ACT järjestelmän ongelmat

Aloittaja Atsii, 06.12.21 - klo:09:36

« edellinen - seuraava »

Atsii

Nyt 15 000km ajettu. ACT lepuutusjärjestelmän käynnistyessä alkaa tasainen tuntuva "jurina" moottorissa. Nopeudella 80-90km/h kutosvaihteella. Pitäisikö olla huolissaan?
Aikaisemmin tuntui vain pieni nykäisy ACT:n aktivoituessa.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

Rakkaudestalajiin

Varmaan vaa jotain pakkasen aiheuttamaa jäykkyyttä moottorin/vaihteiston tukikumeissa. Sen takia tuntuu tutinat läpi. Oma superb 1,5act seiso pari viikkoa työpaikan pihal pakkasessa ja lumisateessa ja siinä tuntui kans seisonnan jälkeen että tutinat tulee herkemmin läpi. En huolestuisi siitä.

Atsii

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 06.12.21 - klo:10:04
Varmaan vaa jotain pakkasen aiheuttamaa jäykkyyttä moottorin/vaihteiston tukikumeissa. Sen takia tuntuu tutinat läpi. Oma superb 1,5act seiso pari viikkoa työpaikan pihal pakkasessa ja lumisateessa ja siinä tuntui kans seisonnan jälkeen että tutinat tulee herkemmin läpi. En huolestuisi siitä.

Kiitos. Odotellaan siis lämpimämpiä kelejä.
Muutamassa päivässä tuli 800km ajettua, eikä mitään vaikutusta tutinoihin. Luulisi kumien pehmentyvän tuossa ajaessa.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

Occux

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 06.12.21 - klo:09:36
Nyt 15 000km ajettu. ACT lepuutusjärjestelmän käynnistyessä alkaa tasainen tuntuva "jurina" moottorissa. Nopeudella 80-90km/h kutosvaihteella. Pitäisikö olla huolissaan?
Aikaisemmin tuntui vain pieni nykäisy ACT:n aktivoituessa.
Kokeile miltä viitosvaihde kuulostaa tuossa nopeudessa.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Atsii

Lainaus käyttäjältä: Occux - 06.12.21 - klo:14:45
Kokeile miltä viitosvaihde kuulostaa tuossa nopeudessa.

Viitosella värinät katoaa. Katoaa myöskin jos on hiemankin ylä- tai alamäkeä. Jos vitosella ajaa niin polttoainekulutus kasvaa.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

octaani

Itsellä on auto jurrannut ACT:n ollessa käytössä uudesta asti. Ilmenee silloin kun moottorilla on kuormaa sopivasti. Tuntuu että ollaan juuri rajamailla vaihtaako neljälle vai käydäkö kahdella. Myyjä totesi, että autosta ei pitäisi kuulua minkäänlaista havaittavaa ääntä kahdella sylinterillä käydessä ja huolto oli sitä mieltä, että on normaalia että pitää ääntä kun käy kahdella. Mene ja tiedä sitten tuosta. :-\
Jälkikäteen miettien taitaa olla jurraus voimakkaampaa pakkasella, mutta kuuluu kyllä kesälläkin. Luulin aluksi rengasmeluksi, mutta yhdistin sittemmin ACT merkkivalon kautta kahdella sylinterillä käyntiin.

Atsii

Ilmoitin Laakkosen huoltoon ACT-tutinasta. Saapas nähdä vastaavatko mitään. ::)
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

PietarinLumitykki

Täällä jurisee ACT myös. Sopivilla kierroksilla ja rasituksella tärisee rattikin. Jurisi samalla tavalla kesällä.

heller

Ihan kun tuo ACT jurina ois manuaalin kanssa enempi oireileva?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Occux

Lainaus käyttäjältä: heller - 11.12.21 - klo:00:40
Ihan kun tuo ACT jurina ois manuaalin kanssa enempi oireileva?
Löysin omastani myös tuon jurinan 63 nopeudessa vitosella ja 88-90 nopeudessa kutosella. Tuntuu myös ratissa ja 88 nopeudessa kokeilin myös vitosvaihdetta, millä jurina oli luonnollisesti korkeampitaajuista. Kuuluvuus alkaa aina kun 2-sylinterimoodi menee päälle ja lakkaa, kun otetaan kaikki sylinterit käyttöön.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

tet

^ Eiköpähän tuo jurina ole ihan normaalia, siis siten ettei ole merkki auton viasta. Ehkä ennemmin syypää on insinööri, joka ottaa liikaa vääntöä koneesta kahdella sylinterillä. Jokainen saa saman jurinan simuloitua millä tahansa autolla, kun ajaa liian suurella vaihteella. Omassa Atecassa esiintyi jurinaa myös ajoittain, ikävä ominaisuus mutta ei vika.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Yaffa0

Täytyy sanoa, että tällaista ominaisuutta (moottorin jurinaa) ei esiintynyt kyllä aiemmassa 1.4 TSI ACT koneessa. Siinä ei juurikaan edes huomannut muuten kuin mittaristosta, että kone käy kahdella. Johtuukohan tuo jurina uudessa 1.5 EVO ACT:ssa Miller-työkierrosta tai siitä, että vääntörajaa kahdella pytyllä on nostettu verrattuna aiemman sukupolven 1.4 koneeseen. Teho ja vääntöhän noissa on samat.

1.4 TSI ACT oli aivan loistava kone. Meni pintakaasulla ajaen vähällä ja oli tarvittaessa ripeä. Öljyä ei syönyt minulla yhtään.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tet

^ Atecassa oli juuri tuo 1.4 TSI ACT, kyllä sekin jurisi tietyissä tilanteissa. Todella lievästi, mutta jurisi kumminkin. Minulla ei kyllä ole kokemusta 1.5-litraisesta, joten vertaaminen sen jurinoihin ei onnistu. Nämähän ovat aina subjektiivisia juttuja, yhden mielestä jurisee paljon ja toisen mielestä sama jurina on mitätöntä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

heller

Reilut 70tkm 1.5TSI 150hv golffia takana. Ollut itsellä uudesta, eikä tosiaan ACT päälle menoa huomaa ollenkaan, mutta joskus pois menon huomaa kun ääni muuttuu.

Kovemmalla väännöllä sen kuulee, kun kone käy kahdella. Sanoisin että jos sen voi peittää kevyellä musiikilla niin se on ominaisuus. Itse en tuota kuule ellei ole radio hiljaisella/pois päältä.

Se tosiaan voimistuu mitä lähemmäs vääntörajaa mennään. Joskus huomaan että kun se ääni alkaa olla kovempi niin hetken päästä mittaristosta häviää tämä e-merkki.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy