Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Nupe

#1
Nähtävästi tuo uuden mallinen 504.00/507.00 öljy on merkiltään Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 - ainakin purkeista tarkastellen.

Shellin öljyä en olekaan aiemmin käyttänyt, mutta kaipa tuo GTL-pohjainen tuote ihan ok on siinä missä PAO-pohjaisetkin synteettiset ja pitäisi myös pitää konetta puhtaana niin mäntiä kuin imuventtiileitäkin.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590253/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-1L
  vrt
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590109/Shell-Helix-Ultra-ECT-C2C3-0W-30-1l-VAG

Shellin purkissa on hiukan edullisempaa, joskin 4+1 litraa Shellin purkissa on käytännössä sama hinta kuin 5 litran VAG-pänikkä.
#2
Ylihuomenna menee kiesi ekaan öljynvaihtoon. 5000 km sopivasti sisäänajettu, joten laitetaan talveksi uudet ölpät. Suosittavat merkkihuollossa, että 508/509 tavarat olisi suotavaa laittaa sisään kun sitä on kuulemma ensitäyttökin. Ei 504/507 kuitenkaan kiellettyä ollut etenkään, kun 15tkm välein ne jatkossa vaihtuu joka tapauksessa.

Mittatikussa pinta ei ole laskenut milliäkään. Ölppä tikun päässä on ihan normiöljyn väristä kellertävää eli taitaapa siellä olla sittenkin 504/507 tehtaan jäljiltä, eikös 508/509 0W-20 pitänyt olla aina ja merkistä riippumatta semmoista tumman sinivihertävää?

Heitin juuri kolikolla ja päädyin laittamaan ne uuden sorttiset 504/507 0W-30 öljyt (vien öljypänikän huoltoon).
Auto on kesäkuussa alle saatu vm 2020 Leon ST 1,0 TSI manuaali (DKRF).
#3
Ibiza Mk5 (17-) / Vs: Seat Ibiza MK5 chat
07.07.20 - klo:00:34
Lainaus käyttäjältä: Ilkka-A - 07.07.20 - klo:00:08
Kyllä tuolla 20.6.20 päivätyllä hinnastolla kaikille varustelutasoille näyttää bensakoneetkin löytyvän. Yksi dieselikin. Taitaa vaan konfiguraattori olla edelleen ”sojona”

https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/d6bab29f-06fb-4dad-b3bc-5146473b9583

Juu, mutta niissä muissa kuin FR:ssä on huomautus:  "1) Vain varastossa ja tilauskannassa olevat autot. Ei uusia tehdastilauksia"
#4
Ibiza Mk5 (17-) / Vs: Seat Ibiza MK5 chat
05.07.20 - klo:14:41
Nähtävästi Ibizaa ei pysty enää tilaamaan millään bensakoneella Suomeen Reference, Style- ja Xcellence -malleina sen enempää manuaalina kuin DSG:lläkään, vaikka niitä tehdas toki tekeekin. TGI eli 90hv kaasukone näyttäisi olevan Suomessa ainoa vaihtoehto.

Bensakonetta tarjotaan Suomeen ainoastaan FR-mallissa, jossa jäykempi alusta, huonompi maavara, 17" leveät renkaat ja toki suurempi WLTP-kulutus sen lisäksi että hinta on kovempi. Onkohan nyt jokin facelift-juttu tulossa vai mahtaako kyseessä olla vain jokin Keskon mystinen Company Policy?
#5
Lainaus käyttäjältä: Erkka - 01.07.20 - klo:14:21
Meikäläisellä nämä käytössä:

Bahco BH1A1500 hallitunkki ALU 1,5 tn



Erkki
Asiallisen oloiset pukit, houkuttaisi itseäkin - etenkin kun oma hallitunkki on halpismallia. Mutta mihin auton kohtaan olet virittänyt nuo pukit, jos/kun nostat pokkaukseen merkitystä nostokohdasta hallitunkilla?
#6
Diskuteerauksen tässä vaihdeessa tunnen tarvetta huomauttaa, että Pihistelijän kiesi on justiinsa menossa 60 tkm huoltoon. Ja siellä siihen vaihtuu paitsi 59,9 tkm ajettu ilmansuodatin, myös upouudet ja tällä kertaa 0W-20 öljyt.

Tämän jälkeen saatamme kuulla uusia tuloksia, joista vasta itquparku alkaakin  ;D
#7
Lainaus käyttäjältä: klongswagen - 19.05.20 - klo:15:16
VW/Seat merkkiliikkeen huolto sanoi sen tänään, kun auto meni öljynvaihtohuoltoon. Jääköön paikkakunta vielä mainitsematta, mutta ei kuitenkaan ihan pieni kaupunki. Tuo muutos oli kai sen verran tuore, että huolto itsekkin oli sitä ihmetellyt ja tiedustellut varmistusta maahantuojalta/valmistajalta. Kuitenkin uusi huolto-ohje (vai oliko se huolto-ohjelma) ei enää anna 508 öljyvaihtoehtoa. Kyseinen moottorityyppi on 1.0 tsi (moottorin tunniste = CHZD).
Itse puolestani sain tänään merkkihuollosta lausunnon, jonka mukaan upouudelle Leon 1.0 TSI:lle laitetaan 508 öljyä, jos auto on koodattu longlife - ohjelmalle. Ja jos huoltoväli on kiinteä, niin sitten 504 öljyä, eli aiemman kaavan mukaisesti mentäisiin. Moottorityyppi kyseisessä 1.0 TSI Leonissa oli tosin DKRF eikä CHZD.

Mikä ero muuten on 1.0 TSI 115hv CHZD ja DKRF koneilla?
#8
Kappas mokomaa. Kiitokset Wekottimelle hyvästä havainnosta.
Onko tuo uusi 504.00/507.00 purkin kyljessä jotenkin erilainen ts. mistä sen erottaa että onko öljypänikkä vanhan vai uuden luokituksen mukaista?

No, ilmeisesti Motonetista saa tuota uuden 504.00/507.00 luokituksen mukaista tavaraa jo hyllystä 0W-30 viskositeetissa eikä hintakaan pompannut kuin vitosen, jos tuo nyt sitten on juurikin sitä uuden luokituksen mukaista:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590252/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-5L

Vanha 5W-30 versio:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590235/VAG-LongLife-III-5W-30-5040050700-5L

Muoks: Tuossa Wekottimen kuvassa juurikin Piston deposits eli mäntien karstaantuminen on upouudella 504/507 öljyllä selvästi vähäisempää kuin vanhalla, eikä siinä suhteessa 508/509 0W-20 öljy ole yhtään sen parempaa kuin vanha 504/507.
Ja jos kuvia oikein tulkitsen, moottorin kulumista ajatellen vanhakin 504/507 on parempaa kuin 508/509.
Ja edelleen, 508/509 öljyn ainoa etu on koko ajan tainnut olla ainoastaan polttoaineen säästö, jossa se on edelleen ykkönen.

Joku syyhän tuohon öljysuosituksen näinkin nopeaan vaihtumiseen on volkkarilla kaiketi ollut, ehkä juuri tuo kuluminen?
#9
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 20.03.20 - klo:12:42
Sanoisin ennemmin niin, että ilmanvastus on paremmin Leonissa hallinnassa. Välitykset ei nykyään lopu kesken noissa pienemmissäkään autoissa.
Jep, ja Leon ST mallissa ilmanvastus on vielä Hatchbackkiakin pienempi, vaikka hiukan painavampi onkin.
= Leonin kulutusero Ibizaan nähden on varmaan sitä parempi, mitä kovempaa ajetaan ja mitä vähemmän täytyy kiihdytellä/jarrutella = motarilla tasavauhdissa 130 km/h lasissa uskoisin eron olevan suurimillaan. Tällöin myös Leonin ilmeisesti hiukan pidemmät välitykset antavat etua.
#10
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.03.20 - klo:08:16
Ensikertalaisena tuli sählättyä ja kerättyä kulutussakkoja 9%, mutta ajo sujui kuitenkin sen verran hyvin, että pärjättiin.

https://www.autoliitto.fi/sites/default/files/vja_2019_tulokset.pdf
Jos vaatimattomuus kaunistaa, niin seuraavaksi Pihistelijän kannattaisi harkita missikisoja  :)

Arvasin, että Pihistelijä pyyhkii muilla pöytää mukaanlukien puolitehdastallit. Todella kova suoritus ja pakko nostaa hattua!
Ja vieläpä 95E10 tankissa,  normiöljyt (eikä 0w-20) koneessa, yli 50 tkm ajettu ilmasuodatin, ....

Ja kai se tuon jälkeen on uskottava, että Leon ST 1.0 TSI nyt vaan on hiukan taloudellisempi kuin 120 kg kevyempi Ibiza samalla koneella. Tosin väitän tuosta puolen litran erosta (on muuten prosenteissa noilla litramäärillä jo varsin paljon) suurimman osan tulevan silti ratin ja penkin välistä.

Olisi mielenkiintoista nähdä minkälaisiin lukemiin Pihistelijä pääsisi Ibizalla. Ja jos noilla "ensikertalaisen" näytöillä ei aukea ykköskuskin paikka tehdastallissa, niin ei sitten millään. Voisi helposti kuvitella kiinnostavan maahantuojaa tai jopa pääkonttoriakin Epsanjassa.

Kuskipalkkioksi tietysti spesiaalitoimituksena uuden mallin Leon 1.0 TSI manuaalina, vaikka niitä ei muille maahan tuotaisikaan :)
#11
^ Tuo ainakin 1.5 TGI mosaa koskeva ongelma on VAG-leirissä kyllä tiedossa, joten ratkaisu tullee piakkoin. Takuun alaisia kiesejähän (myös Skodat, joissa vain 2v) nuo kaikki ovat.

Jos kaasuautoilijoiden taistelut moisen ärsyttävän asian kanssa jatkuu pitkäänkin, vaikuttaa se varmasti kaasuautojen (onko VAGit pois lukien uusia muunlaisia nykyään edes?) menestykseen jossakin määrin.
#12
Tämä ketju tuli aikoinaan luettua ja se oli eräs painavia syitä siihen, että valitsin Skodan sijaan Seatin.

Ja kyse ei siis ole noista maalausvirheistä sinänsä, vaan Helkama-auton suhtautumistavasta asiaan. En yksinkertaisesti halua tukea vähillä euroillani tuollaista toimintatapaa.

Seatin suhtaumisesta vastaavaan asiaan - mikäli moisia yleensä on ollut - minulla ei ole tietoa, mutta Helkaman toiminnasta on tässä ketjussa kiistaton näyttö.
#13
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.02.20 - klo:08:11Tykkään siitä että takaluukun reuna on tuotu samalle tasolle puskurin kanssa. Nykyisessä siihen jäävä hylly kerää vaan turhaan *askaa.
Totta turiset ja samaan kiinnitin itsekin huomiota heti kun kuvat tuli julki. Ja kyllä, etenkin farkku on varsin maukas paketti ja omasta mielestäni HB:ta sopusuhtaisempikin; peräpää tasoittaa pitkää konepeltiä. Itselleni vaan valitettavasti jo aivan liian iso pirssi.

Väreistä muistan jostakin (hukkasin jo linkin) lukeneeni, että tarjolla on kohtalaisen tarkasti samat kuin tälläkin hetkellä. Seat Miin CostaBlue olisi kyllä upea metalliväri, joka sopisi paitsi Leoniin, myös Ibizaan. Mikähän siinäkin on, ettei sitä ole muihin kuin Miihin tarjolla?
#14
Lainaus käyttäjältä: Ataraxia - 23.02.20 - klo:18:05
Joo, auto ei reagoinut tankkaukseen. Lopetti kulkemisen 10 km vikan tankkauksen jälkeen. Tänään sijaisauton tuonut hlö kertoi, että vag autoissa ollut tällaista vikaa.
Jos sijaisauton tuojakin osasi kertoa moista, niin tällöin voisi kuvitella, että vian syy on vag -leirissä tiedossa? Jolloin edelleen voisi kuvitella, että sen korjaaminen ei ole erityisen haastava tai pitkäkestoinen rasti? Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, että mikä ko. vian syy ts. aiheuttaja on?
#15
Mulla oli -89 mallin 1-pisteruisku 1.6 75hv Opel Kadett. Hyvä pirssi, väänsi leppoisasti ja meni todella pienellä kulutuksella. 5v manuaali, jossa usein 4 äijää + kamat kyydissä, kulki ihan mukavasti eikä tehot loppuneet kesken. Vääntöäkin oli jopa niin, että nousi pienillä vaihteilla isotkin mäet.

1.0 TSI:hin palatakseni, ihmetyttää edelleen, miten paljon enemmän DSG haukkaa kakkua - toisin kuin 1.5 TGI:ssä. Eniten ihmetyttää motarikulutus, koska sen nyt luulisi olevan edes sama kuin manuaalissa

Kun nakuttaa Ibizan konfikuraattorin läpi ilman lisävarusteita 115 hv manuskaali vs DSG, niin saa WLTP -lukemat:

Ibiza 1.0 EcoTSI 115 Style, WLTP
· CO2-päästöt, hidas (WLTP): 159 g/km
· CO2-päästöt, keskinopea (WLTP): 118 g/km
· CO2-päästöt, nopea (WLTP): 105 g/km
· CO2-päästöt, moottoritienopeus (WLTP): 126 g/km
· CO2-päästöt, yhdistetty (WLTP): 122 g/km
· Kulutus, hidas (WLTP): 7,0 l/100km
· Kulutus, keskinopea (WLTP): 5,2 l/100km
· Kulutus, nopea (WLTP): 4,6 l/100km
· Kulutus, moottoritienopeus (WLTP): 5,5 l/100km
· Yhdistetty kulutus (WLTP): 5,4 l/100km

Ibiza 1.0 EcoTSI 115 Style DSG, WLTP
· CO2-päästöt, hidas (WLTP): 176 g/km
· CO2-päästöt, keskinopea (WLTP): 130 g/km
· CO2-päästöt, nopea (WLTP): 116 g/km
· CO2-päästöt, moottoritienopeus (WLTP): 134 g/km
· CO2-päästöt, yhdistetty (WLTP): 133 g/km
· Kulutus, hidas (WLTP): 7,7 l/100km
· Kulutus, keskinopea (WLTP): 5,7 l/100km
· Kulutus, nopea (WLTP): 5,1 l/100km
· Kulutus, moottoritienopeus (WLTP): 5,9 l/100km
· Yhdistetty kulutus (WLTP): 5,8 l/100km


Btw, FR-mallissa on sitten selkeästi isompi kulutus, vaikka on 15mm matalampi; renkaiden lisäksi muuta eroahan ei käsittääkseni kulutusmielessä Styleen ole. Tuosta näkee, että renkailla on pienehköissä autoissa suuri merkitys:

Ibiza 1.0 EcoTSI 115 FR, WLTP
· CO2-päästöt, hidas (WLTP): 165 g/km
· CO2-päästöt, keskinopea (WLTP): 125 g/km
· CO2-päästöt, nopea (WLTP): 112 g/km
· CO2-päästöt, moottoritienopeus (WLTP): 133 g/km
· CO2-päästöt, yhdistetty (WLTP): 129 g/km
· Kulutus, hidas (WLTP): 7,2 l/100km
· Kulutus, keskinopea (WLTP): 5,5 l/100km
· Kulutus, nopea (WLTP): 4,9 l/100km
· Kulutus, moottoritienopeus (WLTP): 5,9 l/100km
· Yhdistetty kulutus (WLTP): 5,7 l/100km

Ibiza 1.0 EcoTSI 115 FR DSG, WLTP
· CO2-päästöt, hidas (WLTP): 183 g/km
· CO2-päästöt, keskinopea (WLTP): 137 g/km
· CO2-päästöt, nopea (WLTP): 122 g/km
· CO2-päästöt, moottoritienopeus (WLTP): 140 g/km
· CO2-päästöt, yhdistetty (WLTP): 140 g/km
· Kulutus, hidas (WLTP): 8,0 l/100km
· Kulutus, keskinopea (WLTP): 6,0 l/100km
· Kulutus, nopea (WLTP): 5,3 l/100km
· Kulutus, moottoritienopeus (WLTP): 6,2 l/100km
· Yhdistetty kulutus (WLTP): 6,1 l/100km
#16
Lainaus käyttäjältä: Jasca - 20.02.20 - klo:21:22
Mulla tulee varsinkin keulan muotoilusta mieleen Ford Focus. Samaa sanovat tulevasta Hyundai i30 faceliftista.

Kieltämättä:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f5e11e78-090a-4686-9f9d-263dfe3e52b0

Nyt kun tuota uutta Leonia on kuvista katsellut, niin tuo keula/konepelti on aika pitkä; se oli kuulemma tarkoituskin. Makuasioitahan nämä toki ja etenkin takaapäin näyttää hienolta, mutta jos itsellä olisi rahaa & tarvetta, ostaisin yhden nykyisen HB Leonin vaikkapa FR metallipunaisena talliin varalle. Tai ehkä ennemminkin Style 1.0 TSI ja manuaalilla toki, nyt kun niitä vielä saa.
#17
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 16.02.20 - klo:11:51
Tänä vuonna 30v. autoilua takana ja ainoastaan 3:n uuteen autoon olen talvirenkaat ostanut, tai oikeastaan kahteen kun yhteen sai ilmaiseksi. Autoja on ollut yli 30.

Tämän ketjun aiheeseen - mikä se sitten enää onkaan - mitenkään liittymättä, ylle lainaamani osuuden myötä havahduin siihen, että itselläni on ollut kortti karvan vajaat 40 vuotta ja viisi autoa, joista kaksi edelleen tallissa. Tai oikeastaan vain neljä; ihka ensimmäinen oli Simca 1000, jolla ei pitkälle pötkitty.

Kohta sitten jo kuudes tulossa (ensimmäinen VAG, vieläpä DSG:llä) ja vain 8 vuotta edellisestä. Autot vaihtuu nyt sitä tahtia, että eihän tässä enää perässä pysy.

Edit: Niin, ja on toki autoiltukin yhtä kauan kuin on ollut kortti.
#18
Scala (19-) / Vs: Tilattu 6.8.2019
16.02.20 - klo:20:12
^Itselläni oli samat havainnot Scalan koeajolla, alla oli tosin kitkat. Mukava ajella, jota arvostan, mutta tuntui jopa itselleni hiukan ns. lullalta. Kuulostaa siltä, että Scalaan voisi sopia hyvin myös se huonon tien alusta, jossa jouset on käsittääkseni jäykemmät ja maavara nousee, joka on myös toki plussaa.

Mahtaako olla sama homma Kamiqissa, sitä en ole ajanut.
#19
Lainaus käyttäjältä: tet - 16.02.20 - klo:11:28Ehkäpä sinullakin oli viimeksi sen 6,3 l/100km kuluttavan dieselin sijaan mahdollisuus valita yli 10 l/100 km kuluttava bensakrematorio? Ja valitsitkin sen dieselin, koska olet älykäs?
Lohduttava ajatus, mutta päästöjä en muista ajatelleeni, vain koneen kestävyyttä ja kulutusta puhtaassa lompakkomielessä, kun yhdessä vaiheessa tuli jatkuvasti 1500km/viikko pelkkää työmatkaa. Ja kestävyysmielessä -04 mallin BMW M57N moottori oli/on huolelliseen esiselvitykseen perustunut nappivalinta. Mutta jos olisin älykäs, olisin ottanut huomioon sen kaiken muun toimintatonneja syövän jumpan, jota noissa Saksan mosseissa tuppaa aina olemaan [jokuhymiö]

Nykyään ei tule duunimatkaa enää kuin 500 km/viikko. Diesel olisi silti edelleen ollut valintani, mutta en tunnista enää yhtä luotettavaa nykydieseliä 2010 -luvulta niiden saastesydeemitkin huomioiden ainakaan pienemmissä autoissa. Eikä dieselin nykyinen, perin kummallinen demonisointikaan ja mitä ilmeisimmin tulevat rajut hinnankorotukset houkuta.
#20
BMW / Vs: Uusi BMW 330e
16.02.20 - klo:12:34
Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 15.02.20 - klo:23:43Viikolla jätin yhden Audi A5 Quatron valoihin, oli xrtaboostit päällä ja sähkömoottorin vääntäessä lähti kuin salama. On muuten mukavimmat sporttipenkit mitä mistään autosta löytyy, kyllä kelpaa kruisailla. 8)
Mullakin on 330 Bemari täysnahka sporttipenkeillä. Subbari on pieni, mutta 200Nm enemmän vääntöä kuin sulla ja polttaa kumia todella pitkään jos laitan luistoneston päältä. Tai ihan varmasti polttais, jos olisin joskus tuntenut tarvetta kokeilla ja olisi kiinteä vauhtis & SRE-kytkin. Lähdetäänkö viivalle? Lippikset väärinpäin, toki.
#21
Lainaus käyttäjältä: Hannes - 15.02.20 - klo:15:48
Fiksu MIES on vähäpäästöinen ;D
Tämä oli tärkeä huomio. Tuo tutkimushan
a) on paitsi törkeästi sukupuolittunut uusintaen patriarkaatin valtarakenteita unohtaen tyystin naiset
b) yrittää väittää edelleen vanhanaikaisen heteronormatiivisen matriisin mukaisesti, että sukupuolia olisi kenties vain kaksi. Olisi nyt edes käytetty termiä miesoletettu, mutta kun ei niin ei.

Mutta ei hätää. Onneksi meillä sattuu juuri nyt olemaan Hallitus, joka laittaa vihdoin kondikseen juurikin tällaiset epäkohdat. Sekä TM että tutkimukseen syyllistyneet professorit saavat kohta tuta, sanokaa minun sanoneen.

Itse tutkimuksesta sen verran, että se nähdäkseni sivuuttaa sen käyttötarkoituksen, johon Mies ostaa auton. Ilmeisesti vain kaltaiseni tomppelit ajavat pitkää työmatkaa ja tarvitsevat samaan autoon myös vetokykyä, vaikka eivät varakkaita olekaan.
#22
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.02.20 - klo:08:06
Haluaisin vielä lisätä että ruotsalainen ja saksalainen jää sekä lumi ovat erilaisia kuin SUOMEM MAALAINEM lumi ja jää, tämän vuoksi vain TM:n ja Tuulilasin rengastestit ovat absoluuttisen oikeassa.

Juuri näin. Autojen sisätilojakin arvioidessa kannattaa luottaa vain TM:n mittanauhaan.

Ja renkaista puhuttaessa, jossain Hokkaidossa onkin sitten jo täysin eri tilanne. Skandi- tai Keski-Euroopan renkaat eivät tietenkään edes lähtökohtaisesti liity Aasian kumeihin mitenkään.

Olosuhteetkin siellä ovat jotain muuta kuin täällä. Paitsi että Tyynen valtameren kosteudesta muodostuva jää ja lumi on toki eri tavalla kiteytynyttä, myös asvaltin koostumus lienee erilaista. Ja kai sitä nyt jossain Hokkaidon aakeella laakeella selviää vaikka kesärenkailla - toisin kuin Suomen serpentiineillä ja vuoristossa. [jokuhymiö]

Ai niin, itse en wanhana äijänä ole juuri oppinut käyttämään hymiöitä vaikka kaiketi pitäisi. Mielestäni hymiöt latistavat ilmaisua ja myös hieman aliarvioivat viestin lukijaa.
#23
Puhutaanko täällä nyt renkaista vaiko Saksan Mossesta, jota nuoriso lippis väärinpäin - subbarin jytkyessä - kutsuu leikkisästi BMW:ksi?
#24
^ Juu, tiedän kyllä EGR tulpan vaikutuksen typen oksideihin, mutta kun omin silmin näki yhden 250 tkm ajetun dieselin imusarjan EGR:n jälijiltä, niin kiinni se omassa pirssissä persaukisena meni.

Jos rahanpaskaa olisi, niin ilman muuta olisin hommannut jo vuosia sitten SCR:llä varustetun EU6 disukan, jota sitten vaihtelisin upouuteen aina kun takuuaika on lopuillaan.
#25
Vm -04 BMW e46 Touring, uitin Saksasta 8 vuotta sitten.

350tkm nyt lasissa eli sopivasti sisäänajettu. Kone 3 litran M57N rautalohko CR-kuutosdiesel. 2 kattia, mutta ei DPF:ää = EU4. Tuo mosa on BMW dieseleiden kehityskaaren huippu, josta ainakin jakopään kestävyydessä on BMW:llä menty vain takapakkia. 6v ZF manuaali (2000 rpm on karvan vajaat 120 km/h lasissa).

Viime 100 tkm keskikulutus tankkauksista mitaten 6,3 l/100 km. Ajo pääsääntöisesti motaria. Kesällä jonninverran kärryn ja venetrailerin vetoa. 225/45-17 kumit, koska pienemmät ei jarrujen puolesta mahdu.

Lämpötila vaikuttaa hurjasti kulutukseen. +20C menee motarilla 130 km/h mittarissa melkein hajulla, mutta kylmillä keleillä saa ajella tuollaiset 40-50 km, ennen kuin esilämmityksestä huolimatta kulutus laskee = pätkäajossa kylmillä keleillä kaamea juoppo. Termarit on 100% kunnossa ja keulallakin munuaiset tukittu samalla kun talvikumit menee alle. Pikku siirtymiä varten tuota ei siis kannata jyräyttää käyntiin muulloin kuin kesällä.

Iso patarauta kuutoskone, jossa öljytilavuuskin 7 litraa, nyt vaan ottaa aikansa lämmetäkseen kunnolla, mutta eipä se toisaalta pakkasillakaan muutamassa tunnissa seisoessaan jäähdy. Ilmoitettu EU-keskikulutus tuolle on 6,9 l/100 km ja kaiketi se on NEDEC-lukemia. Puoli litraa alle sen on koko ajan omassa ajossani siis menty ja ajo ei todellakaan ole mitään pihistelyä.

Juu, ja on softattu 5 vuotta sitten. Tehoa ja vääntöä on enemmän kuin riittävästi; yhtään enempää ei ole kertaakaan tehnyt mieli.

Tuota vehjettä tulee aivan kohta Iso Ikävä semminkin, kun se on edelleen hyvässä iskussa ja todella huolella pidetty. Orastavat ruosteetkin ovien ja luukkujen reunoista tuli kaikki fiksattua pari vuotta sitten, perään myllytykset & keraaminen pinta ja sitten vain käsinpesua omin kätösin + painepesurilla. Tuolla se nytkin kiiltää tallissa näyttäen uudelta.

Ahdistaa.
#26
Jopas on taas Tutkimus.
Itse hankin auton tiettyyn käyttötarkoitukseen ja hankintatilanteessa likviditeettini ts. lompakon paksuustilanne on määräävä tekijä hankkiessani pitkälle omistusajalle kiesiä, jonka toivon olevan mahdollisimman kestävä ja muutenkin luotettava.

Yhdistetyksi piiitkän matkan nopeaksi työmatkapirssiksi ja samalla kärryn veturiksi tuli 8vee sitten hommattua edullisesti järeä manuaalidiesel. 260hv/600Nm vehkeen keskikulutus tankilta mitaten on ollut viime 100 tkm matkalta 6,3 l/100km. Mielestäni ei paha.

Softauksen yhteydessä EGR disabloitiin. Toisaalta, vähentäähän se kulutusta ts. CO2 -päästöjä sen lisäksi, että kone toimii paremmin ja imusarjakin pysyy puhtaana. DPF:ää ei ole, mutta jos olisi, olisi sekin kaiketi suolistettu. Olen kaiketi idiootti.

Nyt on sitten TGI tilauksessa, joten minusta on tullut ,,lykäs.

Ja koska manuaalimallit tyypillisesti kuluttavat ts. päästelevät hiukan vähemmän kuin tomaatit/DSG:t, tuo tarkoittanee sitä, että manuaalin ostavat ovat fiksumpia?
#27
Jos vertailee eri renkaiden vierintävastusluokituksia samassa kokoluokassa, niin kannattaa tsekata, että kumien kantavuus on tuolloin sama. Esimerkiksi 225/45-17 koossa kesäkumeilla GY EGP kantavuus 94 rullaa herkemmin (luokka B) kuin 91 (luokka C).

https://www.renkaatvaihtoon.fi/rengas/goodyear/goodyear_efficientgripperformance#tabs
#28
Olen ollut humalassa viimeksi yli 10v sitten ja viimeiset 4kk ilman pisaraakaan. Pitääkö tässä nyt sitten vaihtaa nastat alle vai ruveta ryyppäämään? Kumpikaan ei huvittaisi, mutta ei kai tässä muu auta. Valintojen maailma. Vai saako ajaa kitkoilla selvinpäin, jos ei kaahaa?
#29
Jos oikein muistan, Leon 1.0 TSI manuaalin normikulutus on myös pienempi kuin Ibizassa samalla 115hv koneella manuaalilla. Ja että käytännön havainnot kertovat samaa, vaikka Leon onkin about 60 kg painavampi. Tiedä sitten, että missä määrin ne aiemmat Ecomotive -viritykset Leonissa (15mm madallus, takaspoileri, umpinainen ylämaski ja vissiin myös pidemmät välitykset) vaikuttivat. Mutta joka tapauksessa harvinaisen onnistunut yhdistelmä semminkin, kun 1.0 TSI taitaa olla eräs onnistuneimpia VAG moottoreita ilman tyyppivikoja.
#30
Oma kokemus 225/45-17 kumeista oli, että Hankook Ventus Prime 2 oli sikäli kiistatta paras, että ei 3 milliin kuluneenakaan vedellyt urissa tippaakaan ja oli hiljainen loppuun asti. Vierintävastuksessa hävisi kaiketi tosin GY EGP:lle ja Misukan Primacy3:lle. GY EGP oli ekat 10 tkm varmaankin paras, mutta siitä eteenpäin ei enää.

Itse en Suomen nykykuntoisille teille hommaa enää 16" isompia kumeja saati autoa, johon ei 16" jarrujen puolesta mahdu. 16" isommissa oma valintani olisi Hankook.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy