Onko vaihteet tarpeeksi pitkiä?

Aloittaja bm, 08.02.11 - klo:09:10

« edellinen - seuraava »

bm

Olen miettinyt että olisiko mahdollista pitemmillä vaihteistojen välityksillä vaikuttaa kulutukseen moottoritienopeuksissa? Alla on nyt tuo 1.6tdi/DSG7 ja hyvinhän tuo vatkaa vaihteita kaupungissa. 7-vaihdetta käytetään jo nopeudessa 65km/h ja moottoritiellä satasen nopeudessa on jo noin 2000rpm eli maksimi vääntö käytössä. Mulle tulee kuitenkin mieleen että onko vaihteisto optimoitu enemmän kaupunkiajoon ja kulutusmittauksia varten, kuin todelliseen käytöön ja esim moottoritieajoon. Tietenkin kovemmissa nopeuksissa ilmanvastus kasvaa nopeasti, ja tehoa tarvitaan. Nopeudessa 120km/h on kierrokset kuitenkin reilusti yli 2000rpm. Haittaan en näkisi pitemmästä 7-vaihteesta tässä automaatissa, koska automaattihan ottaa sitten pienemmän vaihteen ohituksessa yms. Ja eiköhän vielä pidemmällä seiskalla mentäis maantienopeutta 80km/h, ja onhan siellä se kutonen käytettävissä.

JaskaPankuttaja

Eiköhän nuo välitykset ole nykyisin aika pitkälle optimoitu tuo EU-kulutussyklin mukaan.
http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloauton_valinta/uusien_autojen_kulutus-_ja_paastotiedot/kulutussykli

Eli moottoritieajo on vain yksi tekijä, ja tehtaat osannevat aika hyvin optimoida välitykset että testistä tulee mahdollisimman pieni kulutus.
DSG automaattivaihteisena on sikäli paremmassa asemassa että siinä voi käyttää kaikkia seitsemää välitystä.

Tuon testin puutteena, mielestäni, on se että manuaalivaihteisessa käytetään maksimissaan vitosvaihdetta vaikka pidempiäkin välityksiä olisi.
Tästä johtuen nuo manuaalivaihteiset eko-mallit ovat viisivaihteisia ja (ainakin) nelonen ja vitonen ovat melko pitkiä.
Ei siitä muuta haittaa ole kuin että vaihteiden välit jäävät pitkiksi ja tekee ajamisesta työläämpää.
Tai helpompaa kun on vain yksi vaihde jota voi käyttää, muut liian lyhyitä tai pitkiä...

Kysymykseen; kyllä varmasti välitykset ovat optimoitu testien mukaan, ei todellisuuden.
Nykyisin kulutus on niin merkittävä valtti mainonnassa että sen eteen kyllä uhrataan käytännön todellisuus.

Olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä että itsekin näkisin mielelläni autoissani pidempiä välityksiä.
Toisella autollani (bensa) on 100 km/h vauhdissa kierroksia 2800, voisi olla 500 vähemmänkin.
Dieselissäkin on liki 2500, ja sekin arvioni mukaan kulkisi 500 kierrostä vähemmällä ihan hyvin.
No, uusissa autoissa on välitykset koko ajan pidemmät, täytyy katse suunnata sinne...

Edit:
Rengaskokoa muuttamalla voi tietysti itse muuttaa kokonaisvälitystä, mutta siinä on kyseessä enemmänkin piipertelyä, merkittävästi välitystä ei sillä tavalla voi muuttaa.
Jo senkin takia että ykkönen muuttuu niin pitkäksi että liikkeellelähtö ja ryömintä vaikeutuu.
Ja toisille merkittävä asia; ulkonäkö muuttuu koomiseksi...

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: bm - 08.02.11 - klo:09:10
Olen miettinyt että olisiko mahdollista pitemmillä vaihteistojen välityksillä vaikuttaa kulutukseen moottoritienopeuksissa? Alla on nyt tuo 1.6tdi/DSG7 ja hyvinhän tuo vatkaa vaihteita kaupungissa. 7-vaihdetta käytetään jo nopeudessa 65km/h ja moottoritiellä satasen nopeudessa on jo noin 2000rpm eli maksimi vääntö käytössä. Mulle tulee kuitenkin mieleen että onko vaihteisto optimoitu enemmän kaupunkiajoon ja kulutusmittauksia varten, kuin todelliseen käytöön ja esim moottoritieajoon.

Kulutusmittauksen maksiminopeus on 120 km/h, jota tosin ajetaan hyvin lyhyt aika. Pääosin maantiekulutusmittaus tapahtuu 70 km/h nopeudessa, joten ei ole mikään yllätys että 7-vaihde on käytössä jo 70 km/h vauhdissa. Mittaus on tehty koko euroopan mittakaavan keskiarvoksi, ja meidän tyhjillä maanteillä ja moottoriteillä pääsee ajamaan nopeampaa kuin euroopan keskiarvo on. Tästä voisi päätellä, että välitykset on optimoitu vähän liian lyhyiksi Suomea ajatellen. Koko euroopan kulutusta ajatellen välitykset ovat kuitenkin kohdallaan.

Loppuvälitystä vaihtamalla moottoritiekulutus tippuisi varmasti vähän. Tosin epäilen että välitysten muuttaminen maksaisi koskaan omaa hintaansa takaisin vähentyneillä polttoainekuluilla. Voisin myös kuvitella, että 1.6 TDI:ssä on jo valmiiksi pisin loppuvälitys mitä DSG:n saa.

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 08.02.11 - klo:10:11
Edit:
Rengaskokoa muuttamalla voi tietysti itse muuttaa kokonaisvälitystä, mutta siinä on kyseessä enemmänkin piipertelyä, merkittävästi välitystä ei sillä tavalla voi muuttaa.

Rengaskoon kasvattaminen kasvattaa myös renkaan painoa, joten lopputulos on todennäköisesti +-0.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

bm

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 08.02.11 - klo:10:11
No, uusissa autoissa on välitykset koko ajan pidemmät, täytyy katse suunnata sinne...

Mulla on uusi ekomalli ja 7-vaihetta. Missä ne pitkät välitykset on? :)

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 08.02.11 - klo:10:15
Mittaus on tehty koko euroopan mittakaavan keskiarvoksi, ja meidän tyhjillä maanteillä ja moottoriteillä pääsee ajamaan nopeampaa kuin euroopan keskiarvo on. Tästä voisi päätellä, että välitykset on optimoitu vähän liian lyhyiksi Suomea ajatellen. Koko euroopan kulutusta ajatellen välitykset ovat kuitenkin kohdallaan.

Joskus olen miettinyt, että onko ne välitykset koko euroopassa samat? Paljon ne autot ottaa saksassa kiekkoja, jos siellä ajellaan lujaa?

Erkka

Täytyykin ensiviikonloppuna tarkistaa, mikä on Polo 1.6 TDI Bluemotion Technologyn kierrosluku 100 km/h nopeudessa.

Näillä 195/55 16" Nokian seiskoilla mittarivirhe 100 km/h todellinen nopeus on 96 km/h.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: bm - 08.02.11 - klo:10:23
Mulla on uusi ekomalli ja 7-vaihetta. Missä ne pitkät välitykset on? :)

Joskus olen miettinyt, että onko ne välitykset koko euroopassa samat? Paljon ne autot ottaa saksassa kiekkoja, jos siellä ajellaan lujaa?

Heh, joo, kuten sanoin epäsuorasti; vanhemmissa autoissa on lyhyemmät välitykset kuin uudemmissa.
En äkkiä löytänyt tuon autosi välityksiä netistä, mutta voinee arvioida että se saavuttaa huippunopeutensa 6. vaihteella ja silloin on kierrokset suurimman tehon lukemissa, 4200.
Seiska lienee ylivaihde, sillä ei saavuteta huippunopeutta.
Tämä siis ihan hatusta vedettynä ilman todellista tietoa!

Saksassa, kuten muuallakin, kun ajetaan isoa kovaa niin moottori ottaa kierroksia niin paljon kun siitä saadaan irti.
Kierroslukurajoitin on yleensä säädetty maksimitehon kierrosluku + joitakin satoja kierroksia.
Teho yleensä tippuu ylöikierroksilla, dieseleillä todella voimakkaasti, ja tapauskohtaisesti pitää määritellä että kannattaako käyttää yhtään yli maksimitehon kierroksia.

Onko koko euroopassa samat välitykset?
Kyllä varmasti ovat.
Tai kääntäen; varmasti ei mikään tehdas tee Suomeen omillä välityksillä autoja. Ja tuskin Saksaankaan.

VAG!

aa

LS

Ex-Passatissa (3.6 FSI) oli 6:s vaihteella 100km/h vauhdissa n. 2000 rpm. Punaraja oli 6500 :) Ihan riittävän pitkät välitykset, jos suurimmalla teoreettinen huippu jo yli kolmen sadan.

P.S. pienillä kierroksilla vedättäjien kannattaa muistaa, että jos vaihdelaatikossa on roiskevoitelu, niin kestävyys ei ole taattu.

bm

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 08.02.11 - klo:11:15
Monissa autoissa on nykyään niin pitkät välitykset, että huippunopeutta ei saavuteta isoimmalla vaihteella. Teoreettinen nopeus voi olla kohtuu perusautoissakin isoimmalla vaihteella ja suurimman tehon kierrosnopeudella yli 250. Tähän auto ei tietenkään kykene, kun koneesta loppuu teho kesken.

Onko tuossa ongelmaa että huippunopeutta ei saavuteta isoimmalla vaihteella?

Eikös vaihteiston tarkoitus ole tarjota tilanteeseen sopivaa välitystä. Esim ylipitkät vaihteet taloudelliseen matka-ajoon ja esim huippunopeuksille ja kiihdytykseen pienempiä vaihteita?

JJ Virtanen

Lainaus käyttäjältä: bm - 08.02.11 - klo:12:22
Eikös vaihteiston tarkoitus ole tarjota tilanteeseen sopivaa välitystä. Esim ylipitkät vaihteet taloudelliseen matka-ajoon ja esim huippunopeuksille ja kiihdytykseen pienempiä vaihteita?

Jos vaihteiden lukumäärä pysyy samana ja välityksiä pidennetään niin kiihtyvyys luonnollisesti kärsii. Kaikkia tämä ei  haittaa, mutta en minä siitä riemuitsisi. Jos vaihdeiden lukumäärää kasvatetaan ja siten pidennetään välityksiä niin ok. Tämä tosin vaatii sitten sitä, että vaihteisto osaa vaihtaa nopeasti kasilta neloselle.

Kuinka moni muuten haluaisi ajaa vaikka kahdeksan vaihteisella manuaalilla?

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: bm - 08.02.11 - klo:12:22
Onko tuossa ongelmaa että huippunopeutta ei saavuteta isoimmalla vaihteella?

Ei pitkissä välityksissä ole mitään ongelmaa kun vaihdelaatikkoa osaa käyttää ja tietää mitkä välitykset ovat mihinkin käyttöön sopivimmat.
Näin siis täydellisessä maailmassa.
Todellinen maailma on yhtä kaukana täydellisestä maailmasta kuin laboratoriomittauksistakin.

Monesti tässä eko- ja dieselhuumassa on (vanha) bensakoneinen auto vaihettu uuteen dieseliin.
Ihan oikeasti kun näkee miten näitä nykydieseleitä käytään niin tulee hakematta mieleen että automaatti sopisi näille paljon manuaalia paremmin. Ajellaan ihan liian pienillä vaihteilla, toisaalta maantiellä on aina se isoin pykälä silmäsä oli sitten tilanne mikä tahansa.

Paitsi että automaatti tuo mukavuutta niin se yhdeksässä tapauksessa kymmenestä säästäisi polttoainetta ja parantaisi käytännön suorituskykyä vaikka viralliset lukemat kulutuksessa ja kiihtyvyydessä näyttäisivät toista.
Mutta kun ei raaskita laittaa sitä paria tonnia automaattiin...

Lainaus käyttäjältä: JJ Virtanen - 08.02.11 - klo:12:32
Jos vaihteiden lukumäärä pysyy samana ja välityksiä pidennetään niin kiihtyvyys luonnollisesti kärsii. Kaikkia tämä ei  haittaa, mutta en minä siitä riemuitsisi. Jos vaihdeiden lukumäärää kasvatetaan ja siten pidennetään välityksiä niin ok. Tämä tosin vaatii sitten sitä, että vaihteisto osaa vaihtaa nopeasti kasilta neloselle.

Kuinka moni muuten haluaisi ajaa vaikka kahdeksan vaihteisella manuaalilla?

Pelkkä välitysten pidentäminen ei yksiselitteisesti huononna suorituskykyä, riippuu paljon miten sitä mitataan.
Vain suurimmalla vaihteella kiihdytykseen se vaikuttaa huonontavasti.

Olen aika paljonkin ajanut autoilla joissa on ollut paljon enemmänkin välityksiä kuin kahdeksan, äkkiä muistelemalla ainakin 16-vaihteista laatikkoa olen hämmentänyt, siinä oli tosin jo aluevaihteisto ja kertoja mukana.
Mutta kaikkia vaihteita tuli käytettyä, olosuhteista riippuen, enkä siinä ongelmaa kokenut olevan.
Mutta totta on että jos Pihtiputaan mummolle antaa sellaisen vaihteiston käyttöön niin ei mitään hyvää seuraa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 08.02.11 - klo:12:45
Monesti tässä eko- ja dieselhuumassa on (vanha) bensakoneinen auto vaihettu uuteen dieseliin. Ihan oikeasti kun näkee miten näitä nykydieseleitä käytään niin tulee hakematta mieleen että automaatti sopisi näille paljon manuaalia paremmin. Ajellaan ihan liian pienillä vaihteilla, toisaalta maantiellä on aina se isoin pykälä silmäsä oli sitten tilanne mikä tahansa.

Itse myös olin ensialkuun "hieman" pihalla tuon Obelin kanssa, sen piiiitkien välitysten vuoksi. Tuli pääasiassa ajella jurnuteltua kiekkamittarin 1.000-1.500 lukemilla - ja sitten ihmeteltiin kun FAP:in polttosykliä pukkasi aika tiheään => se siitä ekoilusta kun kaikki se matalien kierrosten mahd. disusäästöt paloi tuon FAP:in puhdistuksessa :-\ No nykyisin pyrin pitämään kiekat tuolla 2.000rpm nurkilla = 50-60km/h ajellaan vielä 3. kun ennen tuossa vaiheessa oltiin jo pitkän aikaa oltu 4, aina 40km/h lähtien. Nyt on FAP:in syklitkin harventuneet ja tankillisen kulutuslukematkin näyttävät jo paljon nätimmiltä 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

tsiih

Vaihteet on tarpeeksi pitkiä ja kierrokset eivät aina vaikuta niin paljon kulutukseen. Esim. Hondat, pirun lyhyitä välityksiä eikä kuluta suhteessa motarilla yhtään se enempää kuin muutkaan.
Ei vaan jaksa pikkuvag-moottorit enää pienemmillä kierroksilla kunnolla vetää.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy