Nikon D4 vai D800

Aloittaja Jyri, 07.02.12 - klo:22:49

« edellinen - seuraava »

Jyri

Nyt kun tuo kuvaaminen on niin sanotusti lähtenyt lapasesta ja muuttunut astetta vakavammaksi (http://jyrilaitinen.fi), niin pitäisi päivittää kalustoa. Suurimpaan osaan tilanteista joita on tullut kuvattua sopisi paremmin D4, mutta toisaalta on tilanteita joissa tuo D800 olisi aivan omiaan. Tällä hetkellä siis kalustona 2 x D7000, mutta FX kamera on ollut pitkään hankintalistalla, en vain halunnut hankkia vanhoja malleja kun tiesin uusien tulen ihan pian. Itse olen ehkä päätymässä siihen että päivitän molemmat DX rungot FX malleiksi ja todennäköisesti D4 + D800 komboon, mutta hieman arveluttaa tuon D800:sen käyttö toisena runkona esim häissä, tulee helpolla kovin paljon bittejä levylle, optimi olisi kenties 2 x D4 + D800, kattaisi kaikki tilanteet, mutta on vain aivan liian kallis tässä vaiheessa, jo tuo D4 riipaisee  :o Molemmista rungoista on muutamista paikoista jo ennakkovaraus tehty, mutta joutunee lähtemään kuitenkin eka toisen päivittämisellä. Itselle ei oikein mitään käyttöä noilla video ominaisuuksilla, mutta onpahan nekin sitten ominaisuksiltaan kunnossa.

skk

D800 vaikuttaa kyllä hyvältä, myöskin haaveilua kyseisestä. Harmikseni vaan on tullut hommattua noita DX laseja, niin menisi sitten nekin vaihtoon ja koko operaation hinta ikävästä pomppaisi...

VAG!

LainaaNyt kun tuo kuvaaminen on niin sanotusti lähtenyt lapasesta ja muuttunut astetta vakavammaksi (http://jyrilaitinen.fi),

Heti mennään offarin puolelle, mutta portfoliotasi katsellessa tämä laittoi hymyilemään:

http://farm6.staticflickr.com/5121/5730984167_4c1a27cd28_b.jpg

Jos Aravirta katseli etumusta, niin nämä pojat katselevat toista puolta :D

Jyri

Lainaus käyttäjältä: skk - 07.02.12 - klo:22:56
D800 vaikuttaa kyllä hyvältä, myöskin haaveilua kyseisestä. Harmikseni vaan on tullut hommattua noita DX laseja, niin menisi sitten nekin vaihtoon ja koko operaation hinta ikävästä pomppaisi...
Totta, tosin onneksi minä olin jo jokin aika sitten päättänyt että tulen siirtymään FX kennoisiin ja pidin pääni kylmänä laseja hankkiessa, kalleimmat mitä joutunee hankkimaan ovat 85mm joko 1.4 tai 1.8 ja 24-70 2.8 lasit, ainut DX lasi mikä itsellä on on 35 1.8, mutta totta tuo lasi asia kannattaa miettiä etukäteen, siitä voi helpolla tulla moninkertainen lasku runkoon verrattuna.

Passatti

Olen tilannut D800:sen ja saan sen 22.03.12:Minulla oli D300 ja yhä edelleen d7000,jonka aion pitää.Olen ostellut kalliita linssejä tähän asti,jotta voisin siirtyä FX koon kameraan.Joudun kuitenkin ostamaan 16-35 zoomin samalla kertaa.Riipaisee eläkeläistä.Kallis on harrastus mutta hyvä ja antoisa.Näin messuilla kuvia ,jotka olivat otettu D800:sella.Todella teräviä ja hyviä.Itse en myöskään kuvaa videota.Vain still otoksia.
Always lead, never follow

Jyri

Nikon Suomi vahvisti että D4 toimitukset alkavat 15.3 ja D800 22.3.

Tuli sitten hankittua 85 1.8 AF-S, vielä pitää jossakin vaiheessa hankkia 24-70 2.8 niin olisi optiikan puolesta valmista FX maailmaan.

Timppe

Itse siirryin digimaailmaan F5:stä D100:aan joskus 10V sitten, muttan sitten palasin takaisin FX kauteen ja hankin D3:n. Olin aina tiennyt, että ei se runko ole ollenkaan niin tärkeä, kuin
optiikka ja investoin uusiin 14-24 2.8, 24-70 2.8 ja 80-400 kakkuloihin, kun vielä sai Englannista halvalla (n. 1000â,¬/kpl).

Tuo 14-24 on FX-rungossa ihan loistava, parempi kuin kiinteäpolttoväliset (siis jos laajakulmaa tarvitsee). Ihan älyttömän terävää jälkeä tulee.

Ja 24-70 2.8 on erittäin terävästi piirtävä kakkula ja suositeltava ostos.
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Timppe - 04.03.12 - klo:11:20
Tuo 14-24 on FX-rungossa ihan loistava, parempi kuin kiinteäpolttoväliset (siis jos laajakulmaa tarvitsee). Ihan älyttömän terävää jälkeä tulee.
Pitää katsoa, aikoinaan päädyin 16-35 f4 putkeen sen filtterien käyttömahdollisuuden takia, on myöskin erittäin hyvin piirtävä putki, ainoastaan 16-18-20 alueella on vääristymät aika kovat, silti eniten käyttämäni putki.

MTu

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 07.02.12 - klo:22:49
Nyt kun tuo kuvaaminen on niin sanotusti lähtenyt lapasesta ja muuttunut astetta vakavammaksi (http://jyrilaitinen.fi), niin pitäisi päivittää kalustoa. Suurimpaan osaan tilanteista joita on tullut kuvattua sopisi paremmin D4, mutta toisaalta on tilanteita joissa tuo D800 olisi aivan omiaan. Tällä hetkellä siis kalustona 2 x D7000, mutta FX kamera on ollut pitkään hankintalistalla, en vain halunnut hankkia vanhoja malleja kun tiesin uusien tulen ihan pian. Itse olen ehkä päätymässä siihen että päivitän molemmat DX rungot FX malleiksi ja todennäköisesti D4 + D800 komboon, mutta hieman arveluttaa tuon D800:sen käyttö toisena runkona esim häissä, tulee helpolla kovin paljon bittejä levylle, optimi olisi kenties 2 x D4 + D800, kattaisi kaikki tilanteet, mutta on vain aivan liian kallis tässä vaiheessa, jo tuo D4 riipaisee  :o Molemmista rungoista on muutamista paikoista jo ennakkovaraus tehty, mutta joutunee lähtemään kuitenkin eka toisen päivittämisellä. Itselle ei oikein mitään käyttöä noilla video ominaisuuksilla, mutta onpahan nekin sitten ominaisuksiltaan kunnossa.

Näyttää tulleen kalustoa myyntiin - jokos D800 alkaa olemaan käden ulottuvilla? :)
Passat Variant Comfortline 2.0TDI DSG (08/2011)
ex-Tiguan T&F 2.0TDI (08/2008)

Jyri

Lainaus käyttäjältä: MTu - 22.03.12 - klo:13:55
Näyttää tulleen kalustoa myyntiin - jokos D800 alkaa olemaan käden ulottuvilla? :)

Ei vielä, mutta toivottavasti toinen ainakin tulisi kohta, siis D4 tai D800, pitää sitten katsoa kummalla mennään tässä tilanteessa, molemmat on siis alustavasti tilattuna.

Passatti

Kävin juuri kyselemässä omaa D800:sta.Ei vielä ollut saatavilla.Oli tullut vain 1 siis yksi liikkeeseen.D4 ei ole vielä tullut yhtään.Ehkä huomenna sanoivat Top -Shotissa.
Always lead, never follow

Jyri

Ei oikein vakuuta nämä toimitusmäärät, verkkokauppaan oli tullut vain 2 D4sta ekassa erässä, ja kun NPS vielä vie etuostooikeudella omansa niin ei tässä voi kuin odottaa...

Passatti

Luin tänään ,että Nikon UK oli nostanut D4 :sen hintaa 590â,¬:lla ja D800:sen hintaa n.230â,¬:lla että sillai.Ilmoittivat ,että hinnoittelussa oli tapahtunut virhe.Varmaan hinta oli väärä kun verrataan Canonin  uuteen 5D:hen.Saas nähdä nostavatko hintoja muualla Euroopassa.Kuulemma näin olisi.
Always lead, never follow

Jyri

Nyt tuli ilmoitus että D4 olisi noudettavissa, mutta D800sista ei ole vielä kuulunut mitään...

Passatti

Onneksi olkoon.Olen matkoilla,joten en tiedä D800:sen toimituksista.Lupasivat,että kun tulen pitäisi olla saatavilla.Suomen Nikon sanoi samaa.Hinnat nousevat sanoivat.
Always lead, never follow

Jyri

D4 noudettu, ihan asiallisen oloinen peli ja se kuvanlaatu, on muuten ihan eri luokkaa esim D7000seen verrattuna, toisaalta niin pitääkin, tuolla hinnalla. Samalla hankin 24-70 2.8 Nikkorin. Nyt alkaisi olemaan kalustopuoli kunnossa, jahka vielä saisi D800sen. 14-24 2.8 hieman houkuttaisi, mutta pitänee hieman odottaa, ennen kuin raaskii sitä hankkia.

Markku J

Nyt alkaa olla Jyrillä tosi raskaansarjan ammattilaislaitteet. Todella upea kokoonpano. D800 on saanut mahtavia ensikommentteja testaajilta, joten se on upea "kakkosrunko". D4:n testejä en ole lukenut, mutta epäilemättä se on odotusten mukainen ammattilaisen työkalu - tai harrastajan unelma.

Passatti

D4 taitaa olla kameroiden kingi tällä hetkellä. D800 taas semi pron parasta mitä rahalla saa tällä hetkellä.Taitaa olla niin,että obikat eivät pysy mukana tässä kehityksessä. Joudutaan parantamaan niitten kaikkia ominaisuuksia tulevaisuudessa.Se tietää hintaa lisää ja rahan menoa.Kerro Jyri lisää kun olet käyttänyt jonkin aikaa kalustoasi.
Always lead, never follow

Jyri

Tänään saapui sitten D800, aikamoinen pettymys kädessä pidettynä, siis D4sen jälkeen ja ilman akkukahvaa.
Kuvanlaatu vaikuttaa kyllä aikamoisen kivalta.

Passatti

Kuinka suuret ovat RAW tiedostot D4 ja vastaavasti D800:sella? Onko kuvanlaadussa paljon eroa?
Always lead, never follow

Jyri

Nopeasti katsottuna näyttäisi siltä että D4 on n. 20MB ja D800 n. 45MB RAW, outoa, kun muistelen lukeneeni että D800 pitäisi olla 75MB, ja mulla oli kyllä 14bit ja pakkaamaton.

Kuvanlaadusta ei vielä kauheasti kokemusta tuosta D800sesta, mutta sen muutaman kuvan kun kokeili 85 1.8G linssillä niin aika hyvältä vaikuttaa, jopa ihan 100% koossa. Kahvaa vielä odottelen, juuri löysin ja tilasin ebay.de:stä 376â,¬ posteineen, ei paha, varsinkaan kun vertaa Rajalan 550â,¬ hintaan.

Tuo D4 on kyllä tosiaan tehty tapahtuma ja urheilukuvaukseen, jokunen tuhat kuvaa jo tullut sillä kuvattua keikoilla ja ihan hyvin on toiminut ja kuvanlaadussa ei valittamista. Tuo D800 taas on sellainen että alkaa taas tekemään mieli lähteä kameran kanssa kävelyille ja laittaa tosi koitokseen, toki myös muotokuvaukseen odotan että pääsee sitä käyttämään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy