Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet

Aloittaja Sombrero, 25.02.20 - klo:18:08

« edellinen - seuraava »

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 19.05.20 - klo:16:39
Ei olekaan mitään merkitystä. Ihan vain ihmisten kiusaksi laitetaan purnukoihin eri merkintöjä.  ;D

Kuten kirjoitin suzukin merkkihuolto laittoi aina 5w-40 öljyä koneeseen ja moottori kävi hyvin sen voimin. Kai heilläkin on jotain tietoa asiasta. Luulen.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 19.05.20 - klo:17:25
Kuten kirjoitin suzukin merkkihuolto laittoi aina 5w-40 öljyä koneeseen ja moottori kävi hyvin sen voimin. Kai heilläkin on jotain tietoa asiasta. Luulen.
Sille voi olla jokin syy esim. voiton maksimointi.  ;) Kuluttaja maksaa sitten sen polttoaineen kulutusnousun aiheuttamana enemmän autoilustaan ja tuottaa myös enemmän päästöjä. Aika vastuutonta touhua. Eli auto on tietyn öljylaadun perusteella päästötyypitetty ja sitten sitä ei noudateta, jonka seurauksena todelliset päästöt onkin tyypitystä suuremmat. Ihan tutkivaa journalismia olisi tuonkin asian suhteen mukava lukea.

Jokatapauksessa tuon autossani olevan moottorin sylinterit on käsitelty jollain pinnoitteella, joka yhdessä tuon 0w20 öljyn kanssa toimii parhaiten. Sama käsittely on VW:n uusimmissa hybrideissä ainakin. Myös kylmäkäynnistyksien voiteluun tuo litkumpi öljy on selkeästi parempaa. Jossain oli juttua, että voi kestää jopa 12s käynnistymisestä ennenkuin öljy kiertää voitelemaan jokaista kohdetta. Jos litkumpi öljy toimii siinä nopeammin, niin sehän on kaikkia kotia päin. Litkumpi öljy jäähdyttää moottoria myös tehokkaammin, jonka pitäisi varsinkin turbokoneissa olla erittäin tervetullut asia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Wekotin

VW504.00/507.00 -luokitus on päivittynyt 2020. Voipi selittää tuon tuoreen muutoksen. Toki voihan se olla vain SEAT:n oma päätös.
Uusi 2020 -versio on parempi tai yhtä hyvä kuin VW508/509 joka osa-alueella paitsi polttoainetaloudellisuudessa.




Wekotin

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 19.05.20 - klo:17:09
En kyllä ymmärrä sitä, että viskositeetti olisi syy öljyn ylimääräiseen kulumiseen. Jos notkeamman öljyn huuhteluvaikutus kasvaa, vaikuttaa se moottorin tiiviyteen positiivisesti. Öljy itsessään ei ole tiiveyden takana, vaan oikein toimivat männänrenkaat ja muut tiivisteet yhdessä oikein toimivan öljyn kanssa. Lisäksi öljyllä on lukuisia muitakin tehtäviä, kuin voitelu.

Mitä ohuempi öljy, sitä suurempaa on haihtuminen, koska ohut öljy sisältää enemmän kevyempiä hiilivety-yhdisteitä, jotka haihtuvat helpommin. Ehjässä moottorissa n. 70% öljyn luonollisesta kulumasta tapahtuu haihtumalla. Nyt siis puhutaan ehjistä moottoreista, joihin ei huoltovälillä tarvi lisätä öljyä litratolkulla.

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 19.05.20 - klo:18:21
Mitä ohuempi öljy, sitä suurempaa on haihtuminen, koska ohut öljy sisältää enemmän kevyempiä hiilivety-yhdisteitä, jotka haihtuvat helpommin. Ehjässä moottorissa n. 70% öljyn luonollisesta kulumasta tapahtuu haihtumalla. Nyt siis puhutaan ehjistä moottoreista, joihin ei huoltovälillä tarvi lisätä öljyä litratolkulla.

Jotta asia ei olisi ihan näin yksinkertainen, voi saman viskositeettiluokan öljyjen välillä olla suuriakin keskinäisiä eroja haihtuvuudessa.


b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 19.05.20 - klo:18:21
Mitä ohuempi öljy, sitä suurempaa on haihtuminen, koska ohut öljy sisältää enemmän kevyempiä hiilivety-yhdisteitä, jotka haihtuvat helpommin. Ehjässä moottorissa n. 70% öljyn luonollisesta kulumasta tapahtuu haihtumalla. Nyt siis puhutaan ehjistä moottoreista, joihin ei huoltovälillä tarvi lisätä öljyä litratolkulla.
Eikös silloin korkeamman viskositeetin öljy pitäisi kestää kauemmin ja nämä litkut vähemmän aikaa, mutta nythän on juuri toisin päin? Eli ohuempi öljy on pidempi-ikäinen? Noh, käytännön kokemuksella ei öljyn kulutuksessa ole ollut eroa itsellä, että onko 5w30 vai 0w20. Eli aikalailla vaihtoväli menee lisäilemättä ja tikkuun katsomatta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 19.05.20 - klo:20:34
Jotta asia ei olisi ihan näin yksinkertainen, voi saman viskositeettiluokan öljyjen välillä olla suuriakin keskinäisiä eroja haihtuvuudessa.

Juu asia ei ole ihan niin yksinkertainen tietenkään. Raaka-aineiden ominaisuudet, tyyppi ja laatu luonnollisesti vaikuttavat haihtumiseen. Synteettiset vähemmän, mineraalipohjaiset enemmän. Tuo on tuollainen yleispätevä suuntaa-antava ohje, että jos on esimerkiksi kaksi tasalaatuista perusöljyä PAO 4 ja PAO 8, näistä PAO 4 ohuempana haihtuu enemmän. Valmiissa tuotteissa homma menee hankamammaksi ja NOACK Volatility -testi on yksi mittari, jolla haihtuvuutta mitataan. Höyrynpainekin tietysti kertoo haihtuvuudesta, mutta valmiilla moottoriöljyillä arvo taitaa aina olla liki sama kaikilla 40°C asteessa, joten siitä ei saada samanlaista hyötyä. Moottorivalmistajien OEM-, ACEA- ja API -luokitukset määrittelevät max. arvon NOACK -testissä esim. VW504.00/507.00 se on 11p%, 1h 250°C.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 19.05.20 - klo:20:38
Eikös silloin korkeamman viskositeetin öljy pitäisi kestää kauemmin ja nämä litkut vähemmän aikaa, mutta nythän on juuri toisin päin? Eli ohuempi öljy on pidempi-ikäinen? Noh, käytännön kokemuksella ei öljyn kulutuksessa ole ollut eroa itsellä, että onko 5w30 vai 0w20. Eli aikalailla vaihtoväli menee lisäilemättä ja tikkuun katsomatta.

Noh,  en ole nyt ihan varma mitä tässä nyt vertailtiin, mutta jos kyseessä TSI-moottori, en kauheasti laittaisi painoarvoa öljynkulutukselle eri öljyjen välillä. Pari vuotta sitten TM:ssä oli juttu missä TSI purettiin ja öljyrenkaat olivat niin karstassa, että öljy ei päässyt renkaan taakse painamaan rengasta kohti sylinterin seinään. Mutuna sehän voi olla, että ohuempi öljy pääsee, mutta paksumpi ei ja täten paksummalla öljyä pääsee palotilaan. Ehjä moottori ei kuluta litratolkulla havaittavia määriä huoltovälillä öljyä, sehän on selvä. Esim. muijan Camryssä vanhanaikaisella öljytikulla ei pysty havaitsemaan 0W-16 -öljyn syöntiä huoltovälillä tikusta.

Nupe

#37
Kappas mokomaa. Kiitokset Wekottimelle hyvästä havainnosta.
Onko tuo uusi 504.00/507.00 purkin kyljessä jotenkin erilainen ts. mistä sen erottaa että onko öljypänikkä vanhan vai uuden luokituksen mukaista?

No, ilmeisesti Motonetista saa tuota uuden 504.00/507.00 luokituksen mukaista tavaraa jo hyllystä 0W-30 viskositeetissa eikä hintakaan pompannut kuin vitosen, jos tuo nyt sitten on juurikin sitä uuden luokituksen mukaista:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590252/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-5L

Vanha 5W-30 versio:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590235/VAG-LongLife-III-5W-30-5040050700-5L

Muoks: Tuossa Wekottimen kuvassa juurikin Piston deposits eli mäntien karstaantuminen on upouudella 504/507 öljyllä selvästi vähäisempää kuin vanhalla, eikä siinä suhteessa 508/509 0W-20 öljy ole yhtään sen parempaa kuin vanha 504/507.
Ja jos kuvia oikein tulkitsen, moottorin kulumista ajatellen vanhakin 504/507 on parempaa kuin 508/509.
Ja edelleen, 508/509 öljyn ainoa etu on koko ajan tainnut olla ainoastaan polttoaineen säästö, jossa se on edelleen ykkönen.

Joku syyhän tuohon öljysuosituksen näinkin nopeaan vaihtumiseen on volkkarilla kaiketi ollut, ehkä juuri tuo kuluminen?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Nupe

Lainaus käyttäjältä: klongswagen - 19.05.20 - klo:15:16
VW/Seat merkkiliikkeen huolto sanoi sen tänään, kun auto meni öljynvaihtohuoltoon. Jääköön paikkakunta vielä mainitsematta, mutta ei kuitenkaan ihan pieni kaupunki. Tuo muutos oli kai sen verran tuore, että huolto itsekkin oli sitä ihmetellyt ja tiedustellut varmistusta maahantuojalta/valmistajalta. Kuitenkin uusi huolto-ohje (vai oliko se huolto-ohjelma) ei enää anna 508 öljyvaihtoehtoa. Kyseinen moottorityyppi on 1.0 tsi (moottorin tunniste = CHZD).
Itse puolestani sain tänään merkkihuollosta lausunnon, jonka mukaan upouudelle Leon 1.0 TSI:lle laitetaan 508 öljyä, jos auto on koodattu longlife - ohjelmalle. Ja jos huoltoväli on kiinteä, niin sitten 504 öljyä, eli aiemman kaavan mukaisesti mentäisiin. Moottorityyppi kyseisessä 1.0 TSI Leonissa oli tosin DKRF eikä CHZD.

Mikä ero muuten on 1.0 TSI 115hv CHZD ja DKRF koneilla?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Erkka

#39
Kävin K-Caaran varaosamyynnistä hakemassa litran pullon 0W20 / 508... öljyä. Myyjä tsekkasi mikä huolto-ohjelma on T-Rocissa ja päätyi myymään em. öljyn. Moottori 1.5 TSI 110KW DSG-automaatti. Hyllyssä oli vanhaa sekä uutta varastoa. Myyjä antoi tuon uudemman öljyn mukaan. Pulloissa oli selkeä ero. Myös uudemman pullon ulkomuoto oli erilainen.

Erkki
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Variant

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 10.06.20 - klo:23:18
Mikä ero muuten on 1.0 TSI 115hv CHZD ja DKRF koneilla?

DKRF koneessa on hiukkassuodation (OPF).
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Nupe

Ylihuomenna menee kiesi ekaan öljynvaihtoon. 5000 km sopivasti sisäänajettu, joten laitetaan talveksi uudet ölpät. Suosittavat merkkihuollossa, että 508/509 tavarat olisi suotavaa laittaa sisään kun sitä on kuulemma ensitäyttökin. Ei 504/507 kuitenkaan kiellettyä ollut etenkään, kun 15tkm välein ne jatkossa vaihtuu joka tapauksessa.

Mittatikussa pinta ei ole laskenut milliäkään. Ölppä tikun päässä on ihan normiöljyn väristä kellertävää eli taitaapa siellä olla sittenkin 504/507 tehtaan jäljiltä, eikös 508/509 0W-20 pitänyt olla aina ja merkistä riippumatta semmoista tumman sinivihertävää?

Heitin juuri kolikolla ja päädyin laittamaan ne uuden sorttiset 504/507 0W-30 öljyt (vien öljypänikän huoltoon).
Auto on kesäkuussa alle saatu vm 2020 Leon ST 1,0 TSI manuaali (DKRF).
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Nupe

Nähtävästi tuo uuden mallinen 504.00/507.00 öljy on merkiltään Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 - ainakin purkeista tarkastellen.

Shellin öljyä en olekaan aiemmin käyttänyt, mutta kaipa tuo GTL-pohjainen tuote ihan ok on siinä missä PAO-pohjaisetkin synteettiset ja pitäisi myös pitää konetta puhtaana niin mäntiä kuin imuventtiileitäkin.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590253/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-1L
  vrt
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590109/Shell-Helix-Ultra-ECT-C2C3-0W-30-1l-VAG

Shellin purkissa on hiukan edullisempaa, joskin 4+1 litraa Shellin purkissa on käytännössä sama hinta kuin 5 litran VAG-pänikkä.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Pushead

Minulla marmorihuollossa ainakin kuitin mukaan laitettiin nyt 85kW DKRF koneeseen 5W-30 LL3 504/507. Oletan että uutena on ollut 508.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Arde

Tätä ketjua kun lukee niin ihmettelen mikähän on oikea öljy Skoda Fabia 1.2 tsi -15 CJZD.
Aiemmin käytetty kuulemma Neste Pro 5w-30, nyt kun käytin huollossa niin laitettiin tehtaan vaatimaa 0W-20 viskositeetin Nesteen öljyä VW 508.00/509.00 laatuluokituksella?
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

b1mpo

Sitä ei saa laittaa tuohon myllyyn, kun ei ole siihen suunniteltu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Hesse

Minulla on 1.2 TSI Fabiaan laitettu merkkiliikkeessä Mobil 1 ESP Formula 5W-30, jolla mielenkiintoista kyllä ei tuoteselosteen mukaan ole VW:n luokitusta, vaan oikea öljy olisi Mobilin suosituksen mukaan ilman tuota Formula-sanaa.
https://www.mobil.fi/fi-fi/b2c-product-selector/

fixed

508 00 -luokituksen öljy on hyväksytty takautuvasti bensiinikäyttöisiin EA211-moottoreihin 504 00 luokituksen ohella, vaikka ensitäyttö-öljynä on ollut 504 00. Näin ainakin maahantuojan mukaan. Eli tämän mukaan CJZD-koneesen voi laittaa 0W-20 VW speksit täyttävää öljyä.

dosetti

Omaan Poloon (2020) litran koneella on suositus ensisijaisesti 508 eli 0-w20. Koneessa voi kuitenkin käyttää myös 504-öljyä ja sitä voi vaikka merkkihuollossakin pyytää ja laittavat, mutta heidän tulee tällöin mainita asiakkaalle, että polttoaineen kulutus voi nousta 5%. Lisäysöljynä voi pitää 504. Paikallisen vag-monimerkkikorjaamon mukaan 504 olisi parempaa koneen keston kannalta.

Itselleni laittoivat Nesteen 0-w20 ensimmäisessä määräaikaishuollossa, hinta olisi ollut merkkiliikkeessä sama 504/508, mikä on taas toinen ihmetyksen aihe..

b1mpo

Yleensä ottaen öljyn lämpöisen pään viskositeettia ei saisi laskea. Mutta jos valmistaja tietää, niin silloin se käy.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pushead

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 04.06.21 - klo:10:55
Omaan Poloon (2020) litran koneella on suositus ensisijaisesti 508 eli 0-w20. Koneessa voi kuitenkin käyttää myös 504-öljyä ja sitä voi vaikka merkkihuollossakin pyytää ja laittavat, mutta heidän tulee tällöin mainita asiakkaalle, että polttoaineen kulutus voi nousta 5%.
Laittoivat tosiaan K-Caara Airportissa kysymättä ja mitään jälkikäteen ilmoittamatta ensimmäisessä öljynvaihdossa 5-w30 504 ölpät Golfin 1.0 85kW moottoriin. Vaikuttaa että ei ihan samallalailla ole ollut kierrosherkkä tämän jälkeen, sekä käynnistyminen tapahtuu rumasti "tärähtäen". Ennen öljynvaihtoa käynnistyi paljon nätimmin, eikä ole puolessa vuodessa korjautunut. Kulutusta en ole seurannut.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

ak72

Tilasin Öldepot:sta Saksasta 7.5 GTI:hin Castrol 0w-20 öljyä. En sitten tiedä onko muut laittanu 504:sta eli 5w-30:sta nuihin mutta ohjekirjassa oli että käyttää 508:ia.  Ainakin tuo liemi on Saksassa huomattavasti halvempaa kun täällä härmässä.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy