2013 touran 1,4 tsi automaatti paukkuu

Aloittaja Touran2013, 12.11.20 - klo:20:19

« edellinen - seuraava »

Touran2013

Moi,

osaisikohan joku täällä kertoa mistä mahtaa johtua, että Touran paukkuu, kun sillä lähtee ajamaan, niin että kone ei ole kunnolla ehtinyt jäähtyä. Eli kun koneen lämpö nousee uudestaan n. 75 c asteeseen, niin paukkuminen alkaa ja siis ainoastaan silloin kun kone ei ole kunnolla jäähtynyt. Samalla tulee selkeä bensan katku esille. Tätä tapahtuu ainoastaan kylmällä ilmalla, eli alle +5 c. Paukkuminen tulee selvästi koneen oikealta puolelta.

Olen käyttänyt auton korjaamolla, mutta eivät yllätteän löytäneet vikaa, vaikka lähetin niille videon äänestä. Yksi epäily heillä oli, että johtuisi webastosta, vaikka sitä ei olisi käytetty ennen auton käyttöä.

Ramzez

Korjaamolla oli hyvä epäilys. Minulla oli hieman samanlainen vika aikanaan 1.4 TSI Ecofuelissa, kun heti kaupanteon jälkeen kävin tankkaamassa bensaa tankin täyteen (oli punarajalla ostaessa) ja ihmettelin heti asemalta lähtiessä, että mikäs ihme paukkuminen tässä alkoi. Tajusin sitten hieman myöhemmin, että ääni tulee moottorin oikealta puolelta ja se paukkuminen oli itse asiassa palamattoman bensan palaminen webaston pakoputkessa. Pimeällä näki ihan tulta. Lisäksi oli mainitsemasi kaltainen bensan katku. Koska ostin auton yksityiseltä, ei paljon takuita ollut, joten ensiratkaisu ongelmaan oli, että koodasin VCDS:llä ajonaikaisen webaston pois päältä. Paukkuminen loppui. Uskallan veikata, että tämä on ongelma myös sinun autossasi ja ehkä helpoiten saat diagnosoitua sen, jos otat vaikka väliaikaisesti webaston sulakkeen pois ja katsot sitten, jatkuuko paukkuminen.

Touran2013

Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 13.11.20 - klo:07:39
Korjaamolla oli hyvä epäilys. Minulla oli hieman samanlainen vika aikanaan 1.4 TSI Ecofuelissa, kun heti kaupanteon jälkeen kävin tankkaamassa bensaa tankin täyteen (oli punarajalla ostaessa) ja ihmettelin heti asemalta lähtiessä, että mikäs ihme paukkuminen tässä alkoi. Tajusin sitten hieman myöhemmin, että ääni tulee moottorin oikealta puolelta ja se paukkuminen oli itse asiassa palamattoman bensan palaminen webaston pakoputkessa. Pimeällä näki ihan tulta. Lisäksi oli mainitsemasi kaltainen bensan katku. Koska ostin auton yksityiseltä, ei paljon takuita ollut, joten ensiratkaisu ongelmaan oli, että koodasin VCDS:llä ajonaikaisen webaston pois päältä. Paukkuminen loppui. Uskallan veikata, että tämä on ongelma myös sinun autossasi ja ehkä helpoiten saat diagnosoitua sen, jos otat vaikka väliaikaisesti webaston sulakkeen pois ja katsot sitten, jatkuuko paukkuminen.

Kiitos vastauksesta.

Miten sait vian korjattua lopullisesti?

Minulla ei ole mahdollisuutta itse koodata tuota ajonaikaista webastoa pois, joten pitää varmaan viedä auto pajalle, mutta mitä sanon että korjaavat?

Kokeilen kyllä tuota webaston sulakkeen poisottamista, vaikka se vähän nihkeätä onkin kylmällä ilmalla.

Ramzez

Täytyy myöntää, että toistaiseksi en ole korjannutkaan. Kun koodasin tuon VCDS:llä pois ajonaikaisesta lämmityksestä, on webasto toistaiseksi toiminut melko luotettavasti, jos sitä on käyttänyt esilämmittimenä. Vain yksittäisiä kertoja on jäänyt syttymättä, mutta tuo on tapahtunut jostain syystä aina nollakeleillä, pakkaskeleillä on toistaiseksi lähtenyt aina pöhisemään.

Tarkoitus oli kuitenkin tulevan talven jälkeen joko korjata webasto taas täysin iskuun tai vaihtaa uuteen koko roska, ellei se nyt tänä talvena sano kesken kauden sopimustaan irti. Jossain vaiheessa ongelmasta täältä kyselin ja joku taisi mainita, että siellä on palotilassa joku "verkko" tms. joka menee ajan saatossa rikki ja aiheuttaa tuota webaston syttymättömyyttä. Lopullista vian aiheuttajaa en siis ole vielä selvittänyt.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy