CAXC kampiakselin takastefa

Aloittaja ukormi, 27.01.21 - klo:13:34

« edellinen - seuraava »

ukormi

Jos tuossa A3sen manuaalilaatikon vaihdossa vaihtaisi samalla takapään stefan. Saakos sen vaihdettua ilman öljypohjan irroittamista ja tuleeko se ylipäätään öljypohjaa vasten alapäästään?
Ja pitääkö vauhtipyörän pultit uusia kun ottaa vauhtipyörän pois? Onko noissa ylipäätään ollut ongelmia tuon takastefan kanssa siis kannattaako se vaihtaa jos ei ole vuotanut.
Mikähän on vauhtipyörän pulttien momentti?

Jostakin syystä ei ole ollut tarjolla korjauskirjaa tuolle konetyypille.

Taitaa vaatia erikoistyökalun.

Tulipa taas kysymyksiä mutta kiitokset jo etukäteen vastauksista.
Audi 2.0 TDI 2018
Audi S3 Sportback 2009

M_M

Kyllä erwinistä korjausoppaat löytyy tähän moottoriin ihan niinkuin muihinkin. Allekirjoitukseni linkissä on lisäohjeita.

mruotz

Saat vaihdettua ilman öljypohjan irroitusta mutta tiivistä siitä ei tule, tulee vuotamaan - ennemmin tai myöhemmin. Asentamiseen tarvitset "periaatteessa" erikoistyökalun mutta itse olen vaihtanut vain käyttäen digitaalista työntömittaa ja kumivasaraa + käyttäen aikaa 3h.

Tärkeätä tuossa asennuksessa on sen impulssikehän asentaminen JUST oikeaan kohtaan kampiakselin kaulaa. Tarkka mitta oli 0.5mm kaulan päätypinnan alapuolella, läpi kehän. Tästä syystä itsellä meni aikaa tuhottomasti saada se oikeaan kohtaan. Koska jos tuo on väärässä kohtaa niin pannu ei lähde tulille. Ja testata ei voi ennen kuin kaiken kasaa ja loota paikalleen yms.

Vauhtipyörän pultit pitää vaihtaa uuteen.. itse en vaihtanut. (tiedän, säästin pari euroa joka ehkä joskus kostautuu.. tai sitten ei)

Itse miettisin kaksi kertaa vaihtamista jos ei vuoda.. TOSIN, tässä kohtaa se olisi hyvä vaihtaa kun loota on jo valmiiksi pois.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

ukormi

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 27.01.21 - klo:14:59
Saat vaihdettua ilman öljypohjan irroitusta mutta tiivistä siitä ei tule, tulee vuotamaan - ennemmin tai myöhemmin. Asentamiseen tarvitset "periaatteessa" erikoistyökalun mutta itse olen vaihtanut vain käyttäen digitaalista työntömittaa ja kumivasaraa + käyttäen aikaa 3h.

Tärkeätä tuossa asennuksessa on sen impulssikehän asentaminen JUST oikeaan kohtaan kampiakselin kaulaa. Tarkka mitta oli 0.5mm kaulan päätypinnan alapuolella, läpi kehän. Tästä syystä itsellä meni aikaa tuhottomasti saada se oikeaan kohtaan. Koska jos tuo on väärässä kohtaa niin pannu ei lähde tulille. Ja testata ei voi ennen kuin kaiken kasaa ja loota paikalleen yms.

Vauhtipyörän pultit pitää vaihtaa uuteen.. itse en vaihtanut. (tiedän, säästin pari euroa joka ehkä joskus kostautuu.. tai sitten ei)

Itse miettisin kaksi kertaa vaihtamista jos ei vuoda.. TOSIN, tässä kohtaa se olisi hyvä vaihtaa kun loota on jo valmiiksi pois.

Tuota hieman pelkäsinkin. Taidan kuitenkin irroittaa vauhtipyörän ja katsoa miltä siellä näyttää. Jos ei kampuran tiiviste vuoda, jätän vaihtamatta. Pikkasen sieltä sunnalta on hikoillut mutta luulenpa että hikoilee takaa öljypohjan välistä tai sitten laatikosta. No kohtapa tuo selviää. Olikos tuossa kolmivaiheinen vauhtipyörän pulttien kiristys ( 30nm-60nm-ja asteita ) jossa viimeisessä tehdään vielä tuollainen perinteinen pulttien venytys? Juu, Erwinistä voisi ihmetellä mutta jos tämän saisi ilman sitä nyt tehtyä.
Audi 2.0 TDI 2018
Audi S3 Sportback 2009

mruotz

Itse pistin 30..60 + 90astetta. Se loppukiristys oli aika tuskaa, en saanut ihan JUST tasan oikeata astelukua (90) mutta vielä on pysynyt vauhtipyörä paikallaan.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

M_M

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 27.01.21 - klo:15:43
Se loppukiristys oli aika tuskaa

Helppo uskoa, kun kertaalleen jo venytettyjä kertakäyttöisiä pultteja venytetään vielä toista kertaa.  :D

mruotz

Lainaus käyttäjältä: M_M - 27.01.21 - klo:16:09
Helppo uskoa, kun kertaalleen jo venytettyjä kertakäyttöisiä pultteja venytetään vielä toista kertaa.  :D

Tästä syystä saatan ehkä joskus katua tekemääni "säästöä" :) (selityksiä löytyy kyllä)

ukormi

Laatikko on nyt irti ja kyllä tuo koneen takaosa on ihan kuiva. Pultit ostin kyllä valmiiksi mutta katotaan nyt viittiiko alkaa tarkemmin edes stefaa katsomaan.
Jos myöhemmin laukeaa niin nopsaanhan tuo laatikko tuosta irtoaa.
Audi 2.0 TDI 2018
Audi S3 Sportback 2009

mruotz

Siinä tapauksessa jättäisin vaihtamatta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy