"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

LateLammas

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 16.06.13 - klo:20:43
Eiköhän tuosta "uutisesta" voisi kuvitella, että jos on älyä ajaa Possulla on myös älyä laittaa ne banaaninkuoret sinne minne ne kuuluu eli ROSKIKSEEN.
Tuskin kysymys on kateudesta? ;)
Kyllä tässä Kasiksen kanssa ollaan samoilla jäljillä siitä, että banaaninkuorien heittäminen on todellä törkeetä piittaamattomuutta yleisiä järjestyssääntöjä ja siisteyttä vastaan. Pointtini oli kuitenkin se, ja edelleen niin väitän, että auton hintaluokalla on tässä oleellinen vaikutus siihen, millä tasolla kuljettajaa julkisesti halutaan "suolata"...

Sitäpaitsi, eihän älyllä ole mitään tekemistä auton kanssa; eikös enemmänkin ole kyse siitä, että jos on VARAA ajaa Porschella, on myös VARAA maksaa jätehuollosta oli se sitten taloyhtiössä taikka omassa pihassa se jätesastia... ;)

V-O

Joku jo taisi viitatakin tähän...

Possun kuspin ikkunasta heitettiin banaanin kuoret pihalle. Apinat syö Banaania. Sillä Possulla ajoi apina.

Vankka

Apina ja gorilla Possulla ajo torilla....
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

mla

Tullut pyöräiltyä taas 'kesän' kunniaksi reilut 2000km toukokuun alusta ja huomattua vain tämän aiemmin mainitsemani ongelmat eli autojen piittaamattomuuden kolmiosta, stop-merkistä ja suojateistä lisääntyneen.
Eilenkin vanhan Micran kuski yritti teilata minut ajamalla eteen kolmion takaa, katsomatta lainkaan oikealle josta tulin. Sain pysäytettyä pyörän juuri ennen Micran ovea ja koputin kuskille, että katsoisitko ensi kerralla oikeallekin - pelkkä vasemmalle tuijottaminen kun ei riitä risteyksissä - eikä varsinkaan suojatiellä, jossa pyörätie jatkuu. No tästä kuski hermostui ja alkoi huudella perään vetävänsä turpaan, osuvansa ensi kerralla varmasti yms. Renkaat ulvoen lähti paikalta kun sanoin, että no kutsutaanpa poliisit selvittelemään hänen uhkauksiaan ja liikenteen vaarantamistaan.
Ei vissiin teini-idiootti tajunnut edes ajaneensa minun eteen ja melkein teilanneensa minut. Ilmeisesti ei aivokapasiteetti riittänyt ymmärtämään, että en huvikseni koputellut Micran ikkunaa.

Tämmöistä NBP alkuisella rekkarilla varustettu punainen 1992-2003 vuosimallin Micra kuski intoutui suorittamaan Tampereella Hallilantiellä - olisiko ollut Sidoskujan risteyksessä - kartasta katsoin mutta en muista monesko oli tuo risteys missä tämän teini-sankarin kohtasin n. 15:20 eilen sunnuntaina 16.06.2013.

Reilut 100km poljin eilen ja neljä autoa koitti ajaa yli - fiksuin parkkipaikalla - kääntyi eteen kun halusi minusta katsottuna oikealle mennä kaistani yli.
Vieressä kävellyt mummo oli hyvä kun kepillä huitoi autoonpäin, että mistä näitä sokeita kuskeja sikiää  :P
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Voimasavu

Lainaus käyttäjältä: mla - 17.06.13 - klo:09:47
No tästä kuski hermostui ja alkoi huudella perään vetävänsä turpaan, osuvansa ensi kerralla varmasti yms. Renkaat ulvoen lähti paikalta kun sanoin, että no kutsutaanpa poliisit selvittelemään hänen uhkauksiaan ja liikenteen vaarantamistaan.

Hieno asenne ihmisillä nykyään! >:( Ei tajuta tekevänsä mitään väärää ja vi..uillaan vielä päälle! On se kova pala myöntää virheensä...

Eilen ajeltiin perheen kanssa vt3:lla Pirkkalassa. Eräältä rampilta oli tulossa 3-tielle kaksi autoa. Itse ajelin tasaista nopeutta enkä väistänyt vasemmalle kaistalle, koska a) minulla ei ollut velvollisuutta näin tehdä ja b) siellä oli jo yksi auto ajamassa meidän vierellä. Etummainen rampilta tulossa oleva auto sitten päätti heti vilkun päälle laitettuaan hyökätä (kiilata) suoraan eteen, jolloin jouduin jarruttamaan voimakkasti. Siinä sitten torvea painamaan ja väistämään vasemmalle kaistalle ja ohi tästä "kiilaajasta". Ratissa nuorehko naishenkilö puhelin korvalla. Tämä päätti sitten ampua myös vasemalle perään ja jonkin ajan kuluttua meistä ohi viittelöiden vihaisesti. Eli ei ymmärtänyt tämäkään tehneensä mitään väärää!

JJ10

Lainaus käyttäjältä: Voimasavu - 17.06.13 - klo:11:13
Hieno asenne ihmisillä nykyään! >:( Ei tajuta tekevänsä mitään väärää ja vi..uillaan vielä päälle! On se kova pala myöntää virheensä...

Eilen ajeltiin perheen kanssa vt3:lla Pirkkalassa. Eräältä rampilta oli tulossa 3-tielle kaksi autoa. Itse ajelin tasaista nopeutta enkä väistänyt vasemmalle kaistalle, koska a) minulla ei ollut velvollisuutta näin tehdä ja b) siellä oli jo yksi auto ajamassa meidän vierellä. Etummainen rampilta tulossa oleva auto sitten päätti heti vilkun päälle laitettuaan hyökätä (kiilata) suoraan eteen, jolloin jouduin jarruttamaan voimakkasti. Siinä sitten torvea painamaan ja väistämään vasemmalle kaistalle ja ohi tästä "kiilaajasta". Ratissa nuorehko naishenkilö puhelin korvalla. Tämä päätti sitten ampua myös vasemalle perään ja jonkin ajan kuluttua meistä ohi viittelöiden vihaisesti. Eli ei ymmärtänyt tämäkään tehneensä mitään väärää!

Nämä nuoret naiset liikenteessä, jotka meikkaa, tekstailee, puhuu puhelimessa ajaessaan, hyvin usein eivät edes itsekään huomaa tehneensä jotain typerää.

Kerran(kin) ihmettelin, kun edellä ajavassa autossa oli takalasin pyyhin päällä, ja ohittaessani huomasin, että tuulilasissakin viuhtoi pyyhkimet kuivaa lasia, tie oli kuiva. Sisällä autossa kolme nuorta naishenkilöä istui keskustellen keskittyneesti toisiinsa, hauskaa näytti olevan. Auto seilasi kaistaviivojen välissä ja nopeus sen mukaan. Osaisikin olla noin rento liikenteessä.. :D

panu

Tuosta Porsche-kuskista vielä: Tuskin yksi netissä julkaistu rekkari vielä mitään ilkivaltaa aiheuttaa. Varsinkin kun tiedot oli salattu, jolloin jäljittäminen on työlästä. Monilla kalliin auton omistajilla tai muuten vaan varakkailla ja/tai merkittävässä asemassa olevilla on ns. turvakielto Trafilla, jolloin henkilötiedot on jopa ATJ:ssa kryptattu siten ettei niitä pääse kovin moni näkemään.

Siinä että hakee jonkun auton tiedot, ei ole mitään kateutta - pikemminkin uteliaisuutta. Yhtä hyvin niitä voisi hakea jostain perus-corollasta, joka syystä tai toisesta on herättänyt mielenkiinnon.
Se että joku tärvelee jonkun tuntemattoman kalliin auton, on puhdasta kateutta.
Joillekin surkeaan elämäänsä katkeroituneille kimmokkeeksi riittää jo pelkkä auton merkki ilman minkäänlaista törttöilyä.

Ja valitettavasti moni asia on sellaisia ettei niitä saa rahalla: mm. järki, ajotaito ja onnellisuus. Kirjaviisauskaan ei takaa järkevyyttä...

Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Voimasavu - 17.06.13 - klo:11:13

Tuossa on muuten yksi ongelma, mitä olen viime aikoina liikenteessä pohtinut. Aika monet nykyään antavat rampilta tulijalle tilaa vaihtamalla kaistaa. Ihan kiva, mutta tämä toiminta on viime vuosina alkanut johtaa siihen, että rampilta tullaan miten sattuu pääväylälle, kun oletetaan, että siellä ajava väistää. Näinhän sen ei pitäisi olla, kun kerran liikennesäännöt sanovat muuta.

Alkaa jotenkin nykyään jo tulla huono omatunto, jos ei anna tilaa rampilta tulijalle. Ei tähän asiaan kuitenkaan voida puuttua esim. tieliikennelain kokonaisuudistuksessa, joka juuri alkaa, koska onhan se järjen vastaista, että päätiellä ajava alkaisi väistää sinne pyrkivää. Näin se kuitenkin alkaa nykyään tien päällä mennä... :P
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

hosee

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 17.06.13 - klo:15:53
Alkaa jotenkin nykyään jo tulla huono omatunto, jos ei anna tilaa rampilta tulijalle. Ei tähän asiaan kuitenkaan voida puuttua esim. tieliikennelain kokonaisuudistuksessa, joka juuri alkaa, koska onhan se järjen vastaista, että päätiellä ajava alkaisi väistää sinne pyrkivää. Näin se kuitenkin alkaa nykyään tien päällä mennä... :P

...pitääkin olla huono omatunto, jos ei anna tilaa! (Olettaen että siihen on mahdollisuus.) Jos jotain paikalliseen liikennekulttuuriin kaivattaisiin lisää niin joustavuutta ja tilannetajua. Monelle kotimaiselle autoilijalle esimerkiksi vetoketju-periaatteen käyttäminen liittymissä ja risteyksissä on henkisesti täysin mahdotonta vaan pidetään tiukasti kiinni tielainsäädännön antamista oikeuksista.

Monella ainoa jouston paikka ovat nopeusrajoitukset (ainahan sitä pientä ylinopeutta voi ajaa) ja jalankulkijoita sekä kevyttä liikennettä koskevat väistämisvelvoitteet. Eilenkin meinasin saada kuorma-auton kontista sisään kun pysähdyin tieliikennelain mukaisesti päästämään jalankulkijan ylittämään tien suojatietä pitkin. Ja melkein tapoin toisen samassa tilanteessa kun vasenta kaistaa käyttänyt ammattiautoilija ei pysähtynytkään suojatien eteen. Ihan järjetöntä koska vähän reilu 100m eteenpäin odotti punaiset valot.
Nyt: Mini John Cooper Works (F56), Alfa Romeo Tonale Q4 280 Veloce
Ex VAG mm. Seat Born, VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Repost

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 17.06.13 - klo:15:53
Tuossa on muuten yksi ongelma, mitä olen viime aikoina liikenteessä pohtinut. Aika monet nykyään antavat rampilta tulijalle tilaa vaihtamalla kaistaa. Ihan kiva, mutta tämä toiminta on viime vuosina alkanut johtaa siihen, että rampilta tullaan miten sattuu pääväylälle, kun oletetaan, että siellä ajava väistää. Näinhän sen ei pitäisi olla, kun kerran liikennesäännöt sanovat muuta.

Mä en koskaan väistä rampilta tulijaa mutta en myöskään vaikeuta hänen liittymistään liikenteen mukaan. Ajan vain omaa kaistaani tasaisella nopeudella. Monet keskisormet, torvensoitot ja valojenvilkuttelut olen saanut ja mielenosoituksellisia ohituksia ja perässä roikkumista on tästä seurannut. Monta kertaa on rampilta tulija viimeiseen asti yrittänyt kiilata ja autojen väliin ei ole sanomalehtikään mahtunut mutta kukaan ei ole tähän mennessä vielä uskaltanut osumaa tehdä.
Varmaan kaikki pitää minua idioottina ja voi olla että sitä olenkin mutta mitäpä tuosta.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Repost - 17.06.13 - klo:16:10
Mä en koskaan väistä rampilta tulijaa mutta en myöskään vaikeuta hänen liittymistään liikenteen mukaan. Ajan vain omaa kaistaani tasaisella nopeudella. Monet keskisormet, torvensoitot ja valojenvilkuttelut olen saanut ja mielenosoituksellisia ohituksia ja perässä roikkumista on tästä seurannut. Monta kertaa on rampilta tulija viimeiseen asti yrittänyt kiilata ja autojen väliin ei ole sanomalehtikään mahtunut mutta kukaan ei ole tähän mennessä vielä uskaltanut osumaa tehdä.
Varmaan kaikki pitää minua idioottina ja voi olla että sitä olenkin mutta mitäpä tuosta.
Et edes silloin kun toinen kaista olisi täysin tyhjä? eli pienellä ratin käännöllä päästäisit rampilta? Jos näin, niin silloin myös olet idiootti, pelkästään sua ei pidetä sellaisena  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: hosee - 17.06.13 - klo:16:06
...pitääkin olla huono omatunto, jos ei anna tilaa! (Olettaen että siihen on mahdollisuus.) Jos jotain paikalliseen liikennekulttuuriin kaivattaisiin lisää niin joustavuutta ja tilannetajua. Monelle kotimaiselle autoilijalle esimerkiksi vetoketju-periaatteen käyttäminen liittymissä ja risteyksissä on henkisesti täysin mahdotonta vaan pidetään tiukasti kiinni tielainsäädännön antamista oikeuksista.

Monella ainoa jouston paikka ovat nopeusrajoitukset (ainahan sitä pientä ylinopeutta voi ajaa) ja jalankulkijoita sekä kevyttä liikennettä koskevat väistämisvelvoitteet. Eilenkin meinasin saada kuorma-auton kontista sisään kun pysähdyin tieliikennelain mukaisesti päästämään jalankulkijan ylittämään tien suojatietä pitkin. Ja melkein tapoin toisen samassa tilanteessa kun vasenta kaistaa käyttänyt ammattiautoilija ei pysähtynytkään suojatien eteen. Ihan järjetöntä koska vähän reilu 100m eteenpäin odotti punaiset valot.

Tuolla vetoketjuperiaatteella ei ole mitään tekemistä tuon rampilta tulon kanssa, ja vielä vähemmän sen kanssa on tekemistä noilla selkeillä liikennerötöksillä.

Pointtini oli se, että ihmiset tulevat nykyään aivan holtittomasti rampilta pääväylälle, kun odottavat (liikennesääntöjen vastaisesti) siellä ajavan väistävän. Ei se noin voi mennä, vaan rampilta tulevan on sopeutettava nopeutensa niin, ettei aiheuta häiriötä pääväylällä ajavalle. Ei kaistaa vaihtavakaan saa poukata toisen kylkeen tai eteen miten sattuu. Yhtä hyvin voisit pitää epäkohteliaana autoilijaa, joka ei väistä kolmion takaa tulevaa. Liikennesääntöjen idea on se, että kaikilla olisi ennakkokäsitys siitä, miten kohtaamistilanteessa toinen henkilö toimii. Tämä presumtio ei toimi, jos osa väestä toimii yhteisten pelisääntöjen vastaisesti.

Ei liikennesäännöt voi olla rusinoiden noukkimista pullista; noudatetaan vain niitä sääntöjä, jotka juuri nyt sattuvat kutakin miellyttämään. Vetoketjuasiassa on kyse normaalista kohteliaisuudesta, jota kaikilla pitäisi olla (mutta ei ole). Pääsääntöisesti homma toimii kuitenkin vallan hyvin. Ainahan isoon porukkaan mahtuu "individualisteja".

Eikä nyt aleta keskustelemaan siitä kuinka hyvin asiat ovat muualla ja kuinka surkea liikennekulttuuri on meillä. Se on ihan potaskaa, jokaisessa maassa on omat ongelmansa. Suomessa on esimerkiksi rattijuoppoja liikennevirrassa 0,11 %, Keski-Euroopassa 2-6 %, Etelä-Euroopassa ja USA:ssa jopa 8-12 %.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Repost

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.06.13 - klo:16:17
Et edes silloin kun toinen kaista olisi täysin tyhjä? eli pienellä ratin käännöllä päästäisit rampilta? Jos näin, niin silloin myös olet idiootti, pelkästään sua ei pidetä sellaisena  ;)

Kyllä mä ton sun vastauksen perusteella olisin sitä mieltä että se lahopää löytyy sieltä näppäimistön takaa eikä täältä.
Vai pystytkö perustella hyvän syyn miksi väistäisin vasemmalle kaistalle, kiihdyttäisin tai jarruttaisin jos kerran ajan tasan sallittua nopeutta. Sillä liittyjällä on se väistämisvelvollisuus eli se on se liittyjä joka joko kiihdyttää tai hidastaa jotta liikenteen joukkoon pääsee.

Voimasavu

Mä en koskaan väistä rampilta tulijaa mutta en myöskään vaikeuta hänen liittymistään liikenteen mukaan.

Näinhän tuo kuuluu mennäkin. Jos pääväylällä ajava alkaa esim. jarruttamaan tarkoituksenaan antaa tilaa rampilta tulijalle, voi tilanne johtaa siihen, että molemmat jarruttavat kun rampilta tulija olikin aikeissa sovittaa nopeutensa niin, että pääsee liittymään pääväylällä liikkuvan perään. Ja taas ollaan pissassa. Kumpikaan ei tiedä toistensa aikeita ja aivoituksia. Vähän niinkuin käytävällä usein sattuu kun kaksi ihmistä kävelee toisiaan kohti; molemmat väistävät samaan suuntaan ja vieläpä moneen kertaan. Eri asia on jos pystyy/haluaa antaa tilaa siirtymällä vasemmalle kaistalle. Tämä on kuitenkin ainakin moottoritiellä kiellettyä ja ruuhka-aikoina usein muutenkin mahdotonta.

Pointti on siis se, että rampilta tulo sujuisi mallikkaasti jos pääväylällä ajettaisiin tasaista nopeutta ilman mitään väistöliikkeitä (ja pidettäisiin riittävät turvavälit). Rampilta tulijan tehtävä on sovittaa nopeutensa niin, että pääsee turvallisesti siirtymään pääväylälle. Ei ole vaikeaa! Rampit ovat yleensä aivan riittävän pitkiä, että jopa sillä tuhnuimmallakin kinnerillä saa vauhdin kelattua muun liikennevirran mukaiseksi. 

Tuo pääväylällä liikkuvan nopeuden lasku/nosto johtaa usein ongelmiin. Monesti on joutunut itsekin jarruttamaan kun kaveri vierellä kiihdyttää ja kiihdytyskaista uhkaa loppua. Jos vain voisi luottaa siihen, että pääväylällä ajava ajaa tasaisella nopeudella niin liittyminen olisi helppoa kuin heinän teko. Se olisi sitä joustavuutta!   

Voimasavu

...pitääkin olla huono omatunto, jos ei anna tilaa!

Annatko usein tilaa tavallisissakin risteyksissä kärkikolmion takaa tulevalle? ;) 

Levjsa

Minäkin olen kyydissäolijoilta kuullut kummastelevia kommentteja, että miksi en aina väistä rampilta tulijoita. Kyllä se monia ihmetyttää. Tasainen vauhti toki on ja pysyy ja mielenosoituksellisesti jotkut seisoo äänitorven päällä ja/tai laittaa valoshown pystyyn.

V-O

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.06.13 - klo:16:17
olet idiootti
No ei tolla perusteella kyllä kukaaan todellakaan idiootti ole.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 17.06.13 - klo:16:28
Eikä nyt aleta keskustelemaan siitä kuinka hyvin asiat ovat muualla ja kuinka surkea liikennekulttuuri on meillä. Se on ihan potaskaa, jokaisessa maassa on omat ongelmansa. Suomessa on esimerkiksi rattijuoppoja liikennevirrassa 0,11 %, Keski-Euroopassa 2-6 %, Etelä-Euroopassa ja USA:ssa jopa 8-12 %.

Ei omakohtaista kokemusta mutta ameriikassa taitaa olla niin, että rampilta tuleva onkin aina etuajo-oikeutettu, toisin kuin meillä. Arenan Amerikan jaosto voi kertoa lisää jos on kuulolla? Kuten lehdissä on viime aikoina kirjoiteltu, Suomi on sääntöjen maa  ;D , mutta joskus on hyödyllistä antaa tietä vaikka itse oliskin oikeassa. Useasti se on lähes pakollista kun rampilta tuleva ei saa kotteroaan kiihdytettyä riittävästi.

Poni

...pitääkin olla huono omatunto, jos ei anna tilaa!

Väärin.
Miksiköhän ne kolmiot siellä ovat? Arvaa edes.
Toisekseen, moottoritiellä laki kieltää kaistan vaihdon rampista tulijan väistämiseksi.

Estää ei saa, mutta kolmion takaa tulijan on sovitettava nopeutensa siten, että voi liittyä liikenteeseen muuta liikennettä häiritsemättä.
Tosin idiootit eivät pidä nykyään minkäänlaista turvaväliä,
joten monasti on mahdotonta liittyä liikenteeseen laillisesti.

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Repost - 17.06.13 - klo:16:45
Sillä liittyjällä on se väistämisvelvollisuus eli se on se liittyjä joka joko kiihdyttää tai hidastaa jotta liikenteen joukkoon pääsee.
Täysin samaa mieltä! En ymmärrä miksi sieltä rampilta on niin vaikea tulla? Ei minulla ole ongelmia liittyä sen moottoritiellä ajavan eteen tai taakse? Tämä siis tilanteessa jossa oikealla kaistalla on hyvin tilaa ja rampilta ei ole rekka tulossa. Tuo vasemmalle väistäminen tyhjällä tiellä saa vain sekaannusta aikaan. Usein käy niin, että sitten ajetaan rinnakkain kun molemmilla onkin sama nopeus... Itse kun olen rampilta tulossa niin jopa toivon, että päätietä ajava ei ala turhaan kaistanvaihtoon.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Repost - 17.06.13 - klo:16:45
Kyllä mä ton sun vastauksen perusteella olisin sitä mieltä että se lahopää löytyy sieltä näppäimistön takaa eikä täältä.
Vai pystytkö perustella hyvän syyn miksi väistäisin vasemmalle kaistalle, kiihdyttäisin tai jarruttaisin jos kerran ajan tasan sallittua nopeutta. Sillä liittyjällä on se väistämisvelvollisuus eli se on se liittyjä joka joko kiihdyttää tai hidastaa jotta liikenteen joukkoon pääsee.
Mä onnistun kyllä vaihtamaan sen kaistan vaikka vakkari päällä. Ei se kovin vaikeaa ole. Toki ei ole pakko antaa tilaa, mutta kuten tuossa jo joku tokaisi, että kun vähän olisi joustavuutta liikenteessä eikä pidettäisi vain omista "oikeuksista" kiinni niin liikenne olisi sujuvampaa. Tee miten lystäät... Et varmasti ole ainoa joka vain itseään liikenteessä ajattelee!  :D

sakal83

Lainaus käyttäjältä: V-O - 17.06.13 - klo:17:32
No ei tolla perusteella kyllä kukaaan todellakaan idiootti ole.
Nätisti irroitettu kohta lauseesta. Varsinkin kun en sitä idiootti sanaa sinne tavallaan itse valikoinut.

Vankka

Kyllä mä ainakin ajan omaa tasaista ajoa pitkin päätietä. Ei mua jaksa kiinnostaa alkaa niitä liittyjiä väisteleen, ellei sitten liittyvän auton nopeus ole omaa nopeutta hitaampi ja ohittaisin auton kuitenkin. Yleensä oman auton edessä on riittävästi tilaa liittyä takana olevaan tilaan kun en kykene vaikuttaan. Ainakin täällä Oulussa rampilta liittyminen on osalle jotain ydinfysiikkaa, tai ainakin se siltä vaikuttaa.

VW Golf Variant CL

JJ10

Monta kertaa on rampilta tulija viimeiseen asti yrittänyt kiilata ja autojen väliin ei ole sanomalehtikään mahtunut mutta kukaan ei ole tähän mennessä vielä uskaltanut osumaa tehdä.

Mitenköhän kehä I ja III liikenne sujuisi tuolla periaattella ruuhka-aikana, jos tilaa ei anneta liittymistä tuleville, kun pääväylä on jo ennestään täynnä autoja. Ruuhkauttaisi liittymät täysin.

Silloin tällöin kyllä huomaa, kun joku jääräpää muualta on eksynyt joukkoon, onneksi harvoin. Kolmosellakin on paikoin lyhyet kiihdytyskaistat ja liikenteen sujuvuuden vuoksi on vain mentävä väliin, viimeinen teko on pysähtyä kiihdytyskaistalle, niitäkin typeryksiä löytyy ja homma sekaisin. Kolmosen kasvavan rekkaliikenteen sujuvuuden kannalta olisi järjetöntä, jos ei annettaisi tilaa liittymästä tuleville rekoille.

Mielestäni liittymistä tuleville tien antaminen on onneksi jo lisääntynyt muuallakin Suomessa pikkuhiljaa.

Itse annan aina tilaa liittymästä tuleville, jotkut, varsinkin naiset ovat arkoja tulemaan liittymästä pääväylälle ja silloin tulee nimim. Voimasavu mainitsema tilanne, että kummatkin jarruttaa, siksi liittymistä pitää tulla pääväylälle reilusti.

Täytyy tunnustaa, että ei jaksa käsittää niitä, jotka pitävät oikeuksistaan kiinni liikenteen sujuvuuden kustannuksella, kuten nimim Repost, pieni kaasun nosto riittäisi, niin mahtuisi puhelinluettelokin autojen väliin.

Vankka

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 17.06.13 - klo:18:15
Mitenköhän kehä I ja III liikenne sujuisi tuolla periaattella ruuhka-aikana, jos tilaa ei anneta liittymistä tuleville, kun pääväylä on jo ennestään täynnä autoja. Ruuhkauttaisi liittymät täysin.

Silloin tällöin kyllä huomaa, kun joku jääräpää muualta on eksynyt joukkoon, onneksi harvoin. Kolmosellakin on paikoin lyhyet kiihdytyskaistat ja liikenteen sujuvuuden vuoksi on vain mentävä väliin, viimeinen teko on pysähtyä kiihdytyskaistalle, niitäkin typeryksiä löytyy ja homma sekaisin. Kolmosen kasvavan rekkaliikenteen sujuvuuden kannalta olisi järjetöntä, jos ei annettaisi tilaa liittymästä tuleville rekoille.

Mielestäni liittymistä tuleville tien antaminen on onneksi jo lisääntynyt muuallakin Suomessa pikkuhiljaa.

Itse annan aina tilaa liittymästä tuleville, jotkut, varsinkin naiset ovat arkoja tulemaan liittymästä pääväylälle ja silloin tulee nimim. Voimasavu mainitsema tilanne, että kummatkin jarruttaa, siksi liittymistä pitää tulla pääväylälle reilusti.

Täytyy tunnustaa, että ei jaksa käsittää niitä, jotka pitävät oikeuksistaan kiinni liikenteen sujuvuuden kustannuksella, kuten nimim Repost, pieni kaasun nosto riittäisi, niin mahtuisi puhelinluettelokin autojen väliin.
Mietippäs miten se ruuhkatoimis jos siellä ei kuljettais ku koirat nokka perseessä kiinni. Jätetäs väliä et pääsee liittymään ja pikku hiljalleen kasvatellaan välit takas, ei tarvi joka kerta polkasta autoa seis jos joku liittyy.

VW Golf Variant CL

hosee

Lainaus käyttäjältä: Poni - 17.06.13 - klo:17:42
Väärin.
Miksiköhän ne kolmiot siellä ovat? Arvaa edes.
Toisekseen, moottoritiellä laki kieltää kaistan vaihdon rampista tulijan väistämiseksi.

Hyvä. Et siis myöskään koskaan aja yhtään ylinopeuttakaan, jätä päästämättä jalankulkijaa suojatielle tai mene liikennevaloista vanhalla vihreällä, tms koska laki kieltää kaikki nuokin... Anteeksi että epäilen.

Lainaus käyttäjältä: Voimasavu - 17.06.13 - klo:16:56
Annatko usein tilaa tavallisissakin risteyksissä kärkikolmion takaa tulevalle? ;) 

Silloin tällöin on tilanteita jolloin tuo on liikenteen sujuvuuden kannalta järkevää ja niin teen. Esim neljän tien risteys jossa likkenne seisoo/matelee
kaikkiin suuntiin, tukkoon ajettussa liikenneympyrässä josta joku on aikeissa ajaa läpi, jne. Kyllähän noita esimerkkejä löytyy. Rikon lakia myös siten että kun rinnakkaisella kaistalla ajava laittaa suuntavilkun päälle hyvissä ajoin, niin (luoja paratkoon) annan tilaa kaistanvaihtoon enkä paina kaasua (lain mukaanhan tuota velvoitetta ei ole).

Liikenne ei ole sotaa, vaan pohjimmiltaan sosiaalista kanssakäymistä muiden tiellä liikkujien kanssa.
Nyt: Mini John Cooper Works (F56), Alfa Romeo Tonale Q4 280 Veloce
Ex VAG mm. Seat Born, VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

JJ10

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 17.06.13 - klo:18:21
Mietippäs miten se ruuhkatoimis jos siellä ei kuljettais ku koirat nokka perseessä kiinni. Jätetäs väliä et pääsee liittymään ja pikku hiljalleen kasvatellaan välit takas, ei tarvi joka kerta polkasta autoa seis jos joku liittyy.

Voi voi, olen asunut kolmessa miljoonakaupungissa ja ajanut siellä autoa, tilanne on vain tämä, kun autoja on liikaa ruuhka-aikana tien vetokykyyn nähden.

ekiX

Ihmetyttää nykyinen tyyli puskea rampista suoraan liikenteen sekaan, hyödyntämättä kiihdytyskaistaa. Kiihdytyskaistaa ajaessa ehtisi nähdä helpommin mihin väliin kannattaa vauhtia kiihdyttää tai himmata.

Vankka

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 17.06.13 - klo:18:29
Voi voi, olen asunut kolmessa miljoonakaupungissa ja ajanut siellä autoa, tilanne on vain tämä, kun autoja on liikaa ruuhka-aikana tien vetokykyyn nähden.

Voi voi, kun olet nyt ajanut... Itellä kyl sellanen fiilis nuista kehäteistä et siel on ne autoilijat jotka sen ruuhkan tekee Ei tie. Tarvi montaa minäminä-apinaa niin alkaa rampit tukkeutuu.....

VW Golf Variant CL

Markku J

Tuusulantien ruuhkassa toimii liittymissä vetoketjuperiaate yllättävän hienosti. Motarin rampit ovat tietty eri asia. Minun ikäpolvea kun autokoulussa opetettiin, niin rampeista tuleville tien antaminen kaistaa vaihtamalla oli täysin kielletty toimenpide. Itse väistän kyllä, jos tilaa on sopivasti, tai pyrin hidastamaan tilaa eteeni antaen. Usein vaan liittymäkaistalta tuleva ei uskalla kiihdyttää tarpeeksi ja jää sitten turhaan "jumiin" vauhtinsa hidastuttua.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy