VW Polo (2019) 1,0 EPC- vikavalo

Aloittaja Zippe-96, 19.12.19 - klo:15:10

« edellinen - seuraava »

Zippe-96

Moi!

EPC- valo syttyi tämän aamun VW- centerissä käynnin jälkeen, jossa luettiin vikakoodit etututkan häröilyn takia. Ei muuta kuin uutta käyntiä ja kone antoi SAE- koodin: P102000, "Polttonesteen paineensäätö, Säätöraja ylittynyt". Nyt sitten palaa sekä moottorivalo, että tuo EPC- valo. Eivät osanneet merkkihuollossa äkkiseltään sanoa mistä olisi kyse, eikä ollut kuulemma ennen tullut moista vastaan. Käynnistäessä ainakin herjaa että "Vika: Start & Stop". Sanoivat että kun ei mitään tehottomuutta tai nykimistä ole ilmennyt niin ajoa vaan, kunnes saadaan huoltoaika. Ihan mielenkiinnosta, Onko muilla tullut tällaista vastaan vai olenko TAAS lyönyt käteni paskaan?

T13

Mulla Skoda Fabia 1.0 TSI 110 -19 ja ihan samaa on tehnyt nyt pari kertaa. Olin parkissa ja auto käynnissä, niin syttyi moottorivalo ja EPC-valo. Kone alkoi tärisemään oikein huolella ja kierrokset vähän pomppi ylös-alas. Sammutin ja vika poissa. Tää oli kuukausi sitten. Eilen sit teki saman tempun ja taas sammutuksen jälkeen hävis ku pieru saharaan.
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 200 DSG  L&K -23

Zippe-96

Mulla ei tee käytännössä mitään. Käy ja kukkuu ihan normaalisti, ainoo vaan ettei Start & Stop toimi enää, moottorivalo ja EPC- valo palaa jatkuvasti. Ei sinänsä, en mä tosta Start & Stopista niin edes tykkää, mutta ei kaks kuukautta vanhassa autossa kuuluis tollasia valoja palaa. Liian paljon olen tämän kanssa aikaa huolloissa viettänyt. Saattaa lähteä vaihtoon ennalta suunniteltua aikaisemmin.

junge93

2019 1.0TSI 70kW Polo käynnistettiin viikonlopun seisomisen jälkeen, kun lähdin sunnuntaina pienissä krapulapelkotiloissa sillä käymään kaupassa. Ensimmäisellä valtatierampilla pieni polkaisu ja kiihtyminen loppui seinään. EPC vikavalo alkoi vilkkumaan ja samoin syttyi moottorivikavalo, ei muuta kun ekalta rampilta alas kengurubensalla läheisen kaupan pihaan parkkipaikalle ihmettelemään. Autolla kilometrejä takana alle 30tkm ja pari viikkoa sitten käynyt ekassa määräaikaishuollossa.  Parkkipaikalla käytin virrat pois ja kokeilin uudestaan käyntiin - käyminen jatkui samanlaisena röpöttävänä, vaikka vilkkuvat vikavalot
olivatkin hävinneet taulusta.

Noh... sitten vaan soittoa liikkumisturvan päivystysnumeroon ja kyselemään apuja.   

Hinuri tuli vajaassa puolessa tunnissa paikalle ja paikallisen autovuokraamon edustaja soitti ja tarjosi jo sijaisautoakin ajoon, ihan särmältä vaikuttavaa toimintaa sunnuntaina noin kello 19:40... Hinaus Käyttöautolle ja maanantaille odottelemaan diagnoosia.

DIAGNOOSI: kahdesta sylinteristä sytytystulpan vikakoodi. Veikkasivat, että yksi tulppa olisi sanonut kokonaan sopimuksen irti ja ajossa heittänyt toiseenkin pyttyyn saman koodin. Kaksi tulppaa vaihdettiin liikkeen piikkiin. Sangen huonoa tuuria, jos kaksi tulppaa paukahtaisi näillä kilometreillä samanaikaisesti ja auto jää siihen. Omat vainoharhat tästä tietysti heräsi että jos sytytyspuolella on jotain muuta, joka tulppien kestävyyteen vaikuttaa. Vai oliko koneeseen eksynyt vaan yksi maanantaimallinen tulppa.

Luottamus tässä hieman kärsiin muuten niin mainioon kaupunkiautoon, vaikka taas käy ja kukkuukin uudenveroisesti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy