Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

skriko

Meidän miespuolinen jäsen on ajanut koko ikänsä nastoilla. Pelkää oikein kitkoja. Elettiin noin vuotta 2000. Hän otti koeajoon Toyota Corolla liftback esittelyauton. Sillä sitten piti lähteä koeajelulle 180 km päähän.
Tullessamme takaisin alkoi hirveä lumisade ja lunta kertyi tielle keskivalleiksi asti. Ukko päästeli kuin mielenvikainen ja ajeli vallien päältä ohituksissa.
Sitten kun veimme auton pois, pyysin katsomaan renkaita. Ilme oli näkemisen arvoinen kun hän huomasi, että oli päästellyt kitkoilla tuhatta ja sataa lumessa ja jäässä. ;D ;D

Raiden

Lainaus käyttäjältä: Jorie - 25.10.16 - klo:14:44

Oisko kellään kokemusta linkin renkaista, sais liikkeesstä suht edukkaasti sarjan?

Yhden talven tuollaisilla renkailla tuli ajettua ja ei pahaa sanottavaa. Eli hyvin tiellä pysyi. Mutta halvemmallakin näitä saa. Esim. Kiiltovaunusta.
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

sakal83

http://www.hs.fi/autot/a1478142764320
Muutamia poimintoja:
"Nastarenkaiden käyttö Helsingissä on vähän sama asia, kuin pitäisi kadulla kävellessä pyöräilykypärää päässään: voihan sitä kävelijäkin kaatua ja loukata päänsä, mutta kaatumiseensa voi itse vaikuttaa, eikä onnettomuus ole niin todennäköinen, että kukaan kävelisi kypärällä varustettuna kadulla."

"Usein on niin, että kiihkeimmät nastarenkaiden puolustajat ovat juuri niitä, jotka eivät ole koskaan ajaneet kitkarenkailla"

”Esiin nousee se, että turvallisuus on kuljettajille erityisen tärkeä asia renkaita valitessa. Ihmiset ovat kyllä tietoisia nastarenkaiden melu- ja terveyshaitoista sekä siitä, että nopeus on merkittävämpi turvallisuustekijä kuin renkaat. Silti valitaan ne nastarenkaat”, Ampuja sanoo.

”Kitkarenkailla ajetaan enemmän ennakoiden, ja on se liukas keli nastoillakin liukas. Enemmän nastarenkaissa on kyse todennäköisesti siitä turvallisuuden tunteesta”, hän sanoo.

”Rengasvalintaa olisi hyvä miettiä enemmän siltä rationaaliselta kannalta. Kun miettii nastarenkaiden haittoja katupölyn ja meluhaittojen osalta, niin voi kysyä, kuinka rationaalinen valinta ne nastarenkaat ovat”, Ampuja sanoo.

Ja loppukaneettina:

Voidaanko nyt siis lopettaa tämä jokavuotinen debatti?

Ei ihan, sillä joissain tilanteissa nastat nousevat edelleen arvoonsa, ja toki kitkoilla tulee ajaa enemmän ennakoiden " tosin talvikeleillä se kannattaa ihan jokaiselle.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Patomursu

Nasta sopii sellaiselle jonka ajotyyli on kaasu-jarru-kaasu-jarru ja sana ennakointi liittyy vain ammuntaan...
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

golffisti IV

Kitkarenkailla olen ajellut ja pärjännyt, sillä tavoin kun talviolosuhteissa yleensä ajetaankin, tapani ei ole muutenkaan, oli keli mikä tahansa, ajaa tavalla, kova kiihdytys > jarrutus. Ennakoivalla ajotavalla menee ihan kivasti, matkaan varataan vähän enemmän aikaa jos siltä tuntuu. Aivan turvalliseksi olen kokenut kitkoilla ajella.
VW Golf 1.6 16v BCB -03

Adokcs

Yli 50 vuotta ajaneena (49v kolhimatta autoa) ajoin pari talvea kesärenkailla, sitten pari vuotta oli nastat vai takana vetävissä pyörissä. Seuraavaksi olivat nastat kaikissa pyörissä aikaisesta syksystä tammikuun loppuun. Helmikuun valoisat ajat ja usein paljaat päätiet sujuivat kesäkumeilla. Silloin oli 500 000 autoa, nyt 2,5 miljoonaa.

Nykyään 1975 asti olen ostellut vain nastarenkaita ja repinyt nastat pois aina kun ovat jonkin verran kuluneet, tai tarvinnut kesärenkaita. Kun en vaihda renkaita edestä taakse, niin vaihdan aina vain 2 rengasta kerrallaan. Uuteen Skodaan (2015) osti heti samanlaiset alut jotta voin jatkaa hyväksi havaittua tapaa.  Ilias 6.5J x 16".

Vaikka talvirenkaat ovat muuttuneet "ekologisenmiksi" ja nastarenkaissa pehmeämpi kumi, kuin kitkarenkaissa niin hyvin ovat kestäneet ja toimineet tasapainotuksen, kulumisen, yms asiassa.

Meille ja luulen että kaikille riittää kesällä maantiellä kuluneiden talvirenkaiden pito. Jos auto lähtee kesällä heittelehtimään, se on itse aiheutettua, esim, minunkin ohittaja ajoi liian jyrkästi takaisin omalle kaistalleen (moottoritiellä) ja siitä alkoi 100 metrin heittelehtiminen ja pyörintä.

Toivon että kaikilla vastaantulijoilla on hyvät nastarenkaat, jotka eivät ala heittelehtimään eivätkä joudu ajamaan riskirajoilla, tai liian hiljaa aiheuttaen jonoja ja ohituksia.

Työkaveriani vastaan tuli talvisella suoralla valtatiellä heittelehtivä auto joka päätyi kuljettajan oveen. Koska oli pimeää, siinä ei ollut käytännössä mitään mahdollisuutta havaita yhden auton käyttäytymistä kun oli useita vastaantulijoita ja aikaa 2-3 sekuntia. 

Kumman sinä uskot tulevan ensin kohdallesi, pahan kolarin, 🚑
vai Loton jättipotin🤑.

Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Adokcs - 04.11.16 - klo:15:01
Nykyään 1975 asti olen ostellut vain nastarenkaita.

Toivon että kaikilla vastaantulijoilla on hyvät nastarenkaat, jotka eivät ala heittelehtimään eivätkä joudu ajamaan riskirajoilla, tai liian hiljaa aiheuttaen jonoja ja ohituksia.

"Usein on niin, että kiihkeimmät nastarenkaiden puolustajat ovat juuri niitä, jotka eivät ole koskaan ajaneet kitkarenkailla"

Itse en ole noin vaativa, minulle riittää että kaikilla olisi hyvät Talvirenkaat  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 04.11.16 - klo:13:24
http://www.hs.fi/autot/a1478142764320
Muutamia poimintoja:
"Nastarenkaiden käyttö Helsingissä on vähän sama asia, kuin pitäisi kadulla kävellessä pyöräilykypärää päässään: voihan sitä kävelijäkin kaatua ja loukata päänsä, mutta kaatumiseensa voi itse vaikuttaa, eikä onnettomuus ole niin todennäköinen, että kukaan kävelisi kypärällä varustettuna kadulla."

"Usein on niin, että kiihkeimmät nastarenkaiden puolustajat ovat juuri niitä, jotka eivät ole koskaan ajaneet kitkarenkailla"

”Esiin nousee se, että turvallisuus on kuljettajille erityisen tärkeä asia renkaita valitessa. Ihmiset ovat kyllä tietoisia nastarenkaiden melu- ja terveyshaitoista sekä siitä, että nopeus on merkittävämpi turvallisuustekijä kuin renkaat. Silti valitaan ne nastarenkaat”, Ampuja sanoo.

”Kitkarenkailla ajetaan enemmän ennakoiden, ja on se liukas keli nastoillakin liukas. Enemmän nastarenkaissa on kyse todennäköisesti siitä turvallisuuden tunteesta”, hän sanoo.

”Rengasvalintaa olisi hyvä miettiä enemmän siltä rationaaliselta kannalta. Kun miettii nastarenkaiden haittoja katupölyn ja meluhaittojen osalta, niin voi kysyä, kuinka rationaalinen valinta ne nastarenkaat ovat”, Ampuja sanoo.

Ja loppukaneettina:

Voidaanko nyt siis lopettaa tämä jokavuotinen debatti?

Ei ihan, sillä joissain tilanteissa nastat nousevat edelleen arvoonsa, ja toki kitkoilla tulee ajaa enemmän ennakoiden " tosin talvikeleillä se kannattaa ihan jokaiselle.


http://m.kauppalehti.fi/uutiset/nastat-vastaan-kitkat-tilanne-8515/qHBUjPxG?ref=iltalehti:f675%253Futm_source&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal

Ihmiset ovat erimieltä!

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 04.11.16 - klo:14:03
Nasta sopii sellaiselle jonka ajotyyli on kaasu-jarru-kaasu-jarru ja sana ennakointi liittyy vain ammuntaan...

Kertooko tämö jotain sinun omasta ajotyylistä? Itse ainakin ennakoin renkaista riippumatta liikenteessä. Oli kyse kitkoista/nastoista tai kesärenkaista.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JiiJii71

^^^ ...ja autothan eivät koskaan lähde heittelehtimään kesäaikaan vesiliirron takia NASTArenkaiden jyrsimistä urista...🤔
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Adokcs - 04.11.16 - klo:15:01
Meille ja luulen että kaikille riittää kesällä maantiellä kuluneiden talvirenkaiden pito. Jos auto lähtee kesällä heittelehtimään, se on itse aiheutettua, esim, minunkin ohittaja ajoi liian jyrkästi takaisin omalle kaistalleen (moottoritiellä) ja siitä alkoi 100 metrin heittelehtiminen ja pyörintä.

Meinaatko ettei talvella heittelehtiminen ole itse aiheutettua?  ;D
Vai siis onko se vain talvi kun yllätti autoilijan?  ;D ;D ;D ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.11.16 - klo:15:26
Kertooko tämö jotain sinun omasta ajotyylistä? Itse ainakin ennakoin renkaista riippumatta liikenteessä. Oli kyse kitkoista/nastoista tai kesärenkaista.


Ei kerro, ja kertoo vain sen millaiselle kuskille nasta sopii. Kesärenkaisiin ei liittynyt millään tavalla jos se ei kirjoituksestani käynyt ilmi  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 04.11.16 - klo:15:27
^^^ ...ja autothan eivät koskaan lähde heittelehtimään kesäaikaan vesiliirron takia NASTArenkaiden jyrsimistä urista...🤔

Etenkin kun huomio, kuinka huonoja ja uraherkkiä japanilaiset autot ovat ajaa(TM katumaasturitesti). Johtopäätös, Toyotakuskin on turvallisempaa kurvailla kun luovutaan NASTArenkaista.  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Adokcs

Lainaus käyttäjältä: amarok - 12.03.16 - klo:17:51
Eiköhän tästä asiasta ole vängätty tälläkin palstalla aiemmin ihan tarpeeksi.

Totta, tästä on puhuttu ja kirjoitettu aivan liikaa 😇

Mutta rengasmyyjät ja heidän "lampaansa" aloittavat aina uusia keskusteluja jotta saavat autoilijat kokeilemaan uutuuksia.

Rengaskokeilu on aina hyväksi rengas myyjille, kolari korjaajille jne., se työllistää.
Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Adokcs - 04.11.16 - klo:15:45
Rengaskokeilu on aina hyväksi rengas myyjille, kolari korjaajille jne., se työllistää.

Tosissaanko tarkoitat, että kitkarengas on joku rengaskokeilu ja siksi siitä vouhkataan?  ??? Asia on pikemminkin niin, että meillä ei ole kansantaloudellisesti varaa ajaa nastarenkailla. Se mikä kolareissa lisääntyy, säästetään hengitystiesairauksissa ja teiden ylläpitokuluissa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mattinen

Nimimerkki Sakalin mainitsemat poiminnot ovat Trafin johtavan asiantuntijan Jussi Pohjoisen ajatuksia, ja omien kokemuksieni perusteella voin niihin yhtyä. Ensimmäinen lainaus on tosin hieman provokatiivinen, ja se saattaa olla omiaan hermostuttamaan vannoutuneita "nastamiehiä".

Yksi syy nastarenkaiden suurelle suosiolle Etelä-Suomessakin on todennäköisesti se, että valtaosalle autoilijoista talvirengas on yhtä kuin nastarengas. Talvirenkaan täytyy jotenkin erota kesärenkaasta, ja eron tulee olla konkreettinen. Ajatus talvirenkaasta ilman nastoja saattaa keskivertoautoilijasta kuulostaa oudolta, jopa vallankumoukselliselta. Kitkarenkaisiin saattaa edelleen liittyä käsitys, että ne ovat joidenkin poikkeuksellisen taitavien kuljettajien valinta. Tavallinen kansa ajaa nastoilla.

Ihmisten käsitykset eri rengastyypeistä on subjektiivisia arvioita, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla kaksi kohtuullisen objektiivista seikkaa puhuu kitkarenkaiden puolesta. Ensimmäinen liittyy ajoneuvokantaan. Suomessa ajatetaan keskimäärin vanhemmalla kalustolla kuin muualla Länsi-Euroopassa, mutta ainakin Helsingissä autokanta alkaa pääosin olla sitä ikäluokkaa, että tietyt turvallisuusvarusteet ovat käytössä. Esimerkiksi lukkiutumattomat jarrut ja ajovakaudenhallinta eivät enää vähään aikaan ole olleet mitään rikkaiden premium -herkkuja. Toinen liittyy sääolosuhteisiin. Talvet Helsingissä ovat viime vuosina olleet kohtuullisen leutoja, ja mikään ei viittaa siihen, että ilmasto olisi lähivuosikymmeninä kylmenemässä, pikemminkin päinvastoin. Kadut ovat suurimman osan talvirengaskaudesta täysin sulia, ja siksi niiden jyrsiminen nastoilla lokakuun lopusta huhtikuun alkuun tuntuu melkoiselta hätävarjelun liioittelulta. Ottaen huomioon, että ihmiset aikaisemmin ajoivat talvikeleissä ilman nykyisiä turvavarusteita ja varsinaisia talvirenkaita, ei nykykalustolla luulisi olevan kohtuuttoman vaikeaa selvitä ilman nastoja niistä muutamista päivistä, jolloin esimerkiksi Helsingissä todella on talviset olosuhteet.

"Nastat vai kitkat" ovat ikuisuuskysymys, jossa keskustelun päätteeksi yleensä todetaan, että "jokainen itse päättäköön, millaisilla renkailla ajaa". Vaikka en haluakkaan nastoilla ajaville "kuittailla", olisin kuitenkin valmis kyseenalaistamaan edellä mainitun ajatuksen viisauden. On toki ihmisiä, jotka ovat kitkarenkaita kokeilleet, ja päätyneet kokemustensa perusteella nastoihin. Uskallan kuitenkin Pohjosen tavoin väittää, että suurin osa nasta-autoilijoista perustaa valintansa tunteeseen ja tottumukseen. Tässä tilanteessa nousee väistämättä mieleen kysymys siitä, kuinka pitkälle tätä tunteeseen ja tottumukseen nojautuvaa valinnanvapautta on suojattava. Tiedossa on, että nastarenkaat heikentävät tiestön kuntoa tavalla, joka vaikuttaa sekä liikenneturvallisuuteen (urat) että ajomukavuuteen (ajomelu autossa ja auton ulkopuolelle). Nastarenkaat myös lisäävät merkittävästi tienpidon kustannuksia. Tiedämme myös, että nastarenkailla on haitallinen vaikutus ihmisten terveyteen niiden hengitysilman laatua heikentävän vaikutuksen vuoksi. Nyt olisikin tehtävä seuraava kysymys: onko nastarenkaiden kiistattomia haittavaikutuksia ja kustannuksia syytä sietää siksi, että ne objektiivisesti arvioiden parantavat liikenneturvallisuutta niin paljon, että hyödyt ylittävät haitat? Vai siedetäänkö haittoja siksi, että ihmiset tykkäävät nastarenkaista ja ovat niihin tottuneet?

Ruotsissa ja Norjassa nastojen käyttöä on rajoitettu sekä kielloin että maksuin. Nämä kaksi maata ovat liikenneturvallisuuden kärkimaita maailmassa. Jos nastojen käyttö todella olisi niin tärkeä turvallisuustekijä kuin monet tuntuvat uskovan, viranomaiset edellä mainituissa maissa tuskin olisivat tohtineet lähteä niiden käyttöä aktiivisesti vähentämään. Epäilen, että Norjassa ja Ruotsissa ei syystä tai toisesta olla yhtä valmiita suojaamaan autoilijoiden subjektiivisia turvallisuuskäsityksiä ja tottomuksia.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.11.16 - klo:15:26
Ihmiset ovat erimieltä! http://m.kauppalehti.fi/uutiset/nastat-vastaan-kitkat-tilanne-8515/qHBUjPxG?ref=iltalehti:f675%253Futm_source&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal
Kyllä. Ja kyse onkin juuri siitä, onko enemmistön mielipide se seikka, joka viranomaisten on pantava päätöksenteonsa perusteeksi. Ihmiset olivat aikoinaan myös rajusti eri mieltä turvavyön käytöstä, mutta siitä huolimatta heidän käytöstään ja tottumuksiaan lähdettiin aktiivisesti muokkaamaan. Ihmisten mielipiteille on syytä antaa oma arvonsa, mutta on myös muistettava, että enemmistön mielipide ei aina toimi edes enemmistön eduksi.

sakal83

#525
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.11.16 - klo:15:26
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/nastat-vastaan-kitkat-tilanne-8515/qHBUjPxG?ref=iltalehti:f675%253Futm_source&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal

Ihmiset ovat erimieltä!
Ihmiset ovatkin uskomattoman tyhmiä  ;D

Lisäksi lainaan vielä kerran itseäni:
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 04.11.16 - klo:15:11
"Usein on niin, että kiihkeimmät nastarenkaiden puolustajat ovat juuri niitä, jotka eivät ole koskaan ajaneet kitkarenkailla"
E:lainasin siis vain omaa lainaustani. Itse tätä alinta väittämää en ole heittänyt, vaikka samaa mieltä olenkin ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

mattinen

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 04.11.16 - klo:15:50
Ihmiset ovatkin uskomattoman tyhmiä  ;D

Eivät ihmiset varmastikaan usein tyhmiä ole. He ovat vain tapojensa ja tottumustensa vankeja. Monet ovat myös saattaneet kuulla ns. automiehiltä varsin vahvoja ja ehdottomia näkemyksiä kitkarenkaista. Ja jos sitten ei itse juurikaan ole autosta ja sen varusteista teknisenä laitteena kiinnostunut, saattaa aika helposti em. "asiantuntijoiden" puheiden perusteella päätyä siihen, ettei Suomen talvesta yksinkertaisesti voi selvitä ilman nastarenkaita.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 04.11.16 - klo:15:50
Ihmiset ovatkin uskomattoman tyhmiä  ;D

Meinaatko että vaihtelevissa olosuhteissa kuten stadissa nastarenkailla ajelevat ovat tyhmiä vai yleisesti nastarenkailla ajelevat?

Seuraavana kysynkin sinulta, että meinaatko 225/40R18 koossa olevat kitkat ovat ne järkevimmät ja turvallisimmat talvirenkaat, kun rupesit haukkumaan ihmisiä tyhmiksi?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

DJDH

Siinä kohdin kun yllä olevat kitkojen saarnaajat oikeasti ajaa sillä autollaan, muuallekin kun jumbon lämpimään parkkiin sunnuntaina auringonpaisteessa, niin tietää ettei niillä kitkoilla tee yhtään mitään talven saati kahden jälkeen. Siinäkohdin kun päiväetapit alkaa olla +600km, niin osaa arvostaa rengasta joka oikeasti toimii pahemmassakin kelissä. Niitä ajo-olosuhteita kun ei voi aina valita. Tai kitkamies voi. Jos on liukasta, sinne jumbon prismaan voi mennä bussilla tai potkulaudalla.

Oletteko edes miettineet paljonko enemmän tieverkostoa pitäisi suolata ja risteyksiä hiekottaa jos kaikki ajaisi kitkoilla
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.11.16 - klo:16:55
Meinaatko että vaihtelevissa olosuhteissa kuten stadissa nastarenkailla ajelevat ovat tyhmiä vai yleisesti nastarenkailla ajelevat?

Seuraavana kysynkin sinulta, että meinaatko 225/40R18 koossa olevat kitkat ovat ne järkevimmät ja turvallisimmat talvirenkaat, kun rupesit haukkumaan ihmisiä tyhmiksi?

Kannattaa lisätä vielä ketjut niiden kolmen rengassatsin kierrättämiseen keväisin ja syksyisin niin pysyt rampissakin tiellä  ;)
Täälä kun on tosiaan noi vaihtelevat olosuhteet.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 04.11.16 - klo:17:14
Kannattaa lisätä vielä ketjut niiden kolmen rengassatsin kierrättämiseen keväisin ja syksyisin niin pysyt rampissakin tiellä  ;)
Täälä kun on tosiaan noi vaihtelevat olosuhteet.

Miksi pitäisi, kun olisin pärjännyt ihan hyvin nastoilla ja kesärenkailla. Kitkat ostin ihan sen vuoksi, että säästän nastoja oikeille liukkaille. Ketjuja olen edellisen kerran tarvinnut varusmiespalveluksessa. Voisin näyttää pari pätkää mihin tarpeeksi tehokkaalla etuvedolla ja kunnon nastarenkailla pääsee, jopa talvella mihin ei kannata edes yrittää kitkoilla.

Mutta kuten tavallista Jesse, niin sinultahan ei saa asiallisia perusteluita, kun sellaista haluaisi. Ainoa argumentti on tuo ramppi mitä pystyt heittämään. Keksitkö jotain uutta vai soitatko samaa levyä?

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 04.11.16 - klo:17:10
Siinä kohdin kun yllä olevat kitkojen saarnaajat oikeasti ajaa sillä autollaan, muuallekin kun jumbon lämpimään parkkiin sunnuntaina auringonpaisteessa, niin tietää ettei niillä kitkoilla tee yhtään mitään talven saati kahden jälkeen. Siinäkohdin kun päiväetapit alkaa olla +600km, niin osaa arvostaa rengasta joka oikeasti toimii pahemmassakin kelissä. Niitä ajo-olosuhteita kun ei voi aina valita. Tai kitkamies voi. Jos on liukasta, sinne jumbon prismaan voi mennä bussilla tai potkulaudalla.

Oletteko edes miettineet paljonko enemmän tieverkostoa pitäisi suolata ja risteyksiä hiekottaa jos kaikki ajaisi kitkoilla

Tämä on niin totta, kun mennään kehä 3 ulkopuolelle. Ei tarvitse mennä, kuin Kirkkonummelle  ;D ;D ;D, kun alkaa jo yskiä talvella tuo kulkeminen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 04.11.16 - klo:17:10
Siinä kohdin kun yllä olevat kitkojen saarnaajat oikeasti ajaa sillä autollaan, muuallekin kun jumbon lämpimään parkkiin sunnuntaina auringonpaisteessa, niin tietää ettei niillä kitkoilla tee yhtään mitään talven saati kahden jälkeen. Siinäkohdin kun päiväetapit alkaa olla +600km, niin osaa arvostaa rengasta joka oikeasti toimii pahemmassakin kelissä. Niitä ajo-olosuhteita kun ei voi aina valita. Tai kitkamies voi. Jos on liukasta, sinne jumbon prismaan voi mennä bussilla tai potkulaudalla.

Oletteko edes miettineet paljonko enemmän tieverkostoa pitäisi suolata ja risteyksiä hiekottaa jos kaikki ajaisi kitkoilla
Itse ajan kitkoilla miljoonakaupungissa, Lapissa ja edellisten välimuodoissa. Kertaakaan ei ole ollut mitään tarvetta katua rengasvalintaa. Mitähän olen missannut?

Japanissa muuten ajavat kitkoilla valkoisilla suolaamattomilla kaduilla, eikä sielläkään ole vielä maailmanloppu tullut.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 04.11.16 - klo:17:10
Siinä kohdin kun yllä olevat kitkojen saarnaajat oikeasti ajaa sillä autollaan, muuallekin kun jumbon lämpimään parkkiin sunnuntaina auringonpaisteessa, niin tietää ettei niillä kitkoilla tee yhtään mitään talven saati kahden jälkeen. Siinäkohdin kun päiväetapit alkaa olla +600km, niin osaa arvostaa rengasta joka oikeasti toimii pahemmassakin kelissä. Niitä ajo-olosuhteita kun ei voi aina valita. Tai kitkamies voi. Jos on liukasta, sinne jumbon prismaan voi mennä bussilla tai potkulaudalla.

Oletteko edes miettineet paljonko enemmän tieverkostoa pitäisi suolata ja risteyksiä hiekottaa jos kaikki ajaisi kitkoilla

Minun puolesta ei tarvitsisi suolata ollenkaan. Jumbon prismaankin menen aina autolla. Työautoissakaan ei nastoja ole (paitsi exIII autot/kärryt) eikä siltikään ole ongelmia ja niillä ajetaan oli keli mikä hyvänsä.  :)

Et joko ole ajanut kitkoilla tai et niillä osaa ajaa  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 04.11.16 - klo:17:24
Et joko ole ajanut kitkoilla tai et niillä osaa ajaa  ;)

Tämä on todella hyvä argumentti. Olen ajanut kitkoilla ja molemmista autosta löytyy tälläkin hetkellä kitkat, mutta kohta heitan nastat alle. Ajelen 40-60tkm vuodessa Hanko-Utsjoki välillä ja yhtään kolaria en ole itse aiheuttanut, vaikka olen useammassa ollut, joko kyydissä tai syyttömänä osapuolena. Viimeinen tuli nimenomaan kuskilta jolla oli PASKAT kitkat alla ja tyyräsi risteyksestä kolmion takaa eteen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.11.16 - klo:17:28
Tämä on todella hyvä argumentti. Olen ajanut kitkoilla ja molemmista autosta löytyy tälläkin hetkellä kitkat, mutta kohta heitan nastat alle. Ajelen 40-60tkm vuodessa Hanko-Utsjoki välillä ja yhtään kolaria en ole itse aiheuttanut, vaikka olen useammassa ollut, joko kyydissä tai syyttömänä osapuolena. Viimeinen tuli nimenomaan kuskilta jolla oli PASKAT kitkat alla ja tyyräsi risteyksestä kolmion takaa eteen.

Olikohan se rengas vai tilannenopeus mikä siihen johti?  ???
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Rinkulakeula

Se, joka ei kitkarenkailla ei Suomen talvessa pärjää, on täysin kädetön auton ratissa.

Itselläni on ollut kitkarenkaat syksystä 1995 eri autojen alla. Edes yhtä ainoaa "läheltä piti"- tilannetta ei ole renkaiden, tai kelin, takia ollut. Nykyisin ei tosin tule enää kuin reilut 30.000 km vuodessa auton mittariin, mutta  liikun ympäri Suomea, ajan jokaisessa mahdollisessa kelissä, eikä mieleenikään tulisi siirtyä takaisin nastarenkaisiin. Jopa tuo kuuluisa Palokan ramppikin on tullut liukkaalla kelillä ajeltua satoja kertoja, sekä myös ne Palokan liikenneympyrät, eikä ongelmia ole ollut. 
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 04.11.16 - klo:17:29
Olikohan se rengas vai tilannenopeus mikä siihen johti?  ???

Siis kumpaan? Että ajoin rajoituksen mukaan etuoikeutettua tietä hidastetöyssyllä varustettuun risteykseen ja väistämisvelvollinen tuli kolmantena autona kolmion takaa. Ensin pysäyhtyi ja sitten päättikin tulla kolmion takaa eteen, kun kaksi muuta meni pysähtymättä? Lainaan poliiseja: Olisitko kerinnyt kesäkelillä ja kesärenkailla. Syyllinen: Olisin. Poliisi: Onko sinulla minkälaiset renkaat nyt? Syyllinen: Vanhat kitkat. Poliisi: Pitääkö lähteä vielä tarkastamaan niiden kunto.

JA ei tarvinnut. Myönsi sen jälkeen, kun oli vielä kaksi todistajaa tapahtumalle. Ja tässä tapauksessa olin vielä peräänajaja sekä syytön. Poliisi vielä totesi, ettei tuolla madalletulla GT primeralla ajeta yli 30km/h tuohon hidastetöyssyyn.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 04.11.16 - klo:17:38
Se, joka ei kitkarenkailla ei Suomen talvessa pärjää, on täysin kädetön auton ratissa.

Itselläni on ollut kitkarenkaat syksystä 1995 eri autojen alla. Edes yhtä ainoaa "läheltä piti"- tilannetta ei ole renkaiden, tai kelin, takia ollut. Nykyisin ei tosin tule enää kuin reilut 30.000 km vuodessa auton mittariin, mutta  liikun ympäri Suomea, ajan jokaisessa mahdollisessa kelissä, eikä mieleenikään tulisi siirtyä takaisin nastarenkaisiin. Jopa tuo kuuluisa Palokan ramppikin on tullut liukkaalla kelillä ajeltua satoja kertoja, sekä myös ne Palokan liikenneympyrät, eikä ongelmia ole ollut.

Sinun mielestähän volkkari ei ole edes auto, niin miten nastarenkailla ajava voisi olla taitava ajaja  ;D ;D ;D. Ei kovin montaa Ruotsin rallia ole voitettu kitkoilla.

Kova olet ajamaan tuolla Palokan rampilla, jos vielä ajat satoja kertoja. Kyllä nyt pitää oikein kumartaa Savvoon päin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JaskaPankuttaja

Tää on kyllä hupaisaa luettavaa!

Jos olisi ilkeä niin löisi lisää vettä myllyyn tästä sivusta katsoisi mistä savu alkaa nousta...

Mutta asiallisesti: kun näitä lukee niin tulee vain tulokseen että ajakoon jokainen niillä renkailla joilla tuntee selviytyvänsä liikenteessä.
Uudet, vanhat, nastalliset, nastattomat, kesä, talvi, matalaprofiili, donitsit.
Ihan sama.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.11.16 - klo:17:41
Sinun mielestähän volkkari ei ole edes auto, niin miten nastarenkailla ajava voisi olla taitava ajaja  ;D ;D ;D. Ei kovin montaa Ruotsin rallia ole voitettu kitkoilla.

Kova olet ajamaan tuolla Palokan rampilla, jos vielä ajat satoja kertoja. Kyllä nyt pitää oikein kumartaa Savvoon päin.

Ajatko rallia kun vaihdat nastat alle?  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=TquE35sopbo
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy