"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 19.11.13 - klo:11:49
...nylkyttämällä ohittaminen on minunkin mielestäni lähinnä kiusantekoa muita autoilijoita kohtaan. Vaikka itse ajan yleensä melko lähellä päiväsakkorajaa motarilla, niin kyllä mä aina pari napsua laitan vakkariin lisää, jos olen autoa hitaasti ohittamassa ja mun taakse tulee toinen auto. Ja kun palaan oikealla kaistalle, niin laitan kruiseen taas alkuperäisen nopeuteni. Toinen vaihtoehto on vain polkaista hiukan kaasua, jotta nopeus nousee hetkellisesti.
No juuri näin funderaan asiaa minäkin. Jos ohitetaan, mennään selkeästi ja reippaasti ohi eikä hivuttautumalla. Aivan sama tilanne on joku ohittajan takana tai ei. Vakkariin en kyllä koske ohituksen aikana, eli kaasua jalalla hiukan lisää ja ohituksen jälkeen paluu marssinopeuteen.

Tänään kun käväisin keikan pääkaupunkiseudulla, alensin kyllä nopeutta edellä ajavan mukaiseksi, kun en viitsinyt ohittaa hyvin pienellä nopeuserolla. Menihän se matkanteko noinkin.

SkoNalle

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 19.11.13 - klo:12:18
Niin no. Jos nyt rehellisiä ollaan, niin kyllä minäkin joskus kiihdytän yli sallitun, että takaa takaa tuleva kiiresempi pääsee jatkamaan ylinopeuttaan minun palattuani oikealle. Yleensä en. Enkä varsinkaan, jos hiillostetaan puskurissa tai vilkutellaan valoja (tämä ei ole Autobahn).

Tässä on vaan semmonen perustavanlaatuinen ongelma. Onhan sekin kiusantekoa, että ohituskaistalla takana tuleva pakottaa edessä menevän liikennerikkomukseen hivuttautumalla puskuriin kiinni ja vielä ehkä vilkuttelemalla valoja. Mielestäni kenelläkään ei pitäisi olla mitään valittamista marssinopeudesta, jos motarilla ohittaja ajaa suurinta sallittua + muutama km/h päälle. Ajat ylinopeutta, fine. Tee se kuitenkin muita häiritsemättä. Ongelma on vain tällä kaahaajalla. Sen ei pitäisi olla muiden ongelma.

+10 Bingo!
Kuten muuallakin ajessani mä asetan vakkarin suurimpaan sallittuun nopeuteen, en edes +1 tai 2 km yli ja motarilla suoritan samalla asetuksella sen ohituksen. Jos/kun ohituksen aikana horisontista tulee puskuriin roikkumaan reilusti ylinopeutta kaahaava "herra" niin joutuu kyl odottamaan ett mun ohitus on suoritettu - enkä tällöinkään palaa ohitettavan nokan eteen vaan jätän kohtuullisen turvavälin.
Ei todellaan mene niin, että ajaessani ja ohittaessani laillisella nopeudella mulla on
1) velvollisuus väistää ylinopeutta ajavaa "herraa" ja
2) tällä on oikeus "hiillostaa" mut rikkomaan liikennesääntöjä.

Menee toisinpäin mulla on oikeus suorittaa ohitus laillista nopeutta käyttäen ja ylinopeutta ajavalla on velvollisuus olla vaarantamatta muuta liikennettä eli suomeksi olla roikkumatta puskurissa "hiillostamassa" eli osata ottaa se ylinopeuteen asetettu vakkari pois päältä tai nostaa jalka kaasulta ja hidastaa vauhtia - turvavälin päähän, ei 10 cm puskurista.

Ja ihan turha siellä on roikkuakin kun on nää vakkarit käteviä, niitä käyttäessä ei tule tuota "sukkanauha"-efektiä eli ei mikään kiristä painamaan kaasupoljinta alemmas ku jalka on kaukana kaasulta.
Tarvittaessa osaan kyllä sit näitä tervehtiä takaisin samoilla sormi- ja äänimerkeillä & valoshow´lla mitä he itsekin esittelevät.

Käytin nimitystä "herra" koska 99% näistä kuskeista on ollut yllättäen sen paremman ajotaidon omaavia (täällä palstallahan on saanut eri paikoissa useaan otteeseen lukea kumpi sukupuoli ei osaa ajaa)...

Yks per....läven kaikki vaikka kaahaisitte +30 ylinopeudella, kunhan ette kuvittele että liikennesääntöjen mukaisesti ajavilla olisi tällöin velvollisuus väistää teitä aina ja kaikissa tilanteissa - tällöinhän todellisuus on se, että en voisi ikinä lähteä motarilla kenestäkään ohi, ainahan sinne per....seen liimaantuu horisontista joku "jatkeella" ajava hiillostamaan...
Skoda Octavia Combi 1.4TSI DSG Elegance 2015
ex. Skoda Octavia Combi 1.8TSI DSG Elegance 2010

Rauska

NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

exari

Huikko

Takasumuvalo syttyy heti kun herra 99% ajaa puskuriin.
2015 Citroën C4 Cactus VTi82 ETG Shine
1992 Mercedes-Benz 190E
1980 Oldsmobile Omega V6
1977 Volvo 66GT
1975 Volvo 66GL
2000 Skoda Octavia 1.8T A L&K

Pertsa

Jaaha, no niinno, minä en kyllä näe asiakseni estellä kenenkään menoa ajaa se sitten kuinka kovaa ylinopeutta tahansa. Eiköhän se poliisi hoitele ne tapaukset. Jos joku tulee takapuskuriin kiinni ohituskaistalla ollessani niin koitan kyllä poistua oikealle niin pian kuin mahdollista. Ei ole mun tehtäväni määrätä mitä vauhtia kukakin saa ajaa ja mikä vauhti on riittävä itse kenellekin. Kaiken lisäksi voihan se olla että se ohittaja ja ylinopeutta ajava ei aja ylinopeutta ihan huvikseen, vaan sillä voi ihan oikeasti olla kiire, enkä nyt tarkoita mitään esim. työpalavereista myöhästymista tms. mutta esim. joku hätätapaus.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 19.11.13 - klo:19:49
Jaaha, no niinno, minä en kyllä näe asiakseni estellä kenenkään menoa ajaa se sitten kuinka kovaa ylinopeutta tahansa.

Mutta sinullahan olisi oikeus siihen. Monien mielestä kyseessä lienee suorastaan kansalaisvelvollisuus.

Mutta moni oikeuksistaan tietoinen on kyllä oikeassa. Jos motarin oikealla kaistalla ajaa joku 99 todellista, niin sinulla on lain suoma oikeus ohittaa hänet nopeudella 100 km/h. Tätä tosiasiaa ei kukaan voi kiistää.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 19.11.13 - klo:19:55
Mutta sinullahan olisi oikeus siihen. Monien mielestä kyseessä lienee suorastaan kansalaisvelvollisuus....
Niin jotkut haluaa aina liikkua oikeuksiensa äärirajoilla, muusta viis...

TJI

Mutta sinullahan olisi oikeus siihen. Monien mielestä kyseessä lienee suorastaan kansalaisvelvollisuus.

Mutta moni oikeuksistaan tietoinen on kyllä oikeassa. Jos motarin oikealla kaistalla ajaa joku 99 todellista, niin sinulla on lain suoma oikeus ohittaa hänet nopeudella 100 km/h. Tätä tosiasiaa ei kukaan voi kiistää.

Oikeus ? :D naurettava kommentti ! alatko seuraamaan motarilla autoa joka ajaa ylinopeutta ? jätetäänkö se poliiseille?

VAG!

Lainaus käyttäjältä: TJI - 19.11.13 - klo:20:02
Oikeus ? :D naurettava kommentti ! alatko seuraamaan motarilla autoa joka ajaa ylinopeutta ? jätetäänkö se poliiseille?

Miten minulla on sellainen kutina, että et tainnut ymmärtää viestini todellista sanomaa ;)

SkoNalle

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 19.11.13 - klo:19:49
Jos joku tulee takapuskuriin kiinni ohituskaistalla ollessani niin koitan kyllä poistua oikealle niin pian kuin mahdollista. Ei ole mun tehtäväni määrätä mitä vauhtia kukakin saa ajaa ja mikä vauhti on riittävä itse kenellekin.

Mäkin poistun oikealle niin pian kuin on mahdollista, se tosin on mahdollista vasta kun olen ohituksen laillista nopeutta käyttäen suorittanut palaten takaisin oikealle kiilaamatta ohitettavaa.

Jos mä nostan nopeutta (ja ajan ylinopeutta) sen takia, että joku liimaantuu horisontista perään niin tällöin se horisontista tulija on määrännyt mitä vauhtia mä ajan.
Tai vaihtoehtoisesti jos keskeytän ohituksen ja palaan vielä turvallisesti takaisin oikealle huomatessani etten ehdi laillisella nopeudella ohittaa ennenkuin horisontista tulija on liimautunut perääni odottamaan niin tällöinkin ko. ylinopeuden ajaja on määritellyt mitä vauhtia mä ajan.
Eli tän voi kääntää myös toisinpäin - mikä oikeus tällä horisontista ylinopeutta tulevalla on määritellä mun ajonopeuteni ?

Tosiasia on myös se, että tilanteessa jossa ajan satasen nopeudella olen 5 kilsan ajon jälkeen saavuttanut sen 99 nopeutta käyttävän - en lähde sillä 1 kilsan erolla siitä ohi, vaan näpäytän sitä vakkarin nopeutta sen kilsan alaspäin turvavälin päässä ja marssia jatketaan sit samassa tahdissa.
Paitsi etten kovin usein tällaisia kilsan hitaammin ajavia edes saavuta - yleensä motarit loppuu kesken ne kun ei ole ajoreiteilläni pituudella pilattu.

123eki

Eikös vasempi kaista olekaan vain Premium- merkkejä varten :)

Audikin pitää laskea niihin, vaikka iltapäivälehden lukijat sen listalta pudottivat.

Ohittaa pitää jo autokoulunkin oppien mukaan riittävällä nopeudella ohitettavaan ajoneuvoon nähden.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: SkoNalle - 19.11.13 - klo:20:19
Paitsi etten kovin usein tällaisia kilsan hitaammin ajavia edes saavuta - yleensä motarit loppuu kesken ne kun ei ole ajoreiteilläni pituudella pilattu.

Pakkohan se on tämä kysymys esitää, vaikka varmasti se tulee aiheuttamaan eripuraa.

Onko mahdollista, että jokaisen kuskin motariohituskulttuuri olisi jotenkin sidoksissa siihen, että miten paljon motarilla oikeasti ajaa? Mä ajan esimerkiksi suurimman osan taajaman ulkopuolisesta ajosta motarilla ja pyrin ajamaan motarilla siten, että kaikki muut autoilijat pääsisivät minun puolestani ajamaan motarilla itse valitsemaansa nopeutta.

Poni

Minua ei ainakaan haittaa, jos joku ajaa kovempaa kuin minä, jopa ylinopeutta.
Se ei ole minun asiani määritellä muitten ajonopeutta.
Annan siis nopeampien mennä.

Laki sanoo myös, että toisen ajamista ei saa tarpeettomasti estää.
Mielestäni yhden kilometrin nopeuserolla ohittaminen on tarpeetonta ja voitaisiin luokitella estämiseksi.

Puskurissa roikkujat ovat anuksesta. Kyllä ja piste.
Ohituskaistalla voi itse vaikuttaa tuohonkin.
Mutta sitä en sulata, että kaksikaistasella tiellä normaalilla laillisella nopeudella oikeaa kaistaa ajavan perseessä roikutaan.

Aika moni reagoi kirjoituksiin hyvin yksisilmäisesti.
Laillisesti ajaminen ei tarkoita tien tukkona olemista, mikäli muut huomioidaan.
Lievää ylinopeutta ajaminen ei taas välttämättä tee kuljettajasta mielenvikaista kaaharia.
Antakaa muitten ajaa ja pitäkää huoli omasta ajamisestaanne.
Ja niin, huomaavaisuus ei ole pahasta liikenteessäkään.

clima

Kuinkahan monetta kertaa tästä samasta ohittamisasiasta palstalla väännetään...
Eiköhän tuossa Ponin viestissä ollut kaikki oleellinen, case closed?

repomies

Kumpi on mielestänne pahempi virhe: ohittaa motarilla äärimmäisen hitaasti, vai vetää ohitettavan eteen "kun siinä takana jo joku hiillostaa"?

Minun mielestäni ehdottomasti tuo nenän eteen oikealle kaistalle palaaminen on se pahempi rike, hitaasti ohittaminen on lähinnä koomista itsessään. Ihan sama kuka siinä takana hiillostaa, ohitettavan nenän eteen ei saa vaihtaa kaistaa ellei edessä ole joku este jota pitää väistää.

Valitettavasti nämä hitaasti ohittavat ovat juuri niitä pahimpia nollaturvavälin päähän oikealle kaistalle palaajia. Luulen että kyse on ihan perusmulkkumaisuudesta, joka ensin ilmenee täydellisenä välinpitämättömyytenä kiireisempiä kuskeja kohtaan ja sitten huipentuu täydellisenä välinpitämättömyytenä ohitettavia kohtaan.

Viikonlopun TRE-HKI-TRE keikalla ajelin jotain 103km/h gps-vauhtia mikä on todellakin liian vähän tuolla kyseisellä motarinpätkällä, joten tulin ohitetuksi vähintään puolen sataa kertaa. Yksi ainoa autoilija oli riittävän fiksu ajaakseen vasenta kaistaa kahden sekuntin turvavälin etäisyydelle ennen kuin palasi oikealle kaistalle. Yksi. Loput sitten tulivat joko aivan nollaturvavälille tai selvästi alle kahden sekuntin etäisyydelle.

SkoNalle

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 19.11.13 - klo:20:27
Pakkohan se on tämä kysymys esitää, vaikka varmasti se tulee aiheuttamaan eripuraa.

Onko mahdollista, että jokaisen kuskin motariohituskulttuuri olisi jotenkin sidoksissa siihen, että miten paljon motarilla oikeasti ajaa? Mä ajan esimerkiksi suurimman osan taajaman ulkopuolisesta ajosta motarilla ja pyrin ajamaan motarilla siten, että kaikki muut autoilijat pääsisivät minun puolestani ajamaan motarilla itse valitsemaansa nopeutta.

Mielestäni yritän ottaa muita huomioon, katson peiliin ennen ohitusta enkä tunge kenenkään nokan eteen ja yritän pitää turvavälin sekä takana että ohituksesta palatessa etupuolella.
Ja jos näen peilistä että joku tulee ylinopeutta ja saavuttaa varsin pian, niin olen kyllä pudottanut vakkarin pois päältä ja odottanut että ko. yksilö on ensin mennyt ohitse ja suorittanut oman ohitukseni vasta sitten.

Kyse olikin siitä "horisontista" ylinopeutta tulevasta, jota ei peilissä näy silloin kun saavutan vakkarilla ajaen edellä menijän ja jatkan samaan tahtiin ohitse, jos sieltä horisontista sitten tulee se ylinopeutta ajava niin joutuu odottamaan mun ohitukseni - en keskeytä ohitusta sen takia, enkä myöskään aja ylinopeutta olkoon se sitten muiden ajoa estävää motariajokulttuuria tahi ei...

Mulla on lähimmälle motarille matkaa n. 50 kilsaa ja sekin on kokonaispituudeltaan sellainen että hitaammin kiihtyvällä autolla ei ehdi saada edes suurinta sallittua lasiin (ja sekin on vain 100 km/h). Muutoinkin ajoreitelleni osuu aika vähän motariajoa ja yleensä ovat vielä aika lyhyitä pätkiä.

...eripuraa => noh, tämä Nalle vaan yleensä murisee - harvemmin puree  ;)

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Poni - 19.11.13 - klo:20:33
Minua ei ainakaan haittaa, jos joku ajaa kovempaa kuin minä, jopa ylinopeutta.
Se ei ole minun asiani määritellä muitten ajonopeutta.
Annan siis nopeampien mennä.

Laki sanoo myös, että toisen ajamista ei saa tarpeettomasti estää.
Mielestäni yhden kilometrin nopeuserolla ohittaminen on tarpeetonta ja voitaisiin luokitella estämiseksi.

Puskurissa roikkujat ovat anuksesta. Kyllä ja piste.
Ohituskaistalla voi itse vaikuttaa tuohonkin.
Mutta sitä en sulata, että kaksikaistasella tiellä normaalilla laillisella nopeudella oikeaa kaistaa ajavan perseessä roikutaan.

Aika moni reagoi kirjoituksiin hyvin yksisilmäisesti.
Laillisesti ajaminen ei tarkoita tien tukkona olemista, mikäli muut huomioidaan.
Lievää ylinopeutta ajaminen ei taas välttämättä tee kuljettajasta mielenvikaista kaaharia.
Antakaa muitten ajaa ja pitäkää huoli omasta ajamisestaanne.
Ja niin, huomaavaisuus ei ole pahasta liikenteessäkään.
Minä annan myöskin pisteeni tälle. Tuossa yllä muutama kommentoija oli eri linjoilla.

Skula

Tekisi selvästi hyvää monelle (myös tällä foorumilla kyläileville) hommata auto jossa on tuo adaptiivinen/mukautuva vakionopeudensäädin, ja opetellä käyttämään sitä.

Moottoritiekäyttäytymiseni muuttui heti kun sain alle CC:n jossa minulla oli tuo varuste.

Ohittamisen tarve putosi, ajamisesta tuli leppoisaa.. Ei tarvitse ressata jos edellä ajavan vauhti seilaa motarilla sen 120 molemmin puolin. Pienistä nopeuseroista johtuneet ohitukset loppuivat täysin.

Minulle ei tehnyt yhtään vaikeaa jättää "jonottaminen" tuollaisen perässä joka ajoi 1-5km/h hitaammin kuin minä, auton tehtäväksi. Auto hoiti nopeuden ja etäisyyden. Minä fokusoin itseni muuhun liikenteeseen ja nauttimiseen.

Ja tarpeen tullen, jos edelläajavan vauhti tippui mielestäni "liikaa" survaisi vain pedaalin sinne jonnekin, ja ohitti ja jätti reilun välin tuohon autoon, ja palasi takaisin oikealle kaistalle ja taas nautittiin..

Mikä parasta, vaikka minulla nyt ei ole tuollaista autoa jossa tuo varuste olisi, niin tuo ajotapa on jäänyt.. En jaksa stressata pienistä eroista, enkä ihan heti vähän isommistakaan eroista, ohitan kun  se ero on mielestäni riittävä, ja se ei ole 5km/h tai alle.

Itse asiassa tuon varustekokemuksen jälkeen ei ole tavallista vakkaria osannut käyttää oikein ollenkaan.. Se kun on mielestäni niin vammainen kuin voi olla, niin harvoin tuosta voi nauttia oikein missään..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

kt

Lainaus käyttäjältä: Skula - 20.11.13 - klo:08:37

Minulle ei tehnyt yhtään vaikeaa jättää "jonottaminen" tuollaisen perässä joka ajoi 1-5km/h hitaammin kuin minä, auton tehtäväksi. Auto hoiti nopeuden ja etäisyyden. Minä fokusoin itseni muuhun liikenteeseen ja nauttimiseen.
.

Tämä kai on se oleellinen asia, jota voisi yrittää opetella. Siis ajamaan aavistuksen verran hitaammin tai jostain syystä jossain tilanteessa nopeammin, kuin omassa mielessä säätönappula on asetettu kulloinkin. Siis sopeutumaan noihin tilannekohtaisiin ajonopeuksiin. "Automaatti" se pystyy tekemään, mutta omaehtoinen päätöksenteko on tiukassa!
Myönnän, että on minulla kyllä vaikeaa pudottaa 100:n vauhdista 60:iin, kun liikennemerkki niin vaatii.
Autohan hidastuu liikaa eikä mihinkään enää ehdi.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Skula - 20.11.13 - klo:08:37

Mä kuulun siihen porukkaan joka haluaa itse valita oman marssinopeuden. Oli adaptiivista tai ei. Ja mun marssinopeus on aina tasainen, mä en jojoile.

kt

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 20.11.13 - klo:10:38
Mä kuulun siihen porukkaan joka haluaa itse valita oman marssinopeuden. Oli adaptiivista tai ei. Ja mun marssinopeus on aina tasainen, mä en jojoile.

Tuohon tarvitsee vielä lisätä:
"Ja olen aina myös oikeassa eikä asioihin ole kuin yksi oikea ratkaisu."

VAG!

Lainaus käyttäjältä: kt - 20.11.13 - klo:11:00
Tuohon tarvitsee vielä lisätä:
"Ja olen aina myös oikeassa eikä asioihin ole kuin yksi oikea ratkaisu."

Minä olen ollut monta kertaa väärässä. Täällä foorumillakin. Eli totuutesi ei päde minuun.

Jos joku kokee jojoilun hienoksi ja mukavaksi tavaksi edetä liikenteessä, niin ei se ole minulta pois. Mä en vain jää sellaisen kuskin taakse ajamaan, koska minä en halua ajaa sillä tavalla.

Rookie

Minä ainakin osaan samaistua vasemman kaistan kaahaajan rooliin sen verran hyvin, ettei tule mieleenkään lähteä ohittamaan ketään parin kilsan nopeuserolla, varsinkaan ruuhka-aikaan. Mielestäni se on pelkkää typeryyttä ja kiusantekoa. Mutta en myöskään liimaudu puskuriin enkä vilkuttele valoja, vaikka kuinka kiire olisi. Kenelläkään ei ole velvoitetta rikkoa lakia minun kiireeni vuoksi.

Usein ajan motarilla rekan perässä, niin ei tarvitse stressata ja bensaakin säästyy mukavasti.

Poni

Lainaus käyttäjältä: Rookie - 20.11.13 - klo:12:29
Usein ajan motarilla rekan perässä, niin ei tarvitse stressata ja bensaakin säästyy mukavasti.

Ookko yrittänyt ajaa imussa? Säästyy bensaa vielä enemmän.
Ei vaiskaan.

Rekat ajavat moottoritiellä kutakuinkin 100 kmh mittarinopeudella, joka on minusta ihan ok. talvinopeusvauhti.
Tottakai kelivarauksella.
Asiasta ovat varmaan eri mieltä sellaiset, ketkä joutuvat ajamaan pitkiä matkoja, mikä on ymmärrettävää.
Minulle niitä pidempiä siivuja tulee täällä kotimaassa harvakseltaan, joten ei niin hirveästi rajoitukset rassaa.

kt

Minäkin ajelen mielelläni toisen auton perässä. Varsinkin kun on yöaika ja kostea keli, ennen lumien tuloa. Kun tietä ei juurikaan näy, on mukavaa, että joku muu kerää hirvet ja muut elikot edestä pois. Varsinkin oudolla tiellä tämä on yöaikaan mainio ajomenetelmä. Eikä tarvitse kaikkien aistien olla hereillä koko aikaa.

kt

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 20.11.13 - klo:11:43
Minä olen ollut monta kertaa väärässä. Täällä foorumillakin. Eli totuutesi ei päde minuun.

Jos joku kokee jojoilun hienoksi ja mukavaksi tavaksi edetä liikenteessä, niin ei se ole minulta pois. Mä en vain jää sellaisen kuskin taakse ajamaan, koska minä en halua ajaa sillä tavalla.

Joo kieltämättä jojoilu on rasittava ajotapa. Jojoilija kyllä pitää jättää sinne peräpeiliin ja näkymättömiin. Mutta itse kuitenkin voin alentaa muutaman kilometrin omaa tuntivauhtiani, jos se edessä ajava ei jojoile.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: kt - 20.11.13 - klo:14:01
Minäkin ajelen mielelläni toisen auton perässä. Varsinkin kun on yöaika ja kostea keli, ennen lumien tuloa. Kun tietä ei juurikaan näy, on mukavaa, että joku muu kerää hirvet ja muut elikot edestä pois. Varsinkin oudolla tiellä tämä on yöaikaan mainio ajomenetelmä. Eikä tarvitse kaikkien aistien olla hereillä koko aikaa.

Mä olen yhden kerran ollut todella lähellä hirvikolaria. Siis niin lähellä, että vain kuun asento, jäniksen käpälät ja Mr. Murphyn lounastauko estivät kolarin. Ja se hirvi ei todellakaan seistä tönöttänyt keskellä tietä, vaan tuli käsittämättömän kovalla vauhdilla tien yli. Ei olisi edellä ajava auto auttanut mitään tässä tilanteessa.

Tupo

LainaaMinäkin ajelen mielelläni toisen auton perässä. ... Eikä tarvitse kaikkien aistien olla hereillä koko aikaa.
No nytpä selvisi tämäkin, minua monesti ihmetyttänyt asia.  ;)

Oma "reseptini" (pimeällä maantiellä) on pysyä aina täysin hereillä, pitää valot ja tuulilasi kunnossa&puhtaana ja järjestää auton eteen riittävästi tyhjää tietä (joko ohittamalla edelläajava tai omaa vauhtia vähentämällä) niin, että näen, mitä edessä on ja ehdin reagoida yllättäviin tilanteisiin.

kt

Joo, hirviä tulee sivusta ja niitä "istuu" joskus tien keskiviivallakin. Edellä ajanut sen siihen istutti eikä se siitä mihinkään päässyt.

Ja tämä perässäajo pimeällä. Kun sieltä kaukaa perään vihdoin päässyt saa pitkät valonsa sammutettua ja liimautuu takapuskuriin, niin yleensä päästän sen ohi. Kummaa kuitenkin, että heti sen vauhti tippuu -10 kmh. No opetelkoon siinä pimeäajoa sitten. Katselen sieltä takaa miten pysyy tiellä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy