Kelejä pitelee

Aloittaja hildebad, 16.12.09 - klo:11:22

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: _Mikko_ - 03.04.12 - klo:07:52
Tähän joku irvileuka kohta rupeaa aukomaan päätään kitkakumeista. Ajakoot ne nastattomilla jotka niin haluavat. Näillä nurkilla riittää talvisin ihan rehellistä jäätä sen verran että minulle ei kitkoja tule.

Hermot pinnassa?

Jos kitkarenkaiden kehuminen tai edes mainitseminen nostaa tuohon malliin verenpainetta, niin mahtaa olla raskasta elontiellä.

_Mikko_

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 03.04.12 - klo:08:21
Hermot pinnassa?

Jos kitkarenkaiden kehuminen tai edes mainitseminen nostaa tuohon malliin verenpainetta, niin mahtaa olla raskasta elontiellä.

Ei mulla itseasiassa hermot kyllä oo lainkaan pinnassa. Eikä se kitkojen kehuminenkaan verenpainetta pahemmin nosta, jos sen ymmärtää lopettaa riittävän ajoissa  ;) Elontielläkin aurinko paistaa oikeen mukavasti  :)

Enemmänkin kommentoin tähän muutamien jatkuvaan ilkkumiseen ja pätemisen tarpeeseen nyt esimerkiksi tähän kumien vaihtoon/kevään tuloon liittyen. Miksi se voi olla naapurin Peralle niin suuri ongelma jos joku vaihtaa renkaat aiemmin kun HÃ,,NEN mielestään on sopiva aika? Joku tekee joskus tyhmiä ratkaisuja, se on totta. Esimerkiksi tuo oma kesäkumeilla ajeluni, jos todella tulee pakottavaa tarvetta lähteä nyt liikkeelle sisämaahan enkä saa mistään autoa lainaksi niin tottakai vaihdan nuo nastat takaisin. Ihan niin kun jkvi totesi, se kestää sen puoli tuntia. Nyt ulkona on muutama aste pakkasta ja puhtaat sekä kuivat tiet, mikä ongelma on noissa kesärenkaissa? Viikko sitten kun tulin itärajalta niin lämpömittari oli koko matkan +10 paremmalla puolella, motarin nopeusrajoitus oli onneksi vaan 100km/h alkavat nuo talvirenkaat kovemmissa nopeuksissa ja lämpötiloissa sulaa alle.Ei sekään kovin hyvä asia olisi..

Zaasa

Kyllä Zaaza toi sunkin pointtis tuli jo selväks, kannattaisko vaihtaa levyä? Laita vaikka välilläö soimaan se jossa lauletaan laittomista xenoneista ocussa.. >:(

Minulla ei itsellä ainakaan ole mikään pakko aamuisin lähteä autolla liikkeelle jos on huono keli, käännän kylkeä ja ootan auringon nousua.
Tässä topicissa kesustellaan säästä ja sen vaikutuksesta autoiluun,ihan ilman lupaasi.

Itse en kuulu kaltaisiesi etuoikeutettujen joukkoon jotta voisin kääntää aamulla kylkeäni ja jäädä odottamaan auringon nousua  ::).Joka aamu on lähdettävä elanto ja autoilun kustannukset ansaitsemaan,säästä huolimatta.Ei ole valmista pöytää katettuna.

Ocun laittomista ksenoneista? Suurimassa osassa Ocuja ne taitaa olla ihan lailliset :)

VAG!

Milloin sitten olisi optimaalisin aika vaihtaa ne? Kyllä Vapunkin jälkeen vielä on lunta satanut.

Jos autolla on joka aamu tarvetta lähteä töihin, niin se on saletti, että maaliskuu ei ole optimaalisin ajankohta. Jos aamulla voi kääntää kylkeä huonon sään osuessa kohdalle ja jättää päivän muutkin autoilut tarvittaessa väliin, niin sitten tilanne on tietysti aivan toinen ja minäkin luultavasti vaihtaisin kesägummit alle huomattavasti aikaisemmin.

Jos kesägummit on vaihtanut alle ja kelin niin vaatiessa voi jäädä kotiin tai liikkua jollain muulla autolla, niin tilanteessa ei ole mitään epäselvää. Jos taas autolla on pakko liikkua joka aamu, niin on aika itsekästä puuhaa laittaa kesärenkaat alle maaliskuussa.

Björn

Niin tosiaan ongelmahan ei ole renkaiden vaihtaminen liian aikaisin, vaan se että jos on jo vaihtanut kesärenkaat niin ei pidä takatalven tultua lähteä tien päälle, kuten jo todettiinkin.

Oma autoni liikkuu päivittäin tuota Tre-Lempäälä väliä, jossa nyt eilen oli aikamoista rytinää. Kuljettaja tosin en ole minä vaan perheen toinen jäsen. Jos hän olisi eilen joutunut onnettomuuteen sen takia, että joku olisi aiheuttanut tuon kolarin kesärenkailla liiraillessaan, olisin henkilökohtaisesti käynyt hirttämässä tuon yksilön munistaan tai naisen tapauksesta jostain muusta. Onneksi tähän ei nyt tarvitse kuitenkaan ryhtyä ja tuskinpa tuossa kelissä oikeasti kukaan ajeli kesärenkailla...

automaattori

^ Olen täsmälleen samaa mieltä, lisäisin vielä että takatalvihan tulee jos tulee niin huhti-toukokuun vaihteessa. Nyt on vielä täysi talvi koko Suomessa, Etelä-Suomessakin talvi loppuu vasta Vapusta jos silloinkaan. Itse olen aika monta Vappua istunut Helsingin terasseilla hanskat kädessä ja pipo päässä, hölmöyttäni kun tuo hölmöys ilmeisesti kuuluu Suomessa asiaan, tai sitten meillä on harvinaisen jäätynyt lyhytmuisti. Suomessa voitaisiin ottaa formula-tyyliin käyttöön välikelin renkaat, ne sopis näihin kevät- ja syksykeleihin jos kitkat oksettaa.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Björn - 03.04.12 - klo:09:49

Oma autoni liikkuu päivittäin tuota Tre-Lempäälä väliä, jossa nyt eilen oli aikamoista rytinää. Kuljettaja tosin en ole minä vaan perheen toinen jäsen. Jos hän olisi eilen joutunut onnettomuuteen sen takia, että joku olisi aiheuttanut tuon kolarin kesärenkailla liiraillessaan, olisin henkilökohtaisesti käynyt hirttämässä tuon yksilön munistaan tai naisen tapauksesta jostain muusta. Onneksi tähän ei nyt tarvitse kuitenkaan ryhtyä ja tuskinpa tuossa kelissä oikeasti kukaan ajeli kesärenkailla...
Olettamukseesi ikävä tuottaa pettymys.
Ylikonstaapeli Sakari Tuomisen (KSML) mukaan monessa Tampereen seudun kolarisuman autoissa oli ollut kesärenkaat alla. Onneksi uutiskuvissa ei ole vielä näkynyt puissa roikkuvia autoilijoita :)

clima

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 03.04.12 - klo:10:13
^ Olen täsmälleen samaa mieltä, lisäisin vielä että takatalvihan tulee jos tulee niin huhti-toukokuun vaihteessa. Nyt on vielä täysi talvi koko Suomessa, Etelä-Suomessakin talvi loppuu vasta Vapusta jos silloinkaan. Itse olen aika monta Vappua istunut Helsingin terasseilla hanskat kädessä ja pipo päässä, hölmöyttäni kun tuo hölmöys ilmeisesti kuuluu Suomessa asiaan, tai sitten meillä on harvinaisen jäätynyt lyhytmuisti.

Lyhytmuisti voi jäätyä aika nopeastikin  ;) :
Itse asiassa kevät näyttäisi olevan aikaisemmassa kuin muutamana viime vuotena.
Terminen kevät esimerkiksi alkoi eteläisessä Suomessa tänä vuonna 10.3.

http://ilmatieteenlaitos.fi/kevattilastot

Kun kurnuuttaa talvirenkailla melkein kuukauden täysin sulilla teillä niin voi tulla mieleen renkaanvaihto. Aikaisempi kevät siis hämäsi autoilijoita renkaiden vaihtoon, itse vaihdoin noin viikon normaalia aiemmin, katsoen vielä 10 vrk:n sääennusteen ettei mitään erityistä olisi tulossa.
Jälkiviisaana voin todeta että pieleen meni, jouduin yhdeksi päiväksi (eilinen) jättämään auton kelin takia kotiin. Ja täällä lounaassa siis huomattavan paljon helpompi sää (mittaustuloksissa 1cm lunta) kuin esimerkiksi Tampereella. Ei heru kyllä minultakaan ymmärrystä täydessä talvikelissä kesiksillä hortoilijoille.  >:(

HAL9000

Höh. Eiköhän tossa ole kyse siitä ettei maalaiset kuitenkaan loppuviimeeksi osaa ajaa autoa. Pari lumihiutaletta tiellä ja heti on koko kylän autot samassa sumpussa...  ;)
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

SNG

Jotta ymmärtäisitte (hyvistä lehtikuvista huolimatta) Tampereen ja Lempäälän välin eilisen tilanteen paremmin, niin tässä tulee.

Asun Lempäälän Kuljussa.
Meidän terassi oli viikonloppuna lumeton.
Tänä aamuna terassilla oli tasainen 41cm lumikerros!

Ei kyllä ole Tampereen seudulla elinaikanani enempää lunta kerralla satanut.

Onneksi on nelikko nastarenkailla, vaikka joidenkin mielestä neliveto on Suomessa turhaa hifistelyä  ;)

Turvallista matkaa!

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: clima - 03.04.12 - klo:11:31
Itse vaihdoin noin viikon normaalia aiemmin, katsoen vielä 10 vrk:n sääennusteen ettei mitään erityistä olisi tulossa.
Jälkiviisaana voin todeta että pieleen meni, jouduin yhdeksi päiväksi (eilinen) jättämään auton kelin takia kotiin.

Sama vika joskin kyytiä oli tarjolla vielä tänäänkin, just nyt näyttää tiet kuivilta joten jos ei lunta enää paljoa tuu niin huomenna lähen itsekin liikkeelle.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Björn

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 03.04.12 - klo:10:45
Olettamukseesi ikävä tuottaa pettymys.
Ylikonstaapeli Sakari Tuomisen (KSML) mukaan monessa Tampereen seudun kolarisuman autoissa oli ollut kesärenkaat alla. Onneksi uutiskuvissa ei ole vielä näkynyt puissa roikkuvia autoilijoita :)

;D
Onneksi tosiaan oma autoni ja sen kuljettaja välttyivät tuosta eilisestä sumasta. Näin ollen oma tyyneyteni muiden hölmöilyjä kohtaan on huomattavasti helpompi säilyttää, vaikkakin niitä on silti vaikea sulattaa.

exari

Oliskohan vielä niin että vakuutusyhtiö voi kieltäytyä korvauksista jos renkaat ei ole keliin sopivat?  jostain luin että edellistalvien kolarisumaan joutuneilta olis korvaukset evätty jos oli kesärenkaat...maaliskuun alku: kesärenkaat ja ryskis?
Ps. toisaalta tuntuu vähän tai paljon urbaanilegendalta.

tet

Lainaus käyttäjältä: clima - 03.04.12 - klo:11:31
Lyhytmuisti voi jäätyä aika nopeastikin  ;) :
Itse asiassa kevät näyttäisi olevan aikaisemmassa kuin muutamana viime vuotena.
Terminen kevät esimerkiksi alkoi eteläisessä Suomessa tänä vuonna 10.3.

http://ilmatieteenlaitos.fi/kevattilastot

Toi on ihan tuubaa, Kouvolan kohdilla on termisen kevään alkamispäivä 10.3 vaikka täällä oli silloin vuorokauden keskilämpötila lähes 10 asetta miinuksella. Oikeasti se terminen kevät on myöhässä täälläpäin, ei ole alkanut vieläkään vaikka huhtikuuta mennään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Peeveli

Kesärenkaat vaihtuvat tänään töiden jälkeen takaisin nastarenkaisiin. Vaikka aamusella tuli ajettua töihin kesiksillä ja pito pääosin riitti taajamassa, niin en jaksa alkaa enää aamusella jännittämään millainen lumikerros mahtaa olla. Ja saa tehtyä pääsiäisreissun itäosaan maata rauhassa. Rahaa palaa kun en itse selän takia uskalla yrittää, vaan palaa sitä rahaa aina joka tapauksessa. Ja nyt saa Denverit pestyinä kellariin ja laittamaan myynti-ilmoitusta niistä....

clacson

Lainaus käyttäjältä: exari - 03.04.12 - klo:11:56
Oliskohan vielä niin että vakuutusyhtiö voi kieltäytyä korvauksista jos renkaat ei ole keliin sopivat?  jostain luin että edellistalvien kolarisumaan joutuneilta olis korvaukset evätty jos oli kesärenkaat...maaliskuun alku: kesärenkaat ja ryskis?
Ps. toisaalta tuntuu vähän tai paljon urbaanilegendalta.
Miten sen nyt ottaa:
Kaskovakuutuksesta maksettavat korvaukset
Vapaaehtoinen kaskovakuutus (autovakuutus) korvaa omalle ajoneuvollesi ja sen varusteille äkillisesti ja ennalta arvaamatta sattuneen vahingon sovitun turvan mukaisesti. Korvattavat vahinkotapahtumat on kerrottu kaskojen esittelyssä.

Rajoitukset
Ennalta-arvaamattomuudella tarkoitetaan tapahtumia, joita vakuutettu ei normaalilla huolellisuudella ole voinut välttää.

Onko normaalia huolellisuutta, että lähtee ajoon/jatkaa ajoa kesärenkailla, kun taivaalta tulee lunta tuutin täydeltä?
----
EDIT! Jaaha! Taas sitä lunta satelee täällä Helsingissä ja on pikku pakkasta. Pääsee kitkoilla luikastelemaan kotia kohti.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 03.04.12 - klo:09:42
Jos autolla on joka aamu tarvetta lähteä töihin, niin se on saletti, että maaliskuu ei ole optimaalisin ajankohta. Jos aamulla voi kääntää kylkeä huonon sään osuessa kohdalle ja jättää päivän muutkin autoilut tarvittaessa väliin, niin sitten tilanne on tietysti aivan toinen ja minäkin luultavasti vaihtaisin kesägummit alle huomattavasti aikaisemmin.

Jos kesägummit on vaihtanut alle ja kelin niin vaatiessa voi jäädä kotiin tai liikkua jollain muulla autolla, niin tilanteessa ei ole mitään epäselvää. Jos taas autolla on pakko liikkua joka aamu, niin on aika itsekästä puuhaa laittaa kesärenkaat alle maaliskuussa.

Minulla oli tosiaan pakkasten hellitettyä parisen viikkoa sitten SUURIA onglemia nastarenkailla ajettavuuden kanssa; auto luikerteli todella levottomasti ajoradalla. Kun tiet olivat sulia ja kuivia ja lämpömittarissa enimmillään +11 astetta, kesäkumit tuli vaihdettua. Eilen meni kaikki ihan hienosti, tänään oli parissa paikassa hiukan haastetta. Juutuin mm. tasaiselle parkkipaikalle :o kiinni ja sain auton vasta jokin aikaa heijaamalla liikkeelle. Puolenpäivän jälkeen tänään ajokeli oli taas oikein hyvä myös kesäkumeilla ajamiseen - ainakin itse käyttämilläni teillä. Näin ne kelit vaihtelevat. Ollanpa varovaisia itse kukainenkin.

McVAG

Aamulla katselin ikkunasta, että sataa lunta. Subbe siis webastolla lämpimäksi ja asioille. Töiden jälkeen ikkunasta näkyi aurinkoinen keli ja maa oli kuivanut. Pipo päähän, talvitakki päälle, aurinkolasit silmille, pihaan ja MR2:n katto alas ja baanalle :)

Pahoittelen Espoon Leppävaaran seudulla jos joku nyrjäytti niskansa. Aika moni tuntui ihmeissään kääntyvän, että kukahan kaheli tuossa menee :) Avoautokausi on korkattu jo lauantaina (vain kevyttä lumisadetta) ja ei sitä nyt voi takaisinkaan enää ottaa  8)

jarppis

Suomessa jännitetään, että tuleeko vielä lunta. Täällä nyt tilanne päällä ja jännitetään lähteekö talosta katto: http://www.dallasnews.com/ . Osalla se jo on jo lähtenyt.

Tornadoja iskee maahan siellä täällä ja työkaveri jo raportoi vahingosta, että auto on kuin golfpallo ja tuulilasi rikki rakeiden jäljiltä.

Edit. Lisätään vielä tämmöinen linkki: http://www.weather.com/weather/videos/news-41/top-stories-169/tornado-picks-up-debris-near-dallas-26761

Kovia ovat nuo luonnonvoimat.

Peeveli

Jääkausi on varmaan taas aluillaan. Nehän ovat kautta aikain tulleet uudelleen ja uudelleen, häviten taas. Nyt on varmaan meneillään semmoisen alkuvaihe. Aamusella Stadissa taas maa valkoisena ja pakkasta -5 ja tie oli aika liukas missä ei ollut suolapskaa. Onneksi olin eilen kajahtanut ja vaihdatin takaisin talvirenkaat. Olen pessimisti ja luulen että vappukin otetaan vastaan paksu toppatakki päällä ja talvirenkaat auton alla.

Daworder

lunta on näemmä ja kesä kummeilla lähen koittamaan.. puhkes korjaamolla runflat kitka 1viikko sit joten eipä ole edes sarjaa jota alle heittelis tähän hätään..
nooh,varovasti hyvvää tulloo

Ton-1

Jaaha, huru-ukot näyttävät lähtevän pyörälenkillensä lumisateen saattelemana ......  :P
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Nipademu

Savon suunnalla uutta lunta n. 15 cm!!! ;D Ei olis pääsiäinen paremmin voinut alkaa, pääsee kelkkailemaan tuoreelle pehmeelle lumelle nam nam...
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

JNorr

Parin asteen pakkasessa käyty vetämässä 20km hiihtolenkki. On se kevät vaan hienoa aikaa, kun arska möllöttää pilvettömältä taivaalta. Piti välillä ihan pysähtyä ja nauttia.
VW Passat B7 2.0TDI DSG 4Motion R-line -13         Ex:VW Jetta VI 1.6 TDI DSG -11 ,  VW Golf V 1.4 TSI -06

Mikko

...

Zaasa

Lunta tulee taivaan täydeltä,-2c.Yöllä pakkanen saattaa kiriä jopa-13.Ei tarvitse kesäkumeista vielä haaveilla ???,yleensä olen vaihtanut huhtikuun puolivälissä.

Taskukeke

Täällä Pohjois-Helsingissä onneksi tullut koko päivän vettä, puolenpäivän pientä räntää lukuunottamatta. Viikon verran on tullut ajeltua kesäkiekoilla ja ihan hyvin on pärjännyt, paitsi tietenkin maanantaiaamuna, jolloin lunta oli kymmenisen senttiä. Pikkuhiljaa alkaa jo sellainen ajatus heräilemään että eiköhän tämän talven ja kevään lumet ole jo takanapäin.

Quality

Eiliseksi luvattu lumisade jäi odotettua vähäisemmäksi, ei siitä juuri mitään kertynyt. Illalla kirkastui, yöllä oli pakkasta 7-8 astetta ja tänään on aurinkoista, mutta kylmää. Aurinko tosin lämmittää ja sulattaa siellä minne osuu, mutta varjopaikoissa on edelleen pakkasta. Eli takatalven tuntua on selvästi.

Pikkuteillä on edelleen paikoin jäätä ja sohjoa, joten talvikumit ovat paikallaan. Mökkitielle metsäkone oli kerännyt aikamoisen lumipenkan, mutta ilman mitään vauhdinottoa XCllä mentiin vaivattomasti yli. Voi olla, että Audilla olisi ollut vaikeuksia.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Vesihiisi

Suuret ovat paikalliset vaihtelut. Kävin tänään mökillä ja keli oli mitä mainioin jopa kesärenkaille. Noin siis poislukien viimeiset kolme km hiekkatietä, joka oli pääosin lumen peittämä. En olisi kyllä kesägummein päässyt perille; hyvä että olin vaimon kulkupelillä liikkeellä! Tuo pääteiden kunto (sulamismielessä) antaa vähän turhan keväisen kuvan tilanteesta, ainakin meille, joilla on asiaa sivuteille.

SNG

Ja huoltoasemilla on jo kesälaatua (diesel) mynnissä, ja alettavat sitä ihan tosissaan. Haksahdimpa itsekin Pirkkalassa Citymarketin NesteOilin tarjoukseen (1.519). Huomasin vasta tankatessa, että mittarissa tarra "kesälaatu". Onneksi on lomapaikassa lämmin talli, kun viime yönäkin pakkasta oli peräti 15 astetta.

Ahnetta on, kun keväällä kiirehditään kesälaatuun ja syksyllä pitkitetään väli/talvilaatuun siirtymistä  >:(

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy