Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

combi

Pieni lisäys peruutuskameran pesuohjeisiin. Peruutuskamerakuvassa ENSIN klikkaus vasemmalla oleviin kolmeen pisteeseen.

Tämän jälkeen avautuu oikealla ylhäällä kolme väripalloa. Sitä klikkaamalla avautuu vaihtoehtoja, joista löytyy pesu.

SkodaPirre

Onko kukaan ajanut litrasta DSG:tä, riittääkö kulkupuoli miten?

Toinen olisi 1.5 DSG karvalakkina, ei vaan maassa näytä olevan noita, enkä oikein jaksa tehdastilausta..

b1mpo

Jos olet ajanut 1.6tdi:tä, niin siihen verrattuna litrainen on pirteämpi ja joustavampi. DSG tuo vielä pirteyttä arkikulkemiseen. Käy itse koeajamassa ja tee päätös itse. Minulle litraisen teho riittäisi mainiosti.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Kaltsu75

Ocu oli pitkään harkinnassa, mutta päädyin nyt sitten kuitenkin pysymään Karoqissa. SUV mallista ollaan tykätty ja kun paremman puoliskon toive oli, että sellaisella mentäs jatkossakin, niin siitä se päätös nyt sitten alkoi muodostua  :D Ocu olisi ollut uusi malli ja toki tilavampi, mutta korkeampi Karoq on ajanut asiansa hyvin ja kun suurin osa ajosta on niin, että autossa on 1-2 henkilöä, niin oikein hyvin riittää tilat. Eniten sillä itse asiassa ajaa kauniimpi osapuoli töihin ja takas...

Nykyistä Karoqia ennen oli Ocu Combi ja asiallinen peli oli sekin. Kattoo nyt sitten taas 2-3v päästä, että mikä on tilanne ja fiilis seuraavan auton suhteen.
Jollei nyt sitten nykyinen tai seuraava hallitus ole kieltänyt autoilua täällä "lyhyen välimatkojen lämpimässä maassa" kokonaan, nostanut autojen ja käytön hintaa entisestään tai tehnyt joitain muita vastaavia"järkeviä toimenpiteitä"  >:( ;D
Ajossa: VW Tiguan eHybrid Elegance Business 150kW Persimon Red 2025

pikatsu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.01.21 - klo:13:56
Jos olet ajanut 1.6tdi:tä, niin siihen verrattuna litrainen on pirteämpi ja joustavampi. DSG tuo vielä pirteyttä arkikulkemiseen. Käy itse koeajamassa ja tee päätös itse. Minulle litraisen teho riittäisi mainiosti.
Tai jos ei uudempi koppaisella löydy niin jostain  vaihtohallista  edellinen 1.0. Siitä on paljonkin testiajoja ja kehuttu, että kyllä hyvin arkoajo sujuu. Joko tietävämpi voisi kommentoida miksi uudessa 1.0:ssa 5 hv (115 vs 110) vähemmän kuin vanhemmassa?

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: pikatsu - 05.01.21 - klo:15:51
Tai jos ei uudempi koppaisella löydy niin jostain  vaihtohallista  edellinen 1.0. Siitä on paljonkin testiajoja ja kehuttu, että kyllä hyvin arkoajo sujuu. Joko tietävämpi voisi kommentoida miksi uudessa 1.0:ssa 5 hv (115 vs 110) vähemmän kuin vanhemmassa?
Kai sitä huipputehoa hiukkasloukun tai päästöjen takia on leikattu. Se viimeinen 5 heppaa on selllaisella kierrosalueella muutenkin, että harvoin tarvetta ja silloinkaan sitä eroa tuskin huomaa. Käytännössä kuitenkin ajetaan sillä parhaalla vääntöalueella, joka on paljon alempana.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Occux

Jotain positiivista kehitystä. Päätin kokeilla jälleen kerran saako kännykästä MySkodalla väläytettyä valoja. Toimii. Kestää vaan aika pitkään Ainakin pari kertaa jouduin herättelemän kännykän ruutua, joka vetää akkua säästääkseen 30 sekunnin ajastuksella ruudun pimeäksi. Mutta kun riittävä kauan odottaa, niin keltaiset etuvalot alkoi vilkumaan. Eli ei kannata ihan pienellä odottelulla luopua. Jos saan valot vilkuttamaan kännykästä, niin kyllä se tarkoittaa, että pitäisi saada myös Webasto käyntiin. Ongelmahan ei ole ollut itse Webastossa, vaan siinä, että komento ei ole mennyt servereiden kautta autolle.

Webasto ollut käytössä kaikilla reissuilla alkulämmityksessä. Reissuja 6 kappaletta ja mukana pari 30 kilsan pätkäreissua. Yhteiskilometrit 461 ja keskikulutukseksi ilmoitettu 4.9. Tuosta saa 22.6 litraa ja tankkiin meni 24.6, eli Webasto olisi kuluttanut 2 litraa. Kyllä sen mielellään maksaa, kun auto olisi kuitenkin kylmäkäynistyksellä kuluttanut enemmän kuin 4.9 satasella.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

geezer

Lainaus käyttäjältä: combi - 05.01.21 - klo:12:35
Pieni lisäys peruutuskameran pesuohjeisiin. Peruutuskamerakuvassa ENSIN klikkaus vasemmalla oleviin kolmeen pisteeseen.

Tämän jälkeen avautuu oikealla ylhäällä kolme väripalloa. Sitä klikkaamalla avautuu vaihtoehtoja, joista löytyy pesu.

Sieltähän se löytyi ja omassa autossakin pesuri toimii. Isot kiitokset!

SkodaPirre

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.01.21 - klo:13:56
1.6tdi superbilla on tullut pari pidempää lenkkiä ajettua, ehkä ohitustilanteissa ei lisävoima olisi pahitteeksi, mutta muuten kyllä aivan riittävä kone. Ja ohikin kyllä pääsee ei se moottorista jää kiinni.
Lainaus käyttäjältä: pikatsu - 05.01.21 - klo:15:51
Litrasta en ole ikinä ajanut, 1.2tsi kyllä ja se on ihan ok kone suorituskyvyn puolesta.

Hieman offtopickina, tuntuu että erityisen vaikeaa näinä aikoina auton vaihto kun noita käyttövoimia on tarjolla erilaisia ja kukaan ei tiedä mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Välillä käynyt sekin mielessä että ajaisi tämän nykyisen 1.4tsi+dsg:n paaliin saakka, tekee sitten siinä välissä tarvittaessa vaihteisto- ym. remontit vaikka. Mutta toisaalta kun autokuume vaivaa niin jotain pitäisi keksiä...  8)

Ukkometso

En saa webastoa päälle puhelimen MySKODA sovelluksella enää ollenkaan, kuukausi sitten saattoi joskus hyvin harvoin onnistuakin. Auto on uusi neloskorinen Octavia 1.5 tsi LE.
Ilmoittaa että ei saa yhteyttä autoon, ei onnistu myös vaikka autossa on virrat päällä eli ei ns. nukuksissa. Olisi mukava tietää että toimiiko se jollakin neloskorin Octaviassa.

KKN

Lainaus käyttäjältä: Ukkometso - 06.01.21 - klo:15:53
En saa webastoa päälle puhelimen MySKODA sovelluksella enää ollenkaan, kuukausi sitten saattoi joskus hyvin harvoin onnistuakin. Auto on uusi neloskorinen Octavia 1.5 tsi LE.
Ilmoittaa että ei saa yhteyttä autoon, ei onnistu myös vaikka autossa on virrat päällä eli ei ns. nukuksissa. Olisi mukava tietää että toimiiko se jollakin neloskorin Octaviassa.

Aika huonosti ja vaihtelevasti se taitaa kaikilla muillakin toimia. Ongelma lienee Skodan/VAG:in palvelimissa, ettei käskyt mene perille ja/tai autoon saa yhteyttä. Minulla toimi loppuvuodesta aika hyvin, nyt enää harvoin onnistuu. Kotona käytän lämmittimen omaa kaukosäädintä ja työpaikalla maksoin lämpimän hallipaikan talveksi. Toivotaan että rupeaisi toimimaan taas jonain päivänä luotettavasti.
2023 Superb 1.4 TSI SportLine iV Business
2017 Golf 1.0 TSI Comfortline

marse

Onko IV octaviassa peräkärry avustin vakiovarusteena koukun kanssa vai tarvitaanko park assistantti?

KKN

Lainaus käyttäjältä: jopo - 23.12.20 - klo:12:17
Ehkä niitä tosiaan kannattaa käydä säädättämässä tai jotain. Toimivat matrixit ovat kyllä aivan mahtava varuste. Perinteinen valoautomatiikka oli jo sinne päin, mutta siinä ahisti välillä väärä reagointi liian kaukaa tai hidas pitkien uudelleen kytkeytyminen. Matrixit (toimivat) voi vain laittaa päälle ja unohtaa koko valot. Parastahan noissa on se, että siinäkin vaiheessa kun auto tulee vastaan, omat valot valaisevat yhä reunojen puskat.
Ainakin omien kokemusten perusteella epäilisin, että jotain on KKN:n auton valojen suuntauksissa pielessä.

Valot nyt uudelleen suunnattu/säädetty. En saanut tarkempaa selvitystä, mutta ilmeisesti jotain siellä oli pielessä kun kerran säätivät.
2023 Superb 1.4 TSI SportLine iV Business
2017 Golf 1.0 TSI Comfortline

Kaltsu75

Onkos kellekään tullut uutta Ocua Lava blue värisenä? Jos on, niin mitä ootte tykännyt? Päädyin itse pitkän harkinnan jälkeen pysymään Karoqissa, mutta väri vaihtui business greystä lava bluehun. Livenä en ole sitä vielä nähnyt, liikkeessä ei sattunut yhtään sen väristä Skodaa olemaan missään mallissa. Kuvia toki nähnyt. Ainakin Ocuun, Karoqiin ja Superbiin taitaa sitä väriä saada ja ehkä johonkin muuhunkin.

Fokkerimies

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 08.01.21 - klo:14:31
Onkos kellekään tullut uutta Ocua Lava blue värisenä? Jos on, niin mitä ootte tykännyt? Päädyin itse pitkän harkinnan jälkeen pysymään Karoqissa, mutta väri vaihtui business greystä lava bluehun. Livenä en ole sitä vielä nähnyt, liikkeessä ei sattunut yhtään sen väristä Skodaa olemaan missään mallissa. Kuvia toki nähnyt. Ainakin Ocuun, Karoqiin ja Superbiin taitaa sitä väriä saada ja ehkä johonkin muuhunkin.

Olen katellut että sangen hieno väri. Tuntui valo vaikuttavan paljon, kirkkaimmillaan menee jopa race bluen suuntaan ja harmaalla säällä jää sangen tummaksi. Elää siis olosuhteiden mukaan enempi kuin esim. tuo race blue. Olen sitä liikkeen sisällä ja ulkona parkissa katsellut. .

Briskodassa on ketju jossa muutamia kuvia (petrol blue on sama kuin lava blue):

https://www.briskoda.net/forums/topic/488077-skoda-octavia-iv-pictures-thread/

geezer

Mulla on tuo octavia juuri lava bluen värisenä. Voin allekirjoittaa sen mitä Fokkerimies kirjoittaa. Varsinkin näinä harmaina talvipäivinä on aika tumma, mutta liikkeessä sisällä se oli kivasti kirkkaampi. Odotellaan nättiä talvipäivää, että näkis tuon ulkona valossa  :).

Tosi tyytyväinen itse olen tähän lava blue-väriin. Suurin osa edellisistä autoista onkin ollut punaisia.

Herttoniemen Laakkoselle oli muuten ainakin pari viikkoa takaperin phev octavia koeajettavissa tuossa värissä. Tai ainakin luulen että oli koeajettavissa kun oli siinä ulkona latauksessa.

Occux

Menossa elokuusta asti toinen Octavia Lava bluena. Ensimmäinen oli seitsemän vuotta. IV-koppaisella mainostettiin, että nyt uutuutena Lava blue, koska niillä oli taukoa tuon värin kanssa Octavian suhteen. Kaikki tummat värit on puhtaana ja vahatuna hyvän näköisiä, mutta joku hopeinen olisi varmasti ollut helpommin hoidettavissa, kun siinä ei lika näy, paitsi tietenkin piki. Kesälläkin on hyvän näköinen, jos on vähän pölyä pinnassa, mutta vähäinenkin pisarointi saa näyttämään likaiselta.
Toyota Corolla 1984
....

Sinistra

Lainaus käyttäjältä: geezer - 08.01.21 - klo:15:50
Mulla on tuo octavia juuri lava bluen värisenä. Voin allekirjoittaa sen mitä Fokkerimies kirjoittaa. Varsinkin näinä harmaina talvipäivinä on aika tumma, mutta liikkeessä sisällä se oli kivasti kirkkaampi. Odotellaan nättiä talvipäivää, että näkis tuon ulkona valossa  :).

Täältä löytyy myös combi lava bluessa, ja allekirjoitan myös tämän mielipiteen. Olin itse katsellut jo etukäteen saatavilla olevasta kuvamateriaalista, että väri tuntuu vaihtelevan valaistusolosuhteesta toiseen melkoisesti, mutta hiukan voin tunnustaa olevani pettynyt siihen, kuinka tummalta väri näyttää ainakin talven harmaudessa ulkona - tykkäsin itse juuri siitä kiiltävämmästä ja vaaleammasta vihreän-turkoosista sävystä, joka tuohon tulee kirkkaimmillaan (eli juuri siitä että väri taittaa race bluen suuntaan). Pitää katsoa miltä tuo näyttää kesän tullon kunnolla vahattuna auringonpaisteessa, ehkä silloin löytyy sitä kimallusta enemmän.

henr

En tiedä missä päin vaikutat mutta Autokeskus Airportissa Vantaalla oli marraskuussa sekä koeajettavissa että myymälässä Octavia tuossa värissä.

pikatsu

Kyllä itsekkin syyskuussa tuli pitkään pähkäiltyä värejä. Siihen aikaa ei ollut livenä montaa väriä esillä.
Ajatus oli valita vaalea väri, mutta tuli sit päädyttyä Titan Bluehun oheisen kuvan perusteella joka löytyi myyjäliikkeen autotallista. Enpä tähänkään päivään mennessä ole liikenteessä tätä väriä vielä nähnyt.
Oman auton luovutus helmikuussa.

Kaltsu75

Kiitos kaikille kommenteista väriasiaan liittyen. Kuulostaa hyvältä, että jengi on lava blue väristä pääsääntöisesti tykännyt  :D

Kuvia ja videoita olen kyllä nähnyt ja itsellenikin jäi sellainen fiilis, että väri hieman vaihtelee valosta ja katselukulmasta riippuen. Malliväripalloa ja sitä värikartan mallipahvia kyllä zoomailin ja pyörittelin liikkeessä ja koitin vähän eri valoissa katsoa ja hyvältä näytti. Ja nyt kun muistelen, niin taisi tuossa paikallisessa liilkkeessä olla joskus syksyllä yksi Superb, jota katselin silloin vain ohimennen, että ihan kiva väri. Se taisi itseasiassa olla lava blue, kun nyt miettii asiaa.

En asustele PK-seudulla, eli sinne en nyt pääse väriä tsekkaamaan, mutta katsotaan josko täälläkin joku malli lava blue värissä putkahtaisi vielä liikkeeseen. Anyway, eiköhän toi ole ihan hyvä valinta uudeksi väriksi  :)

Occux

Lava blue elokuussa pilvettömällä säällä puhtaana.

Toyota Corolla 1984
....

prinne

Lava blue täälläkin. Aikalailla samaa mieltä väristä kuin muutkin.

Kirkkaalla kelillä puhtaana on tosi hyvä näköinen. Väri hieman vaihtelee eri kulmista katsellessa. Mutta hiukan likaisena ja hämärässä ei mitenkään erikoinen, hieman laimeakin.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Routa

Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 05.01.21 - klo:12:56

Toinen olisi 1.5 DSG karvalakkina, ei vaan maassa näytä olevan noita, enkä oikein jaksa tehdastilausta..
Jos ajelee yksin tai muuten kevyellä kuormalla niin eiköhän tuolla pärjää. Laiskahan se on tuo 1.5:kin.
Entinen VAG-kuljettaja.

prinne

Lainaus käyttäjältä: Routa - 09.01.21 - klo:21:23
Jos ajelee yksin tai muuten kevyellä kuormalla niin eiköhän tuolla pärjää. Laiskahan se on tuo 1.5:kin.

Kaikki Octaviat on laiskoja, ei tehokkaita olekkaan. Joko pitää lähteä rakentamaan tai ostaa ihan jotain muuta jos oikeasti tehokas pitää olla.

ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

rustiikki

Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 05.01.21 - klo:12:56

Vuokra-autoilla on tullut ajettua Golfin vanhempaa 1.0 litrasta konetta automaatilla. Aivan hyvin riittää perusajoon ja ohituksiin/liittymiseen rampilta, vaikka oli kontti täynnä tavaraa ja neljä henkillöä kyydissä. Ei se mikään raketti ole, mutta riittää kaikkeen perusajeluun. Näiden kokemusten perusteella uskaltauduin tilaamaan 1.0 kevythybridin, nimenomaan DSG:llä. Ei se ainakaan tuota laiskempi ole.
Nyt: Octavia LB 1.0 eTec DSG (-21), ex. VW Golf Variant 1.4 TSi DSG (-13), Audi A4 Avant 1.8T (-03), Audi 80 2.0 E (-92)

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: Routa - 09.01.21 - klo:21:23

No litrainen on laiskahko, mutta onhan tää 1.5 jo ihan asiallainen arkikäyttöön, en sitä laiskaksi moittisi. Ei toki mikään raketti, mutta urheiluautot ja "GTI:t" on sitten erikseen.
Sen verran itse haluan pelivaraa ohituksiin ja muutenkin, että litraisella koneella en Karoqia harkinnut hetkeenkään, 1.5 on ok. Toki mieluiten ottaisin silla 2.0 bensaturbolla, mutta sitä ei ollut silloin saatavilla ja kyllähän tuo Suomen pimeä autovero myös nostaa sen hinnan aivan liian korkeaksi.

reverence

DSG vie tehon ja väännön tunnetta, mut onhan tuo "yksfemma"  ihan pirteä manuaalina. 8,2sek. 0-100 on entisaikojen gti-lukemia :)

Litrasella ajoin 1,5v ja en kyllä uudestaan lähde siihen kelkkaan. Kaikki OK ja suorituskyky optimoitu juurikin sopivalle käyttöalalle (juurikin sopivalle, enempää ei irtoa, ei kannata polkea)
Aliarvostus vaihtoautomarkkinoilla ja yksvitosen "pirteys" estää hankinnan.

Yksvitosen kulutus alkaa nelosella omissa ajoissa, ihan niinkuin litrasenkin aikoinaan, joten kulutuksella tätä valintaa ei voi tehdä :D

Autot sit erikseen. Tässä 1.0 vs 1.5 ajatuksia.
ex. 1.9TDI96kw / 2.0TDI103kw /2.0TDI103kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI132kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI90kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI92kw / 1.0TSI85kw /1.4TSI110kw / 1.4TSI110kw / 1.5TSI / 1.5TSI / 1.8TFSI / 2.0TDI110KW / 1.2TSI77KW

prinne

Varmaan sopivalla ajolla 1.5 kuluttaa nelosella alkavia. Meidän ajoilla pitkän ajan keskikulutus on nyt 6.9. Aikalailla samoissa menee kuin edellinen korikin.

reverence

Lainaus käyttäjältä: prinne - 10.01.21 - klo:17:48
Varmaan sopivalla ajolla 1.5 kuluttaa nelosella alkavia. Meidän ajoilla pitkän ajan keskikulutus on nyt 6.9. Aikalailla samoissa menee kuin edellinen korikin.

Kuulostaa kovalta omiin ajoihin nähden :D

mutta samaa 80km pätkää ja parit päiväkodit ja kaupassakäynnit niin kulutukset niin 1.0tsi ecomotive kuin 1.5tsi combikin ajotietokoneen mukaan nelosella alkavia.
eikä Superb 1.4tsi ACT manuaali ajotieturin mukaan ollut kaukana.

Pihistelijä sit erikseen ;D
ex. 1.9TDI96kw / 2.0TDI103kw /2.0TDI103kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI132kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI90kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI92kw / 1.0TSI85kw /1.4TSI110kw / 1.4TSI110kw / 1.5TSI / 1.5TSI / 1.8TFSI / 2.0TDI110KW / 1.2TSI77KW

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy