Kirjoittaja Aihe: Passat 2.0 tdi 4motion dsg 2015, käynnistys kestää, apuja?!?  (Luettu 9958 kertaa)

Poissa peped

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 252
    • Profiili
Siis pyörittääkö startti 5 sek ajan ennen kuin käynnistyy vai odottaako auto virrat päällä 5 sek ennen kuin starti aloittaa pyöritäämisen?

Jälkimmäinen, eli odottaa virrat päällä (taulussa ”auto käynnistyy” tai jotain sellaista) useamman sekunnin ennen kuin startti alkaa pyörimään ja auto käynnistyy - ainakin toistaiseksi. :D Teki tuon muutama päivä sitten aamupäivällä vaikka lämpötila oli lähes +10, seisottuaan siis yön yli. Eli juurikin se päivän eka startti.

Dieseliä minulla ei ole vuosikausiin ole ollut käytössä, joten mietinkin onko ihan normaalia käytöstä diesel Passatille.
Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Poissa mfroberg

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 801
    • Profiili
Jälkimmäinen, eli odottaa virrat päällä (taulussa ”auto käynnistyy” tai jotain sellaista) useamman sekunnin ennen kuin startti alkaa pyörimään ja auto käynnistyy - ainakin toistaiseksi. :D Teki tuon muutama päivä sitten aamupäivällä vaikka lämpötila oli lähes +10, seisottuaan siis yön yli. Eli juurikin se päivän eka startti.

Dieseliä minulla ei ole vuosikausiin ole ollut käytössä, joten mietinkin onko ihan normaalia käytöstä diesel Passatille.

Sinulla on siis nappikäynnisrys automaattihehkutuksella? Jos näin niin on normaalia ainakin diesel Golffille joten eiköhän päde myös Passattiin. Toiminee samalla tavalla myös vanhan tekniikan virtalukollisissa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa Japi_

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Kertokaahan arvon asiantuntijat.
Olen lukenut tätä ketjua ja käynyt paikallisessa marmoriliikkeessä tiedustelemassa samanlaisen ongelman takia mitä kannattaisi tehdä. Eivät osanneet varmaksi sanoa mitään ja vaihdettiin heidän ehdotuksesta vielä polttoainepaineanturi. Oli kuulemma ollut yksi tapaus ja se oli korjautunut tällä.

Yritin kertoa heille tästä tiedosta, että "Syyksi paljastuu VVT-säätimen eli muuttuvan venttiilien ajoituksen säätimen öljynpaineventtiilin vuoto. Venttiili päästää säätimen öljynpaineen putoamaan, kun moottori seisoo esim. yön yli. Tällöin säädin ei säädä venttiilien ajoitusta oikeaksi ensimmäisessä startissa niin nopeasti kuin pitäisi. Säätö tapahtunee vasta kun säädin saa kerättyä uuden öljynpaineen pidemmän starttauksen aikana. Koska paineen laskeminen vaatii aikaa, yleensä päivän muut starttaukset onnistuvat normaalisti, koska säätimessä on riittävästi painetta venttiilien oikean ajoituksen säilyttämiseksi."

Olen vaihtanut viime kesänä tuon nokka-akselin asentotunnistimien ja tuntui alkuun, että ongelma ratkesi sillä. Käynnistyi hyvin karkeasti nyt vajaan vuoden verran. Nyt tekee samaa, voisiko nokka-akselin asentotunnistin olla uudestaan rikki vai tämä VVT-säädin? Eivät paikallisessa VW-liikkeessä osanneet varmaksi sanoa tuota, ihmettelivät vain..  ::)
Antaa välillä vielä virhekoodia tuosta nokka-akselin asentotunnistimesta, yleensä silloin kun starttaus kestää pidempään.

Ihmettelin myös tuota ihmeen "rallatusta" nykyisin käynnistettäessä. Tämä ilmenee yleensä juuri ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä jos auto on seisonut 1-2 päivää. Joskus tekee myös toisella tai kolmannellakin käynnistyksellä, mutta yleensä vain jos aikaa ensimmäisestä käynnistyksestä on kulunut useampi tunti. Mikä ihme tuo "rallatus" voisi olla?
Tuli itselle vain mieleen, jos tuo VTT-säädin ei kerkeä nostamaan öljynpainetta alkuun niin kuuluisi venttiileistä?

Hyviä vinkkejä kaipaillaan. :)

https://youtu.be/G5Cec75NbwI
https://youtu.be/ihcZf0Vzmt8
VW Passat Variant 2.0TDI -15 140kW 4MOTION
Nissan Pulsar GTI-R -91

www.jutanipaja.com

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.237
    • Profiili
Itse vaihtaisin sovinnolla sen nokka-akselin asentotunnistimen. Ilman sen signaalia ECU ei voi tietää, onko menossa imu- vai työtahti.

Anturi maksaa merkkarilla reilun satasen ja on helppo vaihtaa. 05E907601D saattaa olla osanumero ::)

Poissa Japi_

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Itse vaihtaisin sovinnolla sen nokka-akselin asentotunnistimen. Ilman sen signaalia ECU ei voi tietää, onko menossa imu- vai työtahti.

Anturi maksaa merkkarilla reilun satasen ja on helppo vaihtaa. 05E907601D saattaa olla osanumero ::)

Tätä samaa mietin itsekin. Sitä vaan pohdin, mistä tuo ääni on peräisin ja onko vakavaa? Aikaisemmin ei ole tuommoista kuulunut.
VW Passat Variant 2.0TDI -15 140kW 4MOTION
Nissan Pulsar GTI-R -91

www.jutanipaja.com

Poissa Japi_

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Päivitystä omaan tapaukseen.
Nyt vaihdoin vielä alkuperäisen nokka-akselin asentotunnistimen, mutta viikonlopun aikana teki samaista ongelmaa.
Kävin kysymässä paikallisesta marmoriliikkeestä onko tullut vastaavanlaisia vastaan. Ei ollut eikä oikein varmaa tietoa löytynyt mikä voisi olla vikana. Ohjeena tuli vielä mitata nokka-akselille tulevat johdot, että ovat ehjiä.

Taitaa olla seuraavana tuo VVT-säätimen vaihto?
VW Passat Variant 2.0TDI -15 140kW 4MOTION
Nissan Pulsar GTI-R -91

www.jutanipaja.com

 




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy