Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

tärpätti

Minulla on 49 tkm ajetut googyearin kitkat alla. Niissä on pintaa 5.5mm. Kolmas talvi nyt, joulukuussa alle menee nastat. Kolme sarjaa on nyt kahteen autoon. Kitkat on tosin jo molemmissa ehtoopuolella mutta niillä ajelee kauden alun ja lopun.
Octavia BKD

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Statisti - 06.11.16 - klo:10:36
Nastarenkaille pitää asettaa tuntuva haittavero. Ajakoot ne nastoilla joilla on varaa maksaa aiheuttamansa tuhot tiestölle.

+1

tuplahinta nastoille vaan
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 06.11.16 - klo:10:43
+1

tuplahinta nastoille vaan
No, eivät ne nastat paljoa maksa - vaikka niitä olisi tuplattu määrä.  ;) ;)

Tietuhoista puhuttaessa kemiallinen sulatus on teiden (ja autojenkin) surma - sen lisäksi, että tiet ovat näillä routamailla liian huonosti pohjattuja. Vai väitättekö, että asfalttipinnoitteiden halkeamat, lohkeamat ja isot kuopat ovat nastojen syytä? ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Joona N.V

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.11.16 - klo:10:23
Minkälaista on noilla 60tkm kitkoilla on ajaa tällä hetkellä?

Sai pari viikkoa sitten uudet. Elokuussa ajelin pari viikkoa noilla, ihan hyvät oli ajaa. Tietty vähän vempulampi  kuin kesärenkailla.
Seat Leon 1.0tsi -17 alor blue, MB vito 3.0 v6 -12 
ex. caddy maxi -09, Golf 1.4 tsi/dsg -09

JakeS

Itselläni myös tuota luokkaa ajetut gy:n kitkat. Keväällä ostetut ja luotto renkaisiin on nyt huono. Ei vaan raaskisi päivittää kun auto menee kuukauden päästä vaihtoon ja uudet kumit tulee uuden auton mukana.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

pekeke

Lainaus käyttäjältä: Joona N.V - 06.11.16 - klo:10:17
Monet taksikuskithan käyttää tätä taktiikkaa. Joka syksy uudet kitkat alle. Kilometrejä täytyy vaan tulla paljon, koska kitkat kuluu kesällä hetkessä eikä pitoa enää ole seuraavaan talveen.
Firman autokuskilla sama taktiikka, tässä kuva alle vuoden ja n.60tkm ajetuista nokian r2 kitkoista



Eikö toimisi tyydyttävästi jos tosiaan laittaisi aina joka toinen syksy uudet kitkat, silloin olisivat toiseen talveen lähdettäessä n. 25-30tkm ajetut.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 06.11.16 - klo:11:13
No, eivät ne nastat paljoa maksa - vaikka niitä olisi tuplattu määrä.  ;) ;)

Tietuhoista puhuttaessa kemiallinen sulatus on teiden (ja autojenkin) surma - sen lisäksi, että tiet ovat näillä routamailla liian huonosti pohjattuja. Vai väitättekö, että asfalttipinnoitteiden halkeamat, lohkeamat ja isot kuopat ovat nastojen syytä? ::)
Kannattaa heittää luulot sivuun ja luottaa tutkittuun tietoon. Märäksi suolattu tie kestää heikosti nastaa. Tiet kestävät aivan eri malliin siellä, missä suolataan mutta ei käytetä nastarenkaita.

b1mpo

Juu suola pehmittää kiveä ja nasta rikkoo sen herkemmin. Tästä syystä ei uudelleen vissiin käytetä sitä asfalttia. Eikös tästä uutisia ollut taannoin,  että vanhaa murentunutta käytetty.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

JakeS

Tietty prosenttiosuus saa olla rouhitusta massasta tehtyä asfalttimassaa.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.11.16 - klo:14:29
Kannattaa heittää luulot sivuun ja luottaa tutkittuun tietoon. Märäksi suolattu tie kestää heikosti nastaa. Tiet kestävät aivan eri malliin siellä, missä suolataan mutta ei käytetä nastarenkaita.
Trastui tovarishch Teräksenharmaa. Märäksi suolattu tie kestää myös heikosti kitkarengasta. On tutkittua tietoa. Suolaamattomat tiet kestävät aivan eri malliin kuin suolatut - on myös faktaa.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

SNG

Saisi lopettaa suolauksen talvella ja ruveta käyttämään sepelin sijaan hiekkaa. Suolaa ainoastaan silloin kun jengillä vielä kesärenkaat ja mustanjään riskiä. Pirkanmaalla suolankylvö alkoi vasta marraskuun puolella.

Naurettavaa kun eilen tiet olivat märkiä, vaikka pakkasta viisi astetta. Kura ja sepeli lensivät >:(

K70

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 06.11.16 - klo:09:59
Täällä taas mietitty yhden sarjan taktiikkaa, aina kitkat, yllättävän monta etua varastoinnista/investoinneista/vaivannäöstä lähtien. Harrasteautossa nyt näin, ja tuntuu hyvältä.
Sama täällä. Kun talvessa tulee ajoa noin 2000 kilometriä, niin eipä ole kitkat kuluneet neljässä talvessa juuri ollenkaan, mutta kovettuneet ne on niin, että pito on kadonnut. Samalla tavalla käy myös nastarenkaiden kanssa, nastat kyllä rapisee, mutta pitoa ei ole. Auton säilytys lämpimassä tallissa varmaan vielä nopeuttaa kovettumista.

ns. Keski-euroopan kitkat varmaan toimisi Suomen kesässä ihan hyvin.

Harmi, kun Keski-euroopan kitkoja ei myydä tyytyväisyystakuulla Jos ei olisi tyytyväinen, rengastöiden hinnalla saisi nordic renkaat tilalle.

Foxit

#582
Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 06.11.16 - klo:15:37
Trastui tovarishch Teräksenharmaa. Märäksi suolattu tie kestää myös heikosti kitkarengasta. On tutkittua tietoa. Suolaamattomat tiet kestävät aivan eri malliin kuin suolatut - on myös faktaa.
En ole varsinaisesti suolauksen tai hiekoituksen ystävä, vaikka kitkarenkailla nykyisin ajelenkin. Voisitko avata hieman tätä kitkarenkaan ja suolatun asfaltin kulutusmekanismia? Myöskin tähän liittyvät tutkimukset kiinnostavat.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: SNG - 06.11.16 - klo:16:01
Saisi lopettaa suolauksen talvella ja ruveta käyttämään sepelin sijaan hiekkaa. Suolaa ainoastaan silloin kun jengillä vielä kesärenkaat ja mustanjään riskiä. Pirkanmaalla suolankylvö alkoi vasta marraskuun puolella.

Naurettavaa kun eilen tiet olivat märkiä, vaikka pakkasta viisi astetta. Kura ja sepeli lensivät >:(

Etelästä loppuu hiekka jos sitä teillekin aletaan levitellä, hiekka kun on luonnon materiaali eikä musketta. Muske on halvempaa ja siksi käytössä ja liukkauden torjuntaan parempaa kulmikkaan muotonsa ansiosta. Eiköhän sitä hiekkaa käytetä jos se olisi fiksumpaa.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 06.11.16 - klo:18:05
Etelästä loppuu hiekka jos sitä teillekin aletaan levitellä, hiekka kun on luonnon materiaali eikä musketta. Muske on halvempaa ja siksi käytössä ja liukkauden torjuntaan parempaa kulmikkaan muotonsa ansiosta. Eiköhän sitä hiekkaa käytetä jos se olisi fiksumpaa.

Valitettavasti juuri näin. Toive tulikin muistoista niiltä ajoilta kun hiekkaa vielä käytettiin.

Murskeen raekokoa tietty voisi pienentää.

Tuo suola enemmän jurppii.

Jos normaalila talvikelillä talvirenkailla ei pärjätä vika on penkin ja ratin välissä.

-o-

Tänään on ollut ihan tavallinen talvisää, pakkasta, lunta ja jäätä. Rouva tuli kotiin puolen päivän aikaan ja totesi, että meinasi ajaa päin naapurin aitaa. 40 km/h pientaloalue 90 asteen mutka. Etupää lähti alta kun nastarenkaat oli kuluneet kitkarenkaiksi, ei otetta jäähän. Renkaita vaihtaessa varoitin, että on yllättävän huonossa kunnossa vaikka pintaa reilusti, olisko n. 7 mm (hakka 7 Sharanin alla). Suurin osa nastoista poikki tai puuttuu kokonaan. Suurinpiirtein samalla ajosuoritteella ICE contactit Touranin alla lähtivät autoineen päivineen kiertoon helmikuussa - kaikki nastat paikoillaan ja hyvässä kunnossa. Nyt harkinnassa joko Ice contact 2 tai hakkapeliitta 8. Aiempien kokemusten valossa Continentalit vois toimia paremmin(?).

Olisi mielenkiintoista jos autolehdet tekisivät samoilla rengassarjoilla uusintatestit vaikka 15 tkm kohdalla, niin selviäisi kulutuskestävyys. Meillä ollut aiemmin vain nokian nastarenkaita, mutta tuo seiskojen totaalinen kuluminen nastojen osalta kummastuttaa. Toisen auton alla pyörinyt Nokian kasit varmaan tuhannen kilometriä, ainakin melua piisaa, joten Contit kiinnostaisivat seiskojen tilalle.

Autolehtiä en ole enää muutamaan vuoteen viitsinyt lukea, ainoastaan testien tuloksia, nekin googlaamalla netistä.

b1mpo

Tänään kaupungissa jäisissä risteyksissä ropina kävi vieressä ja kitkoilla mentiin edelle(etuvedot keskenään). Ei ne nastat tosiaan autuaaksi tee, vaikka uutena pitävät jäällä paremmin. Toiset luottavat nastoihin sokeasti, vaikka nekin olisi ajoissa vaihdettava uusiin, jotta  pitoa olisi oikeasti oletetun verran.

Henkilöautoilla ajaessa en kaipaa suolausta, mutta isompien onnettomuuksien takia raskasta liikennettä ajatellen siitä on hyötyä. Toki kokemattomien, ilman perstuntumaa ajavien ja piittaamattomien kuskien takia suolaus ja nastat on aiheellisia myös.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.11.16 - klo:19:13
Tänään kaupungissa jäisissä risteyksissä ropina kävi vieressä ja kitkoilla mentiin edelle(etuvedot keskenään). Ei ne nastat tosiaan autuaaksi tee, vaikka uutena pitävät jäällä paremmin. Toiset luottavat nastoihin sokeasti, vaikka nekin olisi ajoissa vaihdettava uusiin, jotta  pitoa olisi oikeasti oletetun verran.

Henkilöautoilla ajaessa en kaipaa suolausta, mutta isompien onnettomuuksien takia raskasta liikennettä ajatellen siitä on hyötyä. Toki kokemattomien, ilman perstuntumaa ajavien ja piittaamattomien kuskien takia suolaus ja nastat on aiheellisia myös.

Ja vasta pari kaveria kehuu ajavansa ympäri vuoden kitkoilla. Oli kyse mistä renkaista tahansa, niin ne kannattaa uusi tietyn ajan välein. Tuo valoista lähteminenkin on taitolaji vajaavetoisella.

Tänään menin noin 20km Jvväskylästä vähän sivummalle ja pois pääteiltä eli Laukaaseen ja ajoin Vehniän kautta ihan piruuttani kitkoilla. Voin sanoa että kitkoilla pitää ennakoida ja se ainakin minun tympäsee. Kyseessä oli tie missä selvästi lunta pinnassa eli optimi kitkoille. Autona neliveto. Ei pystynyt ajamaan vakkari päällä. Sama tie takaisin päin etuvedolla missä nastarenkaat (Nokian hakka 8:t), niin pystyi ihan huoletta ajamaan vakkari päällä ongelmitta. Nelivedossa alla uudet kitkat ja etuvedossa yhden talven ajetut nastat. Toinen mitä huomasin, niin haldex:n pitää selvästi kytkeytyä auttamaan useammassa tilanteessa noilla kitkoilla. Sitten kitkoilla on tosissaan tuo ominaisuus, että ilmoittamatta lähtevät puskemaan, kun nastoilla alkaa ropina.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Statisti - 06.11.16 - klo:10:36
Nastarenkaille pitää asettaa tuntuva haittavero. Ajakoot ne nastoilla joilla on varaa maksaa aiheuttamansa tuhot tiestölle.
EI,  vaan tukea nastarenkaiden käyttäjille, jotka jyrsivät tienpinnan käyttökelpoiseksi kitkarenkaille ja säästävät näin myös hiekoituskuluissa. Kaavailtu kilometrivero pikaisesti käyttöön, jotta teitä oikeasti kuluttavat maksaisivat tiestön 'tuhot'. Noin muutoinkin autoilua pitäisi verottaa paljon tuntuvammin.. Se vähentäisi tiestöä tuhoavien autojen määrää liikenteessä.

Ilkka83

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.11.16 - klo:15:22
Juu suola pehmittää kiveä ja nasta rikkoo sen herkemmin. Tästä syystä ei uudelleen vissiin käytetä sitä asfalttia. Eikös tästä uutisia ollut taannoin,  että vanhaa murentunutta käytetty.

No kyllä sinne kaikki menee...ei se murska niitä erottele....

Riippuu kyllä laadusta, mihin tota murskattuu lyödään...ja millä suhteella...uutta kivee tulee tietty sekaan...



"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 06.11.16 - klo:20:30
EI,  vaan tukea nastarenkaiden käyttäjille, jotka jyrsivät tienpinnan käyttökelpoiseksi kitkarenkaille ja säästävät näin myös hiekoituskuluissa. Kaavailtu kilometrivero pikaisesti käyttöön, jotta teitä oikeasti kuluttavat maksaisivat tiestön 'tuhot'. Noin muutoinkin autoilua pitäisi verottaa paljon tuntuvammin.. Se vähentäisi tiestöä tuhoavien autojen määrää liikenteessä.

Vähentää myös työnteon motivaatiota, kun kotona oleminen on kannattavampaa ja vaikka kävisi töissä, niin sekin on pois kulutuksesta ja yrityksiltä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: \o/ - 06.11.16 - klo:19:01
Tänään on ollut ihan tavallinen talvisää, pakkasta, lunta ja jäätä. Rouva tuli kotiin puolen päivän aikaan ja totesi, että meinasi ajaa päin naapurin aitaa. 40 km/h pientaloalue 90 asteen mutka. Etupää lähti alta kun nastarenkaat oli kuluneet kitkarenkaiksi, ei otetta jäähän. Renkaita vaihtaessa varoitin, että on yllättävän huonossa kunnossa vaikka pintaa reilusti, olisko n. 7 mm (hakka 7 Sharanin alla). Suurin osa nastoista poikki tai puuttuu kokonaan. Suurinpiirtein samalla ajosuoritteella ICE contactit Touranin alla lähtivät autoineen päivineen kiertoon helmikuussa - kaikki nastat paikoillaan ja hyvässä kunnossa. Nyt harkinnassa joko Ice contact 2 tai hakkapeliitta 8. Aiempien kokemusten valossa Continentalit vois toimia paremmin(?).

Olisi mielenkiintoista jos autolehdet tekisivät samoilla rengassarjoilla uusintatestit vaikka 15 tkm kohdalla, niin selviäisi kulutuskestävyys. Meillä ollut aiemmin vain nokian nastarenkaita, mutta tuo seiskojen totaalinen kuluminen nastojen osalta kummastuttaa. Toisen auton alla pyörinyt Nokian kasit varmaan tuhannen kilometriä, ainakin melua piisaa, joten Contit kiinnostaisivat seiskojen tilalle.

Autolehtiä en ole enää muutamaan vuoteen viitsinyt lukea, ainoastaan testien tuloksia, nekin googlaamalla netistä.

Ei siinä mutkassa tarvii 40 ajaa vaikka olisi 40 rajoitus, tai sitten noissa autoissa ei vaan saa kuljettaja mitään tuntumaa tien pintaan ja tilanne yllättää?

Katsurikin kehui ilmajousitettua taka-akselia että siinä jousitusta on oli kuorma mikä tahansa, kun taas rautajousilla ei ole jousitusta lainkaan tyhjänä tai täydellä kuormalla. Siten ei myöskään alusta toimi kuten pitäisi  ::)  ot
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.11.16 - klo:20:16
Ja vasta pari kaveria kehuu ajavansa ympäri vuoden kitkoilla. Oli kyse mistä renkaista tahansa, niin ne kannattaa uusi tietyn ajan välein. Tuo valoista lähteminenkin on taitolaji vajaavetoisella.

Tänään menin noin 20km Jvväskylästä vähän sivummalle ja pois pääteiltä eli Laukaaseen ja ajoin Vehniän kautta ihan piruuttani kitkoilla. Voin sanoa että kitkoilla pitää ennakoida ja se ainakin minun tympäsee. Kyseessä oli tie missä selvästi lunta pinnassa eli optimi kitkoille. Autona neliveto. Ei pystynyt ajamaan vakkari päällä. Sama tie takaisin päin etuvedolla missä nastarenkaat (Nokian hakka 8:t), niin pystyi ihan huoletta ajamaan vakkari päällä ongelmitta. Nelivedossa alla uudet kitkat ja etuvedossa yhden talven ajetut nastat. Toinen mitä huomasin, niin haldex:n pitää selvästi kytkeytyä auttamaan useammassa tilanteessa noilla kitkoilla. Sitten kitkoilla on tosissaan tuo ominaisuus, että ilmoittamatta lähtevät puskemaan, kun nastoilla alkaa ropina.
Talvella täytyy ennakoida, ajaa millä renkailla vain. Kuski päättää vielä turvavälitkin, eikös se ole sitä ennakointia? Myös tilannenopeuteen kuski voi ehkäpä vaikuttaa? Ja mitä enemmän massaa, sen enemmän täytyykin ennakoida. Tuo nastojen pidon menetys aiheuttaa varoittavaa ääntä kyllä, mutta kyllä perstuntuma ja kelin lukeminen on vielä parempia "mittareita" renkaista riippumatta.

Vajaavetoisella nykypäivänä ei liukkaalla lähdettäessä paljoa tarvi osata, kun auton luistonesto avittaa todella herkästi. Eli laskenko nyt sitten renkaiden vai luistoneston piikkiin tuon aikaisemman "kehun"? Ajoin tänään myös vakkari päällä, eikä pelottanut yhtään. Myös ajonvakautusta hyväksikäyttäen ja vasten tuli ajettua.

Se tuntuu vaikealta se toisten ajo tuolla yleisessä liikenteessä. Se on kuitenkin itse aiheutettua tai itse opittua.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vasara

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.11.16 - klo:21:07
Vähentää myös työnteon motivaatiota, kun kotona oleminen on kannattavampaa ja vaikka kävisi töissä, niin sekin on pois kulutuksesta ja yrityksiltä...
aivan.. Lisää myönteisiä vaikutuksia autoilun kallistuttamisesta. Mitä vähemmän ihmiset käy töissä, sitä vähemmän asfaltti tuhoutuu.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.11.16 - klo:22:08
Talvella täytyy ennakoida, ajaa millä renkailla vain. Kuski päättää vielä turvavälitkin, eikös se ole sitä ennakointia? Myös tilannenopeuteen kuski voi ehkäpä vaikuttaa? Ja mitä enemmän massaa, sen enemmän täytyykin ennakoida. Tuo nastojen pidon menetys aiheuttaa varoittavaa ääntä kyllä, mutta kyllä perstuntuma ja kelin lukeminen on vielä parempia "mittareita" renkaista riippumatta.

Vajaavetoisella nykypäivänä ei liukkaalla lähdettäessä paljoa tarvi osata, kun auton luistonesto avittaa todella herkästi. Eli laskenko nyt sitten renkaiden vai luistoneston piikkiin tuon aikaisemman "kehun"? Ajoin tänään myös vakkari päällä, eikä pelottanut yhtään. Myös ajonvakautusta hyväksikäyttäen ja vasten tuli ajettua.

Se tuntuu vaikealta se toisten ajo tuolla yleisessä liikenteessä. Se on kuitenkin itse aiheutettua tai itse opittua.

Mä tykkään liikkua autolla en keskittyä ajamiseen. Siinä on vissiin pikkainen ero, kun ajelet ympäri Suomea. Ja kaikilla ei ole autoissa luistonestoja vieläkään eikä nekään kumoa fysiikanlakeja. Tekee myös monesta autoilijasta idiootin tässä suhteessa.

Miten sinun vakkarilla ajo liittyi minun vakkarilla ajoon? Minä kerroin olosuhteet sekä missä ajoin. Sinä olet ajanut vain vakkari päällä. Ja ei minulla ei ajonvakautus saati luistonesto puuttunut mihinkään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.11.16 - klo:22:30
Mä tykkään liikkua autolla en keskittyä ajamiseen. Siinä on vissiin pikkainen ero, kun ajelet ympäri Suomea. Ja kaikilla ei ole autoissa luistonestoja vieläkään eikä nekään kumoa fysiikanlakeja. Tekee myös monesta autoilijasta idiootin tässä suhteessa.

Miten sinun vakkarilla ajo liittyi minun vakkarilla ajoon? Minä kerroin olosuhteet sekä missä ajoin. Sinä olet ajanut vain vakkari päällä. Ja ei minulla ei ajonvakautus saati luistonesto puuttunut mihinkään.
Sinä et sitten keskity siihen ajamiseen, kuten pitäisi? Jos vakkarilla ajo pelottaa, niin tiputtaa vakkarin nopeutta. Epävarmat kuskit on vaarallisia, ne pelkää kaikkea ja ajamisesta puuttuu rentous. Tiellä tieto on valtaa.

Ajoin tänään vakautustakin vasten, niin luuletko ettei ollut liukasta? Tai kaupungissa valoissa sudittelin paljaalla asfaltilla 1.0 autollani?  8)  Eli oli liukasta. Myöskin poikkesin liukkailta pääteiltä kauas, kun serkkupojalla korvessa käväisin.
Kyllä, traktorikin kääntyy paikallaan vain toista vetävää pyörää jarruttamalla, eli ajonvakautus tekee, mitä kuski ei pysty. Ajonvakautus ei toki liian suurta tilannenopeutta ajavaa pelasta, mutta auttaa paljon kevyissä ylityksissä. Näin toki ei tule tietämättömänä tehdä, tai sitten puuttuu perstuntuma. Jokatapauksessa liian suurta tilannenopeutta ajavan se voi pelastaa, kun auto törmää keula edellä johonkin.

Lainaus käyttäjältä: Ilkka83 - 06.11.16 - klo:20:32
No kyllä sinne kaikki menee...ei se murska niitä erottele....

Riippuu kyllä laadusta, mihin tota murskattuu lyödään...ja millä suhteella...uutta kivee tulee tietty sekaan...
Suolakylvyssä ollut kivi on hauraampaa jonkun tutkimuksen mukaan, näin olin joskus lukevinani. Ja tätä käytti liikaa destia tai joku muu uudestaan, jonka takia uusi asfaltti kului nopeasti.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: \o/ - 06.11.16 - klo:19:01
Etupää lähti alta kun nastarenkaat oli kuluneet kitkarenkaiksi, ei otetta jäähän.

Oliko tarkoituksellisen asenteellinen kommentti, vai ihan oikeastiko luulet noin? Siis että nastarengas ilman kunnon nastoja on sama asia kuin kitkarengas? Taitaa kuitenkin olla aika iso ero, niin kuvioinnin kuin materiaalinkin puolesta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 06.11.16 - klo:15:37
Trastui tovarishch Teräksenharmaa. Märäksi suolattu tie kestää myös heikosti kitkarengasta. On tutkittua tietoa. Suolaamattomat tiet kestävät aivan eri malliin kuin suolatut - on myös faktaa.
Ja sitten niitä tutkimuksia esiin - jos sellaisia on tiedossa.

Oletko muuten koskaan havainnut Suomen teiden tapaista kulumista maissa, joissa ei nastarenkailla ajella?

-o-

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.11.16 - klo:08:41
Oliko tarkoituksellisen asenteellinen kommentti, vai ihan oikeastiko luulet noin? Siis että nastarengas ilman kunnon nastoja on sama asia kuin kitkarengas? Taitaa kuitenkin olla aika iso ero, niin kuvioinnin kuin materiaalinkin puolesta.

Olisin voinut tietenkin kirjoittaa kitkarenkaat lainausmerkkien sisään. Kyseisessä tiukassa mutkassa kesäkelilläkään ei ajeta kuin maks 15 km/h. Nopeahko ohjausliike, joten renkaaseen kohdistuu sivusuuntaisia voimia. Ei mikään dramaattinen paikka, mutta hyvä herätys rouvalle kitka-arvojen rajallisuudesta. Itse olen oppini ajanut autoilla joissa ei ollut edes ohjaustehostinta, ABS jarruista puhumattakaan, kevyt perä ja takaveto. Kesärenkailla toimi mm. Vanhat nastarenkaat joista nastat oli revitty helvettiin. Koskaan en ole ajanut mälliä ja arvelisin sen johtuvan ennakoivasta varovaisesta ajotavasta. Kaikenlaisilla paskarenkailla on tullut ajettua kesät talvet mm. taksia opiskeluaikana pääkaupunkiseudulla. Kun nyt kyse on ajoneuvosta, jota kuljettaa muu henkilö kuin minä, ja kyydissä on omia jälkikasvuja, nostan riman niin korkealle renkaiden suhteen kuin mahdollista, jotta omalta osaltani olen tehnyt voitavani taatakseni turvalliset kyydit.

Foxit

#599
Lainaus käyttäjältä: \o/ - 06.11.16 - klo:19:01
Tänään on ollut ihan tavallinen talvisää, pakkasta, lunta ja jäätä. Rouva tuli kotiin puolen päivän aikaan ja totesi, että meinasi ajaa päin naapurin aitaa. 40 km/h pientaloalue 90 asteen mutka. Etupää lähti alta kun nastarenkaat oli kuluneet kitkarenkaiksi, ei otetta jäähän. Renkaita vaihtaessa varoitin, että on yllättävän huonossa kunnossa vaikka pintaa reilusti, olisko n. 7 mm (hakka 7 Sharanin alla). Suurin osa nastoista poikki tai puuttuu kokonaan.
Voi hyvänen aika sentään! Tässä on taas mennyt vauhdin ennakointi niin pieleen että edes ne uudet nastarenkaat eivät olisi pelastaneet. Oikeasti jyrkässä kurvissa tuo 40 km/h on jo kova vauhti, varsinkin jos pinta sattuu olemaan vielä liukas (musta jää, vetinen jää tai tuoreen lumen alla oleva jää).

Aikamoinen virheolettamus on myös se, että olettaa varsinaisten kitkarengas on sama asia kuin nastarengas ilman nastoja. Voi miettiä ihan sitä että kuinka paljon enemmän taipuisia pinnasta tarttuvia lamelleja on kitkarenkaassa suhteessa nastarenkaaseen. Nastoja varten kumissa tulee olla tukeva ja kovempi kumiaines alla että nastat saavat tukevan kiinnityksen kumiin. Sitten kun nasta irtoaa kuopastaan tai katkeaa päästään niin tämä tukevampi kohta kumissa heikentää kumin pitoa jäällä. Pahempi tapaus on toki kärjetön nasta koska tuon metallisen kannan ja jään kitkakerroin on vielä pienempi kuin sileän kumin ja jään. Toisin sanoen nastarenkaissa suurempi osa jääpidosta perustuu juuri oikein toimiviin ehjiin nastoihin, kun pohjoismainen kitkarengas on jo alkujaan toimimaan parhaiten pelkillä lamelleilla. Nastarenkaat voivat menettää pitoaan monellakin eri tavalla: tylsistymällä/pyöristymällä, irtoamalla kumista, katkaisemalla kärkensä, painumalla kumin sisään (nastaulkonema pienenee, äänet vaimenee, mutta jääpito huononee).
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy