"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 18.06.13 - klo:09:32
Kuten tuossa jo ekassa postauksessani tähän aiheeseen liittyen laitoin, jos vasen kaista on tyhjä, niin ei luulisi aiheuttavan ihan hirveätä vaaraa vaihtaa kaistaa???

Se nyt vaan sattuu edelleenkin olevan lailla kiellettyä ja ihan syystä. Joustaa voi, mutta kaistahyppelyä ei saa tuon takia harrastaa. Piste.
Passat GTE Variant

Ktk

Uskomatonta että tästäkin päivänselvästä asiasta voidaan jankata näin. Tsiisus.

sambolo

Hehe just luin juttuja joiden mukaan  suomessa tiukka pykälien noudattaminen sokeasti ilman mitään joustoa on jo haitaks turismille :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Ktk

No kun ei väistämisvelvollisuutta tarvitse noudattaa niin saanko mä sit ajaa rajoitus+30 koko ajan? Semmoista pikku joustoahan se on vaan.

Hauskinta tässä rampista tulijan väistämisessä on se että 98% tapauksista se on täysin turhaa. Ja kuin pisteeksi ii:n päälle, ne jotka väistää sinne vasemmalle, ovat usein niin tohkeissaan etteivät tajua katsoa peiliin onko sieltä takaa kenties joku tulossa.

Oculus

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 18.06.13 - klo:13:24
Uskomatonta että tästäkin päivänselvästä asiasta voidaan jankata näin. Tsiisus.

Heh, kyllä täällä osataan  ;D. Pari vuotta sitten jankattiin kuuden sivun verran liikenneympyrässä ajamisesta kunnes ketju lyötiin lukkoon. Jos niin ei olisi tehty, niin jankkaus varmaan jatkuisi vieläkin  :o. Tässä ihan muistin virkistykseksi linkki tuohon ketjuun. Niin, ja ei sitten jatketa ko. aiheesta tässä ketjussa  ;)

eGetin

Oulussahan tuo rampilta tulijoiden väistäminen on niin selkärangassa ihmisillä että itse olen jo pariin otteeseen meinannut saada Golfiin uutta maalia pelkääjän kylkeen kun rampilta tulijat eivät katso ollenkaan. En minä ainakaan väistä jos edessä ja takana on pelkkää tyhjää tilaa.

chr

Lainaus käyttäjältä: Oculus - 18.06.13 - klo:14:07
Heh, kyllä täällä osataan  ;D. Pari vuotta sitten jankattiin kuuden sivun verran liikenneympyrässä ajamisesta kunnes ketju lyötiin lukkoon. Jos niin ei olisi tehty, niin jankkaus varmaan jatkuisi vieläkin  :o. Tässä ihan muistin virkistykseksi linkki tuohon ketjuun. Niin, ja ei sitten jatketa ko. aiheesta tässä ketjussa  ;)

Palaan väkisin aiheeseen, minulle on nimittäin tuon jälkeen jäänyt sellainen kevyt ympyräkammo, katson aina tarkkaan ettei ole "eemeleitä" liikenteessä.  :o

pekus

Pakko avautua...
Turku- Hki motarilla vakkari säädetty 125 todellista...
Kolme kaveria vetelee vasenta kaistaa jonossa n. 110...
Ajoin itse oikealla kaistalla ja saavutin ja lähes ohitinkin ne, kunnes edessäni oleva rekka pakotti hiljentämään...
No, päästin pojat ohi ja sitten taas vakkari päälle ja rekasta ohi, sekä palaaminen oikealle kaistalle...
Jälleen ohitin heidät (oikealta)... melkein, kun edessä oleva ajoneuvo pakotti hiljentämään...
Ja sama juttu toistui...
Kerpele... kolme kertaa kävi näin... onneksi tuli liitymä, josta poistuin heitä "kiusaamasta"...
Todettakoon, että tämä sattui Turun päässä motaria, tuskin Hesan suunnalla näin ajellaan...
Kun ajelee tolla Citigolla, niin tuntuu, että porukat on alvariinsa jaloissa... ;) Oliskohan pitänyt pistää talla pohjaan ja häipyä horisonttiin oikealta ohittaen?
Citigon potentiaalisia käyttäjiä ovat ns. "harmaat pantterit". Nämä käyttäjät ovat kustannustietoisia ja heillä on käytännöllinen suhtautuminen autoiluun, mutta he vaativat autoltaan mm. laatua, käytännöllisyyttä, designia ja turvallisuutta.

koppelo

Tämä ilman sitaatteja otsikon aiheeseen:

Meikäläinen maalainen neljän ruuhkassa Hesassa Koskelantiellä ja navin neuvomana väärällä kaistalla. Vilkku päälle ja parin auton odotus; hienosti annettiin tilaa vaihtaa kaistaa!
VW Kupla JEANS 1200, Volvo 242 DL, VW Golf IV Comfortline, VW Golf Plus Comfortline 1,4 TSI 90 kW DSG , VW Golf 7 Highline 1,4 TSI 103 kW (140 hv) ACT BlueMotion Technology DSG

Pepeto

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 18.06.13 - klo:14:35
Oulussahan tuo rampilta tulijoiden väistäminen on niin selkärangassa ihmisillä että itse olen jo pariin otteeseen meinannut saada Golfiin uutta maalia pelkääjän kylkeen kun rampilta tulijat eivät katso ollenkaan. En minä ainakaan väistä jos edessä ja takana on pelkkää tyhjää tilaa.

Tässä on tainnut sitten tapahtua täyskäännös viidessä vuodessa. Kun siellä asustelin, oli pikemminkin niin, että Pohjantielle liittyessä ajettiin välit umpeen ja ei varmana vaihdettu vasemmalle. "Siihen eteen et *****le tule. Sinulla on kolmio."
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Kopsu - 18.06.13 - klo:08:53
Ei kai joku ihan aikuisten oikeasti kuvittele että on moottoritiellä/päätiellä ajavien velvollisuus väistellä rampista tulijoita?  :o Annan kyllä itsekin tietä raskaalle kalustolle johtuen niille ominaisista kiihtyvyysongelmista, mutta jos joku kuvittelee että päätietä ajavien kuuluisi väistää rampista tulijoita niin kannattaa ihan suosiolla jättää se auto kotiin ja mennä bussilla.

Autossa on siinä oikealla on sellainen poljin jolla saa lisättyä vauhtia ja nenästä hiukan ylöspäin on kaksi silmiksi kutsuttua kapistusta, joilla voi katsoa mihin väliin änkeää. Näillä pärjää jo aika pitkälle ja jos kokemattomuus vaivaa niin kannattaa mennä vaikka illalla harjoittelemaan. ;)

Tällaisia on helppo huudella viisaana omasta makuukammarista.

Todellisuudessa, ainakin minun liikennetilanteissani aamu ja ilta ruuhkassa 4-tien moottotitiellä, on edessäni rampilla AINA rekka, paku tai joku muu joka ajaa niin hiljaa ettei oman nopeudensäätämisellä ole suurta merkitystä. Lisäksi, USEIMMITEN, moottoritiellä on aina sen verran liikennettä että sinne on vaikea päästä juuri siitä syystä että edessäni rampilla on joku.

Siksi, olen usein kiitollinen näille Sakal83:eille, jotka väistävät motarin vasemmallle kaistalle jotta pääsemiseni moottoritielle helpottuu. Samoin, kun oikein jumittuu, kiitollinen niille jotka päästävät vetoketjulla rampeilta auton eteensä. Onneksi kumpaakin edellä mainittua kohteliaisuutta tapahtuu usein nykyään ja homma toimii kohtuullisesti.

Sen sijaan, sinä, 2000 luvun farmari E-mersun kuljettaja osoitit olevasi aika tollo tulemalla kovaa vauhtia takaani samalta rampilta kuin minä viereeni siihen siihen motarikaistalle joka juuri vapautui väistäjän ansiosta. Aiheutit ikävän tilanteen minulle sekä edellämenijälle blokkaamalla meidät rampille. Ajoin tarkoituksella hieman hitaammin kiirehtimättä kaistalle menoa että myös edellämenijäni voisi rauhassa siirtyä myös siihen kaistalle, koska rekka motarilla blokkasi sillä hetkellä hänen siirtymisensä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Kopsu

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 18.06.13 - klo:20:33

Ihan tulee ajeltua 60-70 tkm vuodessa ja eikä ainakaan tällä vuosituhannella ole tullut vastaan tilannetta että olisin halunnut jonkun väistävän rampilta tullessani. Mutta väistelkää ihan rauhassa, jos siltä tuntuu.  ;)

V-O

homma toimii kohtuullisesti.

siihen motarikaistalle joka juuri vapautui väistäjän ansiosta. Aiheutit ikävän tilanteen minulle sekä edellämenijälle blokkaamalla meidät rampille.
Hmmmmm... Mitä tosta pitäisi nyt ajatella....

Kun sieltä makuuhuoneesta huutelee, niin kuvittelee että homma toimi, mutta todellisuudessa tuo väistäjä sai aikaan ikävän tilanteen...

hosee

Lainaus käyttäjältä: V-O - 18.06.13 - klo:21:11
...todellisuudessa tuo väistäjä sai aikaan ikävän tilanteen...

Koko aihe on jo vatvottu kuoliaaksi, mutta kysyn silti kun en ymmärrä. Mikä on tämä 'ikävä tilanne' joka syntyy siitä että annetaan tilaa väistämällä viereiselle, vapaalle kaistalle? En ymmärrä. Jos ymmärtäisin, en varmaankaan tuota rikosta tekisi?
Nyt: Mini John Cooper Works (F56), Alfa Romeo Tonale Q4 280 Veloce
Ex VAG mm. Seat Born, VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Nakunaakka

Lainaus käyttäjältä: hosee - 18.06.13 - klo:22:37
Koko aihe on jo vatvottu kuoliaaksi, mutta kysyn silti kun en ymmärrä. Mikä on tämä 'ikävä tilanne' joka syntyy siitä että annetaan tilaa väistämällä viereiselle, vapaalle kaistalle? En ymmärrä. Jos ymmärtäisin, en varmaankaan tuota rikosta tekisi?

samaa ihekki mietin. Luulin aikani että se on hyvänkäytöksen ele liikenteessä kun ei vaaranna ketään mut emäntä sit sano että siitä voi saaha sakot jos väistää viereiselle kaistalle rampista tulevia..  no väistän silti..

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Nakunaakka - 19.06.13 - klo:00:14
samaa ihekki mietin. Luulin aikani että se on hyvänkäytöksen ele liikenteessä kun ei vaaranna ketään mut emäntä sit sano että siitä voi saaha sakot jos väistää viereiselle kaistalle rampista tulevia..  no väistän silti..

Onko joku joskus saanut sakot kun on vaihtanut kaistaa rampin kohdalla (lue: väistänyt rampilta tulijaa), paljonko rapsahti?

kimik

Se rampilta tulijaa väistäminen vasemmallehan on tieliikennelain mukaan kielletty. Oma isoäiti ajoi kolarin niin, että väisti vasemmalle kun huomasi että sieltä tuleekin auto ja veti takaisin oikealle ja auto lähti käsistä ja metsään. Ei onneksi käynyt muuta kuin auto lunariin.

Mutta laki ja tervejärki ei aina kulje käsi kädessä. Itse kun ajan täysperävaunua niin olen tyytyväinen, että esim. kehä kolmosella, kun laittaa vilkun päälle niin tilaa järjestyy. Koska vauhtia ei saa millään pienellä kiihdytyskaistalla nostettua muiden tielläliikkujien tasolle. Henkilöautollahan on helppo liittyä joukkoon, kun ehtii kiihdyttää vauhdin samaksi kuin muilla.

Itse en pääsääntöisesti väistä vasemmalle(koska sehän oli kiellettyä ;D), jos rampista tulee henkilöauto. Voin kyllä höllätä kaasua ja näin järjestää tilaa liittyä mukaan. Jos vasen kaista vaan vapaana on niin raskasta liikennettä väistän jos tilanne sitä vaatii.
Seat Leon 1.4 TSI 122hv style

Kasis

Edelleenkään en henkilöautoja väistele vasemmalle. Ainoat poikkeukset on raskasliikenne ja kevyemmät ajoneuvoyhdistelmät, koska näistä harvemmin aiheutuu haittaa omalle ajamiselle.
Liian monasti on käynyt niin, että kun annan tilaa! tämä tielle pyrkivä saakin yllättäen nostettua nopeutensa samaan mitä minulla tai jopa suuremmaksi. Maailmani ei kaadu näihin, mutta miksi minun pitäisi kärsiä näissä tilanteissa.
Ei voi olla niin vaikeaa sovittaa se oma nopeus sopivaksi siinä rampilla/kiihdytyskaistalla. Jopa minäkin kykenen siihen aivan hemmetin hyvin.
Eniten se kiihdytyskaistalla naamaa vääntävä ja sormea esittelevä tuskastuu omaan suoritukseen tai autoonsa, vaikka se raukka ei sitä heti tajua. :P
Scirocco & VI Golf Variant

Polokari

Pahintahan tässä taitaa loppujen lopuksi olla se, että osa autoilijoista alkaa pitää
itsestäänselvänä sitä että rampiltatulijaa väistetään aina ja joka tilanteessa.
On muuten hassun näköistä kun ramppia pitkin tulee "juna" eli 5-10 autoa ns.
tappituntumalla ja todella hitaasti. Sitten vain liitytään moottoritien liikenteeseen
sujuvasti ja helposti ;D Varsinkin jos liityttävällä tiellä sattuu olemaan samanlainen
tiivis ajomuodostelma, tuloksena on hillitöntä poukkoilua , valojen vilkuttelua ja
torvisoittoa...

Quality

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 19.06.13 - klo:02:25
Liian monasti on käynyt niin, että kun annan tilaa! tämä tielle pyrkivä saakin yllättäen nostettua nopeutensa samaan mitä minulla tai jopa suuremmaksi. Maailmani ei kaadu näihin, mutta miksi minun pitäisi kärsiä näissä tilanteissa.

Eihän siinä mitään kärsimistä ole. Jos rampista tulija kiihdyttää yli oman nopeuteni, jättäydyn heti hänen taakseen. Ei se vasemmalle kaistalle siirtyminen mielestäni edellytä ohittamista.

Itse koetan tehdä tilannearvion siten, että liikenne pääsee soljumaan sujuvasti, ilman tarpeettomia hiljentämisiä tai poukkoiluita. Jos vasen kaista on vapaa, siirryn ilman muuta sille, mutta jos sitä pitkin lähestyy takaa nopeammin eteneviä, pysyn oikealla. Silloinkin sovitan nopeuteni niin, että rampilta tulevat pääsevät liittymään liikennevirtaan sujuvasti.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

V-O

Lainaus käyttäjältä: hosee - 18.06.13 - klo:22:37
Mikä on tämä 'ikävä tilanne'
No Arccahan just tosta kirjoitti, lue sieltä.

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Quality - 19.06.13 - klo:05:40
Eihän siinä mitään kärsimistä ole. Jos rampista tulija kiihdyttää yli oman nopeuteni, jättäydyn heti hänen taakseen. Ei se vasemmalle kaistalle siirtyminen mielestäni edellytä ohittamista.

Itse koetan tehdä tilannearvion siten, että liikenne pääsee soljumaan sujuvasti, ilman tarpeettomia hiljentämisiä tai poukkoiluita. Jos vasen kaista on vapaa, siirryn ilman muuta sille, mutta jos sitä pitkin lähestyy takaa nopeammin eteneviä, pysyn oikealla. Silloinkin sovitan nopeuteni niin, että rampilta tulevat pääsevät liittymään liikennevirtaan sujuvasti.
"Kärsiä" oli ehkä väärä sana, mutta seuraavaksi tullaan oikealta ohittamiseen, joka on myös kiellettyä(moottoritiellä). ;)
Sciroccosta on muutenkin huono näkyvyys taakse, joten turhat kaistanvaihdot jääköön tekemättä.
Scirocco & VI Golf Variant

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Quality - 19.06.13 - klo:05:40
Ei se vasemmalle kaistalle siirtyminen mielestäni edellytä ohittamista.

Moottoritiellä se kyllä edellyttää, minkä vuoksi se siirtyminen on laitonta. Muilla useampikaistaisilla teillä ei.

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 19.06.13 - klo:07:54
"Kärsiä" oli ehkä väärä sana, mutta seuraavaksi tullaan oikealta ohittamiseen, joka on myös kiellettyä(moottoritiellä). ;)

Ei ole kiellettyä moottoritielläkään, jos rinnakkaisilla kaistoilla molemmilla on jatkuvaksi jonoksi tulkittava tilanne. Tarkoittaa siis sitä, että ruuhkajonot saavat liikkua etenemiskykynsä mukaisesti.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

koppelo

Näin poliisi vastaa kaistanvaihtoon:

"Tieliikenneasetuksen 14 § mukaan risteyksessä kolmion takaa tulevan on väistettävä risteävällä tiellä kulkevia ajoneuvoja. Tieliikennelain 21 § mukaan ajokaistaa saa vaihtaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä. Tieliikennelaki ei kuitenkaan estä moottoritiellä liittymistien kohdalla ohittamaan lähtemistä kunhan ajoneuvon kuljettaja on tarkoin varmistunut, ettei siitä aiheudu vaaraa.

Moottoritielle liittyminen on yhteispeliä. Moottoritietä ajava voi omalla toiminnallaan mahdollistaa ns. vetoketjuperiaatteen toteutumisen jättämällä riittävästi etäisyyttä edellä ajavaan. Kiihdytyskaistalta tulevan on sopeutettava oma nopeutensa sellaiseksi, että hänen kuljettamansa ajoneuvo voi siirtyä turvallisesti moottoritielle."

...eli ihaillaan sitä edellämenevän automerkkiä sitten jossain marmorilla, eikä perstuntumalla.

VW Kupla JEANS 1200, Volvo 242 DL, VW Golf IV Comfortline, VW Golf Plus Comfortline 1,4 TSI 90 kW DSG , VW Golf 7 Highline 1,4 TSI 103 kW (140 hv) ACT BlueMotion Technology DSG

sakal83

Lainaus käyttäjältä: V-O - 19.06.13 - klo:06:57
No Arccahan just tosta kirjoitti, lue sieltä.
Siis mitä? Arccahan puolusteli väistämistä. Kuka tässä nyt ei ymmärrä ja ketä vai oletko kenties trolli?
Kuka sen selityksen nyt antaa siihen että kaistan vaihto on vaarallista ja aiheuttaa "ikäviä tilanteita"?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

V-O

Lainaa
Yleensä ajokortin omistavat autoilijat ovat sen verran fiksuja että osaavat liittyä rampilta muun liikenteen joukkoon sovittamalla oman nopeutensa sellaiseksi että muiden ei tarvitse heitä väistellä.

V-O

Sen sijaan, sinä, 2000 luvun farmari E-mersun kuljettaja osoitit olevasi aika tollo tulemalla kovaa vauhtia takaani samalta rampilta kuin minä viereeni siihen siihen motarikaistalle joka juuri vapautui väistäjän ansiosta. Aiheutit ikävän tilanteen minulle sekä edellämenijälle blokkaamalla meidät rampille. Ajoin tarkoituksella hieman hitaammin kiirehtimättä kaistalle menoa että myös edellämenijäni voisi rauhassa siirtyä myös siihen kaistalle, koska rekka motarilla blokkasi sillä hetkellä hänen siirtymisensä.
Tuosta vaan sakal lukemaan ja miettimään ja kysymään itteltäsi 5 kertaa: miksi kävi noin kuin kävi.

Joo, minun puolesta saat sanoa minua vaikka trolliksi, jos haluat.

Voimasavu

Lainaus käyttäjältä: kimik - 19.06.13 - klo:00:33
Mutta laki ja tervejärki ei aina kulje käsi kädessä. Itse kun ajan täysperävaunua niin olen tyytyväinen, että esim. kehä kolmosella, kun laittaa vilkun päälle niin tilaa järjestyy. Koska vauhtia ei saa millään pienellä kiihdytyskaistalla nostettua muiden tielläliikkujien tasolle. Henkilöautollahan on helppo liittyä joukkoon, kun ehtii kiihdyttää vauhdin samaksi kuin muilla.

Itse en pääsääntöisesti väistä vasemmalle(koska sehän oli kiellettyä ;D), jos rampista tulee henkilöauto. Voin kyllä höllätä kaasua ja näin järjestää tilaa liittyä mukaan. Jos vasen kaista vaan vapaana on niin raskasta liikennettä väistän jos tilanne sitä vaatii.

Näin juuri. Suomi on täynnä jääräpäitä, joilla ei ole minkäänlaista tilannetajua! Tässäkin ketjussa osa pitää jääräpäisesti kiinni oikeudestaan olla väistämättä tilanteessa kuin tilanteessa ja osa kuvittelee, että aina pitäisi väistää vaikka tiellä liikkuisi ainoastaan kaksi autoa; päätielle liittyvä ja siellä ajava. Mikä tässä nyt on niin vaikeata?

Normaalitilanteissa, jopa pienissä ruuhkissa, on henkilöautolla liittyminen helppoa ihan ilman turhia väistelemisiäkin. Esim. pääkaupunkiseudun ruuhkissa taas toimii tuo "vetoketjuperiaate" loistavasti ja moni onneksi näin toimiikin. Hitaampia (raskasajoneuvot, peräkyrryn vetäjät ym.) taas on suotavaakin liikenteen sujuvuuden kannalta väistää JOS tilanne antaa siihen mahdollisuuden. Usein ne rahtarit kyllä ihan omatoimisesti tekevat tilaa itselleen... jokainen itsesuojeluvaiston omaava kyllä vaistää.

Kuten Polokari kirjoitti ongelma on siinä, että osa autoilijoista pitää itsestään selvyytenä sitä, että pääväyllä liikkuva väistää. Jos näin et tee niin aletaan soittamaan torvea, vilkuttelemaan valoja, näyttelemään käsimerkkejä, liimaudutaan perseeseen kiinni ym. ym. Hyvä, ettei vedetä käsiasetta esiin! ;D Näillä aaseilla on kaiketi jäänyt joku kehitysvaihe väliin. Tämäkin keskustelu (jankkaaminen) alkoi siitä, kun kirjoitin siitä naishenkilöstä, joka koukkasi rampilta suoraan eteemme. Eli laittoi vilkun päälle ja samalla hetkellä kiilasi eteen. Ihan verrattavissa oleva tilanne siihen jos normiristeyksestä joku tulisi kärkikolmion takaa suoraa eteen. Ja tämä tapaus vieläpä kuvitteli viittelöinnistä päätellen, että vika oli minussa! Tuntuu tälläkin palstalla valitettavasti moni omaavan saman asenteen! >:(

Nyt mä lopetan tämän turhan lätinän... :-X       

belmont

Lainaus käyttäjältä: pantero - 18.06.13 - klo:09:50
Onpa niinkin, että rampista liittymistä ohjataan oikein liikennemerkeillä:

Kauklahdenväylältä käännyttäessä Kehä III:lle itäänpäin, on liikennemerkein kehälläajaville  asetettu ohituskielto(syynä on ilmeisesti rampin lyhyys). Liittymisen pitäisi silloin tapahtua juohevasti, kehällä kun yleensä on paljon autoja liikkeellä.

Valitettavasti kehäkuskit eivät näitä liikennemerkkejä huomaa(?!)/tai noudata. Muutaman kerran on joku autoparka joutunut pysähtymään rampinpäähän vilkku päällä(?!).

Itse asetan nopeuteni sellaiseksi, että pääsen sopivasti jonoon häiritsemättä muita. Oma huomioni on, että ehkä 10% kehälaisista selvästi noteeraa tuon ohituskieltoalueen rampin liittymän kohdalla. Tukkaputkella eteenpäintuijottavia ajelioita on yllättävän paljon...
Siis toivottavasti sä nyt ilmaiset itses huonosti.

Eli kehä 3 pysähtyy odottelemaan kun liittymästä tullaan kahtakymppiä?

Ajan tuosta kyllä päivittäin ja joustan tilaa tarvittaessa mutta ohituskielto eli liittyvä ajoneuvo etuajo-oikeitettu? Oletko koskaan ajellut maantiellä ja nähnyt siellä keltaistaviivaa (ohituskieltomerkillä vahvistettuma) ja liittymää samanaikaisesti? Miten toimit? Olisiko joku preppaus autokoulusta paikallaan?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Poni

Lukekaa ensin koppelon postaus, ja sitten hetki hiljaa, miettikää.
Missä menee pieleen?
Vinkki.
Turvaväli.
Mikäli kehä kolmosella ajettaisiin edes kohtuullisilla turvaväleillä,
niin tuo kevyt hiljentäminen riittäisi aivan hyvin, ja satavarmasti ilman kaistanvaihtoja.

Toinen idiotismi on sitten se, että rampilta tullaan pitkissä letkoissa nokka kiinni toisen puskurissa,
ja saatana on survottava siihen samaan reikään, mihin edellinenkin auto.

Itse pyrin pitämään sitä turvaväliä, eikä eteeni ole yhtään vaikeaa tulla.
Mutta sehän tässä on pielessä, että rampilta se letka tunkee vähintään niin,
että joku vetää ihan nokan eteen.
Jännä muuten, että aina on tungettava eteen, vaikka takanakin on joskus tilaa.

Ts. idiootteja on aivan liikaa, että olisi edes toivoa jonkun järjestyksen aikaan saamiseksi.

Turvaväli. Pikku juttu. Helppo muistaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy