Audi A5 2010 2.0 TFSI 145tkm jakopää ja moottorivaurio

Aloittaja Kojootti84, 03.10.19 - klo:15:16

« edellinen - seuraava »

Kojootti84

Noniin. Auto jätti tänään tielle ja huollosta soittivat nopeasti ikävillä uutisilla. Jakoketju hypännyt ja moottorivaurio syntynyt. Lonkalta saatu arvio työstä tässä vaiheessa n. 4000â,¬.

Olen itse aika käsi autojen kanssa, vien aina huoltoon kun tarvii ja pyydän huoltoa selvittämään mitä tarvii tehdä kulloinkin. Auto on käynyt perushuollossa (longlife) säännöllisesti 15tkm-20tkm välein eli sitä puolta en ole laiminlyönyt. Tietääkö kukaan mikä on virallinen vaihtoväli jakoketjulle? Jostain luin että 180tkm mutta tietääkö kukaan paremmalla varmuudella tästä?

Seuraavaksi ajattelin ottaa yhteyttä maahantuojaan. Sen jälkeen tarvittaessa myyjäliikkeeseen ja tarvittaessa kuluttajansuojaviranomaiseen tai jopa lakimieheen, mutta auto on ostettu myyjäliikkeestä muistaakseni 2015 joten "6kk sääntö" ei sinäänsä ole enää voimassa. Autolla oli ostettaessa ajettu muistaakseni 90 tkm, joten sen jälkeen olen ajanut sillä n. 55tkm itse.

heiluhannat

Se on kumma, miten esim. huoltokirjassa ei voi lukea hihnan vaihtoväliä. Itsekin kun olen pariin volkkariin maahantuojalta kysellyt, niin olen saanut erilaisia vastauksia virallisesta vaihtovälistä ja suosituksesta. Tietoa ei ole, mutta pelkään että jos tuossa on alkuperäinen hihna, niin siinä on tullut varmasti jo ikä vastaan vaikkei välttämättä kilometrit.

Kojootti84

Kiitos viestistä.

En tiedä onko sillä vaikutusta tuohon käyttöikään, mutta tässä koneessa on käsiittääkseni ketju eikä hihna, joka ainakin omaan korvaan kuulostaa pidempi ikäiseltä.

heiluhannat

Pahoittelen, jotenkin meni tuo sana ketju kokonaan ohi, kun puhuttiin vaihtovälistä ja ketjun kai pitäisi kestää koko käyttöiän. Tosin TSI-koneissahan niin ei valitettavasti ole useinkaan ollut...

Kojootti84

Lainaus käyttäjältä: heiluhannat - 03.10.19 - klo:15:55
Pahoittelen, jotenkin meni tuo sana ketju kokonaan ohi, kun puhuttiin vaihtovälistä ja ketjun kai pitäisi kestää koko käyttöiän. Tosin TSI-koneissahan niin ei valitettavasti ole useinkaan ollut...

No tuo mitään :).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy