Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

JFabiaK

Muutamat herrat ovat näköjään näitä Nykäs-Matti faneja? Ihmettelen, mitä Matilla on tekemistä vaikka keskieurooppalaisten kitkarenkaiden kanssa? Ja Suomi somaleille, vai mitä oli kirjoitettu - ei missään tapauksessa!

Olisiko J:n neuvo, että kun lähdette Hangosta, niin lähdette kesärenkailla, vaihdatte Lohjalla keskieurooppalaiset alle ja viimeistään Oulussa nastarenkaat. ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 21.03.16 - klo:15:33
Voisi olla näin, tosin tarvitsee varmaan tutkimustuloksia voimakkaasta positiivisesta korrelaatiosta ennen kuin uskataa siirtyä tämän väitteen puolelle.
Siis mikä väite tarvitsee tutkimuksia puolelleen?

Suurempi liikennemäärä kuluttaa enemmän, märkä tie kuluu enemmän, jää suojaa asfalttia kulumiselta vai joku muu?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 21.03.16 - klo:16:02
Muutamat herrat ovat näköjään näitä Nykäs-Matti faneja?

Lähinnä vain sinä. Sen verran Nykäs-tyylille ominaisia kuolemattomia mitäänsanomattomuuksia on tullut luettua nimimerkkisi viereisestä tekstikentästä.

Lainaa
Olisiko J:n neuvo, että kun lähdette Hangosta, niin lähdette kesärenkailla, vaihdatte Lohjalla keskieurooppalaiset alle ja viimeistään Oulussa nastarenkaat. ;)

Neuvon koko suomen päästä päähän jatkuvalla tahdilla ajavia henkilöitä valitsemaan autoonsa skandikumit omien mieltymysten mukaan. Yhdellä talvilomareissulla pärjää pohjoisessakin mainiosti KE-kitkoilla. Etelä-suomessa valtaosan kilometreistään ajaville KE-kitka on edelleen kiistattomasti paras rengasmalli talvikäyttöön. Oulun korkeudella saa ja pitääkin käyttää skandikumeja, siellä kun on ihan oikeasti pakkasta ja lunta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.03.16 - klo:16:11
Siis mikä väite tarvitsee tutkimuksia puolelleen?
Suurempi liikennemäärä kuluttaa enemmän, märkä tie kuluu enemmän, jää suojaa asfalttia kulumiselta vai joku muu?
Ironia on vaikea tyylilaji, ei onnistu minulta, kuten on huomattu.


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 21.03.16 - klo:16:26
Ironia on vaikea tyylilaji, ei onnistu minulta, kuten on huomattu.
Kyllä tuokin kävi mielessä eli onnistuminen oli ainakin osittainen.

vasara

Suolaamisen vaikutusta kulumiseen on tutkittu 90-luvulla hyvinkin tarkasti. Tulos: tie kuluu suolattuna huomattavasti nopeammin.
Tutkimus löytyy netistä.

Teiden uramuodostuksesta vain pieni osa on pinnan varsinaista kulumista, jota nastarenkaat tekevät vaikkapa kesärengasta enemmän.
Muita uramuodostuksen syitä ovat painautuminen ja deformaatio (muodonmuutos), joita aiheuttaa taas eniten raskas liikenne.
Tästäkin löytyy tutkimusta netistä.

Nykysäännösten mukan nastarenkaiden nastan massa on huomattavasti pienempi kuin aikoinaan, eli max 1,1g.
Sattumalta tästäkin löytyy tutkimuksia ja kaikki netissä => Matalissa kaupunkinopeuksissa nykyiset nastarenkaat eivät tuota enempää tiestä irtoavia hiukkasia, kuin nastattomat renkaat. Kaupunkien katupöly on siis etupäässä tomuuntunutta hiekkaa, eikä nastojen irroittamaa mujua. Ajonopeuden noustessa nastojen isku tiehen kasvaa ja hiukkasia syntyy nastarenkailla enemmän kuin nastattomilla, mutta ero ei ole kovin suuri.

Suomessa ympäristötekijöillä (mm. lämpötilan voimakkaat vaihtelut) on lisävaikutus teiden kulumiseen. Tutkittu tätäkin.

Nastat kuluttavat siis maanteitä (niillä ajetaan maantienopeuksia) enemmän kuin nastattomat, mutta nastojen vaikutus on paljon pienempi, kuin muiden tekijöiden ja paljon pienempi kuin nastainkvisiittorit haluavat uskoa.

Teiden kuluminen on kustannus, mutta niin on mahdollisesti lisääntyvät onnettomuudetkin. Jos jollekkin kitka on parempi, niin sellaiset vaan alle. Joidenkin ajoprofiililla nasta on parempi ja turvallisempi.

JFabiaK

Vastaus#95:lle:

+1

Kerrankin joku kirjoittaa asiaa, eikä mutuiluja.  ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 20.03.16 - klo:23:44
Mitäs merkitystä ihmisen iällä on?

No se merkitys, että vanhuus ei tule yksin, on totta, ja ikä on vain numero on täyttä paskaa. :(

seaboss

Norjassa on teiden kulumista tutkittu pikkusen enemmän ku suomessa, öljyrahoilla saa...johto päätös Oslossa ja Bergenissä nastarenkaille on käyttömaksu...lisäksi ruotsissa ja norjassa kitkojen osuus talvirenkaista on ihan toista luokkaa kuin suomessa, aika lailla päälaeillaan noi prosentit, mutta suomessahan on nuo mäet ihan valtavia norjaan verrattuna ;D Täällä vaan on liikenteessä niin juntti asenne suurimmmalla osalla niinkuin tälläkin palstalla joidenkin kirjoittelusta voi päätellä, lisäks eikä tajuta mitä valtavia hyötyjä olis jos nastojen osuus tippuis 15%. 

Lalli

Jos nastarenkaat eivät kuluttaisi asfalttia enemmän kuin kitkat niin miksi niiden käyttöaikaa olisi lailla rajoitettu?
Toledo 1.2 Tsi

-karppa-

Totta: Continental ei ollut kuin yhdessä osiossa parempi, kuin joku muu rengas. Continental oli kuudessa osiossa kolmen parhaan joukossa, kun kyse oli talviominaisuuksista. Nokian hakka 8 seitsämässä. Parempi taas suuntavakaudessa ja märällä asvaltilla. Ja kuten olen todennut en ostanut toiseen autoon noita hakkapeliittoja, kun oli jo aikaisemmin huonoja kokemuksia tehokkaan etuvetoisen alla. Samoin kuin oli epätarkka ajettava sen suhteen missä pito menetetään. Continental:ssa en ole tällaiseen ominaisuuten törmännyt. Ja jos et kenellekkään kerro, niin ostin Contiicecontact 2:t jo ennen kuin yhtään testiä oli julkaistu.

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 21.03.16 - klo:09:26
Kuumenee, kuumenee, lämmitetään lisää...

Fakta: Continentalin nastarengas ei ollut muita parempi kuin yhdessä osiossa kuudestatoista.

Ei edes voittanut testiä eli ei voi sanoa testivoittajaksi.
Ja jos sanot että sellainen on paras mahdollinen rengas niin missä ominaisuuksissa?
Jos joudut punnitsemaan eri ominaisuuksia omien tarpeidesi mukaan niin miksi dissaat kaikkia muita samoin tekeviä käyttäjiä?

Onko parasta mitä rahalla saa synonyymi kalleinta mitä rahalla saa? Ei ole. Syytön minä olen siihen, jos sinä asian ymmärrät niin. Se mitä maksoin noista uusista hakkapeliitta 8:sta ei olisi edes saanut noita Trianglelin icelinkkejä ja edelleen ovat voittaneet kaksi edellistä TM:n ja tuulilasin testejä. Joten eivät varmana olleet huono valinta tuohon toiseen autoon jolla körötellään lyhyttä matkaa alle 10tkm vuodessa, kun toisella ajetaan ympäri Suomea käsivarresta-Hankoon 30-40tkm vuodessa. Ajotapahtumat on sitten 15-20cm lumihangesta-vesisateeseen kellonajasta riippumatta.

En muiskaan ole käsittääkseni yhdestäkään taunuksesta ollut nostamassa tehoja, mutta toisaalta ei minun yhdessäkään autossa ole myöskään mopon moottoria. Minulle tuo ulkonäkö autossa jää siihen, että laitan autoon mahdollisimman kevyet vanteet ja renkaat. Näin saan minimoitua jousittamattoman massan, jolla on oikeasti merkitystä mm. ajamiseen, kulutukseen ja miten teho välittyy tiehen. Sitä tosin eivät Tero-Petterit edes ajattele, kun ostavat isoimmat vanteet ja halvimmat renkaat= All show no go. Sinunkin 18" skeidan vanteet renkaineen painaa 25kg/kpl.


Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.03.16 - klo:10:39
Tässä kohtaa ei sitten mentykään mantralla "parasta mitä rahalla saa"  ;D
Itseasiassa osa lainauksista on ihan tästä topicista, pakko takertua vaan johonkin muuhun kun pyörrät puheitasi enemmän kuin poliitikot
Käsittääkseni harrastus siinä, missä joillakin muilla on nettitrollaminen tai alitehoisten taunusten tehojen nostaminen.
Ei valitettavasti ollut itsellä käteistä messissä autoa ostaessa, joutui ihan pankkisiirrolla menemään. Ymmärrän kyllä jos ammattaiautoilijan suvussa vedellään hansaklokerosta käteistä tuommoisia summia. 8)

Mitä tuohon auton ostamiseen tulee, niin puhuit jo itsesi pussiin.

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 20.03.16 - klo:23:07
Eikä ole autolainaa, ainakaan tällähetkellä.

Sitten aiheeseen mikä liittyy tähän Seaboss:n mainitsemaan pölyyn. Keski-Suomessa se tulee tasan tarkkaan tuosta hiekoitushiekasta eikä mistään nastarenkaista. Viimeiset kaksi päivää on pölynnyt oikein kunnolla eikä auto ole valkoinen, vaan ruskeanpölyn peitossa. Meillä päin kun tuota suolaa ei kylvetä, kuin nelostielle ja motarille.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JaskaPankuttaja

Nyt täytyy kyllä todeta, karppa, että sulla nuo tarinat muuttaa aina muotoaan kun ei enää samaa mantraa pysty kelaamaan.

Välillä Continental on parasta mitä rahalla saa, sitten kun se ei ole niin se on jotain muuta.
Sekin mikä on parasta mitä rahalla saa muuttaa muotoaan.
Välillä ostetaan parasta mitä rahalla saa, joka jatkossa onkin sitä kun on halvalla saatu.
Testissä kolmen parhaan joukkoon sijoittuminen muuttuu voitoksi jne jne.


Siksi kun jossakin periferiassa Palokan rampissa on joku maaliskuussa nähnyt jäätynyttä sulamisvettä niin se tarkoittaa että kenelläkään ei ole oikeutta ajatella että nastattomalla renkaalla voisi selvitä talven yli moottoriteitä pääasiassa ajamalla.

Mutta hauskaahan tämä on; jatketaan!

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 21.03.16 - klo:16:48
Suolaamisen vaikutusta kulumiseen on tutkittu 90-luvulla hyvinkin tarkasti. Tulos: tie kuluu suolattuna huomattavasti nopeammin.
Tutkimus löytyy netistä.

Tämähän on selvä asia. Suola pitää tien märkänä ja nasta syö nopeasti märkää tietä. Tämä näkyy ja kuuluu joka kevät karkeana asfaltin pintana.

LainaaTeiden uramuodostuksesta vain pieni osa on pinnan varsinaista kulumista, jota nastarenkaat tekevät vaikkapa kesärengasta enemmän.
Muita uramuodostuksen syitä ovat painautuminen ja deformaatio (muodonmuutos), joita aiheuttaa taas eniten raskas liikenne.
Tästäkin löytyy tutkimusta netistä.
Mikä tutkimus pitää nastarenkaiden vaikutusta pienenä? Itse olen vain nähnyt sellaisia tutkimuksia, jotka osoittavat nastojen olevan merkittävä kuluttaja. Tuon kieltää vain muutama fanaattinen faktoista viis veisaava nastarenkaiden käyttäjä.

LainaaNykysäännösten mukan nastarenkaiden nastan massa on huomattavasti pienempi kuin aikoinaan, eli max 1,1g.
Sattumalta tästäkin löytyy tutkimuksia ja kaikki netissä => Matalissa kaupunkinopeuksissa nykyiset nastarenkaat eivät tuota enempää tiestä irtoavia hiukkasia, kuin nastattomat renkaat. Kaupunkien katupöly on siis etupäässä tomuuntunutta hiekkaa, eikä nastojen irroittamaa mujua. Ajonopeuden noustessa nastojen isku tiehen kasvaa ja hiukkasia syntyy nastarenkailla enemmän kuin nastattomilla, mutta ero ei ole kovin suuri.
Nastat ovat keventyneet, mutta liikennemäärät ovat kasvaneet, autot ovat lihoneen ja renkaiden paineet ovat kasvaneet. Tällä vuosituhannella teiden kuluminen on kasvanut. Matalissa nopeuksissa nastat kuluttavat raapimalla ja korkeissa nopeuksissa iskemällä. Sekä alhaisissa että korkeissa nopeuksissa kuluttaminen on suurempaa kuin noiden päiden välillä.

Taidat sekoittaa tuossa teiden kuluttamisen erään nastavalmistajan teettämään tutkimukseen, jossa mitattiin renkaiden ilmaan nostattamia hiukkasia. Siinähän tosiaan saatiin sellainen tulos, että silloiset kitkarenkaat nostavat jopa enemmän hiukkaisia ilmaan, mutta se ei kerro mitään teiden kuluttavuudesta. Kun sitä pölyä tiellä on, niin sen nostaa ilmaan tuulikin. Ja en väitä, että pöly tuottaisivat pelkästään nastat, mutta tutkimukset tuntuvat olevan yksimielisiä siitä, että nastarenkaat ovat merkittävä pölyn tuottaja.

LainaaTeiden kuluminen on kustannus, mutta niin on mahdollisesti lisääntyvät onnettomuudetkin. Jos jollekkin kitka on parempi, niin sellaiset vaan alle. Joidenkin ajoprofiililla nasta on parempi ja turvallisempi.

Nastojen irroittama pöly on havaittu tutkimuksissa vaarallisemmaksi tekijäksi kuin nasta- ja kitkarenkaiden vaikutukset  liikennetruvallisuuteen.

JaskaPankuttaja


sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.03.16 - klo:21:13
Totta: Continental ei ollut kuin yhdessä osiossa parempi, kuin joku muu rengas. Continental oli kuudessa osiossa kolmen parhaan joukossa, kun kyse oli talviominaisuuksista. Nokian hakka 8 seitsämässä. Parempi taas suuntavakaudessa ja märällä asvaltilla. Ja kuten olen todennut en ostanut toiseen autoon noita hakkapeliittoja, kun oli jo aikaisemmin huonoja kokemuksia tehokkaan etuvetoisen alla. Samoin kuin oli epätarkka ajettava sen suhteen missä pito menetetään. Continental:ssa en ole tällaiseen ominaisuuten törmännyt. Ja jos et kenellekkään kerro, niin ostin Contiicecontact 2:t jo ennen kuin yhtään testiä oli julkaistu.

Onko parasta mitä rahalla saa synonyymi kalleinta mitä rahalla saa? Ei ole. Syytön minä olen siihen, jos sinä asian ymmärrät niin. Se mitä maksoin noista uusista hakkapeliitta 8:sta ei olisi edes saanut noita Trianglelin icelinkkejä ja edelleen ovat voittaneet kaksi edellistä TM:n ja tuulilasin testejä. Joten eivät varmana olleet huono valinta tuohon toiseen autoon jolla körötellään lyhyttä matkaa alle 10tkm vuodessa,kun toisella ajetaan ympäri Suomea käsivarresta-Hankoon 30-40tkm vuodessa. Ajotapahtumat on sitten 15-20cm lumihangesta-vesisateeseen kellonajasta riippumatta.

En muiskaan ole käsittääkseni yhdestäkään taunuksesta ollut nostamassa tehoja, mutta toisaalta ei minun yhdessäkään autossa ole myöskään mopon moottoria. Minulle tuo ulkonäkö autossa jää siihen, että laitan autoon mahdollisimman kevyet vanteet ja renkaat. Näin saan minimoitua jousittamattoman massan, jolla on oikeasti merkitystä mm. ajamiseen, kulutukseen ja miten teho välittyy tiehen. Sitä tosin eivät Tero-Petterit edes ajattele, kun ostavat isoimmat vanteet ja halvimmat renkaat= All show no go. Sinunkin 18" skeidan vanteet renkaineen painaa 25kg/kpl.


Mitä tuohon auton ostamiseen tulee, niin puhuit jo itsesi pussiin.

Sitten aiheeseen mikä liittyy tähän Seaboss:n mainitsemaan pölyyn. Keski-Suomessa se tulee tasan tarkkaan tuosta hiekoitushiekasta eikä mistään nastarenkaista. Viimeiset kaksi päivää on pölynnyt oikein kunnolla eikä auto ole valkoinen, vaan ruskeanpölyn peitossa. Meillä päin kun tuota suolaa ei kylvetä, kuin nelostielle ja motarille.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.10.15 - klo:20:57
Valitettavan usein tuolla kakkosautolla ajaa juuri vaimo ja lapset. Ostatko niihin ne kakkoslaatuiset renkaat vai ne parhaat mitä rahalla saa?
;D ;D ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.03.16 - klo:21:49
Mikä tutkimus..
Aalto yliopiston.
Tänään juuri uutisoitiin kuinka kaupunkien ilmanlaadun heikentäjänä merkittävin on diesel autojen päästöt. Marginaalista 'nastarenkas pölyä' kukaan vakavasti otettava dosentti ei kehtaa edes mainita, koska joutuisi naurunalaiseksi. Dieselkuskeille pitäisi saada iso haittavero, jolla alennettaisiin vastaavasti ekologisten bensa-autojen verotusta :)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.03.16 - klo:22:16
;D ;D ;D

Katsoppa nuo tekniikan maailman ja tuulilasin rengastestit tai jopa tuo Ruotsalainen rengastesti ja kerrotko minulle mikä oli paras nastarengas ja toiseksi paras noissa Suomalaisissa autolehdissä. Sen jälkeen voimme jatkaa keskustelua mikä on paras talvirengas Suomalaiseen talveen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 22.03.16 - klo:00:20
Aalto yliopiston.
Tänään juuri uutisoitiin kuinka kaupunkien ilmanlaadun heikentäjänä merkittävin on diesel autojen päästöt. Marginaalista 'nastarenkas pölyä' kukaan vakavasti otettava dosentti ei kehtaa edes mainita, koska joutuisi naurunalaiseksi. Dieselkuskeille pitäisi saada iso haittavero, jolla alennettaisiin vastaavasti ekologisten bensa-autojen verotusta :)

Dieselauto ja nastarenkaat. Pahin kriminaali Suomessa  ;).

Ei liity nokivasaran kommenttiin, mutta liikenteessä kerätyistä euroista seitsämäsosa päätyy teiden parannuksiin ja korjauksiin, vaikka nyt öljy olisi halpaa ja korjaukset tulisi suorittaa vaikka lainarahalla. Nousukauden aikana myös öljynhinta nousee ja korjaaminen on huomattavasti kalliimpaa.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000699568.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.03.16 - klo:07:06
...voimme jatkaa keskustelua mikä on paras talvirengas Suomalaiseen talveen.

"Soumi Somalaisille" vaan sinnekin (suomalainen kirjoitetaan edelleen pienellä alkukirjaimella)

Paras rengas suomalaiseen talveen etelässä on edelleen KE-kitka. Pohjoisessa skandirengas.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.03.16 - klo:08:15
"Soumi Somalaisille" vaan sinnekin (suomalainen kirjoitetaan edelleen pienellä alkukirjaimella)

Paras rengas suomalaiseen talveen etelässä on edelleen KE-kitka. Pohjoisessa skandirengas.

KE-kitkoilla ei tee mitää silloin, kun keli on talvinen, eli niitä ei voi luokitella talvirenkaiksi. Paras talvirengas suomalaiseen talveen on scandinavian oloihin tarkoitettu kitkarengas. Epävarmat ja kokemattomat kuskit pysykööt nastarenkaissa.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

sakal83

LainaaMitä tuohon auton ostamiseen tulee, niin puhuit jo itsesi pussiin.
En ymmärrä mihin pussiin. Vaikkei ole tarve leveillä varallisuudella tai varattomuudella, niin en ole autoa lainalla omistanut vielä tähän mennessä. Varmaan jossain kohtaa näin tulee ehkä tapahtumaan? tiedä häntä...
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.03.16 - klo:07:06
Katsoppa nuo tekniikan maailman ja tuulilasin rengastestit tai jopa tuo Ruotsalainen rengastesti ja kerrotko minulle mikä oli paras nastarengas ja toiseksi paras noissa Suomalaisissa autolehdissä. Sen jälkeen voimme jatkaa keskustelua mikä on paras talvirengas Suomalaiseen talveen.
Katsos Kari kun ei mua kiinnosta. Minulle paras talvirengas on kitkarengas.
Mutta jatketaan aiheesta...peace and love, whitez out. ;)

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 22.03.16 - klo:08:22
KE-kitkoilla ei tee mitää silloin, kun keli on talvinen, eli niitä ei voi luokitella talvirenkaiksi.
Vähän hutera määritelmä tuokin. Etelä-Suomen yleisimmissä talvikeleissä K-E kitkat ovat pahautta ja toisaalta lapin kovimmissa pakkasissakin ne toimivat vallan mainiosti.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.03.16 - klo:11:28
Vähän hutera määritelmä tuokin. Etelä-Suomen yleisimmissä talvikeleissä K-E kitkat ovat pahautta ja toisaalta lapin kovimmissa pakkasissakin ne toimivat vallan mainiosti.

Väittäisin kyllä että KE-kitkojen kumiseos on optimoitu toimimaan sinne nollan yläpuolelle, -20 asteessa seos jo kovettuu enemmän vrt. skandikitka. Kesärengasta siitä ei kuitenkaan tule edes kovemmilla pakkasillakaan, tämäkin ihan testattua sen yhden (ainoan) viikon aikana kun etelässä oli -20 kelit.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

sakal83

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 21.03.16 - klo:21:33
Nyt täytyy kyllä todeta, karppa, että sulla nuo tarinat muuttaa aina muotoaan kun ei enää samaa mantraa pysty kelaamaan.

Välillä Continental on parasta mitä rahalla saa, sitten kun se ei ole niin se on jotain muuta.
Sekin mikä on parasta mitä rahalla saa muuttaa muotoaan.
Välillä ostetaan parasta mitä rahalla saa, joka jatkossa onkin sitä kun on halvalla saatu.
Testissä kolmen parhaan joukkoon sijoittuminen muuttuu voitoksi jne jne.


Siksi kun jossakin periferiassa Palokan rampissa on joku maaliskuussa nähnyt jäätynyttä sulamisvettä niin se tarkoittaa että kenelläkään ei ole oikeutta ajatella että nastattomalla renkaalla voisi selvitä talven yli moottoriteitä pääasiassa ajamalla.

Mutta hauskaahan tämä on; jatketaan!
Jos lisää hupia haluat niin lukaseppa Volvo Racing Club Finlandin puolelta kuinka
-Nokian hakkapeliitat ovat "parasta mitä rahalla saa" ja sitten myöhemmin ne eivät enään olekaan
-Syytetään renkaiden sisäänajoa ku nastat lähtee ja sitten perään lähetellään FB viestiä suoraan valmistajalle kun on nasta lähtenyt irti  :'(
-Ei ajeta kuin korkeintaan kaksi kautta nastarenkailla, mutta kuitenkin on ihan fine ostaa ne "merkkirenkaat" käytettynä  ;)

Ikinähän ei olla väärässä, aina sillä hetkellä mitä mieltä ollaan
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 22.03.16 - klo:00:20
Aalto yliopiston.

Aika epämääräisesti ilmoitit tutkimuksen, mutta oletan, että tarkoitat Heikkisen lisensiaatintyötä: Nastarenkaiden vaikutus päällysteiden kulumiseen taajamanopeuksissa.

Tuossahan ei missään anneta tukea väitteellesi. Jos tuon tutkimuksen perusteellä päädyit väittämään tuollaista, niin aika rankkaa värikynää olet heilutellut.


LainaaKvalitatiivisesti voidaan arvioida, että tämän tutkimuksen empiiristen urasyvyysmittaustenvälissä ollut talvi 2011â€"12 oli Helsingissä nastarengaskulumisen kannalta huomattavasti keskimääräistä vaikeampi, joten on arvioitavissa, että suhteellisesti eniten nastarengaskulumisesta urautuvien katujen vuosittaisesta kokonaisurautumisesta noin 2/3 aiheutuisi nastarenkaista. Kaduilla, joilla deformaatio on raskaan liikenteen määrän takia voimakasta, on nastarengaskulumisen osuus vuosittaisesta kokonaisurautumisesta selvästi alle 50 %.

Tutkimuksen perusteella suositellaan, että lisäselvitykset nastarenkaiden käytön rajoittamisesta kaupunkiseuduilla tulee päällysteiden ylläpitotarve perusteena ensisijaisesti kohdistaa sellaisiin toimenpiteisiin, joilla suurin vähennys nastarenkaita käyttävässä liikenteessä tapahtuisi väylillä, joiden nopeusrajoitus on vähintään 60 km/h tai päällyste liikennemelua alentava. Nastarenkaiden käytön vähentäminen edellä mainituilla väylillä vähentäisi päällysteiden kulumista merkittävästi

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 22.03.16 - klo:00:20
Tänään juuri uutisoitiin kuinka kaupunkien ilmanlaadun heikentäjänä merkittävin on diesel autojen päästöt. Marginaalista 'nastarenkas pölyä' kukaan vakavasti otettava dosentti ei kehtaa edes mainita, koska joutuisi naurunalaiseksi. Dieselkuskeille pitäisi saada iso haittavero, jolla alennettaisiin vastaavasti ekologisten bensa-autojen verotusta :)

Nuo väitteet vaativat linkkiä uutiseen. Epäilen vahvasti, ettei uutista ole olemassakaan tai ole värittänyt uutisen pointit päälaelleen niin kuin tuossa Aalto-yliposton tutkimuksessakin.

-karppa-

#116
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 22.03.16 - klo:11:53
Jos lisää hupia haluat niin lukaseppa Volvo Racing Club Finlandin puolelta kuinka
-Nokian hakkapeliitat ovat "parasta mitä rahalla saa" ja sitten myöhemmin ne eivät enään olekaan
-Syytetään renkaiden sisäänajoa ku nastat lähtee ja sitten perään lähetellään FB viestiä suoraan valmistajalle kun on nasta lähtenyt irti  :'(
-Ei ajeta kuin korkeintaan kaksi kautta nastarenkailla, mutta kuitenkin on ihan fine ostaa ne "merkkirenkaat" käytettynä  ;)

Ikinähän ei olla väärässä, aina sillä hetkellä mitä mieltä ollaan

Minun mielipide nyt on tullut selväksi mitä renkaita/merkkejä pidän hyvinä, mutta sinun mielipidettäsi odotetaan. KAikki talvirenkaatkin kun on kitkarenkaita, joka nimenä on hieman korni.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.03.16 - klo:07:06
Katsoppa nuo tekniikan maailman ja tuulilasin rengastestit tai jopa tuo Ruotsalainen rengastesti ja kerrotko minulle mikä oli paras nastarengas ja toiseksi paras noissa Suomalaisissa autolehdissä. Sen jälkeen voimme jatkaa keskustelua mikä on paras talvirengas Suomalaiseen talveen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.03.16 - klo:08:15
"Soumi Somalaisille" vaan sinnekin (suomalainen kirjoitetaan edelleen pienellä alkukirjaimella)

Paras rengas suomalaiseen talveen etelässä on edelleen KE-kitka. Pohjoisessa skandirengas.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.03.16 - klo:16:21
"Niin sanotut Keski-Euroopan kitkarenkaat ovat aivan erilaiset kuin Suomessa myytävät. Keski-Euroopan kitkarenkaiden kumiseos on paljon kovempi kuin meillä myytävissä renkaissa, joten pakkaskelillä renkaiden pito on erittäin huono. Joskus pito on jopa huonompi kuin hyvien kesärenkaiden."
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.03.16 - klo:19:43
http://tekniikanmaailma.fi/autot/renkaat/tm-vertailu-korkeiden-nopeusluokkien-kitkarenkaat-2011

Continental ContiWinterContact TS830

"Suurin ero Keski-Euroopan kitkarenkaiden hyväksi voidaan merkitä märän asfaltin ominaisuuksissa. Useimmat pohjoismaiset, jäälle suunnitellut renkaat liikkuvat märkäominaisuuksiltaan jossain kelvottoman ja onnettoman rajamailla, eikä parhaissakaan ole juuri kehumista"

"Asia paljastuu viimeistään silloin, kun korkean nopeusluokan renkailla erehtyy syksyn ensimmäisille talviliukkaille, puhumattakaan jäisestä, polantuneesta lumipinnasta tai sileästä mustasta jäästä. Pohjoismaisten kitkarenkaiden pito on silloin aivan toista luokkaa.

Parhaimmillaan â€" tai pahimmillaan â€" ero on suorastaan järkyttävän suuri, ja heikoimmat nopean ajon renkaat voivat olla todella vaaralliset, ja parasta olisikin, että ne liukkaiden kelien vallitessa kiellettäisiin täysin."

Nämä on vain ammattilaisten faktoja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.03.16 - klo:14:38
Nuo väitteet vaativat linkkiä uutiseen. Epäilen vahvasti, ettei uutista ole olemassakaan tai ole värittänyt uutisen pointit päälaelleen niin kuin tuossa Aalto-yliposton tutkimuksessakin.
Goglaamalla löytyy Aalto yliopiston tutimus ja kaikki muutkin joihin viittasin. Tv- uutisissa haastateltiin Hki- ilmanlaatua tarkkailevia tutkijoita.
Tutkijoiden pointtien oikeellisuuteen en ota enempää kantaa.. kaippa ne asiansa osaa.

Jultsu

#119
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.03.16 - klo:15:01
Nämä on vain ammattilaisten faktoja.

Ja vielä pätevämpää faktaa on sen ruotsalaisen testin tuloskin (jota en viitsi pakkosyöttää joka toinen päivä, toisin kuin sinä noita samoja vanhoja linkkejä ja lainauksiasi) jossa KE-kitkat ovat ylivoimaisesti paras rengas kuivalla ja märällä (jotka ovat siis vallitsevat olosuhteet etelä-suomen talvessa.)

Voisitko jo vaihtaa levyä ja keksiä jotain uutta? Vai kiistätkö edelleen jästipäisesti sen faktan että KE-kitka on parempi rengas kuivalla ja märällä alustalla? 

Niin ja pakko vielä kommentoida tuohon boldattuun ja alleviivattuun lauseeseen (sinä kun tunnut pitävän siitä erityisen paljon) että siinäpä vasta oiva ja tyypillinen Matti Nykäs-ismi: Huonot renkaat voivat olla huonoja ja niillä ajo pitäisi kieltää (huomaa erityisesti tuo ehdollinen lauserakenne, tässä ei implikoida että asia olisi kiveen hakattu kuten Mooseksen kivitaulut.) Kyseisessä lauseessa ei oteta millään tapaa kantaa hyviin KE-kitkarenkaisiin joista minä taas puhun jatkuvasti.

Ymmärrätkö edes lukemaasi ja sitä mitä tänne linkität?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy