Audi S3 8P vs. A3 iskarit

Aloittaja juki150, 25.11.22 - klo:19:04

« edellinen - seuraava »

juki150

Hei! Ongelma on sellainen, että 2007 S3 (alustan koodit G12, UB5, L26) kaipailisi uusia iskareita, mutta siihen ei löydy yhtään mitään alkuperäisnumerolla (1T0 413 031 HS + 1K0 513 029 HR). Autoon on ylipäätään todella huonosti alustoja saatavilla, pl. coilover alustat jota löytyy jotain. Nimenomaan alkuperäistä vastaavat iskarit olisi hyvät.

Ainut jotka olen onnistunut löytää S3:een sopivaksi on ST suspensionin 61W10042 + 61W80054, mutta ne on tehty madallusjousille, niin en ole varma käykö ne vakio S3:en jousille, sekä Koni 8741-1515Sport + 8040-1371Sport. Molemmat on vain huomattavan kalliita vaihtoehtoja ihan perus iskareihin verrattuna.

Minulle kävisi ihan hyvin autoon vaikka S-linen uudet iskarit (Sachs, Bilstein tms) kun tietäisi, että ne varmasti sopii. Olka-akseli on S3:ssa alumiinia, kun taas A3:ssa rautaa. Ei kai sen pitäisi vaikuttaa jos on vain 55mm pumput? Esim Konin STR.T iskarit on varsin kohtuuhintaiset A3:een, mutta Konin haku ei niitä S3:een tarjoa.

Onko joku paininut vastaavan ongelman kanssa tai vinkkejä?

vhol


ConD

Jonkin verran on tullut historian saatossa tongittua VAG:n alustakoodien kanssa ja tässäkin kaivelin ja kaivelin ja loppukaneettina oikeastaan tylsästi - jos haluat alkuperistä vastaavat iskarit, osta ne Audilta.

Okei, ei olla niin tylsiä...

Molemmat sekä S-line että S3 alustat on nettitietojen mukaan "-25mm", mutta ne käyttäytyy kuitenkin eri tavalla, S-linen ollen kuskien mukaan kuin kivireki ja S3 paljon smoothimpi. Osat on erilaisia:

LainaaI think the ride heights are the same, but thats it.

S-line and S3 probably have different dampers and perhaps springs, they certainly ride differently.
https://www.audi-sport.net/xf/threads/s-line-vs-s3-suspension.257971/
https://www.audi-sport.net/xf/threads/a3-on-s-line-suspension-dealer-locator.210106/#post-2086157

Nyt sitten eri valmistajien ja nettikauppojen kataloogeja kun katselee niin tosiaan A3:een löytyy ns. hurumykke nuita iskareita, mutta S3:n kanssa moni paikka myy eioota. Paitsi tuo Koni vaikkapa. Sitten kun sen osanumeroa "backträkkää", niin ei sieltä ainakaan tuota varaosakoodien kanssa yhteensopivuutta luvata. Bilsteini myy täysiä kittejä S3:een jotka sopii kaikkiin tuon alustan nelikkoautoihin, mukaanlukien S3, mutta eihän se ole alkuperäistä vastaava sitten ajoltaan. Täydellistä ratkaisua siis tuskin saat tähän ongelmaan tarvikeosin...

No entäs vähemmän täydellisen ratkaisun?
Ostat sen "Sport suspension"-yhteensopivan iskarikitin sillä 55mm halkaisijan etutolpalla ja sillä matalammalla iskarilla. Tosiaan esim takaiskarin pituudet on kirjailtu muutamissa lähteissä 575mm "Sport"-alustalle ja 585mm normaalille. Ja tuo ero ei tarkoita suoraan tuota -25mm madalluksen määrää kun geometriat alustassa on mitä on. Tuollaisella Bilsteinin B6 kitillä tai Koni STRT-kitillä et varmasti paljoa pidemmälle ainakaan metsään mene kuin ajamalla nykyisillä 15v vanhoilla tai ostamalla jotain noname-tarviketta. Ei vastaa täysin sitä alkuperäistä tilannetta, mutta pääset varmaan hyvin lähelle sitä. Iskari sinänsä ei välttämättä säikähdä jos se sentin-pari eri asennossa elää kuin mitä se ehkä on ajateltu - iskarin "lepotilahan" on monesti tuo yläpään tappi täysin ulkona ja kaikki kuorma siitä auton alla vie sitä alaspäin. Muutama milli sinne tai tänne ei haittaa - omassa autossa suunta on ollut vaan ylöspäin, ei alaspäin niinkuin sinulla tässä olisi.

Summa summarum - tässä korostuu ehkä tämä netissä vuosia "naureskeltu" konsonantti-Audien ongelma. Kaikkiin muihin värkkeihin 2.0T + quattro tai 3.2 quattro löytyisi osat kuin apteekin hyllystä, mutta kun joku on mallinimeen laittanut konsonantteja niin tulee heti sitä "preemiota" lisää. Nyt sinun pitää vaan miettiä mitä oikeasti arvostat.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

juki150

Kiitos vastauksista ja vaivannäöstä! Nuo mitä aeromotors ja spareto tarjoavat taka-akselille ei varmaan ole oikeita autoon, vaikka osanumerot verkkokaupasta löytyykin listauksesta. Sillä esim. magneti marelli ja kyb ei sivuillaan listaa noita kyseisiä iskareita sopivan S3:een.

Mietin vielä, että ST suspension kyllä kauppaa noita yllämainittuja iskareita myös A3:een sopivana, jossa on ilman sportalustaa 25mm korkeampi alusta kuin ässässä. Joten vaikka nuo on madallusjousille tehty, niin kuvittelisi, että toimisivat S3:n vakiojousilla jotka ovat tosiaan 25mm madaltavat A3:een nähden. Nuo saisi ebaystä reilulla 400 eurolla sarjan joka on vielä ihan kohtuullinen hinta. Kuvittelisi, että KW:n merkkinä laatu olisi hyvä. Toki kiinnostavaa olisi, millainen ajomukavuuden ja urheilullisuuden suhde noilla on.

Varmaan toinen vaihtoehto olisi vain ostaa OE osana orkkisiskarit. Ne näyttäisi saavan 600-700 euron hintaan, joka on kyllä vakiopumpuista paljon, kun ei mikään ilma-alusta tms. kuitenkaan ole ::)

Jultsu

Samanlaisia kokemuksia saman aikakauden A2 1.2TDI "sporttimallista", siinä myös ihan uniikit osat etupäässä jousituksen ja tukivarsien suhteen, vielä mennään alkuperäisillä pumpuilla vuodelta 2001 kun ei ole raaskinut ostaa uusia kappalehintaan á 400 euroa, mikään kolmas osapuoli ei näytä noita enää valmistavan, ei edes Sachs joka on alkup. pumppujen valmistaja. Uuden alkup. alatukivarren sentään raaskin ostaa (200 euroa, new old stock) kun oli pallonivel ihan väljänä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Iro

Ihan mielenkiinnosta katsoin Konin sivuja ja sieltä löytyy oheista tarjontaa:



Luulisi näiden sopivan?
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

ConD

Lainaus käyttäjältä: Iro - 27.11.22 - klo:15:03
Ihan mielenkiinnosta katsoin Konin sivuja ja sieltä löytyy oheista tarjontaa:

Luulisi näiden sopivan?
Johan aloittaja listasi nuo ensimmäisessä viestissään että semmoiset löytyy, mutta ovat kalliit. :P

Lainaus käyttäjältä: juki150 - 25.11.22 - klo:19:04
Ainut jotka olen onnistunut löytää S3:een sopivaksi on ST suspensionin 61W10042 + 61W80054, mutta ne on tehty madallusjousille, niin en ole varma käykö ne vakio S3:en jousille, sekä Koni 8741-1515Sport + 8040-1371Sport. Molemmat on vain huomattavan kalliita vaihtoehtoja ihan perus iskareihin verrattuna.

Lainaus käyttäjältä: juki150 - 26.11.22 - klo:15:41
Kiitos vastauksista ja vaivannäöstä! Nuo mitä aeromotors ja spareto tarjoavat taka-akselille ei varmaan ole oikeita autoon, vaikka osanumerot verkkokaupasta löytyykin listauksesta. Sillä esim. magneti marelli ja kyb ei sivuillaan listaa noita kyseisiä iskareita sopivan S3:een.

Mietin vielä, että ST suspension kyllä kauppaa noita yllämainittuja iskareita myös A3:een sopivana, jossa on ilman sportalustaa 25mm korkeampi alusta kuin ässässä. Joten vaikka nuo on madallusjousille tehty, niin kuvittelisi, että toimisivat S3:n vakiojousilla jotka ovat tosiaan 25mm madaltavat A3:een nähden. Nuo saisi ebaystä reilulla 400 eurolla sarjan joka on vielä ihan kohtuullinen hinta. Kuvittelisi, että KW:n merkkinä laatu olisi hyvä. Toki kiinnostavaa olisi, millainen ajomukavuuden ja urheilullisuuden suhde noilla on.

Varmaan toinen vaihtoehto olisi vain ostaa OE osana orkkisiskarit. Ne näyttäisi saavan 600-700 euron hintaan, joka on kyllä vakiopumpuista paljon, kun ei mikään ilma-alusta tms. kuitenkaan ole ::)
Vaikka minä etsin aikanaan ihan toisesta näkövinkkelistä iskareita, niin en minä isona ongelmana tuota korkeusmuutosta näe iskarille, mutta varmastikaan ne ei tuolla erolla toimi kuten alkuperäiset.

Perskohtaisesti saattaisin tilanteessasi lähteä Konin STRT-sarjalla liikkeelle. Sellaisella joka on tehty tuolle -25mm / S-line alustalle. Semmoista vakioalustan iskaria en laittaisi...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää


Nifa

Samaan hankaluuteen oman ässän kanssa törmäsin. Tosin ei niinkään budjettiratkaisun vuoksi, mutta yritin aluksi löytää OEM-koodeilla uudet vastaavat iskarit, mutta sitten aloin pohtimaan saisiko samalla rahalla jotain "parempaa".
Koska tässä on tulossa kuljettaja vanhaksi oli tavoite suurin piirtein jämäkän mukavaa sporttisuutta. Päädyin aluksi Bilsteinin B4-iskareihin, jotka olivat 55 millisilllä etutolpilla, mutta kyseiset iskarit olivat normaalin 2.0 TFSI quatron iskarit. B6 ja siitä ylöspäin olevat Bilsteinin pumput suljin aikaisempien kokemuksien pohjalta pois.
Bilsteiniltä ei ole S3:lle virallisesti iskarisettejä kuin jotain jäykän ja todella jäykän välimaastosta. Noiden Bilsteinien kaveriksi tilasin Eibachin Pro-kit jouset. Sain jo Bilsteinit ja jouset kotia asti, mutta nyt sitten päädyin hulluuttani kokeilemaan iskereina kuitenkin Konin special activea (ex. FSD). Tällä kertaa Golf mk6 R:n setti, kun S3:lle ei virallisesti ole Special Activen sikarisettiä. Tähän naitan vielä noi Eibachin Pro-kitit. Kommenttien perusteella mitä internetistä löysin noille Koneille yhdistettynä Eibachiin oli, että toiset tykkää ja toiset ei.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy