Auton liuotinpesu ja sen haitat?

Aloittaja kktune, 03.03.12 - klo:14:54

« edellinen - seuraava »

kktune

Päivää. Käytin autoani paikallisella käsinpesijällä. Oli pesun jälkeen melkein pahemman näköinen kuin kunnolla likaisena kun melkein kaikki suola oli edelleen pinnassa. Sanoi ettei suostu pesemään autoja liuottimella kun on tullut niin paljon valituksia. Väitti 15 vuoden kokemuksella että liuotin himmentää maalipinnan ja etenkin VW/Audi-kalustossa kaikki kromilistat hapettuu pilalle. Enpä ole moisesta ennen kuullut mutta joskus olen kyllä joissain vain pari vuotta vanhoissa Bemareissa ihmetellyt hapettuneita ikkunakromilistoja, onkohan syynä siis liuotinpesut? Milläs tuo suola sitten otetaan pois, ei sitä nyt voi vahaamaankaan alkaa kun on ihan kunnolla likaa pinnassa? Entäpä nuo kromilistat ja se maalipinnan himmeneminen? Itse olen kyllä joskun käyttänyt liuottimia enkä ole maalipinnassa huomannut himmentymistä, kromilistoja taas aiemmissa autoissa ei ole juuri ollut.

autofanaatikko

Empä ole huomannut mitään ongelmaa autojeni kromilistoissa. Tosin autoissani on ollut kromistoja vain ikkunoiden ympärillä eikä muualla. Mutta ne on ollu aina uudeveroiset noin vajaan kahdenkin vuoden iässä. Autot on pesty lähes pelkästään harjattomassa konepesussa. Autoina on ollu niin volkkaria kuin bemariakin.

Dirti

Lainaus käyttäjältä: kktune - 03.03.12 - klo:14:54
Päivää. Käytin autoani paikallisella käsinpesijällä. Oli pesun jälkeen melkein pahemman näköinen kuin kunnolla likaisena kun melkein kaikki suola oli edelleen pinnassa. Sanoi ettei suostu pesemään autoja liuottimella kun on tullut niin paljon valituksia. Väitti 15 vuoden kokemuksella että liuotin himmentää maalipinnan ja etenkin VW/Audi-kalustossa kaikki kromilistat hapettuu pilalle. Enpä ole moisesta ennen kuullut mutta joskus olen kyllä joissain vain pari vuotta vanhoissa Bemareissa ihmetellyt hapettuneita ikkunakromilistoja, onkohan syynä siis liuotinpesut? Milläs tuo suola sitten otetaan pois, ei sitä nyt voi vahaamaankaan alkaa kun on ihan kunnolla likaa pinnassa? Entäpä nuo kromilistat ja se maalipinnan himmeneminen? Itse olen kyllä joskun käyttänyt liuottimia enkä ole maalipinnassa huomannut himmentymistä, kromilistoja taas aiemmissa autoissa ei ole juuri ollut.

Ihmettelen että miksi pesijä ei käytä esipesuaineena esim solmasterin as 4 ja sen jälkeen pesu shampoolla ja kintaalla. Itse kun pesen käsin niin joko sumuttamalla tai tätä nykyä vaahdottamalla edellä mainittua esipesuainetta pintaan, vaikutusaika riippuu auton likaisuudesta. Sen jälkeen paineella huuhdellaan pois jonka jälkeen shampoo pesu kintaalla, ja tämän jälkeen taas paineella huuhtelu. Yksikään auto ei ole näyttänyt himmentymisen merkkejä tai muita kulumisen merkkejä pesusta johtuen. Nyky ajan esipesuaineet ovat niin hyviä ettei perinteisiä liuottimia juurikaan tarvita.

As 4 tehosta kertoo sen verran se että kun suihkutan 10% vaahdon kuorma-auton tankin pintaan niin ei tarvitse harjallakaan koskea kun lähtee kaikki dieselin jäämät kyljestä pois.

Eli veikkaampa että pesijä on kangistunut vanhoihin kaavoihin.

Mutta toisaalta enpä ole ammattilainen tuossa autojen pesussa joten tämä on amatöörin puhetta.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

ePa

Taitaa olla liottimia niin monenlaisia, että olisi syytä aina tarkentaa millaisesta liottimesta puhutaan.

Käsittääkseni hiilivetyliottimet (Motox?/ Clean power / tms) vie suurinpiirtein tuhkatkin pesästä ja tuhoaa kumitiivisteet, kun taas Solmaster & Pineline vaan hipistelee pintoja.

En ole kuullut että Solmasterilla tai Pinelinellä kukaan olisi saanut vahinkoa aikaan.

Jos on pessyt 15 vuotta raskasta kalustoa ja siirtyy "kevyempään kalustoon" tms fiksariksi, niin ei välttämättä samat metodit toimi ja saattaa tulla valituksia, kun amuliinit ja pleksit on sumeina.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: kktune - 03.03.12 - klo:14:54
Väitti 15 vuoden kokemuksella että liuotin himmentää maalipinnan ja etenkin VW/Audi-kalustossa kaikki kromilistat hapettuu pilalle. Enpä ole moisesta ennen kuullut mutta joskus olen kyllä joissain vain pari vuotta vanhoissa Bemareissa ihmetellyt hapettuneita ikkunakromilistoja, onkohan syynä siis liuotinpesut?

Ai, tästäkö johtuu että omassa kiesissäni on lievää hapettumista ikkunalistakromeissa havaittavissa... eli kyllä väitteessä perää on. VW-huolto taisi kyllä puhua emäksisyydestä pesuaineessa.
Edit vielä. Autoni on muistaakseni aina käytetty Nesteen harjakoneessa, pesuaineista ei luonnollisesti tietoa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

rob-s

Lainaalievää hapettumista ikkunalistakromeissa

Itse veikkaan että metanolipohjainen ikkunapesuaine aiheuttaa alumiiniin hapettumia. Tarkkailkaa niin lähes aina kuskin puoleisen ikkunassa on eniten hapettumia..heti peilin kohdalla.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

kktune

Eipä ole mainitsemani pesijän historiasta parempaa tietoa. Muistaakseni käytti AutoGlymin tuotteita.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 03.03.12 - klo:15:43
Itse veikkaan että metanolipohjainen ikkunapesuaine aiheuttaa alumiiniin hapettumia. Tarkkailkaa niin lähes aina kuskin puoleisen ikkunassa on eniten hapettumia..heti peilin kohdalla.

Nyt vasta huomasin, että olitkin kommentoinut minun viestiäni. Todettakoon, ettei autossani ole käytetty metanolipohjaisia lasinpesunestettä. Lisäksi hapettumia on tasaisesti joka kohdassa eli joku kokonaisvaltainen tapahtuma on ollut kyseessä. Onneksi niitä ei huomaa jos ei erityisesti tarkastele listoja.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

rob-s

Ok, sitten en osaa sanoa mistä johtuu. Vag tuotteiden alumiinilistat ovat aika arat ja monissa hapettumia.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Kaivosmies

Mielestäni tuo kovin lika tuulilasinkarmien sekä ovenkarmien kromilistojen kohdalla syntyy suolan ja pesunesteen (ja muun sonnan mitä ladut on täynnä) cocktailista. Sitä liejua virtaa juuri niistä kohdista. Aineiden koostumuksia ei ole tullut tarkemmin analysoitua.

Pari viimeistä käyttöautoa ollut mustia ja usein vasta pesun jälkeen kuivatessa huomaa nuo rannut. Vahalla ne on saanut pois.

Daworder

kromilistoillekkin löytyy omat aineet joten eiköhän ne hapettumatkin ole helpohkoa poistaa

kktune

Kaipa tuon auton uskaltaa käyttää jossain harjattomassa tai pehmytharja liuotinpesussa että saa pahimman suolan pois. Pesee sitten loput huolellisella käsinpesulla ja vahaus päälle.

MAR-10

Kyllä niitä liuottimia voi huoletta käyttää, teille on kylvetty viimetalvina jotain ihme suolalitkua, joka ei meinaa lähteä millään kyljistä.
Jos käytät liuottimia,
muista käyttää myös vahaa
ja pitää maali- sekä kromi- ym pinnat huollettuina!
Vahattu auto on myös huomattavasti helpompi pestä.

jarsiv

Mitähän mahtaa olla auton maalipinnassa, pinta meguiars nano pesun ja vahan jälkeen kuin santapaperin pinta. Pinta siis täynnä pienenpieniä nyppyjä. Nypyt ovat kirkkaita ja hankaamalla eivät lähde, mutta kynnellä irtoavat. Näyttävät kirkkailta/jotkut hieman oransseja.

Ovatko noi nyt jotain mahlaa, siitepöly kokkareita vai ovatko meguiars ja edellinen collinite 476s vahat ottaneet yhteen?

Sitten asiaan, millä saan noi nypyt pois? Autoglym tar remover ei auttanut, tai eivät ne nypyt ainakaan silmissä hävinneet.
Kynnellä ei jaksa koko yläosaa nyppiä :)
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Mikko

Veikkaisin, samoin kuin itsekin veikkasit, mahlaa tai pihkaa tms. Lähtee puhdistus-savella ainakin jos ei muulla. Hyvältä vahapinnalta pitäisi lähteä kyllä ihan pesukintaalla shampoopesussakin, kunhan pesuväli ei ole liian pitkä.

Itse olen tykännyt Bilt Hamberin soft Auto-clay:sta, jonka kanssa olen käyttänyt Dodon Born Slippyä liukasteena, mutta tuon kyseisen saven kanssa käy ihan hyvin myös shampooliuos tai pelkkä vesikin. Suomesta tuota saa Projectechiltä ainakin http://projectech.fi/savet_liukasteet.html.

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 07.06.12 - klo:18:41
Veikkaisin, samoin kuin itsekin veikkasit, mahlaa tai pihkaa tms. Lähtee puhdistus-savella ainakin jos ei muulla. Hyvältä vahapinnalta pitäisi lähteä kyllä ihan pesukintaalla shampoopesussakin, kunhan pesuväli ei ole liian pitkä.

Itse olen tykännyt Bilt Hamberin soft Auto-clay:sta, jonka kanssa olen käyttänyt Dodon Born Slippyä liukasteena, mutta tuon kyseisen saven kanssa käy ihan hyvin myös shampooliuos tai pelkkä vesikin. Suomesta tuota saa Projectechiltä ainakin http://projectech.fi/savet_liukasteet.html.
Jep, samaan aikaan lähti savi tilaukseen. Pitääpä seuraavaksi liuotinpestä, savettaa, pestä ja vahata.

Onko tuo Würthin pineline vielä se sopivin liuotin pesuaine?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Dirti

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 07.06.12 - klo:18:47
Jep, samaan aikaan lähti savi tilaukseen. Pitääpä seuraavaksi liuotinpestä, savettaa, pestä ja vahata.

Onko tuo Würthin pineline vielä se sopivin liuotin pesuaine?

Pineline on aina hyvä kunhan muistaa ettei anna aineen kuivua pintaan. itse käytän joko pinelineä tai Solmasterin AS 4:sta.

MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Reneto

Mitenköhän Solmaster AS 4 eroaa AS 40:stä?? AS 4 tujumpaa ainetta? Yritin valmistajan sivuilta löytää tietoa, mutta ei sieltä oikein irronnut mitään.. Olisiko AS40 enempi kuluttajatuote?
Ite olen ostanut nimenomaan AS40:ää. On hinta-laatusuhde kohillaan.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 07.06.12 - klo:21:46
Mitenköhän Solmaster AS 4 eroaa AS 40:stä?? AS 4 tujumpaa ainetta? Yritin valmistajan sivuilta löytää tietoa, mutta ei sieltä oikein irronnut mitään.. Olisiko AS40 enempi kuluttajatuote?
Ite olen ostanut nimenomaan AS40:ää. On hinta-laatusuhde kohillaan.

Mun käsityksen mukaan tujumpaa ainetta, mutta veikkaan että kuluttajatuoteeksi as40 on varmana hyvää tavaraa.

MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

beerbros

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 07.06.12 - klo:22:23
Mun käsityksen mukaan tujumpaa ainetta, mutta veikkaan että kuluttajatuoteeksi as40 on varmana hyvää tavaraa.

AS 40 on kuluttajatuote joka toimii hyvin eikä kuivu kesken pesujen auton pintaan kuten moni muu pesuaine.
AS 4 tarkoitettu ammattikäyttöön, myydään esim. etra ja vastaavat tukkuliikkeet.

AS 4 pesuteho hieman parempi vaikeimmissa kohteissa, autonpesuun sekä esim. mattojen pesuun AS 40 on hyvä tuote.

Kuningaskuluttajan testivoittaja sekä Autobildin testimenestyjä sekä TM testissä hyvin pärjännyt tuote.

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/3110

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 07.06.12 - klo:18:41

Clay barilla lähti epäpuhtaudet  :)
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy