Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.11.17 - klo:05:46
Juu ei. Tälläkin hetkellä vaan etelässä sataa jatkuvasti kaatamalla. Satanut viimeisen kuukauden ajan, ja talvirenkaita on pyörinyt autojen alla vähintään saman ajan.

Lauantai-iltana tuli heitettyä Helsingin reissu, lähes 300 kilsaa edestakaisin. Vettä tuli kaatamalla suurimman osan matkasta, täällä kotipuolessa 80 km/h seututiellä syvät urat täynnä vettä. Muu osa reitistä kohtuukuntoisilla teillä, motarilla 100 km/h rajoitus ja nopeus.

Hengenvaarallisiksi tuomitut CVC6 kitkat olivat alla, enkä huomannut missään vaiheessa mitään eroa kesärenkaisiin. Syviä veden täyttämiä uria väistelen kyllä vanhasta tottumuksesta, ihan jo polttoaineen kulutusta silmällä pitäen. Aina ei sekään onnistunut ja tuntui välillä kuin olisi ollut liikenteessä moottoriveneellä, sitä luokkaa olivat "keula-aallot". Ei ongelmia silti renkaiden pidon kanssa. Toki mitään äkkijarrutuksia ei tarvinnut tehdä, kuten ei juuri koskaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pekeke

Sulan kelin aikana on ihan sama mitkä siellä alla pyörii, joskus päässyt kankaille asti eikä mitään ongelmaa sateella/muuten. Oliskohan viikonloppuna jo kitkojen aika vai suvikkailla suositeltuun 1.12. asti.

erttuli

Ei tää yksi mestari vissiin huomannut niitä päiviä, jolloin satoi etekössö 15cm lunta, kun valitetaan, että on ihmisillä talvirenkaat alla  ;D
Taitaisi olla parempi ajaa siis kesäkumeilla kunnes sataa metri lunta. Vai pitääkö kaikkien hankkia KE-kitkat, jotka toimivat jokaisessa kelissä sataprosenttisella varmuudella. Kenties kahdet eri talvirenkaat olisi kohdallaan.. Voi vaihtaa aina keliin sopivat, eikö vain?

matlock

Melkein kolme viikkoa pystyin kuuntelemaan Nokian HKPL 9:ien rapinaa ja jyrinää. Eilen laitoin kokeeksi renkaat vanteineen myyntiin ja kappas, menivät kaupaksi alle vuorokaudessa.

Nyt kitkat & uudet vanteet tilalle. Mutta mihinköhän sitä päätyisi? Vaihtoehdot ovat Misukan XI3, GY Ultragrip 2 ja Nokian HKPL R2. Kaikkia saisi noin 550â,¬:lla (+/- 30â,¬) koossa 205/55/R16. Itsellä kokemusta sekä Misukasta että R2:sta. Poikkeaako GY niistä jotenkin merkittävästi? Kokemuksia? Käytännössä erot näissä renkaissa lienevät normaalikäytössä marginaalisia, joka perustelisi halvinta vaihtoehtoa.

Missähän näistä renkaista on eniten (mm) pintaa uutena? Löytyisikö siitäkin kokemuksia?

Foxit

Lainaus käyttäjältä: matlock - 13.11.17 - klo:22:39
Melkein kolme viikkoa pystyin kuuntelemaan Nokian HKPL 9:ien rapinaa ja jyrinää. Eilen laitoin kokeeksi renkaat vanteineen myyntiin ja kappas, menivät kaupaksi alle vuorokaudessa.

Nyt kitkat & uudet vanteet tilalle. Mutta mihinköhän sitä päätyisi? Vaihtoehdot ovat Misukan XI3, GY Ultragrip 2 ja Nokian HKPL R2. Kaikkia saisi noin 550â,¬:lla (+/- 30â,¬) koossa 205/55/R16. Itsellä kokemusta sekä Misukasta että R2:sta. Poikkeaako GY niistä jotenkin merkittävästi? Kokemuksia? Käytännössä erot näissä renkaissa lienevät normaalikäytössä marginaalisia, joka perustelisi halvinta vaihtoehtoa.

Missähän näistä renkaista on eniten (mm) pintaa uutena? Löytyisikö siitäkin kokemuksia?
Harmi ettei vaihtoehdoistasi löydy Continentalin CVC6 :sta, sitä olisin suositellut. Tosiaan normikäytössä noiden välillä on varmaan muuten huomata suuren suuria eroja. R2 on painottaa maksimaalista jääpitoa ja on samalla tunnoton ajettava asvaltilla. Ultragrip taas painottaa enempi tunnokasta ajettavuutta, mutta ei ole aivan yhtä etevä jäällä kuin R2. XI3 on vaihtoehto noiden kahden edellisen väliltä ja pitäisi omata parhaan kilometrikestävyyden. Sinällään pelkkää urasyvyyttä en tuijottaisi tässä tapauksessa jos etsii pitkäikäistä rengasta.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

-karppa-

Gy on tarkka ja hyvä ajettava asvaltilla. Jäällä ja lumella R2:n parempi. Itsellä molempia autoissa. GY:t ostin nimenomaan sen vuoksi, että ovat välikelinrenkaat ja ajetaan pääsääntöisesti asvaltilla. Loskalla ei ollut mitään ongelmaa, mutta paakkuuntunut lumi/jää on hieman haasteellista vrt R2:nen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pekeke

Vihdoin kitkat alle, nostin conteissa painet 2.5:stä 2.8:aan, ajotuntuma muuttui laakista, ei enää vaella ja vetele, hiljaisemmat kuin matalampiprofiiliset GY-kesärenkaat, näillä kyllä ajelisi vuoden ympäri, ehkä myyn kesäpyörät?

jt

Lainaus käyttäjältä: matlock - 13.11.17 - klo:22:39
Melkein kolme viikkoa pystyin kuuntelemaan Nokian HKPL 9:ien rapinaa ja jyrinää. Eilen laitoin kokeeksi renkaat vanteineen myyntiin ja kappas, menivät kaupaksi alle vuorokaudessa.

Nyt kitkat & uudet vanteet tilalle. Mutta mihinköhän sitä päätyisi? Vaihtoehdot ovat Misukan XI3, GY Ultragrip 2 ja Nokian HKPL R2. Kaikkia saisi noin 550â,¬:lla (+/- 30â,¬) koossa 205/55/R16. Itsellä kokemusta sekä Misukasta että R2:sta. Poikkeaako GY niistä jotenkin merkittävästi? Kokemuksia? Käytännössä erot näissä renkaissa lienevät normaalikäytössä marginaalisia, joka perustelisi halvinta vaihtoehtoa.
Itse laitoin myös kitkat alle nyt syksyllä, Nokian HKPL R2. Viime talvi meni "small brand" KE-kitkoilla jotka tulivat edellisen "halpa" auton mukana ja niitä ei kyllä oikein voi suositella kenellekkään, ainakaan tuon vähän tuntemattoman brändin tuotoksia.Talvipito häilyvä ja löysät kuin mitkä. Sitä ennen oli Nokian HKPL 8, mutta jo silloin alkoi yleensä sulilla teillä nastoilla jurraaminen jo vähän mietityttämään. Hyvä pitohan niissä oli.

Ensi kokemus noista Nokian R2:sta oli suorastaan hämmentävä hiljaisuus kesärenkaisiin verrattuna. 40-50km/h vauhtia ajellessa piti oikein ihmetellä miten on näin hiljainen. Ajokokemusta on muutaman tuhannen kilometriä, mm. pitkää matkaa Pohjois-Pohjanmaalta aina Tukholmaan asti. Ainakin näin uutena jääpitoon/tuntumaan hyvin tyytyväinen. Rengas tuntuu oikein "imeytyvän" jarrutuksessa kiinni tiehen (Jepualla kaasuasema on pikkutien päässä, siihen tienhaaraan piti jäätyneellä tiellä vähän kovemmin jarrutella ettei mene ohi). Pitkää matkaa ajaessa matkalla oli pääosin märkää/kosteaa tietä ja lopussa kuivaa moottoritietä 120km/h rajoituksella. Mielestäni miellyttävä ajaa - tuntumalla laittaa kyllä jo jotain arvoa sillä ei ihan millä tahansa viitsisi jurruuttaa yli 600km päivässä. Ajotuntuma ei tietenkään aivan yhtä täsmällinen ole kuin kesärenkailla (huomaa lähinnä vain voimakkaissa liikkeissä), mutta ohjaustuntuma on hyvä eikä auto "vaeltele" puolelta toiselle. Ennen Kalajokea (pohjoisesta tultaessa) on pitkä suora jossa ilman korjausliikkeitä auto meni suoraan yli kilometrin. Muutamaa muuta vaihtoehtoa tuli myös pohdittua samasta hintaluokasta ja viimeinen piste ii:n päälle oli Hakkaturva, jolla saa uuden renkaan jos menee eka vuotena rikki, kaasuautossa ei nimittäin vararengasta ole (paikkaussarja), niin tuli sitten laitettua nuo. Ei kyllä yhtään hassumpi vaihtoehto.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.11.17 - klo:23:38
Autoistani löytyy: Goodyear ultragrip ice 2 kitkat, continental contivikingcontact 6 kitkat, Nokian hakkapeliitta R2 kitkat, Continental Contiiceacontact 2 nastat ja hakkapeliitta 8 nastat. Joten jotain tietoa on myös ihan käytännössä eikä vain luettua. Enkä tähän edes laske mitä muissa autoissa on alla millä liikun.

Suurin ero on hypätä nelivetoisesta kitkoilla varustetusta autosta etuvetoiseen kitkoilla varustettuun autoon, kun meno ei olekkaan niin ripeää esimerkiksi, kun lähdet liukkaasta risteyksestä. Tämä huomiona tästä päivästä, jonka selvisin HENGENVAARALLISILLA skandikitkoilla (N.500km).

Nyt täytyy sanoa, että ensi viikolla vaihtuu nastat alle. Kitkoille tuo loskapaska on yhtä myrkkyä, jos alla on vielä jäätä ja joudut jarruttamaan jolloin lamellit täyttyvät loskasta, niin pulkkana jatkuu matka. Kyllä kitkoilla pärjäisi, mutta haluaako vain pärjätä, niin kiitos ei.

Kuulemma nimenomaan noiden R2:sten ominaisuus.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BMF

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.12.17 - klo:14:26
Nyt täytyy sanoa, että ensi viikolla vaihtuu nastat alle. Kitkoille tuo loskapaska on yhtä myrkkyä, jos alla on vielä jäätä ja joudut jarruttamaan jolloin lamellit täyttyvät loskasta, niin pulkkana jatkuu matka. Kyllä kitkoilla pärjäisi, mutta haluaako vain pärjätä, niin kiitos ei.

Kuulemma nimenomaan noiden R2:sten ominaisuus.

Kyllä se sohjo menee kaikkiin renkaisiin. Nastat pitää sitten vähän extraa jos ei ole jo jurnuteltu pilalle.

Tällä hetkellä Etelä-Suomessa voisi sälekaihtimien välistä vilkaisemalla harkita kesärenkaita.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

jt

Lainaus käyttäjältä: BMF - 03.12.17 - klo:15:17
Kyllä se sohjo menee kaikkiin renkaisiin. Nastat pitää sitten vähän extraa jos ei ole jo jurnuteltu pilalle.

Tällä hetkellä Etelä-Suomessa voisi sälekaihtimien välistä vilkaisemalla harkita kesärenkaita.
Siinäpä syy miksi vaihdoin nastoista kitkoihin. Tuntuu vähän järjettömältä jurruttaa nastoilla kun lämmintä pukkaa yli 5 astetta. Jos tiellä on 5cm loskaa, niin kyllä silloin pitää pudottaa nopeuksia ihan sama mitkä renkaat on ja vältellä ohituksia, sillä keskikaistalle kertyy yleensä kunnon loskakaistale.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.12.17 - klo:14:26
Nyt täytyy sanoa, että ensi viikolla vaihtuu nastat alle. Kitkoille tuo loskapaska on yhtä myrkkyä, jos alla on vielä jäätä ja joudut jarruttamaan jolloin lamellit täyttyvät loskasta, niin pulkkana jatkuu matka. Kyllä kitkoilla pärjäisi, mutta haluaako vain pärjätä, niin kiitos ei.

Kuulemma nimenomaan noiden R2:sten ominaisuus.

Tänään sai kokemuksia taas kitkoista jotka vahvistaa miksi vaihdan nastarenkaat alle. Eilinen vesi/räntäsade oli sitten muuttanut JKL:n sivutiet luistinradoiksi. Joku sanoi ettei kitkoilla kuule, että on liukasta, niin voin sanoa, että kuulee. Aamulla kun lähti liikenteeseen, niin jopa risteyksissä huomasi, että nelivetokaan ei lähde yhtä iloisesti, kuin lumella. Pari kertaa vaikka oli kunnon turvaväli mentiin pulkkana. Edellisen kerran sama fiilis ollut stadissa, kun olin nastarenkailla vastaavalla kelillä ratikkakiskojen päällä ja pitoja ei ollut.

Loppu päivä menikin sitten nastoilla ja vastaavaa yllätystä ei tullut. Toki ilonestovalo vilkkui iloisemmin, kuin nelivedolla.

Ai niin kaksi autoa oli tuolla matkalla metsähallituksen puolella ja kumpikaan niistä en ollut minä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: BMF - 03.12.17 - klo:15:17
Kyllä se sohjo menee kaikkiin renkaisiin. Nastat pitää sitten vähän extraa jos ei ole jo jurnuteltu pilalle.

Tällä hetkellä Etelä-Suomessa voisi sälekaihtimien välistä vilkaisemalla harkita kesärenkaita.
Niin se vaihtelee, nyt taas on pk-seudulla tarve nastarenkaille, kun kaikki pikkutiet ovat viime päivien sateiden jäljiltä jäätyneet.

Popo

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 04.12.17 - klo:21:33
Niin se vaihtelee, nyt taas on pk-seudulla tarve nastarenkaille, kun kaikki pikkutiet ovat viime päivien sateiden jäljiltä jäätyneet.

Niin, oliko se viisi päivää talven aikana, kun on todellista tarvetta nastoille Helsingissä, täällä on kirjoiteltu. Eiköhän tässä ole jo ainakin kaksi, ellei kolmekin mennyt...   ::)

Nyt uudet Continentalin nastat alla ja hyvältä vaikuttavat. Kun kirjoitellaan siitä nastojen "jurrutuksesta", ymmärrän toki viestin, vesisateessa on tullut monesti mieleen, jos olisi kuitenkin "uskaltanut" ryhtyä kitkoihin. Mutta nuo Contit ovat ainakin II Octaviassa selvästi vähemmän "jurruttavat", kuin vanhat Nokian 7:t, joissa ei ollut edes tuskin laillista määrää nastoja edessä jäljellä. Seiskat pitivät ääntä ärsyttävästi kaupunkinopeuksissa, mutta vauhdikkaammassa menossa ero kesärenkaisiin pieneni II Octavian tunnetusti suhteellisen rengasmeluisassa kokonaisuudessa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Patomursu

Pk-seudulla ei oo päivääkään vielä tarvinnut nastoja, eikä tule tarvitsemaankaa . Ellei sitten ole aivan kädetön  :o
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 04.12.17 - klo:21:33
Niin se vaihtelee, nyt taas on pk-seudulla tarve nastarenkaille, kun kaikki pikkutiet ovat viime päivien sateiden jäljiltä jäätyneet.

Ja nimenomaan vaihtelevissa olosuhteissa nuo nastat on parhaimmillaan...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 04.12.17 - klo:22:05
Pk-seudulla ei oo päivääkään vielä tarvinnut nastoja, eikä tule tarvitsemaankaa . Ellei sitten ole aivan kädetön  :o
En ole yli kahteenkymmeneen vuoteen tarvinnut turvavöitäkään, mutten silti ole niin tyhmä että ajaisin ilman.

lemmentalja

Nastat pitäisi kieltää lailla. Taas on Pk-seudun päätiet vain kuukauden jyrsimisen jäljiltä semmoisessa kunnossa, että tarvitsee tikapuut päästääkseen rengasurasta ylös ja kanootin jos haluaa sadekelillä ajella.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

sambolo

Monet ajaa vielä kesärenkailla täällä pk seudulla.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Popo

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 04.12.17 - klo:22:05
Pk-seudulla ei oo päivääkään vielä tarvinnut nastoja, eikä tule tarvitsemaankaa . Ellei sitten ole aivan kädetön  :o

Meitä kädettömiä, siis  keskimääräistä huonompia kuskeja on lähes 50 %, vaikka keskimääräistä parempia kuskeja onkin kyselytutkimusten itsearvioinnin mukaan todella reippaasti yli 50 %...  ;)

Koska kädettömyys usein yhdistyy lainkuuliaisuuteen, nastojen kielto säädösteitse olisi varsin toimiva ratkaisu. Sitä odotellessa.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

-karppa-

Minusta on hienoa katsoa näitä omaan napaan tuijottajia. Kulkekaa te niillä julkisilla siellä stadissa, niin ei tarvitse edes miettiä mitkä pyörät on alla ja eläkää vihreää unelmaa. Minusta Stadin voisi erottaa koko muusta Suomesta (Kehä 3 sisäpuoli) ja tehdään Turusta tai Oulusta pääkaupunki.

Lainaus käyttäjältä: Popo - 04.12.17 - klo:23:05
Meitä kädettömiä, siis  keskimääräistä huonompia kuskeja on lähes 50 %, vaikka keskimääräistä parempia kuskeja onkin kyselytutkimusten itsearvioinnin mukaan todella reippaasti yli 50 %...  ;)

Koska kädettömyys usein yhdistyy lainkuuliaisuuteen, nastojen kielto säädösteitse olisi varsin toimiva ratkaisu. Sitä odotellessa.

Itseasiassa Suomalaisista taitaa 80% ajaa nastoilla  ;D. Tutkimusten mukaan kitkakuskit ajaa niitä kovempia nopeuksia ja vielä kännissä.

Nastojahan saa käyttää vain 1.12-28.12 tai kun keli sitä vaatii.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 05.12.17 - klo:06:50
Tarkoitit varmaankin 1.11.-28.3.
https://www.autoliitto.fi/nastarenkaiden-kaytto-euroopassa-2017

Näköjään sanamuoto on talvirenkaita:
https://www.trafi.fi/tieliikenne/auton_renkaat/talvirenkaat

Talvirenkaat on vaihdettava alle viimeistään 1.12. ja niitä on käytettävä helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää 1.11. alkaen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

On tää kyllä niin masentavaa seurata tätä suomen liikennekulttuuria, nastoilla pilataan tiet ja sit niitä korjaillaan helvetin kalliisti ja silti on surkeat tiet. Kirjanhan tästä aiheesta vois kirjoittaa, mutta mikäpä suomessa muuttus ku päättäjät ja suurin osa autoilijoista on niin tyhmää sakkia, no saapahan ulkomaalaiset nauraa tätä suomen touhua, saksalaiset pitää kehitysmaana suomea tämän suhteen.

BMF

Kymenlaakson tiet on tällä hetkellä kuivat ja kesärenkailla pääsisi mainiosti etenemään. Ei ole jäätynyt yhdestäkään paikkaa vielä tiet. Eli minun laskujen mukaan yhtenä (1) päivänä tänä "talvena"  olisin hyväksynyt nastarenkaiden käytön, mutta kitkoilla kyllä tämänkin päivän ajoin varsin mallikkaasti, etten jopa sanoisi että varsin vauhdikkaasti...  :D

GY:n Ultra Grip Ice 2 kitkat on kyllä osoittautunut loistaviksi renkaiksi ja voin suositella varauksetta kaikille kitkarenkaita harkitseville.
Positiivisista on mm suuntavakaus, todella alhainen melutaso verrattuna mihinkään aiempaan renkaaseen, vierintävastus matala, pito ainakin näin uutena 10cm loskassa nollakelissä (Ei menny lamellit "tukkoon").
Hintakin oli sopiva kun netistä tilasi ja säästi näihin paikallisiin rengasliikkeisiin verraten noin 200â,¬ (225/45 17" kokoisena).
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

tet

Lainaus käyttäjältä: BMF - 05.12.17 - klo:08:36
Kymenlaakson tiet on tällä hetkellä kuivat ja kesärenkailla pääsisi mainiosti etenemään. Ei ole jäätynyt yhdestäkään paikkaa vielä tiet. Eli minun laskujen mukaan yhtenä (1) päivänä tänä "talvena"  olisin hyväksynyt nastarenkaiden käytön, mutta kitkoilla kyllä tämänkin päivän ajoin varsin mallikkaasti, etten jopa sanoisi että varsin vauhdikkaasti...  :D

Oliko se yksi päivä se, kun VT15 oli niin jäässä että nastakuskitkin ajeli ulos tieltä? Itse missasin sen päivän ajot kokonaan, olisi ollut mielenkiintoista käydä kokeilemassa. Kaikkina muina talvisina päivinä on tullut ajeltua ja käytyä myös aktiivisesti hakemassa kokemuksia kitkoista erilaisilla alustoilla (kun on nyt elämän ekat kitkat alla). Vielä ei ole tullut vastaan keliä, joissa kitkoilla ajo olisi ollut hankalampaa kuin nastoilla. Ehkä kuivalla, kiiltävällä polanteella (hyvin ohuella sellaisella) on tuntunut tiettyä "leijumisen" tunnetta kovassa nopeudessa, ikään kuin sivuttaispito olisi huono. Kuitenkin jarrutuspito on ollut aivan erinomainen, eikä kurveissa ole tapahtunut mitään dramaattista. Olenkin tuon tunteen laittanut psykosomaattisten oireiden piikkiin. ;D

Märkiä jääkelejä siis edelleen mielenkiinnolla odottelen. Tähän asti kitkat pistejohdossa, koska pito yhtäläinen nastarenkaisiin verrattuna mutta äänitaso selkeästi pienempi (paitsi "kanoottikelissä", eli veden täyttämissä urissa jossa nuo Contit pitää välillä valtavaa mekkalaa ellei hakeudu pois syvimmän veden alueelta).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Popo - 04.12.17 - klo:22:02
Niin, oliko se viisi päivää talven aikana, kun on todellista tarvetta nastoille Helsingissä, täällä on kirjoiteltu. Eiköhän tässä ole jo ainakin kaksi, ellei kolmekin mennyt..

Kuinka monta päivää Helsingissä on tarvetta nastarenkaille, on kysymys, jota viime kädessä arvioi jokainen Helsingissä autoileva itse. Missä päin ajaa, milloin ajaa, millaisella autolla ajaa, miten ajaa, jne. Mutta olennaista olisi juuri se, että autoilija heräisi kysymystä ylipäätään pohtimaan. Esimerkiksi: "Kuinka usein minä ajan pikkuteillä, jotka ovat sateen jälkeen jäätyneet?" Tai: "Kuinka usein minä kohtaan vaihtelevia kelejä, joissa nastarenkaat (väitetysti) ovat parhaimmillaan?" Tai: "Aiheutuuko kelin vaihtelusta todella sellaisia muutoksia ajo-olosuhteisiin, että minä en niistä ilman nastarenkaita selviä?" Tai: "Voisiko kelin vaihtelusta selvitä jollain muulla tavalla? Esimerkiksi ajotapaa hetkellisesti tarkistamalla?"

Epäilen, että Helsingissä ajetaan nastarenkailla hyvin paljon tavan ja tottumuksen vuoksi. Toisin sanoen, suurimmalle osalla autoilijoista talvirengas on yhtä kuin nastarengas. Keleistä ja olosuhteista riippumatta. Ongelmana on se, että rengasvalintojen pohdintaan ei tule mistään herätettä, jolloin "näillä mennään" vuodesta toiseen olivatpa olosuhteet mitkä hyvänsä. Kultaisella 1980-luvulla telkkarissa oli tietoiskuja ajankohtaisista asioista. Jos näitä "iskuja" edelleen olisi, voisi yksi teemoista olla "Tarvitsenko minä nastarenkaita?"

Ruotsissa ja Norjassa näitä herätteitä on käytetty. Oslossa ja Tukholmassa nastarenkaiden käytölle on säädetty erilaisia maksuja, ja joillakin alueilla Tukholmassa nastojen käyttö on kielletty. Nastarenkaiden käytön rajoittamisesta mm. Oslossa ja Tukholmassa voi lukea "NASTA-tutkimusohjelman 2011â€"2013" loppuraportista. Liitteessä 1 käsitellään Norjan ja Ruotsin suurimpien kaupunkien nastarengasrajoituksia. Muun ohella kiinnitin raportissa huomiota tähän:

"Norjan ohella myös Ruotsissa yleinen talvirengaspolitiikka ja siihen liittyvä julkinen keskusteluilmapiiri on selvästi Suomea ympäristölähtöisempi. Kukaan ei Norjassa tai Ruotsissa tunnu väittävän, että kitkarenkaat olisivat liukkaan jään pito-ominaisuuksiltaan nastarenkaiden veroisia. Ruotsin liikennevirasto kuitenkin suosittelee kitkarenkaiden käyttöä kaikissa ajonvakausjärjestelmällä varustetuissa autoissa. Käytännössä tämä rajaa pois vain kaikkein vanhimmat autot, joiden ajosuoritevaikutus on muutenkin koko liikenteen osalta hyvin pieni. Ruotsissa ja varsinkin Norjassa nastarenkaiden ympäristövaikutusten yksinkertaisesti tunnustetaan ylittävän niiden ääriolojen pito-ominaisuuksien merkittävyyden." (Lihavointi minun).

"Ympäristölähtöisyys" on tietysti asia, joka autofoorumilla nostaa monien nastat pintaan. Jotkut liittävät sen ns. viherpiiperrykseen, ja aina silloin tällöin olen ollut huomaavinani, että nastarenkaiden käyttöön liitetään myös jonkinlainen miehekkyysvivahde. Ns. tosimies ei piiperrä, eikä tingi ajonopeudesta vaikeissakaan oloissa. Hän taistelee tiensä läpi tuulen ja tuiskun niin että ropina vain käy.

Jätetään kuitenkin hengitysilman laatu ja pienhiukkaset itsekeskeisten ja pöyhkeiden viherkuplalaisten huoleksi ja keskitytään olennaiseen, eli tiestöön:

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 04.12.17 - klo:22:38
Taas on Pk-seudun päätiet vain kuukauden jyrsimisen jäljiltä semmoisessa kunnossa, että tarvitsee tikapuut päästääkseen rengasurasta ylös ja kanootin jos haluaa sadekelillä ajella.

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 05.12.17 - klo:08:09
On tää kyllä niin masentavaa seurata tätä suomen liikennekulttuuria, nastoilla pilataan tiet ja sit niitä korjaillaan helvetin kalliisti ja silti on surkeat tiet.

Eli vaikka ympäristökysymykset olisivatkin vain vihreässä unelmassa elävien hassuja harhaoppeja, niin teiden kunnon luulisi kiinnostavan myös ronskeja ja rehtejä moottorimiehiä. Eli jälleen kerran etujen ja haittojen punnintaa: onko esimerkiksi pääkaupunkiseudulla nastoja käyttämällä mahdollista saavuttaa sellaisia hyötyjä, että niiden nojalla kadut ja tiet kannattaa vuodesta toiseen karhentaa ja urauttaa?

BMF

#1707
Ei sinne kehä III sisäpuolelle kehtaa muutenkaan enää ajaa kun kaikki tieosuudet on tavalla tai toisella remontissa tai remonttikunnossa. Ei meinaa tämmösellä Lapin Aslakilla hermot kestää sitä pujottelua ja tärinää, sekä ruuhkassa kököttämistä. 7-tieltä kehälle tullessa motariosuus on niin kauheaa jytistelyä että amalgaamit tippuu legoista. Melkein ajelee mieluummin vaikka Kotkan keskustan tai Kajaanin keskustan mukulakivitiellä...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Hesse

Tukholmassa on nastarenkaat näköjään kielletty kolmella kadunpätkällä. Samoin muutamalla kadulla Uppsalassa ja Göteborgissa.
http://www.stockholm.se/vinterdack
https://www.uppsala.se/boende-och-trafik/trafik-och-gator/dubbdack-i-stan/

mattinen

Lainaus käyttäjältä: BMF - 05.12.17 - klo:12:27
Ei sinne kehä III sisäpuolelle kehtaa muutenkaan enää ajaa kun kaikki tieosuudet on tavalla tai toisella remontissa tai remonttikunnossa. Ei meinaa tämmösellä Lapin Aslakilla hermot kestää sitä pujottelua ja tärinää, sekä ruuhkassa kököttämistä..

Täytyy vain toivoa, että Aslakki ei koskaan erehdy autoilemaan Helsinkiä suuremmissa kaupungeissa, sillä se todennäköisesti johtaisi jo jonkinlaiseen psykogeeniseen reaktioon  :D. Tom Tomin mukaan Euroopassa on vain neljä pääkaupunkia, joissa liikenne on vähemmän ruuhkautunutta kuin Helsingissä. Liikenne onkin Helsingissä yleisesti ottaen sujuvaa. Ja kun on hyvään tottunut, on monien vaikea pitää hermojaan kurissa liikenteen hidastuessa esimerkiksi tietöiden vuoksi. Siitäkin huolimatta, että liikenne hidastuneenakin on kansainvälisesti arvioituna sujuvaa. Perusongelma aslakkien näkökulmasta on kuitenkin se, että Helsingissä (ja muissakin isommissa kaupungeissa) on paljon ihmisiä yhtä aikaa liikkeellä. Siitä väistämättä seuraa, että oma liike aina välillä pysähtyy. Tämä johtuu siitä, että muidenkin on päästävä kulkemaan. Siihen tottuminen varmasti ottaa oman aikansa. Oli tietöitä tai ei.

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 05.12.17 - klo:12:36
Tukholmassa on nastarenkaat näköjään kielletty kolmella kadunpätkällä. Samoin muutamalla kadulla Uppsalassa ja Göteborgissa.

Kyllä. Ja mikä mainiointa, nastarenkaiden osuus Tukholman liikenteessä on pienentynyt myös yleisesti, eikä vain niillä kolmella "kadunpätkällä", joita kiellot koskevat. Taustalla saattaa olla esimerkiksi se, että rajoitettukin kielto on nostanut rengaskysymyksen autoilijoiden pohdintaan. "Kannattaako minun(kaan) ajaa nastoilla, vaikka en esimerkiksi Hornsgatanilla liikkuisikaan?"

"Esimerkiksi Tukholman Hornsgatania koskevan nastankäyttökiellon vaikutuksena nastarenkaiden osuudet ovat voimakkaasti pudonneet. Vuoteen 2009 asti nastarenkaiden osuus Tukholman sisääntuloteillä oli hieman yli 70 %. Vuodenvaihteessa 2009 â€" 2010 osuus oli laskenut noin 65 %:iin. Hornsgatanilla nastarenkaita oli noin 40 %, kun muilla lähellä sijaitsevilla vertailukaduilla osuus oli noin 50 %. Nastattomien talvirenkaiden osuus kasvoi kaupunkialueella 27 â€" 37 %:iin. Liikenneonnettomuuksissa ei havaittu lisäystä kiellon jälkeisenä aikana. PM10-päivittäisarvoylityksiä on kuitenkin ollut vähemmän kuin ennen nastarengaskieltoa." (Lainaus edellä mainitusta loppuraportista).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy