Hankinnassa Touareg, mitä huomioida.

Aloittaja MTy, 10.01.22 - klo:19:18

« edellinen - seuraava »

MTy

Nyt olisi tarve saada 3500kg vetokyvyn omaava auto. Olen tutkinut Touaregia ja tullut siihen tulokseen, että se on edullisin ja omaa käyttöä ajatellen järkevin valinta päästä ko. vetokykyyn sekä noin 10 vuotta vanhaan autoon käsiksi.

Kiikarissa on 2011 Touareg, 3.0TDI moottorilla ja kilometrejä noin 300 000. Mitä tulisi huomioida autosta ja sen historiasta? Itsellä tullut mieleen seuraavaa:
- Miten kestävä 245hp V6 diesel on?
- Kuinka kauan ajaa ko. moottorin jakoketjulla? DPF:llä, yms.
- Onko Tiptronic ok vaihteisto
- Ilma- vai rauta-alusta? Miksi?
yms, yms,

Nyt tarvitaan siis kokeneiden Touareg- miesten ja naisten kokemuksia sekä mielipiteitä. Kiitos jo etukäteen.

ConD

Kohta 3v ja 65tkm omistusta takana mainitsemallasi autolla.

1. kysymys takaisin: Onko sulla rahaa ylläpitää autoa? Voitko tehdä sille jotain itse vai onko huolto aina suuntana jos/kun jotain pitää korjata tai huoltaa?

Kyseessä on yli 10v vanha, yli 300tkm ajettu auto joten mitä vaan voi autoa tuntematta käydä. Omaan autooni luotan, monta asiaa olen hoitanut siitä ja tunnen sen. Mutta voinko mitä tahansa satunnaista Touaregia suositella "kädettömälle ja rahattomalle"? En... Touareg on iso auto ja ollut kallis hankkia. Se on kallis myös ylläpitää JOS kaiken joutuu teettämään ulkopuolisella taholla. Jarruremontti neljään nurkkaan on marmorilla luokkaa 1500â,¬. Osat netistä ja DIY, 300-400â,¬. Tuossa on esimerkki järjettömästä haitarista mitä tämän kanssa tulee vastaan.

245hp 3.0TDI-kone on sama mikä minulla on. Se on viimeisimpiä "kunnon koneita" ennen adblue-järjestelmiä. Suunnittelultaan se on suht järkevä, eli ahtimia on 1, ilmanputsareita on 1, DPF:ä on 1 jne. Mutta koneessa on silti hyvin voimaa tuollaiseen autoon ja se on perusmoottoriltaan hyvää kunnon 3.0TDI kertaa. Softavelhot taikoo näistä kivasti 300hp/650Nm lukemia ja kone kestää sen hyvin. Sanoisin melkeen että yksi parhaita konsernin koneita. Kauanko ketjulla tai DPF:llä ajaa? Ei siihen ole oikeaa vastausta. Reilusti yli 300tkm ajettuja vakioketjuja voi olla - ne saattaa rapista startissa, mutta ei se mitään riko. Vaihto on v-mäinen urakka eikä niitä ole siksi huvikseen tehty, toisaalta ei ole tarvinutkaan. DPF on likietuisasti just kuskin alla, eli sen vaihto ei ole mikään amerikantemppu. Toisaalta se on ISO ja sinne mahtuu tarvittaessa tuhkaa. Ei näistä ole liikaa vaivoja saanut lukea jos muuten auto on ollut ehjä. Moottorin pieni tyyppivika on öljyn tihkuminen - täysin rutikuivaa 3.0TDI konetta ei taida ollakkaan. Mutta ellei vuoto ole massivinen, niin en huolestuisi asiasta. Kampiakselin stefa on yleisin vuotopaikka joko koneen etupäässä tai takapäässä.

Tiptronic ei ole vaihteistotyyppi vaan markkinointinimi. 7P Touaregissa on vaihteistona Aisinin tekemä 08C/AL1000 vaihteisto, minkä sisäinen termi viittaa sen suunniteltuun väännönkestoon. 1000Nm... pitäisi riittää siis. Sama laatikko on ollut käytössä Q7 V12TDI:ssä, V8TDI:ssä, Bentleyssä yms. eli ei mikään lelu todellakaan. Se mitä tuolle laatiolle kannattaisi tehdä on öljynvaihto. Sillä ostaa lisää aikaa ja mielenrauhaa, muttei ole ihan maailman yksinkertaisin homma. Mutta tehtävissä tallissakin oikein työkaluin. Btdt.. Laatikko on mukava, vaihtaa huomaamatta ja välitystä piisaa kun se toimii. Mitään isoja vikoja en tiedä näissä vastaan tulleen, pientä johtosarjahommaa, S/S järjestelmän solenoideihin liittyvää pientä, mutta paljolti koodattavissa ja diagnosoitavissa olevaa juttua.

Alusta... oliko sitä rahaa vai ei? Haluaako ehdottoman mukavaa kyytiä vai järkevää korjausbudjettia? Rautajousin alustaremppa jousien ja iskareiden osalta maksaa tarvittaessa satasia, ilmajousien osalta tonneja jos jotain isompaa menee. Mutta rehellisesti sanottuna ilma-alusta on mukavampi ja auton luonteeseen sopivampi. Minulla on rautajouset ja kevyt korotus ja yksin ajellessa tuntuu että auto on vähän pintakova. Kuormaa päälle tai kärryä perään ja homma rauhoittuu. Isokin puntti tulee perässä kivasti. Monenmoista ajoa on tullut harrastettua ja tykkään kyllä autosta kokonaisuutena. On tullut vedettyä vaunua, ajettua offia, hierottu hangessa autoa irti oikeen urakalla mutta sitten imetty maantietä. Toimii monessa siis.

Minun tarinoita autosta voit lueskella lisää täältä: https://www.autostadium.fi/index.php?topic=7302.0

Summa summarum - pahimmillaan iso auto voi olla isokin kuluerä talouteen. Mutta jos tällaisen tarvii ja on valmis sijoittamaan ylläpitoon, on suht hieno auto kyseessä. Varoituksen sanana kuitenkin - downgreidaus on kova paikka jos pääsee tykästymään. :D
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Jultsu

Ei ole Touaregista kokemuksia, mutta ihan näin laatikon ulkopuolelta heitettynä, tulisiko C-kortillinen iso pakettiauto kuten MB Sprinter kuitenkin halvemmaksi kuin tuollainen (yli tonnin?) dieselveroilla varustettu möhköfantti?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

MTy

kiitoksia jatutksista ja kokemuksista.

1. Teen kaikki huollot ja korjaukset itse. Nyt on vain niin että tarvitsen auton jolla pystyy vetämään 3500kg ja alle 20 tonnin budjetilla nelivetoista kymenkunta vuotta vanhaa koko perheen kulkinetta ei oikein ole tarjolla. Kia Sorennon 2000 luvun alkuvuosien mallit alkavat olla jo melko pehmeitä tapauksia.

Nyt minulla on Tiguan joka on aivan loistava auto mutta vetää sen 2500kg jarrullista. En vaihtaisi jos ei olisi käytännön tarvetta kovemalle vetäjälle ja rahallahan siitä selviää :) Nuo c-kortilliset Sprintterit yms. ovat hieman kankeita. Noin 20000â,¬ on paljon rahaa 10 vuotta vanhasta autosta mutta voisi olettaa että kilometrejä on vielä jäljellä.

ConD

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 10.01.22 - klo:22:46
Ei ole Touaregista kokemuksia, mutta ihan näin laatikon ulkopuolelta heitettynä, tulisiko C-kortillinen iso pakettiauto kuten MB Sprinter kuitenkin halvemmaksi kuin tuollainen (yli tonnin?) dieselveroilla varustettu möhköfantti?
Tuon oman rohjon verot on 870â,¬/v, eli alta tonnin jäädään - reilusti. Vakuutuksia tulee sitten omasta iästä, asuinpaikasta ym. riippuen, mutta noin seitsemän hunttia olen itse maksanut. Auton seisottaminen pihassa ilman seisottamista maksaa siis ehkä noin puolentoista tonnin luokkaa / vuosi. Pakulla selviäisi verojen osalta vähemmällä, mutta perheautoksi moisesta ei ole. Naftaa on mennyt koko omistusaika huomioiden noin 9,1l/100km.

Lainaus käyttäjältä: MTy - 10.01.22 - klo:23:00
kiitoksia jatutksista ja kokemuksista.

1. Teen kaikki huollot ja korjaukset itse. Nyt on vain niin että tarvitsen auton jolla pystyy vetämään 3500kg ja alle 20 tonnin budjetilla nelivetoista kymenkunta vuotta vanhaa koko perheen kulkinetta ei oikein ole tarjolla. Kia Sorennon 2000 luvun alkuvuosien mallit alkavat olla jo melko pehmeitä tapauksia.

Nyt minulla on Tiguan joka on aivan loistava auto mutta vetää sen 2500kg jarrullista. En vaihtaisi jos ei olisi käytännön tarvetta kovemalle vetäjälle ja rahallahan siitä selviää :) Nuo c-kortilliset Sprintterit yms. ovat hieman kankeita. Noin 20000â,¬ on paljon rahaa 10 vuotta vanhasta autosta mutta voisi olettaa että kilometrejä on vielä jäljellä.
Lähtökohta on siis kunnossa.

Jos vertaa Tiguania Touaregiin niin kyllähän nuo ihan eri autoja on kauttaaltaan. Käytännössä mitään samaa niissä ei ole. Oikeastaan Touaregissa on hyvin vähän minkään muunkaan volkkarin kanssa samaa osaa, poislukien ehkä tuo moottori ja laatikko just, jotka se jakaa Porschen ja Audin maastureiden kanssa osittain. Jos kuitenkin oma talli askarteluun löytyy, tietotaitoa ja vähän työkaluja vasaraa ja nauloja paremmin, niin mikäjottei. Voi olla että askartelemaan pääse mutta paljon sille saa vastinettakin.

Jostain syystä ajattelin että 300tkm ajettu Touaregi olisi vielä merkittävästi kahtakymppiä halvempi, kun omani arvioisin ehkä vähän reippaan parinkympin autoksi. Mutta ei se toki väärässä ole joka pyytää. Katsoisin kuitenkin parit jutut autosta:

-Soittimena RNS850. RNS550 on varsin karu laite ja sen päivitys ei ole helppoa. RNS850 sisältää mm. toimivan BT:n yms jotka saa koodaamalla päälle jos tarve vaatii. Jos musasta tykkää niin Dynaudio olisi kiva, muttei pakollinen. Jälkikäteenkin löytyy ratkaisuja.
-Tehtaan eberi olisi kiva, jos se on "vain lisälämmitin", niin sen saa koodattua esilämmittimeksi. Kaukosäädön saa GSM-ohjauksella tehtyä kohtuurahaan.
-Penkkeinä tuulettuvat säätyvät muistipenkit on ehkä yhdet parhaista missä olen istunut. Mutta toki oma persaus tietää mistä tykkää jokaisella erikseen...
-4motion nelivetona tarkoittaa Torsenia keskitasauksena, silläkin menee hämmentävän hyvin tiellä ja sen ulkopuolella. Ellet oikeasti tiedä tarvivasi 4Xmotionia/Terrain techiä eli alennusta ja lukkoja, et tarvi niitä.
-Katso että auto nyt suurinpiirtein on huollettu ja siistissä kunnossa, näissäkin autoissa kalleus on voinut johtaa siihen että huoltoja ja korjauksia on laiminlyöty. Näiden bongaaminen voi auttaa päätöksenteossa.
-Autoon on saanut paljon "hienoja" avustimia vuonna 2011 alkaen. Osa näistä on ok, osa menee luokkaan "meh". Jos jotain kokee tarvivansa, niin sen mukaan valitsee auton ja varusteet. Mutta esim DLA-valot, ACC-vakionopeudensäädin, kaista-avustimet, 360 area-viewit, 4-alueclimat ja kessyt ovat sellaisia varusteita että ne on ihan kivoja toimiessaan, mutta ilmankin pärjää. Joissain tapauksissa vanhan auton kanssa jopa paremmin kuin nuiden kanssa. Ilma-alustaa en tähän nyt laskenut koska se on semmoinen mukavuustekijä että sen ottaisin näin jälkikäteen ajateltuna omaani. Senkin kanssa pärjää jos on vähän tee-se-itse henkeä ja VCDS.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

MTy

Auto tulisi minulla etupäässä vetohommiin, joten mukavuusjuttuja tärkeämpää on kunnossa oleva tekniikka. Jos jolla kulla on myynnissä hyvää autoa niin tarjotkaa rohkeasti.

MTy

Katselin myös lava-autoja mutta 3500kg koukulla ja 4-5 paikkaisella kopilla mennään helposti yli 30 0000â,¬. 10 vuotta vanhat Amarokit ovat pääsääntöisesti vain 2800kg koukulla. Amarokit joissa on 3500kg koukku ovat melko tuoreita ja maksavat 40 -50kâ,¬.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy