Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Hidalgo

Joo aika turhaa keskusteluahan tämä täällä on. Jos joku toteaakin että nastat ovat jäällä pitävämmät, niin sitten siirrytään siitä ympäristöarvoihin ja ilmanlaatuun. Tai jos ei siihen, niin sitten siirrytään toisenlaisiin kitkoihin ja kerrotaan miten hyvät ne ovat kuivalla.
:D

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: TTO - 27.10.17 - klo:23:40
Onko edellinen kommentti toisaalta ymmärrettävissä, että nastat ovat syypää katupölyyn, jos saasteiden pahuusjärjestyspohdinta sivuutetaan? (Ajan itse nastoilla, mutta mielestäni on selviö, että nastat aiheuttavat merkittävän osuuden pölyongelmaan.)
Ei, nastat eivät ole syypää, mutta varmasti osasyyllisiä katupölyyn ja varmasti suurempi pölyn aiheuttaja kuin esim kitkarenkaat. En ole tätä kertaakaan kieltänyt.
Itselläni on toisessa autossa nastat ja toisessa kitkat.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.10.17 - klo:00:49
Tosissaanko ehdottelet katalysaattoreiden ratkaisseen katupölylaskeumaongelman?
Saat toki itsekin ehdotella parempia vaihtoehtoja mitä Japanin katupölylle tapahtui 30 vuotta sitten. Ehkä suurin osa siellä johtuvasta pölystä oli nastojen aiheuttamaa, ehkä ei. Mutta siinä ajassa on myös Japanissa aika paljon kaikki muuttunut, niin renkaat kuin autot ja niiden moottoritkin.

BMF

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 28.10.17 - klo:09:14
Joo aika turhaa keskusteluahan tämä täällä on. Jos joku toteaakin että nastat ovat jäällä pitävämmät, niin sitten siirrytään siitä ympäristöarvoihin ja ilmanlaatuun. Tai jos ei siihen, niin sitten siirrytään toisenlaisiin kitkoihin ja kerrotaan miten hyvät ne ovat kuivalla.
:D

Nastaa että keskustelussa on vähän kitkaa.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Jaran

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 26.10.17 - klo:20:29

Nokian R2:sten kohdalle on tainut eksyä väärä kuva.Tämän näköinen sen kuuluisi olla.
Kuva tuskin kuitenkaan vaikuttaa arvosteluun olettaen, että oikea rengas on kuitenkin testattu...  ;)

BMF

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 28.10.17 - klo:09:46
Nokian R2:sten kohdalle on tainut eksyä väärä kuva.Tämän näköinen sen kuuluisi olla.
Kuva tuskin kuitenkaan vaikuttaa arvosteluun olettaen, että oikea rengas on kuitenkin testattu...  ;)

Ehkä kuvassa ja testissä käytettiin "nokian spessu testirenkaita"   ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jaran

Täällä on ollut mainintaa muutamaankin kertaan rengastestien jääpidon painottamisesta ja sen oikeellisuudesta. Ajattelin, että kun kerran Tekniikan Maailman nettisivut tarjoavat tilaajalle mahdollisuuden muuttaa painotuksia, niin kokeillaan miltä tasan jaettu painotus näyttäisi 17/2017 rengastestin arvosanoilla.
Täysin samaa painotusta ei arvosanoille pystynyt laittamaan, sillä taulukko hyväksyy vaan kokonaisluvut, joten kaikille kun laittoi saman painotuksen (6%), niin summa oli vasta 96% eli 4 yksikköä painotusta piti laittaa vielä johonkin jotta saatiin täysi 100%.

Ensin päätin em. syystä painottaa hieman kaikkia neljää jarrutusarvosanaa (jää, lumi, märkä ja kuiva asfaltti) korkeammalla painotuksella 7% (muut arvosanat oli siis 6%). Tällöin kuten ehkä arvata saattoi, niin nastarenkaissa keskiarvo pääosin putosi tai pysyi samana. Ainoastaan Kumho & Michelin korotti arvosanaansa. Nastattomissa taas keskiarvot nousivat Bridgestonea lukuunottamatta, jonka keskiarvo pysyi samana.
Huomioitavaa sen sijaan on, että paras nastaton rengas nousisi kaikkien renkaiden joukossa jaetulle kolmossijalle.

Tämän jälkeen kokeilin vaihtaa kaikkien ajettavuuden arvosanojen painotuksen pykälää korkeammaksi eli 7% (muut siis 6%). Muutos edelliseen oli melko pieni, joten keskiarvot pyssyivät pääosin samoina (muutosta korkeintaan 0,1%).
Tällä painotuksella paras kitkarengas nousisi kaikkien renkaiden joukossa jaetun kärkisijan jälkeen kolmannelle sijalle.

Päädyin painottamaan juuri jarrutusta ja ajettavuutta siksi, koska ne osa-alueet kuitenkin merkinnee suurimmassa osassa läheltäpititapahtumissa niitä arvoja, joilla mahdollinen onnettomuus on helpoiten vältettävissä. Jarrutusta tuskin tarvitsee perustella ja ajettavuudesta TM:kin toteaa että "Ajettavuuskokeiden tärkein arvosteluperuste on renkaan turvallinen ja yllätyksetön ajokäytös"
Kukin voi käydä noita painottelemassa omien ajomieltymysten perusteella haluamakseen.

Taulukossa ensin on TM:n arvosana, sitten tuo jarrujen suosiminen ja lopuksi ajettavuuden suosiminen (jos sanaa "suosiminen" voi käyttää 1% painotuserossa :) )

Nastarenkaat:
Bridgestone 8,1 --> 7,9 --> 8,0
Continental 8,8 --> 8,5 --> 8,5
Falken        7,0 --> 7,0 --> 7,0
Gislaved     8,1 --> 8,1 --> 8,1
Goodyear   8,3 --> 8,2 --> 8,1
Hankook    8,7 --> 8,4 --> 8,5
Kumho       6,5 --> 6,7 --> 6,7
Michelin     7,6 --> 7,7 --> 7,7
Nangang    7,1 --> 7,1 --> 7,1
Nokian      8,4 --> 8,1 --> 8,1
Pirelli        8,3 --> 8,1 --> 8,2
Sava         7,6 --> 7,6 --> 7,6
Triangle     7,3 --> 7,4 --> 7,4
Vredestein 8,2 --> 8,1 --> 8,1
Yokohama  8,2 --> 8,1 --> 8,1

Nastattomat renkaat:
Bridgestone 7,2 --> 7,2 --> 7,2
Continental  8,1 --> 8,2 --> 8,3
Goodyear    7,5 --> 7,7 --> 7,7
Hankook      7,4 --> 7,6 --> 7,6
Landsail      6,7 --> 6,9 --> 6,9
Linglong      6,3 --> 6,5 --> 6,5
Michelin      7,4 --> 7,6 --> 7,6
Nangang     6,2 --> 6,5 --> 6,5
Nokian        7,5 --> 7,7 --> 7,7
Pirelli          7,1 --> 7,5 --> 7,5
Sava           7,6 --> 7,8 --> 7,8

sambolo

Onko jollakin jo savan kitkoista kokemusta? Taidan sellaiset hommata seuraavaksi.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

pekeke

^^Jaran listassa conti saanut kitkoissa parhaan arvosanan, vähän ihmettelen kun viime talvena uuteen ocuun tuli semmoset, ja kyllä on jotenkin löysän ja urissa vaeltelevan oloiset. Suvikkailla ei moista esiinny. Uutena kitkailijana olen niihin muuten tyytyväinen, tuskin paluuta hokkeihin(etelässä sata kilsaa motaria/pv. ja pikkupyöritykset päälle).

SNG

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 28.10.17 - klo:14:56
^^Jaran listassa conti saanut kitkoissa parhaan arvosanan, vähän ihmettelen kun viime talvena uuteen ocuun tuli semmoset, ja kyllä on jotenkin löysän ja urissa vaeltelevan oloiset. Suvikkailla ei moista esiinny. Uutena kitkailijana olen niihin muuten tyytyväinen, tuskin paluuta hokkeihin(etelässä sata kilsaa motaria/pv. ja pikkupyöritykset päälle).

Vitoset vai kutoset?

Itsellä nyt ollut jälkimmäiset autossa keskiviikosta ja tuntuvat kyllä todella hyviltä myös asfaltilla. Paineita huoneenlämmössä mitattuna oli rengasliikkeen jäljiltä 2.7 bar ja sopivalta tasolta vaikuttaisi.

pekeke

^Contivikingcontact 6 lukee kyljessä, oliskohan ollut 2.5 paineet, ehkä pitäisi kokeilla korkeampia.

JakeS

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 28.10.17 - klo:14:44
Onko jollakin jo savan kitkoista kokemusta? Taidan sellaiset hommata seuraavaksi.
edellisen mallin gy. Olisin itsekin hankkinut mutta ei ollut sillä hetkellä sopivaa kokoa ja tilalle gy.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

sambolo

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 28.10.17 - klo:17:04
edellisen mallin gy. Olisin itsekin hankkinut mutta ei ollut sillä hetkellä sopivaa kokoa ja tilalle gy.

No mullakin nyt GY  UG 2 kitkat, mut ton mukaa ne ois savalle häviny. Meinaatko siis että vastaa sitä ekaa ultra grippiä? Kesäsavat oli kyllä hyvät.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

9987

Katupölyongelmia näyttää siunaantuvan vain muutaman kaupungin ympäristöön yleensä vain helsinkiin ja kummasti aina keväällä huhtikuun aikana. Hiekkaahan siellä käytetään eniten vaikka pinta-ala on pieni. 

Veikkaan jos hiekan käyttö lopetetaan kokonaan niin siihen loppuu katupölyongelmat helsingissä ja ylen on alettava keksimään muita uutisia keväällä  ;D

9987

#1546
Lainaus käyttäjältä: hmmm

Ottawassa taidetaan käyttää suolaa reilulla kädellä ja kasvua kokoajan, aikamoisia määriä.

Ja teitä suolataan myös Helsingissä enemmän kuin muualla pääkaupunkiseudulla.

sakal83

Onko jossain joku statistiikka paljonko sitä hiekkaa todellisuudessa levitetään nimenomaan autotielle? Kävelykaduilla sitä kyllä näkee, mutta en nyt suoranaisesti ole pistänyt merkille, että sitä levitetään kuin johonkin liikenneympyröihin.

Ilman hiekkaa kävelykaduillahan me jouduttaisiin käyttämään nastakenkiä, koska pelkästään kitkapohjaisilla kengillä kuoltaisiin kaikki. ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Leader dog

Nyt sohjossa ja lumilla ajettuna Belgialaiset kontinentaalin kitkat pelaa ihan hyvin ja renkaat on puolikuntoiset.

V-O

#1549
Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 28.10.17 - klo:19:20
Katupölyongelmia näyttää siunaantuvan vain muutaman kaupungin ympäristöön yleensä vain helsinkiin ja kummasti aina keväällä huhtikuun aikana. Hiekkaahan siellä käytetään eniten vaikka pinta-ala on pieni. 

Veikkaan jos hiekan käyttö lopetetaan kokonaan niin siihen loppuu katupölyongelmat helsingissä ja ylen on alettava keksimään muita uutisia keväällä  ;D
Otanpa osaa minäkin tähän.

Erittäin oiva huomio Mo1:ltä.  Osuu juuri ytimeen.

Tässä nasta-kitkatouhussa on niin paljon ideologista kusetusta ilmassa että syytä pohtia joidenkin tahojen edesottamuksia ja agendaa...

Joillekin sopii kitkat, toisille nastat...
Joillekin sopii Skoda, toisille Volkkari...
Joillekin sopii Volkkari, toisille Audi...
Joillekin sopii mies, toisille nainen....
Joilekin sopii 42-kokoinen kenkä, toisille 44...

Ja ongelma oli että...????

JakeS

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 28.10.17 - klo:18:05
No mullakin nyt GY  UG 2 kitkat, mut ton mukaa ne ois savalle häviny. Meinaatko siis että vastaa sitä ekaa ultra grippiä? Kesäsavat oli kyllä hyvät.
Jep. Sitä minäkin hieman ihmettelin mutta ainakin aikasemmin Sava joka on Gy:n "nordman" on tuonut markkinoille aina edellisen gy:n ykkösrenkaan.

Sava Eskimo



Good year utragrip

Tällä ykkös ug:lla olen ajanut monta rengaskertaa ja hyvin tyytyväisenä.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: V-O - 28.10.17 - klo:21:17
Ja ongelma oli että...????

Ongelma on niissä parissa foorumilla pyörivässä kilipukissa jotka eivät suostu uskomaan että tietyillä alueilla rengas X onkin parempi valinta kuin rengas Y. Sen vuoksi tässäkin ketjussa on yli tuhat viestiä, ja suunta on vain ylöspäin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mabe

Nastat alla. Vähän varalta laitoin sillä viime viikon 20cm lunta ja loskaa ei ollut mikään ongelma crossclimate plussille koossa 225/45r17. Erittäin paljon kitkarengasta muistutti pito loskassa, kuurassa ja kaikessa mitä viime viikko etelään tarjosi.

Ensi viikolle luvattu kovempia yöpakkasia, vettä ja voimakkaampia vaihdoksia niin ruuvasin ennakoovasti nastat alle.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 28.10.17 - klo:09:14
Joo aika turhaa keskusteluahan tämä täällä on. Jos joku toteaakin että nastat ovat jäällä pitävämmät, niin sitten siirrytään siitä ympäristöarvoihin ja ilmanlaatuun.

No ei keskustelu nyt tuolla perusteella tietenkään turhaa ole. Päinvastoin, keskustelua on omiaan ylläpitämään juuri se, että asia on monitahoinen. Jos nastarenkaista ylipäätään halutaan käydä laaja-alainen keskustelu, niin silloin on oikeastaan pakko siirtyä ympäristöarvoihin ja ilmanlaatuun. Nastarenkaiden (väitetysti) parempi jääpito on yksi syy, jolla nastarenkaiden käyttöä perustellaan. Paremman jääpidon vastapainona on sitten se, että nastarenkaat kuluttavat kovasti tiestöä. Ajoradalle muodostuu uria, mikä on turvallisuuden kannalta kielteinen seikka. Tien pinta muuttuu myös karkeammaksi, minkä puolestaan ylläpitää tälläkin foorumilla käytävää keskustelua rengasmelusta. Tämä päälle tulevat sitten vielä nastarenkaiden vaikutukset ilmanlaatuun ja sitä kautta ihmisten terveyteen. Olisi mielestäni aika erikoista, jos nastarenkaiden pluspuolia ei verrattaisi niiden miinuspuoliin.

Nastarenkailla saattaa olla tiettyjä etuja kitkarenkaisiin verrattuna. Olennainen kysymys onkin  ovatko nämä edut niin suuret, että ne ylittävät nastarenkaista kiistatta aiheutuvat haitat. Kuinka moni esimerkiksi tarvitsee nastarenkaiden parempaa jääpitoa? Turhaksi keskustelu muuttuu vasta siinä vaiheessa, jos nastarenkaiden parempi pito jäällä tms. on rengasvalinnan ainut kriteeri. Jos rengasmelu, tiestön kuluminen ja ilmanlaatu eivät ole merkityksellisiä seikkoja, niin silloin nämä tekijät huomioiva pohdinta ja keskustelu on tietysti turhaa. Asia on ratkaisu yhtä seikkaa silmällä pitäen, ja tuo seikka on parempi jääpito.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.10.17 - klo:08:31
Eihän tuo (hiekoitus) voi mitään aiheuttaa. Se on vain nastarenkaat  ;)

Tästähän on tainnut olla aikaisemmin puhetta. Eli siitä, että nastarenkaat eivät ole ainut ilmanlaatua heikentävä tekijä esimerkiksi Helsingissä. Mielestäni ei olekaan edes väitetty, etteikö esim. hiekoituksella olisi oma vaikutuksensa hengitysilmaan. Toisaalta epäilen, että esimerkiksi juuri Helsingissä sen merkitys ei nouse alkuunkaan samalla tasolle nastarenkaiden kanssa. Arkikokemus- ja havainnot viittaavat siihen, että Helsingissä hiekoitetaan ajoratoja loppujen lopuksi melko vähän. Enemmän hiekkaa kaadetaan jalkakäytäville ja pyöräteille, missä ne sitten aiheuttavat omia ongelmiaan.

SNG

#1554
Tämä on ollut kyllä hedelmällisimpiä ketjuja tällä palstalla tai muitakin palstoja vertaillen, vaikka vääntö on ajoittain käynyt todella kovaksi.

Tällä ketjulla oli iso vaikutus allekirjoittaneen päätökseen "uskaltaa" kokeilla nykykitkoja. Aiemmat huonot kitkakokemukset juontavat yli 20 vuoden taakse. Nyt jonkun aikaan noilla conteilla ajaneena olen sitä mieltä että kitkat ovat erittäin toimivat, hiljaiset ja jopa hyvät ajaa suomalaisessa talvessa. Ainoastaan pääkallokeli saattaa muuttaa käsityksen. Uskon että noilla pärjää silloinkin mainiosti ennakoimalla, nopeutta reilusti alentamalla ja hankalia metsäteitä yms pääkallokeleillä vältellen.

Itse olisin ollut kypsä kitkailuun jo paljon aiemminkin, mutta auton toinen kuljettaja luotti nastojen "turvallisuusekstraan". Nyt myös hänen (vaimon) kommenttinsa kitkailusta ovat erittäin positiiviset. "Nämähän ovat kuin kesärenkaat asfaltilla, nämä eivät sorra kaarteissa/risteyksessä jne"

Hiakkaa soisi käytettävän muuallakin kuin keskustoissa suolan sijaan. Suolaa kylvetään aivan surutta kaikkialle maanteillä niin että rapa lentää. Suolaus ja koko ajan suolauksen takia sulavat ja jäätyvät tiet lienevät merkittävä katupölyn lähde, oli alla mitkä tahansa renkaat.

vasara

Pölyongelmia myös muualla, vaikka nastoja ei käytetä.
https://yle.fi/uutiset/3-9470466

Saksassa on tänä talvena saatu mittaustuloksia, joiden mukaan pahimmillaan jopa 85 prosenttia alle 10 mikrometrin hengitettävistä hiukkasista olisi peräisin tiepäällysteen kulumasta, renkaista ja jarruista. Ja Saksassa ei edes ole nastarenkaita.

Epäilemättä nastarenkaiden käyttö vielä lisää pölyä jossain määrin, mutta ei niiden käyttö ole kuin pikku sivujuonne kokonaisuudessa. Autoilun ja liikenteen vähentäminen on toimivampi ratkaisu. Tähän vaan ei ole kovin moni valmis ja siksi haetaan pääsyyllistä jostain yksittäisestä tekijästä.
Sama juttu dieselmoottori propagandan kanssa.

TTO

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 28.10.17 - klo:19:20
Katupölyongelmia näyttää siunaantuvan vain muutaman kaupungin ympäristöön yleensä vain helsinkiin ja kummasti aina keväällä huhtikuun aikana. Hiekkaahan siellä käytetään eniten vaikka pinta-ala on pieni. 

Veikkaan jos hiekan käyttö lopetetaan kokonaan niin siihen loppuu katupölyongelmat helsingissä ja ylen on alettava keksimään muita uutisia keväällä  ;D

Kehille ja ulosmenoväylille ei levitetä koskaan hiekkaa ja sen vuoksi siellä ei olekaan pölyongelmaa - eikun...

Samoin jokunen vuosi sitten plussakelit jatkuivat jouluun asti eikä noita teitä suolattu missään vaiheessa. Kummasti tuulilasi alkoi väylillä muuraantua umpeen samaa tahtia kuin nastat autojen alla lisääntyivät. 

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TTO - 29.10.17 - klo:14:55
Samoin jokunen vuosi sitten plussakelit jatkuivat jouluun asti eikä noita teitä suolattu missään vaiheessa. Kummasti tuulilasi alkoi väylillä muuraantua umpeen samaa tahtia kuin nastat autojen alla lisääntyivät.

Oletko ollut tuolla tie nvarressa varmistamassa tuota yöaikaan, jolloin monesti ilma menee pakkasen puolelle vaikka päivällä olisi plus asteita?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 28.10.17 - klo:21:18
Jep. Sitä minäkin hieman ihmettelin mutta ainakin aikasemmin Sava joka on Gy:n "nordman" on tuonut markkinoille aina edellisen gy:n ykkösrenkaan.

Sava Eskimo



Good year utragrip

Tällä ykkös ug:lla olen ajanut monta rengaskertaa ja hyvin tyytyväisenä.

Ite kans ollu tosi tyytyväinen noihin ug 2 mut jos vähä halvemmal saa ~yhtä hyvää niin miks ei. 225/50-17 savat oli 520e sarja. Taisin maksaa goodyeareista yli 600.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

mattinen

#1559
Katsotaanpa hieman tarkemmin tuota Ylen juttua, jossa viitataan Saksassa tehtyihin tutkimuksiin. Saksan kokemusten perusteella haastetaan Suomen "viime vuosien ajattelu", jonka mukaan "päällysteen kulumisesta voi tulla saman verran hengitettäviä hiukkaspäästöjä kuin pakokaasuista." Saksassa on tehty mittauksia, joiden mukaan pahimmillaan 85 prosenttia tietyn kokoisista hengitettävistä hiukkasista saattaa olla peräisin tiepäällysteen kulumasta, renkaista ja jarruista.

Mitä johtopäätöksiä edellisen perusteella voidaan tehdä? Ainakin se, että päällysteen kulumisen vaikutus hengitysilmaan saattaa olla selvästi suurempi kuin pakokaasujen. Entä nastarenkaat, mitä niiden vaikutuksesta ilmanlaatuun voidaan Ylen jutun perusteella tehdä? Ei oikeastaan muuta, kuin että Suomessa tiepäällysteen kulumisen osuus hiukkaspäästöistä on todennäköisesti vielä suurempi kuin Saksassa ("Ja Saksassa ei edes ole nastarenkaita"). Tämä tietysti edellyttäen, että saksalaiset tutkimustulokset ovat käyttökelpoisia myös Suomen olosuhteissa.

Edellä on tähän Ylen Saksan juttuun liittyen sitten esitetty, että

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 29.10.17 - klo:14:26
Pölyongelmia myös muualla, vaikka nastoja ei käytetä.
Mielestäni tämä on oikeastaan aika itsestään selvä asia. Tässä "suuressa nastakeskustelussa" ei tietääkseni ole missään vaiheessa esitetty, etteikö katupölyä esiintyisi myös siellä, missä nastarenkaita ei käytetä. Tämä seikka ei kuitenkaan muuta miksikään sitä tosiasiaa, että esimerkiksi Helsingissä nastarenkaat lisäävät katupölyn määrää. Jos siis Helsingissä halutaan pohtia keinoja katupölyn vähentämiseksi, ei tähän pohdintaan tuo paljoakaan lisäarvoa toteamus siitä, että Saksassa(kin) on katupölyä, vaikka siellä ei käytetä nastarenkaita.

Erään tutkimuksen* mukaan erityisesti kevätaikaan esiintyvien korkeiden katupölypitoisuuksien tärkeimmäksi tekijä on mineraaliperäinen pöly. Sen merkittävimpiä lähteitä ovat nastarenkaiden aiheuttama tien pinnan kuluminen ja hiekoitushiekka. Tähän nähden edellä esitetty näkemys, jonka mukaan "nastarenkaiden käyttö ei ole kuin pikku sivujuonne kokonaisuudessa", ei tunnu kovin uskottavalta.

Edellä sanotusta voidaan päätellä, että mitä vähemmän katuja hiekoitetaan, sitä suurempi on nastarenkaiden osuus pölyn aiheuttajana. Minulla ei ole viitettä sen suhteen, kuinka paljon Helsingissä käytetään ajoradalle levitettävää hiekkaa liukkaudentorjunnassa. Epäilykseni on, että tiesuolalla on tässä suurempi merkitys.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 29.10.17 - klo:14:26
Autoilun ja liikenteen vähentäminen on toimivampi ratkaisu. Tähän vaan ei ole kovin moni valmis ja siksi haetaan pääsyyllistä jostain yksittäisestä tekijästä.
Autoilun ja liikenteen vähentäminen tuskin on "toimivampi ratkaisu", jos kerran kovin moni ei ole siihen valmis. Mutta erityisen toimivana ratkaisuna en kyllä osaa pitää sitäkään, että jätettäisiin käyttämättä mahdolliset muut keinot. Eli jos autoilun rajoittaminen ei poliittisista syistä ole mahdollista, niin kyllähän silloin toki kannattaa ainakin yrittää vaikuttamista muiden tekijöiden kautta.



*(Pakkanen T.A., Kerminen, V-M., Korhonen, C.H., Hillamo R.E., Aarnio P., Koskentalo T. ja Maenhaut W. 2001. Sources and Chemical Composition of Atmospheric Fine and Coarse Particles in the Helsinki Area. Atmospheric Environment 35, 5381-5391.)

Lisää samasta teemasta, mm:

http://kuntatekniikka.fi/2013/04/04/nastarenkaat-heikentavat-merkittavasti-ilmanlaatua/
https://yle.fi/uutiset/3-5066610
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/347502-nastarenkaiden-kaytto-huonontaa-helsingin-ilmanlaatua
https://www.hs.fi/autot/art-2000002928527.html
https://www.helsinginseutu.fi/hs/fi/uutiset/heikensi-ilmanlaatua

Lainaus käyttäjältä: SNG - 29.10.17 - klo:14:22
Tällä ketjulla oli iso vaikutus allekirjoittaneen päätökseen "uskaltaa" kokeilla nykykitkoja. Aiemmat huonot kitkakokemukset juontavat yli 20 vuoden taakse. Nyt jonkun aikaan noilla conteilla ajaneena olen sitä mieltä että kitkat ovat erittäin toimivat, hiljaiset ja jopa hyvät ajaa suomalaisessa talvessa. Ainoastaan pääkallokeli saattaa muuttaa käsityksen. Uskon että noilla pärjää silloinkin mainiosti ennakoimalla, nopeutta reilusti alentamalla ja hankalia metsäteitä yms pääkallokeleillä vältellen.
Sieluni laulaa kiitoshymniä tämän johdosta. Yksi aivan olennaisimmista asioista rengasvalintojen suhteen on mielestäni pyrkimys omakohtaisten kokemusten hankkimiseen. Muistan hyvin, kun itse ryhdyin harkitsemaan nastojen vaihtamista kitkoihin. Tekniikan Maailman teisteissä muistettiin (ja muistetaan varmaan vieläkin) aina todeta, että "nasta pitää jäällä selvästi paremmin kuin kitka", ja että "kelivaihtelujen vaikutuksia tasaa nasta paremmin kuin kitka", jne. Erilaisilla autofoorumeille esitettiin (ja esitetään) varsin tiukkoja näkemyksiä siitä, kuinka "Suomen talvessa ei kitkoilla pärjää", ja kuinka "siellä oli taas kitkamies (sic) hankeen suistuneena" tms.

Koska kuitenkin nastojen ropina paljaalla asfaltilla alkoi harmittamaan, hankin kitkat. (Mitään yleviä ilmastomotiiveja ei minulla ollut). Kitkat olivat todella positiivinen yllätys. Oli myös mielenkiintoista huomata se tavattoman suuri ristiriita "nastamiesten" varmojen näkemysten ja oman käyttökokemuksen välillä. Oli pakko vetää se johtopäätös, että ainakin osa "nastamiehistä" joko puhuu täyttä paskaa, tai että he autoilevat aivan toisentyyppisissä olosuhteissa kuin minä. Oli miten oli, olennainen opetus omassa "siirtymäriitissäni" oli se, että kitkarenkaita kannattaa itse kokeilla. Miten ne toimivat minun ajotyylilläni? Kuinka hyvin niillä pärjää niissä olosuhteissa, missä minä tyypillisesti ajan?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy