"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

firstvw

Vasemmalla oleva auto pysyy kuitenkin kaistallaan. Jotenkin vaikuttais että se tekee U-käännöksen ja siksi koukkaa tyhjät pois oikealta.

repomies

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 03.08.14 - klo:13:54
Vasemmalla oleva auto pysyy kuitenkin kaistallaan. Jotenkin vaikuttais että se tekee U-käännöksen ja siksi koukkaa tyhjät pois oikealta.

Onnistunut trollaus. Katsopa niitä suojatien valkoisia maalauksia ja missä ne menee, ennen kuin se auto lähtee liikkeelle. Sitten katso kuva kuvalta mihin asti se eturengas menee.

repomies

Ohessa alkuperäisestä videosta screenshotit. Ensimmäisenä on kuva jossa auto on nytkähtänyt liikkeelle puolen autonmittaa, ja oikea eturengas on poistunut oman kaista puolelta (ks. sulkuviiva), ja minun piti alkaa pähkiä että mitä perkelettä.

Toisessa kuvassa näkyy sitten mihin asti se tulee, siinä kohtaa olen jo saanut autoni kokan käännettyä väistöön. Aikaleimoista näkee että samalla sekuntilla on molemmat kuvat, siinä ei ollut liikaa aikaa reaktioihin. Sanoisin että kohtuu nopeasti reagoitu, ottaen huomioon että tuo koukkaus tuli yllätyksenä.

Kuva 1, on Flickr
Kuva 2, on Flickr

firstvw

Tarkoitus ei ollu trollata/vittuilla. Kyllähän siinä jonkinlainen ratarikko taitaa tapahtua

tet

Eilen kutostiellä Lapinjärven liittymässä musta Audi (taisi olla A4) peruutteli hissukseen moottoriliikennetieltä ulos johtavaa ramppia alas takaisin päätielle. ::)

Tässä paikassa pakki päällä: http://goo.gl/maps/X9upR.

Ei tullut Audimiehelle/naiselle mieleen, että ramppi jatkuu edessäpäin suoraan takaisin päätielle, ei olisi tarvinnut yhtään käännöstä tehdä jos olisi suoraan jatkanut. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

fish

No, tänään oli Golf tulossa liittymäramppia vastakarvaan kehä 3:lle.
Vastaantulijoilla vähän aikaa ohjaamo täys käsiä.
Ei ehtinyt kehälle asti eikä isompia vahinkoja ilmeisesti...
Touran 1.6 TDI DSG7

HAL9000

No nyt tuli kesällä useampi sata kilometriä istuttua pelkääjän paikalla kun oli rouva ratissa. Saatan olla foorumin kovin kundi koska pystyn istumaan sujuvasti turpa tukossa vaikka elämys on suurin piirtein seuraavankaltainen:
1) Liikkeelle lähdetään ihan ok, siinä ei mitään. Kunhan ensin on kurkottelemalla varmistettu että se keula mahtuu kolhimatta kääntymään, esteeseenhän ei ole kuin n. 7 metriä.
2) Manuaalilla mennään. Joka vaihteenvaihdon yhteydessä nykäisee kaksi kertaa, kerran vanhan vaihteen lähtiessä ja toisen kerran kun nostaa kytkintä seuraava vaihde silmässä (en tiedä miten hän tuon tekee, itse en onnistu yrittämälläkään).
3) Meillä on kotinurkilla aika paljon näitä hidastetöyssyjä. Näihinhän tullaan kytkin pohjassa esteen kohdalla voimakkaasti jarruttaen. Kun este on ylitetty joko naurettavan hitaasti tai hauskasti jarrutuksessa pompahdellen, vaihdetaan pienempi vaihde ja jatketaan matkaa (kts. kohta 2).
4) Risteyksiin, tiukempiin mutkiin tullaan aina kytkin pohjassa jarruttaen ja vaihdetaan yleensä turhan pieni vaihde ennen uutta kiihdytystä (taas kohta 2).
5) Jos tiessä on monttuja, routapatteja tai muita häiriöitä, ne kannattaa ylittää ajamalla suoraan esteeseen (tässä onnistuminen moisellea prosentilla hipoo taidetta).
6) Kun pysähdytään liikennevaloihin. Painetaan aina ensin kytkin pohjaan ja ruvetaan pysäyttämään jarruttamalla. Kysymykseeni kerran  mottorijarrun käyttämisestä sain ihmettelevän katseen. Selitin että "laitat vaikka pienemmän vaihteen ja nostat vaan jalan kaasulta". No niinhän ei kuulemma voi tehdä koska auto sammuu. En kehottanut enää toiste.
7) Parkkipaikoilla saatamme hyvinkin aiheuttaa paheksuntaa tilankäytöllämme
8. Auto kiihdytetään esim moottoritienopeuteen kelaamalla kaikki vaihteet mahdollisimman nopeasti läpi ja sen jälkeen kuutosella hitaasti kiihdyttäen.
9) Risteyksiin tai tiukkoihin mutkiin saatetaan joskus tulla hiukan liian kovalla tilannenopeudella (jos on unohdettu kohta 4). Tällöin poistutaan 4- tai 5-vaihteella hitaasti kurnuttaen.

Onneksi on loma loppu ja saan alkaa kävelemään töihin...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Arte

haha todella hyvää pinnaa HAL9000:lta. Hienoa, näin se avioliitto kukoistaa! Ois varmaan kaikki hommat neuvomalla, ollu vaikeempi homma saada pi***a perillä. ;-D Vaikka joutuukin kävelee.

Itteeni ihmetyttää nää ralliautojen käyttäytymiset. Eikö ole siirtymälle varattu tarpeeksi aikaa, vai mikä on, kun pitää henkeä uhmata, enemmän kuin pätkällä.
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Peke

Mä oon kouluttanu sekä exän(oltiin 10v yhdessä) ja nykyisen ajamaan oikein. Nykyinen pisti vähän vastaan aluksi, mutta kun kaiken selittää tai jopa näyttää oppi alkoi menemään perille, ilman mussutusta. Nyt onkin myöntänyt muutamaan otteeseen ku ollu kavereidensa kyydissä et ihan hirveetä miten ne ajaa ja et ajoinko mäkin aluksi noin huonosti. Mä siihen et KYLL,,. :) Vastaukseksi tuli "onneks opetit etkä heti antanu periks..."  :D Jos naisen antaa vaan ajaa miten sattuu eikä edes yritä opettaa, saa syyttää minusta vaan itseään ku ne hajottaa autoa sun muuta toilailuillaan.
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

sambolo

Omaa puolisoa myös armotta koulutettu ja tuottanut hyvin tulosta. Muistakaa että pitää myös antaa ajaa. En pystyisi pidemmillä reissuilla levätä kun puoliso ajaa jos en olisi vähän kouluttanut, pelottaisi muuten sulkea silmät :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Länskäri

Vaimoni on ajanut kuorma-autoa, teollisuustraktoria, 20-tonnin trukkia sekä henkilöautoa. Hän ajaa kaikilla keleillä ympäri vuoden satojen kilometrien matkoja. Jos olen vieressä uskallan sulkea vaikka silmäni. Hän ajaa pienemmällä kulutuksella kuin minä ja pehmeämmin, mutta yhtä nopeasti. Olen varmaan sitten nössö  :(

mattinen

Hei Hal, miten teillä ajokilometrit jakautuu rouvan kanssa? Ajatteko yhtä paljon, vai kertyykö jommalle kummalle selvästi enemmän kilsoja?

tärpätti

Monella naisella tuntuu olevan tämä toisen auton perässä roikkumisen taito.... jos asiasta mainitsee niin kyllä alkaa sota, saatanan mulkku, aja ite :D
Octavia BKD

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 05.08.14 - klo:01:17
Hei Hal, miten teillä ajokilometrit jakautuu rouvan kanssa? Ajatteko yhtä paljon, vai kertyykö jommalle kummalle selvästi enemmän kilsoja?
Varmaan 90/10 minun edukseni. Siksi juuri päätin että nyt saa ajella enemmän. Hänellä on lisäksi usein muksu/muksuja kyydissä, joten varmuutta lisää kokemuksen kautta.

Nyt on kuitenkin tilanne se että ajaessaan automaatilla, rouva on paljon rauhallisempi ja ehkä jopa turvallisempi kuljettaja kuin minä. Hän tulee kaikkiin tilanteisiin varovaisemmin ja on selkeästi itsevarmempi kun saa keskittyä liikenteeseen ja ajamiseen käsi-jalka-silmä koordinaation sijaan. Eli ihan turvallisuussyistä taitaa seuraavassa autossa olla suorakytkentävaihteisto.
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

mattinen

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 05.08.14 - klo:01:17

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 05.08.14 - klo:12:50
Varmaan 90/10 minun edukseni. Siksi juuri päätin että nyt saa ajella enemmän.

Miesten ja naisten ajotaidosta keskusteltaessa yksi suurimpia myyttejä lienee se, että naiset olisivat jo lähtökohtaisesti miehiä huonompia kuskeja. Itse en usko tähän alkuunkaan. Autolla ajaminen ei ole mitään rakettitiedettä, vaan loppujen lopuksi melko yksinkertaista puuhaa. Vauhtia tarvittaessa lisätään tai vähennetään, ja rattia käännetään sinne, minne halutaan mennä. Useimmat meistä pystyvät tähän.

Toinen juttu on sitten se, että ajamiseenkin täytyy harjaantua. Ajamiseen liittyvistä toiminnoista ei tule rutiinia, ellei ajokokemusta kerry. Vain silloin tällöin ajava joutuu kiinnittämään paljon enemmän huomiota auton ”perushallintaan”, jolloin liikenteen seuraaminen voi helposti häiriintyä. Tästä seuraa hermostumista ja jännittämistä, mikä taas vaikeuttaa hallintalaitteiden sujuvaa käyttöä.

Minulla ei ole tästä tutkimustietoa, mutta epäilen vahvasti, että useimmissa yhden ajoneuvon talouksista ratissa istuu useimmiten ”isäntä”. En myöskään hirveästi yllättyisi, jos ajoaika jakautuisi useimpien kohdalla samoin kuin Halilla, eli siis 90/10 "isännän" eduksi. Kun ”emäntä” näin ollen viettää suurimman osan ajastaan pelkääjän paikalla, ei ole mikään erityinen ihme, että hänen ajotaitonsa- ja varmuutensa ei kehity. Tämä ei kuitenkaan johdu siitä, että hän on nainen, vaan siitä, että hänelle ei kerry ajokokemusta. Tämä johtaa sitten siihen todennäköisesti melko yleiseen harhaluuloon, jonka mukaan naiset olisivat huonompia kuljettajia.

gunman

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 05.08.14 - klo:07:20
Monella naisella tuntuu olevan tämä toisen auton perässä roikkumisen taito.... jos asiasta mainitsee niin kyllä alkaa sota, saatanan mulkku, aja ite :D

Allekirjoitan tämän täysin.
Ajaessaan vaimoni roikkuu lähes aina tarpeettoman lähellä edelläajavaa.
Jos istun hänen kyydissään ja sanon moisesta, reaktio on juuri tuo, AJA SITTEN ITE!

Ja ei usko, vaikka joudun nyt hänen autoonsa tuulilasin vaihtamaan. (edellisen vaihdoin vajaa 2v sitten  ::) )
Pääosa kivistä/nastoista lentää edelläajavasta, ja jos ajelee pääsääntöisesti liian lähellä niin...  :-\
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG -21
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

duke7

Meillä nainen ajaa maantiellä ihan hyvin kunhan ei tule mitään erikoistilannetta, kuten ohitusta tms. Kaupungissa sitten pelottaa olla kyydissä kun pitää ajaa kanttareita hipoen ja kaistanvaihdoista ei tule mitään yleensä. Parkkeeraus on sitten oma lukunsa kun avaruudellinen hahmotuskyky tuntuu olevan olematon. Nytkin on kuskin ovessa lommo (ajoi liikennemerkin kumoon risteyksessä) ja puskurissa skraadut (peruutti seinään. Autolla jossa tutkat edessä ja takana) ja molemmat tulleet nyt kahden viikon sisään.
Onkin jo sovittu että pidän muutaman ajotunnin auton käsittelystä. Aiemmin tuli kyllä huutoa kun neuvoin mutta on kai nyt tajunnut itsekin ettei ehkä kuitenkaan osaa kaikkea.

Automaattivaihteisto on kyllä parantanut käsittelytaitoa kun ei tarvitse arpoa vaihteita.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 05.08.14 - klo:07:20

Minusta tämä on ylipäätään kummallisen yleinen ilmiö suomalaisessa liikenteessä, siis maantiellä ja moottoritiellä. Olen usein miettinyt mitä lisäarvoa saavat nämä kuljettajat, jotka ajavat hyvin lähellä edelläajavaa. Sitä en kyllä ole huomannut, että tätä harrastaisivat nimenomaan naiset. Täytyypä kiinnittää asiaan huomiota.

MMV

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 04.08.14 - klo:22:27
6) Kun pysähdytään liikennevaloihin. Painetaan aina ensin kytkin pohjaan ja ruvetaan pysäyttämään jarruttamalla. Kysymykseeni kerran  mottorijarrun käyttämisestä sain ihmettelevän katseen. Selitin että "laitat vaikka pienemmän vaihteen ja nostat vaan jalan kaasulta". No niinhän ei kuulemma voi tehdä koska auto sammuu. En kehottanut enää toiste.

Tämä on muuten kummallinen asia. Kun aloimme nykyisen vaimoni kanssa seurustelemaan noin 20 vuotta sitten, oli hänellä vielä ajokortin kakkosvaihe suorittamatta (taisi olla ensimmäisiä näitä kaksivaiheisia autokouluja). Vaimo ajeli todella harvoin ja silloin kun hän ajoi, risteykset lähestyttiin aina vapaalla, jota ihmettelin suuresti. Vastaus oli, että näin minua on autokoulussa opetettu ajamaan!

Olisiko todellakin noin, että tämä risteyksien yms. hidasteiden lähestyminen opetetaan autokoulussa noin? Itse kun en ole koskaan autokoulussa käynyt, joten minulla ei ole tietoa. No, nykyisin rouva käsittelee auto jo kuin "miehet"...

fish

Haha HAL9000, tulipahan viikon naurut   ;D  Mulla ei olisi hermo ja uskallus riittänyt noin pitkälle, peukku siitä. Yritin opettaa vaimon ajamaan. ISO VIRHE! Kolmen ajotunnin jälkeen vaimolla ei edelleenkään ole ajokorttia, ja tuosta on jo useampi vuosi....

Tulipa mieleen, että näihin "auto sammuu" sekä kummallisiin kytkimenvaihtojuttuihin kannattaa selittää miten auto toimii. Siis ihan tekniikkaa. Voi sitä ilmettä kun nainen hoksaa, että aijaa, siksi pitää tehdä noin (toimii varmasti toisinkin päin, en nyt ollenkaan sovinisteile tässä).

Touran 1.6 TDI DSG7

Arcca

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 05.08.14 - klo:12:50

Nyt on kuitenkin tilanne se että ajaessaan automaatilla, rouva on paljon rauhallisempi ja ehkä jopa turvallisempi kuljettaja kuin minä. Hän tulee kaikkiin tilanteisiin varovaisemmin ja on selkeästi itsevarmempi kun saa keskittyä liikenteeseen ja ajamiseen käsi-jalka-silmä koordinaation sijaan. Eli ihan turvallisuussyistä taitaa seuraavassa autossa olla suorakytkentävaihteisto.

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 05.08.14 - klo:16:15

Automaattivaihteisto on kyllä parantanut käsittelytaitoa kun ei tarvitse arpoa vaihteita.

Komppaan, ajokokematon vaimo ajaa tomaatilla huomattavasti paremmin. Kannattaa suosiolla hommata sellainen, jos vaimo ajaa harvoin eikä saa oikein kokemusta.

Oma puolisko ajaa nykyään (normitilanteissa) ihan hyvin kun sillä on ollut oma auto yli 10v.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

audioman

Liityn Arccan, HAL9000:n ja duke7:n joukkoon. He ovat kertoneet sen, miksi meilläkin on nyt perheessä automaattivaihteistolla varustettu auto.
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 04.08.14 - klo:22:27
No nyt tuli kesällä useampi sata kilometriä istuttua pelkääjän paikalla kun oli rouva ratissa. Saatan olla foorumin kovin kundi koska pystyn istumaan sujuvasti turpa tukossa vaikka elämys on suurin piirtein seuraavankaltainen:
1) Liikkeelle lähdetään ihan ok, siinä ei mitään. Kunhan ensin on kurkottelemalla varmistettu että se keula mahtuu kolhimatta kääntymään, esteeseenhän ei ole kuin n. 7 metriä.
2) Manuaalilla mennään. Joka vaihteenvaihdon yhteydessä nykäisee kaksi kertaa, kerran vanhan vaihteen lähtiessä ja toisen kerran kun nostaa kytkintä seuraava vaihde silmässä (en tiedä miten hän tuon tekee, itse en onnistu yrittämälläkään).
3) Meillä on kotinurkilla aika paljon näitä hidastetöyssyjä. Näihinhän tullaan kytkin pohjassa esteen kohdalla voimakkaasti jarruttaen. Kun este on ylitetty joko naurettavan hitaasti tai hauskasti jarrutuksessa pompahdellen, vaihdetaan pienempi vaihde ja jatketaan matkaa (kts. kohta 2).
4) Risteyksiin, tiukempiin mutkiin tullaan aina kytkin pohjassa jarruttaen ja vaihdetaan yleensä turhan pieni vaihde ennen uutta kiihdytystä (taas kohta 2).
5) Jos tiessä on monttuja, routapatteja tai muita häiriöitä, ne kannattaa ylittää ajamalla suoraan esteeseen (tässä onnistuminen moisellea prosentilla hipoo taidetta).
7) Parkkipaikoilla saatamme hyvinkin aiheuttaa paheksuntaa tilankäytöllämme
8. Auto kiihdytetään esim moottoritienopeuteen kelaamalla kaikki vaihteet mahdollisimman nopeasti läpi ja sen jälkeen kuutosella hitaasti kiihdyttäen.
9) Risteyksiin tai tiukkoihin mutkiin saatetaan joskus tulla hiukan liian kovalla tilannenopeudella (jos on unohdettu kohta 4). Tällöin poistutaan 4- tai 5-vaihteella hitaasti kurnuttaen.

Onneksi on loma loppu ja saan alkaa kävelemään töihin...

Loistava kuvaus!

HAL9000

Turun reissulla ajeli moottoripyrä ohitseni. Itsellä vakkarissa 135 km/t. Minut ohitettuaan tämä "Daredevil" päätti kuitenkin säästellä eturengasta ja lähti jatkamaan matkaa pelkällä takapyörällä, samalla kiihdyttäen. Aika nopeasti tuo poistu horisonttiin, koko ajan kuitenkin taloudellisesti eturengasta säästäen. Jokainen päättäköön itse millä tavoin tuo oli "kunnioitettava" teko.
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Emil Eagle

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 03.08.14 - klo:13:54
Jotenkin vaikuttais että se tekee U-käännöksen ja siksi koukkaa tyhjät pois oikealta.

Todennäköisesti kyllä. Tuolla Tampereen Sammonkadulla on ns. talouskaistoja, ja niille pyrkiessä aika usein tehdään U-käännöksiä valoristeyksissä. Yhtä mieltä siitä, että ei tuo nyt ihan nätisti mennyt.

Lainaus käyttäjältä: MMV - 05.08.14 - klo:17:05
Vaimo ajeli todella harvoin ja silloin kun hän ajoi, risteykset lähestyttiin aina vapaalla, jota ihmettelin suuresti. Vastaus oli, että näin minua on autokoulussa opetettu ajamaan!

Oma äitini lähestyi risteyksiin aina kytkin pohjassa. Syy oli juurikin autokoulun opettajan joka 60-luvulla oppilaaseen tuskastuttuaan oli opettanut tuon viimeisenä konstina välttää moottorin sammuminen. Viimeiset 15 vuotta äitini onkin ajanut automaatilla :)
Kiitokset mukavasta foorumista.

Sampsa

Itse olen kans ihmetellyt joidenkin autoilijoiden ajokäyttätymistä lähes tyhjällä motarilla (aikaisin aamulla tai myöhemmin illalla). Ajelen peräkärryn kanssa 90+ todellista nopeutta vakkarilla (laitontahan tuokin nopeuden suhteen on, myönnetään). Takaa lähestyy ajoneuvo, joka saavuttaa minut melko nopeasti, eli hänen "oma" nopeutensa on reilusti mun nopeutta suurempi. Silti minut saavutettuaan tämä kuski jää junnaamaan taakseni, vieläpä aika pienellä turvavälillä.

Kun tilannetta on seurannut muutaman kilometrin, eikä ohitusta vain tapahdu, on pakko hieman herätellä takana tulijaa. Napsautan vakkarin pois päältä ja annan nopeuteni laskea pikku hiljaa. Yhdessä tapauksessa nopeuteni oli 40 km/h, ennen kuin ohitus tapahtui. Toisessa tapauksessa 60 km/h. Ja siis vasen kaista oli koko ajan vapaa ohituksen tekemiseen. Kun sitten ohitus on saatu tehtyä, nostan oman nopeuteni takas sinne 90+, ja silti ohittaja katoaa pikku hiljaa horisonttiin, eli jatkaa sillä ihan itse valitsemallaan nopeudella. Molemmissa esimerkkitapauksissa kuljettaja oli nainen. Toisessa tapauksessa auto oli uudehko premium, joten silloin saattoi olla adaptiivinen vakkari käytössä.

Ei voi käsittää tuollaista. Ollaanko niin omissa ajatuksissa, että liikennetilanteen seuraaminen jää taka-alalle vai pelottaako kaistanvaihto ja ohitus jopa tyhjällä motarilla niin paljon, että mieluummin peesataan hitaampaa ajoneuvoa kuin ohitetaan?

TT_rex

Lainaus käyttäjältä: Sampsa - 10.08.14 - klo:11:45
Itse olen kans ihmetellyt joidenkin autoilijoiden ajokäyttätymistä lähes tyhjällä motarilla (aikaisin aamulla tai myöhemmin illalla). Ajelen peräkärryn kanssa 90+ todellista nopeutta vakkarilla (laitontahan tuokin nopeuden suhteen on, myönnetään). Takaa lähestyy ajoneuvo, joka saavuttaa minut melko nopeasti, eli hänen "oma" nopeutensa on reilusti mun nopeutta suurempi. Silti minut saavutettuaan tämä kuski jää junnaamaan taakseni, vieläpä aika pienellä turvavälillä.

Kun tilannetta on seurannut muutaman kilometrin, eikä ohitusta vain tapahdu, on pakko hieman herätellä takana tulijaa. Napsautan vakkarin pois päältä ja annan nopeuteni laskea pikku hiljaa. Yhdessä tapauksessa nopeuteni oli 40 km/h, ennen kuin ohitus tapahtui. Toisessa tapauksessa 60 km/h. Ja siis vasen kaista oli koko ajan vapaa ohituksen tekemiseen. Kun sitten ohitus on saatu tehtyä, nostan oman nopeuteni takas sinne 90+, ja silti ohittaja katoaa pikku hiljaa horisonttiin, eli jatkaa sillä ihan itse valitsemallaan nopeudella. Molemmissa esimerkkitapauksissa kuljettaja oli nainen. Toisessa tapauksessa auto oli uudehko premium, joten silloin saattoi olla adaptiivinen vakkari käytössä.

Ei voi käsittää tuollaista. Ollaanko niin omissa ajatuksissa, että liikennetilanteen seuraaminen jää taka-alalle vai pelottaako kaistanvaihto ja ohitus jopa tyhjällä motarilla niin paljon, että mieluummin peesataan hitaampaa ajoneuvoa kuin ohitetaan?

Samantyyppisen ilmiön olen usein nähnyt motarilla eli ajetaan rekan perässä, siis ihan perässä kiinni sitä n.90km/h. Ehkä tässä ajotyylissä on taka-ajatuksena säästää bensakuluissa, kun ollaan niin sanotusti imussa - tosin konepelti ja tuulilasi voivat olla melko riettaan näköisiä vähän ajan kuluttua.
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

repe59

Perjantaina puoliltapäivin Joensuun kohdilla motarintapaisella harmaa saabbi ohitti, halusi vaan turhan aikaisin takaisin omalle kaistalle, no liinat kii ja väistö oikealle, matkaa jatkoi, unissaan ajeli varmaan. Hetekä aikaisemmin leveäkaistatien tapaisella tulee musta golffi mutkassa vastaan letkaa ohittaen, ei takuulla nähnyt tuleeko kukaan vastaan. Kaksi kertaa muutaman kilometrin matkalla meinasi brilliant silver saada uutta väriä, ei kaipaisi moista !  Tollot!!!! Mihin kiire)
Skoda Kodiaq 4x4 2.0 TDI -18
ex-Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
ex-Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

TerhoP

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288731274885.html

on se ihme että näillä hermanneilla on aina tuuria mukana,  Toivoa sopii että tekee samanlaisia temppuja jonkun väärän henkilön kohdalla.

Mikko

Ja noita on vielä turhan paljon. Minunkin vähillä kilometreillä on osunut kolme äkkijarruttaja-kiilaajaa kohdalle.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy