"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 17.06.13 - klo:18:49
Voi voi, kun olet nyt ajanut... Itellä kyl sellanen fiilis nuista kehäteistä et siel on ne autoilijat jotka sen ruuhkan tekee Ei tie. Tarvi montaa minäminä-apinaa niin alkaa rampit tukkeutuu.....
Ei, ethän nyt olisi mennyt tuollaista laukomaan. Ei ihme että Stadin jupit pitää meitä kehä3 ulkopuolella asuvia täysinä maalaistolloina. Noh, ehkä yleistin tässä kumpaakin osapuolta, mutta kyllä nuo iltapäivän "ruuhkat" stadissa ja jopa treella vaan on välillä sellaisia että ei niitä ainakaan millään turvaväleillä estetä. Saati sitten kun puhutaan jostain miljoonakaupungeista. Tuosta minäminä asenteesta annoin jo mielipiteeni repostille.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

exari

Kohta 30v täällä kehä 3 sisäpuolella autoilleena totean: liikennemääriin nähden täällä ajetaan ihan helvetin hyvin ja joustavasti...kotojunttilassa(pohjois-savossa) ajetaan miten sattuu,yritetään estää ohituksia jne...pahinta seutua on pohjanmaa (koko maan jänkäpäisintä väkeä), siellä on kyllä tavannut niin erikoisia suorituksia että huh.
tämä oli myös osin provo. ps. asuinseutu ei tee junttia,vaan tavat ja teot...

Hawtin

Aika huvittavaa keskustelua. Kuten huomaamme, meitä teillä liikkujia on monenmoisilla opeilla, asenteilla ja taidoilla varustettuja ihmisiä. Juuri tämän vuoksi lainsäädännöllä laaditaan yhteiset pelisäännöt, jotta ennakoitavuus ja siten turvallisuus parantuisivat. Näistä pelisäännöistä poikkeaminen voi aiheuttaa yllättäviä tilanteita, kuten useampi hlö on tässä yrittänyt sanoa.

Täällä on myös vedottu ruuhkatilanteisiin ja joustavuuteen. Ruuhkatilanteet ovat kuitenkin aivan erilaisia kuin ne tilanteet, joista tämä keskustelu alkoi. Eli tilanteet, joissa rampilla tuleva kuljettaja voisi aivan ongelmitta noudattaa lainsäädäntöä ja sopeuttaa vauhtinsa päätiellä ajavien vauhtiin ja liittyä häiriötä aiheuttamatta. Ruuhkatilanteitahan koskevat muutenkin eri säännöt, esim. moottoritiellä saa ohittaa oikealta. Jos liikenne päätiellä matelee kävelyvauhtia, on ilman muuta kohteliasta antaa välillä tilaa rampilla tulijoillekin. Sen sijaan jos päätiellä on liikennevirran vauhti 120+ niin pienetkin "yllättävät" ratkaisut voivat johtaa ikäviin tilanteisiin. Maalaisjärjelle ja kohteliaisuudelle on kyllä runsaasti tilaa liikenteessä, mutta paikka pitää olla oikea. Yleensä näitä tarvitaan ruuhkatilanteissa, koska jos muita ei ole, niin eipä heitä tarvitsekaan huomioida ;)

Sinänsä Hoseen viittaus kehäteiden tilanteeseen on kelvoton, koska jos oikean puolimmaisella kaistalla on jatkuva jono, niin sitten se on myös sillä vasemman puoleisella. Ja se toinen maininta kiihdyttämisen välttämisestä toisen kaistanvaihdon yhteydessä ei ollut kovinkaan "suurta jaloutta", koska lainsäädäntö kieltää sen. Sinänsä kiva, että lainsäädäntöä suostut välillä kuitenkin noudattamaan. ;D
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

metS80

Lainaus käyttäjältä: ekiX - 17.06.13 - klo:18:34
Ihmetyttää nykyinen tyyli puskea rampista suoraan liikenteen sekaan, hyödyntämättä kiihdytyskaistaa. Kiihdytyskaistaa ajaessa ehtisi nähdä helpommin mihin väliin kannattaa vauhtia kiihdyttää tai himmata.

Joo mut kun siel jonossa alkaa tiivistäminen, ku näkevät että joku on rampilta tulossa. Näin ainaskin tääl mansessa päin
kadettx2>isocorolla>taunus>orion>passat>pajero>sierra>mondeox2>passat>9-5>octavia>S80x2>Grand Scenic>Mondeo>Ateca>Tarraco

Poni

Lainaus käyttäjältä: hosee - 17.06.13 - klo:18:27
Hyvä. Et siis myöskään koskaan aja yhtään ylinopeuttakaan, jätä päästämättä jalankulkijaa suojatielle tai mene liikennevaloista vanhalla vihreällä, tms koska laki kieltää kaikki nuokin... Anteeksi että epäilen.
Sopii epäillä, ei se minua haittaa.
Kantasi ja kommenttisi huomioon ottaen arvelen toimivani liikenteessä huomattavasti enemmän lain puitteissa, kuin sinä.

Ei saa olla jäärä, joustaa voi, mutta jumanperkele, eikö sillä kolmiolla ole mitään merkitystä?
Kannattaa kysyä vaikka joltain, jos ei itse tiedä.

tet

Minä en ole koskaan rampilta tullessani odottanut kenenkään väistävän, liittyminen onnistuu ihan hienosti kun on kaasupoljin käytettävissä. Itse en myöskään pääsääntöisesti väistä henkilöautoja, oli millainen kinneri hyvänsä sieltä rampilta tulossa. Pakettiautoja väistän joskus, rekkoja useimmiten tai lähes aina (siis jos on tilaa väistää vasemmalle kaistalle).

Rekat kun eivät motarinopeuksiin yllä, eikä moni ehdi edes rajoitinnopeuteen kiihdyttää ennen kiihdytyskaistan loppumista, niin pakkohan sellaista on yrittää väistää tai muuten on sumppu valmis kun rekka joutuu pysähtymään sinne kiihdytyskaistan loppuun. Henkilöautojen sen sijaan odotan toimivan kuten itsekin toimin, eli kiihdyttävän liikennevirran nopeuteen jonka jälkeen se liittyminen tapahtuu yksinkertaisesti siitä ratista vähän kääntämällä ilman elämää suurempaa dramatiikkaa (jollaiselta se välillä kuulostaa kun tätä ketjua lukee ???).

Kunnon ruuhkassa liittymiseen en ota kantaa, kun sellaisesta on hyvin vähän kokemusta. Mutta kuten tuossa edellä jo ilmeni, niin kyllähän ne väistömahdollisuudet vasemmalle kaistalle siirtymällä aika vähissä ovat ruuhkassa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Vankka

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.06.13 - klo:19:04
Ei, ethän nyt olisi mennyt tuollaista laukomaan. Ei ihme että Stadin jupit pitää meitä kehä3 ulkopuolella asuvia täysinä maalaistolloina. Noh, ehkä yleistin tässä kumpaakin osapuolta, mutta kyllä nuo iltapäivän "ruuhkat" stadissa ja jopa treella vaan on välillä sellaisia että ei niitä ainakaan millään turvaväleillä estetä. Saati sitten kun puhutaan jostain miljoonakaupungeista. Tuosta minäminä asenteesta annoin jo mielipiteeni repostille.

Kyllä tuolla juppilandiassa on tullut useampi vuosi asuttua ja autoiltua. Mitä itse koin, näin ja fiilistelin niin muutamat rampit oli tukossa aina. Sit sai laukata ihan kivasti. Tuo ahtaisiin väleihin väkisin vänkääminen tekee sitä haitari liikettä kun takaa tuleva auto joutuu hyppään jarrulle. Kyllä nuiden kehien luulis vetävän nopeampaa kuin 20km/h ja seki pätkien.

Suomi ja helsinki on vähän eriasia kuin oikea miljoonakaupunki. Siellä tieinfa on hitusen erillainen ja asukkaita enenmpi kuin koko suomessa.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

repomies

Lainaus käyttäjältä: metS80 - 17.06.13 - klo:19:43
Joo mut kun siel jonossa alkaa tiivistäminen, ku näkevät että joku on rampilta tulossa. Näin ainaskin tääl mansessa päin

Jaa. Minä olen hämmästellyt miten nätisti herwoodin valtaväylältä pääsee kehätielle länteenpäin. Vaikka jono tökkii, antavat tulla siihen jonon keulan tuntumaan ja päästävät mukaan vetoketjumeiningillä.

Koska tuolla ollaan oltu tunnelityöstä ja viivästyksestä huolimatta niin joviaaleja, olen ajellut muutaman kerran Vuoreksen kautta ohi tunnelista ihan vaan solidaarisuudesta. Onhan se tylsä körryytellä kolmeakymppiä (naurettavia ne Vuoreksen nopeusrajoitukset, joku kilsa neljänkympin aluettakin ilman yhtään suojatietä..), mutta ei ne siellä kehätien jonossa kaipaa sinne yhtään ylimääräistä autoa.

hosee

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 17.06.13 - klo:19:41
Täällä on myös vedottu ruuhkatilanteisiin ja joustavuuteen. .... Eli tilanteet, joissa rampilla tuleva kuljettaja voisi aivan ongelmitta noudattaa lainsäädäntöä ja sopeuttaa vauhtinsa päätiellä ajavien vauhtiin ja liittyä häiriötä aiheuttamatta.
Tyhjä kaksikaistainen tie ja huomaan että rampissa on puskemassa auto tielle. Totta kait minä vaihdan kaistaa. Tällä annan paitsi toiselle vinkin siitä että olen huomannut tämän, niin myös sujuvoitan liikennetilannetta meidän molempien kannalta. Toivon kovasti että muut toimisivat samoin. Ikävä kyllä aika moni toimii tuossa tilanteessa siten että jopa aktiivisesti pyrkii estämään liittymästä tielle pääsyn nostamalla tai laskemalla nopeuttaan. Heillähän on tähän omasta mielestään oikeus koska "vihollinen" tulee kolmion takaa ja hänellä on minulla on siksi oikeus ajaa juuri niin kuin haluan.... Ikävä kyllä tähän asenteeseen törmää jatkuvasti.

Lainaa
Sinänsä Hoseen viittaus kehäteiden tilanteeseen on kelvoton, koska jos oikean puolimmaisella kaistalla on jatkuva jono, niin sitten se on myös sillä vasemman puoleisella. Ja se toinen maininta kiihdyttämisen välttämisestä toisen kaistanvaihdon yhteydessä ei ollut kovinkaan "suurta jaloutta", koska lainsäädäntö kieltää sen.

Ei kun tarkoitin että vähennän vauhtia kevyesti sen verran että eteen syntyy väli, johon tuo aikeistaan fiksusti ilmoittava pääsee vaihtamaan kaistaa... Tiedän ajatuksen olevan radikaali, mutta suosittelen. Samoin kuin sitä suuntavilkun käyttöä jos on aikeissa vaihtaa kaistaa...
Nyt: Mini John Cooper Works (F56), Alfa Romeo Tonale Q4 280 Veloce
Ex VAG mm. Seat Born, VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: hosee - 17.06.13 - klo:20:42
Tyhjä kaksikaistainen tie ja huomaan että rampissa on puskemassa auto tielle. Totta kait minä vaihdan kaistaa. Tällä annan paitsi toiselle vinkin siitä että olen huomannut tämän, niin myös sujuvoitan liikennetilannetta meidän molempien kannalta. Toivon kovasti että muut toimisivat samoin. Ikävä kyllä aika moni toimii tuossa tilanteessa siten että jopa aktiivisesti pyrkii estämään liittymästä tielle pääsyn nostamalla tai laskemalla nopeuttaan. Heillähän on tähän omasta mielestään oikeus koska "vihollinen" tulee kolmion takaa ja hänellä on minulla on siksi oikeus ajaa juuri niin kuin haluan.... Ikävä kyllä tähän asenteeseen törmää jatkuvasti.
Olen varmaan juntti, mutta koen tuon väistön vasemmalle juuri päin vastoin! Koen, että tuo aiheuttaa hämmennystä ja vaikeuttaa oman nopeuden ottamista. "Pelko" on tosiaan, että ajankin samaa nopeutta tuon jo,motarilla ajavan kanssa. Laskenko minä tieten nopeuttani että tuo väistäjä menee menojaan vai pakotanko hänet kiihdyttämään koska hän meni sinne "ohituskaistalle"?

Jos tuo motarilla ajava ei väistä vaan ajaa kuten on tarkoituskin niin silloin osaan sijoittaa oman nopeuteni just eikä melkein hänen mukaansa. Jos hän ajaa hiljempaa ohitan hänet liittymisen jälkeen... Tämä jos mikä on minusta hyvin selkeää!
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

JJ10

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.06.13 - klo:19:04

Täytyy myöntää,  tuli sohaistua turhaan. Silti pysyn sanojeni takana, noissa isoissa kaupungeissa ajaessa oli pakko oppia joustavuutta, koska ilman joustoa ja mielen malttia liikenne ei vain sujuisi...perhana, kun pitikin mainita asia... >:(  itselle.

Joku kirjoittikin pääkaupunkiseudun liikenteestä, mielestäni täällä ollaan opittu joustavuutta ja liikenne sujuu hyvin.

Totta vaan on sekin, että teitä ei ole suunniteltu ruuhkahuippuihin, eikä ole järkevääkään, koska suurimman osan ajasta ne on lähes tyhjillään.

Nimim: Asia loppuun käsitelty osaltani  :D

Pertsa

Ja tänään oikeinkin kunnioitettava suoritus itseltäni...  ::)
Kolmas kameran välähdys reilusti alle vuoden sisällä. Ekasta rikesakko, tokasta tuli huomautus ja nyt tämä tämänpäiväinen lienee siinä ja siinä rajoilla selviääkö rikesakolla. Lisäksi on ollu pari muuta välähdystä joista ei ole tullut mitään lappua kotiin.
Saapa nähä miten käy ....
Kehä III:llahan tuo kävi vaikka kamerat on kyllä hyvin tiedossa missä ne on. Kävi vielä sellainen älykkyyskohtaus tänään että poikkeuksellisesti kiihdytin kameran kohdilla enkä hidastanut ???. Oli olevinaan kauhia kiire lentokentälle ja vasempaa kaistaa siinä menin ja kun kamera lähestyi, ajattelin että ei tossa kuitenkaan ole kameraa...sitten ajattelin että vaikka oliski niin mä kiihdytän ton oikeaa kaistaa menevän koppikuormurin taakse kameraa piiloon, en ihan ehtinyt ... ;D
Ja aikaa oli kentällä vaikka kuinka paljon loppujen lopuksi......
(juu, en varmaan tuntenut itseäni tyhmäksi ton jälkeen  :P)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 17.06.13 - klo:21:22
Täytyy myöntää,  tuli sohaistua turhaan. Silti pysyn sanojeni takana, noissa isoissa kaupungeissa ajaessa oli pakko oppia joustavuutta, koska ilman joustoa ja mielen malttia liikenne ei vain sujuisi...perhana, kun pitikin mainita asia... >:(  itselle.

Joku kirjoittikin pääkaupunkiseudun liikenteestä, mielestäni täällä ollaan opittu joustavuutta ja liikenne sujuu hyvin.

Totta vaan on sekin, että teitä ei ole suunniteltu ruuhkahuippuihin, eikä ole järkevääkään, koska suurimman osan ajasta ne on lähes tyhjillään.

Nimim: Asia loppuun käsitelty osaltani  :D
Paino sanalla joustoa. Miljoonakaupungeissa en ole ajellut, mutta mielestäni tuota joustoa on opittu niissä kaupungeissa missä niitä vähäsiäkin ruuhkia esiintyy. Poikkeuksia lukuunottamatta. Ajotapoja on monia, huonoja ja vähemmän huonoja  ;). Kiireessäkin muistetaan se jousto ja annetaan tilaa, niin liikenne sujuisi mallikkaammin. Eikö niin?

Vankka

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 17.06.13 - klo:21:30
Ja tänään oikeinkin kunnioitettava suoritus itseltäni...  ::)
Kolmas kameran välähdys reilusti alle vuoden sisällä. Ekasta rikesakko, tokasta tuli huomautus ja nyt tämä tämänpäiväinen lienee siinä ja siinä rajoilla selviääkö rikesakolla. Lisäksi on ollu pari muuta välähdystä joista ei ole tullut mitään lappua kotiin.
Saapa nähä miten käy ....
Kehä III:llahan tuo kävi vaikka kamerat on kyllä hyvin tiedossa missä ne on. Kävi vielä sellainen älykkyyskohtaus tänään että poikkeuksellisesti kiihdytin kameran kohdilla enkä hidastanut ???. Oli olevinaan kauhia kiire lentokentälle ja vasempaa kaistaa siinä menin ja kun kamera lähestyi, ajattelin että ei tossa kuitenkaan ole kameraa...sitten ajattelin että vaikka oliski niin mä kiihdytän ton oikeaa kaistaa menevän koppikuormurin taakse kameraa piiloon, en ihan ehtinyt ... ;D
Ja aikaa oli kentällä vaikka kuinka paljon loppujen lopuksi......
(juu, en varmaan tuntenut itseäni tyhmäksi ton jälkeen  :P)

Itelle kävi aikoinaan kans vahinko kameran kans. Navi piippas kamerasta ja oikein katoin sitä kameraa mut nopeutta en älynny laskea. Onneksi mentiin justjajust alle sakkorajan :D
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

XUE

olipa taas sellainen keissi että Turun moottoritiellä Helsingistä periferiaan päin
ajoi vasenta kaistaa joku 50-55v heppu jollain tojolla about 90km/h, kun
rajoitus 120. Huitaisin ohi oikealta, tietysti.

Sitten tullaan tietyömaiden kohdalle, ensin tippuu 80 ja lopulta 60 rajoitukseen
niin tää sama kaveri saavuttaa ja huitaisee alueen läpi sama nopeus päällä >:(

Sitten rajoitus taas nousee 120, saavutan ja menen tietty ohi, kunnes, kyllä vain,
tulee se toinen peräkkäinen vastaava tietyömaakohde ja IHAN SAMA KUVIO  :-\

Ei voi tajuta???
Kaveri vetää se 90km/h lasissa ihan sama mikä on rajoitus tai kohta...
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Karvis

Lainaus käyttäjältä: XUE - 17.06.13 - klo:22:10
olipa taas sellainen keissi että Turun moottoritiellä Helsingistä periferiaan päin
ajoi vasenta kaistaa joku 50-55v heppu jollain tojolla about 90km/h, kun
rajoitus 120. Huitaisin ohi oikealta, tietysti.

Sitten tullaan tietyömaiden kohdalle, ensin tippuu 80 ja lopulta 60 rajoitukseen
niin tää sama kaveri saavuttaa ja huitaisee alueen läpi sama nopeus päällä >:(

Sitten rajoitus taas nousee 120, saavutan ja menen tietty ohi, kunnes, kyllä vain,
tulee se toinen peräkkäinen vastaava tietyömaakohde ja IHAN SAMA KUVIO  :-\

Ei voi tajuta???

Kyseessä on ollut ihan ehta 90:n spede, heidän aivoituksiaan on vaikea ymmärtää ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VAG!

Lainaus käyttäjältä: XUE - 17.06.13 - klo:22:10
Ei voi tajuta???

Tyypillinen tojokuskihan se siinä. On niin pihi, että ei raaski ajaa yli 90 lasissa ja nauttii sitten niistä pienistä onnenhetkistä, kun voi ohittaa muita autoilijoita edes 60-alueella.

hosee

Samat suuntimat toissaviikonloppuna. Bongasin myös satasen speden (passat) ja sadankymmenen speden (v70). Kyseessä ei siis ole tojo-tauti  :)
Nyt: Mini John Cooper Works (F56), Alfa Romeo Tonale Q4 280 Veloce
Ex VAG mm. Seat Born, VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

VAG!

Lainaus käyttäjältä: hosee - 17.06.13 - klo:22:25
Samat suuntimat toissaviikonloppuna. Bongasin myös satasen speden (passat) ja sadankymmenen speden (v70).

Mä luuleen, että nämä tasanopeuskaverit ajavat sitä omaa kattonopeuttaan juurikin rahan takia. He eivät raaski ajaa kovempaa. Jos rajoitus on alle oman kattonopeuden, niin sitten ollaan kyllä valmiita ajamaan reilustikin ylinopeutta, mutta kun rajoitus nousee yli oman kattonopeuden, niin sitten jäädään ajamaan "omilla rajoituksilla".

Ja lopputuloksena on tolkutonta pumppaamista, kun iso osa muista autoilijoista kuitenkin säätelee ajonopeuttaan rajoitusten mukaan.

Voimasavu

Lainaus käyttäjältä: hosee - 17.06.13 - klo:20:42
Tyhjä kaksikaistainen tie ja huomaan että rampissa on puskemassa auto tielle. Totta kait minä vaihdan kaistaa. Tällä annan paitsi toiselle vinkin siitä että olen huomannut tämän, niin myös sujuvoitan liikennetilannetta meidän molempien kannalta.

Jos tuollaisessa tilanteessa ei rampilta tuleva osaa liittyä ajoväylälle ilman, että siellä ajava väistää niin kehotan tosissaan harkitsemaan siirtymistä joukkoliikenteen käyttäjäksi! ;)

Hawtin ja tet veivät sanat suustani! Vähän lähti lapasesta (taas) tämäkin aihe, mutta onhan näitä avautumisia hauska lukea. ;D

SKU

Taas täytyy ihmetellä tuota rampilta motarille/kehätielle ajoa. Siinä ei ole mitään ihmeellistä kun opettelee polkemaan sitä kaasupoljinta. Tumpelot huomaa kyllä nopeesti, myös itse ajaessa päätiellä. Tuosta voi sitten kukin tehdä omat päätöksensä miten itse toimii. PK-seudulla homma toimii ihan ok, ja tilaa on aina.

Kannattaa käydä opissa jossain oikeassa miljuunakaupungissa, kun tilaa on puolet vähemmän ja autoja vähintään puolet enemmän. Välillä kaistoja on kaksi, mutta rinnakkain autoja mahtuu välillä kolme, joskus neljä ja oikein tiukkaan paikkaan viisi. Risteyksissä taas voi olla vasemmallä kääntyvillä semmoinen ranskalaismallinen vapaa muodostelma, jossa risteys tungetaan täyteen autoja poikittain ja sitten nopein syö hitaan valojen vaihtuessa ja kaikki tungetaan yhdelle sivutien kaistalle. Tuon paremmin en tuota osaa kuvata, mutta moni varmaan tunnistaa tuon mallin. Siinä on ykkösten lähtötohinakin ihan lastenleikkiä...ykkösissä sentään jokainen on ns. ammattikuski :)
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Voimasavu

Juuri noin SKU!

Nuo tasanopeuskaverit ovat mullekin aina olleet täysiä mysteerejä. Ei voi muuta kuin ihmetellä mitä siellä pääkopassa liikkuu vai liikkuuko yhtikäs mitään.

Repost

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.06.13 - klo:17:53
Mä onnistun kyllä vaihtamaan sen kaistan vaikka vakkari päällä. Ei se kovin vaikeaa ole. Toki ei ole pakko antaa tilaa, mutta kuten tuossa jo joku tokaisi, että kun vähän olisi joustavuutta liikenteessä eikä pidettäisi vain omista "oikeuksista" kiinni niin liikenne olisi sujuvampaa. Tee miten lystäät... Et varmasti ole ainoa joka vain itseään liikenteessä ajattelee!  :D

Antakaa tietä, kuningas liittyy moottoritielle !

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Repost - 18.06.13 - klo:06:25
Antakaa tietä, kuningas liittyy moottoritielle !
Ilmeisesti idiootti oli ihan sopiva haukkumanimi sulle :P

E:henkilökohtaisuuksiin menemättä. Vastaan samalla Ville 5v tyylillä:
Haa, rampista tulossa joku. En Vi**u varmaan väistä. Joku muu saa antaa tilaa tai pysykööt rampissa.

Karvis

Ja sitten rauhoitellaan, ei ole tarvetta mennä henkilökohtaisuuksiin vaikka asioista olisikin eri mieltä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Kopsu

Ei kai joku ihan aikuisten oikeasti kuvittele että on moottoritiellä/päätiellä ajavien velvollisuus väistellä rampista tulijoita?  :o Annan kyllä itsekin tietä raskaalle kalustolle johtuen niille ominaisista kiihtyvyysongelmista, mutta jos joku kuvittelee että päätietä ajavien kuuluisi väistää rampista tulijoita niin kannattaa ihan suosiolla jättää se auto kotiin ja mennä bussilla.

Autossa on siinä oikealla on sellainen poljin jolla saa lisättyä vauhtia ja nenästä hiukan ylöspäin on kaksi silmiksi kutsuttua kapistusta, joilla voi katsoa mihin väliin änkeää. Näillä pärjää jo aika pitkälle ja jos kokemattomuus vaivaa niin kannattaa mennä vaikka illalla harjoittelemaan. ;)

Voimasavu

Lainaus käyttäjältä: Kopsu - 18.06.13 - klo:08:53
Ei kai joku ihan aikuisten oikeasti kuvittele että on moottoritiellä/päätiellä ajavien velvollisuus väistellä rampista tulijoita?

Tuntuu kuvittelevan! Asenteita on monenlaisia, joten ei mikään ihme, että liikenteessä tulee niin usein eteen läheltä piti tilanteita. :(

Lainaus käyttäjältä: Kopsu - 18.06.13 - klo:08:53
Annan kyllä itsekin tietä raskaalle kalustolle johtuen niille ominaisista kiihtyvyysongelmista, mutta jos joku kuvittelee että päätietä ajavien kuuluisi väistää rampista tulijoita niin kannattaa ihan suosiolla jättää se auto kotiin ja mennä bussilla.

Näin juuri, järjen käyttö on suotavaa.

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 17.06.13 - klo:16:28
Pointtini oli se, että ihmiset tulevat nykyään aivan holtittomasti rampilta pääväylälle, kun odottavat (liikennesääntöjen vastaisesti) siellä ajavan väistävän. Ei se noin voi mennä, vaan rampilta tulevan on sopeutettava nopeutensa niin, ettei aiheuta häiriötä pääväylällä ajavalle. Ei kaistaa vaihtavakaan saa poukata toisen kylkeen tai eteen miten sattuu. Yhtä hyvin voisit pitää epäkohteliaana autoilijaa, joka ei väistä kolmion takaa tulevaa. Liikennesääntöjen idea on se, että kaikilla olisi ennakkokäsitys siitä, miten kohtaamistilanteessa toinen henkilö toimii. Tämä presumtio ei toimi, jos osa väestä toimii yhteisten pelisääntöjen vastaisesti.

Ei liikennesäännöt voi olla rusinoiden noukkimista pullista; noudatetaan vain niitä sääntöjä, jotka juuri nyt sattuvat kutakin miellyttämään.

+1

Repost

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 18.06.13 - klo:08:29
Ilmeisesti idiootti oli ihan sopiva haukkumanimi sulle :P

E:henkilökohtaisuuksiin menemättä. Vastaan samalla Ville 5v tyylillä:
Haa, rampista tulossa joku. En Vi**u varmaan väistä. Joku muu saa antaa tilaa tai pysykööt rampissa.

Yleensä ajokortin omistavat autoilijat ovat sen verran fiksuja että osaavat liittyä rampilta muun liikenteen joukkoon sovittamalla oman nopeutensa sellaiseksi että muiden ei tarvitse heitä väistellä.
Mitä ilmeisimmin joukossa kuitenkin on yksilöitä jotka eivät ole vielä ymmärtäneet että kaasu- ja jarrupolkimen asentoa muuttamalla auton vauhtia pystyy kasvattamaan tai hidastamaan jolloin liikenteen sekaan liittyminen onnistuu yleensä aika helposti häiritsemättä muuta liikennettä.

Poikkeustilanteita on tietysti joskus raskaanliikenteen tai ruuhkien takia mutta silloin järjenkäyttö on sallittua.

Nyt tuntuu että tää asia on mun osalta taputeltu joten palaan takaisin hiekkalaatikolle
T. Ville 5v

sakal83

Kuten tuossa jo ekassa postauksessani tähän aiheeseen liittyen laitoin, jos vasen kaista on tyhjä, niin ei luulisi aiheuttavan ihan hirveätä vaaraa vaihtaa kaistaa??? vai onko esimerkiksi täysin tyhjällä tiellä kaistan vaihto jotenkin vaarallisempaa, kuin autoilu yleensä? Toki liukkaat keskiviivat voivat syökseä auton metsään, mutta ihan yhtä hyvin voit saada slaakin korkeasta verenpaineesta johtuen, kun lueskelet näitä kommentteja  ;D.
Tässä nyt kukin varmaan kuvittelee tilanteen miten sen itse näkee.
Toki ei tarvitse vaihdella kaistaa, jos tilanne on sellainen, mutta ihmettelen kummasti jos esimerkiksi n. 10-20 auton letka ajaa motarilla tasavauhtia, KAIKKI samalla kaistalla ja turvaväli motarille sopiva, eli se tuttu 5-10m. Siinä on sitten hieno rampilta pudottaa päätielle ja ruveta etsimään sitä väliä,  mihin autonsa tuuppaisi vai kenties jarruttaisiko vauhtinsa 20kmh ja liittyisi sillä vauhdilla sitten letkan hännille. Kumpiko aiheuttaa vaaraa enemmän? Se että sitten joku upro tosiaan runnnoo sen auton sinne väliin, vai että letkassa muutama ennakoisi ja siirtyisi jo valmiiksi vasemmalle kaistalle? Toki tämä rikkoo lakia ja on aivan hirveän vaarallista, mutta minä olenkin tälläinen rikollinen ja vaaraa aiheuttava kuski joka ajaa sen  50tkm vuodessa. Tosin sakkoja, kolareita tai edes läheltä piti tilanteita, en vielä ole tähän mennessä aiheuttanut (kop,kop).

LainaaYleensä ajokortin omistavat autoilijat ovat sen verran fiksuja että osaavat liittyä rampilta muun liikenteen joukkoon sovittamalla oman nopeutensa sellaiseksi että muiden ei tarvitse heitä väistellä.

Tähän voi myös sanoa että, yleensä ajokortin omaavat ihmiset ovat sen verran fiksuja, että osaavat kääntää sitä ohjauspyörää niin että liikenne sujuisi mukavammin.

Nyt tuntuu että asia on myös minun kohdalta taputeltu, joten hyppään auton rattiin ja lähden pääkaupunkiseudulle aiheuttamaan vaaratilanteita.

T.
LainaaAntakaa tietä, kuningas liittyy moottoritielle !

pantero

Onpa niinkin, että rampista liittymistä ohjataan oikein liikennemerkeillä:

Kauklahdenväylältä käännyttäessä Kehä III:lle itäänpäin, on liikennemerkein kehälläajaville  asetettu ohituskielto(syynä on ilmeisesti rampin lyhyys). Liittymisen pitäisi silloin tapahtua juohevasti, kehällä kun yleensä on paljon autoja liikkeellä.

Valitettavasti kehäkuskit eivät näitä liikennemerkkejä huomaa(?!)/tai noudata. Muutaman kerran on joku autoparka joutunut pysähtymään rampinpäähän vilkku päällä(?!).

Itse asetan nopeuteni sellaiseksi, että pääsen sopivasti jonoon häiritsemättä muita. Oma huomioni on, että ehkä 10% kehälaisista selvästi noteeraa tuon ohituskieltoalueen rampin liittymän kohdalla. Tukkaputkella eteenpäintuijottavia ajelioita on yllättävän paljon...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy