Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 27.10.17 - klo:10:58
Mitkä tuossa olivat ne jarrutusmatkat, vai enkö vain osaa tulkita niitä kuvasta? :o

Bromsegenskaper/Vått -kohdassa Hakka R2 sai vain yhden vaivaisen pisteen, kun KE-kitka täydet 10 pojoa. Vastaavasti taas jäisen pinnan jarrutuksessa R2 sai 16 pistettä (eli oikeasti 8p, koska jostain idiootista syystä myös tuolla painotetaan tiettyjä osa-alueita enemmän) ja KE-kitkat 4p (eli oikeasti 2p)

Jos Contin KE-kitka on siis hengenvaarallinen jäällä, on R2 tuplasti vielä vaarallisempi märällä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 27.10.17 - klo:16:06
Bromsegenskaper/Vått -kohdassa Hakka R2 sai vain yhden vaivaisen pisteen, kun KE-kitka täydet 10 pojoa. Vastaavasti taas jäisen pinnan jarrutuksessa R2 sai 16 pistettä (eli oikeasti 8p, koska jostain idiootista syystä myös tuolla painotetaan tiettyjä osa-alueita enemmän) ja KE-kitkat 4p (eli oikeasti 2p)

Jos Contin KE-kitka on siis hengenvaarallinen jäällä, on R2 tuplasti vielä vaarallisempi märällä.

Subjektiivisten arvosanojen vertaaminen kertoimilla tai prosentuaalisilla eroilla ei ole kovinkaan faktapohjaista.

Parempi olisi verrata mitattujen jarrutusmatkojen eroja metreinä ja vaikka verrata niitä prosentuaalisesti toisiinsa.

vasara

^^Molemmissa näyttäisi olevan vakavia puutteita.. kieltoon :)

Lainaaexlex: Ps. Muutama vuosi sitten nähtiin Posio - kuusamo välissä henkilö ajamassa x-drive bmw:llä jossa oli ke-kitkat alla. Vitsi että oli vaarallisen näköistä touhua. Kuin kuski olisi ollut humalassa, kub auto keikku tien reunasta reunaan. Jos poliisi olisi tullut vastaan, olisi varmaan ajot loppuneet siihen. Aivan hengenvaarallista touhua oli.
Bmw:t ei ole niitä suuntavakaimpia autoja maantienopeuksissa. Väärällä rengastuksella jopa surkeita ajettavia. Kuskin humalatilan lisäksi mahdolinen syy tiellä soutamiseen voi olla siis sekin, että ko. rengastus on ollut ko. autoon sopimaton.

ile

Lainaus käyttäjältä: SNG - 27.10.17 - klo:16:29
Subjektiivisten arvosanojen vertaaminen kertoimilla tai prosentuaalisilla eroilla ei ole kovinkaan faktapohjaista.

Parempi olisi verrata mitattujen jarrutusmatkojen eroja metreinä ja vaikka verrata niitä prosentuaalisesti toisiinsa.

Täysin samalla kannalla. Ainut selkeä tapa olisi saada jarrutusmatkat metreinä niin siitä pystyy jokainen päättelemään mikä on turvallista ja mikä ei.

Hesarin yhteenvedosta nämä otti silmään nastarenkaista,
LainaaNe nostavat asfalttia murjoessaan pölyä ja sairastuttavat ja tappavat ihmisiä.
Ne ovat meluisat, nostavat vierintävastusta ja samalla polttoaineenkulutusta ja huonontavat auton ajotuntumaa

Eli siis ensimmäistä kertaa näen, että nastarenkaat yleisesti huonontavat auton ajotuntumaa. Itselläni on taas juuri päinvastaisia kokemuksia löllörunkoisista kitkoista. Lisäksi ilmeisesti yo. pohjalta kitkat ei nosta mitään pölyä yms lamelleineen tiestä vs. nastat.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.10.17 - klo:13:50
HS tänään:
Nastarenkailla ajaminen on vastuutonta hätävarjelun liioittelua " Faktat unohtuvat rengaskeskustelusta
https://www.hs.fi/autot/art-2000005425723.html
Ei tunnu tuo Jose Riikonen olevan keittiön terävin veitsi.
Kertoo, että ”Tämä keskustelu on uuvuttavaa, koska se ei useinkaan perustu faktoihin, vaan irrationaaliseen turvallisuudentunteen maksimointiin.” Tässä olen vielä samaa mieltä, mutta sitten Jose valitsee puolensa ja unohtaa olla puolueeton.

Tämän jälkeen Jose kertoo, että useat nastarenkailla ajavat ovat liikkeellä huonokuntoisilla renkailla. Mutta unohtaa kuitenkin kertoa, että vielä useammat kitkarenkailla ajavat ovat liikenteessä niitäkin heikkokuntoisimmilla renkailla, koska monet eivät vaihda kitkojaan pois kesäksi.

Lopuksi vielä haastateltu Trafin asiantuntijaa, joka kertoo: ”Helsingissä nastarenkailla ajaminen on rinnastettavissa siihen, että kävelee kadulla pyöräilykypärä päässä .”
Tässäkin tosin unohdettu se, että suurin osa Helsingissä autoilevista tulee sinne kauempaa muista kunnista, ja siellä niitä nastojakin kaivataan.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 27.10.17 - klo:17:25
Tässäkin tosin unohdettu se, että suurin osa Helsingissä autoilevista tulee sinne kauempaa muista kunnista, ja siellä niitä nastojakin kaivataan.

Tämän johdosta esittäisin kaksi kysymystä.

1) Mihin perustuu näkemys siitä, että "suurin osa" Helsingissä autoilevista tulee kauempaa muista kunnista?

2) Mitä tarkoitetaan "kauempana olevilla muilla kunnilla"?

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 27.10.17 - klo:17:58
Tämän johdosta esittäisin kaksi kysymystä.

1) Mihin perustuu näkemys siitä, että "suurin osa" Helsingissä autoilevista tulee kauempaa muista kunnista?

2) Mitä tarkoitetaan "kauempana olevilla muilla kunnilla"?
1. Mm. omaan kokemukseen. Ei helsinkiläisellä ole autoa.
2. Espoo, Vantaa, Vihti, Nurmijärvi, jne. Tulee niitä Tampereelta ja kauempaakin päivittäin Helsinkiin töihin.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: ile - 27.10.17 - klo:17:11


Hesarin yhteenvedosta nämä otti silmään nastarenkaista,
Eli siis ensimmäistä kertaa näen, että nastarenkaat yleisesti huonontavat auton ajotuntumaa. Itselläni on taas juuri päinvastaisia kokemuksia löllörunkoisista kitkoista.
Kun vaihdoin 205/55-16 pirellin kesärenkaat 225/45-17 kitkoihin niin ajotuntuma ja mukavuus muuttui huomattavasti paremmaksi.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

FoamCleaner

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 27.10.17 - klo:18:24
Kun vaihdoin 205/55-16 pirellin kesärenkaat 225/45-17 kitkoihin niin ajotuntuma ja mukavuus muuttui huomattavasti paremmaksi.


Itsellä kävi vähän päinvastoin.
225/35/19 vaihtui 225/40/18 kokoon. Ajotuntuma muuttui tarkasta hieman epämääräiseen ja mukavuus jämäkästä hieman löysempään. Geelityynymäinen, jos jotenkin pitäisi kuvailla.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 27.10.17 - klo:18:16
1. Mm. omaan kokemukseen. Ei helsinkiläisellä ole autoa.

Tuo "mm" viittaa siihen, että näkemyksen taustalla on kenties jotakin muutakin kuin ns. mutua. Mitähän tämä muu mahtaa olla?

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 27.10.17 - klo:18:16
2. Espoo, Vantaa, Vihti, Nurmijärvi, jne. Tulee niitä Tampereelta ja kauempaakin päivittäin Helsinkiin töihin.

Mm. oman kokemuksen perusteella sanoisin, että pääkaupunkiseudun kunnissa (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) keliolosuhteet eivät niin kauhean paljon toisistaan poikkea. Tämän perusteella voisi ajatella niin, että esimerkiksi pääkaupunkiseutu voisi olla sellainen alue, jonka sisällä kitkarenkaiden käyttöä voisi lisätä ilman kovin suurta pelkoa valtavasta onnettomuuksien lisääntymisestä. Ihmisten terveys (nastarenkaiden vaikutus hengitysilmaan) ja teiden kunnossapito kiittäisivät.

repomies

Onko nastattomuuteen siirtyneitä alueita olemassa, joista voitaisiin katsoa esimerkkiä vaikutuksesta ilmanlaatuun?

Olisi hirveän mukava joa tuollainen esimerkkipaikka löytyisi jostain päin maailmaa, ja sieltä saatua dataa voitaisiin käyttää hyväksi päätöksenteossa. Mikäli positiivinen vaikutus ilmanlaatuun on selvä, niin uusien piikkipyörien maahantuonti kiellettäköön. Vanhan varaston myynti toki sallittakoon.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 27.10.17 - klo:18:48
Tuo "mm" viittaa siihen, että näkemyksen taustalla on kenties jotakin muutakin kuin ns. mutua. Mitähän tämä muu mahtaa olla?

Mm. oman kokemuksen perusteella sanoisin, että pääkaupunkiseudun kunnissa (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) keliolosuhteet eivät niin kauhean paljon toisistaan poikkea. Tämän perusteella voisi ajatella niin, että esimerkiksi pääkaupunkiseutu voisi olla sellainen alue, jonka sisällä kitkarenkaiden käyttöä voisi lisätä ilman kovin suurta pelkoa valtavasta onnettomuuksien lisääntymisestä. Ihmisten terveys (nastarenkaiden vaikutus hengitysilmaan) ja teiden kunnossapito kiittäisivät.

1. En tiedä mihin viittaat? Ehkä viimeaikaisiin uutisiin joissa kerrotaan ettei helsinkiläisnuoret enää halua ajokorttia, koska sille ei ole tarvetta. Tai siihen, että yli puolet helsinkiläistalouksista on autottomia.

2. Aluerajat eivät koskaan toimi käytännössä, sillä autoilla on tarkoitus liikkua myös muualle kuin vain kodin ja työpaikan väliä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: repomies - 27.10.17 - klo:19:21
Onko nastattomuuteen siirtyneitä alueita olemassa, joista voitaisiin katsoa esimerkkiä vaikutuksesta ilmanlaatuun?

Paras esimerkki on Japanin Hokkaido. Siellä nastat aiheuttivat todella pahan pölyongelman 80-luvulla. Paikalliset sanoivat, ettei taivasta nähnyt. Nastat kiellettiin 1989. Sen jälkeen ilma parani nopeasti.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

hmmm

Lainaus käyttäjältä: repomies - 27.10.17 - klo:19:21
Onko nastattomuuteen siirtyneitä alueita olemassa, joista voitaisiin katsoa esimerkkiä vaikutuksesta ilmanlaatuun?

Olisi hirveän mukava joa tuollainen esimerkkipaikka löytyisi jostain päin maailmaa, ja sieltä saatua dataa voitaisiin käyttää hyväksi päätöksenteossa. Mikäli positiivinen vaikutus ilmanlaatuun on selvä, niin uusien piikkipyörien maahantuonti kiellettäköön. Vanhan varaston myynti toki sallittakoon.

Ainakin Ottawassa Kanadassa on nastat kielletty. Kaupunkialueella asuu n. 1,3 milj. asukasta eli vastannee siltä osin Suomen pk-seutua. Talvella Ottawan sademäärät ja keskilämpötilat ovat suurinpiirtein Kuopion tasoa, kyseessä on huomattavasti Helsinkiä kylmempi kaupunki. En tosin tiedä miten kauan sitten nastat on kielletty, joten pitäisi varmaan tutkia yleisesti, onko katupöly siellä ongelma. Tässä kuvassa säätilastoja Helsingistä, Kuopiosta ja Ottawasta.


Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.10.17 - klo:19:32
Paras esimerkki on Japanin Hokkaido. Siellä nastat aiheuttivat todella pahan pölyongelman 80-luvulla. Paikalliset sanoivat, ettei taivasta nähnyt. Nastat kiellettiin 1989. Sen jälkeen ilma parani nopeasti.
Onko jotain faktaa, että johtui nastakiellosta? Ettei esim katalysaattorit tai muut saasteet vaikuttaneet?
Jos ilmqnlaatuun vedotaan kitkojen kanssa, niin voi myös ajatella että täysi autottomuus olisi vielä parempi ratkaisu. Nastat eivät kuitenkaan ole se pahin saasteiden aiheuttaja.

Popo

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 27.10.17 - klo:18:48
Mm. oman kokemuksen perusteella sanoisin, että pääkaupunkiseudun kunnissa (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) keliolosuhteet eivät niin kauhean paljon toisistaan poikkea. Tämän perusteella voisi ajatella niin, että esimerkiksi pääkaupunkiseutu voisi olla sellainen alue, jonka sisällä kitkarenkaiden käyttöä voisi lisätä ilman kovin suurta pelkoa valtavasta onnettomuuksien lisääntymisestä. Ihmisten terveys (nastarenkaiden vaikutus hengitysilmaan) ja teiden kunnossapito kiittäisivät.

Työkavereita tulee päivittäin autolla esim. Lohjan Virkkalasta ja Hyvinkäältä Pasilaan. Lohjalaisella ollut hyvissä ajoin nastarenkaat, Hyvinkääläinen ajoi eilen sanojensa mukaan "lähes nahkakaljuilla kesäkumeilla" töihin 60 kmh ja tänään onnistui jo 80 kmh, kiitos suolauksen. Ja juuri suolaus tekee pääväyliä käyttävän matkanteosta sujuvaa kauenpaakin jopa pikku pakkasilla ilman hyviä renkaita, lienee tienpitäjän ajatus. Oma työmatka on vain vajaa 5 km, mutta alkupuoli on sellaista nurkka-ajoa, että kunnossapitoa ei kovin nopeasti tule, suolausta tuskin koskaan. Lumitalvina olimme kategoriassa Ö. Yltiömäistä suolausta en sinänsä kaipaa. Edellisen auton japanilaistyylinen suojaus ei ruostetta pystynyt suolakylvyssä vastustamaan ja pohjavesiinkin se käsittääkseni menee.

Uudet Continental-nastat alla. Jos tulee asiaa "maakuntaan", reitillä on kaiken mahdollisen hoitotason pätkää päätyen umpihankeen. Ensimmäisen kerran vakavasti harkitsin kitkoja, mutta ehkä seuraavaan (neliveto)autoon... ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

-karppa-

Tänään sama jäiseksi tamppautunut tiepätkä keski-suomessa kahdella eri skandikitkoilla varustetulla autolla ja verrokkina neliveto työjuhta nastoilla.

A:Ilman luistonestoja varustetulla etuvetoisella 100 heppaisella autolla (Lähempänä 2010, kuin 2000 lukua) sai suditella menemään ja oikeasti keskittyä ajamiseen (Siis tiedostavaa ajamista). REnkaina hakkapelitta R2 kitkat, joilla ajettu noin 200km.
B:Neliveto turbo, jossa kaikki perseensuristimet ja estot. Ei mitään ongelmaa. Kun sitten kokeili oikeassa paikassa lukkojarrutusta, niin sen jälkeen meni pulkkana ja pitkälle.
C: Varmempi olo oli neliveto toyotalla, jossa alle hakkapeliitta 5:t ja ikää seitsämän vuotta.

No paremmin, joka tapauksessa menee, kuin parilla tutulla jotka oli vielä kesärenkailla liikenteessä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 27.10.17 - klo:19:37
Onko jotain faktaa, että johtui nastakiellosta? Ettei esim katalysaattorit tai muut saasteet vaikuttaneet?

Tässä Sapporon pölylaskeumat ja nastojen käytön väheneminen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.10.17 - klo:19:53
Tässä Sapporon pölylaskeumat ja nastojen käytön väheneminen.

Se että joku on tehnyt asiasta kaavion ei kuitenkaan tee siitä faktaa.

repomies

Argumenttina "kielletään autoilu" taitaa kuitenkin hävitä sille, että pyritään mahdollistamaan autoilu mahdollisimman pienillä haitoilla.

Ilmansaasteiden osalta autoilu on vain yksi ongelmanlähde. Toinen vähän vastaava on puun poltto tiheään kaavoitetuilla pientaloalueilla. Savu todella tuntuu nenään kun talvipakkasilla ajelee kotiin pientaloalueelle. Suuruusluokka taisi olla hiukkaspäästöjen kokonaisuuden kannalta sama kuin kaiken autoilun, mutta paikallisesti ongelma on monesti paljon liikennettä pahempi.

Tässäkään ratkaisu ei välttämättä ole elämän kieltäminen, ei ehkä edes pienpolton kieltäminen. Mutta uusien tulisijojen päästöt on saatava kuriin tiukoilla laatuvaatimuksilla ja päästömittauksilla. Eikä vanhojen tulisijojen verottaminen välttämättä olisi huono sekään. Sellainen motivoisi vaihtamaan vähäpäästöisempään tai luopumaan käryttämisestä tykkänään.

Nuo Sapporon käyrät ovat ihan vakuuttavaa luettavaa. Insinööri laskemaan paljonko nastarenkaiden aiheuttamaan pölyyn menetetään elinvuosia, verrataan sitä menetettyihin elinvuosiin onnettomuuksissa joissa renkaat ovat olleet edes osasyy. Sitten tehdään päätös suuntaan tai toiseen.

-karppa-

Samaan aikaan pari valtameritankkeria pukkaa enemmän paskaa taivaalle, kun Suomen autot  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BMF

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 27.10.17 - klo:20:02
Se että joku on tehnyt asiasta kaavion ei kuitenkaan tee siitä faktaa.

Mikähän  fakta sitten kelpaa?  ;D

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

hmmm

Lainaus käyttäjältä: hmmm - 27.10.17 - klo:19:35
Ainakin Ottawassa Kanadassa on nastat kielletty. Kaupunkialueella asuu n. 1,3 milj. asukasta eli vastannee siltä osin Suomen pk-seutua. Talvella Ottawan sademäärät ja keskilämpötilat ovat suurinpiirtein Kuopion tasoa, kyseessä on huomattavasti Helsinkiä kylmempi kaupunki. En tosin tiedä miten kauan sitten nastat on kielletty, joten pitäisi varmaan tutkia yleisesti, onko katupöly siellä ongelma. Tässä kuvassa säätilastoja Helsingistä, Kuopiosta ja Ottawasta.


Noniin, kaivoin tämän verran vertailua ilmanlaadusta: Vantaan pienhiukkaskäyrä maaliskuulta 2014 ja raportti Ontarion ilmanlaadusta vuodelta 2014. Ottawassa ilman pienhiukkaspitoisuus ei kertaakaan koko vuonna 2014 ylittänyt Kanadassa raja-arvoksi asetettua 28 μg/m3. Vantaalla tuo raja ylitettiin pelkästään maaliskuussa useita kertoja, korkeimman arvon ollessa noin 45 μg/m3.

ja tässä linkit: http://www.ilmanlaatu.fi/ilmanyt/nyt/ilmanyt.php?as=29&rs=87&ss=Valitse+mittauspaikka&p=particulateslt2.5um&sc=50&pv=30.03.2014&j=720&et=graph&tj=3600&ls=suomi

Tässä Ontarion ilmanlaaturaportti. Kun kelaa alaspäin, löytyy kartta jolla on kaupungeittain mainittu raja-arvon ylityskertojen määrä.
https://www.ontario.ca/page/air-quality-ontario-2014-report#section-3

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: BMF - 27.10.17 - klo:20:22
Mikähän  fakta sitten kelpaa?  ;D
Lähdetiedot, tutkimuksen tekijä ja tutkimuksen tekotapa saattaisi auttaa. Kovasti kiinnostaa että onko otettu huomioon muu saasteiden väheneminen.

BMF

#1524
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 27.10.17 - klo:20:28
Lähdetiedot, tutkimuksen tekijä ja tutkimuksen tekotapa saattaisi auttaa. Kovasti kiinnostaa että onko otettu huomioon muu saasteiden väheneminen.

Eikö sitten olisi ollut järkevintä kirjoittaa että "saisinko kyseisen tilaston lähdetiedot ja tutkimuksen tekotavan?" Ei koskaan tiedä vaikka saisikin vastauksen.

Henkilökohtaisella tasolla minua ei kiinnosta nastojen pölyttäminen  eikä kitkojen "huonot jääpidot" (tai kiinnostaa mutta ei vaikuta ostopäätökseen). Ainoa asia mikä ostovalintaan vaikutti on nastojen järjetön rapistelu sulilla teillä ja samoin sen tuottama meteli jota ne suurimmaksi osaksi ajoani edustaisivat. Samoin nastojen pito-ominaisuuksien pikainen heikkeneminen. Olen valmis ottamaan "riskin" ja ajamaan niilla muutamilla jäisillä päivillä sitten hieman hiljempaa.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 27.10.17 - klo:19:23
1. En tiedä mihin viittaat? Ehkä viimeaikaisiin uutisiin joissa kerrotaan ettei helsinkiläisnuoret enää halua ajokorttia, koska sille ei ole tarvetta. Tai siihen, että yli puolet helsinkiläistalouksista on autottomia.

Minä en viitannut mihinkään. Sen sijaan sinä totesit tuossa aikaisemmassa kommentissasi, että "mm. omaan kokemukseen". Tämä puolestaan oli vastauksesi kysymykseeni, joka koski väitettä siitä, että suurin osa Helsingissä autoilevista tulee Helsingin ulkopuolelta. Tuo "mm." antoi aiheen olettaa, että näkemyksen tueksi on olemassa jotakin muutakin kuin "oma kokemus". Tätä kysyin, ja nyt vastasit siihen toteamalla, että puolet Helsingin talouksista on autottomia. Asia tuli selväksi, kiitos.

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 27.10.17 - klo:19:23
2. Aluerajat eivät koskaan toimi käytännössä, sillä autoilla on tarkoitus liikkua myös muualle kuin vain kodin ja työpaikan väliä.

Edellä oli kyse siitä, keitä Helsingissä autoilee. On aivan totta, että Helsingissä voi liikkua autolla vaikkapa Tampereelta tai jopa Rovaniemeltä tulleita henkilöitä. Tässä suhteessa aluerajat eivät (tietenkään) ole mikään este. Mutta jos pohditaan siitä, ketkä muodostavat Helsingissä autoilevan pääjoukon, joiden rengasvalinnoilla on merkitystä esimerkiksi Helsingin ilmanlaadun kannalta, veikkaan merkitsevän alueen olevan suppeamman. Mitään lähdettä minulle ei tässä ole esittää, mutta epäilen Helsingissä liikkuvien ajoneuvojen selkeän pääosan "olevan kotosin" pääkaupunkiseudulta, ja sen lähikunnista. Ja niissä sääolosuhteet eivät oman kokemukseni perusteella kovin radikaalista poikkea Helsingin ilmastosta.

TTO

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 27.10.17 - klo:19:37
Onko jotain faktaa, että johtui nastakiellosta? Ettei esim katalysaattorit tai muut saasteet vaikuttaneet?
Jos ilmqnlaatuun vedotaan kitkojen kanssa, niin voi myös ajatella että täysi autottomuus olisi vielä parempi ratkaisu. Nastat eivät kuitenkaan ole se pahin saasteiden aiheuttaja.

Onko edellinen kommentti toisaalta ymmärrettävissä, että nastat ovat syypää katupölyyn, jos saasteiden pahuusjärjestyspohdinta sivuutetaan? (Ajan itse nastoilla, mutta mielestäni on selviö, että nastat aiheuttavat merkittävän osuuden pölyongelmaan.)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 27.10.17 - klo:19:37
Onko jotain faktaa, että johtui nastakiellosta? Ettei esim katalysaattorit tai muut saasteet vaikuttaneet?
Tosissaanko ehdottelet katalysaattoreiden ratkaisseen katupölylaskeumaongelman?

V60

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy