Audi A6 C7 kokemukset

Aloittaja nemos, 17.07.11 - klo:21:26

« edellinen - seuraava »

SKU

Minulle nuo sanoi 10k ja 6kk, mutta ainahan voi yrittää. Tuskin tuo kallis toimenpide on, ainakin se minulla kannatti. Takuuauton ollessa kyseessä, en lähtisi muualle kuin marmorille tarjoamaan.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Quattroll nyt

Herttoniemessä ainakin itselle tälläkertaa tuli kohdalleen. Varmasti asentajastakin kiinni työn onnistuminen.
Itse tyytyväinen, se riittänee.

MaI

Talvisaikaan oli kova keskustelu A6:n rengasmelusta eri rengasmerkeillä, ja onhan noista kesäkumeistakin ollut jo hieman puhetta.  Nyt on sitten itsellä menossa se kesänakkien valinta koossa 245/45/18. Testien kärkisijoilla kaikissa kumeissa on kyllä taatusti ajo-ominaisuudet suhteellisen hyvin kohdallaan - eroja syntyy lähinnä siinä, mitä ominaisuutta painottaa. Itse etsin em. kokoluokassa hiljaista rengasta. Soitttelin hieman ympäriinsä ja olen päätymässä ihan turvallista ratkaisua hakiessa uuteen Continentalin SportContact 5:een, joka tulee em. koossa myyntiin vasta nyt keväällä. Hintaa tuolla kumisetillä tuntuu olevan n. 1050-1100â,¬.

Noh, nyt sitten kuulemma oli tullut Autobildin uusi numero, jossa on laaja kesärengastesti 17" kumeista. Suoraa rinnastusta 17" testista 18" kokoon (saati sitten 19") ei voi tietysti tehdä, koska nopeusluokat ym. vaatimukset voivat vaihdella. Esim. Continentalilta kyseinen 17" kumia oli kuitenkin sama SportContact 5, samoin Michelinin kumi taisi olla vastaava molemmissa tuumakoissa. Yllätyksekseni kuulin, että Continental oli kyseisen testin 15 loppukisaan päässeen renkaan joukossa yksi meluisimmista.  Ei hyvä. Osin uuden mallin alhainen vierimisvastus kuulemma näkyy kovemmassa ajomelussa. En tiedä mikä tuon linkin aiheuttaa, mutta noin paikallisen rengasliikkeen myyjä asian tiivisti.

Eli, onkos palstalaisilla muita testejä joissa olisi mieluiten noita 18" kumeja vasta testailtu? Tai tietysti mikä parasta - omakohtaista kokemusta esim. viime kesältä eri kumien melutasosta A6:ssa?

nemos

Lainaus käyttäjältä: MaI - 03.04.12 - klo:18:27
Eli, onkos palstalaisilla muita testejä joissa olisi mieluiten noita 18" kumeja vasta testailtu? Tai tietysti mikä parasta - omakohtaista kokemusta esim. viime kesältä eri kumien melutasosta A6:ssa?

Auto Motor und Sportin (7/2012) testi on ajettu A6:lla ja koossa 245/45R18, joskin tietysti eri olosuhteissa. Voittaja Sport Contact 5, mutta melutasosta 8 ja mukavuudesta 8. Kakkosena Nokian Z G2, jonka pito kuivalla oli hieman heikompi, mutta niin melutaso kuin mukavuus 10. Muita varteenotettavia Contia hiljaisempia renkaita tuossa testissä ei ole. Z G2:n yhtäläisyyttä/eroa Suomen Hakka Z:aan en tiedä.

Yksi vaihtoehto on Pirelli P7, joka on niin melusta kuin kulutuskestävyydestä saanut varsin hyviä pisteitä testeissä, mutta itse en A6:ssa 17-tuumaisena erityisesti lähtisi P7:ää meluttomaksi kehumaan.
Volvo XC60 T8 Inscription

MaI

Lainaus käyttäjältä: nemos - 03.04.12 - klo:19:29
Auto Motor und Sportin (7/2012) testi on ajettu A6:lla ja koossa 245/45R18, joskin tietysti eri olosuhteissa. Voittaja Sport Contact 5, mutta melutasosta 8 ja mukavuudesta 8. Kakkosena Nokian Z G2, jonka pito kuivalla oli hieman heikompi, mutta niin melutaso kuin mukavuus 10. Muita varteenotettavia Contia hiljaisempia renkaita tuossa testissä ei ole. Z G2:n yhtäläisyyttä/eroa Suomen Hakka Z:aan en tiedä.
...

Kiitokset tiedoista. Erikoista, jos Continental tosiaan näyttää tuossakin testissä olleen meluisimmasta päästä. Eivät varmastikaan panosta melun torjuntaan, kun ei Saksassa juurikaan tarvitse kärsiä melun kannalta haastavimmista nastojen raastamista karheista asfalteista.

Melkoiset tehot pitää olla jos quattrolla ja 245 leveillä renkailla jää kuivapidosta kiinni. Sikäli kyllä kiinnostaa tuokin Nokian, jos vain linkki Suomessa myytäviin malleihin varmistuu.

SKU

Minulle on tulossa tommoset. Mietin pitkään Nokiaanien Hakka Z:aa, mutta päädyin tähän ehkä paremman kulutuskestävyyden ja paremman vierintävastuksen vuoksi. Hinnaltaankin jäi alemmaksi. Aika vaikea on sanoa testien perusteella mitään. En tiedä meneekö metsään melun osalta, mutta kohta se nähdään.
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

jusape

En usko, että samankokoisissa merkkirenkaissa on aivan älyttömästi eroja varsinaisessa rengasmelussa. Eniten varsinkin Audeissa vaikuttaa jäykän alustan rungon kautta tuoma karkean asfaltin melu. Senhän huomaa talvirenkaillakin. Sama vaivaa kyllä esimerkiksi Bemaria, mutta hieman lievempänä. Nykyäänhän tuota melueroa on mittailtu autolehtien koeajoissa, jotkut merkit silti onnistuvat eliminoimaan tuota, mm. uusi Astra on hyvä esimerkki. Miten on ilmajousitettu A6, siitä ei kokemusta.

Audien kanssa itse kokeilemalla ja koeajoilla koittanut eroja kuunnella. En ole oikotietä onneen löytänyt.

SKU

Lainaus käyttäjältä: jusape - 03.04.12 - klo:20:34
Audien kanssa itse kokeilemalla ja koeajoilla koittanut eroja kuunnella. En ole oikotietä onneen löytänyt.

Näinhän se on. Yrityksen ja erehdyksen kautta  ;)

Quattroll nyt

Lainaus käyttäjältä: SKU - 03.04.12 - klo:20:04
Minulle on tulossa tommoset. Mietin pitkään Nokiaanien Hakka Z:aa, mutta päädyin tähän ehkä paremman kulutuskestävyyden ja paremman vierintävastuksen vuoksi. Hinnaltaankin jäi alemmaksi. Aika vaikea on sanoa testien perusteella mitään. En tiedä meneekö metsään melun osalta, mutta kohta se nähdään.

Missä koossa otit Eaglet?
Näkyi olevan myös 235/50-18 koossa.

jusape

Tuota 235/50/18 kokoa itsekin miettinyt vielä, jos sillä hieman saisi tukittua noita pyöränkaariakin. Jos ei ihan ykkösmerkeillä mennä, niin Kumhoja saisi 700e kieppeille.

Tänään tuli käytettyä autoa pesussa ja lievä järkytys taas tuo musta väri (kun tuli edellisen mustan jälkeen vannottua, että ei ikinä enää), aikamoinen määrä pieniä näkyviä naarmuja talven alta.. no, ehkä ne jollain myrkyillä piiloon saa.

SKU

Lainaus käyttäjältä: Quattroll nyt - 04.04.12 - klo:08:00
Missä koossa otit Eaglet?
Näkyi olevan myös 235/50-18 koossa.

255/40-19...eli samalla, jolla tuo yksi A7:lla tehty rengastesti tehtiin. Tässä siis jännityksellä odotellaan minkälainen uraohjus/pulkka tuosta saadaan Suomen paskoilla teillä. Täytyy varmaan muuttaa muualle  :P 

Kvee

Minulla säädettiin ohjauskulmat nyt toiseen kertaan. Ei siellä kuulemma mitään isoja heittoja ainakaan ollut. En suuren suurta eroa ajettavuuteen huomannut. Urissa hieman levottomammin edelleen vaeltaa kuin ex A4. Tuntuu A6 tosiaan kaipaavan hieman matalaprofiilisempaa rengasta tukevoittamaan!?

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: SKU - 04.04.12 - klo:15:17
255/40-19...eli samalla, jolla tuo yksi A7:lla tehty rengastesti tehtiin. Tässä siis jännityksellä odotellaan minkälainen uraohjus/pulkka tuosta saadaan Suomen paskoilla teillä. Täytyy varmaan muuttaa muualle  :P  

Vaihtoehtoinen koko olisi 235/45 R19, tarjonta vaan on aika suppeaa.
Continental ContiCrossContact UHP rengasta löytyisi tuossa koossa, taitaa kuitenkin olla tarkoitettu SUV-renkaaksi.

UHP

Tässä malttamattona odotetaan huomista, on meinaan A6:n luovutus iltapäivällä.  :D
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

SKU

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 04.04.12 - klo:20:04
Vaihtoehtoinen koko olisi 235/45 R19, tarjonta vaan on aika suppeaa.
Continental ContiCrossContact UHP rengasta löytyisi tuossa koossa, taitaa kuitenkin olla tarkoitettu SUV-renkaaksi.

UHP

Tässä malttamattona odotetaan huomista, on meinaan A6:n luovutus iltapäivällä.  :D

Jaksaa, jaksaa...

Nokianilta löytyy myös SUV-rengas, Hakka Z SUV. Tuota harkitsin, mutta on kalliimpi kuin 255 koossa. Pintakuvio sama kuin Hakka Z:ssa, mutta rakenteessa lienee jotain eroja.

jusape

Piti tänään käydä ajamassa tuo A6 3.0 TDI 150 kW q Avant vielä ilmajousilla. Autossa alla visuaalisesti hienot 16" Nokian Hakka seiskat... autossa oli 13km mittarissa, eli suhteellisen uudenkarhea peli...

Parasta antia äänet ja neliveto! Sen sijaan rengasmelu oli kovempi kuin omassani isommilla 17" Michelinin nastoilla, aaltoilevaa volinaa irtosi aika lailla. Ei tuo ilmajousitus mukavimmassa asennossakaan perstuntumalta kyllä eroa normialustasta, ehkä jonkin verran keinuvampaa, ihan hitusen mukavampaa menoa. Ovi auki ja jalka maassa tunsi kyllä kun autoa nosti/laski. Toki hieman alemmas sen saanee kuin vakioalusta.

Moottori on ihan kiva, mutta voiman viime S tronicilla on jonkinmoinen. Kun kaasupolkimen tallaa syvempään, S tronic miettii hetken ennen kuin pudottaa pienempää ja kohta sitten alkaa tapahtua, kelaa vauhtia nopeasti.

Neppis

Lainaus käyttäjältä: jusape - 04.04.12 - klo:21:38
Moottori on ihan kiva, mutta voiman viime S tronicilla on jonkinmoinen. Kun kaasupolkimen tallaa syvempään, S tronic miettii hetken ennen kuin pudottaa pienempää ja kohta sitten alkaa tapahtua, kelaa vauhtia nopeasti.

S tronic on tosiaan vähän hidas "lähtemään" kiihdytyksissä, jos kaasua painaa niin paljon, että aletaan etsimään pienempää pykälää. Mulla oli edellisessä multitronic ja se kyllä reagoi nopeammin. S tronic:n kanssa maantiellä nyppään yleensä vaihdekepistä S:n päälle ennen ohitusta ja sitten vain nautin niistä äänistä ja kiihtyvyydestä.  :)
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

SKU

^samaa mieltä. Tallan kun tinttaa pohjaan, niin välillä laatikko vaihtaa kaksikin pykälää alas ja se kestää. Toki liikkuhan se muutenki.

Pekka T

Kai se nyt kiihtyy jo vääntöä hyväksi käyttäen?
No, ehkäpä niille rattiläpysköille on jotain käyttöäkin.  :)
BMW 328 i xDrive -13

SKU

Nälkä kasvaa syödessä...

Kvee

Lainaus käyttäjältä: jusape - 04.04.12 - klo:21:38
Piti tänään käydä ajamassa tuo A6 3.0 TDI 150 kW q Avant vielä ilmajousilla. Autossa alla visuaalisesti hienot 16" Nokian Hakka seiskat... autossa oli 13km mittarissa, eli suhteellisen uudenkarhea peli...

Parasta antia äänet ja neliveto! Sen sijaan rengasmelu oli kovempi kuin omassani isommilla 17" Michelinin nastoilla, aaltoilevaa volinaa irtosi aika lailla. Ei tuo ilmajousitus mukavimmassa asennossakaan perstuntumalta kyllä eroa normialustasta, ehkä jonkin verran keinuvampaa, ihan hitusen mukavampaa menoa. Ovi auki ja jalka maassa tunsi kyllä kun autoa nosti/laski. Toki hieman alemmas sen saanee kuin vakioalusta.

Kiva kuulla eroja...itse en olekaan ajanut kuin teräsjousilla varustetun 3.0 Tdi:n. Sport-alustaankin on tullut jo totuttua.

Pekka T

A6 on nyt sitten haettu herttoniemen AC:stä, ehkä minäkin pääsen tässä sillä vielä ajelemaan.  :D

Täytyy oikein itse kehua tuota Aviator blue väriä, pienen värimallipalan perusteella se tuli valittua, hehkuu hienosti auringon valossa, on myös aikamoinen kamelontti väri.

Pienoinen ongelmakin ehti jo tulla, tavaratilan suojaverho lopetti toimintansa kun säädettiin takaluukun avautumiskulmaa, vai onko siinä jokin jippo jota ei nyt tajuta?
BMW 328 i xDrive -13

Kvee

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 05.04.12 - klo:19:20
A6 on nyt sitten haettu herttoniemen AC:stä, ehkä minäkin pääsen tässä sillä vielä ajelemaan.  :D

Täytyy oikein itse kehua tuota Aviator blue väriä, pienen värimallipalan perusteella se tuli valittua, hehkuu hienosti auringon valossa, on myös aikamoinen kamelontti väri.

Pienoinen ongelmakin ehti jo tulla, tavaratilan suojaverho lopetti toimintansa kun säädettiin takaluukun avautumiskulmaa, vai onko siinä jokin jippo jota ei nyt tajuta?

Onneksi olkoon pitkän odotuksen jälkeen  :). Jos sulla on sähköinen takaluukku - niin kuin avautumiskulman säädöstä voisi päätellä - niin normistihan se vaan on siellä ala-asennossa, ja liukuu siitä ylös-alas. Sen pystyy sitten manuaalisesti ottamaan "auki" asentoon...ja jos sen jälkeen otetaan takaisin käyttöön, niin se pitää laittaa sinne "yläasentoon". Ehkä sekavasti kirjoitettu, mutta käytäntö on yksinkertainen ja toimiva.

Pekka T

Kiitos onnittelusta Kvee.  :)

Verho ei siis liiku kumpaankaan suuntaan, jos laitan verhon sinne kiskojen ylä-asentoon niin kiskoissa olevat liut eivät työnnä verhoa alas, jos taas asetan verhon ala-asentoon, niin silloin luukkua avatessa "kiinnipitokynnet" eivät vapauta verhoa nousemaan vapaasti ylös.
Vaikeaa on tämä asian selittäminenkin.  :D

Auto menee kuitenkin vielä ensiviikolla takaisin herttoniemeen, kun eivät tänään ehtineet kalvoja laittamaan, saavat samalla tutkia tämän verhoasian.
BMW 328 i xDrive -13

ZigZag

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 05.04.12 - klo:19:20

Onnittelut autosta, hieno peli varmasti.

Mistäs tuota takaluukun avautumiskulmaa voi säätää, en ole siihen vielä törmännyt MMI:tä selaillessani (sähköinen takaluukku on, joten tuo kai pitäisi löytyä)?

Mulla on vähän reilu 3500 ajettu ja olen ollut pääosin tyytyväinen autoon. Ajettavuudesta voi lopulliset kommentit kertoa vasta kun saan ensi viikolla kesärenkaat alle. Nämä 17 tuumaiset kitkat vievät kyllä parhaan terän ajettavuudelta, mutta niin tekisivät tietysti nastatkin. Mutta sen voi jo sanoa, että tuntuu aika hyvältä ajettavalta ja dynamic-asennossa on mielestäni vähintään Bemun F11:n tasolla (vakioalustalla). Taittuu kivasti mutkiin vaikka sitä ei suoraan ajettaessa uskoisikaan, tällä tarkoitan sitä, että Bemussa taisi suoralla tiellä nämä tien muodot kantautua paremmin ratin kautta kuljettajalle. Jotkut saattavat kai tämän kokea vetelynä (siis en minä) ;D

Moottoriin olen edelleen tyytyväinen. Ihan paikaltaan lähtee pikkasen rauhallisemmin kuin takavetoinen 535d. Tuntuu ihan siltä, että nelivedon vuoksi vääntöä rajoitettaisiin. Molemmissahan on kuitenkin 8-lovinen automaatti. Mutta siitä ylöspäin kyllä vetää tosi hyvin 5200 kierrokseen saakka ja ei kyllä puudu suomalaisilla nopeusrajoituksilla, eikä varmasti heti niiden jälkeenkään (tämän viimeisen joudun tietysti olettamaan ;)). Ja pitää muuten hirveetä meteliä kiihdyttäessä ja muutenkin on kyllä murinat kohdallaan. Ajelen tottakai kokoajan äänet dynamic-asennossa... Näihinkin tulee varmasti vielä lisäpointteja, kun saan kesärenkaat alle.

Ainoa juttu, mikä hieman häiritsee on itse asiassa vaihteisto, joka tuntuu dynamic-asennossakin olevan aina pykälää liian isolla. Eli jos meinaa reippaammin kiihdyttää, niin vaihteisto vaihtaa käytännössä aina pienemmälle ja tämä tietysti hidastaa hieman tätä tapahtumaa. Mutta ensimmäisen "rykäisyn" jälkeen tuntuu vaihteisto pitävän herkemmin pienempää silmässä, jolloin myös nopeuden muutokset tapahtuvat rivakammin. Itse asiassa olen käyttänyt aika paljon noita ratin läpysköitä vaihtamiseen, koska niillähän tuon mainitsemani ominaisuuden pystyy tehokkaasti kiertämään. Ja minusta ne läpyskät ovat ihan toimivat, että niillä jaksaa ihan ajellakin...

Niin ja Bosen äänentoistoon en ole edellekään tyytyväinen, toivottavasti keski- ja alapäätä voisi vahvistaa jollain tapaa jälkikäteen.

Laitan kuvia, kun saan 19 tuumaiset kesävalssit alle. Onhan tää aika sleeper niilläkin (jos ei ole käynnissä).
Volkswagen Golf Variant 1,2 TSI DSG & Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG

Ktk

Lainaus käyttäjältä: ZigZag - 05.04.12 - klo:20:55
Mistäs tuota takaluukun avautumiskulmaa voi säätää, en ole siihen vielä törmännyt MMI:tä selaillessani (sähköinen takaluukku on, joten tuo kai pitäisi löytyä)?

Avaa luukun ja pysäyttää luukun napista toivottuun kohtaan. Sitten nappia 5 sekkaa pohjassa. Siihen jää.

nemos

Lainaus käyttäjältä: ZigZag - 05.04.12 - klo:20:55
Taittuu kivasti mutkiin vaikka sitä ei suoraan ajettaessa uskoisikaan, tällä tarkoitan sitä, että Bemussa taisi suoralla tiellä nämä tien muodot kantautua paremmin ratin kautta kuljettajalle. Jotkut saattavat kai tämän kokea vetelynä (siis en minä) ;D

Tässä on ihan selkeää kehitystä edelliseen A6:een verrattuna ihan perus-17-tuumaisillakin: kunhan tienpinnan muoto on oikea, niin C7 ohjautuu kaarteeseen lähes itsestään. Toisaalta, kun päivittäisellä työmatkalla on kohta, jossa kallistus on väärä, niin tämä suorastaan imaisee ratin väärään asentoon.
Volvo XC60 T8 Inscription

ZigZag

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 05.04.12 - klo:20:57
Avaa luukun ja pysäyttää luukun napista toivottuun kohtaan. Sitten nappia 5 sekkaa pohjassa. Siihen jää.

OK. Kiitokset. Saako muuten tuota advanced keytä tilattua jälkikäteen? Mulla ei sitä ole ja käsitykseni mukaan sillä saisi suljettua takaluukun tuolla avaimen kaukosäätimellä. Bemussa tuo kaukosäätösulkuominaisuus tuli sähköisen takaluukun mukana. Nyt kun tarkemmin mietin, niin eipä muuten tainnut olla tuolle ominaisuudelle hirveästi käyttöä...

Markku J

Onnittelut uudesta autosta Pekka T !

Ja kiva lukea ZigZagin kommentit autosta, jonka minäkin halusin tilata. Mitenkähän Audi on toteuttanut tuon äänimaailman muuttumisen Dynamic -asennossa ? Minulla on tässä pikkubemussa sama pakoäänien vahvistuminen Sport -asennossa, ja tässä syynä lienee 2 -jakoisen pakoputkiston toisen puolen (= se meluisampi) läpän avautumisen ohjaus. Joka tapauksessa on kiva laittaa audio pois, ja kuunnella konetta.

A6/A7 Bose ei tosiaan ole täydellinen. Pikkubemun h/k on mielestäni parempi keskialueen suhteen. Ja kaikenkaikkiaan tasapainoisempi. Audin "halpa" A4/A5:n B&O taisi olla se minua miellyttävin setti tähän mennessä, vaikka halpa onkin. Siinä on tasainen taajuustoisto ja todella hyvä keskiäänialue puhetoistolle, kun radiota kuuntelee. Vain bassopotku puuttuu siitä.

ZigZag

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 05.04.12 - klo:21:10
Ja kiva lukea ZigZagin kommentit autosta, jonka minäkin halusin tilata. Mitenkähän Audi on toteuttanut tuon äänimaailman muuttumisen Dynamic -asennossa ? Minulla on tässä pikkubemussa sama pakoäänien vahvistuminen Sport -asennossa, ja tässä syynä lienee 2 -jakoisen pakoputkiston toisen puolen (= se meluisampi) läpän avautumisen ohjaus. Joka tapauksessa on kiva laittaa audio pois, ja kuunnella konetta.

Siellä taitaa olla "sound actuatorit" vähän ennen putkien ulostuloa. Saksalaisissa ohjelmissa ovat käyttäneet termiä "lautsprecher" eli jotain kaiuttimen tyyppistä. Se ääni on oikeasti niin erilainen, että ei siihen varmasti pelkillä läpillä päästäisikään. Nuo aktuaattorit toimivat mielestäni myös "auto" asennossa, jolloin ääntä on vähemmän, mutta ääni on edelleen jotain hyvin epädieselmäistä.

Suuremman luokan vilppiä siis :D

jkvi

Onnittelut autolle, Pekka T!
CRDi & Collection

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy