Kokemuksia mallista?

Aloittaja jannekni, 14.11.19 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

jannekni

Vakavassa harkinnassa diesel- Touaregin laitto. Mitä otettava huomioon?
R5 2.5 vai V6 3.0?
Manuaali pitää olla. Saksasta löytyy.
Miten noissa jakopää on toteutettu, remmi, ketju vai rattaat? Vaihtoväli/kestävyys?
Onko noiden nelivedon lukoissa jotain eroja? Tasauspyörästönlukot kaikissa?
Missä hinnoissa remontit?
Muita huomioita?

Kiitos vastaajille!

jannekni

Riittääkö lämpöä hytissä talvella ilman webastoa?

ConD

Kerro toki mitä ikäluokkaa etsit jne...

V6 TDI kyllä tarkenee sisällä talvella kunhan ensin ajaa kiukaan lämpimäksi. Kutoskone ketjulla... melkeen sellaista hakisin jos jotain.

Remontit on kalliita ellet voi itse tehdä - Touareg (mikä tahansa vuosikerta) on iso  ja kallis auto pitää ja huoltaa jos kaiken joutuu teettämään ulkopuolisilla. Varaosia pitää haeskella vähän erikoisemmilla hinnoilla kuin Golfeista. Touareg on erittäin "over engineered"-malli, mutta jos voi ja pystyy ylläpitämään, antaa käytettynäkin kyllä hyvää kyytiä.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jannekni

Joku -09 suunnilleen suunnitelmissa. Liekö ollut ajonaikainen lisälämmitin kaikissa tehtaalta lähtiessä?

jannekni

Eikö näitä pysty jälkikäteen muokkaamaan?

V6 3.0 oltava ja automaatti.
Näkyy olevan ettei kannata Saksasta kuskata.

ConD

Viestien muokkausaika on rajattu... Eli hetkenpäästä postauksesta voi vielä kirjoitusvirheen korjata, mutta sen jälkeen ei, olikohan vartti tuo aikaraja.

Mutta kolmelitrainen dieselikuutonen automaatilla on ihan ok paketti varmasti ja lienee myös jokseenkin yleisin. Tälläkin foorumilla on kuskia mokoman sekä muutamakin näitä uudempia Touaregeja ohjustavia.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Jultsu

2010 oli viimeinen vuosikerta ykköskopan Touaregista.

Wikipediasta lainattua ykköskoppaisesta:

LainaaThe Touareg comes as standard with a four-wheel drive system. It has an automatic progressively locking centre differential (with manual override), and a "low range" setting that can be activated with in-cabin controls. Options to make the vehicles more capable off-road include an available 4-wheel Adaptive Air Suspension (plus Continuous Damping Control) which can raise the car's ride height on command, and an interior switch allowing the rear differential to be manually locked. A very rare but available option was also a front locking differential.


Eli jos jaksaa etsiä, saattaa löytääkin sellaisen mallin jossa on lukot joka välissä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jannekni

Niinpäs näkyy olevan erilaisia lukkovariaatioita. Kiitos! Mikä lie sitten ero etenemisessä tavan keskilukkoiseen verrattuna? Onko muilla merkeillä tarjolla lukkoja joka väliin?

mstr

Vuoden tuollaisella 2007 vuosimallin 2.5TDI Touaregilla nyt ajellut. Toisaalta voin väitteen kalliista ylläpidosta allekirjottaa, toisaalta en. Riippuu vähän siitä, minkälainen yksilö sattuu kohdalle. Omalle kohdalle taisi sattua se huono.

Tällä hetkellä korjattu:
- Vaihdelaatikon full rebuild Recrolla Latviassa.
- MAF, akku, syyläri, vaihteistoöljyn jäähdytin, tuulilasi

Kuten sanoin, niin omalle kohdalle taisi sattua se huonolla pidolla ollut yksilö. Näin jälkeenpäin ajateltuna, niin vaihdelaatikko oli ollut huonolla huollolla ja jäähdyttimien hajoamiseen lienee syynä ollut keulakopsaus aiemmalla omistajalla. Maf ja akku on kulutustavaraa ja tuulilasin hajotti yllättäen ulkoinen tekijä.

Vaikka Touareg nyt on vähän "over engineered" -malli, voi asiaan yksilön varustuksella kuitenkin vaikuttaa.
- 2.5TDI-kone on Transportereista tuttua tekniikkaa, pitkittäin vain käännettynä.
- Automaattilaatikko on Aisinin valmistama (TR-60SN), eli mallia "tyhmempi" mutta kestävämpi. Normaalia huoltoa vaatii myös tämäkin.
- Ilma-alustan voi jättää pois, rautajousillakin pärjää maastossa aika pitkälle.
Muuta yli-insinööröityä en nyt äkkiseltään huomaa. Lukot ja alennusvaihde ehkä? Näiden vioista ei ole osunut mitään silmiin. Tokihan auto on iso ja painava, mikä pitää polttoainekuluissa, veroissa ja renkaissa huomioida. 2.5TDI imaisee sen 8-9 litraa sataselle kevyessäkin matka-ajossa ja kaupungissa palaa reippaasti yli kymppi. DPF:n poistamalla ja ohjelmoimalla saattaisi kulutusta saada vähän pienemmäksi.

Mutta jos vertaa moneen muuhun melkein 15 vuotta vanhaan autoon, niin silti ihan uskomattoman hyvä auto ajaa. Ala-arvostettu, mutta jo pelkästään renkaat vaihtamalla varsin kova maastossa menijä. Ite laitoin viime kesäksi Hankookin ATM RF-10 Dynaprot alle, ja tuli kyllä mentyä Lapissakin sinne mihin tarvi, ja vielä poiskin. Vetomassat maksimit, eli jarrullista 3500kg ja jarrutonta 750kg.
Kuten TFL Car asian Youtube-videollaan ilmaisi, monellako automallilla voit ajaa kaasu pohjassa Autobahnilla ja sen jälkeen siirtyä suoraan maastoon.  ;)








mstr

#9
Editointi-aikaikkuna meni umpeen, eli vielä jatkoa. Isketään samalla pari kuvaa lisää tähänkin viestiin.

3.0 V6 TDI jakopää on ketjulla, 2.5TDI R5 rattailla. Ketjuongelmista olen lukenut, mutta en (ainakaan vielä, kop kop) ensimmäisestäkään ratasongelmista.
Jos manuaali pitää olla, niin 3.0TDI saattaa olla kiven alla, 2.5TDI:tä löytyy enemmän. Ovat tosin Suomessakin aika harvinaisia, jos yhtään paremmilla varusteilla haluaa.

Suosittelen kyllä koeajamaan sekä manuaalin että automaatin. Ite haeskelin kans manuaalia ensin, mutta yhden manuaalivaihteisen koeajon jälkeen totesin, että tämän koko- ja painoluokan auton on parempi olla automaatti.








paimentolainen

Hyvä kertomus ja hienot kuvat!

Kuten totesit, automaatti on kyllä pakko olla, varsinkin jos on kärry perässä. Jouduin tässä eräänäkin päivänä peruuttamaan usean 3T sepelikuorman jyrkkään ylämäkeen kipattavaksi. Olis kyllä kytkin palanut jo ensimmäisen kuorman kohdalla.

Aisinin laatikko on kyllä vähän turhan kulmikas jos sitä vertaa vaikka ZF:ään, mutta toimii kuitenkin... Lieneekö 7P:ssä ja 7L:ssä sama loota?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

ConD

Lainaus käyttäjältä: mstr - 14.12.19 - klo:15:07


Hah... tästä kuvasta katoin että oot tainnut käydä "naapurissa" ajelemassa. :D Sitten profiilisi juorusi että samalla kylällä asustellaan.

Hyvää tarinaa ja ihan asiakommentteja. Voisi joskus käydä pirruuttaan nojaileen penkkoihin yhdessä ja kertailla kokemuksia "oman hiekkalaatikon ulkopuoleltakin". Pistä korvan taa... :D
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

mstr

#12
Lainaus käyttäjältä: ConD - 14.12.19 - klo:18:13
Hah... tästä kuvasta katoin että oot tainnut käydä "naapurissa" ajelemassa. :D Sitten profiilisi juorusi että samalla kylällä asustellaan.

Hyvää tarinaa ja ihan asiakommentteja. Voisi joskus käydä pirruuttaan nojaileen penkkoihin yhdessä ja kertailla kokemuksia "oman hiekkalaatikon ulkopuoleltakin". Pistä korvan taa... :D

Ensimmäinen kuva on Savukoskelta mökkitieltä (jota varten autokin tuli vaihdettua), kaikki loput Oulusta. :) Vähän pitää haeskella että löytää sopivia raaputtelupaikkoja, mutta maastokarttojen avulla kun lähtee mettäteitä ajeleen niin löytyyhän siitä.

Ja ehdottomasti, yksinään on vähän ikävä jos sattuukin kaivamaan helmoja myöten kiinni, tulee yksinään lapioidessa hiki. :)

Lainaa
Aisinin laatikko on kyllä vähän turhan kulmikas jos sitä vertaa vaikka ZF:ään, mutta toimii kuitenkin... Lieneekö 7P:ssä ja 7L:ssä sama loota?

Jos ei tietäisi tuota laatikkomallin "kulmikkuutta", vois laatikon kuvitella olevan rikki. :D Mulle on toisaalta aivan yksi lysti, vaihtaako laatikko ylipehmeästi vai vähän töksähtäen, kunhan se toimii ja kestää sen mihin tällainen auto on tarkoitettu.

ConD

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 14.12.19 - klo:17:27
Aisinin laatikko on kyllä vähän turhan kulmikas jos sitä vertaa vaikka ZF:ään, mutta toimii kuitenkin... Lieneekö 7P:ssä ja 7L:ssä sama loota?
7P:hen tuli tuo 8-pykäläinen Aisini. Käsittääkseni 7L:ssä on 6-pykäläinen, valmistaja minulle vielä varmistamatta. Tuo 8 pykäläinen loota pureskelee jopa 1000Nm väännöt, joten periaatteessa sen luulisi suht kestävä olla, mutta tietty huoltaa kannattaisi... Oma kyllä on varsin smoothi ja parantunut käytössä.



www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

mstr

Eniten tuossa 7L:n Aisinissa ärsyttää kolmosvaihteen luisto. Mikä nyt tosin tuntuu olevan enemmän tai vähemmän ominaisuus useissa VAG:n ja BMW:n automaateissa.

Ja noista renkaista kun tuli mainittua, niin kesäksi laitoin alle vähän karummalla nappulalla olevat renkaat, Hankook Dynapro ATM RF10, 235/65/17 koossa. Rengasmelussa en huomannut eroa, mutta tavan katurenkaat olis jo pariin kertaan ajettu puhki isoihin kiviin.

Kesä- ja talvivanteiden speksien (ET) eroista en osaa sanoa, mutta kyllä tuo kesäkumi pukkaa rahtusen ulos kaaresta. Samalla lentää ravat ja hiekat aina kattoa myöten.








paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: ConD - 15.12.19 - klo:12:37
7P:hen tuli tuo 8-pykäläinen Aisini. Käsittääkseni 7L:ssä on 6-pykäläinen, valmistaja minulle vielä varmistamatta. Tuo 8 pykäläinen loota pureskelee jopa 1000Nm väännöt, joten periaatteessa sen luulisi suht kestävä olla, mutta tietty huoltaa kannattaisi... Oma kyllä on varsin smoothi ja parantunut käytössä.
V6 TDI (7P):ssä tuo 8-lovinen Aisin toimii vielä aika pehmoisen mukavasti. V8 TDI:n kanssa se on ohjelmoitu niin, ettei se päästä kierroksia kovin alas, ja vaihtaa normikaasulla kiihdyttäessä aina tismalleen samoissa nopeuksissa...

1-2 16 km/h
2-3 35 km/h
3-4 50 km/h
jne

Kasille se vaihtaa vasta tismalleen satasessa. Varsinkin tuo kakkosvaihteen pitäminen silmässä niin, että kiekkoja on jo melkein 2000 on aika ärsyttävää, vaikka siihen onkin jo pikkuhiljaa tottunut...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

ConD

#16
Lainaus käyttäjältä: mstr - 15.12.19 - klo:12:46
Eniten tuossa 7L:n Aisinissa ärsyttää kolmosvaihteen luisto. Mikä nyt tosin tuntuu olevan enemmän tai vähemmän ominaisuus useissa VAG:n ja BMW:n automaateissa.
Kyllä, luistelee parit ekat pykälät neloseen asti D:llä tuo uudempikin, S:llä taas luistoa ei ole. Olisiko sillä yhtään mieluisampi? Itse olen "räppäilyt" hoitanut S-moodilla ja sitten köröttelyt D:llä niin liekö tuolla sitten sopeutusarvot asettuneet metrien myötä siten että varsin maltillisesti mennään.

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 15.12.19 - klo:13:53
V6 TDI (7P):ssä tuo 8-lovinen Aisin toimii vielä aika pehmoisen mukavasti. V8 TDI:n kanssa se on ohjelmoitu niin, ettei se päästä kierroksia kovin alas, ja vaihtaa normikaasulla kiihdyttäessä aina tismalleen samoissa nopeuksissa...

1-2 16 km/h
2-3 35 km/h
3-4 50 km/h
jne

Kasille se vaihtaa vasta tismalleen satasessa. Varsinkin tuo kakkosvaihteen pitäminen silmässä niin, että kiekkoja on jo melkein 2000 on aika ärsyttävää, vaikka siihen onkin jo pikkuhiljaa tottunut...
Jotenkin veikkaisin, että osaava softapaja tuolle sinunkin laatikon toiminnalle osaisi tehdä temppuja sen suhteen miten se vaihtelee. Toisaalta tuo että kierroksia ei päästetä alas vaikuttaisi siltä, että siellä on jonkinsortin suojaukset ihan kuten DSG:ssä on myös.

Toisaalta, eihän sulla vaan ole mitään vaivaa DPF:ien kanssa, kun olen antanut itselleni ymmärtää että sinulla metrejäkin alkaa olemaan. Poltto päällähän kierrokset on selvästi korkeammat kuin normaalisti ja vaihtokohdat on aika lailla kiveen kirjoitettuja. Hetki minullakin oli tuollaista ilmoilla kun oli EGT-anturi DPF:n etupuolelta kaput huollon jäljiltä. Sinulla on parit pöntöt siellä ja tuplamäärä antureitakin...

Lainaus käyttäjältä: mstr - 15.12.19 - klo:12:46
Ja noista renkaista kun tuli mainittua, niin kesäksi laitoin alle vähän karummalla nappulalla olevat renkaat, Hankook Dynapro ATM RF10, 235/65/17 koossa. Rengasmelussa en huomannut eroa, mutta tavan katurenkaat olis jo pariin kertaan ajettu puhki isoihin kiviin.

Kesä- ja talvivanteiden speksien (ET) eroista en osaa sanoa, mutta kyllä tuo kesäkumi pukkaa rahtusen ulos kaaresta. Samalla lentää ravat ja hiekat aina kattoa myöten.
Käytöstähän se rengasvalinta on kiinni... jos ajoa tulee paljon oikeasti "off the road" niin valitasi on varmasti ok.

Mutta tuo vanteen sijoittuminen ja sitäkautta ET-lukema on kyllä sennäköinen ja varmasti vakiota pienempi, että saattaisi katsuri alkaa asiasta mainitsemaankin jopa :D Ei raavi kuitenkaan lokareihin?

Itse olen vähän "jumissa" nuiden 18" vanteiden kanssa niin tyydyin kasvattamaan sekä kesä- että talvikumien profiilia vaan. 255/55R18 -> 255/60R18. Kesäkumeilla mittarivirhe 4-5 -> 1km/h, talvikkailla 5-6km/h -> 2-3km/h. Eikä ota mihinkään kiinni...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: ConD - 15.12.19 - klo:21:19
Kyllä, luistelee parit ekat pykälät neloseen asti D:llä tuo uudempikin, S:llä taas luistoa ei ole. Olisiko sillä yhtään mieluisampi? Itse olen "räppäilyt" hoitanut S-moodilla ja sitten köröttelyt D:llä niin liekö tuolla sitten sopeutusarvot asettuneet metrien myötä siten että varsin maltillisesti mennään.
Jotenkin veikkaisin, että osaava softapaja tuolle sinunkin laatikon toiminnalle osaisi tehdä temppuja sen suhteen miten se vaihtelee. Toisaalta tuo että kierroksia ei päästetä alas vaikuttaisi siltä, että siellä on jonkinsortin suojaukset ihan kuten DSG:ssä on myös.

Toisaalta, eihän sulla vaan ole mitään vaivaa DPF:ien kanssa, kun olen antanut itselleni ymmärtää että sinulla metrejäkin alkaa olemaan. Poltto päällähän kierrokset on selvästi korkeammat kuin normaalisti ja vaihtokohdat on aika lailla kiveen kirjoitettuja. Hetki minullakin oli tuollaista ilmoilla kun oli EGT-anturi DPF:n etupuolelta kaput huollon jäljiltä. Sinulla on parit pöntöt siellä ja tuplamäärä antureitakin...


145 tkm mittarissa nyt. Tuo käytös on niin säännöllistä, että ei se poltto tuota tee. Mitään vikakoodeja ei ole, ja täydet 800 Nm on kyllä käytössä. Anekdoottina voisi todeta, että tuo kasi tarvii yli 100 Nm pysyäkseen käynnissä...

Tuliko sulla tuosta EGT:stä vikakoodi?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

ConD

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 15.12.19 - klo:21:30
145 tkm mittarissa nyt. Tuo käytös on niin säännöllistä, että ei se poltto tuota tee. Mitään vikakoodeja ei ole, ja täydet 800 Nm on kyllä käytössä. Anekdoottina voisi todeta, että tuo kasi tarvii yli 100 Nm pysyäkseen käynnissä...

Tuliko sulla tuosta EGT:stä vikakoodi?
Ok, arvasin kilsat poskelleen... Minä tuun parikymppiä perässä.

Alkuun ei tullut, sitten kuoli kokonaan ja tuli koodia epäuskottavasta signaalista. Kun nollasi, tuli koodi hetken viiveellä. Huvittavaa oli, että ko. osa oli uusi kun huollossa laittoivat sen osia irroitellessa rikkomansa tilalle. Mutta se siis toimi siten että tuntui kun poltto olisi ollut koko ajan päällä, vaikkei se oikeastaan ollutkaan. Auto meni johonkin ihme vikatilaan ja vasta päivän-parin päästä poltti pakokaasujärjestelmän merkkivaloa. Koodit kuitenkin juorusi että takautuvasti vaivaa oli ollut jo.

Mutta jos sinulla testeri/kaapeli löytyy niin EGT-arvot saa näkyviin kyllä reaaliaikaisesti. Minulla 1. anturi antaa ahtimen jälkeen selvästi korkeampia arvoja auto lämpimänä, mutta taaempi ennen DPF:ää oleva tarjoaa 150...350 asteen lämpöjä ajossa. Jos anturi on kaput, niin kone heittää "hätävarana" 222 astetta sinne. Ja silloinhan ei DPF pala. Ajossa näin suomen maantienopeuksissa passiivista regenerointia on tuosta DPF:n sijainnista johtuen todella hankala saada tapahtumaan. Noin tuhannen kilsan välein sitten aktiivisesti poltellaan... Kasin tahdista ei kyllä sitten ole tietoa kun siellä on tuplamäärä nuita päästöloukkuja.

Niin hullulta kuin se tuntuukin, se V8 TDI on monessa asiassa 2x V6 TDI. Ahtimissa, ilmanputsareissa, pakosarjoissa/DPF:ssä ym. Osaat varmasti kommentoida miten ylläpito menee kun molemmat sinulla on tainnut olla?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: ConD - 15.12.19 - klo:22:05

Niin hullulta kuin se tuntuukin, se V8 TDI on monessa asiassa 2x V6 TDI. Ahtimissa, ilmanputsareissa, pakosarjoissa/DPF:ssä ym. Osaat varmasti kommentoida miten ylläpito menee kun molemmat sinulla on tainnut olla?

Olen ajanut 2 kpl 7P V6TDI:tä n. 140 -> 200 tkm ja nyt V8:lla 120 -> 145. Ylläpidossa ei eroja. Ilmapusseja on kaikkiin vaihdeltu. Moottorit ovat kaikissa pelanneet moitteetta.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: ConD - 15.12.19 - klo:21:19

Itse olen vähän "jumissa" nuiden 18" vanteiden kanssa niin tyydyin kasvattamaan sekä kesä- että talvikumien profiilia vaan. 255/55R18 -> 255/60R18. Kesäkumeilla mittarivirhe 4-5 -> 1km/h, talvikkailla 5-6km/h -> 2-3km/h. Eikä ota mihinkään kiinni...
255/60-18 on itseasiassa myös vakiokoko. Se on vierintäkehältään sama kuin orkkis 275/45-20.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

mstr

Lainaus käyttäjältä: ConD - 15.12.19 - klo:21:19
Mutta tuo vanteen sijoittuminen ja sitäkautta ET-lukema on kyllä sennäköinen ja varmasti vakiota pienempi, että saattaisi katsuri alkaa asiasta mainitsemaankin jopa :D Ei raavi kuitenkaan lokareihin?

Viime kesänä katsastettu noilla renkailla, ja katsuri ei onneksi maininnut asiasta mitään. Vähän tosin itelläkin kuumotteli, että noinkohan sitä joutu uudet vanteet hankkimaan katsurin mieleksi.

Ajot on kyllä pääsääntöisesti on road, mutta siinäpä nämä Hankookit onki mukavat; ei meluisat eikä liian karkeat pikitielle. Sen lisäksi että tietää pystyvänsä menemään myös välillä huonommillekin poluille, niin tykkään näiden ulkonäöstäkin enemmän kuin pussy-katurattaiden. 😉

jannekni

Miten nuo nelivedot menee vuosimallien mukaan? 2010 ja uudemmat. Vedon valintanamikassa vain offroad- asetus. Mitä meinaa, onko alennusvaihde ilman lukkoja? Onko lukot lisävaruste vai saatavilla vain ilma- alustaisiin?

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: jannekni - 29.01.20 - klo:09:32
Miten nuo nelivedot menee vuosimallien mukaan? 2010 ja uudemmat. Vedon valintanamikassa vain offroad- asetus. Mitä meinaa, onko alennusvaihde ilman lukkoja? Onko lukot lisävaruste vai saatavilla vain ilma- alustaisiin?
Ei ole edes alennusvaihdetta. Alamäkihidastin menee päälle. Muuta en ole huomannut.

Lukot on tosiaan lisävaruste. Silloin mallimerkintä on 4XMotion, kun tavallinen on 4Motion. En tiä, onko rautajousiin saanut lukkoja. En ainakaan ole moista yhdistelmää nähnyt.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

mstr

Aika erikoista minusta, että uudemmasta mallista lukot ja alennusvaihde on jätetty pois. 7L-korisessa lienee ihan vakiovaruste, mulla ainakin rautajousisessa 7L:ssä alennusvaihde ja keskilukko.

Autokin kävi eilen pajalla; hengittävyyttä lisättiin ja samalla vähän lisää hevosia ja newtoneita. Risteyksissä vauhdikkaammin kantatessa löytyi ESP:llekin jotain käyttöä.


jannekni

Näin se näkyy lukkojen ja alennusvaihteen suhteen menevän. No, eipä tartte sitten -09 uudempaa haaveilla. Citymaastureita...

ConD

2010-2015 on siis tuota 4Xmotionia, josta löytyy lukittava alennusvaihteellinen keskitasauspyörästö ja taka-akselin lukko. Sillä vielä pelastaa Touaregin maineen... ;)

Mutta siis joo... vakiona ei ole nuita, vaan tuo 4Xmotion on ollut aika hyvänhintainen "lisäpaketti", joka on päästöjä ja kulutusta nostanut niin jäänyt Suomessa harvinaiseksi. Ja ilma-alustan kanssa tuo tosiaan pääasiassa tulee.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

mstr

Tulipa tuo oma 7L nyt sitten hävitettyä. Järrrrkyttävä moottoripyöräkuume pääsi iskemään, joten auto oli pakko laittaa vaihtoon, ei olis perse kestäny tonnia vuodessa veroja tästä, jonka päälle vielä hirvittävä kulutus ja moottoripyörän vakuutukset. Vajaa 30tkm tuolla tuli ajettua. Hieno ja mahtava auto kaikkinensa, reserviä on kuorman kiskomiseen ja pikiteiden ulkopuolellekin pääsee jos niin tahtoo. Ylläpitokulut ovat vaan sellaista luokkaa, että täytyy välillä säästellä ja ajaa jollakin vähän vähemmän mielenkiintoisella pirssillä. Tiistaina liikkeestä pitäisi tulla kotiintoimituksena -07 Passat, 2.0FSI 4Motion. Onhan sekin neliveto, mutta ei sillä aikaa viitsi lähteä tappamaan hiekkamontulle.

Onneksi ehti vielä menneen kesän aikana tehdä reissun Lappiin mökille, josta ohessa kuvasaastetta. Seuraavalla mökkireissulla täytyyki sitten varautua kävellen hakemaan mönkijä mökin pihasta jotta tavarat saa kannettua pirttiin. Passatilla ei pihaan asti taida päästä.   :'(







Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy