... samoin pääasiassa Suomen etelärannikolla suhailevilla.. kun tarvetta em. olosuhteissa ei ole.
Täällä Keski-Suomessa nastat on hyvät.. suolaus taas paha, koska mm. likaa autot ja talvellakin sulat tiet ovat tarpeettomia kunnollisilla talvirenkailla varustetuille henkilöautoille. Suolausta tehdään pääasiassa raskaan liikenteen tarpeita ajatellen ja siltä ei siis voitane pääteillä välttyä.

ropellihattu

Subjektiivinen statuspäivitys.

Jos nyt alla olevat contin kitkat toimivat toisen talven vielä yhtä hienosti skuudassa ku tällä hetkellä, niin ei tarvii enää nastarenkaita ostella.

Tämä siis ihmisen suusta joka on ajanut aina nastoilla. Ajot satakunta - varsinais-suomi - uusimaa.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

pekeke

^Vedän homman astetta pidemmälle, meinaan luopua suvipyöristä kokonaan, kitkoilla vuoden ympäri, yllättävän hyvät ja ennenkaikkea hiljaiset ajaa, tarpeeksi vaan painetta.

ropellihattu

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 16.01.18 - klo:15:34
^Vedän homman astetta pidemmälle, meinaan luopua suvipyöristä kokonaan, kitkoilla vuoden ympäri, yllättävän hyvät ja ennenkaikkea hiljaiset ajaa, tarpeeksi vaan painetta.

Toivottavasti tämä oli huonoa huumoria... :D
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

pekeke

^Aivan oli vakaata harkintaa, pidän kesäpyörät ensimmäisen vuoden varastossa jos tulee katumapäälle.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 16.01.18 - klo:15:34
^Vedän homman astetta pidemmälle, meinaan luopua suvipyöristä kokonaan, kitkoilla vuoden ympäri, yllättävän hyvät ja ennenkaikkea hiljaiset ajaa, tarpeeksi vaan painetta.
No, sittenpä sulla ei ole hyviä renkaita kesällä eikä enää talvellakaan (kesäajon jälkeen).

Kesärenkaiksi kitkojen kumi ja lamellit ovat liian velttoja ( ~"räkää" ). Sulavat kesäkuumalla alle ja kunnon sateen osuessa kohdalle, niin meno on tosi ongelmallista (milloin pyörät "takertuvat" veteen ja milloin mennään vesiliirrossa). Tekevät autosta, paineista riippumatta, tosi epävarman.

Talvirenkaista ei ole kesärenkaiksi ja kesärenkaista ei ole talvirenkaiksi; tästä pitävät huolen mm. em. renkaiden kumiaineksien (toiminta)lämpötilarajat.
Golfkärry Mk 7.5

jkvi

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 16.01.18 - klo:16:19
No, sittenpä sulla ei ole hyviä renkaita kesällä eikä enää talvellakaan (kesäajon jälkeen).

Kesärenkaiksi kitkojen kumi ja lamellit ovat liian velttoja ( ~"räkää" ). Sulavat kesäkuumalla alle ja kunnon sateen osuessa kohdalle, niin meno on tosi ongelmallista (milloin pyörät "takertuvat" veteen ja milloin mennään vesiliirrossa). Tekevät autosta, paineista riippumatta, tosi epävarman.

Talvirenkaista ei ole kesärenkaiksi ja kesärenkaista ei ole talvirenkaiksi; tästä pitävät huolen mm. em. renkaiden kumiaineksien (toiminta)lämpötilarajat.
Milloin nähdään kuvia kesällä alle sulaneista renkaista?

Useat autot, jopa taksit, käyttää kesällä kitkoja tai nastoista nypittyjä talvirenkaita.
CRDi & Collection

V60

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 16.01.18 - klo:18:18
Milloin nähdään kuvia kesällä alle sulaneista renkaista?

Useat autot, jopa taksit, käyttää kesällä kitkoja tai nastoista nypittyjä talvirenkaita.

No kukin tyylillään. Itselle ainakin riitti yksi kerta kun jarrutin kitkoilla tiukassa tilanteessa +20 asteen lämpötilassa. Aika pulkka- fiilis  verrattuna kesärenkaisiin. Ei ole sen jälkeen tarvinnut miettiä ajaako kitkoilla kesällä. Ja onhan ajotuntuma myös aivan erilainen terävyyden ja jämäkkyyden osalta.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy