Leon FR -11 ratin vinous

Aloittaja Tonto, 10.10.11 - klo:21:27

« edellinen - seuraava »

Tonto

Sain tänään alle 2011 mallisen leon FR:än. Yksilö on liikkeen koeajo auto ja sillä rullattu nyt noin 2600km.
Huomautin jo ensimmäisellä koeajokerralla myyjälle, että ratti on vasempaan suuntaan vinossa.
Ensin myyjä kohautti vain olkaansa asialle, mutta kun kaupat lähestyvät, tehtiin autoon suuntaukset autoliikkeen piikkiin.
2cm oli kuulemma ratti vinksallaan. Nyt kun auto on minulla ajossa tuntuu edelleen että ratti sojottaa vinoon..
Tyhmä kysymykseni siis onkin, että kuuluuko ratin olla hieman vinossa?

skriko

Lainaus käyttäjältä: Tonto - 10.10.11 - klo:21:27
Sain tänään alle 2011 mallisen leon FR:än. Yksilö on liikkeen koeajo auto ja sillä rullattu nyt noin 2600km.
Huomautin jo ensimmäisellä koeajokerralla myyjälle, että ratti on vasempaan suuntaan vinossa.
Ensin myyjä kohautti vain olkaansa asialle, mutta kun kaupat lähestyvät, tehtiin autoon suuntaukset autoliikkeen piikkiin.
2cm oli kuulemma ratti vinksallaan. Nyt kun auto on minulla ajossa tuntuu edelleen että ratti sojottaa vinoon..
Tyhmä kysymykseni siis onkin, että kuuluuko ratin olla hieman vinossa?

Ei kuulu. Ostin 2010 uuden Sciroccon ja ajellessani kotiin huomasin, että ratti vinossa myös vasemmalle pari senttiä. Kulmat tarkistettiin takuuseen ja ne olivat ihan pielessä. Silti ratti jäi hieman vinoon. Raidetangon päästä sen pystyisi hetkessä säätämään suoraan. Ei ole enää niin häirinnyt, kun tiedän että kulmat kunnossa. Jos asia sinua häiritsee, pyydä liikettä laittamaan ratti millilleen suoraan.

makelja

Siitähän se souvi alkaakin. Jetassani oli ratti aina vähän vinossa uudesta asti. Kun sitä yritettiin säätää niin se sitten vaihteli per huolto, vasemmalle taikka oikealle. Kulmat oli kunnossa. Eivät kuitenkaan koskaa neljään vuoteen sitä suoraan saaneet.  :-\ Merituulen Volkkari Espoossa oli paikka.

0ctavia

Raidetangon vaihdon takia jäi joskus johonkin autoon ratti vinoon.

Kun reklamoin asiasta niin autoon tehtiin nelipyöräsuuntaus ja aivan aluksi sain ihan itse laittaa ratin mieleiseeni asentoon joka jää sitten ratin keskiasennoksi.
Tämä asento sitten lukittiin ja pyörät säädettiin suoraan ja oikeaan asentoon.

Toimenpiteen jälkeen ratti oli suorassa, tai ainakin olisi ollut oma vika jos ei olisi ollut.

tsiih

Nelipyöräsuuntauslaitteella ratin suoraan asentoon saaminen on todella vaikeaa. Yliajettavalla pika-auraustarkistuslaitteella se onnistuu helpoiten, ajat-säädät-ajat-säädät jne. Ratin saa silloin ihan mihin asentoon haluaa.
Siinäkin on eroa autokohtaisesti kuinka herkästi ratin vinous on silminnähtävää ja kuinka hyvin se pysyy vakioasennossa ajettaessa suoraan (ei tarvitse korjausliikettä ohjauspyörästä alustan epätasaisuuksiin). Golf-alustaiset tuntuu olevan pahimmasta päästä. Omassa autossakaan ei ole ikinä ratti suorassa, lakkasin jo yrittämästä  ;D
Kausirengasvaihto usein vaikuttaa ratin asentoon, aurauksen muuttumatta. Varsinkin jos jommassa kummassa rengaskerrassa on pientäkin huomauttamista.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

skriko

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 11.10.11 - klo:21:25
Nelipyöräsuuntauslaitteella ratin suoraan asentoon saaminen on todella vaikeaa. Yliajettavalla pika-auraustarkistuslaitteella se onnistuu helpoiten, ajat-säädät-ajat-säädät jne. Ratin saa silloin ihan mihin asentoon haluaa.
Siinäkin on eroa autokohtaisesti kuinka herkästi ratin vinous on silminnähtävää ja kuinka hyvin se pysyy vakioasennossa ajettaessa suoraan (ei tarvitse korjausliikettä ohjauspyörästä alustan epätasaisuuksiin). Golf-alustaiset tuntuu olevan pahimmasta päästä. Omassa autossakaan ei ole ikinä ratti suorassa, lakkasin jo yrittämästä  ;D
Kausirengasvaihto usein vaikuttaa ratin asentoon, aurauksen muuttumatta. Varsinkin jos jommassa kummassa rengaskerrassa on pientäkin huomauttamista.

Just soo. Mullakin laitettiin nelipyöräsuuntauksella kulmat ja ratti lukittiin just noin kun Octavia selitti. Kuinkas sitten kävikään, kun lähdin ajamaan se ei ollutkaan suorassa. Aattelin mitä Tsiih maintsi, olikohan renkaat 1300 km kuluneet vääristä kulmista kuitenkin hiukan vaikka, silmillä ei havaitse. Kun laitoin viime talveksi uudet kitkat alle niin ratti on niillä suorassa. Jos sen suoristais kesärenkailla olisiko se sitten talvirenkailla taas vinossa.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: skriko - 11.10.11 - klo:21:34
Just soo. Mullakin laitettiin nelipyöräsuuntauksella kulmat ja ratti lukittiin just noin kun Octavia selitti. Kuinkas sitten kävikään, kun lähdin ajamaan se ei ollutkaan suorassa. Aattelin mitä Tsiih maintsi, olikohan renkaat 1300 km kuluneet vääristä kulmista kuitenkin hiukan vaikka, silmillä ei havaitse. Kun laitoin viime talveksi uudet kitkat alle niin ratti on niillä suorassa. Jos sen suoristais kesärenkailla olisiko se sitten talvirenkailla taas vinossa.
Olisihan se  :)
Ratin lukitseminen suoraan on hankalaa, kun siinä penkillä ei yleensä voi istua ja lukita yhtaikaa. Koittakaapas mallata ratti suoraan istumatta autoon.
Merkkiliikkeen pojat oli mun kanssa ihan pelissä aikoinaan kun mulle ei kelvannut yhtään vino ratti (oli uutena heti vasemmalle), päätin sit päästää ne pälkähästä ja säätää itse mut suora ratti vaan on mahdotonta tässä autossa  :D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Uppe

Tällasessa FR-Leonissa se vielä tuntuu millimetrihommalta silmään,koska ratin alaosa on hopean värinen ja tasainen,kyllä sitä ensin itekin tuli tuijotettua että onko se nyt aivan millilleen mutta ääh,pääasia että meno maistuu ;D

rob-s

Jos haluaa ratin ihan suoraan, niin pitäisi olla VAGCOM kytkettynä ja "steering" valikossa. Jos rattiputken ja ratin urat on kohdillaan, niin 0° on oikea asento.

Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Tonto

Ensi viikolla viemään autoa huoltoon. Sovittiin myyjän kanssa että työnjohtaja käy heittämässä koeajolenkin autolla.
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 11.10.11 - klo:21:25

Eli minun kannattaa jo valmiiksi varautua siihen, että rattia ei koskaan saada suoraan  ;D

Hefner

Mulla on kans -10 FR:ssä ratti pikkasen vinossa, oikealle tosin. Edellisessä Alteassa kyllä saatiin kulmien säädön yhteydessä ratti suoraan. Vianor Orikedolla hoiti homman.

Onkos Tonto muuten Maskun suunnalta ? Samaan autokatokseen on ilmestynyt punainen FR Leoni  8)
Virman piikkiin ProAce:)

Donitsi

Lainaus käyttäjältä: Hefner - 19.10.11 - klo:22:03
Mulla on kans -10 FR:ssä ratti pikkasen vinossa, oikealle tosin. Edellisessä Alteassa kyllä saatiin kulmien säädön yhteydessä ratti suoraan. Vianor Orikedolla hoiti homman.

Sama juttu omassa Alteassa ja suuntauksen yhteydessä sekin tuli kuntoon. Myös Vianorilla.

Tonto

Lainaus käyttäjältä: Hefner - 19.10.11 - klo:22:03

Onkos Tonto muuten Maskun suunnalta ? Samaan autokatokseen on ilmestynyt punainen FR Leoni  8)

Juurikin se auto mikä siellä katoksessa on minun autoni  8)

psxgamer

Nämä ohjauskulman suuntaukset ei tunnu tosiaan olevan autoliikkeille mikään helppo nakki. Käytin omaa Leon -11 autoani korjauttamassa VV-autossa ohjauskulmat ja eivät tulleet kuntoon, vaan ratti oli yhtä paljon vasemmalle vinossa kuin ennenkin. Työ maksoi melkein 180 euroa, mikä on aika hurja summa. Valitin ja auto otettiin pajalle toiseksi päiväksi ja tällä kertaa ratti saatiin suoraan, pyysin vielä tekemään koeajon autolla suuntauksen jälkeen varmistatuakseni, että ratti todella on kunnossa. No, pääasia, että toinen kerta korjasi ongelman.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy