ID Chargerin asennus virtamuuntajien kanssa?

Aloittaja Koiruli, 24.11.21 - klo:13:58

« edellinen - seuraava »

Koiruli

Moro,

Onko kenelläkään antaa vinkkiä, mikä firma olisi asentanut ID Chargeria kuormanhallinnan kanssa Tampereen seudulla (tai muuallakin, mutta Tampereen seudulle tuo nyt pitäisi saada kiinni)? Eli tilanne on se, että laite löytyy valmiiksi, mutta kun asennuspaikka vaihtui, tuli myös tarve virtamuuntajille. Ongelma on se, että toistaiseksi kontaktoidut sähköliikkeet ovat sitä mieltä, että virtamuuntajat pitäisi kytkeä vähintään 2,5mm2 kaapelilla laturiin, kuten normaaleissa virtamuuntajilla tehdyissä keskijännitemittaukissa toimittaisiin standardien mukaan.

Esimerkiksi LEM TT 50A lähdöt ovat hiuksenohuet ja toisaalta sinne ID Chargerin piirilevylle ei ole mitään saumaa saada kiinni 2,5mm2 kaapeleita.

Jultsu

ovatkohan ne sähköliikkeet nyt ymmärtäneet oikein että mitä haluat heidän tekevän. Tuosta "virtamuuntaja" sanasta ymmärtäisin äkkiseltään että pyydät kytkemään jotain suoraan verkkosähköpuolelle, jolloin se johtimen koko määriteltäisiin etusulakkeen kautta.

Tuo mainitsemasi LEM TT näkyy antavan ulos 16.66mA maksimivirralla, joten sille tosiaan piisaisi mikä tahansa paukkulankakin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

f080421

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.11.21 - klo:14:50
ovatkohan ne sähköliikkeet nyt ymmärtäneet oikein että mitä haluat heidän tekevän. Tuosta "virtamuuntaja" sanasta ymmärtäisin äkkiseltään että pyydät kytkemään jotain suoraan verkkosähköpuolelle, jolloin se johtimen koko määriteltäisiin etusulakkeen kautta.

Tuo mainitsemasi LEM TT näkyy antavan ulos 16.66mA maksimivirralla, joten sille tosiaan piisaisi mikä tahansa paukkulankakin.

Siinä on kyllä sähköliikkeet nyt olleet aivan kuutamolla.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Koiruli

#3
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.11.21 - klo:14:50
ovatkohan ne sähköliikkeet nyt ymmärtäneet oikein että mitä haluat heidän tekevän. Tuosta "virtamuuntaja" sanasta ymmärtäisin äkkiseltään että pyydät kytkemään jotain suoraan verkkosähköpuolelle, jolloin se johtimen koko määriteltäisiin etusulakkeen kautta.

Tuo mainitsemasi LEM TT näkyy antavan ulos 16.66mA maksimivirralla, joten sille tosiaan piisaisi mikä tahansa paukkulankakin.

Tuskin ovat, koska tuo 2,5 mm2 liittyy omankin käsitykseni mukaan lähinnä mittausasennuksiin silloin, kun pien- tai keskijänniteverkon liittymän mittaus toteutetaan virtamuuntajilla sen sijaan, että paksu johto itsessään kulkisi sähkömittarin läpi. Vaan eipä ole yksittäisen sähköliikkeen päätä helppo kääntää, kun heidän mielestään "standardi vaatii" 2,5mm2 kaapelointia. Siksi ajattelin, että helpoin olisi löytää firma, joka on nimenomaan id chargeria asentanut aiemmin.


f080421

Lainaus käyttäjältä: Koiruli - 24.11.21 - klo:15:38
Tuskin ovat, koska tuo 2,5 mm2 liittyy omankin käsitykseni mukaan lähinnä mittausasennuksiin silloin, kun pien- tai keskijänniteverkon liittymän mittaus toteutetaan virtamuuntajilla sen sijaan, että paksu johto itsessään kulkisi sähkömittarin läpi. Vaan eipä ole yksittäisen sähköliikkeen päätä helppo kääntää, kun heidän mielestään "standardi vaatii" 2,5mm2 kaapelointia. Siksi ajattelin, että helpoin olisi löytää firma, joka on nimenomaan id chargeria asentanut aiemmin.

Tiedän, että Energy Center Finland on asentanut, mutta ei (tässä tapauksessa) virtamuuntajilla :)
ID.3 Pro Performance Business 2021

Daatta

Näytä sähköliikkeelle ne liittimet millä virtamuuntajat kytketään laturin piirilevylle... Toki voihan kytkennän 2,5mm2 -> paukkulanka tehdä erillisessä jakorasiassa, jos homma ei muuten tunnu onnistuvan.

Itselle tuli virtamuuntajat sähköpääkeskukseen VILP:n myötä, kytkentä tehtiin 1,5mm2 kaapelilla lähinnä siitä syystä että sellainen sattui olemaan vedettynä valmiiksi.

Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

awallin

uudet ID chargerit tulee Elliltä suomessa Plugit:n kautta, sieltä voi ehkä kysyä? https://plugit.fi/

muistaakseni jossain manuaalissa oli ehdotettu ethernet-kaapelia virtamuuntajille, cat6 tjsp, mutta en nyt nopeasti katsottuna löytänyt manuaalista. Ethernet-kaapelissa kai on 4kpl paria, mutta muuntajille tarvitaan vain 3kpl.

ocu97

Meillä perus Elli ID charger ja siinä kuormanhallinta. CAT6 riittää hyvin. Kelat keskukseen ja laturiin tarvitaan kolme liitintä. Ja toki manuaalin ilmoittamat dippien klikkailut.Hyvin toimii

Jultsu

tuo terminologia on tosiaan vähän sekaisin, jopa englanniksikin. Samaa kalikkaa googleteltaessa osa paikoista puhuu "current transformer" joka olisi suoraan suomennettuna virtamuuntaja, osa mainitsee "current inducing transformer" jonka taas ymmärtää jo olevan ihan eri asia (virtaa indusoiva muuntaja) ja kolmannet paikat puhuvat "current transducer" joka tarkoittaa "virtamuunninta", ei siis sama asia kuin virtamuuntaja.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Koiruli

Lainaus käyttäjältä: awallin - 25.11.21 - klo:08:58
uudet ID chargerit tulee Elliltä suomessa Plugit:n kautta, sieltä voi ehkä kysyä? https://plugit.fi/

muistaakseni jossain manuaalissa oli ehdotettu ethernet-kaapelia virtamuuntajille, cat6 tjsp, mutta en nyt nopeasti katsottuna löytänyt manuaalista. Ethernet-kaapelissa kai on 4kpl paria, mutta muuntajille tarvitaan vain 3kpl.

Plugit oli yksi näistä kädet ylös nostaneista, että ei ole mahdollista. Hirveä selittely, että kun on EU:ssa valmistettu laite ja asennusohjeessa viitataan että pitää tehdä paikallisten määräysten mukaan, ja paikalliset määräykset vaatii paksua johtoa (mikä pitää toki paikkaansa, jos luetaan väärää standardia).

Lainaus käyttäjältä: ocu97 - 25.11.21 - klo:10:22
Meillä perus Elli ID charger ja siinä kuormanhallinta. CAT6 riittää hyvin. Kelat keskukseen ja laturiin tarvitaan kolme liitintä. Ja toki manuaalin ilmoittamat dippien klikkailut.Hyvin toimii

Vielä kun löytäisi asentajan tälle. CAT6 (johtimet AWG 23 eli 0,25mm2) on lyhyellä matkalla tosiaan ihan hyvä ratkaisu kun pareja on tarpeeksi, tyypillinen noissa käytettävä MCVR-liitin syö 0,14-1,5 mm2 kaapelin ongelmitta.

Kale

Mitenkäs tämän keissin kanssa lopulta kävi? Saiko Koiruli kuormanhallinnan asennettua?

JMTL

Itsellä myös ID Charger vielä varastossa odottamassa auton saapumista. Oliko jossain joku lista mitä lisätarvikkeita tämä kuormanhallinta nyt vaatii? Jossain muistan nähneeni listan ja linkit myös mistä niitä saa, mutta en nyt heti tullut enää vastaan.
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

tlavikai

Itse laitoin LEM TT 50-SD virtamuuntajat ja CAT6 kaapelin virtamuuntajilta ID Chargeriin. Homma toimii hyvin.
ID4 Pro Performance, Business

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: tlavikai - 09.06.22 - klo:10:14
Itse laitoin LEM TT 50-SD virtamuuntajat ja CAT6 kaapelin virtamuuntajilta ID Chargeriin. Homma toimii hyvin.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin latauslaitteelta autolle menevä signalointi ei ole vaihekohtainen eli se kertoo vain että näin monta ampeeria sopii kiskoa, ja auto ottaa sitten kaikista vaiheista sen saman määrän ampeereja. Osaako toi systeemi toimia niin että lähettää autolle sen pienimmän saatavilla olevan virran mukaisen tiedon?

Tässä vaiheessa se että kuinka tasapainotettuja vaiheet ovat normaalikulutuksella nouseekin sitten arvoonsa...

pasi

Lainaus käyttäjältä: JMTL - 09.06.22 - klo:09:51
Itsellä myös ID Charger vielä varastossa odottamassa auton saapumista. Oliko jossain joku lista mitä lisätarvikkeita tämä kuormanhallinta nyt vaatii? Jossain muistan nähneeni listan ja linkit myös mistä niitä saa, mutta en nyt heti tullut enää vastaan.
Siellä id chargerin asennusohjeessa on taulukko sopivista virtamuuntajista ja niiden vaatimista dippien asetuksista.
Itse tilasin aikoinani Mouserin verkkokaupasta muuntajat ja itse tein kytkennät virtamuuntajista ethernet-kaapeliin ja liittimiin.
Tämä latauslaite tuli nyt lämmitystolpan rinnalle ja vain yksi vaihe kytkettynä, mikä plugarille riittää, ja rajaamaan tolpan syöttö 20A:han siltä varalta että samaa tolppaa käyttävä naapuri lämmittäisi Avensistaan samaan aikaan kun oma auto lataa. Tapahtui viime talven aikana vissiin kerran. Mutta säästipähän sen kerran sulakkeen palamiselta.

f080421

Lainaus käyttäjältä: pasi - 13.06.22 - klo:20:29
Siellä id chargerin asennusohjeessa on taulukko sopivista virtamuuntajista ja niiden vaatimista dippien asetuksista.

Ainakin vuosi sitten myytävissä ID Chargereissa siinä "paremmassa" mallissa oli mahdollisuus syöttää virtamuuntajan parametrit myös käsin jollain hallintaohjelmalla. Karvalakissa ei voinut muuta kuin valita sopiva virtamuuntaja taulukosta. Sanoinpa nyt vaan, jos jotakuta kiinnostaa tällainen lisätieto.
ID.3 Pro Performance Business 2021

JMTL

Oliko täällä jollain kokemusta sähköliikkeestä joka olisi tuollaisen ID Chargerin asentanut kuormanhallinnalla Pohjanmaan alueella?
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

Kale

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 14.06.22 - klo:13:22
Ainakin vuosi sitten myytävissä ID Chargereissa siinä "paremmassa" mallissa oli mahdollisuus syöttää virtamuuntajan parametrit myös käsin jollain hallintaohjelmalla. Karvalakissa ei voinut muuta kuin valita sopiva virtamuuntaja taulukosta. Sanoinpa nyt vaan, jos jotakuta kiinnostaa tällainen lisätieto.

Tämä on ihan kiinnostava tieto mutta vaatisi lisätietoja

Apaju

^
Löytyisikö tästä manuaalista tarkempia tietoja asetusten tekemisestä?
Suomeksi ei tuota näyttänyt olevan saatavilla.
VW ID.3 Life

Daatta

Ei ole tuossa pikaohjeessa mitään kytkennöistä, se on Pro-mallin lisäominaisuuksien säätöön.

Ei kai noissa virtamuuntajissa kummempaa, sähkärille ohje käteen ja sanoo että kytke noin. Heikkovirtajuttuja voi toki itsekin kytkeä, jos ei sähkäriltä onnistu.  ::)
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kale

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 17.06.22 - klo:12:28
Ei ole tuossa pikaohjeessa mitään kytkennöistä, se on Pro-mallin lisäominaisuuksien säätöön.

Ei kai noissa virtamuuntajissa kummempaa, sähkärille ohje käteen ja sanoo että kytke noin. Heikkovirtajuttuja voi toki itsekin kytkeä, jos ei sähkäriltä onnistu.  ::)

Mitä nuo Pro mallin lisäominaisuudet lopulta on? Ei ole vielä täysin selvinnyt. Mietteissä on kysellä saisiko Connect mallia tilattua Suomeen mutta saako siinä mitään olennaista ominaisuutta vastineeksi sijoitetuille lisäeuroille?

Kale

Apaju:n linkittämässä manuaalissa on kappaleessa 5 kerrottu laitteen kytkemisestä Energy management systeemiin. Tarkoittaako tuo nyt sitten kytkemistä johonkin ulkoiseen järjestelmään joka sitten ohjaa Elliä virran osalta?

5 Connecting the Elli Charger to an Energy Management System
Before you connect your Elli Charger to the energy management system. Please consider the following
framework conditions:
− The energy management systems must have the EEBus communication protocol.
− The Elli Charger must be connected to your local network via Ethernet or Wi-Fi (LTE is not possible).
− Your energy management system must be in the same network as the Elli Charger.
− It is only possible to connect the Elli Charger to one energy management system at a time.
− Do not use CT Coil in parallel with the energy management system (otherwise the lower current
setpoint for load management will be considered).

Kale

Lainaus käyttäjältä: Kale - 17.06.22 - klo:13:00
Mitä nuo Pro mallin lisäominaisuudet lopulta on? Ei ole vielä täysin selvinnyt. Mietteissä on kysellä saisiko Connect mallia tilattua Suomeen mutta saako siinä mitään olennaista ominaisuutta vastineeksi sijoitetuille lisäeuroille?

Pro mallissahan on mukana MID certified energy meter niin tarkoittaako se, että Ellin kautta on mahdollista seurata lataukseen kulunutta virtaa? Vai kuormanhallintaa vai jotain muuta? RFID tuella en tee mitään mutta tuo LAN control tarjoaa käyttäjälle?

LAN, Wi-Fi & LTE/4G Control (via app)
RFID access protection
MID certified energy meter

Daatta

Tuolta löytyy mallien tiedot ja ohjeet ladattavina tiedostoina: https://charging-energy.elli.eco/fi-fi/IDcharger

Itse en nähnyt Pro-mallissa mitään lisäarvoa. Toki olisi kiva katsoa paljonko lataus on vienyt sähköä, mutta pärjään ilman sitä tietoa.

Energy Management System:a käytetään vaikka taloyhtiöissä, kun pitää varmistaa ettei n:n sähköauton yhtäaikainen lataus laukaise pääsulakkeita.

Virtamuuntajat tekevät saman pientalossa. Mutta kyseessä on kaksi eri järjestelmää, eikä niitä sovi sotkea keskenään.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kale

Facebookissa taisikin olla tietoa noista Ellin verkkotoiminnoista jotka tuntuvat olevan yhtä tyhjän kanssa. On siis luvattu ajastusta sun muuta mutta hiljaista kuulemma on ollut sillä saralla.

Pushead

Lainaus käyttäjältä: Kale - 17.06.22 - klo:13:45
Pro mallissahan on mukana MID certified energy meter niin tarkoittaako se, että Ellin kautta on mahdollista seurata lataukseen kulunutta virtaa?

Tuo MID sertifioitu mittari mahdollistaa latauskulun veloittamisen, esimerkiksi työnantajalta täyden autoedun tapauksessa
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

awallin

Lainaus käyttäjältä: Kale - 17.06.22 - klo:13:45
Pro mallissahan on mukana MID certified energy meter niin tarkoittaako se, että Ellin kautta on mahdollista seurata lataukseen kulunutta virtaa? Vai kuormanhallintaa vai jotain muuta? RFID tuella en tee mitään mutta tuo LAN control tarjoaa käyttäjälle?

LAN, Wi-Fi & LTE/4G Control (via app)
RFID access protection
MID certified energy meter

we-connect-ID äppiin - jolla auton ilmastointia yms. voi käynnisttellä - saa Ellin lisättyä myös. Minulla Elli Pro on koti-wifi:ssä (langallinen Ethernet olisi optio, eos onko LTE/4G:tä ja tarviiko se oman SIM-kortin).
mukana tuli we-charge rfid (luottokortti-formaatti) jolloin Ellin voi lukita niin että lataus lähtee käyntiin vain kun rfid:tä näyttää naamataululle.
Ã,,pissä näkyy jokaisen lataussession aloitusaika, kesto, ja ladatut kWh:t - samassa listassa äppi summaa kuukausittain kWh:t jotka tilastonikkari tietysti vie exceliin missä on carunan kokonaiskulutus ja lämpöpumpun osuus jne. ;) datat saa exportattua myös (PDF jossa kuukauden lataukset)
Tuon pitäisi kai tukea LAN/Wifi yhteydellä OCPP protokollaa (https://en.wikipedia.org/wiki/Open_Charge_Point_Protocol) - en ole kokeillut.
2021/9 asennettu ja äskettäin tuli firmispäivitys. On toiminut ilman ongelmia. Alussa vaatii hieman IT-osaamista, ihan ensiksi asetukset laitetaan Wifin yli niin että Elli toimii wifi-tukiasemana (manuaalissa ohjeet), sen jälkeen kun oman kotiverkon tunnukset on syötetty pitää logata ulos ja bootata laitos ja se herää sitten koti-wifiin asiakaslaitteena johon voi ottaa yhteyttä ja säätää lisää.

Kuvassa iso piirilevy lienee perusmalli, energiamittari erillinen palikka alempana, ja tietoliikenne-kortti (optio) on ylimpänä. CT-liittimiin vasemmalla tulisi virta-anturit kuormanhallintaa varten. Tämän lisäksi vikavirtasuoja ja 3kpl 'automaattisulaketta' tuli sähkökaappiin.



Kale

Oma kuormanhallinnan asennus vielä kesken kun aseman pään liittimiä vielä odotellaan. Sellainen tuli mieleen, että pystyykö tuon perusmallin aseman päivittämään Connect malliksi lisäämällä tyyliin tietoliikennekortin tuonne sisään?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy