Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

BMF

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 05.12.17 - klo:13:11
Siihen tottuminen varmasti ottaa oman aikansa. Oli tietöitä tai ei

Sitä aikaa se ainakin ottaa ja hermoja vielä enemmän.  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

-karppa-

Tänään oli normaali TALVIKELI jota radiossa haukuttiin vaaralliseksi. Oikea talvirengastus eli NASTARENKAAT ja kummasti nauratti motarillakin ajella ohituskaistaa rajoitetulla "pakettiautolla" ohi näistä, jotka körötteli 50-60km/h. Ilmeisesti TALVI yllätti ja samoin rengastus oli mitä on!

KE-kitka kelit parhaimmillaan vai oliko tämä se kolmas päivä vuodessa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Jultsu

Olet oikeassa, tänään taisi olla järjestyksessään kolmas päivä (omien laskujeni mukaan) kun kuluvan talvirengaskauden aikana olisi ollut "perinteinen" talvirengas parempi vaihtoehto. 3/90 päivää =  3.33% päivistä. Kuka mihinkin sitten panostaa..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Rinkulakeula

Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Raiden

800km ajetut Michelin kitkat alla ja tänään kun lunta tullut vaikka kuinka niin kulkee kuin unelma.
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

BMF

#1716
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.12.17 - klo:17:51
Tänään oli normaali TALVIKELI jota radiossa haukuttiin vaaralliseksi. Oikea talvirengastus eli NASTARENKAAT ja kummasti nauratti motarillakin ajella ohituskaistaa rajoitetulla "pakettiautolla" ohi näistä, jotka körötteli 50-60km/h. Ilmeisesti TALVI yllätti ja samoin rengastus oli mitä on!

KE-kitka kelit parhaimmillaan vai oliko tämä se kolmas päivä vuodessa?

Ei tainnut hirveästi pyryttää kun näit katsoa mitkä renkaat kullakin oli alla?
Turvallista menoa oli kitkoilla tänään niin motarilla kuin pikkuteilläkin. Kyllä suurin syy siihen "hidasteluun" on maalaisjärki, pimeys ja pyry kun ei näe mitään, eikä niinkään renkaat. Eli aivan ääliömäistä/vastuutonta lähteä ohittelemaan tuolla kelillä missä minä tänään motarilla ajoin...Nyt onkin sitten taas sulat tiet jossa voi nastoja kukin jurnutella...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: BMF - 12.12.17 - klo:21:01
Ei tainnut hirveästi pyryttää kun näit katsoa mitkä renkaat kullakin oli alla?
Turvallista menoa oli kitkoilla tänään niin motarilla kuin pikkuteilläkin. Kyllä suurin syy siihen "hidasteluun" on maalaisjärki, pimeys ja pyry kun ei näe mitään, eikä niinkään renkaat. Eli aivan ääliömäistä lähteä ohittelemaan tuolla kelillä missä minä tänään motarilla ajoin...Nyt onkin sitten taas sulat tiet jossa voi nastoja kukin jurnutella...

Eipä ole yksi eikä kaksi kertaa, kun normaali talvikeli yllättää stadissa. Minusta taas on ääliömäistä ajaa onnettomalla turvavälillä possujunasssa oikean puoleisella kaistalla, jos vasemman puoleinen kaista on tyhjä, mutta hienoa että tällaisellakin ihan normaalilla ja turvallisella toiminnalla saa jonkun mielen pahoittumaan. Minulle talvi ei ole yllätys eikä talvikeli. Tervemenoa treenailemaan Lappiin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BMF

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.12.17 - klo:21:13
Eipä ole yksi eikä kaksi kertaa, kun normaali talvikeli yllättää stadissa. Minusta taas on ääliömäistä ajaa onnettomalla turvavälillä possujunasssa oikean puoleisella kaistalla, jos vasemman puoleinen kaista on tyhjä, mutta hienoa että tällaisellakin ihan normaalilla ja turvallisella toiminnalla saa jonkun mielen pahoittumaan. Minulle talvi ei ole yllätys eikä talvikeli. Tervemenoa treenailemaan Lappiin.


Karppa minä olen kotoisin sieltä "Lapin lähettyviltä". Se on valitettavaa että siellä Helsingissä turvaväli on 1 metri, mutta ainakin minulla on ihan itsellä taito pitää riittävää turvaväliä edessä kulkevaan ajoneuvoon. Olen vahvasti sitä mieltä että turvallisinta on ajaa siinä possujunassa kuin lähteä ohittelemaan nuissa olosuhteissa ( kun näkyvyys on omalle konepellille asti).Vaikka olisi tuliterät nokian testivoittaja nastat ja neliveto audi alla.  Lapissa voisi ollakin oivallisemmat kitkakelit tarjolla...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: BMF - 12.12.17 - klo:21:19

Karppa minä olen kotoisin sieltä "Lapin lähettyviltä". Se on valitettavaa että siellä Helsingissä turvaväli on 1 metri, mutta ainakin minulla on ihan itsellä taito pitää riittävää turvaväliä edessä kulkevaan ajoneuvoon. Olen vahvasti sitä mieltä että turvallisinta on ajaa siinä possujunassa kuin lähteä ohittelemaan nuissa olosuhteissa ( kun näkyvyys on omalle konepellille asti).Vaikka olisi tuliterät nokian testivoittaja nastat ja neliveto audi alla.  Lapissa voisi ollakin oivallisemmat kitkakelit tarjolla...

Sinä netin välityksellä tiedät paremmin kelin sekä missä minä olen tänään liikkunut ja millä rengastuksella  ;D. Toki jos ei osaa tai uskalla, niin Stadissa se julkinenkin on vaihtoehto! Ai niin junat oli jumissa ja lentokentälläkin yksi kaista. Ei haitannut mun menoa eikä monen muunkaan.

Kerrotko minkä malliset nuo nokian testivoittaja nastat oli?

Lappikin on etelän hetelmälle suhteellinen käsite.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.12.17 - klo:17:51
Tänään oli normaali TALVIKELI jota radiossa haukuttiin vaaralliseksi. Oikea talvirengastus eli NASTARENKAAT ja kummasti nauratti motarillakin ajella ohituskaistaa rajoitetulla "pakettiautolla" ohi näistä, jotka körötteli 50-60km/h. Ilmeisesti TALVI yllätti ja samoin rengastus oli mitä on!

KE-kitka kelit parhaimmillaan vai oliko tämä se kolmas päivä vuodessa?

Sinulle ehkä oikea valinta oli nastarengas. Kulahtaneet Hakka R2 kitkat pitivät omassa autossani mallikkaasti. Jopa motarin vasenta kaistaa pystyi käyttämään.

Onko tarkoituksesi kenties provosoida, kun ahkerasti otat osaa tähän rengaskeskusteluun?
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

BMF

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.12.17 - klo:21:28
Sinä netin välityksellä tiedät paremmin kelin sekä missä minä olen tänään liikkunut ja millä rengastuksella  ;D. Toki jos ei osaa tai uskalla, niin Stadissa se julkinenkin on vaihtoehto! Ai niin junat oli jumissa ja lentokentälläkin yksi kaista. Ei haitannut mun menoa eikä monen muunkaan.

Kerrotko minkä malliset nuo nokian testivoittaja nastat oli?

Lappikin on etelän hetelmälle suhteellinen käsite.

Jotkut nokian nastat ne oli, mitä kovasti jossain kehuskeltiin. En muista mallia kun ei ole kiinnostuskirjaan laitettu muistiin. Ei muuta kuin onnea Karpallekin talven haastaviin olosuhteisiin ja kovaa ajoa. Ei ollut tarkoitus mieltä pahoittaa vaan laittaa oma näkemys tähän "ylivoimaiseen nastarenkaan mahtavuuteen".
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Teppis

Itse ajelin tänään motarin vasenta kaistaa pian 7v täyttävillä Good Yearin kitkoilla. Ei ollut ongelmia taikka haasteita motarilla eikä muuallakaan. Vuodesta 01 olen ajanut kitkoilla enkä nastoihin siirry ikinä. Seuraavaksi ajattelin koettaa ke kitkoja.

Iero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.12.17 - klo:21:28
Sinä netin välityksellä tiedät paremmin kelin sekä missä minä olen tänään liikkunut ja millä rengastuksella  ;D . Toki jos ei osaa tai uskalla, niin Stadissa se julkinenkin on vaihtoehto! Ai niin junat oli jumissa ja lentokentälläkin yksi kaista. Ei haitannut mun menoa eikä monen muunkaan.

Kerrotko minkä malliset nuo nokian testivoittaja nastat oli?

Lappikin on etelän hetelmälle suhteellinen käsite.


Kyllä se kenkäheinäalue alkaa heti Kehä III:n  pohjoipuolelta!
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Iero

Lainaus käyttäjältä: Teppis - 12.12.17 - klo:22:17
Itse ajelin tänään motarin vasenta kaistaa pian 7v täyttävillä Good Yearin kitkoilla. Ei ollut ongelmia taikka haasteita motarilla eikä muuallakaan. Vuodesta 01 olen ajanut kitkoilla enkä nastoihin siirry ikinä. Seuraavaksi ajattelin koettaa ke kitkoja.


Näinhän se on. Kun on taitava kuski, niin ei niillä renkailla niin väliä. Eihän niillä rekailla ajella vaan autolla.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

SNG

Tampereen seudulla oli tänään PAHA keli. Nuoskalumi kaduilla ja sohjonsekaiset vallit motarilla tekivät kelistä todella inhottavan.

Päivällä olin vajaavetoisella A3:lla liikkeellä, enkä parkkiruudusta päässyt ajamaan eteenpäin kun jäi sutimaan, vaikka todella varovasti kaasua käytinkin ("tomaattilaatikko" eli dsg6). Peruuttaa piti. Kyllä vajaavetoisen vetokyky oli tänään lujilla. Vanhahkot misukan nastat alla, ei kuluneet mutta varmasti jo kovettuneet.

Illalla olin Scoutilla liikkellä uusilla contin kitkoilla. Aivan jäätävä pito erityisesti liikkeellelähdöissä ja jarrutuksissa. Sivuttaispidosta en ottanut rajoja selville. Ei edelleenkään ole nastoja yhtään ikävä. Kitkat ovat nykyään hurjan hyviä kelillä kuin kelillä. Pääkallokelit edelleen kokematta. Katsotaan sitten.

Raiden

Ite ajelin tänään myös kaupungissa 9 vuotta vanhoilla Bridgestone Nordic kitkarenkailla. Eipä niilläkään ongelmaa ollut, mutta niissä huomasi pientä takapään lipsumista parissa kurvissa joten paras pito niistä jo hävinnyt. Mutta kun suhteuttaa ajon renkaiden mukaisiksi niin hyvin vielä pärjää.
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.12.17 - klo:17:51
Tänään oli normaali TALVIKELI jota radiossa haukuttiin vaaralliseksi. Oikea talvirengastus eli NASTARENKAAT ja kummasti nauratti motarillakin ajella ohituskaistaa rajoitetulla "pakettiautolla" ohi näistä, jotka körötteli 50-60km/h. Ilmeisesti TALVI yllätti ja samoin rengastus oli mitä on!

KE-kitka kelit parhaimmillaan vai oliko tämä se kolmas päivä vuodessa?
Osaatko kertoa että mitä se nasta siellä sohjon seassa tekee niin paljon paremmin että on kuin kesäkeli verrattuna kitkarenkaisiin? Eikä se sullakaan helppoa näyttänyt olevan kun perässäs ajelin ohituskaistaa, aikamoinen possujuna siihen sinunkin perään rupes muodostumaan..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 13.12.17 - klo:00:27
Osaatko kertoa että mitä se nasta siellä sohjon seassa tekee niin paljon paremmin että on kuin kesäkeli verrattuna kitkarenkaisiin? Eikä se sullakaan helppoa näyttänyt olevan kun perässäs ajelin ohituskaistaa, aikamoinen possujuna siihen sinunkin perään rupes muodostumaan..

Kun loskan alla on jää, niin miten kitka puree siihen? Kerro toki miten ja missä muodostin tätä possujunaa ja millä ajoneuvolla?

Lainaus käyttäjältä: SNG - 12.12.17 - klo:22:44
Pääkallokelit edelleen kokematta. Katsotaan sitten.

Ouluun tuli perjantaina lunta ihan mukavasti ja sen jälkeen plus kelit jolloin alla oleva lumi muuttui jääksi ja pinnalla vettä. Kyllä Continental:n contiicecontact 2:t oli paikallaan, kun siellä ajeli.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Petunet

Lainaus käyttäjältä: SNG - 12.12.17 - klo:22:44
Tampereen seudulla oli tänään PAHA keli. Nuoskalumi kaduilla ja sohjonsekaiset vallit motarilla tekivät kelistä todella inhottavan.

No joo, edessäni yksi pikkuauto pyörähti motarin keskikaiteeseen kun kuljettaja hipaisi jarrua alamäessä.
Vauhtia ei ollut paljoa siinä ruuhkassa joten ei isoja vaurioita.

Itselläni ei ollut ongelmaa muuta kuin malttaa ajaa nätisti vaikka vääntävällä nelikolla onkin niin hauska leikkiä...
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

erttuli

#1731
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.12.17 - klo:21:13
Eipä ole yksi eikä kaksi kertaa, kun normaali talvikeli yllättää stadissa. Minusta taas on ääliömäistä ajaa onnettomalla turvavälillä possujunasssa oikean puoleisella kaistalla, jos vasemman puoleinen kaista on tyhjä, mutta hienoa että tällaisellakin ihan normaalilla ja turvallisella toiminnalla saa jonkun mielen pahoittumaan. Minulle talvi ei ole yllätys eikä talvikeli. Tervemenoa treenailemaan Lappiin.

Noo kyllä se possujuna oli myös sillä vasemmalla kaistalla, kun motaria ajelin töihin. Erona vaan se, että vasemmalla ajavat kovempaa vauhtia samoilla olemattomilla turvaväleillä. Jos itse pidät edes jonkinlaista turvaväliä, niin kyllä sieltä joku muita tärkeämpi SUV-kuski liimaantuu takapuskuriin aivan sama mitä vauhtia itse kuljet. Suosiolla oikeeta kaistaa kun ei jaksa kikkailla noiden idioottien kanssa. Jossain kohdassa kaistat kulkivat samaa vauhtia samanlainen possujuna vierekkäin parin metrin "turvaväleillä". Joskus oikea kaista on jopa nopeampi ja sekös noita vasemmankaistan omistajia ottaa päähän. Apinanraivoinen kiihdytys alkaa jos näyttää oikealla jono kulkevan nopeemmin vaikka ois edessä auto  :D :D :D Kai ne kuvittelee, että ollaan kilparadalla..

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 14.12.17 - klo:11:21
Noo kyllä se possujuna oli myös sillä vasemmalla kaistalla, kun motaria ajelin töihin. Erona vaan se, että vasemmalla ajavat kovempaa vauhtia samoilla olemattomilla turvaväleillä. Jos itse pidät edes jonkinlaista turvaväliä, niin kyllä sieltä joku muita tärkeämpi SUV-kuski liimaantuu takapuskuriin aivan sama mitä vauhtia itse kuljet. Suosiolla oikeeta kaistaa kun ei jaksa kikkailla noiden idioottien kanssa. Jossain kohdassa kaistat kulkivat samaa vauhtia samanlainen possujuna vierekkäin parin metrin "turvaväleillä". Joskus oikea kaista on jopa nopeampi ja sekös noita vasemmankaistan omistajia ottaa päähän. Apinanraivoinen kiihdytys alkaa jos näyttää oikealla jono kulkevan nopeemmin vaikka ois edessä auto  :D :D :D Kai ne kuvittelee, että ollaan kilparadalla..

Juuri noin se menee. Jos pitää järkevää turvaväliä, aina kiilaa väliin joku tosikiireinentärkeähenkilö pamauttaen kiviä lasiin ja rapaa nokalle. Jos ei pidä, on muuten epämukavaa ja turvallisuus kärsii. Tuon on huomannut monikaistaisilla teillä, että niitä pidetään kilparatana. Vaikka voitto olisi jonoissa 0,01 sek niin se riittää.  ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 14.12.17 - klo:11:21
Noo kyllä se possujuna oli myös sillä vasemmalla kaistalla, kun motaria ajelin töihin. Erona vaan se, että vasemmalla ajavat kovempaa vauhtia samoilla olemattomilla turvaväleillä. Jos itse pidät edes jonkinlaista turvaväliä, niin kyllä sieltä joku muita tärkeämpi SUV-kuski liimaantuu takapuskuriin aivan sama mitä vauhtia itse kuljet. Suosiolla oikeeta kaistaa kun ei jaksa kikkailla noiden idioottien kanssa. Jossain kohdassa kaistat kulkivat samaa vauhtia samanlainen possujuna vierekkäin parin metrin "turvaväleillä". Joskus oikea kaista on jopa nopeampi ja sekös noita vasemmankaistan omistajia ottaa päähän. Apinanraivoinen kiihdytys alkaa jos näyttää oikealla jono kulkevan nopeemmin vaikka ois edessä auto  :D :D :D Kai ne kuvittelee, että ollaan kilparadalla..

Ajattelit motaria töihin. Missä ajoit motaria töihin ja riippuu vähän mihin suuntaan  ;D.
Lainaus käyttäjältä: Iero - 12.12.17 - klo:22:31

Kyllä se kenkäheinäalue alkaa heti Kehä III:n  pohjoipuolelta!

Stadi kuolisi nälkään ja paskaan, jos muuta Suomea ei olisi olemassa. Samoin voisi melko nopeasti loppua työntekijät, jotka joutuu päivittäin sinne stadiin tulemaan. Valitettavasti itsekkin joutuu siellä käymään, mutta niin vähän, kuin mahdollista. Eikä siellä ajaminen minua pelota, koska olen ajanut paljon suuremmissakin metropoleissa ilman ongelmia. Eniten Suomeksi sanottuna vituttaa hiihtolomat jolloin etelänhetelmät lähtee kerran vuodessa kokeilemaan miltä tuntuu ajaa TALVIkelissä niillä kitkoillaan, kun niillähän "pärjää". Tämä kuitti ei ole tarkoitettu heille jotka ajavat muutenkin kitkoilla ympäri Suomea muutenkin, kuin kerran vuodessa.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.12.17 - klo:05:38
Stadi kuolisi nälkään ja paskaan, jos muuta Suomea ei olisi olemassa.

Otetaan tuo paska ensin. En ole aivan varma, millainen syy-yhteys stadin, muun Suomen ja paskan välillä kirjoittajan mielestä vallitsee. Jos kuitenkin kyse on siitä pönttöön tippuvasta aineesta, niin kirjoittaja ilmeisesti olettaa, että helsinkiläisten ulosteet kuljetaan muualle Suomeen. Ja jos muuta Suomea ei olisi olemassa, kuolisi Helsinki paskaan. En ole tämän kysymyksen asiantuntija, mutta minulla on kyllä sellainen käsitys, että Helsingin jätteet käsitellään Helsingissä. Toisin sanoen, niitä ei kuljeteta muualle.

Kyse voi tietysti olla myös väestön sijoittumisesta. Eli jos kaikki suomalaiset muuttaisivat Helsinkiin, muodostuisi niin paljon jätettä, että siihen kuoltaisiin. Sanoisin, että tämä vaihtoehto on parhaasta päästä teoreettinen. Vaikka muu Suomi eräitä suurempien kaupunkien ympärillä olevia kasvukeskuksia lukuun ottamatta tyhjeneekin hyvää vauhtia stadin suuntaan, ei tämä muuttoliike voi tapahtua nopeammin kuin uusille asukkaille rakennetaan asuntoja. Asuntojen myötä tulevat myös jäteasiat hoidetuksi.

Toki on myös mahdollista, että "Stadi kuolisi paskaan" on vain nettikeskusteluille tyypillinen heitto vailla mitään sen kummempaa ajatusta. Mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Mitä sitten tulee tuohon nälkään kuolemiseen, niin tämä ajatus ilmeisesti perustuu siihen, että Helsinkiin tuodaan elintarvikkeita muualta Suomesta. Ja jos muuta Suomea ei olisi, kuolisivat helsinkiläiset nälkään. En tähänkään ajatukseen oikein usko. Ensinnäkin, jos muu Suomi ei enää haluaisi tuottaa elintarvikkeita, voitaisiin niitä ostaa sieltä, missä myyntihalukkuutta löytyy, eli Suomen ulkopuolelta. Näinhän tapahtuu jo nyt.

Epäilen myös, että syy-seuraussuhde stadin ja muun Suomen välillä on ylipäätään toisensuuntainen, kuin mitä kirjoittaja esittää. Toisin sanoen, muun Suomen hyvinvointi on enemmän riippuvainen stadista kuin stadin hyvinvointi muusta Suomesta. Tämä selviää esimerkiksi VATT:in julkaisusta Julkisen rahan liikkeet muun Suomen ja Uudenmaan välillä. Pari otetta julkaisun tekstistä:

Vuonna 2000 valtion menoista noin neljännes kohdistui Uudellemaalle. Sen sijaan valtion verotuloista kerättiin Uudeltamaalta eli kolmasosa.

ja

Vuonna 2000 Uudeltamaalta kerätyt verotulot ylittivät Uudellemaalle kohdistetut menot n. 3,3 miljardilla eurolla. Uusimaa ja Helsingin seutu tuottivat siten entistä merkittävämmän osan muille alueille jaetuista julkisista rahavirroista.

VATTin julkaisu on vuodelta 2004. Ottaen huomioon, että kaupungistuminen ei tämän jälkeen ole ainakaan laantunut, ei ole kovin todennäköistä, että tutkimuksen johtopäätöksiä olisi tarve tarkistaa. Ja jos muuta Suomea verrattaisiin Uudenmaan sijasta vain Helsinkiin, olisi nettomaksaja-asema todennäköisesti vielä selvempi.

Edellä sanotun nojalla väitän, että puheet stadin eloonjäämisen riippumisesta muusta Suomesta on pitkälti ns. paskapuhetta. Suhde on pikemminkin päinvastainen: stadilaiset maksavat nekin urat, jotka muun Suomen heinähatut nastarenkaillaan possujunissaan jyrsivät.

erttuli

#1735
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.12.17 - klo:05:38
Ajattelit motaria töihin. Missä ajoit motaria töihin ja riippuu vähän mihin suuntaan  ;D.

Hyvinkää-Helsinki väliä siis.. kyllä tuollakin matkalla ehtii kummia tapahtua  ;D
Klaukkalan kohta on pahin suunnasta riippumatta. Joko tungetaan tielle ilman vilkkua kyljestä sisään tai pohjoiseen päin kun mennään poukkoillaan kaistalta toiselle miten sattuu, kun pitää äkkiä päästä oikealle jotta pääsee Klaukkalan liittymään. Ei saatana voi ajaa sitä parin kilometrin matkaa oikealla kaistalla jo valmiiksi. Possujunat on pitkiä. Menipä OT:ksi.

sambolo

Siitähän se pitkä possujuna tuleekin kun odotellaan pari km sitä liittymää possujunassa ettei vaan aja ohi.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 15.12.17 - klo:15:55
Hyvinkää-Helsinki väliä siis.. kyllä tuollakin matkalla ehtii kummia tapahtua  ;D
Klaukkalan kohta on pahin suunnasta riippumatta. Joko tungetaan tielle ilman vilkkua kyljestä sisään tai pohjoiseen päin kun mennään poukkoillaan kaistalta toiselle miten sattuu, kun pitää äkkiä päästä oikealle jotta pääsee Klaukkalan liittymään. Ei saatana voi ajaa sitä parin kilometrin matkaa oikealla kaistalla jo valmiiksi. Possujunat on pitkiä. Menipä OT:ksi.

Minä ajoin ihan toiseen suuntaan. Eli ruuhka oli stadiin päin. Ei pois päin. Et ole siis minua edes nähnyt...

Tänään voin kirjaimellisesti sanoa, että uudet contin nastarenkaat pelasti. Joku stna idiootti lähti vajaa vetoisella yetillä stop merkin takaa. Mä pysähdyin myös ja katsoin vasemmalle ettei ketään tule ja lusikka pohjaan. Mitä tekee Yeti kuski polkeekin jarrua, jonka näen sivusilmällä ja absit ruksuttaen pysähdyn ennen yetin peräkoukkua ja töötti pohjassa. Hyvin olisi kerinnyt, mutta oli liukasta eikä uskaltanut...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

o.b.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.12.17 - klo:19:14
absit ruksuttaen pysähdyn ennen yetin peräkoukkua ja töötti pohjassa. Hyvin olisi kerinnyt, mutta oli liukasta eikä uskaltanut...
Hieno homma, että ehdit painaa tööttiä  ;D Aina pitää keskittyä olennaiseen...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.12.17 - klo:19:31
Hieno homma, että ehdit painaa tööttiä  ;D Aina pitää keskittyä olennaiseen...

Mietitään ensin lakia:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

34 §
Ã,,äni- ja valomerkit

Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota.

Sen jälkeen mietitään, jos abs:lliset jarrut on pohjassa, niin ainakin toinen käsi on vapaana jolla voi huoletta painaa törpölle tööttiä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy