Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.10.17 - klo:18:38
Otsikko "Viisi tilannetta, joissa kitkarengas ei toimi Suomen talvessa" on virheellinen.

Vaikka kitkarengas joissakin noissa kohdissa on nastaa heikompi, pelaa se ihan riittävän hyvin Suomen talvessa. En ole 19 kitkatalven aikana vielä törmännyt keliin, jossa kitkarengas ei toimisi. Saati, että tulisi epävarma olo tai pitäisi jättää ajamatta.

Otsikko on toki perinteiseen iltapulu-tyyliin tarkoitushakuinen mutta noista 5 kohdasta olen jokaisesta täsmälleen samaa mieltä. Kitkoilla kyllä pärjää ihan (täällä) etelässäkin mutta tarvitaan hilppasen enemmän pelisilmää.

Nyt itsellä on nastat (kun mukana tuli) mutta edeltävässä kärryssä oli kitkat. Kertaakaan matka ei jäänyt tekemättä renkaiden tai kelin takia eikä kertaakaan arveluttanut olla kitkoilla liikenteessä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 24.10.17 - klo:19:11
Otsikko on toki perinteiseen iltapulu-tyyliin tarkoitushakuinen mutta noista 5 kohdasta olen jokaisesta täsmälleen samaa mieltä.

Minä en ole kohdasta 3 ja 4.

3. Vanha auto
Minun ensimmäisessä kitka-autossa ei ollut mitään nykyaikaista turvatekniikkaa. Hyvin pärjäsi. Renkaat antoivat rehellisemmän kuvan kelistä kuin näissä uusissa.

4. Kokematon kuljettaja ja/tai useita kuljettajia
Minä olin kokematon kuljettaja, kun ajoitin ajamaan kitkoilla. Väitän, että ne tekivät minusta paremman kuskin kuin jos olisin jatkanut nastoilla. Ajotyyli rauhoittui selvästi. Keliä tulee luettua kokoajan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lisäksi 1, 2, ja 5 ovat sama asia: keli vaihtelee nollan ympärillä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

SNG

#1443
Lainaus käyttäjältä: SNG - 24.10.17 - klo:18:14
Contin kitkat tulevat Hakkapeliitta seiskojen tilalle, Vein rengaskerran liikkeeseen päivällä ja saan uusilla renkailla takaisin ehkä jo tänään tai viimeistään huomenna.

Katsotaan miten vannoutuneen nastamiehen kanssa noiden "luistimien" kanssa käy. Jänskättää ainoastaan nuo pääkallokelit. Muuten varmasti ainakin kaikissa muissa tilanteissa paremmat kuin paljon ajetut vanhat nastarenkaani.

Korvat ainakin kiittää...toivottavasti ei autopeltiseppä!

Noniin. Sain hakea renkaat seiskalta K.Ylöseltä Lempäälän Sääksjärveltä. Lafka on muuten muuttanut kesällä motarin toiselle puolelle. Uusi halli ja enemmän paikkoja autoille. Vanhaan muutti ilmeisti rajusti kasvava Robit Rocktools.

Tuli väännettyä tallissa renkaat samantien alle. Uudet tenkaat ContiVikingContact 6:t ja kokona 205/60R16 96T XL.

Hinnankiroa vannetöineen ja tasapainotuksineen 540€ (olisi sisältänyt myös allelaiton, mutta ruuhkan takia vaihdoin itse enkä jäänyt odottelemaan vapaata aikaa). Ei Kusti suostunut alentamaan hintaa vaikka allelaitto jäi pois... Torstaina tulee pyry, ja mukavaa puuhaa tuo renkaidenvaihto tallissa on.

Ensivaikutelma: Hiljaiset kuin mitkä. Perustiemelu korvakuulolta hitusen kesärenkaita (GY Eff Grip perf) suurempi, mutta toisaalta karkealla asfaltilla melu ei juurikaan nouse.

Motarinopeudessa n. 125 km/h ajotuntuma ok, hieman kesärenkaita pehmeämpi. Ajotuntuma ja reagointi kuitenkin talvirenkaaksi mainio.

Koska keli nollan pinnassa en ruvennut sen enempää kikkailemaan reagointia kaistanvaihdoissa ja pidon rajoja turvallisuuden kustannuksella. Talvi alkaa nollasta!

Torstaina varmaankin selviää, miltä renkaat tuntuvat lumipöperössä jota Pirkanmaallekin kovasti lupailtu  :D

Mutta mukavalta tuntuu kun nastat eivät ropise tai ujella.


mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.10.17 - klo:16:58
http://m.iltalehti.fi/autouutiset/201710192200471627_oa.shtml
Sitten kun on lukenut ylläolevan, kannattaa lukea myös Ylen juttu talvirenkaista. Sillä on aika osuva nimi: "Nastarengas on lääke, jonka haittavaikutukset ovat suuremmat kuin tauti, johon se tepsii."

TDiih

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 25.10.17 - klo:00:16
Sitten kun on lukenut ylläolevan, kannattaa lukea myös Ylen juttu talvirenkaista. Sillä on aika osuva nimi: "Nastarengas on lääke, jonka haittavaikutukset ovat suuremmat kuin tauti, johon se tepsii."

Tuossa tuotiin hyvin esille monta sellaista asiaa mitä moni nastoilla ajava ei valitettavasti tule ajatelleeksi. Tampereella tuo katupölyongelma on helposti havaittavissa, kun ajaa pakkasaamuna tunnelin lävitse. Täytyy toivoa että tuo saisi ihmiset havahtumaan ja miettimään tarkemmin valintojansa   :-\
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98


sakal83

Tuosta jutusta kun jättää vain tämän lauseen leijailemaan ilmaan.
LainaaMerkittävä yhdistävä tekijä oli liian suuri tilannenopeus.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

BMF

#1448
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 25.10.17 - klo:08:12
https://yle.fi/uutiset/3-9897823

Hyvä teksti ja olipa vielä oikeaa tilastotietoakin näiden palstalaisten mututuntuma faktojen ohelle. 

"Aalto-yliopiston selvitysten mukaan nastarenkaiden suurin heikkous on etu- ja takarenkaiden pitoero jäisellä kelillä. Etuvetoisessa autossa nastaulkonema kasvaa eturenkaiden kulumisen vuoksi. Taka-akselilla nastat taas painuvat syvemmälle renkaan sisään. Sellainen auto on vaarallinen."

Kuinkahan moni vaihtaa kesken talven nastanakkien paikkaa?

Tuossa vielä "aalto-yliopisto" linkki selvitykseen:
https://yle.fi/uutiset/3-9234552

" Nastoja ei ole suunniteltu asfaltilla ajoon. Se logiikka ei toimi, että nastat ovat siellä odottamassa sitä liukasta. Kun sitten tulee se jääkeli, ne eivät toimi."

Silti sitten suositellaan (mm. tämä Nokian renkaiden johtajakeijo) Etelässä jäisille nollakeleille nastoja. Mitä järkeä kun ajelet nastat ensin pois parissa kuukaudessa motarilla olemattomiksi.


Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

paimentolainen

Ensin kehutaan, että kitkat on ihan yhtä hyviä kuin nastatkin, ja monessa tilanteessa parempiakin, mutta:

"NASTA -tutkimusohjelman mukaan se, että autoilijat siirtyisivät käyttämään nykyistä enemmän kitkarenkaita, lisäisi kyllä liikenneonnettomuuksista aiheutuvia kustannuksia. "

Eli enemmän sitten tulisi kolareita, vai olisko ne kolarit kovempia...?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

BMF

#1450
Eikai siinä kun nastarenkaat vaihtaa 2kk välein uusiin ja kun tulee yli 20astetta pakkasta niin laittaa karvalakin päähän ja nopsaan vaihtaa ulkosalla kitkat ja jos hurjaksi yltyy niin
samalla vaikka maskisuojat väliaikaisesti autoon.  Sitten kai se on turvallista. ;D

Uskonpa että suurin turvallisuusriski tulee ylivanhoista talvirenkaista. Olipa ne sitten kitkat tai nastat. Myönnettäköön että itsekin tähän olen syylistynyt ja kyllä sen huomaa samontein milloin talvirenkaista pito on lähtenyt. Turha siinä on parin vuoden käytön jälkeen katsoa onko pintaa paljon tai nastat vielä jäljellä, kun ne ei enää kumminkaan toimita virkaansa eli pitoa ei ole.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

pekeke

Meinaan pärjätä tän etelän ekan talvenpöräyksen kesänakeilla n. 100km motaria luvassa, eiköhän ne suolaa.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 25.10.17 - klo:00:16
Sitten kun on lukenut ylläolevan, kannattaa lukea myös Ylen juttu talvirenkaista. Sillä on aika osuva nimi: "Nastarengas on lääke, jonka haittavaikutukset ovat suuremmat kuin tauti, johon se tepsii."

Olihan hyvä kirjoitus! Olen 100% samaa mieltä joka seikasta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

erttuli

Nyt veikkauksia, yllättääkö talvi torstaina autolijat, mikäli ennusteet pitää paikkansa?  8)
Minä veikkaan, että 90% varmuudella kyllä. Ja sitten mennään, kuin ei olisi lunta ikinä nähtykään.

BMF

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 25.10.17 - klo:12:32
Nyt veikkauksia, yllättääkö talvi torstaina autolijat, mikäli ennusteet pitää paikkansa?  8)
Minä veikkaan, että 90% varmuudella kyllä. Ja sitten mennään, kuin ei olisi lunta ikinä nähtykään.

Kyllä siellä pelti rytisee kun näitä pekeken:n kaltaisia "jospa ne suolaa" kuskeja siellä teillä valitettavasti on  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

pekeke

^Joka vuosi ollut sama ensilumien taktiikka viimeiset 40v., vielä ei ole rysähtänyt, ja muiden mukana on pysynyt, ei tientukkona.

BMF

#1456
Lainaus käyttäjältä: pekeke - 25.10.17 - klo:12:53
^Joka vuosi ollut sama ensilumien taktiikka viimeiset 40v., vielä ei ole rysähtänyt, ja muiden mukana on pysynyt, ei tientukkona.

En kyseenalaistanutkaan ajotaitojasi vaan siellä on muita "riskiajajia" joiden ajotaidot eivät vastaa renkaidenlaatua/keliolosuhteita.

Kitkarenkaissa on muuten sekin etu että varsinkin uudet kannattaa asentaa jo hyvissä ajoin että kumipinta "tottuu" valmiiksi eikä tartte "säästellä nastoja"
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13


erttuli

Lainaus käyttäjältä: BMF - 25.10.17 - klo:12:48
Kyllä siellä pelti rytisee kun näitä pekeken:n kaltaisia "jospa ne suolaa" kuskeja siellä teillä valitettavasti on  ;D

No meillä aikoo töistä yksi "mestari" lähteä Kuopioon tai jonnekin sinne päin, kesärenkailla koska ne on uudet ja hyvät .
Ei ole edes hommannut vielä talvikumeja, koska uudet kesärenkaat ja niillä hyvin pärjää.  ;D ;D
Toki kesärenkailla pärjää jos on tie kuiva eikä ole jäätä tms. Ei kai sitä kukaan voi pakottaa vaihtamaan kumeja, jos on itsepäinen kuin aasi.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: BMF - 25.10.17 - klo:08:24
Hyvä teksti ja olipa vielä oikeaa tilastotietoakin näiden palstalaisten mututuntuma faktojen ohelle. 

"Aalto-yliopiston selvitysten mukaan nastarenkaiden suurin heikkous on etu- ja takarenkaiden pitoero jäisellä kelillä. Etuvetoisessa autossa nastaulkonema kasvaa eturenkaiden kulumisen vuoksi. Taka-akselilla nastat taas painuvat syvemmälle renkaan sisään. Sellainen auto on vaarallinen."

Kuinkahan moni vaihtaa kesken talven nastanakkien paikkaa?

Tuossa vielä "aalto-yliopisto" linkki selvitykseen:
https://yle.fi/uutiset/3-9234552

" Nastoja ei ole suunniteltu asfaltilla ajoon. Se logiikka ei toimi, että nastat ovat siellä odottamassa sitä liukasta. Kun sitten tulee se jääkeli, ne eivät toimi."

Silti sitten suositellaan (mm. tämä Nokian renkaiden johtajakeijo) Etelässä jäisille nollakeleille nastoja. Mitä järkeä kun ajelet nastat ensin pois parissa kuukaudessa motarilla olemattomiksi.

Milloinkihan etelässä on tienpinnat olleet jäässä nollakelissä tai edes pienellä pakkasella kun täällä tiet suolataan?  :o kitkat sopii hyvin etelässä nollakelien sulille tien pinnoille.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

BMF

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 25.10.17 - klo:13:41
Milloinkihan etelässä on tienpinnat olleet jäässä nollakelissä tai edes pienellä pakkasella kun täällä tiet suolataan?  :o kitkat sopii hyvin etelässä nollakelien sulille tien pinnoille.
Ehkäpä tähän antaisi hyvän perustelun tämä nokian renkaiden herra. lmeisesti ne on ne pari liukasta  kertaa vuodessa minkä vuoksi sitten kannattaa nastat ottaa että voi sitten 6kk jyrsiä sulia suolateitä.  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

exlex

Monesti kuulee ihmisiltä perusteluita, että kitkat sopii vain etelän teille ja nastat pohjoiseen. Osittain kyllä ymmärrän tämän perustelun, mutta itselläni on menossa jo toiset kitkarenkaat. Aikaisemmat oli Continental Viiking 5:set ja nyt on 6:set. Olen kyllä itse tykästynyt kitkoihin, kun ne on niin rauhalliset käytökseltään ja mahtavan hiljaiset. Ajelen jatkuvasti lumella ja jäällä kitkoilla ja olen oppinut ymmärtämään noita erittäin hyvin. Kitkoilla ei voi ääriolosuhteissa ottaa samanlaisia riskejä mitä parhailla nastarenkailla, mutta toisaalta pahoissa olosohteissa ei pitäisi ottaa muutenkaan riskejä.

Olen tälläkin hetkellä Ylläksellä käymässä ja täällä on jo täys talvi ja olen kyllä kitkoihini erittäin tyytyväinen. Tietenki haluan muistuttaa että käytän ainoastaan parhaita kitkarenkaita, enka laittaisi huonoja alle, vaan sitten mielummin nastata. Molemmat kitkani ovat voittaneet melkein kaikki testit kitkojen ryhmässä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 25.10.17 - klo:13:41
Milloinkihan etelässä on tienpinnat olleet jäässä nollakelissä tai edes pienellä pakkasella kun täällä tiet suolataan?  :o kitkat sopii hyvin etelässä nollakelien sulille tien pinnoille.

KE-kitkat sopii. Skandikitkat ovat hengenvaaralliset kuivalla ja märällä asfaltilla, nastakumitkin ovat keskimäärin turvallisempi valinta ei-talvisäälle kuin skandikitkat.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

erttuli

#1463
^Ei kai kukaan osta talvikumeja vesikelejä varten? Ei taida olla täydellistä rengastyyppiä olemassa, niin pakko tehdä kompromisseja.. ellei aja vain sillon, kun keli sopii [X] renkaaseen.

----

Lisäksi kitkat ovat halvempia, kuin nastat. Ei nyt älyttömiä säästä, mutta helposti 120e rengassarjasta. Minä en ainakaan maksa 100e+ ylimääräisestä melusta. Vertailuna oli Continentalin uusimmat IceContact2 nastat ja Viking 6 saman kokoisena.
Paitsi jos kuulu ryhmään, jotka luottaa nastoihin aivan liikaa.
Merkillä ei väliä eikä laadulla kunhan on nastat.  8)
Ainakin omalla kohdalla kitkat aiheuttaa sen, että tulee ajettua rauhallisemmin.


Jultsu

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 25.10.17 - klo:16:03
^Ei kai kukaan osta talvikumeja vesikelejä varten?

99,99% etelä-suomen autoilijoista tekee näin, talvesta toiseen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 25.10.17 - klo:13:41
Milloinkihan etelässä on tienpinnat olleet jäässä nollakelissä tai edes pienellä pakkasella kun täällä tiet suolataan?  :o kitkat sopii hyvin etelässä nollakelien sulille tien pinnoille.
Ainakin viikon verran on piha ja pikkutiet olleet jäässä aamuisin. Ei täällä suolata kuin isommat tiet, eikä niitäkään ennen lumen tuloa.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.10.17 - klo:10:36
Olihan hyvä kirjoitus! Olen 100% samaa mieltä joka seikasta.

Eli myös siitä kohdasta, että onnettomuuksien kustannukset lisääntyvät, jos ihmiset rupee ajamaan kitkoilla.  :P
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Repost

Jo yli 15 vuotta takana kitkarenkailla ja mittariin tulee 40-60tkm vuodessa. Ajot sijoittuu PKS ja keskisuomen alueelle.
Yhtään kolaria ei ole ollut, eikä mitään erityisiä liikkeellelähtö tai pysähtymisongelmia.
En näe syytä vaihtaa nastoihin. Mutta ei haittaa jos joku muu tykkää ajella nastoilla.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 25.10.17 - klo:17:35
Eli myös siitä kohdasta, että onnettomuuksien kustannukset lisääntyvät, jos ihmiset rupee ajamaan kitkoilla.  :P
Asiat saadaan näyttämään niin kovin erillaisilta kun ne irrotetaan suoraan asiayhteydestä. Heti perään todettiin myös seuraavaa: "Ennenaikaisista kuolemista ja muista katupölyn terveyshaitoista johtuvat säästöt olisivat kuitenkin moninkertaisia."
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 25.10.17 - klo:18:02
Asiat saadaan näyttämään niin kovin erillaisilta kun ne irrotetaan suoraan asiayhteydestä. Heti perään todettiin myös seuraavaa: "Ennenaikaisista kuolemista ja muista katupölyn terveyshaitoista johtuvat säästöt olisivat kuitenkin moninkertaisia."
Ennenaikaisia kuolemia ja katupölyä jaadijaadi. Sama ylen heppu sanoi, ettei pyykkejä saa pestä yli 20 asteessa. Kovin täällä otetaan piipertäjän höpinät todesta...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy