S-line alustan jouset vs. Sport alustan jouset??

Aloittaja torso1, 14.05.12 - klo:12:07

« edellinen - seuraava »

torso1

Onko totta, että Sport alusta sekä S-line alusta on saman verran madaltava?? Varaosa ohjelma tarjoaa nimittäin samaa jousta kummallekin alustalle. Eli S-line alustassa on vain iskarit jäykemmät?? Nyt pitäisi nopeasti saada tietää vastausta kun pitäisi tilata uudet jouset autoon...

Laakkosen varaosakone sekä Slamit:n kone antaa myös saman jousen kummallekin alustatyypille

Minä kun luulin et S-line madaltaisi autoa myös enemmän kuin sport alusta??

Pertsa

Sport alusta madaltaa 20mm, S-linealusta 30mm. Eron kyllä huomaa jos nuo autot on vierekkäin.

AP

Kyllä SLinen pitäisi olla -30mm ja sportin -20mm madaltava.

Oletko siis tilaamassa uusia alkuperäisiä jousia? Jos aftermarket madallusta niin se onko alkuperäisenä jousena sport vai Sline, ei vaikuta muuhin kun todelliseen lisämadallaukseen...
A4 2.0TdiQ avant 2018

Tommi14

Eräs Laakkosen myyjä (ymmärtääkseni kysyttyään ensin tehtaalta) tiesi kertoa, että S-line-alustassa on jäykemmät jouset ja iskarit kuin Sport-alustassa, mutta esim. vakaajissa ei ole eroa.

torso1

Ei helevatta!

Minä pistän nyt tähän suoran lainauksen Slamitin myyjän vastauksesta:

"Moi,

varaosaohjelma tarjoaa tuolle autosi akselimassalle:

P0JF  front axle weight class >> >> >> >> >> weight range:   6   

samaa jousta sekä Sport -alustalle(P1BE  sports suspension), että S-Line sport -alustalle(P1BV  sports suspension   S-LINE): 8K0411105EB.

Taakse löytyy yhtä lailla sama jousi ja osanumero sille on 8K0511115HA
"

Samaa väittää Laakkosen varaosamyyjä myös.

Uskallanko tilata nuo ja saan myös sitten -30mm madalluksen.

Mulla kun olisi nuo Bilsteinin B8:t odottelemassa jousia kaverikseen..

Tommi14

Tuskinpa saat. Niin kuin Pertsa ja AP jo kertoivat, on S-line-alusta noin 1 cm matalampi kuin Sport-alusta. Siispä joko jouset ovat erilaiset tai alustarakenteessa on jotakin muuta eroa. Minun saamani vastauksen mukaan jouset ovat erilaiset, mutta ainakaan vakaajissa ei ole eroa. Sinun saamasi vastauksen mukaan jouset ovat samanlaiset, joten siinä tapauksessa alustarakenteessa olisi oltava jotakin muuta eroa. Tiedä sitten, mikä on totuus. Olisi kyllä kiva tietää.

torso1

Voisiko joku olla niin ystävällinen ja kellä olisi samanlainen auto kun mulla mutta tehtaan S-line alustalla, niin selvittää omasta autosta merkkiliikkeestä jousien tyyppinumerot?? Saavat selville kun antaa vain rek. numeron.

On tämä nyt kummallista jos ei S-line jousien tietoja saa muuten selville. Ei kait tuota nyt muutenkaan tehtaalla olla madallettu ku jousilla.

Luulis tämänkin voorumin jäsenillä muutamilla olevan samanlainen kärry paitsi tehtaan S-line alustalla..

torso1

Niin tai voisko joku lähettää vaikka YV:nä mulle oman autonsa rek. numeron jossa tehtaan S-line alusta vakiona. Niin saisin sen avulla selville merkkiliikkeestä jousien varaosanumerot..??

torso1

Niin ja voihan se tosiaan niinkin olla et jouset on samat kummassakin alustassa (1BE & 1BV) mutta -10mm madallus on toteutettu jollain muulla tavoin. Kuulostaa vaan ihmeelliseltä ja millähän tavoin se on toteutettu jos ei jousilla...

jnsFI

Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

AP

Laitoin sulle yksityisviestinkin (rekkarista) mut sain nyt vastauksen kaverilta Audicenterin puolelta...

Tällainen pitäis olla mulla : Edessä 8K0 411 105 DT ja takana 8K0 511 115 GT

Kyseessä siis 2.0tq avant manuaali, etuakselimassana 1065kg, eli jos sun tdi poikkeaa siitä merkittävästi, niin varmasti eri jousi silloin.
A4 2.0TdiQ avant 2018

torso1

Kiitos YV:stä AP. Katsottiin tuolla sun auton rek. numerolla ja kone antaa tosiaan alustatyypiksi 1BV. Eli saatiin vastaus siihen, että 1BE alustassa on eri jousi kuin 1BV alustassa. Madallus on siis toteutettu jousella. Mut noita sun jousia ei voi laittaa mun autoon koska painoluolla on eri. Mulla on 125kW kone ja sulla 105kW. Etsiminen on kuulemma todella rajattua järjestelmässä.

Ainut mahdollisuus löytää minun autoon oikeat S-line jouset on lähettää minulle ystävällisesti semmosen auton rek. numero jossa vakiona S-line (1BV) alusta tehtaalta tullessaan. Ja autonhan siis pitäisi olla:

A4 Avant 2.0tdi 125kW Quattro -11 (1BV)

torso1

Huh huh! Löytyhän ne jouset!

Autossa nyt alkuperäisenä tämmöset jouset:

Etu: 8K0411105EB

Taka: 8K0511115HA

Jotta saadaan ks. autoon S-line alustan jouset, pitää alle laittaa tämmöset:

Etu: 8K0411105EA

Taka: 8K0511115GT

...Pikkusen meinas vaikeeta olla! :)

Kiitoksia kaikille vastanneille.

torso1

Ainut vaan et noi S-line jouset on katsottu -09 autosta mut eiköhän noi käy samaan autoon vaikka omani on -11 mallia. Iskaritkin kuiteski vaihtuu Bilsteinin B8:ksi.

AP

Lainaus käyttäjältä: torso1 - 15.05.12 - klo:16:07
Kiitos YV:stä AP. Katsottiin tuolla sun auton rek. numerolla ja kone antaa tosiaan alustatyypiksi 1BV. Eli saatiin vastaus siihen, että 1BE alustassa on eri jousi kuin 1BV alustassa. Madallus on siis toteutettu jousella. Mut noita sun jousia ei voi laittaa mun autoon koska painoluolla on eri. Mulla on 125kW kone ja sulla 105kW. Etsiminen on kuulemma todella rajattua järjestelmässä.

Ainut mahdollisuus löytää minun autoon oikeat S-line jouset on lähettää minulle ystävällisesti semmosen auton rek. numero jossa vakiona S-line (1BV) alusta tehtaalta tullessaan. Ja autonhan siis pitäisi olla:

A4 Avant 2.0tdi 125kW Quattro -11 (1BV)

KöhKöh! Mulla on 155kw  ;)

No, hyvä että selvisi ja jos sain oltua avuksi... Miksi muuten halusit Slinen jouset, etkä esim. Eibach ProKittiä?
A4 2.0TdiQ avant 2018

torso1

Siis niimpä onkin. Päättelin tosta akselimassasta et sulla on 105kW diesel kone mut sehän onkin bensa ku tarkemmin katsoin sun viestiä. Mulla etuakseli massa omassa nafta koneessa on 1090kg. Eli jouset kuuluu eri painoluokkaan ku sulla. Onnex löytyi mullekin nuo oikeat jouset pienellä selailulla. Tai oikeestaan aika paljonkin piti selailla ja loppukädessä itse vielä etsiä auto jonka rek. numeron perusteella noi jouset löytyi. Pitäs oikeesti ihan palautetta antaa miten tietämättömiä varaosamyyjät ovat merkkiliikkeessä. Hitto vie, eivätkä edes oikeestaan halua/osaa kaivella oikeita tietoja autoista mitä halutaan kun auto vaan ei ole sattunut tehtaalta lähtemään jo valmiiksi tietynlaisella alustalla. Pitää varmaan taas seuraavaks ostaa Buimuri niin saa itte kattoa osat RealOEM:stä ja ihan ilmaseks vielä...

Haluan Bilsteinien kaveriksi alk. peräiset S-line jouset ihan vaan sen takia koska ovat orkkis osat ja jälleenmyynnin takia.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: torso1 - 15.05.12 - klo:19:06

Haluan Bilsteinien kaveriksi alk. peräiset S-line jouset ihan vaan sen takia koska ovat orkkis osat ja jälleenmyynnin takia.

Hmm, aika mielenkiintoinen yhdistelmä, ainakin B7 ongelmatiikka S-Line:n alustan kanssa oli omaan makuun se että alkuperäinen iskari ei pystynyt kontrolloimaan pintakovaa jousta ja täten esim. moottoritienopeuksissa meno oli nypyttävää, B8:sta ei ole koeajoja enempiä kokemuksia, voipi olla että valitsemasi coctail on oikea HIT !
Member of a A(udi) & A(prilia) club

AP

Lainaus käyttäjältä: torso1 - 15.05.12 - klo:19:06

Sulla on nyt siis sport -jouset? Varaudu siihen, että alusta ei välttämättä mataloidu juuri lainkaan tai ainakaan ei poista "keulimista" jos se sulla on ongelmana.. Eibach olisi myös varmasti pintapehmeämpi kun tuo Sline.. Milenkiintoinen yhdistelmä kyllä, kerroppa kokemuksia jos tuo alle päätyy..
A4 2.0TdiQ avant 2018

Tommi14

Tuleekohan Bilsteinin etuiskarissa jousen alapää varmasti samalle korkeudelle kuin S-linen iskarissa?

torso1

Pistetään kokemuksia ja kuvia jahka alle saadaan. Iskareissa ei pitäisi olla eroa. Voidaanhan noilla Bilsuilla korvata myös vakio iskareita. Aikoinaan E91 Bemussa vastaavaanlainen yhdistelmä oli alla. Eli Bilsteinin B8:t ja alkuperäiset -25mm M-sport jouset. Mun makuun oli tosi hyvä setti ja nätisti balanssissa. Saa nähdä miten Audissa toimii. Alkuperäinen on aina kuitenkin alkuperäinen ja ks. autoa varten tehty. Keulimista ei minun sport alustassa ainakaan silmämääräisesti ole. Sittenhän se tilanne nähdään kun nuo osat heitetään alle..

Oletteko muuten vaihtaneet mitään osia samalla kun olette käyttäneet iskari/jousi paketin auki alustan vaihdon yhteydessä? tuli vaan mieleen et onko siellä mitään kuluvia muita osia. Ainut  varmaan pohjaanlyöntikumit mut nekin tulee tietenkin uudet Bilsteinien mukana. Kääntölaakeritkin kestää varmaan +200tkm, jos ei ole vettä/hiekkaa mennyt sisälle..

torso1

Tämmöseltä setti näytti bemussa:

torso1

Ensi viikolla setti lähtee auton alle. Jännä et S-line alustan jouset ovat yhtä kantavuusluokkaa alemmat kuin normaaliurheilualustan jouset. Liekkö tässäkin tapauksessa että hieman napakammat S-line alustan iskarit vaativat kaverikseen yhtä painoluokkaa alemmat jouset toimiakseen hyvin. Tiedä häntä kun ei ole Audin ingenjööri..

Tiedoksi vain että B8:n alustoissa ei ole muuta eroa kuin jouset, iskarit ja pohjaanlyöntikumit. Kaikki muut osat ovat kaikissa alustatyypeissä samat.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: torso1 - 22.05.12 - klo:20:58
Jännä et S-line alustan jouset ovat yhtä kantavuusluokkaa alemmat kuin normaaliurheilualustan jouset.

Mikä matkassa menetetään se voimassa voitetaan ? Eli yksinkertaisesti kun jousen pituus lyhenee niin se vaikuttaa myös siihen kantavuunteenkin.

torso1

Nyt jouset ja iskarit auton alla. Hyvä on ajaa, mielestäni parempi kuin vastaavan auton Bilstein B12 pro-kit yhdistelmä. Jonkun verran myös pehmeämpi. Eli nyt tosiaan auton alla Bilsteinin B8 iskarit ja S-line alustan jouset. Loppuu keulimiset ja todella tasapainoinen kokonaisuus minun makuuni. 

Mittasin myös kotona mitat vanteen keskiöstä kaareen:

Etu: 36cm

Taka: 36,5 cm

Vaikea sanoa paljonko putosi alkuperäisestä sport alustasta kun en muistanut mitata siitä. Ehkä silmämääräisesti joku puoli senttiä. Painuuhan tämä alle laitettu alustakin ehkä ajan saatossa vielä joku 5mm. Tiedä häntä mutta toimii. Kovuutta alustaan ei mutu tuntumalla tullut oikeastaan yhtään lisää. Keulimiset vaan loppui ja maantieajossa kaarreajo kallistelut loistavat poissaolollaan. Kyllä Bilsteinit on kuningas iskarit. Tommosethan kannattas jo vaihtaa vaikka vakiojousien kanssa pelkästään :)

Laitan kuvia autosta jahka jaksan käydä hallissa napsimassa..

Ton-1

Wilburi

Onhan Bilstein aivan huippumerkki eiä nillä huonoja tuotteita taida ollakaan.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

torso1

No nyt sain vihdoin otettua kameran mukaan ja ottaa muutaman kuvankin kulkineesta..

Flat

LainaaBilsteinin B8 iskarit ja S-line alustan jouset. Loppuu keulimiset ja todella tasapainoinen kokonaisuus minun makuuni. 

Kyllä Bilsteinit on kuningas iskarit

Samaa mieltä !

Ja hyvältä näyttää, painuu ajan saatossa varmaan muutaman millin kasaan...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy