"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Poni

Vilkun käytöstä sen verran, että vilkku ei velvoita kääntymään.
Jos tööttäät risteyksessä kolmion takaa vilkuttajan eteen, olet silti syyllinen.

Vilkku voi jäädä vahingossa päälle, josta syystä ainakin itse varmistun toisen kääntymisaikeesta,
vaikka vilkku räpsyisikin.

Repost

Lainaus käyttäjältä: Blueroan - 15.02.14 - klo:16:41
Olen kuullut tilanteesta, jossa linja-auto oli menossa pysäkille, joka sijaitsi risteyksen jälkeen. Vilkku päällä oikealle siis. Risteyksessä kärkikolmion takaa tullut autoilija luuli, että bussi on kääntymässä risteyksessä oikealle ja lähti liikkeelle, jolloin linja-auto törmäsi kyseiseen autoon. Syylliseksi oikeus katsoi kolmion takaa tulleen autoilijan.

Joo eikös se ole jotenkin niin että vilkku on vaan merkinantoväline jolla ei ole merkitystä onnettomuustilanteessa.

Emil Eagle

Lainaus käyttäjältä: Raimo Miettinen jr. - 15.02.14 - klo:15:10
Määrääkö laki sen kuinka etuajassa merkin voi laittaa? Eli voiko vilkuttamisen aloittaa "liian etuajassa" vaikka olisi kääntymässä vasta sitä seuraavasta risteyksestä ja törmääkin kolmion takaa tulevaan edeltävässä risteyksessä tämän luultua sinun olevan kääntymässä juuri tästä edeltävästä risteyksestä? Kuka on syyllinen? Toteutuuko 35 §:n vaatimus, että suuntamerkin on oltava ymmärrettävä?

Asiasta on korkeimman oikeuden päätös 1994:33 D:R-93/622 joka esiteltiin TM 12/2012:ssa. Kolmion takaa eteen ajanut on syyllinen huolimatta päätietä ajaneen vilkuttelusta.
Kiitokset mukavasta foorumista.

porakone

Eilen illalla sai ihailla virkavallan edustajien kohellusta liikenteessä. Seittemän jälkeen illalla oli bussipysäkille poliisi pysäyttänyt jonkun ökymersun, ja poliisit puhalluttivat kuskia. Eihän tuossa mitään väärää muuten olis, mutta poliisiautossa oli päällä melkein kaikki mahdolliset valot. Hälytysvalot, pysäytysvalo, ajovalot, kaikki haku/työvalot ja lisäpitkät. Osas kyllä tuo valoshow häikästä pahemmin kuin yksikään teinixenonsumariviritys.... Kymmenen minuutin päästä tuli sama maija vastaan, silloinkin autossa oli vielä kaikki työvalot päällä häikäisemässä muita kulkijoita.

VWJuhus

Sunnuntai-kuskit liikenteessä eilen...

1. Hgin Hakaniemessä John Stenbergin ranta eli Metallitalon kiertävä pikkutie. Vauhtia normaalia 40km/h, MB ML 420 cdi pommittaa ohi ainakin tuplavauhtia. Katu muuttuu hotellin kulmalla yksisuuntaiseksi eli hotelliasiakkaita kuskaavat taksit joutuvat tekemään u-käännöksen. Silläkin hetkellä joku Transporter-taksi oli juuri u-käännöstä tekemässä. Oli hyvin lähellä.

2. Elielin parkkihallissa ajoin auton syrjään, jossa molemmilla puolilla noin muistaakseni 3-5 tyhjää paikkaa. Enemmän tilaa toimia turvakaukalon ja rattaiden kanssa jne. Takaisin tullessa tilaa ympärillä on entistä enemmän, paitsi viereiselle paikalle on ilmestynyt ranskalainen tilaihme niin lähelle, että sivupeilit koskettavat toisiaan. Omassa autossa ei jälkiä, rellun muovinen peilinkuori naarmuilla. Miksi?

3. Meinasin itse jäädä ratikan alle jonkun hipsterin osoittaessa julkisen tilan omistajuuttaan ylittämällä suojatietä niin hitaasti, että jouduin yllättäen keskelle risteystä pysähdyksiin. Jalkakäytävällä partasuu käveli normaalivauhtia, suojatiellä vauhti tippui kolmasosaan.
Ex.
BMW e91 LCI 318d Business Touring '09
Mazda 6 2.0 Wagon Elegance '06
Seat Cordoba 1.4 Signo '03

MarkoL

Tänään on sunnuntai ja sen huomasi tuolla liikenteessä. Sunnuntaiautoilijat oli liikenteessä. Kauppareissulla jonka on 4 km suuntaansa tapasin mennen tullen todellisen sunnuntaisuharin.

Menomatkalla Tiguan tuli pysähtymättä eteen STOP-merkin takaa. Olin risteyksestä ehkäpä 50 metrin päässä kun tämä suhari hyökkäsi minun ja minua vastaan tulleen auton eteen. Hän kääntyi vasemmalle ja vauhtia oli sen verran, että meinasi pyörätielle mennä. Nopeusrajoitus muuten 40 km/h.

Kotimatkalla Suberb hyökkäsi eteeni kolmion takaa. Kiitos siitä. Näkyvyys oli onneksi hyvä ja katsoin jo hyvissä ajoin, että tuo ei aio minua väistää, vauhtia oli siinäkin sen verran. Jos olisin v....mainen ollut niin olisin kylkeen ajanut. En onneksi ole sellainen ihminen.  Tässä oli rajoitus 50 km/h.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

sambolo

Taksikuskilla oli vetävällä akselilla pienikokoinen vararengas  ::)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

M_M

Eilen kiskaisi joku pässi puhelin korvalla farkkuvolvolla niin vauhdilla kiertoliittymään, että juuri ja juuri ylipäänsä mahtui suhahtamaan edestäni. Itse siis kiersin jo liittymässä ja hätäjarrutus esti pukkaamasta volvosta kylkeä sisään.

Välillä sitä miettii tuolla liikenteessä että olisipa itsellä alla autona joku muutaman satasen paska, olisi voinut tuossakin surutta jättää jarrutuksen vähän lievemmäksi. En minä henkilövahinkoja kelleen toivo, mutta pahimmille ääliöille voisi tehdä ihan hyvääkin pikku peltikolhut.

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.04.14 - klo:16:35
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288679854635.html?pos=ok-nln
Slickseillä kahtasataa... Priceless!

Uskomatonta että tällaisella kaahauksella pääsee uutisiin. Jos vauhtia olisi ollut se +100km/h lisää niin uutisarvo olisi oikeasti ylitetty. Näin vain Suomessa.

JarnoF

Taas ns. "tilanne" Hämeenlinnan motarilla kohti Helsinkiä.

Pohjustuksena: Olin itse valmiiksi ohituskaistalla aikaisemman ohitustilanteen jäljiltä.

Noh. Jonkun syrjäkylän rampilta tuli suurempi letka autoja alas motarille. Tietysti liittyivät kaikki tuttuun tapaan motarille reilusti alle 120 vauhdin. Se kun on niin vaikeata oikaista sitä oikeaa nilkkaa siinä kiihdystyskaistalla... No eipä tuosta hätää. Minä siis turvallisesti ohituskaistalla, eli nuo motarille liittyvät nuohoojat jäävät oikean kaistan ongelmaksi. PAITSI EIPÃ,,S SITTENKÃ,,Ã,,N. Eräs motarille liittyvä ooppelisti (nainen) ei ilmeisesti ollut tyytyväinen muun liittyjäletkan marssinopeuteen. Noh. Siinä kahdeksankympin vauhdissaan hän sitten oikaisi suoraan motarin ohituskaistalle kiihdyttelemään, ja samalla MINUN ETEENI. Onneksi olin osannut arvata odottaa jotain tällaista ja reipas jarruttaminen pelasti uhkaavan peräänajotilanteen.

Mitä liikkuu tuollaisen kaistanvaihtajan pienessä päässä? Onhan se kurjaa, että edessäsi kiihdyttelee joku vähän liian verkkaisesti. Et sinä kumminkaan voi moottoritiellä vaihtaa ohituskaistalle reilussa alinopeudessa ja vielä vilkaisematta ollenkaan vasempaan peiliisi! >:(

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 21.04.14 - klo:16:44
Uskomatonta että tällaisella kaahauksella pääsee uutisiin. Jos vauhtia olisi ollut se +100km/h lisää niin uutisarvo olisi oikeasti ylitetty. Näin vain Suomessa.

115km/h ylinopeus on siis jossain ok? Itse en siinä maassa haluaisi ajella...
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 21.04.14 - klo:19:22
115km/h ylinopeus on siis jossain ok? Itse en siinä maassa haluaisi ajella...

Itse siis ajattelin, että jos loppunopeus olisi ollut lähellä 300 km/h, niin uutiskynnys olisi ylittynyt.

Oculus

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 21.04.14 - klo:18:48
... vielä vilkaisematta ollenkaan vasempaan peiliisi! >:(

Kai sen tiedät, että naisille peilin ainoa käyttötarkoitus on meikin kohentaminen tms. millään tavoin liikenteeseen liittymätön toiminto. Varmaan ihmettelevät, miksi autoihinkin on moisia hemmeleitä ripusteltu ympäriinsä, kun se yksikin häikäisysuojan sisäpuolella riittäisi ripsivärin tarkistamiseen.

VWonderman

Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

JiiJii71

Perussettiä kuutostieltä. Ihmeen hyvin muuhun ajotyyliinsä nähden antoi leveäkaistatiellä tilaa.

Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

sakal83

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 21.04.14 - klo:20:09
Itse siis ajattelin, että jos loppunopeus olisi ollut lähellä 300 km/h, niin uutiskynnys olisi ylittynyt.
Avaatko vielä hieman tätä näkemystäsi? En viitsi kommentoida, jos satun ymmärtämään väärin tämän kommenttisi.

tet

Lainaus käyttäjältä: VWonderman - 21.04.14 - klo:23:15
Melkosta settiä. Ja ei, video ei ole minun kuvaamani.

Näin meillä Kouvostoliitossa. Vaan ei mennyt ihan putkeen kuvaajallakaan, turvaväli unohtui monessa kohdin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HAL9000

Aika useinhan noilla peräkärryillä mennään sujuvasti muun liikenteen nopeutta. Esim motarilla 140 km/h muuli perässä pomppien on ihan normi näky. Tässä muuten esimerkki siitä ettei se aina ole niin millilleen...

https://www.youtube.com/watch?v=UEIn8GJIg0E
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Reterete

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 23.04.14 - klo:10:14
Tässä muuten esimerkki siitä ettei se aina ole niin millilleen...

https://www.youtube.com/watch?v=UEIn8GJIg0E

Suomalaisella minä en anna tilaa mentaliteettilla toi ei olisi mahdollista ::)

teemur

Eilen Salossa oli keltaisella DHL:n teipein varustetulla ROF-xxx Reunalt Magnum (kuljetusliike Forström) kuorma-autolla niin kiire, että kuljettajalla keitti tms. Ajoi 3m päässä minusta, vaikka edessä meni muita autoja. Tämä siis taajama-alueella. Teki jonkun ns. ohitusliikkeenkin vielä, ajoi vastaantulevien kaistalla hetken aikaa. Ei jumalauta...

Kuljettajalle vinkiksi, tarkistuta diesel suuttimet, sen veraan mustaa tulee putkesta. Saatat säästää muutaman euron mahdollisten tulevien sakkojen maksuun  ;D
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Tourano

Lainaus käyttäjältä: teemur - 23.04.14 - klo:12:56
Eilen Salossa oli keltaisella DHL:n teipein varustetulla ROF-xxx Reunalt Magnum (kuljetusliike Forström) kuorma-autolla niin kiire, että kuljettajalla keitti tms. Ajoi 3m päässä minusta, vaikka edessä meni muita autoja. Tämä siis taajama-alueella. Teki jonkun ns. ohitusliikkeenkin vielä, ajoi vastaantulevien kaistalla hetken aikaa. Ei jumalauta...

Aikoinaan kun ajoin liikennevirrasta selvästi erottuvalla ja tunnistettavalla autolla, ensimmäiseksi opetettiin että autolla täytyy ajaa niin ettei herätä negatiivista huomiota.

2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

hapelton1

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288681385002.html#comments-anchor

Tutut Bemari-kuskit kaahasivat Lahdenväylällä kilpaa: 179 km/h ja 169 km/h. Jos otsikossa olisi BMW:n kohdalla ollut Honda taikka Ford, niin kuinka moni olisi lukenut edes uutisen? Voisin mennä vaikka Naamakirjaan ja tykätä vielä hienosta uutisesta!

sakal83

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 25.04.14 - klo:13:16
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288681385002.html#comments-anchor

Tutut Bemari-kuskit kaahasivat Lahdenväylällä kilpaa: 179 km/h ja 169 km/h. Jos otsikossa olisi BMW:n kohdalla ollut Honda taikka Ford, niin kuinka moni olisi lukenut edes uutisen? Voisin mennä vaikka Naamakirjaan ja tykätä vielä hienosta uutisesta!
Jep.Jos autot olis olleet jotain muuta merkkiä kuin Bemari tai Audi, ei merkkiä olis uutisessa edes mainittu.

HAL9000

Iltasella tulin kaupungilta kotiinpäin kun Turun motarin alussa ilmeni seuraava episodi. Munkasta ollaan lähdössä. Itse oikealla kaistalla edessä joku farkku-Volvo. Vasemmalla kaistalla samaten farkku Volvo jonka perässä joku kupee AMG-mersu. Kundeilla Mersussa oli selvästi vähän kutinaa kokeilla...

Tää Volvo vatipää katsoi sitten oikeudekseen kiihdytellään ja hidastella vieressään ajavan vierellä ja vielä vilkuilla antaa merkkiä tyylin, olen kohta ohi vilkkua oikealle, eikun vilkkua vasemmalle ja hidastetaan... Sama juttu toistui vaikka kuinka monta kertaa. Lopulta päästi ohi. Itsekin ohitin ja kyydissä n. 25 ikäiset kundit jotka nauraa käkättivät. Jos oli mulle tehty, olisin ihan aikuistenoikeasti saattanut vetää käkättimeen...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

hapelton1

Hienoa "asiantuntemusta" Metro-lehdessä :)

http://www.metro.fi/uutiset/a1387803469145?ref=tf_iokisboksi&utm_campaign=tf-metro&utm_source=iltasanomat.fi&utm_medium=tf-desktop

Toimittaja lukenut läksynsä hyvin. Kun tapahtuu kolari likenteessä niin aiheuttaja on BMW ( oikeasti Mitsubishi EVO). Eikä EVO näytä edes kovin tunatulta, itseasiassa varsin vakion näköinen. Mutta jatketaan samaan malliin...

sambolo

Nyt oli jo merkki poistettu uutisesta. Tulee jo vähän mieleen se kun "m3" ajoi prätkäilijää päin, se oli kaikkiaan aika huvittava episodi, bmw kuskit sai huolella lokaa niskaan.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tet

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 07.05.14 - klo:09:06
Hienoa "asiantuntemusta" Metro-lehdessä :)

http://www.metro.fi/uutiset/a1387803469145?ref=tf_iokisboksi&utm_campaign=tf-metro&utm_source=iltasanomat.fi&utm_medium=tf-desktop

Toimittaja lukenut läksynsä hyvin. Kun tapahtuu kolari likenteessä niin aiheuttaja on BMW ( oikeasti Mitsubishi EVO). Eikä EVO näytä edes kovin tunatulta, itseasiassa varsin vakion näköinen. Mutta jatketaan samaan malliin...

Minä kyllä ymmärsin uutisen niin, että Mitsu oli syytön osapuoli. Toinen auto (BMW?) törmäsi Mitsun perään ja Mitsu pomppasi korokkeelle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.05.14 - klo:09:45
Minä kyllä ymmärsin uutisen niin, että Mitsu oli syytön osapuoli. Toinen auto (BMW?) törmäsi Mitsun perään ja Mitsu pomppasi korokkeelle.

...ööh... Kyllä meikäläisen silmään tuo "syyllisen" auto näyttää kyllää Daewoo Matizilta tms....
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy