Kirjoittaja Aihe: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet  (Luettu 3513 kertaa)

Poissa tapanixxx

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.300
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #30 : 19.05.20 - klo:17:25 »
Ei olekaan mitään merkitystä. Ihan vain ihmisten kiusaksi laitetaan purnukoihin eri merkintöjä.  ;D

Kuten kirjoitin suzukin merkkihuolto laittoi aina 5w-40 öljyä koneeseen ja moottori kävi hyvin sen voimin. Kai heilläkin on jotain tietoa asiasta. Luulen.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.020
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #31 : 19.05.20 - klo:18:04 »
Kuten kirjoitin suzukin merkkihuolto laittoi aina 5w-40 öljyä koneeseen ja moottori kävi hyvin sen voimin. Kai heilläkin on jotain tietoa asiasta. Luulen.
Sille voi olla jokin syy esim. voiton maksimointi.  ;) Kuluttaja maksaa sitten sen polttoaineen kulutusnousun aiheuttamana enemmän autoilustaan ja tuottaa myös enemmän päästöjä. Aika vastuutonta touhua. Eli auto on tietyn öljylaadun perusteella päästötyypitetty ja sitten sitä ei noudateta, jonka seurauksena todelliset päästöt onkin tyypitystä suuremmat. Ihan tutkivaa journalismia olisi tuonkin asian suhteen mukava lukea.

Jokatapauksessa tuon autossani olevan moottorin sylinterit on käsitelty jollain pinnoitteella, joka yhdessä tuon 0w20 öljyn kanssa toimii parhaiten. Sama käsittely on VW:n uusimmissa hybrideissä ainakin. Myös kylmäkäynnistyksien voiteluun tuo litkumpi öljy on selkeästi parempaa. Jossain oli juttua, että voi kestää jopa 12s käynnistymisestä ennenkuin öljy kiertää voitelemaan jokaista kohdetta. Jos litkumpi öljy toimii siinä nopeammin, niin sehän on kaikkia kotia päin. Litkumpi öljy jäähdyttää moottoria myös tehokkaammin, jonka pitäisi varsinkin turbokoneissa olla erittäin tervetullut asia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Wekotin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.106
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #32 : 19.05.20 - klo:18:08 »
VW504.00/507.00 -luokitus on päivittynyt 2020. Voipi selittää tuon tuoreen muutoksen. Toki voihan se olla vain SEAT:n oma päätös.
Uusi 2020 -versio on parempi tai yhtä hyvä kuin VW508/509 joka osa-alueella paitsi polttoainetaloudellisuudessa.




Poissa Wekotin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.106
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #33 : 19.05.20 - klo:18:21 »
En kyllä ymmärrä sitä, että viskositeetti olisi syy öljyn ylimääräiseen kulumiseen. Jos notkeamman öljyn huuhteluvaikutus kasvaa, vaikuttaa se moottorin tiiviyteen positiivisesti. Öljy itsessään ei ole tiiveyden takana, vaan oikein toimivat männänrenkaat ja muut tiivisteet yhdessä oikein toimivan öljyn kanssa. Lisäksi öljyllä on lukuisia muitakin tehtäviä, kuin voitelu.

Mitä ohuempi öljy, sitä suurempaa on haihtuminen, koska ohut öljy sisältää enemmän kevyempiä hiilivety-yhdisteitä, jotka haihtuvat helpommin. Ehjässä moottorissa n. 70% öljyn luonollisesta kulumasta tapahtuu haihtumalla. Nyt siis puhutaan ehjistä moottoreista, joihin ei huoltovälillä tarvi lisätä öljyä litratolkulla.

Poissa Beetle

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #34 : 19.05.20 - klo:20:34 »
Mitä ohuempi öljy, sitä suurempaa on haihtuminen, koska ohut öljy sisältää enemmän kevyempiä hiilivety-yhdisteitä, jotka haihtuvat helpommin. Ehjässä moottorissa n. 70% öljyn luonollisesta kulumasta tapahtuu haihtumalla. Nyt siis puhutaan ehjistä moottoreista, joihin ei huoltovälillä tarvi lisätä öljyä litratolkulla.

Jotta asia ei olisi ihan näin yksinkertainen, voi saman viskositeettiluokan öljyjen välillä olla suuriakin keskinäisiä eroja haihtuvuudessa.

 

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.020
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #35 : 19.05.20 - klo:20:38 »
Mitä ohuempi öljy, sitä suurempaa on haihtuminen, koska ohut öljy sisältää enemmän kevyempiä hiilivety-yhdisteitä, jotka haihtuvat helpommin. Ehjässä moottorissa n. 70% öljyn luonollisesta kulumasta tapahtuu haihtumalla. Nyt siis puhutaan ehjistä moottoreista, joihin ei huoltovälillä tarvi lisätä öljyä litratolkulla.
Eikös silloin korkeamman viskositeetin öljy pitäisi kestää kauemmin ja nämä litkut vähemmän aikaa, mutta nythän on juuri toisin päin? Eli ohuempi öljy on pidempi-ikäinen? Noh, käytännön kokemuksella ei öljyn kulutuksessa ole ollut eroa itsellä, että onko 5w30 vai 0w20. Eli aikalailla vaihtoväli menee lisäilemättä ja tikkuun katsomatta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Wekotin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.106
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #36 : 22.05.20 - klo:11:23 »
Jotta asia ei olisi ihan näin yksinkertainen, voi saman viskositeettiluokan öljyjen välillä olla suuriakin keskinäisiä eroja haihtuvuudessa.

Juu asia ei ole ihan niin yksinkertainen tietenkään. Raaka-aineiden ominaisuudet, tyyppi ja laatu luonnollisesti vaikuttavat haihtumiseen. Synteettiset vähemmän, mineraalipohjaiset enemmän. Tuo on tuollainen yleispätevä suuntaa-antava ohje, että jos on esimerkiksi kaksi tasalaatuista perusöljyä PAO 4 ja PAO 8, näistä PAO 4 ohuempana haihtuu enemmän. Valmiissa tuotteissa homma menee hankamammaksi ja NOACK Volatility -testi on yksi mittari, jolla haihtuvuutta mitataan. Höyrynpainekin tietysti kertoo haihtuvuudesta, mutta valmiilla moottoriöljyillä arvo taitaa aina olla liki sama kaikilla 40°C asteessa, joten siitä ei saada samanlaista hyötyä. Moottorivalmistajien OEM-, ACEA- ja API -luokitukset määrittelevät max. arvon NOACK -testissä esim. VW504.00/507.00 se on 11p%, 1h 250°C.

Eikös silloin korkeamman viskositeetin öljy pitäisi kestää kauemmin ja nämä litkut vähemmän aikaa, mutta nythän on juuri toisin päin? Eli ohuempi öljy on pidempi-ikäinen? Noh, käytännön kokemuksella ei öljyn kulutuksessa ole ollut eroa itsellä, että onko 5w30 vai 0w20. Eli aikalailla vaihtoväli menee lisäilemättä ja tikkuun katsomatta.

Noh,  en ole nyt ihan varma mitä tässä nyt vertailtiin, mutta jos kyseessä TSI-moottori, en kauheasti laittaisi painoarvoa öljynkulutukselle eri öljyjen välillä. Pari vuotta sitten TM:ssä oli juttu missä TSI purettiin ja öljyrenkaat olivat niin karstassa, että öljy ei päässyt renkaan taakse painamaan rengasta kohti sylinterin seinään. Mutuna sehän voi olla, että ohuempi öljy pääsee, mutta paksumpi ei ja täten paksummalla öljyä pääsee palotilaan. Ehjä moottori ei kuluta litratolkulla havaittavia määriä huoltovälillä öljyä, sehän on selvä. Esim. muijan Camryssä vanhanaikaisella öljytikulla ei pysty havaitsemaan 0W-16 -öljyn syöntiä huoltovälillä tikusta.

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #37 : 22.05.20 - klo:13:47 »
Kappas mokomaa. Kiitokset Wekottimelle hyvästä havainnosta.
Onko tuo uusi 504.00/507.00 purkin kyljessä jotenkin erilainen ts. mistä sen erottaa että onko öljypänikkä vanhan vai uuden luokituksen mukaista?

No, ilmeisesti Motonetista saa tuota uuden 504.00/507.00 luokituksen mukaista tavaraa jo hyllystä 0W-30 viskositeetissa eikä hintakaan pompannut kuin vitosen, jos tuo nyt sitten on juurikin sitä uuden luokituksen mukaista:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590252/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-5L

Vanha 5W-30 versio:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590235/VAG-LongLife-III-5W-30-5040050700-5L

Muoks: Tuossa Wekottimen kuvassa juurikin Piston deposits eli mäntien karstaantuminen on upouudella 504/507 öljyllä selvästi vähäisempää kuin vanhalla, eikä siinä suhteessa 508/509 0W-20 öljy ole yhtään sen parempaa kuin vanha 504/507.
Ja jos kuvia oikein tulkitsen, moottorin kulumista ajatellen vanhakin 504/507 on parempaa kuin 508/509.
Ja edelleen, 508/509 öljyn ainoa etu on koko ajan tainnut olla ainoastaan polttoaineen säästö, jossa se on edelleen ykkönen.

Joku syyhän tuohon öljysuosituksen näinkin nopeaan vaihtumiseen on volkkarilla kaiketi ollut, ehkä juuri tuo kuluminen?
« Viimeksi muokattu: 22.05.20 - klo:14:06 kirjoittanut Nupe »

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy