"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: SNG - 12.08.18 - klo:11:47
Eilen kävi oikeasti kolari liki!

Tampereen suunnasta kohti Ideaparkkia ajaessani (vakkarissa mittarinopeus 130). Todellinen nopeus 123, Kuljun rampista tuuppasi 300-sarjalainen bemari väkisin eteen.

Olin lähestymässä hitaampaa autoa, ja näin kun rampilla kiihdytti bemari. Oletin että huomasi minut jo tuossa vaiheessa. Mutta ei. Lähti siirtymään (edelleen kiihdyttäen) suoraan eteen. Bemarilla oli liittymisvaiheessa nopeutta ehkä 110. Jarrutin rajusti ja ohjasin oikean kaistan reunaan tai jopa hieman ohituskaistan puolelle. Tiesin että ohituskaistalla ei ollut ketään.

Vaimolta lähti kännykkä sylistä ja sanoi että vyö nappasi kunnolla kiinni.

Jäi siihen ehkä metri tilaa. Ja sitten soitin torvea oikein kunnolla.

Bemari jatkoi lähtien ohittamaan sitä hitaampaa. Ajoi kohtuu reippaasti ylinopeuden puolella (ei kuitenkaan kaahannut).

Huomasin että kääntyy Valkeakosken tien liittymään Ideaparkin kohdalla. Tuossa vaiheessa päätin että lähdempä seuraamaan ja ripittämään.

Ideaparkin päädyn ympäriajettavaan parkkiin meni.

Koputin ikkunaan ja nuori kaveri oli ratissa. Ensin defenseen, että tulit sitten tänne asti varta vasten "valittamaan". Tähän kommentoin kylmänrauhallisesti, että et taida tajuta kuinka lähellä kolari oli. Ymmärti pikkuhiljaa tilanteen vakavuuden.

Keskusteltiin peileihin luottamisesta ja kuolleesta kulmasta. Toivottavasti oppi kerrasta, että aina vilkaistaan olan yli ja jo rampilla kiihdytettäessä tarkkaillaan liikennettä.

Ripitys meni oikein asiallisessa hengessä.

Jos olisi kolahtanut, niin todennäköisesti takakulmaan osittaisen sivuttaisosuman saanut bemari olisi lähtenyt pyörimään ja päätynyt penkalle, jossa katon kautta ympäri. Olisi saattanut tulla ainakin yksi ruumis. Uskon että itse olisin saattanut saada auton pysymään jotenkin hallinnassa, mutta oisi uhreja toki voinut tulla kolmekin.

Ã,,LKÃ,,Ã,, IKINÃ,, LUOTTAKO PEILEIHIN!

PS. Niin ja jos olisin räplännyt puhelinta tai puhunut luuri kädessä, niin ei olisi ollut mitään tehtävissä.
Vahinkoja ja erehdyksiä sattuu kun ihmisiä ollaan.

Tapaus ei kuitenkaan ollut tahallinen, joten oliko mielestäsi seuraaminen ja ripitys tarpeellista? En myöskään ymmärrä miten virheen tehneen kuljettajan auton merkki on tarpeellista tuoda esiin. Se liittyy aiheeseen yhtä paljon kuin kuljettajan hiusten väri.

Jos nyt selityksestäsi oikein ymmärsin, niin olisit myös itse voinut välttää tilanteen vaihtamalla ajoissa vasemmanpuoleiselle kaistalle, kun olit muutenkin menossa edessä olevan hitaamman kuskin ohi ja tiesit, että vasen kaista oli tyhjä. Nyt jäi selityksestäsi kuva, että ajoit tahallaan oikeanpuoleista kaistaa toisen vierelle, vaikka näit että rampilla on auto kiihdyttämässä.

Pääasia kuitenkin, ettei onnettomuutta sattunut.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 12.08.18 - klo:12:51
Vahinkoja ja erehdyksiä sattuu kun ihmisiä ollaan.

Tapaus ei kuitenkaan ollut tahallinen, joten oliko mielestäsi seuraaminen ja ripitys tarpeellista? En myöskään ymmärrä miten virheen tehneen kuljettajan auton merkki on tarpeellista tuoda esiin. Se liittyy aiheeseen yhtä paljon kuin kuljettajan hiusten väri.

Jos nyt selityksestäsi oikein ymmärsin, niin olisit myös itse voinut välttää tilanteen vaihtamalla ajoissa vasemmanpuoleiselle kaistalle, kun olit muutenkin menossa edessä olevan hitaamman kuskin ohi ja tiesit, että vasen kaista oli tyhjä. Nyt jäi selityksestäsi kuva, että ajoit tahallaan oikeanpuoleista kaistaa toisen vierelle, vaikka näit että rampilla on auto kiihdyttämässä.

Pääasia kuitenkin, ettei onnettomuutta sattunut.

Termi ripitys ei tähän oikein sovi. Keskustelu oli oikein asiallinen. Kyse ei ollut tahallisesta "vahingosta" vaan varomattomuudesta ja huomiointivirheestä (kuollut kulma),

Hitaampi auto ei ollut vielä niin lähellä. Tilanne tuli yllättäen.

Poliisi muuten sakottaa aiheettomasta kaistanvaihdossa.

Minä en selittele nyt yhtään mitään, ja huvikseni en pitkää sepostusta tänne kirjoittanut.

Ehkä auton merkkiä ei olisi tarvinnut mainita. Tosin se ei mitenkään mahdollista kuljettajan tunnistamista. Kuitenkin kokematon kuljettaja ja ripeämpi auto ovat monesti riski kun kokemus ja käytetyt nopeudet/tehot eivät kohtaa.

PS1. Ja kuten tekstistäni pitäisi tulla esille, olin menossa itsekin Ideaparkkiin.

PS2. Syy keskustelulle oli myös sen selvittäminen oliko kyseessä vahinko vain näyttämisenhalu. Jos olisi ollut kyseessä jälkimmäisestä, silloin olisi tullut mainittu ripitys tai peräti saarna.

a4b8

Eipä ollut auton merkki yllätys. ;)
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: SNG - 12.08.18 - klo:13:12

Poliisi muuten sakottaa aiheettomasta kaistanvaihdossa.
Toisen väistäminen tai tilaa antaminen ei ole aiheeton kaistanvaihto.
Poliisi muuten saattaa sakottaa myös jos tarpeettomasti estää liikenteen sujuvuutta.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 12.08.18 - klo:13:48
Toisen väistäminen tai tilaa antaminen ei ole aiheeton kaistanvaihto.
Poliisi muuten saattaa sakottaa myös jos tarpeettomasti estää liikenteen sujuvuutta.

Ã,,lä nyt jaksa. Piece.

MikHei

Jos nyt ihan lakipykälien mukaan halutaan toimia siinä kaistan vaihdossa, niin... https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/ethan-vaihda-kaistaa-moottoritiella-antaaksesi-tilaa-liittyjalle/5601408#gs.lJs9LD4

Torvea olen kyllä soittanut toisten tötöillessä, mutta sille "koulutus"-linjalle en ole vielä lähtenyt. Toisin kuin isäni, joka kiihtyy 0-100 sekunnissa ja saatta rekkarin perusteella selvittää omistajan numeron ja laittaa tulisen tekstarin vastapuolen törttöilyn jälkeen... ;D
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

SNG

Mua ei naurata yhtään. Tuossa oli jopa kuolonkolari todella lähellä. Pahimmillaan kolme ruumista ja kolme orpoa lasta.

Ei kyse ollut opettamisesta todellakaan.

Helppoa täällä palstalla huudella.

a4b8

Hieman ihmetyttää kun kolmion takaa tullutta bemarikuskia puolustellaan ja suoraan moottoritietä ajavaa syyllistetään?
mm
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic

MikHei

Minä en ainakaan SNG:tä syytellyt, päinvastoin. Vastapuoli liittyi kolmion takaa ja oli se joka teki virheen.

Ja toiseksi en naureskellut SNG:n tilanteelle, vaan hymiö oli lauseen perässä, jossa kerroin että isäni rattiraivona kiihtyy uskomattoman helposti kanssa-autoilijoiden toimista. Että eipä nyt ymmärretä väärin ainakaan minun kirjoituksia. Luoja että tämä somettaminen on vaikea laji, pahoittelen jos ilmaisin asiani vaikeasti ymmärrettävästi.  :)

SNG

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 12.08.18 - klo:21:05
Minä en ainakaan SNG:tä syytellyt, päinvastoin. Vastapuoli liittyi kolmion takaa ja oli se joka teki virheen.

Ja toiseksi en naureskellut SNG:n tilanteelle, vaan hymiö oli lauseen perässä, jossa kerroin että isäni rattiraivona kiihtyy uskomattoman helposti kanssa-autoilijoiden toimista. Että eipä nyt ymmärretä väärin ainakaan minun kirjoituksia. Luoja että tämä somettaminen on vaikea laji, pahoittelen jos ilmaisin asiani vaikeasti ymmärrettävästi.  :)

MikHei, asia vilpitön.  :)

Ihmetyttää kun keskustelussa on tullut minua kovasti syyllistäviä puheenvuoroja. Tai sitten olen vain tulkinnut väärin, kun tilanne säikäytti oikeasti. Vähän samaan tapaan kuin läheltäpiti-tilanne hirven kanssa. Pumppu tuppaa jättämään muutaman lyönnin välistä tuollaisissa tilanteissa  :D

Ajellaan kaikki ihmisiksi.

a4b8

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 12.08.18 - klo:21:05

Sorry, minä kirjoitin epäselvästi, en tarkoittanut sinua.
mm
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 12.08.18 - klo:21:15
Sorry, minä kirjoitin epäselvästi, en tarkoittanut sinua.
Eli ainoaksi vaihtoehdoksesi jäin minä.
En syyllistänyt enkä puolustanut sen enempää ketään. Totesin vain, että yksi teki virheen, mutta ehkä toinen olisi omalla toiminnallaan myös voinut estää vaaratilanteen.
Ylipäätään vahingoissa on turha etsiä syyllisiä.

Hidalgo

Tai ehkä palstan moderaattori tarvitsisi hieman maalaisjärkeä, ettei poistele välistä OctyRon tai muiden tekstejä ilman mitään ilmoitusta muille, jolloin keskustelu saa entistä oudommat piirteet.

a4b8

mm
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic

MikHei

Juu minäkin huomasin myöhässä, että välistä on viestejä poistettu. Olisi hyvä, että poistettujen viestien kohdalla olisi vaikka ilmoitus, että asiaton viesti poistettu. Minua ainakin ehti jo sekoittaa, että kuka kirjoitteli kellekkin, kun viestejä puuttui välistä, enkä sitä heti huomannut.

Volkkaripappa

En  tiedä onko tämä viesti oikean otsakkeen alla,, ylläpito siirtäköön parempaan aihepiiriin jos on tarvis. Tapahtui kuitenkin liikenteessä. Ajelen kerran kesässä tätä suomenmaata alhaalta "ylös ja takaisin".

Eilen kun olin palaamassa pohjoisesta tuli rengaspaine "häly" mittaristoon Kajaanissa, no Kajaanin varsinainen kaupunki oli jo jäänyt taakse ja siinä kuumeisesti mietin mistä paineilmaa.

Eteen tuli Kainuun portti jossa hotellin lisäksi toimii joku autoliike ja pihalla oli rakennus jossa luki jokin Autofiksi tai jotain sinnepäin.
Arvelin että kai heillä nyt paineilmalaitteet on.

Ja olikin. Kysyin yhdeltä äijältä voisinko tarkistaa rengaspaineeni. Ã,,ijä murahti jotain josta sain käsityksen että homma onnistuu. No äijällä oli mittari kädessä ja hän kysyi: "Niin että mistä renkaasta?" Johon minä että kaikista. Ã,,ijä alkoi rähjäämään että "en tarkista kuin yhdestä me ollaan autoliike" ja jotain muuta mitä en naurultani mieleeni painanut.

Kainuulaista sydämellisyyttä ja vieraan varaisuutta ;D

Tässä on hyvä muistaa, että ei sen äijän olisi ilmaiseksi sitä hommaa tarvinnut tehdä, vielä on lompakossa sen verran varaa että olisin jotain voinut tuosta maksaakin. Ja että elämää on sen verran takana että olisin osannut itsekin ne paineet tarkistaa jos se äijä olisi sen paineilmaletkun minulle antanut, mutta ei antanut.

Kuittasin tuon rengaspainehälyn mittaristosta eikä se palannut loppumatkasta. Ja ensikesänä en jätä Kainuuseen euron latiakaan en bensamittarilla enkä kaupassakaan, parasta ohittaa koko paikka vauhdilla.

Pakko oli avautua niin koomillinen tuo tilanne oli naureskelin sille loppumatkan ;D

Daatta

^Oma rengaspainemittari säästää alkuasukkaiden kanssa kommunikoimiselta:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/451333/MICHELIN-Rengaspainemittari

Minulla on ollut tuollainen hanskalokerossa siitä lähtien (2004) kun ensimmäisen uuden auton ostin. Hyvin toimii, edes paristoja en ole vaihtanut.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tet

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.09.18 - klo:14:01
^Oma rengaspainemittari säästää alkuasukkaiden kanssa kommunikoimiselta:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/451333/MICHELIN-Rengaspainemittari

Minulla on ollut tuollainen hanskalokerossa siitä lähtien (2004) kun ensimmäisen uuden auton ostin. Hyvin toimii, edes paristoja en ole vaihtanut.

Sinulla on sitten eri kokemus kuin minulla. Minä palautin tuon laitteen takaisin motonettiin ja sain rahat takaisin vaihdossa toiseen tuotteeseen, koska totesin että tuolla vehkeellä ei tehnyt mitään. Laitteessa ei ollut minkäänlaista tiivistettä mittausyhteessä, aina suhisi ilmat venttiilin ja kovamuovisen mittarin välistä ulos ja mittaustulos oli joka mittauskerralla erilainen. Ostin sitten tilalle perinteisen viisarimittarin, siinä oli tiiviste ja se näyttikin loogisesti joka kerta samaa tulosta peräkkäisille mittauksille. Ei tosin ollut pitkäikäinen se malli. Nykyään on käytössä tämä:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/492190/MTX-Automotive-Rengaspainemittari-2

Voin sanoa että on käytettävyydeltään digitaalisen veroinen (on kunnon pitotoiminto) ja mittaa luotettavasti. Joissain noissa viisarivehkeissä pito perustuu ilman pidättämiseen mittarin sisällä, ne eivät tunnu toimivan luotettavasti. Tuossa vehkeessä ilmiselvästi pito perustuu itse viisarin pidättämiseen paikallaan vaikka paine karkaa, se toimii.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Daatta

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.09.18 - klo:08:45
aina suhisi ilmat venttiilin ja kovamuovisen mittarin välistä ulos ja mittaustulos oli joka mittauskerralla erilainen.

Kyllähän se suhistelee, jos mittarin runko on vinossa venttiiliin nähden. 14 vuoden aikana on oppinut painamaan mittarin tasaisesti venttiiliin.  ;) Nykyään tuota tulee käytettyä ainoastaan silloin kun rengaspainevalvonta antaa (virhe)hälytyksen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tet

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 04.09.18 - klo:13:52
Kyllähän se suhistelee, jos mittarin runko on vinossa venttiiliin nähden. 14 vuoden aikana on oppinut painamaan mittarin tasaisesti venttiiliin.  ;) Nykyään tuota tulee käytettyä ainoastaan silloin kun rengaspainevalvonta antaa (virhe)hälytyksen.

Ehkä mittarin rakenne on muuttunut, sinulla 14 vuotta sitten ostettu ja itselläni tällä vuosikymmenellä. Vaikka kuinka yritti asettaa suorassa venttiiliä vasten, niin välillä suhisi enemmän ja välillä vähemmän mutta koskaan ei pitänyt. Lukemia ei koskaan saanut kahta samaa peräkkäisillä mittauksilla, ja pahimmillaan heittoa oli luokkaa 50% mittausarvosta.
ex-vag:

mfroberg

Lauantaina pimeällä Turku-Helsinki moottoritie suunta pääkaupunkiin päin. Saavutamme auton jolla ei pala takavalot lainkaan. Edessäkin pelkät tuikut. Kaveri ajaa ko. auton rinnalle hieman etupuolelle ja itse "räpyttelen" avatusta sivuikkunasta valoja tyyliin käsi nyrkkiin-auki-nyrkkiin-auki jne. mutta ilman tulosta. Kuski jatkoi hidasta etenemistään samaan tyyliin, noh vaikeahan se on ajaa normi vauhtia pilkkopimeällä pelkillä päiväajovaloilla. Jatkoimme matkaamme mokomaa riskikuljettajaa ihmetellen. Juuri ohittamamme rekan kuljettaja ei jäänyt ihmettelemään saavuttaessaan kyseisen auton vaan antoi tämän kuljettajalle peileihin näytteen pitkien valojen patterinsa tehosta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

Hese57

Tulin juuri töistä ja edellä ajoi päivävaloilla nainen. Mainitsin sukupuolen koska suurin osa on juuri heitä jotka ajavat ilman valoja. Vaikka sammutin valot ja sytytin hetken päästä ei minkään näköistä reagointia.

Tuohon päivävaloilla ajeluun olisi yksi hyvä ratkaisu. Mittarivalot ei saa palaa silloin kun ajetaan päivävaloilla. Kun mittaristossa ei pala valot silloin on tosi vaikeata ajella kun on tottunut siihen että ne palaa. Oletteko samaa mieltä?
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 04.10.18 - klo:21:34
Tulin juuri töistä ja edellä ajoi päivävaloilla nainen. Mainitsin sukupuolen koska suurin osa on juuri heitä jotka ajavat ilman valoja. Vaikka sammutin valot ja sytytin hetken päästä ei minkään näköistä reagointia.

Tuohon päivävaloilla ajeluun olisi yksi hyvä ratkaisu. Mittarivalot ei saa palaa silloin kun ajetaan päivävaloilla. Kun mittaristossa ei pala valot silloin on tosi vaikeata ajella kun on tottunut siihen että ne palaa. Oletteko samaa mieltä?

Joo ja idänihmeet (autot) on kyllä vahvasti edustettuna tässä pimeällä perä pimeänä ajelussa ja niissähän mittarinvalot paistaa sillon kirkkaana. Itsekkin huutelin tästä samasta asiasta jossain vaiheessa ja joku muu heitti oivan pointin että miten virtuaalimittaristosta jätetään valot pois?

Mutta joo perinteisellä mittaristolla pitäis ehdottomasti olla sääntö, että päivävaloilla ei taustavalot pala.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

MikHei

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 04.10.18 - klo:21:34

Näin se ainakin minun Seatissa toimii ja oletan että samoin kaikissa VAGilaisissa?

Hese57

En ihan tarkasti tiedä mutta eikös virtuaalimittarissakin ole jokin taustavalo?  Vertaan esimerkiksi siihen kun vaimon Corsassa on radion taustavalo kirkas päivällä ja pimeällä tumma. Huomasin eilen kun kävin tankkaamassa sen. Tätä voisi kehitellä lisää, onko muilla ideoita?
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

tet

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 04.10.18 - klo:22:45
Näin se ainakin minun Seatissa toimii ja oletan että samoin kaikissa VAGilaisissa?

VAGeissa taitaa olla edelleen niin, että taustavalot ovat pimeänä mutta neulojen valot kirkastuvat sitä enemmän, mitä pimeämpää tulee. Tämä auttaa huomaamaan, että pitäisi laittaa valot päälle, kun mittaristo näyttää pimeässä tosi oudolle; kirkkaat neulat mutta taustasta ei saa mitään selvää.
ex-vag:

mfroberg

Niin kauan kuin ihminen itse saa valita mitä valoja hänen autossaan on päällä kussakin tilanteessa niin tulemme näkemään näitä pimeässä ilman asianmukaisia valoja ajavia kanssa-autoilijoita. Itse en enää edes ajattele koko asiaa kun oma auto hoitaa kaiken automaattisesti ja hyvin toimii kun kytkin on betonoitu auto-asentoon. Vaimon auton virtuaalimittaristosta ei muistikuvia miten toimii päiväsaikaan muuten kuin että aina siinä se mittaristo on ollut näkyvissä kun Golfilla olen suhannut.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

OctyRO

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 05.10.18 - klo:09:23
Niin kauan kuin ihminen itse saa valita mitä valoja hänen autossaan on päällä kussakin tilanteessa niin tulemme näkemään näitä pimeässä ilman asianmukaisia valoja ajavia kanssa-autoilijoita. Itse en enää edes ajattele koko asiaa kun oma auto hoitaa kaiken automaattisesti ja hyvin toimii kun kytkin on betonoitu auto-asentoon. Vaimon auton virtuaalimittaristosta ei muistikuvia miten toimii päiväsaikaan muuten kuin että aina siinä se mittaristo on ollut näkyvissä kun Golfilla olen suhannut.

En ole ainakaan huomannut että mitenkään reagoisi mihinkään valoon, siinä se palaa aina. Toki kirkkautta voi asetuksissa säätää, mutta ei ole väliä onko valot pimeänä tai päällä. Sinänsä en ymmärrä tuota mittarihössötystä ollenkaan, parempi niin, että palaa aina, en ole asiaa edes ajatellut kun auto hoitaa kaiken tarvittavan ja osaa onneksi ottaa sateen/lumen huomioon. Eli ei oo perä pimeänä sitten jossain lahdentiellä jos sataa. Muuten kyllä päivällä pimeänä aina tuonne 140km/h asti, sen yli niin syttyy valot.

Eppu H

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 04.10.18 - klo:21:40
Joo ja idänihmeet (autot) on kyllä vahvasti edustettuna tässä pimeällä perä pimeänä ajelussa ja niissähän mittarinvalot paistaa sillon kirkkaana. Itsekkin huutelin tästä samasta asiasta jossain vaiheessa ja joku muu heitti oivan pointin että miten virtuaalimittaristosta jätetään valot pois?

Mutta joo perinteisellä mittaristolla pitäis ehdottomasti olla sääntö, että päivävaloilla ei taustavalot pala.
Ei pala minun Tojossa mittarivalot päivävaloilla. Auris -14.

esko

Lainaus käyttäjältä: Eppu H - 05.10.18 - klo:10:27
Ei pala minun Tojossa mittarivalot päivävaloilla. Auris -14.

Ei minunkaan Auriksessa pala mittarivalot päivävaloilla.
Lisäksi automatiikka sytyttää ajovalot ja takavalot jo kunnon pilvisellä säälläkin. Eli melko herkällä on säätö.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy