"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: MjK - 22.10.13 - klo:21:29
Rekka olisi voinut ajaa ohi jos olisi vaan mennyt sillä paikassa oli kaksi kaistaa samaan suuntaan. Mutta noin kahden kilometrin hiillostamisen jälkeen nostin nopeuttani koska aloin jo suorastaan pelätä että kohta se tulee päälle.

Minulla on tapana tehdä se ainoa mitä voin tehdä tuollaisessa tilanteessa turvavälin pitämiseksi. Turvaväli riippuu nopeudesta, joten jos takana ajava tulee puskuriin kiinni niin ainoa mitä voin tehdä asialle on pudottaa nopeus niin alas että kyseinen "tappituntuma" ON turvallinen. Näin myös usein toimin, eli jalka nousee kaasulta siinä vaiheessa kun joku on roikkunut vähänkään pidemmän ajan puskurissa kiinni. Kyllä ne yleensä menevät ohi siinä vaiheessa kun 100 km/h alueella nopeus putoaa jonnekin 50-60 km/h tasolle. ::)

Pyrin tietenkin välttämään tätä toimintaa silloin, jos olen itse ajellut alle rajoitusten (yleensä näin vain ei ole, vaan ajan rajoitusten mukaan ja persekärpänen haluaisi ajaa ylinopeutta). Samoin jos perässä roikkuva munapää ajaa raskaalla kalustolla, on aina mietittävä voiko tuon turvallisesti tehdä. Tuossa esimerkkitapauksessasi ilmeisesti olisi ollut mahdollista ainakin kokeilla, mitä tapahtuu. Tuskin se rekka olisi perään ajanut tarkoituksella, jos kerran vieressä oli kaista vapaana.

Kaiken kaikkiaan ammattiautoilijoita vaivaa tänä päivänä sama minäminäminä-tauti kuin niin monia muitakin. Valitettavasti ehkä jopa enemmän kuin henkilöautoilijoita, siltä ainakin välillä tuntuu.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sambolo

Musta tuntuu että perässä roikkujat on enimmäkseen pakettiautoja ja taxeja. Ne kun tuntuvat ajavan aina niin lujaa kuin kyseessä olevalla ek pätkällä kerkeävät kiihdyttää. Myös vilkun käyttö kuuluu harvemmin tapoihin..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Oculus

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.10.13 - klo:21:19
Ainakin heinola-jyväskylä välillä on tälläset 100:n alueet ohituskaistojen kohilla.

Tätä täytyy hieman korjata/täsmentää:  Kesärajoituksilla suurin osa tuota väliä on satasen aluetta, myös ohituskaistojen välisillä pätkillä. Liittymien ja taajamien kohdilla sitten rajoitus putoaa kahdeksaankymppiin (+ 24 kilsan Hartola-Joutsa-väli, joka on ympäri vuoden kahdeksaakymppiä). Talvirajoituksilla saattoi olla niin, että vain ohituskaistojen kohdat ovat satasen alueita.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Poni - 23.10.13 - klo:07:07
VAG!ille. Jos joku ajaa 4 kmh ylinopeutta, niin oikeuttaako se sitten toisen rikkomaan lakia lisää?

Kuten edellisessä postissa jo mainitsin, niin erehdyin henkilöstä ja pahoittelin tätä.

Mutta sikäli tästä aiheesta voisi kyllä jatkaa, että todella moni toimii niin, että ajaa tarkoituksella ylinopeutta ja aukoo sitten päätä siitä, että joku muu ajaa vielä enemmän ylinopeutta. Eli itse saa rikkoa lakia, mutta kun joku muu rikkoo sitä hiukan enemmän, niin sitten se toinen onkin törkeä kaahari.

Ja ei raskas liikenne tai kukaan muukaan saisi tietenkään puskurissa roikkua. Se nyt on kaikille selvä. Minullekin, ja tämän asian olen tuonut aikaisemmin jo ilmi. Mutta jos skaania on persuuksissa kiinni, niin ihan oman turvallisuuden kannalta kannattaa tehdä JOTAIN. Mitä se jotain sitten on, jää jokaisen omaksi päätökseksi. Surkein vaihtoehto on se, että ei tee mitään, vaan jupisee vain ratin takana, että mul on v***u oikeus ajaa tässä just tällä nopeudella. Jos jotain yllättävää tapahtuu, niin henki lähtee. On siinä muksut sitten kotona tyytyväisiä, kun isi oli oikees!

repomies

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 23.10.13 - klo:10:23Mutta jos skaania on persuuksissa kiinni, niin ihan oman turvallisuuden kannalta kannattaa tehdä JOTAIN.

Tietysti. Ja menemättä sen enempää detaljeihin, viimeisin perässäni roikkunut raskassarjalainen todennäköisesti miettii seuraavalla kerralla kahteen kertaan, tuleeko ihan puskuriin kiinni.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: repomies - 23.10.13 - klo:10:45
Tietysti. Ja menemättä sen enempää detaljeihin, viimeisin perässäni roikkunut raskassarjalainen todennäköisesti miettii seuraavalla kerralla kahteen kertaan, tuleeko ihan puskuriin kiinni.

Onneksi luonto karsii idiootit ja tyhmät pois liikenteestä
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Poni

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 23.10.13 - klo:10:23
Kuten edellisessä postissa jo mainitsin, niin erehdyin henkilöstä ja pahoittelin tätä.

Mutta sikäli tästä aiheesta voisi kyllä jatkaa, että todella moni toimii niin, että ajaa tarkoituksella ylinopeutta ja aukoo sitten päätä siitä, että joku muu ajaa vielä enemmän ylinopeutta. Eli itse saa rikkoa lakia, mutta kun joku muu rikkoo sitä hiukan enemmän, niin sitten se toinen onkin törkeä kaahari.

Ja ei raskas liikenne tai kukaan muukaan saisi tietenkään puskurissa roikkua. Se nyt on kaikille selvä. Minullekin, ja tämän asian olen tuonut aikaisemmin jo ilmi. Mutta jos skaania on persuuksissa kiinni, niin ihan oman turvallisuuden kannalta kannattaa tehdä JOTAIN. Mitä se jotain sitten on, jää jokaisen omaksi päätökseksi. Surkein vaihtoehto on se, että ei tee mitään, vaan jupisee vain ratin takana, että mul on v***u oikeus ajaa tässä just tällä nopeudella. Jos jotain yllättävää tapahtuu, niin henki lähtee. On siinä muksut sitten kotona tyytyväisiä, kun isi oli oikees!

Sorry, tarkoitus ei ollut provosoida, vaan tuoda tuoda ilmi,  että jonkun toisen joku rike ei oikeuta tekemään lisää niitä itse.
Se kun on oikeastaa isohko ongelma, että liikenteessä provosoidutaan muitten tekemisistä
ja sitten tehdään itse lisää virheitä.

Jonkun toisen tekemään virheeseen tai rikkeeseen pitäisi suhtautua tilannetta parantavasti, ei heikentävästi.

Poni

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 23.10.13 - klo:10:54
Onneksi luonto karsii idiootit ja tyhmät pois liikenteestä

Tarkoittaa mitä?
Iloitsetko onnettomuuksista?

Kyllä niitä idiootteja ja tyhmiä siellä liikenteessä piisaa.
En tarkoita mitään erityistä ryhmää, mutta joka ikinen aamu saan todistaa useampaa erilaista tötöilyä työmatkallani.

Eikö luonto ole tehtäviensä tasalla?

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Poni - 23.10.13 - klo:10:58
Sorry, tarkoitus ei ollut provosoida, vaan tuoda tuoda ilmi,  että jonkun toisen joku rike ei oikeuta tekemään lisää niitä itse.

Ei tietenkään. Mutta aika tomppeli saa olla, jos itse lakia rikkoessa alkaa toisia haukkumaan samasta rikkeestä. Ja näitähän kavereita riittää tälläkin foorumilla runsain mitoin.

"Mä ajoin X km/h yli rajoituksen, mut ei se riittäny sille v***n audimiehelle, vaan piti painaa ylinopeudella ohi!"

batman14

En tajua miksi monen päässä liikkuu juuri tällainen ajattelutapa. Eli jos joku ajaa ylinopeutta ohi niin mitä se on siltä ohitettavalta pois? Itse ajan aina noin 10km/h ylinopeutta maanteillä ja moottoriteillä ja vaikka näen että takaa lähestyy joku kovempaa niin annan niin nopeasti kuin mahdollista tietä että se pystyy jatkaa omalla vauhdillaan. Ihan typerää alkaa olemaan joku kotipoliisi ja aiheuttamalla vain enemmän vaaratilanteita estelemällä ja hidastelemalla. Voi sitten hymyillä jos muutaman kilometrin kohdalla tämä nopeammin ajava on ajanut tutkaan, mutta miksi itse pitäisi alkaa hidastelemaan ja estelemään. Tähän törmää usein liikenteessä. Itse menee hermo jos tiedän että joku roikkuu takapuskurissa ja haluaa ajaa nopeammin, sitten päästän sen ohi heti kun on mahdollisuus. Helppoa eikö?

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Poni - 23.10.13 - klo:11:01
.....mutta joka ikinen aamu saan todistaa useampaa erilaista tötöilyä työmatkallani.

Eikö luonto ole tehtäviensä tasalla?
...
Oletko tosissasi? Siis ihan joka päiväkö ja useampia tapauksia päivässä? Voitko antaa jotain esimerkkejä millaisista tapauksista on kyse?
Itse ajan päivittäin kehä ykköseen lähes päästä päähän aamulla ja illalla takaisin, niin ehkä kerran kerran kahdessa kuukaudessa, eikä aina niinkään usein, tulee eteen joku tilanne jossa jotain kanssa-autoilijaa voisi periaatteessa osoittaa sormella jos haluaisi (ja lisäksi vielä osoittaa mieltä) että nyt mokasit, ainakin MINUN mielestäni. Tosin kanssa-autoilija saattaisi olla asiasta toista mieltä.
Kaikki tuolla liikenteessä tekee virheitä, johtuen milloin mistäkin syystä, harva siellä tahallaan muita on haittaamassa. Tahallisia kiilaajia, jarruttelijoita, estelijöitä tai muita kusipäitä kuitenkin on oikeasti todella vähän, itse en muista olisinko sellaiseen törmännyt koskaan. Mutta jos jatkuvasti näkee virheitä muiden ajamisessa, niin...

VAG!

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 23.10.13 - klo:11:14
En tajua miksi monen päässä liikkuu juuri tällainen ajattelutapa. Eli jos joku ajaa ylinopeutta ohi niin mitä se on siltä ohitettavalta pois? Itse ajan aina noin 10km/h ylinopeutta maanteillä ja moottoriteillä ja vaikka näen että takaa lähestyy joku kovempaa niin annan niin nopeasti kuin mahdollista tietä että se pystyy jatkaa omalla vauhdillaan.

Näin minäkin toimin. Ja vaikka ajan ehkä keskimääräistä kuskia nopeammin, niin aina löytyy minua nopeampia kuskeja. Ei tulisi mieleenkään alkaa estelemään näiden kaverien ohituksia. Päinvastoin, oman kruisen voi napata pois päältä ohituksen ajaksi, niin koko tilanne on nopeammin ohi. Ja resumea perään, niin kaikki on taas hyvin.

Itse saan kiksejä ja iloa elämään ihan jostain muusta kuin kotipoliisitoiminnasta.

Repost

Heitämpä mäkin oman lusikkani tähän soppaan....

Päivittäin kun ajelen moottoritiellä niin lähes joka kerta jossain vaiheessa tulee se tilanne kun ohitan hitaampaa kulkuneuvoa niin joku liimautuu perseeseen kiinni ja joskus jopa intoutuu vilkuttelemaan valoja.
Itse pyrin yleensä noudattamaan nopeusrajoituksia ja en todellakaan aio nostaa nopeuttani tämän puskurissa roikkujan takia. Ohitus kestää juuri niin kauan kuin se kestää.
En tee tätä kiusallani koska minua ei kiinnosta pätkääkään jos joku ajaa ylinopeutta, jokainen meistä tekee niin joskus.
En kuitenkaan aio ajaa ylinopeutta kenenkään muun painostuksesta vaan jatkan omaa ajoani normaalisti. Palaan kuitenkin kaistalleni takaisin heti kun se on ohituksen jälkeen turvalista. Siinä vaiheessa tämä puskurissa roikkuja yleensä kiihdyttää ja jää taas roikkumaan heti seuraan takapuskuriin.

En voi ymmärtää miksi minun pitäisi nostaa nopeuttani yli suurimman sallitun vain sen takia että takana tuleva haluaa ajaa ylinopeutta. Ajakoot just niin kovaa kuin haluaa mutta turha siihen puskuriin on tulla roikkumumaan kun se ei johda mihinkään muuhun kuin siihen että hänen itsensä hermot menee ja paska lentää tuulilasiin.

Siinä vaiheessa kun rekka tulee hanuriin roikkumaan pidemäksi aikaa niin voi sopivasti himmailla ylämäkiin niin kyllä se siitä pikkuhiljaa ymmärtää pysyä kauempaa. Sitä perässä roikkujaa on aivan turha puollustella, ei ole olemassa pätevää syytä roikkua suurinta sallittua nopeutta ajavan auton puskurissa niin että taustapeilistä näkyy vain rekan etusäleikkö.
Jos aikataulut painaa niin on syytä keskustella sen päällikön kanssa. Jos taas ei vain jaksa ajaa rajoitusten mukaan niin kannattaa harkita alan vaihtoa eikä kiusata kanssa autoilijoita.

batman14

Lainaus käyttäjältä: Repost - 23.10.13 - klo:11:49
Itse pyrin yleensä noudattamaan nopeusrajoituksia ja en todellakaan aio nostaa nopeuttani tämän puskurissa roikkujan takia. Ohitus kestää juuri niin kauan kuin se kestää.
En tee tätä kiusallani koska minua ei kiinnosta pätkääkään jos joku ajaa ylinopeutta, jokainen meistä tekee niin joskus.
En kuitenkaan aio ajaa ylinopeutta kenenkään muun painostuksesta vaan jatkan omaa ajoani normaalisti. Palaan kuitenkin kaistalleni takaisin heti kun se on ohituksen jälkeen turvalista. Siinä vaiheessa tämä puskurissa roikkuja yleensä kiihdyttää ja jää taas roikkumaan heti seuraan takapuskuriin.

En voi ymmärtää miksi minun pitäisi nostaa nopeuttani yli suurimman sallitun vain sen takia että takana tuleva haluaa ajaa ylinopeutta. Ajakoot just niin kovaa kuin haluaa mutta turha siihen puskuriin on tulla roikkumumaan kun se ei johda mihinkään muuhun kuin siihen että hänen itsensä hermot menee ja paska lentää tuulilasiin.

Ei tietenkään tarvitse nostaa sitä nopeutta, mutta valtaosa suomalaista jää sitten sille ohituskaistalle kun näkee että edessä noin 300m päässä on hitaampi auto, ja eivät siinä välissä voi antaa tietä vaan jäävät ohituskaistalle. Silloin itsekin vilkutan valoilla ja yleensä sieltä sitten nousee keskisormi yms... Jos on järkevä pieni rako niin itse ajan siihen ja hidastan vähän jos tarvitsee että nopeampi pääsee ohi ja sitten palaan heti ohituskaistalle.

Vähän sama ilmiö jos motarilla on hitaampi rekka jossain kaukana niin kaikki vaihtavat ''valmiiksi'' ohituskaistalle monta sataa metriä ennen rekkaa -> karmeat jonot. Sit kun itse ajat oikealta autojen ohi ''lentäen'' omaa nopeutta ja sitten siinä rekan kohdalla yrität päästä ohituskaistalle niin estetään niin paljon kun vaan voi ja torvet soi yms... Käsittämätöntä ajamista ja ei minkään näköistä pelisilmää jos joku tällaista harrastaa...

Poni

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 23.10.13 - klo:11:21
Oletko tosissasi? Siis ihan joka päiväkö ja useampia tapauksia päivässä? Voitko antaa jotain esimerkkejä millaisista tapauksista on kyse?
Itse ajan päivittäin kehä ykköseen lähes päästä päähän aamulla ja illalla takaisin, niin ehkä kerran kerran kahdessa kuukaudessa, eikä aina niinkään usein, tulee eteen joku tilanne jossa jotain kanssa-autoilijaa voisi periaatteessa osoittaa sormella jos haluaisi (ja lisäksi vielä osoittaa mieltä) että nyt mokasit, ainakin MINUN mielestäni. Tosin kanssa-autoilija saattaisi olla asiasta toista mieltä.
Kaikki tuolla liikenteessä tekee virheitä, johtuen milloin mistäkin syystä, harva siellä tahallaan muita on haittaamassa. Tahallisia kiilaajia, jarruttelijoita, estelijöitä tai muita kusipäitä kuitenkin on oikeasti todella vähän, itse en muista olisinko sellaiseen törmännyt koskaan. Mutta jos jatkuvasti näkee virheitä muiden ajamisessa, niin...

Olen, ihan, tosissani.
En kuitenkaan ryhdy antamaan esimerkkejä.
Jos sinusta liikenne on ok, ole siihen sitten tyytyväinen, nauti siitä.

Jännää, että viimeisessä lauseessasi käännät syyttävän sormen minua kohtaan.
Millä perusteella?
Sillä, että pidän perseessä roikkumista pahana?
Jos jollain on sellainen ajotapa, niin ihan varma onkin, että hän ei itse sitä virheenä pidä.

En tiedä ajotapaasi tai huomiokykyäsi, enkä siis puutu siihen mitenkään.
Kerron vain, että itselläni on tapana koko ajan huomioida, mitä ympärilläni tapahtuu.
Se on raskaampaa, kuin nukkua ratissa silmät edellä ajavan perävaloa toljottaen,
mutta mielestäni myös turvallisempaa.
Samalla näkee niitä virheitä ja tötöilyä.
Mutta se että niitä näkee, ei tarkoita, että osoittaa mieltä.
Vai onko sinulla tapana tehdä niin?

Santtu123

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 23.10.13 - klo:09:43
Musta tuntuu että perässä roikkujat on enimmäkseen pakettiautoja ja taxeja. Ne kun tuntuvat ajavan aina niin lujaa kuin kyseessä olevalla ek pätkällä kerkeävät kiihdyttää. Myös vilkun käyttö kuuluu harvemmin tapoihin..

Tästä tuli mieleen juttu paikallisesta sanomalehdestä parin vuoden takaa.
Siinä vanhemman ihmiset kritisoi ihmisten ajotyylejä.
Yks siinä sitten kommentoi että kaikkien pitäis ajaa kuin taksikuskit.

Ekaksi tuli itelle just mieleen kaahailu ja vilkun käyttämättömyy.

Sent from my MediaPad 7 Lite using Tapatalk

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Poni - 23.10.13 - klo:12:19
Olen, ihan, tosissani.
En kuitenkaan ryhdy antamaan esimerkkejä.
Jos sinusta liikenne on ok, ole siihen sitten tyytyväinen, nauti siitä.

Jännää, että viimeisessä lauseessasi käännät syyttävän sormen minua kohtaan.
Millä perusteella?
Sillä, että pidän perseessä roikkumista pahana?
Jos jollain on sellainen ajotapa, niin ihan varma onkin, että hän ei itse sitä virheenä pidä.

En tiedä ajotapaasi tai huomiokykyäsi, enkä siis puutu siihen mitenkään.
Kerron vain, että itselläni on tapana koko ajan huomioida, mitä ympärilläni tapahtuu.
Se on raskaampaa, kuin nukkua ratissa silmät edellä ajavan perävaloa toljottaen,
mutta mielestäni myös turvallisempaa.
Samalla näkee niitä virheitä ja tötöilyä.
Mutta se että niitä näkee, ei tarkoita, että osoittaa mieltä.
Vai onko sinulla tapana tehdä niin?
Jaahas, en tiedä missä ajat jos siellä liikenteessä koko ajan on niitä törttöilijöitä ja vielä useita kertoja päivässä. En tiedä kuinka pientä virhettä voi pitää törttöilynä. Ilmeisesti minulla sitten on paljon isommat toleranssit sietää muiden pieniä virheitä, kun paljon harvemmin noihin törmään.
Jos koko ajan näkee virheitä muiden ajamisessa ja niitä etsimällä etsii, niin eikö se ole aika rasittavaa, ehtiikö siinä keskittyä omaan ajamiseen ollenkaan? Eri asia jos toisten virheet/mokat haittaa omaa ajamista, esim. että joutuu jarruttamaan yhtäkkiä kun joku tulee rampilta eteen tms.
Jos vaan ajaa muun liikenteen mukana eikä stressaa muiden virheistä niin eikö se olisi paljon vähemmän stressaavaa?
En tarkoitakaan että sinä osoittaisit mieltä, ehkä tuosta sai vähän väärän kuvan. Mutta joillakin niin näyttää olevan tapana tehdä. Minullakaan ei ole, korkeintaan voin torvea soittaa jos joku, niinkuin tuossa edellä mainitsin, vaikka kiilaa eteen. En jää kyllä kenenkään perseeseen roikkumaan enkä vilkuttele valoja tms.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Repost - 23.10.13 - klo:11:49
En kuitenkaan aio ajaa ylinopeutta kenenkään muun painostuksesta vaan jatkan omaa ajoani normaalisti. Palaan kuitenkin kaistalleni takaisin heti kun se on ohituksen jälkeen turvalista.

Mielestäni tässä ajotavassa ei ole yhtään mitään moitittavaa. Ei pitäisi olla kenenkään muunkaan mielestä. Ison poonuksen saa, jos vielä tietää oman autonsa todellisen nopeuden ja ei aja vasemmalla kaistalla nopeusmittarin dataan luottaen.

Mutta ne ongelmat syntyvät, kun kaikki eivät palaa takaisin oikealle kaistalle. Ja tämä aiheuttaa (minussakin) hampaiden kiristelyä. Ei pysty mun aivolohkot käsittelemään sitä tilannetta, että joku tahallaan jää vasemmalle kaistalle muiden eteen, vaikka oikealla kaistalla olisi varttimaili tilaa. Nämä kuskit ovat niitä itsekkäitä K-päitä, jotka eivät katsele missään tilanteessa muuta kuin omaa napaansa. Ja katselemisen ohessa kauhistelevat sitä, kun jotkut idiootit ohittavat oikealta motarilla. Miksiköhän...

Poni

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 23.10.13 - klo:12:46
Jaahas, en tiedä missä ajat jos siellä liikenteessä koko ajan on niitä törttöilijöitä ja vielä useita kertoja päivässä. En tiedä kuinka pientä virhettä voi pitää törttöilynä. Ilmeisesti minulla sitten on paljon isommat toleranssit sietää muiden pieniä virheitä, kun paljon harvemmin noihin törmään.
Jos koko ajan näkee virheitä muiden ajamisessa ja niitä etsimällä etsii, niin eikö se ole aika rasittavaa, ehtiikö siinä keskittyä omaan ajamiseen ollenkaan? Eri asia jos toisten virheet/mokat haittaa omaa ajamista, esim. että joutuu jarruttamaan yhtäkkiä kun joku tulee rampilta eteen tms.
Jos vaan ajaa muun liikenteen mukana eikä stressaa muiden virheistä niin eikö se olisi paljon vähemmän stressaavaa?
En tarkoitakaan että sinä osoittaisit mieltä, ehkä tuosta sai vähän väärän kuvan. Mutta joillakin niin näyttää olevan tapana tehdä. Minullakaan ei ole, korkeintaan voin torvea soittaa jos joku, niinkuin tuossa edellä mainitsin, vaikka kiilaa eteen. En jää kyllä kenenkään perseeseen roikkumaan enkä vilkuttele valoja tms.

Tuntuu että sanoista kiistellään.
Sietää? Mitä tarkoitta sietäminen? Sitä että ei puutu asiaan vaan antaa olla, eikö?
Minäkin siis siedän, vaikkakin huomaan niitä.

Keskittyä omaan ajamiseen tarkoittaa minun kielessäni sitä, että noudatan sääntöjä
ja huomioin muun liikenteen ja vältän joutumasta vaaratilanteisiin enemmän,
kuin mitä normaali liikennöinti edellyttää.
Liikenteeseen meneminen on itsessään aina riskitekijä,
mutta omalla toiminnalla sitä riskiä ei kannata kasvattaa.

En stressaa muiden virheistä, mutta en ole niille sokeakaan.
Suhtautumiskysymys.

Ja olen nykyään mieluummin periksiantava, kuin tiukasti omista oikeuksistani kiinni pitävä.
Mutta osaan toki myös puoleni pitää, en ole lammas.

Nyt täytyy laukata. Kiire, mutta maltilla liikenteeseen,....

JJ10

Omaan ajamiseen, tai ajatteluun keskittyneenä ei varmasti tiedäkään/huomaakaan mitä ympärillä tapahtuu. Vähän kuin ex-vaimo, joka ajeli niin perhanan hyvin aina yksin ajaessaan, ei mitään ongelmaa. Sitten kun istui vieressä...liikenneturvallisuuden kannalta kortti olisi joutanut pois.

Itsekin rampatessa Kehillä ihmetyttää vastaus, mm se, ettei ole kusipäihin siellä törmännyt...ei olla satuttu sinne samaan aikaan, olisit nähnyt yhden  ;D

Pertsa

Täytyy varmaan jatkossa kiinnittää enemmän huomiota muiden ajamiseen kuin omaan ajamiseen kun se tuntuu olevan tärkeämpää.
No eipä ole vielä kukaan kyydissäni pelännyt ja kyydissäni uskalletaan nukkuakin, hui :)

Polokari

Se ajamiseen suhtautuminen vaihtelee eri kuskeilla aika tavalla. Toiset on kuin bussin takapenkillä, kun taas joidenkin asenne ja keskittyminen on jotakin hävittäjälentäjän tasoa.
Useimmilla  (ainakin itselläni) tuo vireys vaihtelee vähän olosuhteiden mukaan, mutta näitä ratin takana olevia "bussimatkustajia" tuntuu olevan aina vain enemmän ja enemmän.
Silloin juuri ajellaan millä kaistalla sattuu, millä nopeudella sattuu, ilman vilkkua, eikä juuri huomioida muita tielläliikkujia (kun puhelu, tekstaus, nettisurffaus tms on kesken)
Sitten kun jotakin sattuu tai joku edes huomauttaa ko. asiasta , niin ollaan ihan huuli pyöreänä - emmämitäänootehny- se oli joku muu...

Kasis

Eilen oli aika likipiti tilanne, kun edellä ajaneesta Viton perässä olleesta alutrailerista irtosi vasen lokasuoja(alumiinia). Onneksi Vito ajoi vasenta kaistaa ja lokarikin päätyi samointein keskialueen reunaan.
Scirocco & VI Golf Variant

repomies

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 23.10.13 - klo:12:56
Mutta ne ongelmat syntyvät, kun kaikki eivät palaa takaisin oikealle kaistalle. Ja tämä aiheuttaa (minussakin) hampaiden kiristelyä. Ei pysty mun aivolohkot käsittelemään sitä tilannetta, että joku tahallaan jää vasemmalle kaistalle muiden eteen, vaikka oikealla kaistalla olisi varttimaili tilaa.

Kannattaa ehkä hieman hengähtää ja miettiä niitä muita syitä siihen, miksi joku viipyy hetken siinä vasemmalla kaistalla, ennen kuin päättää ohituksensa. Kyllä ne aivolohkot saavat tämänkin ongelman ratkottua.

Se varmasti avautuu sinullekin viimeistään sitten kun joku päättää ohituksen aivan nenäsi eteen ja heitää kurat tuulilasille tai rikkoo lasin kiveniskun myötä.

Siksi minäkin viivyn hetken vasemmalla kaistalla, mikäli mahdollista, siinä kun pitää valita kunnioittaako ohitettavaa vai mahdollisesti takana tulevaa hätähousua. Hyvä kompromissi on tietysti tehdä ohitus riittävän ripeästi.

Ja toisin kuin kotipoliisiprovoiluinesi höystettynä kuvittelet, minulle ei ole mikään ongelma jos joku ohittaa minut, mutta perseessä roikkuminen on. Sekä aivan nollaturvavälillä eteen kiilaaminen, silloin kun vasemmalla kaistalla olisi tilaa vaikka kuinka helkkaristi ja erityisesti silloin kun kukaan ei edes painosta siellä vasemmalla kaistalla.

Quality

Kyllä lähes jokaisella moottoritiematkalla sattuu ainakin yksi tilanne, jossa joku haluaa välttämättä jäädä roikkumaan siihen eteen vasemmalle kaistalle, kun horisontissa siintää rekan tai ha-peräkärryn profiili. Usein kyllä tuntuu pelkältä kiusanteolta, ja aina silloin tällöin sorrun itsekin painostamaan jotakuta, jotta ymmärtäisi valita oikean kaistan, joka siis on aivan vapaa ja sopii ko. ohittajan nopeuteen parhaiten. Mitään sormimerkkejä en toki harrasta, minulle niillä ei ole mitään viestiä tai erityistä merkitystä ::).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

V-O

kiilaajia, jarruttelijoita, estelijöitä tai muita kusipäitä kuitenkin on oikeasti todella vähän, itse en muista olisinko sellaiseen törmännyt koskaan.
Onnittelut - vilpittömästi.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: repomies - 23.10.13 - klo:20:05
Se varmasti avautuu sinullekin viimeistään sitten kun joku päättää ohituksen aivan nenäsi eteen ja heitää kurat tuulilasille tai rikkoo lasin kiveniskun myötä.

Siksi minäkin viivyn hetken vasemmalla kaistalla, mikäli mahdollista, siinä kun pitää valita kunnioittaako ohitettavaa vai mahdollisesti takana tulevaa hätähousua. Hyvä kompromissi on tietysti tehdä ohitus riittävän ripeästi.

Kuten olen monta kertaa kirjoittanut, en minäkään ohittele ketään puskureita hipoen. Jos olet ohittanut auton ja olet 50 metriä sen edellä, niin voit täysin turvallisesti ja kohteliaasti vaihtaa kaistaa. Itse vaihdan yleensä silloin, kun ohitettu auto tulee taustapeiliin näkyviin. Etäisyyttä on silloin varmasti riittävästi.

Lainaus käyttäjältä: Quality - 23.10.13 - klo:20:14
Usein kyllä tuntuu pelkältä kiusanteolta, ja aina silloin tällöin sorrun itsekin painostamaan jotakuta, jotta ymmärtäisi valita oikean kaistan, joka siis on aivan vapaa ja sopii ko. ohittajan nopeuteen parhaiten.

Mä en painosta Suomessa enää nykyään ketään valoja vilkauttamalla. Mä olen oppinut tässä vaiheessa elämää, että Suomessa siitä ei ole mitään hyötyä. Vasemmalle kaistalle jäävä kaveri jää sinne aina tarkoituksella ja tavoitteena on aina vain aiheuttaa takana tuleville haittaa. Mä vedän nykyään Suomessa aina kylmän viileesti oikealta ohi, vaikka se onkin laitonta.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Quality - 23.10.13 - klo:20:14
Kyllä lähes jokaisella moottoritiematkalla sattuu ainakin yksi tilanne, jossa joku haluaa välttämättä jäädä roikkumaan siihen eteen vasemmalle kaistalle, kun horisontissa siintää rekan tai ha-peräkärryn profiili.

Minun tapauksessani nuo nyt eivät yleensä ole aiheuttaneet pahempaa hampaidenkiristelyä, mutta onhan moisiakin joskus harvoin nähty myös HKI-TRE välillä, joka on se moottoriteistä jota tulee eniten hinkattua. Lähinnä nuo tapaukset ärsyttävät silloin kun vauhtina on siinä vasemmalla kaistalla jotain satku kesärajoituksen ollessa 120.. mutta sekin ärsytys on yleensä kovin lyhytkestoista.

Sormet eivät kuitenkaan riitä laskemaan niitä jotka yhdellä HKI-TRE-turneella ohituksen jälkeen kiilaavat eteen nollaturvavälille, kun itse ajaa cruise päällä oikeaa kaistaa. Keväisin ainoa järkevä tapa välttää kiveniskuja onkin etsiä peesattava ja jättää sopiva turvaväli johon ei enää pahimmatkaan kiilarit tunge, eikä toisaalta peesattavan ilmaan lennättämät kivet aivan yllä omalle autolle asti.

makkis

LainaaOikeasti ainoa vaihtoehto kääntyä turvallisesti tuollaisessa tapauksessa on, että vilkku jopa yliajoissa ja
hiljentäminen aloitetaan ennen todellista tarvetta, että se rekka tajuaa sen kääntymisaikeen olevan totta.
Jos siinä vasemmalle kääntyvällä kaistalla ei ole ketään, vetää rekka n. 150 % todennäköisyydellä sitä kautta ohi.

Tismalleen näin, pari kertaa on silti pitänyt jatkaa matkaa. Satoja kertoja tämä taas on toiminut.

repomies

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 23.10.13 - klo:20:40
Kuten olen monta kertaa kirjoittanut, en minäkään ohittele ketään puskureita hipoen. Jos olet ohittanut auton ja olet 50 metriä sen edellä, niin voit täysin turvallisesti ja kohteliaasti vaihtaa kaistaa. Itse vaihdan yleensä silloin, kun ohitettu auto tulee taustapeiliin näkyviin. Etäisyyttä on silloin varmasti riittävästi.

Nyt ehkä käsitit hieman väärin, en minä sinun ajokäyttäytymisestäsi mitään tiedä enkä sitä kommentoi. Paitsi nyt tiedän että koukkaat joskus oikealta, mikä taas ei minun mielestäni ole kovin paha rike. Senkin kun voi tehdä rauhallisesti ja reilut välit ohitettavaan jättäen.

50 metriä on kohtelias turvaväli satasen vauhdissa ohitettavalle, 120 vauhdissa saisi olla 60+ metriä. Mutta toodella harvassa on motarilla ne jotka tuollaisen turvavälin jättävät ennen kuin palaavat oikealle kaistalle. On niitä, ja silloin kyllä tulee ohitettavallekin hyvä mieli, kun tajuaa että nyt joku oli tarkoituksella kohtelias ja katsoi ettei tule ihan miten sattuu siihen eteen. Sen verta harvinaista se valitettavasti on. :(

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy