Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

enkero

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 04.11.16 - klo:17:10
Siinä kohdin kun yllä olevat kitkojen saarnaajat oikeasti ajaa sillä autollaan, muuallekin kun jumbon lämpimään parkkiin sunnuntaina auringonpaisteessa, niin tietää ettei niillä kitkoilla tee yhtään mitään talven saati kahden jälkeen. Siinäkohdin kun päiväetapit alkaa olla +600km, niin osaa arvostaa rengasta joka oikeasti toimii pahemmassakin kelissä. Niitä ajo-olosuhteita kun ei voi aina valita. Tai kitkamies voi. Jos on liukasta, sinne jumbon prismaan voi mennä bussilla tai potkulaudalla.

Oletteko edes miettineet paljonko enemmän tieverkostoa pitäisi suolata ja risteyksiä hiekottaa jos kaikki ajaisi kitkoilla

Huima kommentti.

Itse en voi valita ajo-olosuhteita, mutta auton ja sen renkaat voin, ja säännöllisesti on "pakko" ajaa pidempi maantiesiirtymä satoi, paistoi tai pakasti. Kuin ihmeen kaupalla selviydyin viime talven kelissä kuin kelissä kehä III:n sisäpuolelta keskiseen Suomeen, eikä kertaakaan tullut mieleen lainata vaimon nastarenkaallista autoa. Ja miksikö hänellä on nastat autossaan? No kun vuosittainen ajosuorite on hänellä luokkaa 12tkm, niin kitkat menevät kolmen vuoden jälkeen täysin kelvottomiksi pidoltaan, vaikka pintaa olisi kuin uusissa.

Kuluneen viikon keskiviikkona kyllä pärjäsin kesärenkaillakin 300km etelä/itä-Suomessa, tosin illalla vaihdoin sitten vaimon autoon nastat. Mutta kuten aiemmin sanottua, niin joukossamme on tielläliikkujia, jotka ei säily onnettomuudelta taksinkaan takapenkillä kun elämä on tasan on/off.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

pekeke

Olen nastamiehiä. Nyt hommasin harrastepeliksi pienen 4wd jeepin, alla melkein uudet keskieur. kitkat. Pelkällä takavedolla lumella/jäällä aivan hengenvaarallinen, pyöräyttää perän ympäri välittömästi, nelivedolla menee kuin juna, voi leikitellä hallituilla nelipyöräluisuilla, jarrutukset toki pitää ennakoida.
Tämän perusteella voisin harkita jatkossa oikeita kitkoja käyttöocuun.

b1mpo

Useamman vuoden kitkoilla ajaneena, ajan niillä jatkossakin. 4-5 talvea kestäneet aikaisemmat kitkat, ajosuoritteella 15-20tkm/talvi. On ajettu Helsinki-Muonio välillä, eikä ongelmia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 04.11.16 - klo:17:10
Siinä kohdin kun yllä olevat kitkojen saarnaajat oikeasti ajaa sillä autollaan, muuallekin kun jumbon lämpimään parkkiin sunnuntaina auringonpaisteessa, niin tietää ettei niillä kitkoilla tee yhtään mitään talven saati kahden jälkeen. Siinäkohdin kun päiväetapit alkaa olla +600km, niin osaa arvostaa rengasta joka oikeasti toimii pahemmassakin kelissä. Niitä ajo-olosuhteita kun ei voi aina valita. Tai kitkamies voi. Jos on liukasta, sinne jumbon prismaan voi mennä bussilla tai potkulaudalla.

Oletteko edes miettineet paljonko enemmän tieverkostoa pitäisi suolata ja risteyksiä hiekottaa jos kaikki ajaisi kitkoilla

Niin, kitkoillahan ei voi ajaa paljon. Ei kertakaikkiaan voi. Pitää peruakin ensi viikon ajot. Ma Imatra - Lahti - Imatra, ti Imatra - Pieksämäki - Kuopio - Iisalmi - Kajaani, ke Kajaani - Kuhmo - Kajaani, to Kajaani - Lieksa - Joensuu - Outokumpu - Imatra, pe sitten voi käydä tuossa Imatran Prismassa, lämpöisessä hallissa.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.11.16 - klo:17:21
Mutta kuten tavallista Jesse, niin sinultahan ei saa asiallisia perusteluita, kun sellaista haluaisi. Ainoa argumentti on tuo ramppi mitä pystyt heittämään. Keksitkö jotain uutta vai soitatko samaa levyä?
Niin no. Kommenttisi tuohon trafin miehen lainauksiin on kaupunkikysely kummat renkaat on alla. Ihan suht "asiallinen perustelu" tämäkin.
Mutta jatka Kari niiden renkaiden ruuvailuja. Itse ajan heittämällä taas muutamat talvet kyseisillä 225/40R18 kitkoilla :D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.11.16 - klo:17:41
Kova olet ajamaan tuolla Palokan rampilla, jos vielä ajat satoja kertoja. Kyllä nyt pitää oikein kumartaa Savvoon päin.

Varsinkin kun mun pahvisessa ajokortissa lukee syntymäpaikkana Jyväskylä  ;D
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

mattinen

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 04.11.16 - klo:17:10
Siinä kohdin kun yllä olevat kitkojen saarnaajat oikeasti ajaa sillä autollaan, muuallekin kun jumbon lämpimään parkkiin sunnuntaina auringonpaisteessa, niin tietää ettei niillä kitkoilla tee yhtään mitään talven saati kahden jälkeen.

Silloin kun itse hankin ensimmäiset kitkarenkaani, oli alla Opel Vectra vm. 1990, eikä Jumboa ollut vielä olla olemassakaan. Sitäkin enemmän oli niitä, jotka saarnasivat, tai jopa suorastaan messusivat, nastarenkaiden autuaaksi tekevästä voimasta. "Niillä [kitkarenkailla] ei Suomen talvessa pärjää", oli katekismuksen pääsisältö. Myös VAG-Maailma julisti jokaisen talvirengastestin yhteydessä nastojen ylivoimaisuutta. Sen vuoksi tuntui hieman arveluttavalta lähteä nastattomalle linjalle. Yllätyinkin varsin positiivisesti, kun mitään dramaattista ei kitkoihin siirtymisen vuoksi tapahtunutkaan.

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 04.11.16 - klo:17:10
Niitä ajo-olosuhteita kun ei voi aina valita. Tai kitkamies voi. Jos on liukasta, sinne jumbon prismaan voi mennä bussilla tai potkulaudalla.

Tai sitten voi kävellä Stockan Herkkuun.

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 04.11.16 - klo:17:10
Oletteko edes miettineet paljonko enemmän tieverkostoa pitäisi suolata ja risteyksiä hiekoittaa jos kaikki ajaisi kitkoilla.

Kyllähän se vissiin on niin, että miettimisestä pitävät huolen lähinnä nastarenkaiden puolesta saarnaavat. Olen ollut huomaavinani, että rengaskeskusteluissa syvällisimmät pohdinnat ja analyyttisimmat argumentit esitetään yleensä ns. nastamiesten toimesta. Mitä tulee suolaamiseen ja hiekoittamiseen, niin sitä harjoitetaan mielestäni erittäin paljon jo nyt. Voisiko sitä enää kovin paljoa lisätä? Suolan (ja usein myös lämpötilan) vuoksi päätiet ainakin Etelä-Suomessa ovat melkeinpä koko ajan sulia. Juuri tämän vuoksi niiden urittaminen nastoilla tuntuu oudolta.

JaskaPankuttaja

Ja teitä suolataan ja hiekoitetaan raskasta liikennettä varten.

Ja ei, kansantaloutemme ei kestä kuljetusyksiköiden pienentämistä.
Nastarenkaat raskaassa liikenteessä on yhtä käytännöllistä ja realismia kuin nastat kengissäkin.

TTO

Käsittääkseni nastarenkaat kuluttavat kitkoja enemmän teitä, aiheuttavat pölyhaittoja ja nastat ovat ajossa myös äänekkäämmät. Haluan kuitenkin maksimoida ajonopeuteni kaikilla mahdollisilla keleillä (toki nopeusrajoituksien puitteissa) ja sen vuoksi ajan nastoilla, kun se toistaiseksi on sallittua. Jos nastarenkaat kielletään, ajan mielelläni kitkoilla enkä vastusta nastojen kieltämistä. En myöskään usko, että kitkoilla ajaminen olisi itselleni mikään ongelma ajosuoritteen näkökulmasta tai että en niillä selviäisi.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: TTO - 04.11.16 - klo:19:39
Käsittääkseni nastat ovat ajossa myös äänekkäämmät.

Ne ovat. Tämä oli myös omalla kohdallani ehdottomasti tärkein syy siihen, että vaihdoin nastat kitkoihin. Alituinen ropina sulilla teillä rupesi ärsyttämään. Se pani miettimään, mihin niitä nastoja oikeastaan tarvitsen. Eikä tässä vielä kaikki. Nastat vaikuttavat ajoääniin myös kesällä. Koska noin 85 % autokansasta haluaa käyttää nastoja, täytyy asfalttiseoksen Suomessa olla jo uutena karkeampaa kuin maissa, joissa nastoja käytetään vähemmän tai ei ollenkaan. Karkea kiviaines tekee siis uudestakin asfaltista äänekästä. Kun tähän päälle laitetaan sitten vielä se, että uutta tietä aletaan jo lokakuun lopulla jyrsiä nastoilla, ei ole mikään ihme, että esim. tällä foorumilla puhutaan aika paljon rengasmelusta. Autot, jotka muualla Euroopassa ovat hiljaisia, ovat täällä usein selvästi meluisampia. Syy: nastojen karkeaksi rouhimat tiet. Mm. tästä syystä olisi mielestäni perusteltua ryhtyä pohtimaan, ovatko nastojen hyödyt ja haitat tasapainossa.

SNG

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 04.11.16 - klo:19:36
Ja teitä suolataan ja hiekoitetaan raskasta liikennettä varten.

Ja ei, kansantaloutemme ei kestä kuljetusyksiköiden pienentämistä.
Nastarenkaat raskaassa liikenteessä on yhtä käytännöllistä ja realismia kuin nastat kengissäkin.

Teitä suolataan, mutta tuntuu että kalenterin mukaan. Kun tuossa viikko pari sitten oli oikeasti hankalia täällä Pirkanmaalla (ja monilla vielä kesärenkaat), pääväylät olivat aamuisin aivan peilijäässä (mustaa jäätä). Tuli väkisinkin mieleen ajatus, että alkaako tien ylläpitäjien "talvisopimukset" vasta marraskuun alussa?  Tämä voi olla sitä mitumutua, mutta nyt kuun vaihduttua tiet ovat olleet hyvin suolattu ja "hiekoitettu". Asioista tietävät voisi kommentoida.

Miksi kirjoitin hiekoitettu lainausmerkeissä? No perkele mitään hiekkaa nykyään näytetä käyttävän vaan SEPELIÃ,,. Sepeli on tienhoidon termi helvetistä. Voi kun vielä käytettäisinkin hiekkaa niin tuulilasit (ja konepellit) säilyisivät ehjinä!!!  >:(

Nastoilla mennään, ja seuraavat talvirenkaat ovat 98% varmuudella kitkat. Foorumilla ja tuttavapiirissä kitkoista erittäin hyviä kokemuksia. Jos autossa nykyajan turvavarusteet (asb, esp jne), kitkoilla pärjää satavarmasti. Ainut hankala kelit ovat ne vesijääkelit eli pääkallokelit. Niitä ei kovin montaa talvessa ole, ja varsinkin nelivedolla ei kitkoillakaan jää jumiin.

Keskieuroopan kitkoja en pirkanmaallakaan uskaltaisi (vielä) ostaa läpitalven ajoon, vaikka hyvät ne ovat olleet ajossa Saksassa vuokra-autolla ajaessa. Eivät paljon kesärenkaallehäviä ajettavuudessa.

Ja todellakin jos kilometrejä kertyy ympäri Suomen kelissä kuin kelissä, nastat täysin perusteltu valinta.

Eka Golf

Teiden suolaus pitäisi lopettaa koska se on myrkkyä ympäristölle ja autoille?  8)
Minä ajan nastoilla koska työni puolesta joudun ajamaan liukkailla syrjäteillä.
TM:n testin mukaan 10v vanhat nastattomat nastarenkaat olivat turvallisemmat kuin uudet tai 5v vanhat kitkat?  :)

Ilkka83

Lainaus käyttäjältä: SNG - 04.11.16 - klo:19:59
Teitä suolataan, mutta tuntuu että kalenterin mukaan. Kun tuossa viikko pari sitten oli oikeasti hankalia täällä Pirkanmaalla (ja monilla vielä kesärenkaat), pääväylät olivat aamuisin aivan peilijäässä (mustaa jäätä). Tuli väkisinkin mieleen ajatus, että alkaako tien ylläpitäjien "talvisopimukset" vasta marraskuun alussa?  Tämä voi olla sitä mitumutua, mutta nyt kuun vaihduttua tiet ovat olleet hyvin suolattu ja "hiekoitettu". Asioista tietävät voisi kommentoida.


Uudellamaalla suolapäivitys alkaa yleensä lokakuun alussa, riippuen siitä, kuka tiettyä aluetta hoitaa...autot, mitkä vastaa alueesta on yleensä "omissa hommissa"...marraskuun alussa alkaa varsinainen talvikausi...mutta tämä on kiinni myös ELY-piiristä ja sen määräämistä alihankkijoista...vaihtelee...

Ja jos ELY on antanut tietyn urakan XXx-taholle nii ne kyl ite tekee päätökset, milloin lähtee salsat tielle...

Ja on tässä saanut käydä kehä3 jo kerran kolaamassa...
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 04.11.16 - klo:23:25
Teiden suolaus pitäisi lopettaa koska se on myrkkyä ympäristölle ja autoille?  8)
Minä ajan nastoilla koska työni puolesta joudun ajamaan liukkailla syrjäteillä.
TM:n testin mukaan 10v vanhat nastattomat nastarenkaat olivat turvallisemmat kuin uudet tai 5v vanhat kitkat?  :)

Laita ihmeessä linkki tuohon TM:n testiin. Olen ajanut nastattomilla ja kovettuneilla nastarenkailla talvikelillä ja niiden pito ei todellakaan ollut sama, kuin hyväkuntoisilla kitkarenkailla.

Liukkaita syrjäteitä tulee talvisin ajettua, vaikka en työni puolesta. Aivan hyvin pysyy auto ojien välissä kitkarenkaillakin, eikä edes tarvitse etanan vauhtia madella.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

-karppa-

TM:n testin mukaan uudet kitkarenkaat päihittävät noin kaksi vuotta vanhat nastarenkaat pidossa talvikelillä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HAL9000

Mattisella hyviä kommentteja. Omakin mielipiteeni pitkälti samanlainen. Totean tähän nyt 35 vuotta pääkaupungissa asuneena ja autoilleena joista yli 15 viimeistä vuotta kitkoila.

Kertaakaan ei ole tullut eteen tilannetta josta en ole kitkoilla selvinnyt. Muutamia kertoja tosin on ollut olosuhteet joissa nastoista olisi ollut hyötyä, mutta ajotapaa sovittamalla on niistäkin hyvin selvitty.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 05.11.16 - klo:08:21
Laita ihmeessä linkki tuohon TM:n testiin. Olen ajanut nastattomilla ja kovettuneilla nastarenkailla talvikelillä ja niiden pito ei todellakaan ollut sama, kuin hyväkuntoisilla kitkarenkailla.

Liukkaita syrjäteitä tulee talvisin ajettua, vaikka en työni puolesta. Aivan hyvin pysyy auto ojien välissä kitkarenkaillakin, eikä edes tarvitse etanan vauhtia madella.
Luin testin painetusta lehdestä mutta voi löytyä myös verkkosivulta?
Etelässä ajavat sanovat valitsevansa kitkat koska tiet ovat sulat tai suolatut läpi talven?
Tuo testi tehtiin märällä asfaltilla joka on kait renkaille vaikein keli jos tie sula tai suolattu?
Tuossa testissä 10v vanha nastaton nastarengas oli parempi kuin uusi tai puolikulunut 5v vanha kitkarengas!  8)
Eli etelän immeisen kannattaa ostaa nastaton nastarengas vaikeita kelejä varten?  ;D
Kun siellä on aina sulat/suolatut tiet?  8)
Mutta miksi sitten etelän immeisen "talvi yllättää" useammin kuin pohjoisen immeisen?  :o
Etelässä käytetään paljon enemmän kitkoja kuin pohjoisessa mutta eihän tuo voi olla syynä koska kitkat on paremmat?  :o
Oisko syynä sittenkin surkea ajotaito?  ;D

Oktaavi

#557
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 05.11.16 - klo:21:43
Mutta miksi sitten etelän immeisen "talvi yllättää" useammin kuin pohjoisen immeisen?  :o
Etelässä käytetään paljon enemmän kitkoja kuin pohjoisessa mutta eihän tuo voi olla syynä koska kitkat on paremmat?  :o
Oisko syynä sittenkin surkea ajotaito?  ;D
Oletan, että viittaat kommenteillasi "talvi yllättää" ja surkea ajotaito siihen, että etelässä pelti kolisee ja onnettomuuksia sattuu enemmän?
Itselläni on tässä juuri nettisivu auki ( tosin pari vuotta vanha ) ja tässä on juttu, että väkilukuun suhteutettuna eniten liikenneonnettomuuksia sattuu Pohjanmaalla. Vähiten kolareita suhteessa väkilukuun sattuu isoissa kaupungeissa. Pienimmät luvut löytyvät Helsingistä, Espoosta ja Tampereelta. Eli jos kehtaat jotain faktaa/linkkiä lyödä pöytään väittämäsi perusteeksi, niin olisin kiitollinen.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 05.11.16 - klo:22:15
Oletan, että viittaat kommenteillasi "talvi yllättää" ja surkea ajotaito siihen, että etelässä pelti kolisee ja onnettomuuksia sattuu enemmän?
Itselläni on tässä juuri nettisivu auki ( tosin pari vuotta vanha ) ja tässä on juttu, että väkilukuun suhteutettuna eniten liikenneonnettomuuksia sattuu Pohjanmaalla. Vähiten kolareita suhteessa väkilukuun sattuu isoissa kaupungeissa. Pienimmät luvut löytyvät Helsingistä, Espoosta ja Tampereelta. Eli jos kehtaat jotain faktaa/linkkiä lyödä pöytään, niin olisin kiitollinen.
,
Tuo kirjoitukseni oli huumoria pääosin!
Etelässä suurin syy on kait liian pienet turvavälit/kiire/liikenteen määrä?
Missä päin Pohjanmaata, koska on kolme (tai neljä) Pohjanmaata, sattuu eniten liukkaudesta johtuvia (talvi yllätti) kolareita?
Ei kait "rantaruottalaisten" alueellä un ovat kait luonnostaan "vääräkätisiä"?  ::)
Ruottissa kun aikoinaan siirryttiin oikeanpuoleiseen liikenteseen niin ensin siirtyivät rekat ja viikkoa myöhemmin henkilöautot!  ;D

pekeke

^^Juurikin näin, pks:lla auto- ja liikennemäärät ovat valtavia verrattuna johonkin tuppukylään, absoluuttisesti onnettomuuksia sattuu paljon , ja yksikin onneton peräänajo voi olla uutinen jos joku pääväylä ruuhkautuu tunneiksi. Suhteessa täällä sattuu onnettomuuksia vähiten, käsitys etelän kuskien kädettömyydestä on paikkansapitämätön myytti. Juuri vilkas liikenne on koulinut kuskit joustaviksi ja taitaviksi.

Oktaavi

En usko, että mistään löytyy absoluuttista tilastoa sille, että onnettomuus on tapahtunut juurikin liukkaudesta johtuvasta syystä. Tuo esittämäni fakta toteaa vain sen, missä ajetaan eniten liikenneonnettomuuksia. Syitähän noille onnettomuuksille on sitten useita ( turvavälit, liukkaus, ylinopeus, huolimattomuus jne. )
Arvelinkin, että puolihuumorilla oli heitetty tuo stoori  ;)

vasara

Kuolemaan ja loukkaantumiseen johtaneiden onnettomuuksien määrä / 100000 asukasta kärkisijoilla molemissa Ahvenanmaa.. Pohjaanmaa nro 2 molemmissa. Kaikissa onnettomuuksissa menee aika tasaseen määrät koko Suomessa väkilukuun suhteutettuna. Tilastot oli vuodelta 2013.

pekeke

^Tässä on myös huomattava että johtuen etelän liikennemääristä täällä liikenne on absoluuttisesti onnettumuusherkempää, jos onnettomuuksia sattuisi täällä suhteellisesti yhtä paljon kuin muualla, tarkoittaisi se että täällä ajetaan paremmin.

vasara

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 05.11.16 - klo:22:58
^Tässä on myös huomattava että johtuen etelän liikennemääristä täällä liikenne on absoluuttisesti onnettumuusherkempää, jos onnettomuuksia sattuisi täällä suhteellisesti yhtä paljon kuin muualla, tarkoittaisi se että täällä ajetaan paremmin.
ehkäpä.. mutta toisaalta etelässä ei ole niin liukasta talvella, kuin pohjoisessa.. Ja nopeudet on korkeampia harvaan asutuilla seudulla. Myös teiden kunto on yksi tekijä.. ja ihmisten tulotason erot vaikuttaa autojen laatuun. Muuttujia on aika paljon. Ei ehkä voi tehdä johtopäätöksiä kuskien paremmuuksista? Menestyneimmät rallikuskit on Keski-Suomesta :)

villeton

Nastat vai kitkat? Ei ole mielestäni yhtä oikeaa mielipidettä. Molemmilla on puolensa. Peilijäällä nastat on paremmat ja taas kitkat on hiljaisemmat. Itse olen ratkaissut ongelman ajamalla kahden rengassarjan taktiikalla talvet.
Tällä hetkellä mennään kitkoilla. vaihdan nastoihin viimeistään ennen joulua tai jos tuntuu että talvi tuli lopullisesti.
Maaliskuun alussa, kun kevätaurinko kuivaa tiet, vaihdan takaisin kitkoihin.
Mitä tämä vaatii? Tulee 2 renkaidenvaihtoa lisää ja pitää ostaa yhdet renkaat vanteilla lisää.
Onko tämän vaivan/rahanmenon arvoista? Mielestäni on. Kitkoilla on miellyttävän hiljaista ajaa.
Ja nastoilla on turvallisempaa, jos joutuu jäisille syrjäteille.
Jos pitäisi yhdet valita, niin ottaisin nastat. tämä siksi, että rouva ajelee lasten kanssa. Eli on todellinen "arvokuljetus".
Keskustelu nastarenkaiden/kitkojen paremmuudesta varmaan jatkuu...........

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: villeton - 06.11.16 - klo:06:32
Nastat vai kitkat? Ei ole mielestäni yhtä oikeaa mielipidettä. Molemmilla on puolensa. Peilijäällä nastat on paremmat ja taas kitkat on hiljaisemmat. Itse olen ratkaissut ongelman ajamalla kahden rengassarjan taktiikalla talvet.
Tällä hetkellä mennään kitkoilla. vaihdan nastoihin viimeistään ennen joulua tai jos tuntuu että talvi tuli lopullisesti.
Maaliskuun alussa, kun kevätaurinko kuivaa tiet, vaihdan takaisin kitkoihin.
Mitä tämä vaatii? Tulee 2 renkaidenvaihtoa lisää ja pitää ostaa yhdet renkaat vanteilla lisää.
Onko tämän vaivan/rahanmenon arvoista? Mielestäni on. Kitkoilla on miellyttävän hiljaista ajaa.
Ja nastoilla on turvallisempaa, jos joutuu jäisille syrjäteille.
Jos pitäisi yhdet valita, niin ottaisin nastat. tämä siksi, että rouva ajelee lasten kanssa. Eli on todellinen "arvokuljetus".
Keskustelu nastarenkaiden/kitkojen paremmuudesta varmaan jatkuu...........

Meitä näyttää olevan useampia, joka menee kolmen rengassarjan taktiikalla  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pekeke

Täällä taas mietitty yhden sarjan taktiikkaa, aina kitkat, yllättävän monta etua varastoinnista/investoinneista/vaivannäöstä lähtien. Harrasteautossa nyt näin, ja tuntuu hyvältä.

Joona N.V

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 06.11.16 - klo:09:59
Täällä taas mietitty yhden sarjan taktiikkaa, aina kitkat, yllättävän monta etua varastoinnista/investoinneista/vaivannäöstä lähtien. Harrasteautossa nyt näin, ja tuntuu hyvältä.

Monet taksikuskithan käyttää tätä taktiikkaa. Joka syksy uudet kitkat alle. Kilometrejä täytyy vaan tulla paljon, koska kitkat kuluu kesällä hetkessä eikä pitoa enää ole seuraavaan talveen.
Firman autokuskilla sama taktiikka, tässä kuva alle vuoden ja n.60tkm ajetuista nokian r2 kitkoista

Seat Leon 1.0tsi -17 alor blue, MB vito 3.0 v6 -12 
ex. caddy maxi -09, Golf 1.4 tsi/dsg -09

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Joona N.V - 06.11.16 - klo:10:17
Monet taksikuskithan käyttää tätä taktiikkaa. Joka syksy uudet kitkat alle. Kilometrejä täytyy vaan tulla paljon, koska kitkat kuluu kesällä hetkessä eikä pitoa enää ole seuraavaan talveen.
Firman autokuskilla sama taktiikka, tässä kuva alle vuoden ja n.60tkm ajetuista nokian r2 kitkoista

Minkälaista on noilla 60tkm kitkoilla on ajaa tällä hetkellä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Statisti

Nastarenkaille pitää asettaa tuntuva haittavero. Ajakoot ne nastoilla joilla on varaa maksaa aiheuttamansa tuhot tiestölle.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy