1.4 TSI (ecofuel, cdga) kylmäkäynnistys?

Aloittaja eranta, 17.01.21 - klo:17:18

« edellinen - seuraava »

eranta

Moe,

Viikolla oli tossa 24 pakkasta ja passatti lähti työpäivän jälkeen käyntiin ekalla yrityksellä, mutta pysy käynnissä vaan muutaman sekunnin startin jälkeen ja sitten kierrokset putoo ja sammuu siihen. Sama toistu 2 starttausta, jonka jälkeen pidin kierrokset kaasupolkimella noin 2 tuhanen pinnassa about 10 sekuntia, sen jälkeen jäi käymään jotain 900 kierrosta.

Tänään pakkasta noin kymmenen astetta, sama juttu. Ihan tuntuu kun joku "kylmäkäyntirikastus" rikastus ei toimisi?
Tänään saatto olla että käyntihäiriö loppu siihen, et vaihto kaasulle käymään.

Toi starttaa muistaakseni -9 asteeseen saakka kaasulla ja kylmemmässä bensalla.

Tankki puolillaan pari viikkoa sitten tankattu 98:a.

Oisko vinkkiä, mistä tutkia tuota toisaalta ei ole ongelma niin kauaa kun tuo aina lähtee käymään. Toista talvea passatti meillä, mut vuos sitten ei ollut tämmösii pakkasii. Lohkolämppärii/webastoo ei ole, TT-thermon vois kyllä asennuttaa...

VCDS löytyy ja vikakoodeja ei ole, mut oisko jotain anturia tai jotain jonka toimintaa vois kantseis tsekata?
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

Ramzez

Aloittaisin ehkä sillä, että pakkokäyttäisin autoa bensalla ja jos kaasua on tankissa vielä suht paljon, niin vaihtoehto on irrottaa kaasupuolen sulake, jolloin auto kyllä edelleen toimii, mutta kaasulla. Vikakoodi saattaa tulla, mutta sen kuittaat kyllä helposti vcds:llä.

Tavoite on selvittää, käykö auto kunnolla bensalla. Kovemmilla pakkasilla nämä kaasuvehkeet käynnistyvät ja käyvät hetken bensalla ja edes se mittariston vihreä valo ei kerro koko totuutta, koska se voi syttyä heti käynnistyksestä, vaikka auto oikeasti käykin vielä bensalla. Sen tunnistaa helposti esim. bensa-autolle tyypillisestä katkusta, jota tulee putkesta, sillä ainakaan biokaasu ei poltettuna haise. Kaasulla auto saattaa toimia ok, mutta bensalla voi ilmetä ongelmia. Koska näillä todennäköisesti ajetaan suurin osa ajasta kaasulla, jää bensapuolen viat helposti pimentoon.

Vikoja voi sitten olla monia, bensapaine, imuvuodot yms. Kovemmat pakkaset yleensä paljastavat autoista tehokkaasti piileviä vikoja kuten imuvuotoja, joita ei välttämättä ollenkaan huomaa lauhemmilla keleillä.

Ramzez

Editointi ei toimi, mutta pahoittelut, ensimmäisessä kappaleessa tarkoitin, että sulakkeen irrotuksen jälkeen auto käy siis bensalla, ei kaasulla.

eranta

Kesällä ton kanssa tuli ajettu pari tankkia putkeen bensalla, mut voihan sen tehdä nyt uusiks, kaasu loppuu tänään tai huomenna, joten pitää seurata.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

eranta

Bensalla menty eilis illasta, joten ei kovinkaan paljoa vielä. Nyt paljon vähemmän pakkasta, lämmettyään tyhjäkäynti ei ole , tota se ei tee kaasulla?
Onko bensa herkempi käyntihäiriöille imupuolen ilmavuotojen takia?

VCDS:n kanssa noi "Basic Settings" testit kävin läpi, kaikki muut meni ongelmitta läpi, mutta:

Fuel Injection (Fuel Supply System) - ei onnistu vaan kertoo.  "System not ok" tämä myös aiheuttaa vikakoodin P0171, ajosta tuota ei ole koskaan tullut, tosin puolentoistavuoden aikana bensalla ajettu max 5 tkm.
Tuon toistin useamman kerran ja aina tuli tuo vikakoodi:

1 Fault Found:

000369 - Fuel Trim; Bank 1
               P0171 - 000 - System Too Lean
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100000
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 231637 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2043.14.02
                    Time: 17:07:25

             Freeze Frame:
                    RPM: 693 /min
                    Load: 12.5 %
                    Speed: 0.0 km/h
                    Temperature: 85.0°C
                    Temperature: 48.0°C
                    Absolute Pres.: 1000.0 mbar
                    Voltage: 14.605 V

Readiness: 1110 0101

Taustaa sen verran, et passattiin tehtiin kansiremppa kun oli nesteet sekaisin noin 15 tkm sitten, samalla uusittiin jakopää täydellisesti ja esim. tulpat, ja mekaanisen ahtimen vieressä olevan G31 tunnistin (sitä se oli herjannut satunnaisesti), sekä paljon muuta. Kokonaisuudella rullattu 231 tkm.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

eranta

#5
Vähän päivitystä tähän keissiin, eli tutkitty nyt tuota imupuolta osa paikallaan, yks vuotokohta löytys, oli sentään varaa letkua lyhentää pari senttiä, et sai vuotokohdan poistettu.
https://photos.app.goo.gl/8kM9AWvfq8vTdes16 toi letku liittimen vierestä murtunut...

Minkään letkun rutistelu ei tunnu käyntiin vaikuttavan. Vois molemmat ylhäällä olevat tunnistimet irrottaa jossain vaihees, toinen ihan helpos paikas (g583/g520), toinen hiukan (anturi g71/g42) piilos, se joka käsittääkseni imuilman lämpötilaa kertoo.

G71:
https://photos.app.goo.gl/hzcuGXVTb6buwWL76

G583:
https://photos.app.goo.gl/K9x45ppHqe7bXVvaA

Ja lisättäköön, et nyt lämpimämpänä aikana tuntuu toimivan, tyhjäkäynti vaan ei ole lämpimällä koneella bensalla yhtätasaista mitä ollut kaasun kanssa.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

jt

Lainaus käyttäjältä: eranta - 19.01.21 - klo:20:56
Bensalla menty eilis illasta, joten ei kovinkaan paljoa vielä. Nyt paljon vähemmän pakkasta, lämmettyään tyhjäkäynti ei ole , tota se ei tee kaasulla?
Onko bensa herkempi käyntihäiriöille imupuolen ilmavuotojen takia?

VCDS:n kanssa noi "Basic Settings" testit kävin läpi, kaikki muut meni ongelmitta läpi, mutta:

000369 - Fuel Trim; Bank 1  P0171 - 000 - System Too Lean
Veikkaanpa että vikakoodi saattaa johtua (myös) bensasuuttimista/suuttimesta - tässä tapauksessa siis Bank 1 eli eka sylinterin bensasuutin. Tähän suuntaan viittaa myös se että kaasulla toimii ok, mutta bensalla oireilee. Helppo korjaus tähän on seuraava - osta bensasuuttimen puhdistusainetta (huom. kaikki eivät välttämättä yhteensopivia kaasumoottorin kanssa(?)), esim. Bilteman suuttimen puhdistusaine (kuulemma ok) ja aja sitten yksi täysi tankillinen bensalla litku sekaan kaadettuna (~500km). Varsinkin 95E bensa ei säilyvyydeltään ole mitenkään pitkäikäistä, joten pitkästi paikallaan oleva bensa on voinut pikkuhiljaa tukkia suutinta ja/tai sitten on sylinterin puolelta likaantunut.  Marmorilta muuten mainitsivat että VW:n oma bensasuuttimen puhdistuslitku ei olisi "yhteensopivaa".

Itsellä myös CDGA motti ja vastaavaa vikaa tullut bensalla satunnaisesti - kaasulla taasen ei. Viime kesänä sitten käytin puhdistusainetta ja aikaisemmin tuli kolmea eri vikakoodia niin niistä jäi jäljelle enää satunnainen System too lean. Välillä kyllä kävi varsinkin kylmänä todella epätasaisesti, mutta kyllä se siitä sitten parani. Mutta nyt sitten kun tuli niin kylmiä kelejä että käyttää bensaa kilsan pari ennen kuin vaihtaa kaasulle niin varsinkin heti käynnistyksen jälkeen oli epätasaista käyntiä ja nykimistä. Joten joko lisää litkua tai sitten suosiolla bensasuuttimen vaihto. Suutin itsessään ei maksa mahdottomia sopivasta paikkaa (<100e) mutta marmorilla taitavat pyytää luokkaa useamman satasen/kpl.

Itsellä oli aikaisemmin yli 250tkm ajettu kaasu-Passatti ja siinä oli yksi bensasuutin vaihdettu aiemman omistajan aikana, joten suuttimen osittainen tukkeutuminen voi olla ihan mahdollinen selitys.

Kerrohan toki miten kävi, niin tietää itsekin lähdenkö lopulta vaihtamaan suutinta vai toinen puhdistuainepurkki sisään :)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

eranta

Bensasuutin on suuri "mahdollisuus" näissä kaasuvehkeissä, kun vähän käytetään bensalla. Puhdistuaine laitettu tankilla käydessä sekaan, katotaan josko auttais...
98 bensaa tossa käytetty ainakin kaks vuotta ja toisinaan ajeltu tankki tyhjäks, ku ei sekään ikuisuuksia säily.

Pitäs tietty pakkasiakin tulla, et oireilis... Vaikkei tota bensalla tulla käyttämään jatkossakaan normaalisti.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

eranta

Nyt neljäs tankki bensalla menossa, ei ole mitään kummallisuutta tullut vastaan. Lämmetessään käy epätasaisesti bensalla tyhjäkäyntiä, kuten on tehnyt aina meillä ollessaan. Tänään siirtyy taas tankkiin kaasua ja meno jatkuu sillä, paitsi tietty noi yli 9 asteen kylmäkäynnistykset, jotka lähtee bensalla...
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

Ramzez

Jos auto käy edelleen epätasaisesti bensalla, niin yrittäisin kuitenkin selvittää vian syytä. Nimittäin pitkässä juoksussa jos siellä on esim. seokset pielessä, on huomattavan kohonnut riski sille, että esim. katalysaattori sanoo sopimuksensa irti. Kokemusta on piilevästä imuvuodosta ja sen seurauksena sai vaihtaa erääseen toisen merkkiseen autoon molemmat katalysaattorit. Oireilua ei normaalissa ajossa nähnyt ollenkaan, mutta lukuisten osien ja tiivisteiden vaihdon jälkeen vasta kävi ilmi, että auto oli käynyt aavistuksen laihalla ja jossain vaiheessa oli ollut yksittäisiä sytystyskatkoksiakin, joka johti palamattoman bensan pääsemistä katteihin tuhoisin seurauksin.

jt

Tuleeko vielä vikakoodeja? Esim.tuo System too lean? Nimittäin putsausaineet eivät poista imuvuotoja tai jos suutin on oikeasti mallia ka-put. Ja se että jos tulevat vain yhdestä sylinteristä voi viitata että syypää on siellä (tai sitten ei..). Itsellä oli aikaisemmin Passat B7 Ecofuel (ajettu yli 250tkm) ja siitä oli ainakin yksi bensasuutin vaihdettu katkonaisen käynnin vuoksi (auton mukana tuli täysi huoltohistoria). 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

eranta

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.02.21 - klo:22:29
Tuleeko vielä vikakoodeja? Esim.tuo System too lean? Nimittäin putsausaineet eivät poista imuvuotoja tai jos suutin on oikeasti mallia ka-put. Ja se että jos tulevat vain yhdestä sylinteristä voi viitata että syypää on siellä (tai sitten ei..). Itsellä oli aikaisemmin Passat B7 Ecofuel (ajettu yli 250tkm) ja siitä oli ainakin yksi bensasuutin vaihdettu katkonaisen käynnin vuoksi (auton mukana tuli täysi huoltohistoria).

Normi käytössä ei ole tullut vikakoodeja ollenkaan, pelkästään tuossa Basic Settingsin "Fuel Injection (Fuel Supply System)" testin kun ajoi, niin tuli tuo vikakoodi (000369 - Fuel Trim; Bank 1  P0171 - 000 - System Too Lean - joka kerralla sama, ei muita). En ole kokeillut tuota nyt uudelleen, voishan sen kokeilla jossain välissä.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy